Trading apper og kryptovaluta

Svar
Brukeravatar
Xpoolman
Innlegg: 1252

Re: Trading apper og kryptovaluta

Legg inn av Xpoolman »

Dette har heller ikke jeg den minste peiling på.....
Hva mener folket her inne om slike automatiske handelsplattformer som kjøper og selger automatisk ?
https://tradingplatforms.com/

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

I dagens marked er slike salgsprogrammer galskap. Noen av de som absolutt ikke har tro på Bitcoin, nekter seg selv å drive shortsalg fordi det er så uforutsigbart. Bare så det er sagt.

Det eneste jeg kanskje kunne tenke meg i dagens marked, er å kjøpe ting som kanskje går bra senere. Altså "hodle"...

Men dette er gambling, og vær forberedt på eventuelt å tape alt.

Jompa

Legg inn av Jompa »

Grei action i dag, og vil nok ikke bli noe særlig bedre i ukene som kommer når man ser på verdens børser. Spennende tider. Under covid-utbruddet i mars 2020 var bitcoin nede på 30 000 kroner. Fortsatt 90% fall ned dit, så det kan stadig bli mye verre før det blir bedre.

Brukeravatar
Xpoolman
Innlegg: 1252

Legg inn av Xpoolman »

Bantorangen skrev: lør jan 22, 2022 9:14 am I dagens marked er slike salgsprogrammer galskap.
Men dette er gambling, og vær forberedt på eventuelt å tape alt.
Jeg har vel heller inntrykk av at slike programmer er ganske trygt.
Alt går jo automatisk og det ligger inne stoppordrer dersom kursen faller under et visst nivå, "Stop loss order".
Og alt som har med børs og valuta er vel gambling :D

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

Jeg trodde slike programmer var for å shorte Bitcoin, med bolig som innsats og gearing på toppen!

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

Det kan spøke for fremtiden til XRP, men også Ethereum, sånn som rettssaken mot Ripple utvikler seg i USA. Men kanskje vinner Ripple. Hvis ikke kan det bli en juridisk "crackdown" mot mange typer kryptovaluta i USA.

Men jeg tror for eksempel Bitcoin vil gå klar av dette.

Brukeravatar
qbah
Innlegg: 3055

Legg inn av qbah »

Jompa skrev: lør jan 22, 2022 1:41 pm Grei action i dag, og vil nok ikke bli noe særlig bedre i ukene som kommer når man ser på verdens børser. Spennende tider. Under covid-utbruddet i mars 2020 var bitcoin nede på 30 000 kroner. Fortsatt 90% fall ned dit, så det kan stadig bli mye verre før det blir bedre.
Ned ca 20 % bare denne uka, riktignok gikk det bra opp nå i dag til slutt. Men siste mnd er jo blodrød.
Hvor langt ned kan vi komme i denne omgangen?

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

Smertegrensen for Bitcoin har jeg hørt er en kurs på 1000 dollar. Da klapper alt sammen. Vi er langt unna der ennå. Men ærlig talt, så tror jeg Bitcoin kan gå i null.

Det er vanskelig å si om dagens oppgang er en "dead cat bounce" eller starten på noe annet.

Bitcoin er ikke så praktisk i dag i forhold til mye annet.

Dersom en kryptovaluta overlever, tror jeg det blir en altcoin.

Det blir muligens ikke Ethereum, pga at de ligger an til å få bråk med amerikanske verdipapir myndigheter. Ditto for Xrp.

Jompa

Legg inn av Jompa »

Bantorangen skrev: man jan 24, 2022 8:32 pm Smertegrensen for Bitcoin har jeg hørt er en kurs på 1000 dollar. Da klapper alt sammen. Vi er langt unna der ennå. Men ærlig talt, så tror jeg Bitcoin kan gå i null.

Det er vanskelig å si om dagens oppgang er en "dead cat bounce" eller starten på noe annet.

Bitcoin er ikke så praktisk i dag i forhold til mye annet.

Dersom en kryptovaluta overlever, tror jeg det blir en altcoin.

Det blir muligens ikke Ethereum, pga at de ligger an til å få bråk med amerikanske verdipapir myndigheter. Ditto for Xrp.
Inntil videre styrer Bitcoin markedet. Så lenge ingen coins flipper bitcoin, er markedet avhengig av at Bitcoin leverer. Klarer ikke å se at Bitcoin kan gå så lavt som 1000 dollar de neste 5 årene.

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

For et blodbad i Litecoin, ned nesten 30% siden nyttår.

For de som planlegger å flykte fra kryptobørser, er det jo også et spørsmål om å veksle om til stablecoins er noe vits. Kan de forsvare for eksempel en kurs knyttet til dollaren i lengden?

Stjerten

Legg inn av Stjerten »

Jompa skrev: søn jan 16, 2022 8:11 pm
Stjerten skrev: søn jan 16, 2022 10:27 am

Bull betyr at markedet går oppover. Bear er det motsatte, altså at markedet faller. Markedene får ofte dette stempelet om de flytter seg rundt 20 % i løpet av noen måneder.

Å starte med BTC/ETH virker fornuftig. Så kan det være lett å bevege seg over i andre prosjekter om man virkelig blir bitt. Det å gå inn med et fast beløp jevnlig er også lurt; da prøver man ikke å time markedet som mange brenner seg på. Nå vet jeg ikke målet ditt med sparingen; er det å sitte på BTC/ETH fordi du tror det er fremtiden, eller ønsker du å ta profit underveis? Jeg ville ikke undervurdert det å ta profit. Mange som på død og liv skal holde (eller HODLE).

Så er det veldig mange som bare ser opptur for krypto, så de er ikke nødvendigvis så interessante å lytte til. De på motsatt side er heller ikke så interessante (Schiff eksempelvis som elsker gull). Personlig liker jeg å sette på han karen her når jeg kjører til jobb på morgenen. Er blitt linket til av en annen bruker tidligere i denne tråden. Da får du endel nyheter, noe analyser, spørsmål og svar, på en relativt vitenskapelig måte. Han er glad i å lage modeller. Han har riktignok sine biaser, så greit å vite om det. Han elsker SOL (Solana) og hater ADA (Cardano) eksempelvis. Og alle coins som ligger under et visst nivå bruker han ikke tiden sin på.

Å kjøpe krypto gjør man enklest på en børs. Jeg bruker Binance. De har lave fees, som er en fordel om man gjør mange kjøp/salg.
Hei igjen Jompa. Unnskyld, kan være svært treg til å svare noen ganger.
Har hovedsaklig to grunner for å eventuelt forsøke meg på krypto.
Den første er profitt og sparing.
Den andre grunnen er at jeg er litt nysgjerrig og vil forsøke å lære litt om kryptovaluta, om det er fremtiden tør jeg ikke mene så mye om. Men vil uansett spre min beskjedne sparing litt utover, litt flere ben å stå på.
Litt i aksjer/fond og muligens litt i krypto.
Man vet aldri for sikkert at det ikke kommer et krakk. Da kan det muligens lønne seg å ha litt i fond og litt alternativt, som krypto. For kanskje ville ikke et børskrakk rammet kryptovaluta på samme måte?
Sånn sett hadde muligens gull i safe vært sikrere?
Men nå avspore jeg kanskje litt for mye her.

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

Når du nevner gull. Vær klar over at gullprisen sannsynligvis blir utsatt for markedsmanipulasjon.

Noen sier at gull er penger, fordi det var det i gamle dager.

Det er kanskje bedre å kjøpe kobber enn gull. Men ingen som selger kobberbarrer til investorer i Norge som jeg vet om. Det tar også mer plass enn gull.

Hvis du skal kjøpe gull, så kan du kjøpe gullmynter utstedt av en sentralbank. Disse er det ikke moms på i motsetning til barrer.

Jompa

Legg inn av Jompa »

Stjerten skrev: ons jan 26, 2022 10:02 am
Stjerten skrev: søn jan 16, 2022 10:27 am

Bull betyr at markedet går oppover. Bear er det motsatte, altså at markedet faller. Markedene får ofte dette stempelet om de flytter seg rundt 20 % i løpet av noen måneder.

Å starte med BTC/ETH virker fornuftig. Så kan det være lett å bevege seg over i andre prosjekter om man virkelig blir bitt. Det å gå inn med et fast beløp jevnlig er også lurt; da prøver man ikke å time markedet som mange brenner seg på. Nå vet jeg ikke målet ditt med sparingen; er det å sitte på BTC/ETH fordi du tror det er fremtiden, eller ønsker du å ta profit underveis? Jeg ville ikke undervurdert det å ta profit. Mange som på død og liv skal holde (eller HODLE).

Så er det veldig mange som bare ser opptur for krypto, så de er ikke nødvendigvis så interessante å lytte til. De på motsatt side er heller ikke så interessante (Schiff eksempelvis som elsker gull). Personlig liker jeg å sette på han karen her når jeg kjører til jobb på morgenen. Er blitt linket til av en annen bruker tidligere i denne tråden. Da får du endel nyheter, noe analyser, spørsmål og svar, på en relativt vitenskapelig måte. Han er glad i å lage modeller. Han har riktignok sine biaser, så greit å vite om det. Han elsker SOL (Solana) og hater ADA (Cardano) eksempelvis. Og alle coins som ligger under et visst nivå bruker han ikke tiden sin på.

Å kjøpe krypto gjør man enklest på en børs. Jeg bruker Binance. De har lave fees, som er en fordel om man gjør mange kjøp/salg.
Hei igjen Jompa. Unnskyld, kan være svært treg til å svare noen ganger.
Har hovedsaklig to grunner for å eventuelt forsøke meg på krypto.
Den første er profitt og sparing.
Den andre grunnen er at jeg er litt nysgjerrig og vil forsøke å lære litt om kryptovaluta, om det er fremtiden tør jeg ikke mene så mye om. Men vil uansett spre min beskjedne sparing litt utover, litt flere ben å stå på.
Litt i aksjer/fond og muligens litt i krypto.
Man vet aldri for sikkert at det ikke kommer et krakk. Da kan det muligens lønne seg å ha litt i fond og litt alternativt, som krypto. For kanskje ville ikke et børskrakk rammet kryptovaluta på samme måte?
Sånn sett hadde muligens gull i safe vært sikrere?
Men nå avspore jeg kanskje litt for mye her.
Jeg er blitt veldig glad i krypto, på tross av en litt tung periode nå. Allikevel føler jeg at jeg klarer å ha en "fornuftig" vekting.

Hvis jeg tenker på "alt" vi eier av det man kan kalle investeringsobjekt (eiendom, fond, aksjer, krypto), utgjør krypto nærmest en ubetydelig del. Hovedgrunnen er at eiendom står for mye av det. Fjerner jeg eiendom, er det fortsatt snakk om bare 3 % i krypto. Siden jeg er gift, og har felles økonomi med frua, er jeg avhengig av å få med henne på krypto-toget. Noe hun har sagt seg villig til. Så jeg skal inn med et litt større beløp nå i månedsskifte for å få kryptoprosenten nærmere 10 % (ser ut til å bli 7-8 %). I tillegg skal 10 % av det vi sparer i måneden fremover gå til krypto.

Jeg føler 10 % er ok. På første side i tråden nevnte jeg 5 %. Så nå har jeg brukt et halvt år på 2-3 %, og føler for å gå videre. Så er det også greit å balansere ut kryptoporteføljen sin med sikre/usikre coins. Om du går for eksempelvis 80 % i BTC/ETH og 20 % i alternative coins kan jo det være en start. Når ting går oppover beveger ofte alternative coins seg litt fortere oppover, så da kan det være greit å selge litt slik at forholdet ikke blir 50/50. Tilsvarende med tanke på fond. Plutselig står krypto for 20-30 % av all investering fordi markedet der beveger seg fortere. Da kan det igjen være fornuftig å selge litt og heller kjøpe fond. For eksempel.

Er sikkert unødvendig å si; men dette er ikke finansiell rådgivning :p Krypto er volatilt. Bitcoin har falt nærmere 50 % på drøye to måneder. Alternative coins har stort sett falt enda mer. JEWELs som jeg holdt her til rett over nyttår har falt 60-70 % bare de siste to-tre ukene.

Til slutt; jeg tror gull er i ferd med å utspille sin rolle, så ville ikke kjøpt det. I 2012 lå gullprisen på rundt 1250-1350 €. I dag ligger den på 1600€. Ta bort inflasjon og du har tapt penger på å holde gull denne perioden. I samme tidsrom så har børsene steget veldig mye mer (og krypto ekstremt mye mer).

Stjerten

Legg inn av Stjerten »

Bantorangen skrev: ons jan 26, 2022 10:42 am Når du nevner gull. Vær klar over at gullprisen sannsynligvis blir utsatt for markedsmanipulasjon.

Noen sier at gull er penger, fordi det var det i gamle dager.

Det er kanskje bedre å kjøpe kobber enn gull. Men ingen som selger kobberbarrer til investorer i Norge som jeg vet om. Det tar også mer plass enn gull.

Hvis du skal kjøpe gull, så kan du kjøpe gullmynter utstedt av en sentralbank. Disse er det ikke moms på i motsetning til barrer.
Takk for den. Og til Jompa, tenkte ikke på gull som investering. Mer som en forsikring mot børskrakk. Gull (og kobber) kan ikke forsvinne, slik siffer på en konto kan.
Hele greine med krypto er vanskelig. Fristende og prøve seg, men kan altfor lite. Trodde det var for sent for tre år siden. Hadde man gått inn da, så kunne man vel tatt ut solid gevinst. 3000 dollar virket helt uvirkelig dyrt da.

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

Det er vanskelig å spå fremtiden i Krypto.

Det som etter mitt syn er den teknisk beste valutaen på markedet, Dash, er et "lukket lag" med tanke på å ta gevinster. Grunnen til at denne valutaen ikke er mer populær, tror jeg er vissheten om at det finnes "hval" lommebøker i valutaen. Dette er fra de tidligste dagene i valutaen, da den var utsatt for "pump and dump".

Min forståelse er at Dash trenger en kurs på minst 85 USD for at økosystemet ikke klapper sammen. Stiger kursen noe særlig over det tar "hvalene" gevinst...

Dash er en hybrid "proof of work"/ "proof of stake" kryptovaluta. Tidligere var jeg veldig imponert over "proof of stake" konsepter. Men jeg skjønner nå at det ikke finnes noen godt fungerende "proof of stake" valuta på markedet. - Uansett ikke hvis vi regner motstandsdyktighet mot kvantedatamaskiner som et kriterium.

Krypto ligger an til å få problemer med SEC, altså USAs verdipapirmyndigheter. Spesielt utsatt er Ripple og Ethereum. Ingen av disse har valutaer som er motstandsdyktige mot kvantedatamaskiner. Dette er konsepter, som i motsetning til for eksempel Bitcoin, er veldig utsatt for rettssaker. Dersom de ikke får nye valutaer på markedet innen fem til åtte år er de historie. SEC trenger ikke å inndra XRP og Ethereum som allerede er på markedet, dersom de hindrer nye valutaer fra disse aktørene å nå markedet vil den tekniske utviklingen ta seg av resten.

Bitcoin BTC er nok historie om åtte år. Dette på grunn av den lave sikkerheten til kodene på lommebøkene, og den tekniske utviklingen. Jeg tviler på at de klarer å oppdatere adressene til BTC lommebøkene uten at det blir kaos.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Nå som bitcoin er ned 50% så må det jo være et bra tidspunkt å sette penger inn i det. Har ingen anelse om hvordan, dog.

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

Jeg vil ikke anbefale noen å hive penger etter Bitcoin BTC. Ikke shortsalg heller, det er for uforutsigbart.

Men jeg tror BTC skal i null innen overskuelig fremtid.

Jompa

Legg inn av Jompa »

Ka9nen skrev: lør jan 29, 2022 1:01 pm Nå som bitcoin er ned 50% så må det jo være et bra tidspunkt å sette penger inn i det. Har ingen anelse om hvordan, dog.
Bekymringen jeg har er hva skjer dersom vi virkelig får et krakk. S&P 500 korrelerer mer og mer med Bitcoin, antageligvis som følge av at flere og flere investorer/fond/selskaper/"vanlige mennesker" investerer i Bitcoin, og handlingsmønsteret blir ganske likt. Bitcoin har hentet seg litt inn igjen siste uka, men er fortsatt ned nærmere 50 % fra toppen. S&P, på tross av en svak start på året, er bare ned 6 % fra all time high. Når markedet faller kvitter investorer seg fortest med de mest risikable verdiene, typisk krypto. Så om den lille bouncen vi har sett de siste par dagene ebber ut i ingenting kan det bli en interessant tid fremover.

I de siste månedene har vi opplevd høy inflasjon. Det var det mange som mente at Bitcoin ville være en sikring mot. Det har ikke vært tilfelle i denne omgang.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Jeg skjønner, da blir det fort til at jeg holder meg til fond :) I og med at jeg ikke kan stort om bitcoin uansett.

Jompa

Legg inn av Jompa »

Bitcoin bryter et psykologisk nivå, og kanskje kan vi bevege oss opp mot 50k igjen?

Someone

Legg inn av Someone »

Det er i hvertfall lite som tyder på at kryptovaluta er noen god forsikring mot markedsuro og kan defineres som noen sikker havn. Bitcoin er vel snart under $30k nå

Jompa

Legg inn av Jompa »

Someone skrev: man mai 09, 2022 10:17 pm Det er i hvertfall lite som tyder på at kryptovaluta er noen god forsikring mot markedsuro og kan defineres som noen sikker havn. Bitcoin er vel snart under $30k nå
Tippet såvidt under 30k før den nå la seg over igjen. Problemet med krypto nå er at det er så mainstream, så den korrelerer bare mer og mer med S&P500. Bare at folk kvitter seg fortere med den type investeringer pga risikoen, så i nedgangstider blir man brutalt straffet. Så får man litt FOMO på vei opp.

Så akkurat nå er ikke Bitcoin verken en inflation hedge, store of value eller børsfall. Det er veldig mye spekulasjon, og det renner over av krypto. En del av meg liker at det kollapser litt nå. Folk sier; "vi er fortsatt veldig tidlig ute". Men når det er snakk om en industri verdt 3 trillioner dollar så føler jeg ikke at man kan si at man er tidlig ute.

Rusten

Legg inn av Rusten »

Vanvittige svingninger, det her går mot spennende tider. Nå er det bare å håpe på kollaps og en hyggelig inngang. Har også tatt lærdom av at det kanskje ikke er så dumt å ta ut litt mer profitt før det er for sent🙊

Jompa

Legg inn av Jompa »

Da kollapset LUNA, og er ned rundt 95 % siste døgn. Vanvittige mange som har brent seg der. 50 milliarder dollar i papirverdi forduftet.

Noen heldige. En nordmann som shortet med giring fra 19.5$ til 0.5$. En avkastning på nærmere 200 000 % på bare et par timer! En gang i livet trade. Om han gikk inn med 1000 kroner, sitter han igjen med nærmere 2 millioner.

Jompa

Legg inn av Jompa »

Gårsdagens nyheter var at LUNA kollapset, og Terra mistet sin peg mot dollaren, og var nede godt under 0,5 $ mot dollaren.
De aller fleste som sitter på stablecoins velger USDT. Og nå i morgentimene er det veldig dramatisk når også den er i ferd med å miste sin peg. Nede på 0,95$ nå.

Bitcoin faller hardt og touchet nede på 26,7k. Veldig lenge siden vi har vært der (før jul i 2020).

Fikk aldri rotet meg til å starte en fast sparing i krypto med frua, og det må jeg sette på kontoen for flaks. Så det lille beløpet jeg er inne med er selvfølgelig kraftig redusert, men det er ingenting mot alle de skjebnene man leser om på twitter i går/dag.

Tror fortsatt det kan bli mye værre før det blir bedre.
Sist redigert av Jompa den tor mai 12, 2022 9:47 am, redigert 1 gang totalt.

Jompa

Legg inn av Jompa »

Rusten skrev: tir mai 10, 2022 10:03 pm Vanvittige svingninger, det her går mot spennende tider. Nå er det bare å håpe på kollaps og en hyggelig inngang. Har også tatt lærdom av at det kanskje ikke er så dumt å ta ut litt mer profitt før det er for sent🙊
Du er i ferd med å få ønsket ditt oppfylt tror jeg. Saylor begynner også å nærme seg grensen for når han må inn med mer sikkerhet for at lånet ikke blir tvangsinnløst. 21k for en Bitcoin og han må finne mer sikkerhet. Om han må selge er vi fort ned under 10k igjen.

Rusten

Legg inn av Rusten »

Jompa skrev: tor mai 12, 2022 9:39 am
Rusten skrev: tir mai 10, 2022 10:03 pm Vanvittige svingninger, det her går mot spennende tider. Nå er det bare å håpe på kollaps og en hyggelig inngang. Har også tatt lærdom av at det kanskje ikke er så dumt å ta ut litt mer profitt før det er for sent🙊
Du er i ferd med å få ønsket ditt oppfylt tror jeg. Saylor begynner også å nærme seg grensen for når han må inn med mer sikkerhet for at lånet ikke blir tvangsinnløst. 21k for en Bitcoin og han må finne mer sikkerhet. Om han må selge er vi fort ned under 10k igjen.
Frister veldig å gå inn i altcoins men kan kollapse om btc går under 20k. Et alternativ er å vente til det stabilisere seg før vi ser en oppadgående trend men da kan det være en fare for at jeg ikke kommer meg inn tidsnok.
Mye avhenger av inflasjonen og det kan virke som om FED har mistet kontrollen, da kommer det noen kraftige rentehevinger. Finner ingen antydning til oppgang innen kort tid.

Rusten

Legg inn av Rusten »

Luna nede på $0,04🙈

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

Dash nede i 54,72 USD i skrivende stund... Under det som enkelte mener er den teoretiske smertegrensen.

Rusten

Legg inn av Rusten »

Bantorangen skrev: tor mai 12, 2022 10:44 pm Dash nede i 54,72 USD i skrivende stund... Under det som enkelte mener er den teoretiske smertegrensen.
Ja, dash har mistet støtte på nedsiden om vi sammenligner med forrige bullrunde men det er flere som lever farlig, xrp ligger helt i grenseland.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Økonomi»