Trading apper og kryptovaluta

Svar
TrondLFC
Innlegg: 2690

Trading apper og kryptovaluta

Legg inn av TrondLFC »

Heisann
I disse tider har jeg notert meg at trading og leking med kryptovaluta har blitt veldig populært.
Jeg jobber offshore og hører hele veien om aksjer som går opp og ned og kryptovaluta som enten går bra eller dårlig.
Jeg som den snevre og skeptiske personen jeg er har ikke turt å kaste meg i dette landskapet, jeg er skeptisk nok til å tro at disse appene man laster ned er ren svindel, alle som en.

Hver gang, eller ihvertfall nesten, jeg skal inn å se på en youtube video av et eller annet slag, så dukker disse reklamefilmene opp om at du kan tjene sykt med penger hver dag. Vanligvis klikker jeg meg videre når "hopp over annonsen" knappen dukker opp, men så har det hendt at jeg har sett bare for å høre hva slags gnål de har å komme med.

Nå er jeg jo selvsagt klar over at proffe folk som har greie på dette med aksjer og kryptovaluta fint greier å tjene seg til et levebrød, men dette er vel ikke for alle og jeg registrerer at de av kollegaene mine som driver med dette ikke blir noe merkbart rikere de heller siden de fortsatt spankulerer rundt i kjeledressen sin ;)

Hvilke erfaringer har forumet her som jeg er overbevist om at har massevis av klokere hoder enn mitt.

Stjerten

Legg inn av Stjerten »

TrondLFC skrev: tor jul 22, 2021 11:37 am Heisann
I disse tider har jeg notert meg at trading og leking med kryptovaluta har blitt veldig populært.
Jeg jobber offshore og hører hele veien om aksjer som går opp og ned og kryptovaluta som enten går bra eller dårlig.
Jeg som den snevre og skeptiske personen jeg er har ikke turt å kaste meg i dette landskapet, jeg er skeptisk nok til å tro at disse appene man laster ned er ren svindel, alle som en.

Hver gang, eller ihvertfall nesten, jeg skal inn å se på en youtube video av et eller annet slag, så dukker disse reklamefilmene opp om at du kan tjene sykt med penger hver dag. Vanligvis klikker jeg meg videre når "hopp over annonsen" knappen dukker opp, men så har det hendt at jeg har sett bare for å høre hva slags gnål de har å komme med.

Nå er jeg jo selvsagt klar over at proffe folk som har greie på dette med aksjer og kryptovaluta fint greier å tjene seg til et levebrød, men dette er vel ikke for alle og jeg registrerer at de av kollegaene mine som driver med dette ikke blir noe merkbart rikere de heller siden de fortsatt spankulerer rundt i kjeledressen sin ;)

Hvilke erfaringer har forumet her som jeg er overbevist om at har massevis av klokere hoder enn mitt.
Alt dette kunne jeg også tenkt meg å lært litt om. Et slags krypto for dummies, som ikke er skrevet av Kjell T. Ringen og andre luringer.

Pernille

Legg inn av Pernille »

TrondLFC skrev: tor jul 22, 2021 11:37 am Hver gang, eller ihvertfall nesten, jeg skal inn å se på en youtube video av et eller annet slag, så dukker disse reklamefilmene opp om at du kan tjene sykt med penger hver dag. Vanligvis klikker jeg meg videre når "hopp over annonsen" knappen dukker opp, men så har det hendt at jeg har sett bare for å høre hva slags gnål de har å komme med.
Her skal du få et gratis tips: Hvis noen forsøker å selge deg en måte å bli rik på så kan du egentlig bare anta at det er tull, fordi hvis dette var en metode som faktisk fungerte så ville de sannsynligvis ha tjent mer på å beholde metoden for seg selv fremfor å selge den videre.

Den eneste som tjener penger på salg av slike ting er som regel selgeren.

TrondLFC
Innlegg: 2690

Legg inn av TrondLFC »

Pernille skrev: man jul 26, 2021 11:30 am
TrondLFC skrev: tor jul 22, 2021 11:37 am Hver gang, eller ihvertfall nesten, jeg skal inn å se på en youtube video av et eller annet slag, så dukker disse reklamefilmene opp om at du kan tjene sykt med penger hver dag. Vanligvis klikker jeg meg videre når "hopp over annonsen" knappen dukker opp, men så har det hendt at jeg har sett bare for å høre hva slags gnål de har å komme med.
Her skal du få et gratis tips: Hvis noen forsøker å selge deg en måte å bli rik på så kan du egentlig bare anta at det er tull, fordi hvis dette var en metode som faktisk fungerte så ville de sannsynligvis ha tjent mer på å beholde metoden for seg selv fremfor å selge den videre.

Den eneste som tjener penger på salg av slike ting er som regel selgeren.
Ja det er ikke akkurat slik at jeg hadde gått ut på nett og tipset verden om et konsept jeg tjente graps på ;) Velkommen til forumet forresten :)

mrmanutd

Legg inn av mrmanutd »

Definitivt mye penger å tjene i krypto, men trading har jeg ikke orket å prøve meg noe særlig på. Er mer av typen som finner prosjekter jeg har trua på og holder.

Per i dag kan du vel (nesten) ikke trå feil i et langtidsperspektiv om du kjøper av topp 20-lista - med noen unntak. Ellers er det også mye spennende nedover som er mer risikabelt om det er hva du er ute etter.

Anbefaler konto hos binance da du finner det største utvalget der til å begynne med. Dersom du skal prøve deg på mer obskure og high risk-high reward valutaer må du nesten inn i DeFi-verdenen og handle via en DeX (desentralisert exchange)
Conmarketcap og coingecko er fine sider for å følge markedet.

Ellers er jo DYOR åpenbart meget viktig i kryptoverdenen. Har du noen mer konkrete spørsmål så må du bare fyre løs så skal jeg forsøke å svare etter beste evne eller dirigere i riktig retning.

Jompa

Legg inn av Jompa »

Anbefaler konto hos binance da du finner det største utvalget der til å begynne med. Dersom du skal prøve deg på mer obskure og high risk-high reward valutaer må du nesten inn i DeFi-verdenen og handle via en DeX (desentralisert exchange)
Conmarketcap og coingecko er fine sider for å følge markedet.

Ellers er jo DYOR åpenbart meget viktig i kryptoverdenen
Disse setningene er nok gresk nok for de fleste her inne :D

Dersom man ikke har hatt noe annet enn en sparekonto tidligere er nok det lureste å investere i et globalt indeksfond, og jobbe opp interessen ut fra det. Et globalt indeksfond kan man som regel kjøpe igjennom banken sin, og det finnes mange forskjellige. Fondet tar sikte på å følge en gitt indeks, og man kan velge fond med både liten og stor risiko. Som regel følger det med et infoskriv om fondene man kjøper. Antar de fleste vet det, men forskjellen mellom aksjer og fond er at aksjer er en eierandel i et selskap, mens et fond består av mange aksjer. Så du kan eksempelvis kjøpe aksjer i Facebook, eller eksempelvis et fond som gjerne inneholder over 100 forskjellige aksjer fra selskap for å balansere ut. Da gjør det ikke det ikke så mye at en aksje faller.

Man kan google seg til diverse topplister. De fleste fondene kan man også kjøpe via andre sider, eksempelvis Nordnet. Der kan man også kjøpe aksjer, som på en måte blir neste steg på stigen. Og deretter gå over i kryptoverden, der jeg selv er på vei inn nå. Jeg mener at krypto bør være en del av porteføljen, men at den kun skal være en liten del av totalen (4-6 % tenkte jeg å holde meg på).

Nå er det veldig populært å spare i fond/aksjer/krypto, men det er verdt å huske på at dette ikke er risikofritt. Og når pilene så og si har pekt oppover sammenhengende siden finanskrisen (med et lite unntak i mars i fjor), er det lett å glemme at det også kan gå andre veien i perioder. Allikevel; over tid har det vist seg fornuftig å invester penger i aksjemarkedet/eiendom, enn å ha penger i banken.

mrmanutd

Legg inn av mrmanutd »

Jompa skrev: fre jul 30, 2021 8:00 pm

Disse setningene er nok gresk nok for de fleste her inne :D

Det er nok veldig sannsynlig ja, men tenker folk kan spørre seg litt fram heller enn å skrive en komplett A-Å guide, da det kommer til å bli en fryktelig lang avhandling!

Jeg er i alle fall greit inne i kryptoverdenen, og er åpen for spørsmål ;)

Jompa

Legg inn av Jompa »

Jeg er i alle fall greit inne i kryptoverdenen, og er åpen for spørsmål ;)
Du kommer til å få spørsmål fra meg!

Hva tenker du om 4-6 % med kryto som utgangpunkt. Ok?

mrmanutd

Legg inn av mrmanutd »

Jompa skrev: fre jul 30, 2021 8:19 pm
Jeg er i alle fall greit inne i kryptoverdenen, og er åpen for spørsmål ;)
Du kommer til å få spørsmål fra meg!

Hva tenker du om 4-6 % med kryto som utgangpunkt. Ok?
Her gjelder det vel egentlig bare å starte et sted man føler seg komfortabel tenker jeg. For min egen del har jeg langt mer enn det, rett og slett fordi jeg anser det som en nobrainer på lang sikt. (jeg setter heller en månedlig tusing i krypto enn fond)

4-6% er sikkert et greit sted å starte i alle fall!

TrondLFC
Innlegg: 2690

Legg inn av TrondLFC »

SafeMoon er visst i ilden for tiden, ihvertfall blandt kollegaene der jeg jobber. Hva bestemmer hvorvidt verdien går opp/ned her ? Er det pågang kontra ikke pågang som er avgjørende ? Synes rett og slett dette er vanskelig å lese seg opp på.


Rusten

Legg inn av Rusten »

- Aldri la deg lokke inn på en kryptobørs uansett om det kommer fra reklame, gode tilbud på nett eller en venn som går god for plattformen. Gjør alltid en research selv før du bestemmer deg for plattformen.

- Personvern og sikkerhet er viktig. Velg det strengeste sikkerhetsalternativet plattformen har å tilby og noter alltid passord og koder ned på et ark og ikke på en digital enhet.

- Ikke start for komplisert, velg den mest brukervennlige kryptobørsen og start med små transaksjon for å bli kjent med handelssystemet

- Bitcoin er som alle vet den største kryptovalutaen og den har som mål å bli en global valuta, men vi har også kryptovalutaer (blokkjeder) med helt andre oppgaver som mange mener vil revolusjonere verden. En teknologi som gjør infrastrukturen mer effektiv og som knekker aller former for unødige avgifter som i dag blir manipulert av mennesker, en slags sannhetsportal som registrerer kontrakter blokk for blokk.

- Om du velger avanserte plattformer med flere valgmuligheter så vær klar over at skattekalkulatoren (kryptosekken) ikke alltid klarer å fange opp alle transaksjoner. Anbefaler å registrere kjøp og salg på selvangivelsen da myndighetene sannsynligvis med bedre teknologi karer å spore handelen ti år tilbake.

Jompa

Legg inn av Jompa »

Andre tips:

- Ikke invester mer penger enn du er fortrolig med å tape
- Vær forberedt på større svingninger enn for fondsmarkedet. Når børsen beveger seg 2-3 % så er det relativt uvanlig. For krypto er det en vanlig hverdag. Bitcoin lå på 37,5k dollar nå på morgenen, men steg med 5 % utover dagen. Etter å ha falt fra 42k forrige uke.

Tror det var Torbjørn Bull Jensen som sa at man heller bør tenke at man skal kjøpe opp andeler av Bitcoin. Eksempel: Nå har jeg 0,01 Bitcoin. Neste måned kjøper jeg 0,01 Bitcoin til. osv. Man kan bli gal om man følger liveprisen flere ganger om dagen.

Er selv i gang, og tenker å spare en liten andel i crypto hver måned fremover. Holder meg til de litt mer seriøse. Så kan man jo ta seg noen lodd innimellom om man ønsker. Binance har også en egen "launchpad" der de hjelper nye blokkjede-prosjekter med å selge sine coins. Sist nå var Coin98 der man kunne kjøpe coins til 0,075 dollar per stykk før launch. Under launch steg de til 3 dollar per stykk (altså 40x innsatsen). Sikkert noen som gjorde god butikk der. Ligger allikevel ikke lavere enn 1,15 dollar nå, så var man inne der gjorde man det godt.

Rusten

Legg inn av Rusten »

Enig i mye av det som blir sagt og mulig jeg repeterer, men det kanskje aller viktigste er å tenke på hva verdien ligger på om 5-10 år opp mot dagens verdi. Om du f.eks kjøper 1 Ethereum eller 0,07 Bitcoin i dag så tenk på hvor mye det kan være verdt i 2026. Dette er en beholdning du aldri kan tape selv om kursen raser i perioder i motsetning til aksjemarkedet som manipulerer med utvanning av aksjonærer.

Fokuser på det motsatte av hva folk flest gjør og benytt deg av kjøpsmuligheter når markedet sover og all hausing stopper. Ikke bli for ivrig i starten men sett av litt hver måned hvis du har råd til det. Dersom du forsøker å time i ekstreme volatile marked så er det et tapsprosjekt i lengden.

Vær forberedt på noen skred og om du får panikk når krakket kommer så er det et tegn på at du har satset et større beløp enn du har råd til å tape.
Dersom det frister å kjøpe altcoins (alternative kryptovalutaer) så må du også være forberedt på at disse kryptovalutaene raser mer enn de mest stabile som f.eks Bitcoins og Ethereum når skredet kommer, men de vil igjen skyte til himmels når bull er i gang. Bunnen som markedet støter på vil som oftest klatre til nye høyder så ikke vær bekymret i nedgangstider dersom du har valgt å holde i flere år. Da kan det også være lurt å ta ut litt profitt underveis men jeg ville ha beholdt det meste i de blokkjedene du har tro på.

Jompa

Legg inn av Jompa »

Rusten skrev: ons aug 04, 2021 9:43 pm Enig i mye av det som blir sagt og mulig jeg repeterer, men det kanskje aller viktigste er å tenke på hva verdien ligger på om 5-10 år opp mot dagens verdi. Om du f.eks kjøper 1 Ethereum eller 0,07 Bitcoin i dag så tenk på hvor mye det kan være verdt i 2026. Dette er en beholdning du aldri kan tape selv om kursen raser i perioder i motsetning til aksjemarkedet som manipulerer med utvanning av aksjonærer.

Fokuser på det motsatte av hva folk flest gjør og benytt deg av kjøpsmuligheter når markedet sover og all hausing stopper. Ikke bli for ivrig i starten men sett av litt hver måned hvis du har råd til det. Dersom du forsøker å time i ekstreme volatile marked så er det et tapsprosjekt i lengden.

Vær forberedt på noen skred og om du får panikk når krakket kommer så er det et tegn på at du har satset et større beløp enn du har råd til å tape.
Dersom det frister å kjøpe altcoins (alternative kryptovalutaer) så må du også være forberedt på at disse kryptovalutaene raser mer enn de mest stabile som f.eks Bitcoins og Ethereum når skredet kommer, men de vil igjen skyte til himmels når bull er i gang. Bunnen som markedet støter på vil som oftest klatre til nye høyder så ikke vær bekymret i nedgangstider dersom du har valgt å holde i flere år. Da kan det også være lurt å ta ut litt profitt underveis men jeg ville ha beholdt det meste i de blokkjedene du har tro på.
Enig i alt. Jeg har ingen planer om å kjøpe og selge. Planlegger å sette inn jevnlig hver måned fremover og bygge enheter. Skulle gjerne fått med kona på dette også for å få opp volumet litt, men det får komme med tiden. Inntil videre har jeg kun noen få prosent i krypto, så får heller resten være i kjedelige fond.

Denne er jo grei å vise til :D

Bilde

Zorbeltuss

Legg inn av Zorbeltuss »

Det er jo litt opp til den enkelte hva en ønsker å gå inn i.

"Trading" dvs spekulasjon i at prisen vil gå opp (eller ned) relativt kjapt er nok mest for de som angriper dette som om det er en jobb.

Selv opererer jeg etter følgende regler:
1. Aldri sitte investert i noe jeg ikke enkelt kan forklare hvorfor jeg mener det vil lønne seg kontra bankkonto.
2. Aldri sitte investert i noe jeg ikke kan være komfortabel med å gi totalt blaffen i hva som skjer med det neste halve år.

Er mye globalt indeksfond og slikt jeg har satt pengene mine i (og diverse rentepapirer samt god gammeldags sparekonto som jeg illojalt bytter til hvor det tilbys best rente).

Krypto er sikker fint, men så langt så virker eneste argumentet for å sitte på det å være at andre folk kjøper opp prisen, all den tid jeg ikke forstår hvorfor krypto kommer til å kaste bra av seg (hvis det i det hele tatt gjør det), så holder jeg meg unna.

Jompa

Legg inn av Jompa »

Bitcoin med et solid bykst i dag. Opp 16 % fra lavpunktet i går.

Rusten

Legg inn av Rusten »

Jompa skrev: fre aug 06, 2021 6:17 pm Bitcoin med et solid bykst i dag. Opp 16 % fra lavpunktet i går.
Ja, det ser ut til at Ethereum og Bitcoin trekker hverandre opp. Altcoins er selvsagt med men litt rart at Cardano fortsatt henger igjen... ser anledning til å gå inn der neste gang jeg fyller på mer, for den skal opp.

Jompa

Legg inn av Jompa »

Det var et fint tidspunkt å gå inn i crypto i hvert fall. Bitcoin opp 50 % siden slutten av juli og 25 % siste uka. Ethereum har gått enda sterkere og er rundt 85 % siden slutten av juli.

Rusten

Legg inn av Rusten »

Jompa skrev: man aug 09, 2021 9:17 pm Det var et fint tidspunkt å gå inn i crypto i hvert fall. Bitcoin opp 50 % siden slutten av juli og 25 % siste uka. Ethereum har gått enda sterkere og er rundt 85 % siden slutten av juli.
85% var kanskje litt å ta i men Ethereum har uansett skutt i været og skal trolig enda lenger opp i August. Cardano kommer også som forventet og Bitcoin er bunnsolid. Ikke optimalt for meg som håpet på en nedtur ut 2021 for å kunne kjøpe billigere, men det er vel bare å henge seg på da det er helt umulig å vite hvor neste bunn havner.

Da Bitcoin steg til kr.10 000,- i 2017 så måpte folk av kursen med en spådom at bobla snart ville sprekke. I dag er verdien 410 000,- og folk forstår fortsatt ikke hvorfor.

Det vil aldri eksistere mer enn 21 millioner Bitcoin og i dag investerer 3,9% av verdens befolkning i Kryptovaluta. Da kan man se for seg scenario den dagen storinvestorene også vil ha en del av kaka, verdien kommer til å bli svimlende høy, etterspørselen går i taket og nesten ingen vil klarer å holde på en hel BTC.

Jompa

Legg inn av Jompa »

85% var kanskje litt å ta
Baserte det på bunnpunktet ETH hadde 20. juli (drøye 1700) mot det nivået den har klatret til de siste dagene (rundt 3200). Om man hadde kjøpt ETH på bunn for nøyaktig tre uker siden så hadde man hatt 85 % avkastning nå! Ganske drøyt med nesten en dobling på så kort tid.

Graf her over de siste tre uker

Rusten

Legg inn av Rusten »

Vanskelig nå som alt går så fort opp. Å selge er selvsagt uaktuelt men er litt usikker på om jeg skal fortsette med å kjøpe litt hver mnd, evt sette til side hver mnd for så å gå inn når dippen kommer.🙈

Jompa

Legg inn av Jompa »

Vanskelig det der. Har jo falt endel gjennom kvelden/natten der BTC har falt ca 2k $. Antageligvis litt støtte på 45k, men om den detter under det forventer jeg at vi i hvert fall har støtte på 42k.

Jeg tenker at så lenge man forventer at krypto skal opp over tid, så er det ikke noe å vente på. Mange som ventet på at BTC skulle falle tilbake til 20k nå i våres, og skulle kjøpe da. De har mistet 50 % oppgangen nå. Hvis BTC fortsetter å stige fremover uten noen stor dupp, kanskje frem mot nye høyder (80-90k), er det kjedelig å ikke ha vært med på det. Det å treffe bunn og selge på topp er det ingen som klarer, så da slår jeg meg til ro med å kjøpe krypto jevnlig hver måned.

Rusten

Legg inn av Rusten »

Jeg tror du har rett, det er mulig jeg er alt for opphengt i å kjøpe billigst mulig og det er som du sier umulig å time neste bunnivå.

Jompa

Legg inn av Jompa »

Valgte å ta en liten gevinst i dag etter et solid rally nå på kvelden. Solgte meg ut av Ethereum på 3290 $. Ved midnatt i går, for ganske nøyaktig 24 timer siden var den nede under 3000. Så 10 % økning det siste døgnet var voldsomt. Diamanthendene mine sviktet fort...

Rusten

Legg inn av Rusten »

Sikkert ikke så dumt! Jeg kjøpte litt mer ETH i dippen og kommer nok til å hodle lenge, veldig lenge...

Jompa

Legg inn av Jompa »

Noen her som staker? Erfaringer?

Akkurat nå staker jeg BNB hos Trust Wallet for å teste ut. Når jeg sier opp stakingen vil de fortsatt være låst i 7 dager, så valgte å si opp avtalen etter et par dager. En APR på 60 % virker jo veldig forlokkende.

Bilde

Så hva er den største bakdelen/risikoen? Med unntak av at man må vente i 7 dager som i en kryptoverden selvfølgelig er langt tid. Et kraftig prisfall som man gjerne skulle solgt seg ut av spiser jo fort opp denne renten.

Jompa

Legg inn av Jompa »

Da var Ethereum tilbake til det nivået jeg solgte for. Kjøpte på nytt igjen i går for 3140 , men solgte igjen i går kveld når prisene steg kraftig på nytt. Solgte dessverre langt fra toppen. Må lære meg å HODLE, men det kommer nok med tiden. Magefølelsen sier at markedet er overpriset nå, så håper litt på en dupp. Mange grønne stearinlys de siste tre ukene.

Da er det nesten en fordel for meg å stake, så slipper jeg å bli fristet til å selge. BNB, som jeg staker, kjøpte jeg for 6 dager siden for 354,20. Den ligger nå på 431. Det er en økning på nærmere 22 % på en liten uke.

Bilde

Rusten

Legg inn av Rusten »

Jeg tørr ikke spå noe som helst når det gjelder kryptovaluta, derfor kjøper jeg både høyt og lavt men jeg kommer til å dempe innskuddene i de periodene hvor det hypes alt for mye. Da setter jeg heller til side en liten pott som skal brukes når mange er på vei ut av markedet.

Jompa

Legg inn av Jompa »

Jompa skrev: man aug 16, 2021 1:37 pm Da var Ethereum tilbake til det nivået jeg solgte for. Kjøpte på nytt igjen i går for 3140 , men solgte igjen i går kveld når prisene steg kraftig på nytt. Solgte dessverre langt fra toppen. Må lære meg å HODLE, men det kommer nok med tiden. Magefølelsen sier at markedet er overpriset nå, så håper litt på en dupp. Mange grønne stearinlys de siste tre ukene.

Da er det nesten en fordel for meg å stake, så slipper jeg å bli fristet til å selge. BNB, som jeg staker, kjøpte jeg for 6 dager siden for 354,20. Den ligger nå på 431. Det er en økning på nærmere 22 % på en liten uke.

Bilde
Ble en solid korreksjon der BTC falt 8,3 % fra toppunktet på mandag til i natt norsk tid da man fikk BTC ned i 44200$. Så nå har jeg handlet det jeg skal og kommer til å sitte på det fremover. En portefølje bestående av BTC, ETH, ADA, BNB, XRP og VET. I tillegg til et par gaming "shitcoin" som kan gå veldig høyt eller veldig lavt.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Økonomi»