Friidrettssesongen 2022

Svar
janesaj

Re: Friidrettssesongen 2022

Legg inn av janesaj »

Pål Haugen Lillefosse deltar i et fantastisk stavfelt under Beijer Stavhoppsgala i Uppsala i morgen. SVT2 sender 18:30-20:30.

Litt av en startliste. Mangler Lavillenie (og Morgunov), ellers kunne det like godt vært en OL/VM-finale:

Armand Duplantis SWE
Sam Kendricks USA
KC Lightfoot USA
Chris Nilsen USA
Thiago Braz BRA
Piotr Lisek POL
Ben Broeders BEL
Emmanuel Karalis GRC
Ernest Obiena PHL
Menno Vloon , NLD
Pål Haugen Lillefosse , NOR

Lillefosse har med 5.75 den svakeste persen i feltet - det sier jo sitt.

janesaj

Legg inn av janesaj »

Lillefosse 5.81!!! Tangerer norsk rekord og har innendørsrekorden alene :D

Tar dermed også VM-krav både innendørs og utendørs!

janesaj

Legg inn av janesaj »

Tre helt OK forsøk på 5.92 som ikke er veldig nære (men særlig det tredje var ikke fryktelig langt unna heller), men som sier oss at denne høyden kan Lillefosse ta senere i år med klaff. Men altså, 5.81, =NR, INR og IVM- og VM-krav, og femteplass i et felt der han kjemper mot ti av verdens aller, aller beste stavhoppere får være mer enn nok for en kveld. For en utvikling han har hatt i vinter! Er vel nesten i ferd med å "ta tilbake" andreplassen på U23-talentlista :D

For øvrig kan man si at dette var ungdommens kveld. De fem som hoppet på 5.92 er født 98, 99, 99, 99 og 01. Veteranene så vel kanskje litt mer rustne ut.

janesaj

Legg inn av janesaj »

6.04 og årsbeste i verden av Duplantis. Skal han greie 6.19 i kveld da?

Edit: Det skulle han ikke, nei. Hadde iallfall ett bra forsøk.

Puttemans
Innlegg: 2460

Legg inn av Puttemans »

For øvrig første innendørskonkurranse i historien med tre mann på 5.90 eller høyere.

janesaj

Legg inn av janesaj »

janesaj skrev: ons feb 09, 2022 7:35 pm Lillefosse 5.81!!! Tangerer norsk rekord og har innendørsrekorden alene :D

Tar dermed også VM-krav både innendørs og utendørs!
Og i dag tok Sondre Guttormsen jaggu tilbake både norsk rekord alene og innendørsrekord! 5.82 i USA! Dermed sikret VM-krav også for ham (og innendørs-VM om han akter å delta i det som USA-student). Norsk stavhopp leverer om dagen :)


Number4

Legg inn av Number4 »

Nordenkampen går direkte på SVT fra 12:30.

janesaj

Legg inn av janesaj »

Er vel litt begrenset hva vi kan få til poengmessig i Nordenkampen. Vi mangler vel kanskje 15-20 av våre beste utøvere (uten at jeg har talt opp alle, så skal ikke være bastant på at det er så mange, men det er nok iallfall ikke veldig langt ifra), og selv om Sverige og Finland selvfølgelig også mangler mange, har nok de langt bedre bredde enn vi har. Derfor fokuserer iallfall jeg mer på individuelle prestasjoner enn poeng i dag. Men interessant blir det uansett, mange unge og talentfulle på plass også fra oss her.

janesaj

Legg inn av janesaj »

Dagens første norske øvelsesseier ble 60 meter for menn, der Even Meinseth vant rotteracet med 6.72, tre hundredeler bak pers.

Skotheim fortsetter for øvrig å imponere - 15.78 og pers i tresteg, og bommer vel til og med på planken :) Kan vel nesten ha 16 meter inne med fullklaff. Ligger på tredjeplass i øvelsen før siste omgang i kamp mot spesialister, det skal man ikke kimse av. Juniorstjernen (som nå er førsteårssenior) Gabriel Wallmark har gjort 16.11.

Edit: Og i siste øker han til 15.84. Kanskje han kan ha tresteg å falle tilbake på hvis mangekamp ikke funker av en eller annen grunn :) 15.84 av en 19-åring som ikke satser på tresteg er jo meget solid.
Sist redigert av janesaj den søn feb 13, 2022 1:58 pm, redigert 1 gang totalt.

janesaj

Legg inn av janesaj »

20.74 i første omgang i kule av Thomsen. Fortsetter med stabilt gode lengder, og så gjelder det å få ut det siste lille for 21-metersstøt.

janesaj

Legg inn av janesaj »

Lillefosse 5.83 og tar tilbake norsk rekord, under et døgn etter at Guttormsen tok den! Hvilken uke stavhopperne våre har :D

Artig om de fortsetter å presse hverandre én og én centimeter oppover, da kan det bli mye moro utover!

janesaj

Legg inn av janesaj »

Så nære 5.90! Slem list :(

janesaj

Legg inn av janesaj »

Lillefosse tar da også øvelsesseieren i stav med solid margin med sin nye norske rekord 5.83. Var altså nære 5.90 også - den høyden tror jeg han tar senere i sesongen om han fortsetter i dette sporet. Han er i ferd med å komme opp på det nivået vi håpet/trodde/ønsket han skulle gjøre da han herjet i juniorklassen i årevis. Nå har han holdt seg skadefri (bank i bordet) og knekt en kode, og veien til 6 meter for en norsk stavhopper føles litt kortere, selv om det fortsatt er et stykke igjen. Øvelsesseier også til Thomsen i kule, han ble stående med 20.74. Petersson som i utgangspunktet skal være jevngod er tydeligvis helt ute av det og var godt over meteren bak. Linn Oppegaard vant 400 meter på 54.15 etter en bra avslutning. Mats Hauge vinner den avsluttende øvelsen, 1500 meter, på 3:43.69. Så i alt da fem norske øvelsesseire.

Ellers pallplasser til Sigurd Tveit (2 på 800m, 1:49.33 IPB), Sigrid Jervell Våg (2 på 3000m, 9:18.80 IPB), Per Svela (2 på 3000m, 7:54.72 IPB), Håvard Bentdal Ingvaldsen (2 på 400 meter, 47.09 IPB), Mathias Hove Johansen (2 på 200m, 21.37), Henrik Flåtnes (2 i lengde, 7.79), Lene Retzius (3 i stav, 4.32 SB), altså Sander Skotheim (3 i tresteg, 15.84 PB), Helene Rønningen (3 på 60m, 7.37 SB), Bjørnar Sandnes Lillefosse (3 på 3000m, 7:57.83 IPB), Lakeri Ertzgaard (3 på 400m, 54.30), Andreas Haara Bakketun (3 på 200m, 21.58), (igjen) Sander Skotheim (3 i høyde, 2.14 PB!) og Ingar Bratseth-Kiplesund (3 i lengde, 7.54).

Sluttresultat i Nordenkampen:

Kvinner:
1. Sverige 148
2. Finland 128
3. Danmark/Island 117
4. Norge 87

Menn:
1. Sverige 154
2. Norge 139
3. Finland 120
4. Danmark/Island 67

jakral

Legg inn av jakral »

Sterk innsats av herrene som blir beste tilreisende nasjon i Nordenkampen. Hjemmelaget stiller som regel mest toppet, så det lå i kortene at Sverige ville bli for tøffe i Uppsala. Per Svela fikk bank av en kaxig svensk jypling på 3000m (Jonathan Grahn). Det likte han dårlig. Ble litt håndgemeng en runde før mål. Liker jo ikke at Norge blir slått på en sånn distanse i nordisk sammenheng.

Klar sisteplass for kvinnene hvor det er tynt i flere øvelser, og hvor ett fravær i en gren kan gjøre Norge hjelpeløs. Hadde vært kjekt om en skadefri Henriette Jæger kunne steppet inn i noen øvelser.

janesaj

Legg inn av janesaj »

Tobias Grønstad har løpt på 1:47.38 på 800 meter under Tyrvinglekene, en forbedring på halvannet sekund av sin egen innendørspers, og også norsk U23-rekord innendørs med halvsekundet. Den gamle er for øvrig registrert på Andreas Kramer, den halvt norske svensken som løper/løp for Vidar i norsk sammenheng. Innnedørsnorgesrekorden innehas - selvfølgelig - av Vebjørn Rodal på 1:46.28. Innendørs-VM-kravet er 1:46.70, så ikke så altfor langt ifra, altså.

Grønstad har 1:46.46 utendørs, en pers som kanskje kan bli pusset på etterhvert når han allerede løper så fort innendørs.

Zanick
Innlegg: 3982

Legg inn av Zanick »

janesaj skrev: søn feb 13, 2022 4:16 pm Lillefosse 5.83 og tar tilbake norsk rekord, under et døgn etter at Guttormsen tok den! Hvilken uke stavhopperne våre har :D

Artig om de fortsetter å presse hverandre én og én centimeter oppover, da kan det bli mye moro utover!
Lillebror Guttormsen da, ligger han et stykke bak de to andre gutta?

janesaj

Legg inn av janesaj »

Zanick skrev: man feb 14, 2022 4:52 pm
janesaj skrev: søn feb 13, 2022 4:16 pm Lillefosse 5.83 og tar tilbake norsk rekord, under et døgn etter at Guttormsen tok den! Hvilken uke stavhopperne våre har :D

Artig om de fortsetter å presse hverandre én og én centimeter oppover, da kan det bli mye moro utover!
Lillebror Guttormsen da, ligger han et stykke bak de to andre gutta?
Simen har med sin pers 5.62 nok et lite stykke opp til 5.80-tallet, men han tar stadige steg, så vi får tro han er på vei. Det blir vel kanskje vel optimistisk å tro at han klarer det i år, selv om man aldri skal si aldri. Lillefosse har jo knekt en kode i år, så det viser jo at det er mulig. Men så har jo også Lillefosse alltid vært det større talentet som har dominert juniorklassen internasjonalt og som vi har ventet på at skal slå gjennom ordentlig, så at potensialet var der visste vi jo. Pål er et naturtalent og har i utgangspunktet alltid hatt alt som skal til for å etterhvert bli en stavhopper på det nivået som kreves for å ta medalje i mesterskap. Kan fort ta litt lenger tid før lillebror Guttormsen (mer av et treningsprodukt enn et naturtalent) kommer dit, og det er jo ingen garanti for at han kommer dit overhodet, men det har jo vist seg at de vet hva de holder på med i Team Guttormsen, så jeg er iallfall optimist også med tanke på Simen.

Men uansett har han allerede kommet opp på et bra nivå, også han. Det ville jo vært helt uhørt bare for 5-6 år siden at Norge skulle ha tre stavhoppere på 5.60+, da vi knapt hadde noen som hoppet 5 meter i det hele tatt. Og vi kunne hatt fire på dette nivået også, om Dolve hadde holdt seg unna alle skadene som til slutt ødela karrieren hans. Men det er fantastisk at vi faktisk har to unge stavhoppere som er klare for begge seniormesterskapene i år etter å ha klart de knalltøffe automatiske kravene for å komme seg dit, og at vi har en tredje som med litt mer utvikling kan klare å iallfall kvalifisere seg på ranking. Og ikke minst at Pål og Sondre presser hverandre oppover. Helt nydelig den interne fighten de har gående om norgesrekorden :)

janesaj

Legg inn av janesaj »

Filip Ingebrigtsen står over torsdagens stevne i Lievin, da han ikke føler seg 100% konkurranseklar. Jakob skal derimot fortsatt løpe 1500 meter der, og også Hedda Hynne stiller på 800 meter. Hun har nok IVM-kravet 2:01.50 i tankene.

Haugzu

Legg inn av Haugzu »

Noen ting varer ikke evig sier Jakob.
https://www.vg.no/sport/friidrett/i/x8p ... -ikke-evig

Hvordan går det med Gjert? Trener han fremdeles Per Svela og Narve Nordås?

Armando71

Legg inn av Armando71 »

Haugzu skrev: ons feb 16, 2022 6:33 pm Noen ting varer ikke evig sier Jakob.
https://www.vg.no/sport/friidrett/i/x8p ... -ikke-evig

Hvordan går det med Gjert? Trener han fremdeles Per Svela og Narve Nordås?
Han er sykemeldt og trener derfor ingen nå.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

janesaj skrev: man feb 14, 2022 8:13 pm Filip Ingebrigtsen står over torsdagens stevne i Lievin, da han ikke føler seg 100% konkurranseklar. Jakob skal derimot fortsatt løpe 1500 meter der, og også Hedda Hynne stiller på 800 meter. Hun har nok IVM-kravet 2:01.50 i tankene.
Noen som sender dette stevnet?

janesaj

Legg inn av janesaj »

oddvar_kjempebra skrev: tor feb 17, 2022 9:52 am
janesaj skrev: man feb 14, 2022 8:13 pm Filip Ingebrigtsen står over torsdagens stevne i Lievin, da han ikke føler seg 100% konkurranseklar. Jakob skal derimot fortsatt løpe 1500 meter der, og også Hedda Hynne stiller på 800 meter. Hun har nok IVM-kravet 2:01.50 i tankene.
Noen som sender dette stevnet?
Livestream fra 20:45:





800 meter med Hedda 21:20
1500 meter med Jakob 21:42

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

janesaj skrev: søn feb 13, 2022 7:19 pm Tobias Grønstad har løpt på 1:47.38 på 800 meter under Tyrvinglekene, en forbedring på halvannet sekund av sin egen innendørspers, og også norsk U23-rekord innendørs med halvsekundet.
Jeg var innom Tyrvinglekene på søndag og fikk med meg dette løpet. Han ser sterk ut.

Det var overraskende godt oppmøte blant de yngre med tanke på at åpningen av landet skjedde samme helg og covid-smitten er overalt. Det krydde av utøvere, trenere og foreldre. Slik som det skal være.

Jeg la merke til at det klart største klassen var jenter 13 år. Bra bredde og nivå var det også der, selv om det ikke stod frem noen super-talenter (av det jeg fikk med meg). Men med så stor bredde kan man jo håpe på at noen vil stige opp som enere.

janesaj

Legg inn av janesaj »

oddvar_kjempebra skrev: tor feb 17, 2022 10:06 am
janesaj skrev: søn feb 13, 2022 7:19 pm Tobias Grønstad har løpt på 1:47.38 på 800 meter under Tyrvinglekene, en forbedring på halvannet sekund av sin egen innendørspers, og også norsk U23-rekord innendørs med halvsekundet.
Jeg var innom Tyrvinglekene på søndag og fikk med meg dette løpet. Han ser sterk ut.
Så du hva som skjedde med Solbu? Prøvde han å henge med for lenge og fikk det tøft, eller var han bare ikke bedre enn 1:55 som han vel løp på?

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

janesaj skrev: tor feb 17, 2022 10:09 am
oddvar_kjempebra skrev: tor feb 17, 2022 10:06 am
janesaj skrev: søn feb 13, 2022 7:19 pm Tobias Grønstad har løpt på 1:47.38 på 800 meter under Tyrvinglekene, en forbedring på halvannet sekund av sin egen innendørspers, og også norsk U23-rekord innendørs med halvsekundet.
Jeg var innom Tyrvinglekene på søndag og fikk med meg dette løpet. Han ser sterk ut.
Så du hva som skjedde med Solbu? Prøvde han å henge med for lenge og fikk det tøft, eller var han bare ikke bedre enn 1:55 som han vel løp på?
Jeg fikk bare med meg siste 200 og da var i hvertfall ikke Solbu i ryggen.

janesaj

Legg inn av janesaj »

oddvar_kjempebra skrev: tor feb 17, 2022 10:12 am
janesaj skrev: tor feb 17, 2022 10:09 am
oddvar_kjempebra skrev: tor feb 17, 2022 10:06 am

Jeg var innom Tyrvinglekene på søndag og fikk med meg dette løpet. Han ser sterk ut.
Så du hva som skjedde med Solbu? Prøvde han å henge med for lenge og fikk det tøft, eller var han bare ikke bedre enn 1:55 som han vel løp på?
Jeg fikk bare med meg siste 200 og da var i hvertfall ikke Solbu i ryggen.
Kan jo selvfølgelig bare være at han ikke hadde beina. Var vel sesongåpning for ham, ikke unormalt at det er litt tungt da.

Men det var sesongåpning for Grønstad også. Tenke seg til hvor bra han kan bli utendørs i år om han holder seg skadefri. Hadde jo en mistanke allerede før Tyrvinglekene at EM-kravet 1:45.90 var innenfor rekkevidde i år, men etter å ha sett den tiden der i sesongåpningen innendørs er jeg ikke i tvil. Veldig spennende.

Team Ingebrigtsen

Legg inn av Team Ingebrigtsen »

Blir spennende å se Jakob i kveld. Er jo ikke hvem som helst han skal springe mot, så blir ingen rolig og behagelig sesongdebut akkurat.

På lang sikt er jeg nå litt skeptisk til hva som skjer rundt Team Ingebrigtsen. Håper virkelig ikke Jakob får slike holdninger som hans samboer. Tenker da på hennes uttalelser om at OL-gullet var kun Jakobs egen fortjeneste. Om Jakob begynner å tenke slik da tror jeg han er over toppen nå. Håper så klart på at han skjønner at familien og teamet er grunnen til at han er der han er, og at han må dyrke de verdiene videre for å holde det nivået han nå er på.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Team Ingebrigtsen skrev: tor feb 17, 2022 10:27 am Blir spennende å se Jakob i kveld. Er jo ikke hvem som helst han skal springe mot, så blir ingen rolig og behagelig sesongdebut akkurat.

På lang sikt er jeg nå litt skeptisk til hva som skjer rundt Team Ingebrigtsen. Håper virkelig ikke Jakob får slike holdninger som hans samboer. Tenker da på hennes uttalelser om at OL-gullet var kun Jakobs egen fortjeneste. Om Jakob begynner å tenke slik da tror jeg han er over toppen nå. Håper så klart på at han skjønner at familien og teamet er grunnen til at han er der han er, og at han må dyrke de verdiene videre for å holde det nivået han nå er på.
Akkurat det tror jeg ikke du skal bekymre deg særlig over. Jakob vet godt at han trenger apparatet rundt seg. Og ikke skal man legge så mye i det forloveden sa heller.

Team Ingebrigtsen

Legg inn av Team Ingebrigtsen »


janesaj

Legg inn av janesaj »

2:02.82 og sjuendeplass av ni i heatet på Hynne. Så litt tungt ut i begynnelsen, men passerte iallfall et par løpere på slutten. Så får vi håpe det løsner enda mer utover.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Friidrett»