Molde FK 2022. Klubbtråd.

Låst
nottimagiche

Re: Molde FK 2022. Klubbtråd.

Legg inn av nottimagiche »

Man kan snakke om «produkt» så mye man vil. Eliteserie med Molde blir aldri Premier League eller Champions League, men det er nært, lokalt og kvaliteten er høy. Laget vårt er jævlig bra, og gutta fortjener folk på tribunen når de rundspiller motstanderen slik som i dag. Når jeg sitter og ser kamp og får meldinger i sosiale medier av folk jeg kjenner i Molde som sitter i stua hjemme og ser kampen på tv så kjenner jeg at det aktiverer meg ganske greit. Jeg skal ikke bestemme hva andre skal gjøre, men fakta er at MFK har et topplag år etter år, hvor det også finnes knallgode lokale profiler. Hvis ikke det holder, så skjønner jeg ærlig talt ikke hva «fotballinteresserte» i en liten knøtteby på kysten forventer og ønsker.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Man kan jo alltids skylde på fansen som uteblir. Men det lønner seg ikke.

Man kan ikke tvinge folk på kamp. Det er og blir klubben som må finne problemet og løse det etter beste evne.

Kunden har alltid rett. Selv når den tar feil.

Visa

Legg inn av Visa »

Moen skrev: ons mai 11, 2022 11:29 pm
Visa skrev: ons mai 11, 2022 11:20 pm Jeg fikk endelig muligheten til å dra på min første kamp siden 2018 i dag, og jeg ble faktisk litt trist. Jeg tror jeg aldri har sett mindre folk på tribunen under en tellende kamp. Jeg forstår det ikke. Har folk rett og slett bestemt seg for å ikke dra på kamp mer under Moe? Men det skal sies: varene ble levert.
Jeg tror den viktigste grunnen er at det er komfortabelt å sitte i sofaen, varmt og godt hjemme, med snacks og drikke rett og slett.
Jeg syns det var alt for få til at dette skal være grunnen. Det må ligge noe mer bak. Sesongkort-behandlingen under korona? Sarr? Hoderivende spill som donerte gullet vekk i fjor, eller i år? Jeg vet faktisk ikke, men det er ikke et enkelt svar med to streker under.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

nottimagiche skrev: ons mai 11, 2022 11:30 pm Man kan snakke om «produkt» så mye man vil. Eliteserie med Molde blir aldri Premier League eller Champions League, men det er nært, lokalt og kvaliteten er høy. Laget vårt er jævlig bra, og gutta fortjener folk på tribunen når de rundspiller motstanderen slik som i dag. Når jeg sitter og ser kamp og får meldinger i sosiale medier av folk jeg kjenner i Molde som sitter i stua hjemme og ser kampen på tv så kjenner jeg at det aktiverer meg ganske greit. Jeg skal ikke bestemme hva andre skal gjøre, men fakta er at MFK har et topplag år etter år, hvor det også finnes knallgode lokale profiler. Hvis ikke det holder, så skjønner jeg ærlig talt ikke hva «fotballinteresserte» i en liten knøtteby på kysten forventer og ønsker.
Enig

Brukeravatar
AxelRudi
Innlegg: 2762

Legg inn av AxelRudi »

Korgutt skrev: ons mai 11, 2022 11:22 pm
PapaSmurf skrev: ons mai 11, 2022 11:17 pm
AxelRudi skrev: ons mai 11, 2022 11:12 pm Deter sånn det går med tilskuere. Opp og ned ettersom man har vunnet litt, og kanskje er lei treneren. Vi mistet mange etter Kåre, når Horneland sto å spytta på sidelinja der.
Banen har aldri blitt vannet så godt som de to sesongene der. Sånn blir det for Glimt når KK drar, og Viking når oppturen er over. Da går det nedover igjen.
Bygg heller opp norsk fotball, det er jævlig gøy! Spesielt i en tid hvor Haaland går til City, og VG skriver seks saker om tannbørsten til Solskjær før de nevner den norske cupfinalen eller et toppopgjør. Heldigvis gikk det oppover med interessen når tv2 kom inn sist, vi får håpe på samme nå.
Vi er jo selvsagt skuffet over tilskuertallene, men hva kan man gjøre? Vi som er glade i Molde får gå på kamp og støtte etter beste evne. Så må MFK sjøl forsøke å reise kjerringa.
Reise kjerringa
Opp på hesten
2 uttrykk som kanskje begynner å bli litt oppbrukt?
Mer sans for Jørn Jamtfalls "Hjem å snu kjerringa" her.

Albino

Legg inn av Albino »

PapaSmurf skrev: ons mai 11, 2022 11:32 pm Man kan jo alltids skylde på fansen som uteblir. Men det lønner seg ikke.

Man kan ikke tvinge folk på kamp. Det er og blir klubben som må finne problemet og løse det etter beste evne.

Kunden har alltid rett. Selv når den tar feil.
100% enig.

Brukeravatar
SuperMoen
Innlegg: 330

Legg inn av SuperMoen »

Visa skrev: ons mai 11, 2022 11:32 pm
Moen skrev: ons mai 11, 2022 11:29 pm
Visa skrev: ons mai 11, 2022 11:20 pm Jeg fikk endelig muligheten til å dra på min første kamp siden 2018 i dag, og jeg ble faktisk litt trist. Jeg tror jeg aldri har sett mindre folk på tribunen under en tellende kamp. Jeg forstår det ikke. Har folk rett og slett bestemt seg for å ikke dra på kamp mer under Moe? Men det skal sies: varene ble levert.
Jeg tror den viktigste grunnen er at det er komfortabelt å sitte i sofaen, varmt og godt hjemme, med snacks og drikke rett og slett.
Jeg syns det var alt for få til at dette skal være grunnen. Det må ligge noe mer bak. Sesongkort-behandlingen under korona? Sarr? Hoderivende spill som donerte gullet vekk i fjor, eller i år? Jeg vet faktisk ikke, men det er ikke et enkelt svar med to streker under.
Mja, vi er kanskje blitt bortskjemte, men jeg mener at det er helt klart at når alle kamper kan sees på TV, så vil flere sitte hjemme.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Visa skrev: ons mai 11, 2022 11:32 pm
Moen skrev: ons mai 11, 2022 11:29 pm
Visa skrev: ons mai 11, 2022 11:20 pm Jeg fikk endelig muligheten til å dra på min første kamp siden 2018 i dag, og jeg ble faktisk litt trist. Jeg tror jeg aldri har sett mindre folk på tribunen under en tellende kamp. Jeg forstår det ikke. Har folk rett og slett bestemt seg for å ikke dra på kamp mer under Moe? Men det skal sies: varene ble levert.
Jeg tror den viktigste grunnen er at det er komfortabelt å sitte i sofaen, varmt og godt hjemme, med snacks og drikke rett og slett.
Jeg syns det var alt for få til at dette skal være grunnen. Det må ligge noe mer bak. Sesongkort-behandlingen under korona? Sarr? Hoderivende spill som donerte gullet vekk i fjor, eller i år? Jeg vet faktisk ikke, men det er ikke et enkelt svar med to streker under.
Sarr er det ikke. Det må i såfall være noen få sjeler.

Sesongkortbehandlingen er noe av problemet, men heller ikke det tror jeg monner i stor grad.

Kjedelig fotball tror jeg er en årsak. I fjor scora vi haugevis med mål, men underholdende var det ikke. Og det er ikke bedre i år.

george_hincapie

Legg inn av george_hincapie »

Bortskjemthet er nøkkelen. Når man er blitt for godt vant så blir det ikke så viktig og man tar det gode laget for gitt og glemmer at hver enkel kamp kan være den siste før den store nedturen begynner.
Man ser jo stadig klubber får en stor oppsving i entusiasme etter noen dårlige sesonger og en snartur innom Obos.
Det er først når man mister noe man innser hva man har hatt.

Moist

Legg inn av Moist »

Visa skrev: ons mai 11, 2022 11:32 pm
Moen skrev: ons mai 11, 2022 11:29 pm
Visa skrev: ons mai 11, 2022 11:20 pm Jeg fikk endelig muligheten til å dra på min første kamp siden 2018 i dag, og jeg ble faktisk litt trist. Jeg tror jeg aldri har sett mindre folk på tribunen under en tellende kamp. Jeg forstår det ikke. Har folk rett og slett bestemt seg for å ikke dra på kamp mer under Moe? Men det skal sies: varene ble levert.
Jeg tror den viktigste grunnen er at det er komfortabelt å sitte i sofaen, varmt og godt hjemme, med snacks og drikke rett og slett.
Jeg syns det var alt for få til at dette skal være grunnen. Det må ligge noe mer bak. Sesongkort-behandlingen under korona? Sarr? Hoderivende spill som donerte gullet vekk i fjor, eller i år? Jeg vet faktisk ikke, men det er ikke et enkelt svar med to streker under.
Tror nok det har større betydning enn du tror, sitte hjemme og kose seg med pizza og en øl til kampen, eller streve med å få alle planene til å gå opp med det horrible kampoppsettet som NFF setter opp hvert år.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

george_hincapie skrev: ons mai 11, 2022 11:43 pm Bortskjemthet er nøkkelen. Når man er blitt for godt vant så blir det ikke så viktig og man tar det gode laget for gitt og glemmer at hver enkel kamp kan være den siste før den store nedturen begynner.
Man ser jo stadig klubber får en stor oppsving i entusiasme etter noen dårlige sesonger og en snartur innom Obos.
Det er først når man mister noe man innser hva man har hatt.
Ja, men det er liksom ingen grenser.

Den nye markedssjefen må utføre mirakler. Der Jesus mettet 5000 med 5 brød og 2 fisk må han lokke 5000 på kamp med ett eller annet han og. Jeg tror verken fisk er brød er tingen. Men ett eller annet må de gjøre. Jeg tror de må ut og snakke med folket, ikke bare i Molde, men i hele distriktet.

BiggusD

Legg inn av BiggusD »

PapaSmurf skrev: ons mai 11, 2022 11:38 pm
Visa skrev: ons mai 11, 2022 11:32 pm
Moen skrev: ons mai 11, 2022 11:29 pm

Jeg tror den viktigste grunnen er at det er komfortabelt å sitte i sofaen, varmt og godt hjemme, med snacks og drikke rett og slett.
Jeg syns det var alt for få til at dette skal være grunnen. Det må ligge noe mer bak. Sesongkort-behandlingen under korona? Sarr? Hoderivende spill som donerte gullet vekk i fjor, eller i år? Jeg vet faktisk ikke, men det er ikke et enkelt svar med to streker under.
Sarr er det ikke. Det må i såfall være noen få sjeler.

Sesongkortbehandlingen er noe av problemet, men heller ikke det tror jeg monner i stor grad.

Kjedelig fotball tror jeg er en årsak. I fjor scora vi haugevis med mål, men underholdende var det ikke. Og det er ikke bedre i år.
Jeg tror publikum har gitt opp Prosjekt Moe 2022. De to hjemmetapene har demoralisert store deler av fansen. Cupgullet var så klart deilig for de fleste, men måten vi vant på var jo å parkere bussen stort sett hele kampen. Omtrent som da vi møtte Hoffenheim i fjor.

Vinner vi mot Ålesund og Kristiansund på samme vis som i dag, så kan det hende at moralen får seg en boost. Husk at vi har vært på omtrent samme nivå siden 2014. Et par sesonger litt svakere enn de andre, men ingen i nærheten av 2014 spillemessig. 2019 var bra resultatmessig, men også da var vi temmelig variable.

synci

Legg inn av synci »

Det hadde kanskje hjulpet hvis MFK stengte av ene langsida og store deler av kortsida mot øst. Det ville gjort at flere ble pakka sammen (bedre stemning) og på sikt gjøre at folk føler at det blir litt rift om plassene

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

synci skrev: tor mai 12, 2022 12:07 am Det hadde kanskje hjulpet hvis MFK stengte av ene langsida og store deler av kortsida mot øst. Det ville gjort at flere ble pakka sammen (bedre stemning) og på sikt gjøre at folk føler at det blir litt rift om plassene
Ja, slik Viking gjør. De er smarte og låser av de kjipeste feltene slik at de åpnes kun ved behov. Da får de rift om de gode plassene.

Nå tror jeg selvsagt ikke at det vil løse hele problemet, men det vil i allefall gi en visuell bedring.

For mange kan det være nettopp det at det ser helt folketomt ut som er problemet.

Dagens kamp er spesiell. For det første har midtukekamper aldri vært the shit i Molde. Kanskje det hadde vært bedre om kampen gikk 17.00. Men nå er det 3 timers lediggang etter jobb før kamp. Da velger mange å dra hjem. Og for alle som bor 30 min + fra byen er det stress å dra hjem, hente barn, lage middag og så dra til byen igjen. Og dyrt er det også om man bor der man må ta ferge.

I tillegg ble mange forbanna etter forrige kamp. Det spiller nok inn på dagens tilskuertall at man kaster vekk en 3-0 ledelse på lørdag. En ting er å tape, noe annet er å drite seg ut og gi folk en helvetes dårlig opplevelse.

Men ser man på kampen mot Viking så ser jo jeg som sitter på nedre langside at øvre kortside over Tornekrattet har bra besøk. Der bør det ikke sitte en sjel før man må åpne opp når langsidene er fulle.

I tillegg må nedre tribune halveres i pris. Alle trekker oppover slik det er nå. Man burde søke å fylle opp nedre først. Igjen er det det visuelle inntrykket som man må tenke på. Under kampen er det nedre tribune som vises mest på TV. Den har knapt folk, på øvre sitter det langt flere, selv om det begynner å tynnes ut der og.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Hva med konkurranser og loddtrekninger? Hver kamp kan man trekke ut en signert trøye/matchball til et benyttet sesongkort, og blant de som har vært på minst 12 kamper gjennom sesongen trekker man en reise med laget for 2 til en kamp sesongen etter. Der man kan få være med på lagmøte før kamp, spillerbussen inn til stadion og få sete på VIP’en.

Det koster ekstremt lite, men det kan trigge rimelig heftig.

SuperGunners10

Legg inn av SuperGunners10 »

PapaSmurf skrev: tor mai 12, 2022 12:31 am Hva med konkurranser og loddtrekninger? Hver kamp kan man trekke ut en signert trøye/matchball til et benyttet sesongkort, og blant de som har vært på minst 12 kamper gjennom sesongen trekker man en reise med laget for 2 til en kamp sesongen etter. Der man kan få være med på lagmøte før kamp, spillerbussen inn til stadion og få sete på VIP’en.

Det koster ekstremt lite, men det kan trigge rimelig heftig.
Jepp, kjør på!

Koster lite, og krever lite for planlegging/gjennomføring.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

FD-gjengen skulle fått lagt opp et markedsføringsløp. Tribunene hadde kokt om vi fikk fritt spillerom.

Jeg kan komme med litt gratis brainstorming til klubben:

-Spillerne må ut til alle breddeklubber. Det må inn i stillingsbeskrivelsen. 1-2 kvelder i måneden skal spillerne to og to ut og delta på treninger i breddefotballen i regionen.

- Det må settes opp en buffetrestaurant nede på plassen ved portalen. Den åpner 2-3 timer før kamp og de med billett/sesongkort spiser så mye taco eller pizza eller hva klubben enn vil servere for 99,- Perfekt for barnefamilier.

- En mer komplett opplevelse inne på stadion fra 45 min før kamp og i pausen. En mann, en mikrofon og kjør på.

- fylle langsidene først

- konkurranser på benyttet billett som nevnt i mitt innlegg ovenfor

Så må man få i gang en stadionkiosk/ supportersjappe igjen.

Man kan bruke restauranten til å arrangere quizkvelder/kvelder der den eldre garde kommer og forteller historier fra da de var aktive osv . Gjerne med spillere som deltar.

- Supporterkvelder der Moe og Co stiller opp og snakker om de siste kampene og kampene som kommer. Tanker rundt det som har vært/ det som skal bli. Vi vet jo at sponsorer får slike kvelder, og det er fair, men de MÅ slippe den vanlige fansen tettere innpå.

- Omvisninger på stadion med guide som forteller litt om hendelser som feks da Dorsin sparket hull i veggen.

Jesman

Legg inn av Jesman »

PapaSmurf skrev: tor mai 12, 2022 12:18 am
synci skrev: tor mai 12, 2022 12:07 am Det hadde kanskje hjulpet hvis MFK stengte av ene langsida og store deler av kortsida mot øst. Det ville gjort at flere ble pakka sammen (bedre stemning) og på sikt gjøre at folk føler at det blir litt rift om plassene
Ja, slik Viking gjør. De er smarte og låser av de kjipeste feltene slik at de åpnes kun ved behov. Da får de rift om de gode plassene.
Nå bor ikke jeg i Molde, og det er lenge siden jeg har vært der på bortekamp, men siden du mener at dere kan/bør se til Viking, tillater jeg meg å stille noen spørsmål/komme med betraktninger rundt dagens forhold. Jeg har ingen skjennepreken eller spydige kommentarer å komme med rundt tilskuersituasjonen deres i dag, annet enn at jeg syns det er trist at det er så få, men det er vel alle dere også enige om?

1. Priser. Er billettene/sesongkortene riktig priset? Akkurat nå var det vanskelig å finne info på enkeltkamper, men utifra sesongkort/abonnement-prisene fra hjemmesidene deres, ligger de aller fleste abonnementene ca. 30 kroner over Viking i pris pr måned. En skulle ikke tro at det skulle bety så mye, men det blir jo litt som strømregningen, folk bytter jo selskap for langt mindre enn 30 kroner i måneden. Ikke det at jeg tror folk bytter lag, men er det virkelig nødvendig for Molde å ta såpass mye som de faktisk gjør?

2. Opplevelse. Hvordan er det på kampdag i Molde? Kan man ta seg en halvliter på stadion? Inviterer man lokale artister å slikt til å spille litt fks? Har man prøvd supportermarsj gjennom byen?

3. Synlighet i byen. Er Molde-spillerne tilgjengelige for befolkningnen? Sees de i by-bildet? Her har jeg ikke forutsetninger for å mene noe som helst, men kanskje har det vært litt mye utenomsportslig fokus på Molde de siste årene? Altså da tenker jeg på alt fra Sarr til Solbakken, til endel lederskikkelser som kanskje oppfattes som litt humørløse, ja kanskje til og med litt sure. Misforstå meg rett, det er sikkert en haug av flotte folk i Molde FK, men jeg (og kanskje andre) tenker bare på Røkke, Solbakken osv. Blir det for mye humørløse hengetryner?

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Jesman skrev: tor mai 12, 2022 1:53 am
PapaSmurf skrev: tor mai 12, 2022 12:18 am
synci skrev: tor mai 12, 2022 12:07 am Det hadde kanskje hjulpet hvis MFK stengte av ene langsida og store deler av kortsida mot øst. Det ville gjort at flere ble pakka sammen (bedre stemning) og på sikt gjøre at folk føler at det blir litt rift om plassene
Ja, slik Viking gjør. De er smarte og låser av de kjipeste feltene slik at de åpnes kun ved behov. Da får de rift om de gode plassene.
Nå bor ikke jeg i Molde, og det er lenge siden jeg har vært der på bortekamp, men siden du mener at dere kan/bør se til Viking, tillater jeg meg å stille noen spørsmål/komme med betraktninger rundt dagens forhold. Jeg har ingen skjennepreken eller spydige kommentarer å komme med rundt tilskuersituasjonen deres i dag, annet enn at jeg syns det er trist at det er så få, men det er vel alle dere også enige om?

1. Priser. Er billettene/sesongkortene riktig priset? Akkurat nå var det vanskelig å finne info på enkeltkamper, men utifra sesongkort/abonnement-prisene fra hjemmesidene deres, ligger de aller fleste abonnementene ca. 30 kroner over Viking i pris pr måned. En skulle ikke tro at det skulle bety så mye, men det blir jo litt som strømregningen, folk bytter jo selskap for langt mindre enn 30 kroner i måneden. Ikke det at jeg tror folk bytter lag, men er det virkelig nødvendig for Molde å ta såpass mye som de faktisk gjør?

2. Opplevelse. Hvordan er det på kampdag i Molde? Kan man ta seg en halvliter på stadion? Inviterer man lokale artister å slikt til å spille litt fks? Har man prøvd supportermarsj gjennom byen?

3. Synlighet i byen. Er Molde-spillerne tilgjengelige for befolkningnen? Sees de i by-bildet? Her har jeg ikke forutsetninger for å mene noe som helst, men kanskje har det vært litt mye utenomsportslig fokus på Molde de siste årene? Altså da tenker jeg på alt fra Sarr til Solbakken, til endel lederskikkelser som kanskje oppfattes som litt humørløse, ja kanskje til og med litt sure. Misforstå meg rett, det er sikkert en haug av flotte folk i Molde FK, men jeg (og kanskje andre) tenker bare på Røkke, Solbakken osv. Blir det for mye humørløse hengetryner?
1. Prisene tror jeg er OK. Barn får sesongkort til 500,- uansett hvor på stadion. 50,- pr barnebillett. Så kunne man sikkert justert ned voksenprisen noe, men er usikker på om det er det som holder folk borte.

2. Øl er kun mulig for de på VIP. Resten må greie seg med brus i kiosken. Null underholdning. Det er oppvarming før kamp. Innbytteroppvarming i pausen og så går vi hjem etter kamp. Det er kanskje en innom og trikser litt med en ball i pausen et par ganger i året.

3. Spillerne møter man på butikken i ny og ne, med 20.000 innbyggere i selve byen (ikke kommunen) så er det kanskje ikke så rart, men ellers er det lite organisert. Hva gjelder Røkke så er han enormt godt likt i Molde. Et arbeiderklassebysbarn som er selfmade billionaire og som på ingen måte har glemt hvor han kommer fra, slikt liker vi. Solbakken har vi som fans ikke noe annet forhold til enn andre klubbers fans har til agenter deres klubber dealer med. Han ser jeg ikke for meg påvirker billettsalget på noe vis. Nå har vi jo forøvrig hatt en ny direktør et par år som er jovial og som ler høyt og mye, men det heller tror jeg ikke påvirker oppmøte den ene eller andre veien.

Så for å oppsummere så er du muligens inne på noe med priser, men det er nok ditt punkt 2 som klubben svikter monumentalt. Det er random topp40-sanger før kamp og svært lite som gjøres for å skape en flott ramme.

Moist

Legg inn av Moist »

PapaSmurf skrev: tor mai 12, 2022 2:13 am
Jesman skrev: tor mai 12, 2022 1:53 am
PapaSmurf skrev: tor mai 12, 2022 12:18 am

Ja, slik Viking gjør. De er smarte og låser av de kjipeste feltene slik at de åpnes kun ved behov. Da får de rift om de gode plassene.
Nå bor ikke jeg i Molde, og det er lenge siden jeg har vært der på bortekamp, men siden du mener at dere kan/bør se til Viking, tillater jeg meg å stille noen spørsmål/komme med betraktninger rundt dagens forhold. Jeg har ingen skjennepreken eller spydige kommentarer å komme med rundt tilskuersituasjonen deres i dag, annet enn at jeg syns det er trist at det er så få, men det er vel alle dere også enige om?

1. Priser. Er billettene/sesongkortene riktig priset? Akkurat nå var det vanskelig å finne info på enkeltkamper, men utifra sesongkort/abonnement-prisene fra hjemmesidene deres, ligger de aller fleste abonnementene ca. 30 kroner over Viking i pris pr måned. En skulle ikke tro at det skulle bety så mye, men det blir jo litt som strømregningen, folk bytter jo selskap for langt mindre enn 30 kroner i måneden. Ikke det at jeg tror folk bytter lag, men er det virkelig nødvendig for Molde å ta såpass mye som de faktisk gjør?

2. Opplevelse. Hvordan er det på kampdag i Molde? Kan man ta seg en halvliter på stadion? Inviterer man lokale artister å slikt til å spille litt fks? Har man prøvd supportermarsj gjennom byen?

3. Synlighet i byen. Er Molde-spillerne tilgjengelige for befolkningnen? Sees de i by-bildet? Her har jeg ikke forutsetninger for å mene noe som helst, men kanskje har det vært litt mye utenomsportslig fokus på Molde de siste årene? Altså da tenker jeg på alt fra Sarr til Solbakken, til endel lederskikkelser som kanskje oppfattes som litt humørløse, ja kanskje til og med litt sure. Misforstå meg rett, det er sikkert en haug av flotte folk i Molde FK, men jeg (og kanskje andre) tenker bare på Røkke, Solbakken osv. Blir det for mye humørløse hengetryner?
1. Prisene tror jeg er OK. Barn får sesongkort til 500,- uansett hvor på stadion. 50,- pr barnebillett. Så kunne man sikkert justert ned voksenprisen noe, men er usikker på om det er det som holder folk borte.

2. Øl er kun mulig for de på VIP. Resten må greie seg med brus i kiosken. Null underholdning. Det er oppvarming før kamp. Innbytteroppvarming i pausen og så går vi hjem etter kamp. Det er kanskje en innom og trikser litt med en ball i pausen et par ganger i året.

3. Spillerne møter man på butikken i ny og ne, med 20.000 innbyggere i selve byen (ikke kommunen) så er det kanskje ikke så rart, men ellers er det lite organisert. Hva gjelder Røkke så er han enormt godt likt i Molde. Et arbeiderklassebysbarn som er selfmade billionaire og som på ingen måte har glemt hvor han kommer fra, slikt liker vi. Solbakken har vi som fans ikke noe annet forhold til enn andre klubbers fans har til agenter deres klubber dealer med. Han ser jeg ikke for meg påvirker billettsalget på noe vis. Nå har vi jo forøvrig hatt en ny direktør et par år som er jovial og som ler høyt og mye, men det heller tror jeg ikke påvirker oppmøte den ene eller andre veien.

Så for å oppsummere så er du muligens inne på noe med priser, men det er nok ditt punkt 2 som klubben svikter monumentalt. Det er random topp40-sanger før kamp og svært lite som gjøres for å skape en flott ramme.
Nå kan jeg jo bare snakke for meg selv som sitter på disse VIP plassene du nevner, men det er alltid stappfullt der jeg sitter med ølservering.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Moist skrev: tor mai 12, 2022 2:31 am
PapaSmurf skrev: tor mai 12, 2022 2:13 am
Jesman skrev: tor mai 12, 2022 1:53 am

Nå bor ikke jeg i Molde, og det er lenge siden jeg har vært der på bortekamp, men siden du mener at dere kan/bør se til Viking, tillater jeg meg å stille noen spørsmål/komme med betraktninger rundt dagens forhold. Jeg har ingen skjennepreken eller spydige kommentarer å komme med rundt tilskuersituasjonen deres i dag, annet enn at jeg syns det er trist at det er så få, men det er vel alle dere også enige om?

1. Priser. Er billettene/sesongkortene riktig priset? Akkurat nå var det vanskelig å finne info på enkeltkamper, men utifra sesongkort/abonnement-prisene fra hjemmesidene deres, ligger de aller fleste abonnementene ca. 30 kroner over Viking i pris pr måned. En skulle ikke tro at det skulle bety så mye, men det blir jo litt som strømregningen, folk bytter jo selskap for langt mindre enn 30 kroner i måneden. Ikke det at jeg tror folk bytter lag, men er det virkelig nødvendig for Molde å ta såpass mye som de faktisk gjør?

2. Opplevelse. Hvordan er det på kampdag i Molde? Kan man ta seg en halvliter på stadion? Inviterer man lokale artister å slikt til å spille litt fks? Har man prøvd supportermarsj gjennom byen?

3. Synlighet i byen. Er Molde-spillerne tilgjengelige for befolkningnen? Sees de i by-bildet? Her har jeg ikke forutsetninger for å mene noe som helst, men kanskje har det vært litt mye utenomsportslig fokus på Molde de siste årene? Altså da tenker jeg på alt fra Sarr til Solbakken, til endel lederskikkelser som kanskje oppfattes som litt humørløse, ja kanskje til og med litt sure. Misforstå meg rett, det er sikkert en haug av flotte folk i Molde FK, men jeg (og kanskje andre) tenker bare på Røkke, Solbakken osv. Blir det for mye humørløse hengetryner?
1. Prisene tror jeg er OK. Barn får sesongkort til 500,- uansett hvor på stadion. 50,- pr barnebillett. Så kunne man sikkert justert ned voksenprisen noe, men er usikker på om det er det som holder folk borte.

2. Øl er kun mulig for de på VIP. Resten må greie seg med brus i kiosken. Null underholdning. Det er oppvarming før kamp. Innbytteroppvarming i pausen og så går vi hjem etter kamp. Det er kanskje en innom og trikser litt med en ball i pausen et par ganger i året.

3. Spillerne møter man på butikken i ny og ne, med 20.000 innbyggere i selve byen (ikke kommunen) så er det kanskje ikke så rart, men ellers er det lite organisert. Hva gjelder Røkke så er han enormt godt likt i Molde. Et arbeiderklassebysbarn som er selfmade billionaire og som på ingen måte har glemt hvor han kommer fra, slikt liker vi. Solbakken har vi som fans ikke noe annet forhold til enn andre klubbers fans har til agenter deres klubber dealer med. Han ser jeg ikke for meg påvirker billettsalget på noe vis. Nå har vi jo forøvrig hatt en ny direktør et par år som er jovial og som ler høyt og mye, men det heller tror jeg ikke påvirker oppmøte den ene eller andre veien.

Så for å oppsummere så er du muligens inne på noe med priser, men det er nok ditt punkt 2 som klubben svikter monumentalt. Det er random topp40-sanger før kamp og svært lite som gjøres for å skape en flott ramme.
Nå kan jeg jo bare snakke for meg selv som sitter på disse VIP plassene du nevner, men det er alltid stappfullt der jeg sitter med ølservering.
Jeg sitter på VIP innimellom. Trives likevel best blant mine egne noen rader lenger frem. Men hadde gjerne tatt meg en øl innimellom selv om jeg sitter der. Jeg er ingen fan av segregering. Alkohol og idrett hører ikke sammen sies det, men det gjelder ikke VIP. Irriterer vettet av meg.

rubberbandman

Legg inn av rubberbandman »

Moist skrev: tor mai 12, 2022 2:31 am Nå kan jeg jo bare snakke for meg selv som sitter på disse VIP plassene du nevner, men det er alltid stappfullt der jeg sitter med ølservering.
Ølservering er jo alltids en publikumsmagnet, men i Norge er det jo en slags konsensus om at idrett (unntatt VIP av en eller annen grunn) og alkohol ikke skal blandes.
Ser ikke helt grunnen til å forby øl på fotballkamper, men det kunnne kanskje vært egne soner for det, slik at mesteparten av stadion kunne vært mer familievennlig etter norsk standard.

Litt på siden. men jeg og noen kompiser var på FC Copenhagen - Molde i Parken for 10(ish?) år siden, og var relativt sjokkert over at det bare var lettøl å få der også.

Jesman

Legg inn av Jesman »

[/quote]

1. Prisene tror jeg er OK. Barn får sesongkort til 500,- uansett hvor på stadion. 50,- pr barnebillett. Så kunne man sikkert justert ned voksenprisen noe, men er usikker på om det er det som holder folk borte.

2. Øl er kun mulig for de på VIP. Resten må greie seg med brus i kiosken. Null underholdning. Det er oppvarming før kamp. Innbytteroppvarming i pausen og så går vi hjem etter kamp. Det er kanskje en innom og trikser litt med en ball i pausen et par ganger i året.

3. Spillerne møter man på butikken i ny og ne, med 20.000 innbyggere i selve byen (ikke kommunen) så er det kanskje ikke så rart, men ellers er det lite organisert. Hva gjelder Røkke så er han enormt godt likt i Molde. Et arbeiderklassebysbarn som er selfmade billionaire og som på ingen måte har glemt hvor han kommer fra, slikt liker vi. Solbakken har vi som fans ikke noe annet forhold til enn andre klubbers fans har til agenter deres klubber dealer med. Han ser jeg ikke for meg påvirker billettsalget på noe vis. Nå har vi jo forøvrig hatt en ny direktør et par år som er jovial og som ler høyt og mye, men det heller tror jeg ikke påvirker oppmøte den ene eller andre veien.

Så for å oppsummere så er du muligens inne på noe med priser, men det er nok ditt punkt 2 som klubben svikter monumentalt. Det er random topp40-sanger før kamp og svært lite som gjøres for å skape en flott ramme.
[/quote]

Viking har i alle fall hentet mye goodwill på å lage en større ramme rundt "vanlige hjemmekamper". Er ikke så mye som skal til i begynnelsen, men det må spres informasjon om hvor supportere samler seg før kamp, hva skjer på stadion osv osv. Altså bygge en forventning om at det skal skje noe mer enn "bare" Molde-Odd, om du skjønner. Molde lager jo flott jazz-festival, så det er jeg sikker på de kan gjenskape i mindre skala på fotballkamp også.

Når det gjelder "poenget" mitt om typene, var selvfølgelig ikke meningen min å henge ut Røkke. Jeg skjønner godt at han er godt likt i Molde. Men suksess avler gjerne misunnelse, uansett hvor mye moldenser han er. Om man fks ser på trenerne Molde har hatt de siste årene, syns jeg det er rimelig stor forskjell på fks Solskjær og Moe i fremtoning, selv om Solskjær kan være sur han også. Erling Moe må vel resultatmessig, altså seiersprosent, være en av de beste Molde-trenere noensinne. Allikevel skremmer laget hans folk vekk. Mangler de noen sexy profiler? Altså Eikrem er en fantastisk spiller, men han er ikke en karakter som fks Tripic eller Dønnum. Har Molde noen slike?

Vikingen

Legg inn av Vikingen »

[quote=Jesman post_id=667837 time=1652317663 user_id=895]
Mangler de noen sexy profiler? Altså Eikrem er en fantastisk spiller, men han er ikke en karakter som fks Tripic eller Dønnum. Har Molde noen slike?
[/quote]

Godt mulig [i]noe[/i] av svaret kan ligge her. Typer som Tripic, Berisha og Løkberg i Viking er det mye »hype» rundt. Motstanderlagene liker dem ikke, Stavanger elsker dem. I OBOS gjorde Høiland også mye av den jobben. Vålerenga har Dønnum (og Fagermo…) som er samme typen, Lillestrøm har Helland, Odd har Kastrati etc. Disse typene genererer definitivt interesse.

Eikrem er en av de beste, men likevel en av de kjedeligste spillerne i serien. Så ville jeg selvsagt også valgt Eikrem foran omtrent hvilken som helst annen midtbanespiller i ligaen, men om man kan supplere med en drittsekk eller to vil totalproduktet bli langt bedre.

Og så er selvsagt problemet langt mer sammensatt enn om du har en drittsekk eller ikke.

Edit: Litt vanskelig å forstå hvorfor siteringer ikke fungerer her.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Jeg savner også profiler. MFK mangler spillere som er løsmunnet i intervjuer og spillere som alle andre hater som pesten pga oppførselen på banen.

Det er for konformt og kjedelig. Jeg vil ha en som gir dommerne litt å jobbe med.

Men så må det sies at MFKs fans generelt sett er landets minst lidenskapelige. Også her inne. Det er alt for saklig og for lite følelser. Det minner enkelte ganger mer om en byråkratkonferanse enn et fotballforum. Det er ikke det at vi som bobler av lidenskap ikke finnes, men vi er i mindretall. Dessverre.

nottimagiche

Legg inn av nottimagiche »

PapaSmurf skrev: tor mai 12, 2022 10:01 am Jeg savner også profiler. MFK mangler spillere som er løsmunnet i intervjuer og spillere som alle andre hater som pesten pga oppførselen på banen.

Det er for konformt og kjedelig. Jeg vil ha en som gir dommerne litt å jobbe med.

Men så må det sies at MFKs fans generelt sett er landets minst lidenskapelige. Også her inne. Det er alt for saklig og for lite følelser. Det minner enkelte ganger mer om en byråkratkonferanse enn et fotballforum. Det er ikke det at vi som bobler av lidenskap ikke finnes, men vi er i mindretall. Dessverre.
Jepp. Men det er en del som får utløp for hele året med bortreise og konferanse/julebord, ref. cupfinale. Skulle vært mer av det samme i hverdagen.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

nottimagiche skrev: tor mai 12, 2022 10:06 am
PapaSmurf skrev: tor mai 12, 2022 10:01 am Jeg savner også profiler. MFK mangler spillere som er løsmunnet i intervjuer og spillere som alle andre hater som pesten pga oppførselen på banen.

Det er for konformt og kjedelig. Jeg vil ha en som gir dommerne litt å jobbe med.

Men så må det sies at MFKs fans generelt sett er landets minst lidenskapelige. Også her inne. Det er alt for saklig og for lite følelser. Det minner enkelte ganger mer om en byråkratkonferanse enn et fotballforum. Det er ikke det at vi som bobler av lidenskap ikke finnes, men vi er i mindretall. Dessverre.
Jepp. Men det er en del som får utløp for hele året med bortreise og konferanse/julebord, ref. cupfinale. Skulle vært mer av det samme i hverdagen.
Det er jo fullstendig absurd. Alle jeg snakker med hadde det SÅ gøy i Oslo i cupfinalehelga. Det var en opplevelse fra fredag til søndag sier de.

Og så drar de hjem og forstår ikke at den følelsen kan man få 15 ganger i året. I Molde. Det å slå seg løs og synge høyt og møte kjentfolk. Det er det som gir den virkelige gleden en slik helg.

Dette er så Molde-supporter det at jeg gliste når jeg kom på den:



Bytter man ut Ringnes lettøl med cupfinale så er vi der.

Slå dere mer løs folkens, ha det gøy. Rop og skrål og tillat dere å være sjåvinistiske.

RickGrimes

Legg inn av RickGrimes »

PapaSmurf skrev: tor mai 12, 2022 10:01 am Jeg savner også profiler. MFK mangler spillere som er løsmunnet i intervjuer og spillere som alle andre hater som pesten pga oppførselen på banen.
Enig, savner Tommy Høiland - verdens fineste gutt med hjertet utenpå drakta, men hatet av alle andre enn oss.

Når det gjelder tilskuere, så har dette vært på en nedadgående kurve lenge. Husker kampen mot Godset i 2019 der veldig mye skulle gå galt om vi ikke tok gull på hjemmebane. Det står ca 7000 solgte, men sannheten var langt færre reelle tilskuere.

Jeg mener man bør ha en skikkelig god grunn som supporter hvis man prioriterer bort å se at laget sitt vinne serien hjemme live. Jeg vet ikke om noe som overgår det sportsmessig. Sjansen for å vinne serien i seg selv er veldig liten for de fleste lag, så enda mindre at man faktisk spiller hjemme og at man kan dra. Husker jeg tenkte at folk ikke vet sitt eget beste når de ikke møter opp her i kveld. Som kjent gruset vi Godset 4-0 og feiret natta lang.

Kaizen

Legg inn av Kaizen »

Nøkkelen til å gå på fotballkamper handler om at opplevelsen blir større på stadion enn å se på tv. Etter Covid har mange blitt glad i en god og varm sofa, pizza, øl og fotball. Viktig å huske at tv også er viktig for klubbene. TV inntekter er i mange tilfeller større enn publikumsinntektene. Derfor er jeg helt imot publikumskam hvor kun de på stadion teller. En supporter er en supporter uansett.
La folk få følge Molde slik de vil og glede seg over det:-) Så er det opp til markedsavdelingen i MFK og Tornekrattet ( Gjerne i samarbeid) lage et produkt som trekker folk og som trumfer TV opplevelsen. Enkelt og greit.
NB! Kampen igår var et godt steg spillemessig i riktig retning!

stoodeh

Legg inn av stoodeh »

Tilskuertallet har jo blitt diskutert opp ned, bak frem og sidelengs i det siste, men i går var første gangen at jeg synes det var flaut.

Og problemet er ikke fryktelig komplisert. Det er så enkelt som at vi har det underliggende problemet at folk heller sitter hjemme i sofaen.

I går hadde vi et par forsterkende faktorer i tillegg. Etter viking-kampen er det sikkert mange som var forbannet og ikke gidder å møte også.

Onsdagskamp er også døden for Molde, og når den i tillegg spilles kl 19 så viser man i praksis fingeren til alle som ikke bor i Molde by.

Folk fra Vestnes for eksempel, som bruker å stille med fulle ferger kommer seg ikke hjem før tidligst 22:00. Da er det umulig å ta med barn for eksempel.

Låst

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»