Molde FK 2022. Klubbtråd.

Låst
PapaSmurf

Re: Molde FK 2022. Klubbtråd.

Legg inn av PapaSmurf »

slankebrusmannen skrev: ons nov 30, 2022 12:01 am Det er litt tidlig å innkassere neste års seriemesterskap. Mye kan - og noe vil helt sikkert - gå galt de neste 12 månedene.
Selvsagt. Men Glimt er ikke det laget de var. Og de skal starte sesongen tidlig og får de sedvanlige utfordringene med å bevare formen fra februar inn i sesongen.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

HarryH skrev: tir nov 29, 2022 10:43 pm Jeg tror at konkurransen blir hardere neste år. Både Bodø/Glimt og Rosenborg kan ende et stykke over 60 poeng. Men det er jo definitvt utviklingspotensial i dette Molde-laget også.

Får håpe at man klarer å beholde/gjenskape den enorme seiersviljen.
Det siste punktet der er viktig. Men vi kjenner alle Eikrem og den vreden han øser ut over de som ikke viser innsats. Litt slapp innsats på trening så får de høre det.

Jeg tror ikke det er noe problem. Men det lønner seg alltid å fylle på med spillere som oser av sult. Så jeg håper de tenker på det når man henter spillere til sesongen. Man har midlene og viljen til å forsterke.

Jeg har trua.

slankebrusmannen

Legg inn av slankebrusmannen »

PapaSmurf skrev: ons nov 30, 2022 12:06 am Jeg har jo tidligere kritisert xG for at den ikke tar hensyn til hvem som får sjansen. Er det Haaland eller Lundekvam som blir satt opp i en god situasjon sier xG at det er ett fett hvem det er som får sjansen.
En kritikk som er uinformert og verdiløs. Dette vil også være helt umulig både å vurdere og å implementere.
PapaSmurf skrev: ons nov 30, 2022 12:06 am Men i løpet av denne sesongen her har jeg finnet enda en svakhet. Spillestil. Tålmodighet belønnes ikke av xG.
Peprer man løs mot mål vil man belønnes av xG gjennom at man får mange null komma ditt og null komma datt, om man derimot spiller mer tålmodig og venter på den gode sjansen vil man nok få høyere xG per sjanse, men sammenlagt vil man komme til kort.
Dette faller i samme kategori som det forrige.
PapaSmurf skrev: ons nov 30, 2022 12:06 am Ta Eliteserien 2022. Molde slår Glimt med 18 poeng. Det tilsier at Molde kunne droppet 20% av sesongen og likevel kommet likt med Glimt. At xG plasserer Glimt foran viser med tydelighet at det foreløpig er store parametermangler som må på plass før jeg vil tillegge det spesiell vekt. Enn så lenge er det alt for kuriøst.
Forklaringen på dette kan være så enkel som at Molde har bedre avsluttere enn Glimt, eller bedre keeper, eller begge. En annen, og like enkel - og kanskje også like god - kan være at Molde har vært heldigere enn Glimt. Det er ikke til å komme unna at flaks er en komponent i fotball og at sesongen er for kort til at den fordeles jevnt.

Når det er sagt, skal det også sies at jeg har ikke sett nok glimtkamper til å ha noen formening om dette.
PapaSmurf skrev: ons nov 30, 2022 12:06 am Og for ordens skyld vil jeg påpeke at de som har fulgt med meg her inne kan bekrefte at jeg vært kritisk til å ta xG for mer enn det faktisk er ganske lenge. Så det er ikke noe jeg trekker opp av hatten nå etter sesongen.
For nye lesere bekreftes det herved at du har kritisert xG-konseptet på sviktende grunnlag over tid. :mrgreen:
PapaSmurf skrev: ons nov 30, 2022 12:06 am Jeg tror xG kan bli bra, men foreløpig er jeg ikke overbevist. Bare det at forskjellige kilder kommer med vidt forskjellig xG-score etter kamper sier sitt.

Noen nettsider har Molde først, andre har oss på 3. plass.
Ideen er god. Implementasjoner av den varierer helt åpenbart i kvalitet. Perfeksjon er neppe oppnådd.

slankebrusmannen

Legg inn av slankebrusmannen »

PapaSmurf skrev: ons nov 30, 2022 12:22 am
Selvsagt. Men Glimt er ikke det laget de var.
De er nok heller ikke det laget de vil være neste sesong.

PapaSmurf skrev: ons nov 30, 2022 12:22 am Og de skal starte sesongen tidlig og får de sedvanlige utfordringene med å bevare formen fra februar inn i sesongen.
Dette er et godt poeng.

Champis

Legg inn av Champis »

TheRealArt_Verified skrev: tir nov 29, 2022 9:31 pm
SuperGunners10 skrev: tir nov 29, 2022 9:16 pm Coolbet ute med odds for neste år. Bodø/Glimt favoritt til 2.85. Molde med 3.10 og RBK med 5.00 på de neste plassene.

For meg er det komisk hvor mange som greier å overse at Molde kom 100000 poeng foran og ikke tapt en eneste kamp på 3430434 kamper. Molde er selvfølgelig favoritt til gullet neste år også.
Hva har skjedd siden serieslutt som tilsier at Bodø er favoritt neste år? Kanskje det er teorien om at det er vanskelig å gjenta suksess..

Det er vel ikke så mye som har skjedd. Det handler mer om at innad i en sesong kan man få veldig flyten, som Glimt gjorde i 2020 og Molde gjorde i år. Man vet at forskjellen ikke er så stor. Ser man på xG og en del statistikk, så "burde"/kunne dette vært ganske jevnt hele veien. Og ja, det er ofte sånn at de som ligger bittelitt bak eller ikke fikk ut potensialet en sesong, ofte hever seg noen prosenter ekstra kontra de som har vært suverene.

Når det er sagt, så er det kanskje en liten smule overraskende at Glimt har lavere odds enn Molde. At oddsen skulle være jevn er ikke så rart, men man kunne kanskje tro at Molde sin lå bittelitt lavere.

Champis

Legg inn av Champis »

PapaSmurf skrev: tir nov 29, 2022 10:05 pm
SuperGunners10 skrev: tir nov 29, 2022 9:16 pm Coolbet ute med odds for neste år. Bodø/Glimt favoritt til 2.85. Molde med 3.10 og RBK med 5.00 på de neste plassene.

For meg er det komisk hvor mange som greier å overse at Molde kom 100000 poeng foran og ikke tapt en eneste kamp på 3430434 kamper. Molde er selvfølgelig favoritt til gullet neste år også.
Tar slikt med stoisk ro. Vi vet jo at vi er det beste laget. Og tenk hvor gode vi kommer til å bli når sesongen ikke domineres av et halvt lag konstant ute med skade og personlige tragedier rammer laget.

De skal heve seg noe vanvittig de som skal nærme seg.

Jeg tror ikke de andre lagene trenger å heve seg i det hele tatt for å nærme seg poengmessig. Hvis lagene er omtrent på samme nivå som i år, så blir det sannsynligvis mye jevnere neste år. I så fall vil nok alle Molde-supportere si at Molde da ikke er i nærheten av nivået fra i år, men det er lett å føle det sånn. Faktum er at Molde bikket utrolig mange kamper i år. Selvsagt ikke tilfeldig, men at man tok så mange flere poeng skal nok normalt sett en del til med årets prestasjoner.

At Molde har den beste stallen, er jeg helt enig i.

Champis

Legg inn av Champis »

dzk skrev: tir nov 29, 2022 10:33 pm
MoldeMoldeMolde skrev: tir nov 29, 2022 10:27 pm Hvorfor ser man Bodø som favoritt? Sterkere resultat i Europa, mer overbevisende seiere i Norge (Molde med usedvanlig mange 1 målsseiere, Bodø vant oftere med mange mål), Bodø forsterket seg kraftig i sommer

Kan kanskje komme på et par til. Vi skal også ha en god sjanse, men vi må være på topp og fortsette med den sterke mentaliteten som de har vist i år
Kan være at de også tar noe hensyn til XG og, der "vant" Glimt ganske klart. Høyest XG, lavest XGA og høyest XP.

Nja, i følge Wyscout, som jeg stoler mest på - så var det ganske jevnt, t.o.m. Molde bittelitt foran Glimt.

HarryH

Legg inn av HarryH »

Hver gang jeg har stukket innom Aker Stadion og sett på Molde-trening, har en god del av treningstida vært anvendt på avslutninger. Høy sjanseutnyttelse er nok delvis en treningssak.

Champis

Legg inn av Champis »

PapaSmurf skrev: ons nov 30, 2022 12:06 am
dzk skrev: tir nov 29, 2022 10:33 pm
MoldeMoldeMolde skrev: tir nov 29, 2022 10:27 pm Hvorfor ser man Bodø som favoritt? Sterkere resultat i Europa, mer overbevisende seiere i Norge (Molde med usedvanlig mange 1 målsseiere, Bodø vant oftere med mange mål), Bodø forsterket seg kraftig i sommer

Kan kanskje komme på et par til. Vi skal også ha en god sjanse, men vi må være på topp og fortsette med den sterke mentaliteten som de har vist i år
Kan være at de også tar noe hensyn til XG og, der "vant" Glimt ganske klart. Høyest XG, lavest XGA og høyest XP.
For de som bryr seg om slikt så er det vel finfint.

Jeg har jo tidligere kritisert xG for at den ikke tar hensyn til hvem som får sjansen. Er det Haaland eller Lundekvam som blir satt opp i en god situasjon sier xG at det er ett fett hvem det er som får sjansen.

Men i løpet av denne sesongen her har jeg finnet enda en svakhet. Spillestil. Tålmodighet belønnes ikke av xG.
Peprer man løs mot mål vil man belønnes av xG gjennom at man får mange null komma ditt og null komma datt, om man derimot spiller mer tålmodig og venter på den gode sjansen vil man nok få høyere xG per sjanse, men sammenlagt vil man komme til kort.

Så xG kan sikkert bli bra det på sikt, men det er for meg foreløpig for prematurt til at jeg legger spesiell vekt på det.

Ta Eliteserien 2022. Molde slår Glimt med 18 poeng. Det tilsier at Molde kunne droppet 20% av sesongen og likevel kommet likt med Glimt. At xG plasserer Glimt foran viser med tydelighet at det foreløpig er store parametermangler som må på plass før jeg vil tillegge det spesiell vekt. Enn så lenge er det alt for kuriøst.

Og for ordens skyld vil jeg påpeke at de som har fulgt med meg her inne kan bekrefte at jeg vært kritisk til å ta xG for mer enn det faktisk er ganske lenge. Så det er ikke noe jeg trekker opp av hatten nå etter sesongen.

Jeg tror xG kan bli bra, men foreløpig er jeg ikke overbevist. Bare det at forskjellige kilder kommer med vidt forskjellig xG-score etter kamper sier sitt.

Noen nettsider har Molde først, andre har oss på 3. plass.

Dette har vi diskutert før, og du tar fortsatt feil. Tålmodighet belønnes selvsagt, da sjansene i utgangspunktet skal bli mye større enn å "pepre løs" med skudd, som du sier. Hele poenget er jo at 0,01 skal jo nettopp være det det står - altså scoring 1 av 100 ganger. Så 10 sånne skudd er ikke noe mer verdt enn ett skudd på 0,10. Så det resonnementet er helt feil.

Og hvis det hadde vært riktig, så burde jo Molde hatt høyere xG. De har tross alt ekstremt mange færre pasninger enn Glimt pr. kamp og de spiller mye mer i lengderetningen enn Glimt. På antall pasninger er det flere lag foran Molde, og på ballbesittelse ligger det fem lag foran Molde, hvor Glimt er ekstremt langt foran. Molde slår derimot flere gjennombruddspasninger. Glimt har også flere ballberøringer inne i 16-meteren enn Molde. Så Molde har vært et klart mer direkte lag enn f.eks. Glimt denne sesongen.

At det er variasjoner i xG, og at det ikke er helt presist, er riktig. Men det er en indikator. Og hvis den viser over 30 runder at det har vært ganske jevnt mellom disse lagene, så stemmer nok det. Og hvis man tar utgangspunkt i at den viser litt feil, så kan den jo like godt vise feil den ene veien som den andre. Så at den ikke er presis er ikke noe "bevis" for at Molde faktisk ville scoret best på den statistikken, hvis den var perfekt.

Så vil det selvsagt være mange andre ting som påvirker sluttresultatet på tabellen:

1. Får man litt mer "flyt" og rytme i perioder, så går som regel flere baller i mål enn hvis man ikke har den flyten. Det bunner ofte ut i at man er mentalt mer i vater og at man "vet" i større grad at man er kapabel til å score enn når man ikke er i den flyten. Det utgjør nok en forskjell.

2. Kvaliteten på avslutninger og keeperspill vil selvsagt påvirke sluttresultatet.

3. 30 kamper ikke nok til at marginene jevner seg ut, det er altfor mye marginer og tilfeldigheter som spiller inn når det kun er snakk om målsjanser tilsvarende 60-70-80 mål. Hadde man sett dette over flere hundre kamper, så hadde nok forskjellen på xG og mål vært mye mindre. Selv med forskjell i kvalitet på angripere og keepere.

Så det er mange ting som spiller inn, og xG kan derfor heller ikke konkluderes med å være feil bare fordi sluttresultat endte som det gjorde. Men basert på statistikken, så er det klart større sjanse for at Molde dropper litt i poengsankingen neste år enn at motstanderne gjør det.

Champis

Legg inn av Champis »

HarryH skrev: ons nov 30, 2022 1:39 am Hver gang jeg har stukket innom Aker Stadion og sett på Molde-trening, har en god del av treningstida vært anvendt på avslutninger. Høy sjanseutnyttelse er nok delvis en treningssak.
Det bestrå nok av mange ting, og trening er nok en del av det. Men det er sannsynligvis mange lag på bunnen av tabellen som også trener mye avslutninger :) Og Molde har hatt en del bere uttelling i år enn i fjor, og det er neppe bare fordi de har trent avslutninger i år :)

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

slankebrusmannen skrev: ons nov 30, 2022 12:41 am
PapaSmurf skrev: ons nov 30, 2022 12:06 am Jeg har jo tidligere kritisert xG for at den ikke tar hensyn til hvem som får sjansen. Er det Haaland eller Lundekvam som blir satt opp i en god situasjon sier xG at det er ett fett hvem det er som får sjansen.
En kritikk som er uinformert og verdiløs. Dette vil også være helt umulig både å vurdere og å implementere.
PapaSmurf skrev: ons nov 30, 2022 12:06 am Men i løpet av denne sesongen her har jeg finnet enda en svakhet. Spillestil. Tålmodighet belønnes ikke av xG.
Peprer man løs mot mål vil man belønnes av xG gjennom at man får mange null komma ditt og null komma datt, om man derimot spiller mer tålmodig og venter på den gode sjansen vil man nok få høyere xG per sjanse, men sammenlagt vil man komme til kort.
Dette faller i samme kategori som det forrige.
PapaSmurf skrev: ons nov 30, 2022 12:06 am Ta Eliteserien 2022. Molde slår Glimt med 18 poeng. Det tilsier at Molde kunne droppet 20% av sesongen og likevel kommet likt med Glimt. At xG plasserer Glimt foran viser med tydelighet at det foreløpig er store parametermangler som må på plass før jeg vil tillegge det spesiell vekt. Enn så lenge er det alt for kuriøst.
Forklaringen på dette kan være så enkel som at Molde har bedre avsluttere enn Glimt, eller bedre keeper, eller begge. En annen, og like enkel - og kanskje også like god - kan være at Molde har vært heldigere enn Glimt. Det er ikke til å komme unna at flaks er en komponent i fotball og at sesongen er for kort til at den fordeles jevnt.

Når det er sagt, skal det også sies at jeg har ikke sett nok glimtkamper til å ha noen formening om dette.
PapaSmurf skrev: ons nov 30, 2022 12:06 am Og for ordens skyld vil jeg påpeke at de som har fulgt med meg her inne kan bekrefte at jeg vært kritisk til å ta xG for mer enn det faktisk er ganske lenge. Så det er ikke noe jeg trekker opp av hatten nå etter sesongen.
For nye lesere bekreftes det herved at du har kritisert xG-konseptet på sviktende grunnlag over tid. :mrgreen:
PapaSmurf skrev: ons nov 30, 2022 12:06 am Jeg tror xG kan bli bra, men foreløpig er jeg ikke overbevist. Bare det at forskjellige kilder kommer med vidt forskjellig xG-score etter kamper sier sitt.

Noen nettsider har Molde først, andre har oss på 3. plass.
Ideen er god. Implementasjoner av den varierer helt åpenbart i kvalitet. Perfeksjon er neppe oppnådd.
I min verden er det en større sjanse for mål om en god avslutter får en scoringsmulighet enn om en stokk stiv midtstopper mottar ballen innenfor 16.

Av en eller annen grunn faller det noen debattanter svært tungt for brystet at jeg ikke anerkjenner xG på samme vis som de har omfavnet påfunnet.

Men du må nok bare finne deg i å kalle mine meninger rundt emnet uinformerte, verdiløse og grunnløse også i fremtiden.

For meg er fotball mer enn ren matematikk. At noen mener man kan kaste noen x’er og y’er inn i en en voldsom ligning og finne et godt svar skal de få lov til.

Men på samme måte som annen kunst er det for mye i fotballen som rett og slett ikke lar seg trekke inn i et excelskjema.

Vi mennesker er forskjellige. Noen trives best med målbare fakta. Andre lever godt med at ikke alt kan måles.

Jeg har full forståelse for at klubber bruker xG i et forsøk på å måle det konkrete kombinert med det abstrakte. De hadde ikke gjort jobben sin om de ikke forsøkte. Men det er langt opp og frem til at jeg lar meg overbevise.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Champis skrev: ons nov 30, 2022 1:50 am
PapaSmurf skrev: ons nov 30, 2022 12:06 am
dzk skrev: tir nov 29, 2022 10:33 pm

Kan være at de også tar noe hensyn til XG og, der "vant" Glimt ganske klart. Høyest XG, lavest XGA og høyest XP.
For de som bryr seg om slikt så er det vel finfint.

Jeg har jo tidligere kritisert xG for at den ikke tar hensyn til hvem som får sjansen. Er det Haaland eller Lundekvam som blir satt opp i en god situasjon sier xG at det er ett fett hvem det er som får sjansen.

Men i løpet av denne sesongen her har jeg finnet enda en svakhet. Spillestil. Tålmodighet belønnes ikke av xG.
Peprer man løs mot mål vil man belønnes av xG gjennom at man får mange null komma ditt og null komma datt, om man derimot spiller mer tålmodig og venter på den gode sjansen vil man nok få høyere xG per sjanse, men sammenlagt vil man komme til kort.

Så xG kan sikkert bli bra det på sikt, men det er for meg foreløpig for prematurt til at jeg legger spesiell vekt på det.

Ta Eliteserien 2022. Molde slår Glimt med 18 poeng. Det tilsier at Molde kunne droppet 20% av sesongen og likevel kommet likt med Glimt. At xG plasserer Glimt foran viser med tydelighet at det foreløpig er store parametermangler som må på plass før jeg vil tillegge det spesiell vekt. Enn så lenge er det alt for kuriøst.

Og for ordens skyld vil jeg påpeke at de som har fulgt med meg her inne kan bekrefte at jeg vært kritisk til å ta xG for mer enn det faktisk er ganske lenge. Så det er ikke noe jeg trekker opp av hatten nå etter sesongen.

Jeg tror xG kan bli bra, men foreløpig er jeg ikke overbevist. Bare det at forskjellige kilder kommer med vidt forskjellig xG-score etter kamper sier sitt.

Noen nettsider har Molde først, andre har oss på 3. plass.

Dette har vi diskutert før, og du tar fortsatt feil.
Du mener jeg tar feil. Jeg mener jeg ikke tar feil.

xG gir ikke et svar, det gir en pekepinn. Men det er det mye annet som gjør også. Vår uenighet ligger i hvor god pekepinnen xG gir er.

Og jeg skal love å gi beskjed den dagen jeg er overbevist om at xG har utviklet seg nok til at jeg velger å anerkjenne verdien som like høy som en del andre allerede har anerkjent.

Champis

Legg inn av Champis »

PapaSmurf skrev: ons nov 30, 2022 2:08 am
Champis skrev: ons nov 30, 2022 1:50 am
PapaSmurf skrev: ons nov 30, 2022 12:06 am

For de som bryr seg om slikt så er det vel finfint.

Jeg har jo tidligere kritisert xG for at den ikke tar hensyn til hvem som får sjansen. Er det Haaland eller Lundekvam som blir satt opp i en god situasjon sier xG at det er ett fett hvem det er som får sjansen.

Men i løpet av denne sesongen her har jeg finnet enda en svakhet. Spillestil. Tålmodighet belønnes ikke av xG.
Peprer man løs mot mål vil man belønnes av xG gjennom at man får mange null komma ditt og null komma datt, om man derimot spiller mer tålmodig og venter på den gode sjansen vil man nok få høyere xG per sjanse, men sammenlagt vil man komme til kort.

Så xG kan sikkert bli bra det på sikt, men det er for meg foreløpig for prematurt til at jeg legger spesiell vekt på det.

Ta Eliteserien 2022. Molde slår Glimt med 18 poeng. Det tilsier at Molde kunne droppet 20% av sesongen og likevel kommet likt med Glimt. At xG plasserer Glimt foran viser med tydelighet at det foreløpig er store parametermangler som må på plass før jeg vil tillegge det spesiell vekt. Enn så lenge er det alt for kuriøst.

Og for ordens skyld vil jeg påpeke at de som har fulgt med meg her inne kan bekrefte at jeg vært kritisk til å ta xG for mer enn det faktisk er ganske lenge. Så det er ikke noe jeg trekker opp av hatten nå etter sesongen.

Jeg tror xG kan bli bra, men foreløpig er jeg ikke overbevist. Bare det at forskjellige kilder kommer med vidt forskjellig xG-score etter kamper sier sitt.

Noen nettsider har Molde først, andre har oss på 3. plass.

Dette har vi diskutert før, og du tar fortsatt feil.
Du mener jeg tar feil. Jeg mener jeg ikke tar feil.

xG gir ikke et svar, det gir en pekepinn. Men det er det mye annet som gjør også.

Jeg "mener" ikke at du tar feil, du tar faktisk feil når du mener at det er fordel mtp. å få god xG hvis man er et lag som skyter mye fra alle mulige distanser og vinkler.

Enig, det gir en pekepinn. Og det gir den aller beste pekepinnen av det som finnes av statistikk i dag. Men fotball handler om en del andre ting også, derfor blir bildet komplekst. Og derfor er fotball verdens mest interessante sport, og verdens mest diskuterte sport.

Kongemannen

Legg inn av Kongemannen »

Molde bør nok handle inn forsterkninger. Nå er jo Louis Suarez og Ronaldo klubbløse også.
MFK har vel masse ledige plasser i utlendingskvota.

Erling Moe`s Big Toe

Legg inn av Erling Moe`s Big Toe »

Gunder skrev: tir nov 29, 2022 10:40 pm På slutten av sesongen har lag i Norge og Sverige funnet mottrekk mot måten Molde spiller 3-5-2.
Mange av kampene Molde vunnet med har vært 1 mål.
På slutten av sesongen var Molde litt "ferdig" med sesongen.
I Europa var det flere småting som gikk imot Molde ifht avansement, og pr nå er jeg egentlig litt ok med at de ikke gikk videre med tanke på kommende sesong. Er enkelt å si at man ikke skal la en Europa-sluttspillkamp påvirke hvordan man bygger opp til sesongstart, men vi har sett før hvordan slikt kan slå ut på sesongstarten.

BiggusD

Legg inn av BiggusD »

xG mangler ikke bare spillerkvalitet i utregningen sin, men også hvor mye tid spilleren har til å avslutte. xG ser kun på det som skjer etter at ballen har forlatt foten til den som skyter, og det kan jo ikke brukes til noen form for prediksjon - bare "after the fact".

Som regel vinner det beste laget - de som har det høyeste nivået både individuelt og som lag. Det er dette som kan brukes til prediksjon. En måte å regne dette ut på er å vekte hvor mye tid hvert enkelt lag gir til motstanderens ballfører på sin egen tredjedel opp mot motstanderens evne til å score mål når de får dårlig tid med ballen. Tar man så i tillegg hensyn til hvor mange trekk det angripende lag trengte for å komme til den sjansen, så kan man jo finne ut et lags evne til å score mål mot etablert forsvar, på kontring og på dødball. På ligabasis kan man så sammenligne disse tallene og få en god prediksjon på spillernes og lagenes kvaliteter. Ikke bare det; man kan sammenligne på tvers av landegrensene forut for en europacupkamp og få en pekepinn på lagenes evne til å score på hverandre.

Det å se på hvor stor sjanse et skudd har for å gå i mål fra gitte posisjoner på banen blir tynn suppe om man skal bruke det til å analysere motstander før en kamp. Benzema og Lewandowski scorer titalls mål fra 0,001 xG hvert år, og underlegne lag som satser på kontringer får høy xG pga at de havner i åpenbare scoringssituasjoner når de først lykkes med å slå kontra. Ser ikke helt hva et trenerteam skal med xG verken før eller under kampen; "vi burde ha scoret nå"... no shit Sherlock! Det er det som skjer før skuddet som teller for dem.

GunnarBull

Legg inn av GunnarBull »

Ser på Moldefk.no at Børre Steenslids tid i MFK er over, etter 12 år. Virker som at han ikke fikk forlenget kontrakt.

HarryH

Legg inn av HarryH »

Overraskende etter så mange år! Virker som Erling Moe øyner et forbedringspotensial i det skadeforebyggende arbeidet.

Albino

Legg inn av Albino »

GunnarBull skrev: ons nov 30, 2022 10:39 am Ser på Moldefk.no at Børre Steenslids tid i MFK er over, etter 12 år. Virker som at han ikke fikk forlenget kontrakt.
Og det er tydeligvis Moe sin avgjørelse. Gir Moe Steenslid skylda for alle skadene?

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Vanskelig å spekulere i dette. Vi vet for lite. Men at det finnes mennesker der ute med større kompetanse på området enn Steenslid tviler jeg ikke på.

Hmm

Legg inn av Hmm »

hehe, må le når det deles ut medaljer i november, ett år før de faktisk blir delt ut :)

Men det er klart vi kanskje kan se noen trender, men neppe ut i fra hvordan denne høsten ble. I så fall vil Molde vinne STORT!

B/G har forsterket i sommer, men greide ikke å spille inn disse i høst. Det vil de klare til sesongstart. RBK har jeg faktisk ikke troa på, dette blir den vanskelige andresesongen og Reka er ferdig til sommeren........ :lol:
Molde står i fare for å miste sentrale spillere. Fofana, Ola og Mannsverk er spillere som nå kan stå i fare for å bli hentet til en større klubb. Vi kan greie å miste en, men drar to eller alle vil vi slite, selv om vi får 250-300 milllioner på bok. (120-70-100?)

Et viktig spørsmål er om MFK har funnet ut hvorfor så mange spillere skader seg og er ute i månder og år. Og vil de få Sherrif og Ellingsen på beina og med nye kontrakter, eller forsvinner en/begge? Disse to kan bli svært viktige bidragsytere hvis de er skadefrie og vil tilføre troppen både bredde og topp.

Jeg har stor troa på et ny god sesong neste år. Selvfølgelig avhenger det noe om noen selges, færre skader osv. Den største trusselen må være hvis de har blitt mette, men med dagens stall er jeg ikke så bekymret for det. På meg virker det som om veldig mange spillere har et utviklignsfokus og ønsker å stadig bedre sine prestasjoner. Og da kommer resultatene :)

Hmm

Legg inn av Hmm »

Albino skrev: ons nov 30, 2022 10:47 am
GunnarBull skrev: ons nov 30, 2022 10:39 am Ser på Moldefk.no at Børre Steenslids tid i MFK er over, etter 12 år. Virker som at han ikke fikk forlenget kontrakt.
Og det er tydeligvis Moe sin avgjørelse. Gir Moe Steenslid skylda for alle skadene?
Kanskje lite som tyder på det. Men han er ufaglært og klubben trenger sårt mer og høyere kompetanse på skadeområdet. Alle steiner må snues i jakten på å redusere skader!
Det ble derfor kanskje naturlig å bytte han ut når kontrakten likevel gikk ut.

Den det står også mellom linjene at han flytter fra byen. Han har fått være deltaktig i storhetstiden til klubben, det er ikke bare "noe" å ta med seg. Det er mye!

slankebrusmannen

Legg inn av slankebrusmannen »

PapaSmurf skrev: ons nov 30, 2022 2:04 am I min verden er det en større sjanse for mål om en god avslutter får en scoringsmulighet enn om en stokk stiv midtstopper mottar ballen innenfor 16.
Det har du rett i, men det er også helt uinteressant. Vi har scoringer og poeng til å måle hvordan det faktisk gikk.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Hmm skrev: ons nov 30, 2022 11:11 am
Albino skrev: ons nov 30, 2022 10:47 am
GunnarBull skrev: ons nov 30, 2022 10:39 am Ser på Moldefk.no at Børre Steenslids tid i MFK er over, etter 12 år. Virker som at han ikke fikk forlenget kontrakt.
Og det er tydeligvis Moe sin avgjørelse. Gir Moe Steenslid skylda for alle skadene?
Kanskje lite som tyder på det. Men han er ufaglært og klubben trenger sårt mer og høyere kompetanse på skadeområdet. Alle steiner må snues i jakten på å redusere skader!
Det ble derfor kanskje naturlig å bytte han ut når kontrakten likevel gikk ut.

Den det står også mellom linjene at han flytter fra byen. Han har fått være deltaktig i storhetstiden til klubben, det er ikke bare "noe" å ta med seg. Det er mye!
Ufaglært vil jeg ikke si at han er. Han har formell utdannelse innen det området han har arbeidet.

slankebrusmannen

Legg inn av slankebrusmannen »

BiggusD skrev: ons nov 30, 2022 9:13 am xG mangler ikke bare spillerkvalitet i utregningen sin, men også hvor mye tid spilleren har til å avslutte.
Det er da ingenting som hindrer noen i å la tidsaspektet være en del av beregningen, men kvalitet på spilleren har ikke noe i denne suppa å gjøre.

Hmm

Legg inn av Hmm »

PapaSmurf skrev: ons nov 30, 2022 11:20 am
Hmm skrev: ons nov 30, 2022 11:11 am
Albino skrev: ons nov 30, 2022 10:47 am

Og det er tydeligvis Moe sin avgjørelse. Gir Moe Steenslid skylda for alle skadene?
Kanskje lite som tyder på det. Men han er ufaglært og klubben trenger sårt mer og høyere kompetanse på skadeområdet. Alle steiner må snues i jakten på å redusere skader!
Det ble derfor kanskje naturlig å bytte han ut når kontrakten likevel gikk ut.

Den det står også mellom linjene at han flytter fra byen. Han har fått være deltaktig i storhetstiden til klubben, det er ikke bare "noe" å ta med seg. Det er mye!
Ufaglært vil jeg ikke si at han er. Han har formell utdannelse innen det området han har arbeidet.
Joda, han har vel tatt noe utdannelse, uten at jeg vet hva og på hvilket nivå. Men når han ga seg som spiller ble han fysisk trener og etter hvert fikk han også mer ansvar for skader og forebygging osv. Og derfra har ansvarsområdet endret seg litt hit og dit. I starten hadde han kun erfaring som spiller og at han hadde vært mye skadet.

Uansett en fin fyr.

Moist

Legg inn av Moist »

BiggusD skrev: ons nov 30, 2022 9:13 am xG mangler ikke bare spillerkvalitet i utregningen sin, men også hvor mye tid spilleren har til å avslutte. xG ser kun på det som skjer etter at ballen har forlatt foten til den som skyter, og det kan jo ikke brukes til noen form for prediksjon - bare "after the fact".

Som regel vinner det beste laget - de som har det høyeste nivået både individuelt og som lag. Det er dette som kan brukes til prediksjon. En måte å regne dette ut på er å vekte hvor mye tid hvert enkelt lag gir til motstanderens ballfører på sin egen tredjedel opp mot motstanderens evne til å score mål når de får dårlig tid med ballen. Tar man så i tillegg hensyn til hvor mange trekk det angripende lag trengte for å komme til den sjansen, så kan man jo finne ut et lags evne til å score mål mot etablert forsvar, på kontring og på dødball. På ligabasis kan man så sammenligne disse tallene og få en god prediksjon på spillernes og lagenes kvaliteter. Ikke bare det; man kan sammenligne på tvers av landegrensene forut for en europacupkamp og få en pekepinn på lagenes evne til å score på hverandre.

Det å se på hvor stor sjanse et skudd har for å gå i mål fra gitte posisjoner på banen blir tynn suppe om man skal bruke det til å analysere motstander før en kamp. Benzema og Lewandowski scorer titalls mål fra 0,001 xG hvert år, og underlegne lag som satser på kontringer får høy xG pga at de havner i åpenbare scoringssituasjoner når de først lykkes med å slå kontra. Ser ikke helt hva et trenerteam skal med xG verken før eller under kampen; "vi burde ha scoret nå"... no shit Sherlock! Det er det som skjer før skuddet som teller for dem.
Dette er faktisk det jeg ser på som en av styrkene til xG, at de ikke ser på hvem som skyter, men utgangspunktet for skuddet. På denne måten kan xG brukes til å definere en fotballspiller som en god avslutter.

Gunder

Legg inn av Gunder »

HarryH skrev: tir nov 29, 2022 10:43 pm Jeg tror at konkurransen blir hardere neste år. Både Bodø/Glimt og Rosenborg kan ende et stykke over 60 poeng. Men det er jo definitvt utviklingspotensial i dette Molde-laget også.

Får håpe at man klarer å beholde/gjenskape den enorme seiersviljen.
Resultatet av årets sesong stemmer lite i forhold til 2021. Egentlig skulle Glimt vunnet serien igjen i år. I stedet havner Glimt et hav av poeng bak Molde på tabellen.
Å bruke året før som grunnlag for å si hvordan det går neste sesong er feil.

Som du skriver. Er grunn til å tro at konkurransen blir tøffere neste år. Både Glimt og Rosenborg har forsterket lagene sine betydelig i forhold til sesong starten i år. Og Molde kan ikke forvente at de to lagene kommer til å slite med å få spillet til å sitte i 2023.
Bak de tre lagene ser det bedre ut for Odd, LSK og VIF. Minst ett av de tre lagene kommer til å få god sesong neste år.
Utvikling skjer i form av at spillere utvikler seg og laget utvikler samspillet. Form og skader er faktorer som spillere inn på nivået på lag. Vi vet ikke før det har spilt 8-10 seriekamper neste sesong. Før vi kan si hvordan sesongen 2023 ender.

stoodeh

Legg inn av stoodeh »

Alt for mange x-faktorer til å tippe resultat neste sesong. Eliteserien er en jevn og tøff liga, og det er den i 2023 også.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Gunder skrev: ons nov 30, 2022 12:10 pm
HarryH skrev: tir nov 29, 2022 10:43 pm Jeg tror at konkurransen blir hardere neste år. Både Bodø/Glimt og Rosenborg kan ende et stykke over 60 poeng. Men det er jo definitvt utviklingspotensial i dette Molde-laget også.

Får håpe at man klarer å beholde/gjenskape den enorme seiersviljen.
Resultatet av årets sesong stemmer lite i forhold til 2021. Egentlig skulle Glimt vunnet serien igjen i år. I stedet havner Glimt et hav av poeng bak Molde på tabellen.
Å bruke året før som grunnlag for å si hvordan det går neste sesong er feil.

Som du skriver. Er grunn til å tro at konkurransen blir tøffere neste år. Både Glimt og Rosenborg har forsterket lagene sine betydelig i forhold til sesong starten i år. Og Molde kan ikke forvente at de to lagene kommer til å slite med å få spillet til å sitte i 2023.
Bak de tre lagene ser det bedre ut for Odd, LSK og VIF. Minst ett av de tre lagene kommer til å få god sesong neste år.
Utvikling skjer i form av at spillere utvikler seg og laget utvikler samspillet. Form og skader er faktorer som spillere inn på nivået på lag. Vi vet ikke før det har spilt 8-10 seriekamper neste sesong. Før vi kan si hvordan sesongen 2023 ender.
Nå vant Glimt bare med 3 poeng i fjor, så det var ikke rare forspranget å ta inn for Molde.

Hver sesong lever sitt eget liv, det er riktig. Men har man et forsprang på de andre må de jage det forspranget og man selv må sikte etter å beholde det.

Molde har mer å gå på. Skader gjorde at man aldri kunne stille samme lag. Ikke en startoppstilling i 2022 var den samme. 30 unike oppstillinger forteller om enorme skadeutfordringer.

Og signalene fra Aker er at det nå skal satses hardt inn mot en CL-sesong. Vi har overgangsmidlene og vi har frigitt mange millioner lønnskroner den siste tiden.

Jeg har en enorm tro på MFK i 2023. Men om de andre også tar steg så er det bare bra for norsk fotball. Når lagene strekker seg etter hverandre heves kvaliteten.

Låst

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»