Herrer: EM 2022 (Ungarn/Slovakia)

Svar
Ohlaien

Re: Herrer: EM 2022 (Ungarn/Slovakia)

Legg inn av Ohlaien »

Dette tar Norges overmenn, vi gratulerer.

MadBum

Legg inn av MadBum »

Glenn Solberg må på SOKKEL

MadBum

Legg inn av MadBum »

DET ER FAEN MEG DET VILLESTE

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

For en sinnsyk avslutning!

Gratulerer til Sverige!

Ohlaien

Legg inn av Ohlaien »

Det var en syk avslutning. Bare å få Glenn til å ta over Norge snart. Herjer med Sverige.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3094

Legg inn av MacanT »

MadBum skrev: fre jan 28, 2022 10:19 pm Glenn Solberg må på SOKKEL
Med Glenn Solberg som Förbundskapten liknar vi på goda gamla “Bengan Boys” :D

Bara synd att Danmark förlorade idag, min drömfinal var hela tiden Sverige-Danmark eller Sverige-Norge om det hadde varit möjligt.

Ghost

Legg inn av Ghost »

Rart EM. Femteplass egentlig bedre enn ventet, særlig etter Russland. Syns egentlig Berge hadde en bedre plan fra start enn på lenge, men den meltdownen og passsiviten for timeout mot Sverige er utilgivelig. Han hadde for lite å gå på mtp den manglende fremgangen Norge har vist og Kolstad-bråket

Nå spiller to lag som Norge egentlig så langt bedre ut enn finale... En stor forspilt mulighet dessverre.

Til tross for litt marginer, Solberg imponerer stort. Tipper Sverige tar det, og da må håndballforbundet kaste seg rundt.

kibby

Legg inn av kibby »

Milwaukee_Bucks_2021 skrev: fre jan 28, 2022 6:59 pm Håper at Wille får jobben og at Grøndahl er vår bakspiller neste januar.
SÅ enig i begge deler!!

Milwaukee_Bucks_2021
Innlegg: 737

Legg inn av Milwaukee_Bucks_2021 »

Må bare nevne at Sverige spiller VM på hjemmebane neste år. Har vansker for å se for meg at Solberg gir opp en slik mulighet med et lag som kan gå hele veien.

kibby

Legg inn av kibby »

Også håper jeg det blir litt opprydning i troppen.

I tillegg til Grøndahl på CB vil jeg ha inn Horgen på h.kant, og Paulsen Haug i mål. Også er det ikke lenger plass til Tønnesen.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Etter skandalen i EM skulle en tro at Berge ville få sparken men nei da... han får mulighet til å tenke seg om i flere uker. Det kan hende vi er stuck med ham frem til 2025. Da blir det 3 nye år med null medaljer til Norge.

https://www.vg.no/sport/haandball/i/9K0 ... tian-berge

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Milwaukee_Bucks_2021 skrev: fre jan 28, 2022 9:40 pm
Folk_flesk skrev: fre jan 28, 2022 8:09 pm
Synes det er helt greit. Norge var generelt bedre enn Island i turneringen. Men Island ble hypet pga et par ettmålsseire mot middelmådig motstand. Så tapte de knepent mot Norge og Kroatia. Så det jevnet seg ut til slutt i forhold til deres 50-50-kamper.
Generelt bedre? Knepne tap mot Danmark og Kroatia med halve laget ute er bedre enn tap mot Russland og et Sverige man hadde i kne i 55 minutter. Seire mot Portugal, Nederland, Ungarn, Frankrike og Montenegro er sterkere enn seire mot Slovakia, Litauen, Polen, Tyskland og Spania. Island hadde most dette Norge-laget om de ikke hadde 7 spillere ute (Palmarsson alene hadde vært nok).

Island er framtidige turneringsvinnere, Norge er over middagshøyden. Forøvrig klasse av Kolstad å sikre seg Smarason før han ble attraktiv for verdenseliten.
This. Berge sin feil at vi tapte mot Sverige. Han burde fått sparken etter skandalen. Nå krysser jeg fingrene for at han velger Kolstad. I verste fall fortsetter han til 2025 og da kan vi glemme medaljer.

kibby

Legg inn av kibby »

Er det bare meg eller er det latterlig vanskelig å finne keeperstatistikken på EHFs sine EM-sider? In fact, jeg finner de ikke i det hele tatt... :shock:

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

kibby skrev: lør jan 29, 2022 2:00 am
Milwaukee_Bucks_2021 skrev: fre jan 28, 2022 6:59 pm Håper at Wille får jobben og at Grøndahl er vår bakspiller neste januar.
SÅ enig i begge deler!!
Enig. Klarer vi ikke å få Solberg tilbake til Norge, så er Wille et veldig godt alternativ.

kibby

Legg inn av kibby »

kibby skrev: lør jan 29, 2022 11:48 am Er det bare meg eller er det latterlig vanskelig å finne keeperstatistikken på EHFs sine EM-sider? In fact, jeg finner de ikke i det hele tatt... :shock:
I tillegg savner jeg de ordentlige kamprapportene med hvor lenge hver spiller har spilt, antall tekniske feil osv.

thewaterfall

Legg inn av thewaterfall »

TheBaseline skrev: lør jan 29, 2022 11:41 am Etter skandalen i EM skulle en tro at Berge ville få sparken men nei da... han får mulighet til å tenke seg om i flere uker. Det kan hende vi er stuck med ham frem til 2025. Da blir det 3 nye år med null medaljer til Norge.

https://www.vg.no/sport/haandball/i/9K0 ... tian-berge
Det koster nok litt å sparke han for det første. For det andre så har han løftet landslaget opp til et historisk høyt nivå. Berges dårligste resultater er likt med det som var det beste for landslaget før han overtok. Så har det vært en liten nedtur de siste mesterskapene, men jeg synes Berge fortjener muligheten til å finne ut om hva det er han egentlig ønsker selv. Å sparke han rett etter mesterskapet fordi man ryker ut mot Sverige som under Glenn Solberg har vært i to av de siste tre mesterskapsfinalene, etter at svenskene ledet i ca 40 sekunder i løpet av hele kampen til sammen synes jeg høres lite gjennomtenkt ut.

Og dette med at de gir Berge tre ukers frist er nok slik at han skal ha bestemt seg for hva han ønsker, men samtidig tror jeg forbundet også kjører en liten evaluering om hva de ønsker fremover og om de er tilfredse/overbevist av det Berge sier skulle han ønske å fortsette.

Men alt tyder uansett på at han skifter beite til Kolstad. Men jeg tror duoen Berge/Wille hadde klart å lede Norge til medalje i løpet av de neste tre årene.

Jeg har sagt det før, jeg sier det igjen. Enkelte synes jeg er litt historieløse når de krever medalje hvert mesterskap og kaller det skandale at man ikke greier det. Selv om vi har vært bortskjemt på damesiden internasjonalt så har vi ikke vært det på herresiden. Jeg synes også det er større bredde i toppen på herresiden og vanskeligere å forutse hvem som tar medaljene.

Når det er sagt så må det mer endring til hvis Berge fortsetter. Han må forsette i det sporet han har startet i etter dette mesterskapet også med å bruke bredden i troppen enda mer, og kanskje røske opp litt blant veteranene for å få inn litt ny sult. Men med Abelvik Rød og Johannesen inn, og en Sagosen med litt mer overskudd neste VM så kan det være nok til at vi holder unna for f.eks. Sverige i stedet for å bli hentet igjen.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Milwaukee_Bucks_2021 skrev: fre jan 28, 2022 9:40 pm
Folk_flesk skrev: fre jan 28, 2022 8:09 pm
Synes det er helt greit. Norge var generelt bedre enn Island i turneringen. Men Island ble hypet pga et par ettmålsseire mot middelmådig motstand. Så tapte de knepent mot Norge og Kroatia. Så det jevnet seg ut til slutt i forhold til deres 50-50-kamper.
Generelt bedre? Knepne tap mot Danmark og Kroatia med halve laget ute er bedre enn tap mot Russland og et Sverige man hadde i kne i 55 minutter. Seire mot Portugal, Nederland, Ungarn, Frankrike og Montenegro er sterkere enn seire mot Slovakia, Litauen, Polen, Tyskland og Spania. Island hadde most dette Norge-laget om de ikke hadde 7 spillere ute (Palmarsson alene hadde vært nok).

Island er framtidige turneringsvinnere, Norge er over middagshøyden. Forøvrig klasse av Kolstad å sikre seg Smarason før han ble attraktiv for verdenseliten.
Ser ut som hypen fortsetter ufortrødent. Island var ikke noe bedre enn 6. plassen de fikk. Har du glemt at Norge også manglet et par viktige spillere?

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

thewaterfall skrev: lør jan 29, 2022 1:09 pm
TheBaseline skrev: lør jan 29, 2022 11:41 am Etter skandalen i EM skulle en tro at Berge ville få sparken men nei da... han får mulighet til å tenke seg om i flere uker. Det kan hende vi er stuck med ham frem til 2025. Da blir det 3 nye år med null medaljer til Norge.

https://www.vg.no/sport/haandball/i/9K0 ... tian-berge
Det koster nok litt å sparke han for det første. For det andre så har han løftet landslaget opp til et historisk høyt nivå. Berges dårligste resultater er likt med det som var det beste for landslaget før han overtok. Så har det vært en liten nedtur de siste mesterskapene, men jeg synes Berge fortjener muligheten til å finne ut om hva det er han egentlig ønsker selv. Å sparke han rett etter mesterskapet fordi man ryker ut mot Sverige som under Glenn Solberg har vært i to av de siste tre mesterskapsfinalene, etter at svenskene ledet i ca 40 sekunder i løpet av hele kampen til sammen synes jeg høres lite gjennomtenkt ut.

Og dette med at de gir Berge tre ukers frist er nok slik at han skal ha bestemt seg for hva han ønsker, men samtidig tror jeg forbundet også kjører en liten evaluering om hva de ønsker fremover og om de er tilfredse/overbevist av det Berge sier skulle han ønske å fortsette.

Men alt tyder uansett på at han skifter beite til Kolstad. Men jeg tror duoen Berge/Wille hadde klart å lede Norge til medalje i løpet av de neste tre årene.

Jeg har sagt det før, jeg sier det igjen. Enkelte synes jeg er litt historieløse når de krever medalje hvert mesterskap og kaller det skandale at man ikke greier det. Selv om vi har vært bortskjemt på damesiden internasjonalt så har vi ikke vært det på herresiden. Jeg synes også det er større bredde i toppen på herresiden og vanskeligere å forutse hvem som tar medaljene.

Når det er sagt så må det mer endring til hvis Berge fortsetter. Han må forsette i det sporet han har startet i etter dette mesterskapet også med å bruke bredden i troppen enda mer, og kanskje røske opp litt blant veteranene for å få inn litt ny sult. Men med Abelvik Rød og Johannesen inn, og en Sagosen med litt mer overskudd neste VM så kan det være nok til at vi holder unna for f.eks. Sverige i stedet for å bli hentet igjen.
"Løftet landslaget til et historisk nivå". Dette er flere år siden. Han har null resultater å vise til i OL og nå EM. Skulle tro at dette fikk konsekvenser, men nei da. Han får lov til å flyte på gamle resultater. Han får en "out" fordi han klare å heve landslaget til et høyt nivå, og derfor får han lov tilå fortsete til tross får dårlige resultater. Alle kan se at det norske landslaget har hatt null fremgang. Dette står på treneren. Det er IKKE riktig at Berge får fortsette bare fordi han hadde noen gode resultater for flere år siden når laget ikke har klart å prestere en dritt siden.

kibby

Legg inn av kibby »

thewaterfall skrev: lør jan 29, 2022 1:09 pm Jeg har sagt det før, jeg sier det igjen. Enkelte synes jeg er litt historieløse når de krever medalje hvert mesterskap og kaller det skandale at man ikke greier det. Selv om vi har vært bortskjemt på damesiden internasjonalt så har vi ikke vært det på herresiden. Jeg synes også det er større bredde i toppen på herresiden og vanskeligere å forutse hvem som tar medaljene.

Når det er sagt så må det mer endring til hvis Berge fortsetter. Han må forsette i det sporet han har startet i etter dette mesterskapet også med å bruke bredden i troppen enda mer, og kanskje røske opp litt blant veteranene for å få inn litt ny sult. Men med Abelvik Rød og Johannesen inn, og en Sagosen med litt mer overskudd neste VM så kan det være nok til at vi holder unna for f.eks. Sverige i stedet for å bli hentet igjen.
Her er det ingen som er historieløse. Selvfølgelig kan vi kreve medalje i hvert mesterskap ettersom det er et uttalt mål fra forbundet hver gang Norge deltar i mesterskap.

Vi må heller ikke la oss blende av retorikken "VM-sølv 2017 og 2019, og EM-bronse i 2020". Innimellom der ble altså Norge nummer 7 i EM 2018. Og etter EM 2020 altså tre mesterskap med 6., 7. og 5.plass. Vil ikke akkurat si at Berge tar landslaget i riktig retning med nedadgående kurve. Så er det lett å si at Norge mangler enkeltspillere. Men altså, Abelvik Rød manglet også i VM 2021 og Johannesen i OL 2020 (2021). I EM 2020 manglet Myrhol og Tønnesen (som har misset flere mesterskap i tiden da Reinkind ikke fungerte og Tønnesen var vårt desiderte førstevalg på h.back). Norge spilte et helt fantastisk EM 2020, og det var bare uflaks at det ikke ble finale etter det knepne tapet i semifinalen. Men etter det har det vært skralt. Og da blir det for lett å skylde på at vi mangler enkeltspillere. Se bare på Sverige nå; de har fått det ene coronaforfallet etter det andre, og likevel står de der i EM-finalen. Og akkurat det skal Glenn Solberg ha mye av æren for.

thewaterfall

Legg inn av thewaterfall »

TheBaseline skrev: lør jan 29, 2022 2:13 pm
thewaterfall skrev: lør jan 29, 2022 1:09 pm
TheBaseline skrev: lør jan 29, 2022 11:41 am Etter skandalen i EM skulle en tro at Berge ville få sparken men nei da... han får mulighet til å tenke seg om i flere uker. Det kan hende vi er stuck med ham frem til 2025. Da blir det 3 nye år med null medaljer til Norge.

https://www.vg.no/sport/haandball/i/9K0 ... tian-berge
Det koster nok litt å sparke han for det første. For det andre så har han løftet landslaget opp til et historisk høyt nivå. Berges dårligste resultater er likt med det som var det beste for landslaget før han overtok. Så har det vært en liten nedtur de siste mesterskapene, men jeg synes Berge fortjener muligheten til å finne ut om hva det er han egentlig ønsker selv. Å sparke han rett etter mesterskapet fordi man ryker ut mot Sverige som under Glenn Solberg har vært i to av de siste tre mesterskapsfinalene, etter at svenskene ledet i ca 40 sekunder i løpet av hele kampen til sammen synes jeg høres lite gjennomtenkt ut.

Og dette med at de gir Berge tre ukers frist er nok slik at han skal ha bestemt seg for hva han ønsker, men samtidig tror jeg forbundet også kjører en liten evaluering om hva de ønsker fremover og om de er tilfredse/overbevist av det Berge sier skulle han ønske å fortsette.

Men alt tyder uansett på at han skifter beite til Kolstad. Men jeg tror duoen Berge/Wille hadde klart å lede Norge til medalje i løpet av de neste tre årene.

Jeg har sagt det før, jeg sier det igjen. Enkelte synes jeg er litt historieløse når de krever medalje hvert mesterskap og kaller det skandale at man ikke greier det. Selv om vi har vært bortskjemt på damesiden internasjonalt så har vi ikke vært det på herresiden. Jeg synes også det er større bredde i toppen på herresiden og vanskeligere å forutse hvem som tar medaljene.

Når det er sagt så må det mer endring til hvis Berge fortsetter. Han må forsette i det sporet han har startet i etter dette mesterskapet også med å bruke bredden i troppen enda mer, og kanskje røske opp litt blant veteranene for å få inn litt ny sult. Men med Abelvik Rød og Johannesen inn, og en Sagosen med litt mer overskudd neste VM så kan det være nok til at vi holder unna for f.eks. Sverige i stedet for å bli hentet igjen.
"Løftet landslaget til et historisk nivå". Dette er flere år siden. Han har null resultater å vise til i OL og nå EM. Skulle tro at dette fikk konsekvenser, men nei da. Han får lov til å flyte på gamle resultater. Han får en "out" fordi han klare å heve landslaget til et høyt nivå, og derfor får han lov tilå fortsete til tross får dårlige resultater. Alle kan se at det norske landslaget har hatt null fremgang. Dette står på treneren. Det er IKKE riktig at Berge får fortsette bare fordi han hadde noen gode resultater for flere år siden når laget ikke har klart å prestere en dritt siden.
Fortsatt historisk høyt nivå. Denne 5. plassen for eksempel er bedre enn alle mesterskap før Berge. Under hans ledelse kvalifiserte landslaget seg til OL for første gang på nesten 50 år, selv om mesterskapet i seg selv ikke ble en suksess så fortjener han skryt for at landslaget kvalifiserte seg (synes jeg). "Flere år siden" er å ta i når vi tok bronse i forrige EM. Men det har vært flere mindre gode mesterskap enn skikkelig gode siste årene. Men vi har tatt medalje i 2 av de siste 5 mesterskapene allikevel. Ser mindre bra ut når ingen av de er i de 3 siste selvfølgelig. Men jeg mener han fortjener et mesterskap til ønsker han å fortsette og jeg tror uansett han ikke sitter lengre enn VM 2023 skal han ønske å fortsette, for det er vel ingen tvil om at han skal til Kolstad på et tidspunkt. Jeg synes han fortjener litt mer respekt for det han har gjort med landslaget enn han har fått, men jeg er også tydelig på at ting må bli bedre. Men jeg synes jeg så flere tegn til endringer jeg synes er positive dette mesterskapet, bygger han videre på disse tror jeg Norge kan få en oppsving neste mesterskap skulle han fortsette.

Jeg mener topp 5 med Norge er bedre enn å hevde at han ikke har prestert enn dritt, som sagt bunnivået i mesterskap til Norge under Berge er tross alt på pari med toppnivået til Norge før Berge.

thewaterfall

Legg inn av thewaterfall »

kibby skrev: lør jan 29, 2022 7:45 pm
thewaterfall skrev: lør jan 29, 2022 1:09 pm Jeg har sagt det før, jeg sier det igjen. Enkelte synes jeg er litt historieløse når de krever medalje hvert mesterskap og kaller det skandale at man ikke greier det. Selv om vi har vært bortskjemt på damesiden internasjonalt så har vi ikke vært det på herresiden. Jeg synes også det er større bredde i toppen på herresiden og vanskeligere å forutse hvem som tar medaljene.

Når det er sagt så må det mer endring til hvis Berge fortsetter. Han må forsette i det sporet han har startet i etter dette mesterskapet også med å bruke bredden i troppen enda mer, og kanskje røske opp litt blant veteranene for å få inn litt ny sult. Men med Abelvik Rød og Johannesen inn, og en Sagosen med litt mer overskudd neste VM så kan det være nok til at vi holder unna for f.eks. Sverige i stedet for å bli hentet igjen.
Her er det ingen som er historieløse. Selvfølgelig kan vi kreve medalje i hvert mesterskap ettersom det er et uttalt mål fra forbundet hver gang Norge deltar i mesterskap.

Vi må heller ikke la oss blende av retorikken "VM-sølv 2017 og 2019, og EM-bronse i 2020". Innimellom der ble altså Norge nummer 7 i EM 2018. Og etter EM 2020 altså tre mesterskap med 6., 7. og 5.plass. Vil ikke akkurat si at Berge tar landslaget i riktig retning med nedadgående kurve. Så er det lett å si at Norge mangler enkeltspillere. Men altså, Abelvik Rød manglet også i VM 2021 og Johannesen i OL 2020 (2021). I EM 2020 manglet Myrhol og Tønnesen (som har misset flere mesterskap i tiden da Reinkind ikke fungerte og Tønnesen var vårt desiderte førstevalg på h.back). Norge spilte et helt fantastisk EM 2020, og det var bare uflaks at det ikke ble finale etter det knepne tapet i semifinalen. Men etter det har det vært skralt. Og da blir det for lett å skylde på at vi mangler enkeltspillere. Se bare på Sverige nå; de har fått det ene coronaforfallet etter det andre, og likevel står de der i EM-finalen. Og akkurat det skal Glenn Solberg ha mye av æren for.
Jeg mener noen her inne er historieløse, spesielt de som omtaler det som en skandale at Berge ikke har blitt sparket allerede. Jeg lar meg ikke blende av noen som helst retorikk, jeg er klar over at kurven har gått nedover men jeg synes jeg så positive tegn dette mesterskapet som jeg håper Berge tar med seg videre (skulle han fortsette) og jeg mener han fortjener en sjanse til på å snu dette. Litt på spissen kan man si at det siste året (fra VM21 til og med EM22) har vært for dårlig. Samtidig så klarer jeg helt å forstå at fordi man skuffet i 1 av 4 mesterskap så skal de tre medaljene snakkes ned, å ta medalje i 3 av 4 mesterskap er sykt imponerende spør du meg. Husk at det er de eneste medaljene vi har på herresiden. Som nevnt, Berges bunnivå er like bra som toppnivået til forgjengerne og jeg synes folk glemmer dette litt. Jeg synes Berge fortjener litt mer respekt for det han har klart å gjøre med landslaget, før var målet å komme til hovedrunden og håpte kanskje på en plass i semifinalen. Nå forventer vi medalje.

Uansett så skal Berge til Kolstad senest sommeren 23, det er en dårlig skjult hemmelighet spør du meg, og med tanke på jobben han har gjort for landslaget så fortjener han å bestemme sin egen skjebne i forbindelse med landslaget. Vil han gi seg nå, eller vil han ta en samling i bånn å gå for det etterlengtede gullet han ønsker seg i VM om et år.

Jeg skylder ikke på at vi manglet enkeltspillere, i så fall formulerte jeg meg klønete. Jeg mener at Norge ikke har bredden til at når vi mangler toppspillere så kan de nøkkelspillerne som er med ha et mesterskap som i beste fall er rundt pari, da må de rett og slett prester hele gjengen skal vi ta medalje. Men det er også snakk om marginer, vi hadde to et-målstap i dette mesterskapet og var sinnsykt nære en semifinaleplass. Det fritar ikke Berge fra kritikk, men jeg synes det er vel mye negativt fokus. Poenget er at jeg tror marginene hadde gått vår vei hadde vi hatt med spillere som hadde styrket laget og spillerne presterer jevnt opp mot toppnivået sitt når det trengs, men samtidig mener jeg at man skulle ha slått Sverige når man leder i 59 minutter av kampen uavhengig av hvem som mangler.

MadBum

Legg inn av MadBum »

Bronsefinalen straks i gang på TV3.

MacanGTS

Legg inn av MacanGTS »

MadBum skrev: fre jan 28, 2022 8:52 pm Elendig start av Sverige. Under 5-1 umiddelbart

:o

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Da ble det bronse til Danmark, det er bare å gratulere.

MadBum

Legg inn av MadBum »

Deilig start av Sverige

MadBum

Legg inn av MadBum »

Palicka på fra start hvertfall.

MadBum

Legg inn av MadBum »

Nå er Sverige dårlige. Spania 13-12 til pause.

MadBum

Legg inn av MadBum »

Tenk at Sverige søler bort dette

MadBum

Legg inn av MadBum »

SVERIGE KAN VINNE. 18 SEKUNDER IGJEN OG SVERIGE HAR BALLEN

MadBum

Legg inn av MadBum »

STRAFFE SVERIGE 60.00 PÅ KLOKKA

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Håndball»