NM Herrer 2022/23

Svar
AcsOnFire

Re: NM Herrer 2022/23

Legg inn av AcsOnFire »

Når og hvor trekkes neste runde ?

ms_8

Legg inn av ms_8 »

PapaSmurf skrev: tor jun 23, 2022 9:40 am
ms_8 skrev: tor jun 23, 2022 9:03 am Gøy å sjå kor mange cupbomber som skjedde i går og at fleire lag i dei to øverste divisjonene er ute. I tillegg var det mange andre lag som så vidt klarte å gå videre. Tyder på at nivåforskjellen i Norge ikkje er veldig stort
Bomber skjer hver sesong. I alle nasjoners cuper. Men plasser et av disse lagene i Eliteserien og det hadde blitt stygt. Så nivåforskjellen er der den. Hadde nivåforskjellen vært liten hadde disse lagene oftere kommet seg langt i cupen enn de få gangene et lag gjentar en bombe.
Enig at det er nivåforskjell og at ingen av desse lagene ville klart seg i eliteserien om kommentaren min kunne tolkes på nokon andre måte. Mitt poeng er at det er overraskende at det var så mange bomber og trøbbel for eliteserie lagene i går.

SuperGunners10

Legg inn av SuperGunners10 »

PapaSmurf skrev: tor jun 23, 2022 9:40 am
ms_8 skrev: tor jun 23, 2022 9:03 am Gøy å sjå kor mange cupbomber som skjedde i går og at fleire lag i dei to øverste divisjonene er ute. I tillegg var det mange andre lag som så vidt klarte å gå videre. Tyder på at nivåforskjellen i Norge ikkje er veldig stort
Bomber skjer hver sesong. I alle nasjoners cuper. Men plasser et av disse lagene i Eliteserien og det hadde blitt stygt. Så nivåforskjellen er der den. Hadde nivåforskjellen vært liten hadde disse lagene oftere kommet seg langt i cupen enn de få gangene et lag gjentar en bombe.
Nivåforskjellen over tid blir nok ganske stor ja, men i enkeltkamper er ikke nivåforskjellen veldig stor. Dette er fotballspillere på vei opp og frem, og det er mange gode spillere i spesielt andre divisjon, men også tredje.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

ms_8 skrev: tor jun 23, 2022 9:55 am
PapaSmurf skrev: tor jun 23, 2022 9:40 am
ms_8 skrev: tor jun 23, 2022 9:03 am Gøy å sjå kor mange cupbomber som skjedde i går og at fleire lag i dei to øverste divisjonene er ute. I tillegg var det mange andre lag som så vidt klarte å gå videre. Tyder på at nivåforskjellen i Norge ikkje er veldig stort
Bomber skjer hver sesong. I alle nasjoners cuper. Men plasser et av disse lagene i Eliteserien og det hadde blitt stygt. Så nivåforskjellen er der den. Hadde nivåforskjellen vært liten hadde disse lagene oftere kommet seg langt i cupen enn de få gangene et lag gjentar en bombe.
Enig at det er nivåforskjell og at ingen av desse lagene ville klart seg i eliteserien om kommentaren min kunne tolkes på nokon andre måte. Mitt poeng er at det er overraskende at det var så mange bomber og trøbbel for eliteserie lagene i går.
Det er stort sett en og annen bombe hvert år, og enkelte år er det som i går.

Denne runden er litt ekkel.

SuperGunners10

Legg inn av SuperGunners10 »

ms_8 skrev: tor jun 23, 2022 9:55 am
PapaSmurf skrev: tor jun 23, 2022 9:40 am
ms_8 skrev: tor jun 23, 2022 9:03 am Gøy å sjå kor mange cupbomber som skjedde i går og at fleire lag i dei to øverste divisjonene er ute. I tillegg var det mange andre lag som så vidt klarte å gå videre. Tyder på at nivåforskjellen i Norge ikkje er veldig stort
Bomber skjer hver sesong. I alle nasjoners cuper. Men plasser et av disse lagene i Eliteserien og det hadde blitt stygt. Så nivåforskjellen er der den. Hadde nivåforskjellen vært liten hadde disse lagene oftere kommet seg langt i cupen enn de få gangene et lag gjentar en bombe.
Enig at det er nivåforskjell og at ingen av desse lagene ville klart seg i eliteserien om kommentaren min kunne tolkes på nokon andre måte. Mitt poeng er at det er overraskende at det var så mange bomber og trøbbel for eliteserie lagene i går.
Er det egentlig det? Når de stiller med flere spillere som spiller under nivået til de lagene de møter og nivåforskjellen i enkeltkamper ikke er veldig stor. Historikken viser jo at det alltid ryker lag i disse rundene.

Hadde selv satt fire "underholdning-spill" i går, på Levanger, Strindheim, Fram og Brumunddal. Alle disse ledet i løpet av kampen, bortsett fra Fram som endte 0-0 og ekstraomganger. Levanger fikk ekstraomganger og Brumunddal tapte jo med to mål imot på overtid.

Vikingen

Legg inn av Vikingen »

AcsOnFire skrev: tor jun 23, 2022 9:43 am Når og hvor trekkes neste runde ?
I kveld kl 20:45.

https://www.fotball.no/turneringer/nm-m ... dag-20.45/

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

SuperGunners10 skrev: tor jun 23, 2022 9:57 am
PapaSmurf skrev: tor jun 23, 2022 9:40 am
ms_8 skrev: tor jun 23, 2022 9:03 am Gøy å sjå kor mange cupbomber som skjedde i går og at fleire lag i dei to øverste divisjonene er ute. I tillegg var det mange andre lag som så vidt klarte å gå videre. Tyder på at nivåforskjellen i Norge ikkje er veldig stort
Bomber skjer hver sesong. I alle nasjoners cuper. Men plasser et av disse lagene i Eliteserien og det hadde blitt stygt. Så nivåforskjellen er der den. Hadde nivåforskjellen vært liten hadde disse lagene oftere kommet seg langt i cupen enn de få gangene et lag gjentar en bombe.
Nivåforskjellen over tid blir nok ganske stor ja, men i enkeltkamper er ikke nivåforskjellen veldig stor. Dette er fotballspillere på vei opp og frem, og det er mange gode spillere i spesielt andre divisjon, men også tredje.
Hadde eliteserielaget stilt toppet og på ett eller annet vis også topp motivert og fokusert så hadde det vært stor forskjell i 98% av enkeltkamper også. Jeg vet du har et stort hjerte for breddefotballen, dette har vi diskutert før og vi var ikke enige da heller.

Det er ikke bare spillere på vei opp og frem på disse lagene. Som for et Eliteserielag er det stort sett en miks mellom unge lovende og erfarne. Forskjellen er vel stort sett at de unge lovende har blitt veid og funnet for lette for topplagene og de erfarne ofte er fryktelig erfarne og avdanka.

Man kan jo f.eks se på Træff i Molde siden jeg vet du er glade i dem. De henter unge spillere som MFK ikke lenger vil tilby kontrakt og så henter de spillere som har gjort sitt i MFK og trapper ned. Nå er vel Forren, Thioune og Moström i Træff? Og en sjelden gang er det noen som tar steget opp fra Træff til et høyere nivå. Dette er helt normalt.

Men påstanden min står. Cupbombene hadde ikke skjedd annet enn en gang i jubelåret om eliteserielagene var toppet og skjerpa.

SuperGunners10

Legg inn av SuperGunners10 »

PapaSmurf skrev: tor jun 23, 2022 10:07 am
SuperGunners10 skrev: tor jun 23, 2022 9:57 am
PapaSmurf skrev: tor jun 23, 2022 9:40 am

Bomber skjer hver sesong. I alle nasjoners cuper. Men plasser et av disse lagene i Eliteserien og det hadde blitt stygt. Så nivåforskjellen er der den. Hadde nivåforskjellen vært liten hadde disse lagene oftere kommet seg langt i cupen enn de få gangene et lag gjentar en bombe.
Nivåforskjellen over tid blir nok ganske stor ja, men i enkeltkamper er ikke nivåforskjellen veldig stor. Dette er fotballspillere på vei opp og frem, og det er mange gode spillere i spesielt andre divisjon, men også tredje.
Hadde eliteserielaget stilt toppet og på ett eller annet vis også topp motivert og fokusert så hadde det vært stor forskjell i 98% av enkeltkamper også. Jeg vet du har et stort hjerte for breddefotballen, dette har vi diskutert før og vi var ikke enige da heller.

Det er ikke bare spillere på vei opp og frem på disse lagene. Som for et Eliteserielag er det stort sett en miks mellom unge lovende og erfarne. Forskjellen er vel stort sett at de unge lovende har blitt veid og funnet for lette for topplagene og de erfarne ofte er fryktelig erfarne og avdanka.

Man kan jo f.eks se på Træff i Molde siden jeg vet du er glade i dem. De henter unge spillere som MFK ikke lenger vil tilby kontrakt og så jenter de spillere som har gjort sitt i MFK og trapper ned. Nå er vel Forren, Thioune og Moström i Træff? Og en sjelden gang er det noen som tar steget opp fra Træff til et høyere nivå. Dette er helt normalt.

Men påstanden min står. Cupbombene hadde ikke skjedd annet enn en gang i jubelåret om eliteserielagene var toppet og skjerpa.
Ja, men det er jo ikke realiteten, så om og viss har lite for seg når historikk viser noe helt annet. Men du får jo mene det er enorm forskjell så mye du bare vil.
Ja, det er en miks, men spesielt i tredje er snittalderen lavere enn noen gang. I andre divisjon vil man jo finne mange navn med karrierer bak seg.

Nei, det ville de ikke, men det betyr ikke at forskjellen er så himla høy som du vil ha det til fordi. Det finnes mye større bomber der ute enn at et andre divisjons lag slår et lag i høyere divisjon i Norge.

Forren ble hentet fra Eide, Thioune er mest med som en motivator for yngre og spiller fjerde divisjon mens Moa knapt er med fordi han holder på med MFK.
Bolsø, Beck og Nyheim ble hentet fra laget som ble Junior-nm mester i fjor, og de gjør sine saker bra.
Sist redigert av SuperGunners10 den tor jun 23, 2022 10:12 am, redigert 1 gang totalt.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

SuperGunners10 skrev: tor jun 23, 2022 10:10 am
PapaSmurf skrev: tor jun 23, 2022 10:07 am
SuperGunners10 skrev: tor jun 23, 2022 9:57 am

Nivåforskjellen over tid blir nok ganske stor ja, men i enkeltkamper er ikke nivåforskjellen veldig stor. Dette er fotballspillere på vei opp og frem, og det er mange gode spillere i spesielt andre divisjon, men også tredje.
Hadde eliteserielaget stilt toppet og på ett eller annet vis også topp motivert og fokusert så hadde det vært stor forskjell i 98% av enkeltkamper også. Jeg vet du har et stort hjerte for breddefotballen, dette har vi diskutert før og vi var ikke enige da heller.

Det er ikke bare spillere på vei opp og frem på disse lagene. Som for et Eliteserielag er det stort sett en miks mellom unge lovende og erfarne. Forskjellen er vel stort sett at de unge lovende har blitt veid og funnet for lette for topplagene og de erfarne ofte er fryktelig erfarne og avdanka.

Man kan jo f.eks se på Træff i Molde siden jeg vet du er glade i dem. De henter unge spillere som MFK ikke lenger vil tilby kontrakt og så jenter de spillere som har gjort sitt i MFK og trapper ned. Nå er vel Forren, Thioune og Moström i Træff? Og en sjelden gang er det noen som tar steget opp fra Træff til et høyere nivå. Dette er helt normalt.

Men påstanden min står. Cupbombene hadde ikke skjedd annet enn en gang i jubelåret om eliteserielagene var toppet og skjerpa.
Ja, men det er jo ikke realiteten, så om og viss har lite for seg når historikk viser noe helt annet. Men du får jo mene det er enorm forskjell så mye du bare vil.
Ja, det er en miks, men spesielt i tredje er snittalderen lavere enn noen gang. I andre divisjon vil man jo finne mange navn med karrierer bak seg.

Nei, det ville de ikke, men det betyr ikke at forskjellen er så himla høy som du vil ha det til fordi. Det finnes mye større bomber der ute enn at et andre divisjons lag slår et lag i høyere divisjon i Norge.
Det nytter ikke å snakke med folk som har favorittlag i lavere divisjoner om dette. Er som å diskutere med en liverpoolsupporter. Og du mener sikkert det samme.

Så dette gir jeg opp. Her er vi uenige, det vet vi fra før.

SuperGunners10

Legg inn av SuperGunners10 »

PapaSmurf skrev: tor jun 23, 2022 10:12 am
SuperGunners10 skrev: tor jun 23, 2022 10:10 am
PapaSmurf skrev: tor jun 23, 2022 10:07 am

Hadde eliteserielaget stilt toppet og på ett eller annet vis også topp motivert og fokusert så hadde det vært stor forskjell i 98% av enkeltkamper også. Jeg vet du har et stort hjerte for breddefotballen, dette har vi diskutert før og vi var ikke enige da heller.

Det er ikke bare spillere på vei opp og frem på disse lagene. Som for et Eliteserielag er det stort sett en miks mellom unge lovende og erfarne. Forskjellen er vel stort sett at de unge lovende har blitt veid og funnet for lette for topplagene og de erfarne ofte er fryktelig erfarne og avdanka.

Man kan jo f.eks se på Træff i Molde siden jeg vet du er glade i dem. De henter unge spillere som MFK ikke lenger vil tilby kontrakt og så jenter de spillere som har gjort sitt i MFK og trapper ned. Nå er vel Forren, Thioune og Moström i Træff? Og en sjelden gang er det noen som tar steget opp fra Træff til et høyere nivå. Dette er helt normalt.

Men påstanden min står. Cupbombene hadde ikke skjedd annet enn en gang i jubelåret om eliteserielagene var toppet og skjerpa.
Ja, men det er jo ikke realiteten, så om og viss har lite for seg når historikk viser noe helt annet. Men du får jo mene det er enorm forskjell så mye du bare vil.
Ja, det er en miks, men spesielt i tredje er snittalderen lavere enn noen gang. I andre divisjon vil man jo finne mange navn med karrierer bak seg.

Nei, det ville de ikke, men det betyr ikke at forskjellen er så himla høy som du vil ha det til fordi. Det finnes mye større bomber der ute enn at et andre divisjons lag slår et lag i høyere divisjon i Norge.
Det nytter ikke å snakke med folk som har favorittlag i lavere divisjoner om dette. Er som å diskutere med en liverpoolsupporter. Og du mener sikkert det samme.

Så dette gir jeg opp. Her er vi uenige, det vet vi fra før.
Jeg skjønner ikke hva vi er uenige om? Det er nivåforskjell og ja, det ville vært mindre bomber om det var et toppa, skjerpa lag. Men jeg forholder meg til realiteten, og det er at i enkeltkamper er ikke nivåforskjell så stor som du skal ha det til. Du snakker om man hadde flytta disse opp i eliteserien og om ditt og om datt.

Ikke skjønner jeg hva Træff har med det her å gjøre heller, all den tid de ikke er med i cupen.

boombis

Legg inn av boombis »

Hødd mot Tromsø i cupfinalen for noen år siden er jo et strålende eksempel på at lag kan prestere maks i enkeltkamper, men de ville kanskje ha slitt over en hel sesong.

Samtidig er jo sjarmen med cupen at det er vinn eller forsvinn.

Champis

Legg inn av Champis »

PapaSmurf skrev: tor jun 23, 2022 10:07 am
SuperGunners10 skrev: tor jun 23, 2022 9:57 am
PapaSmurf skrev: tor jun 23, 2022 9:40 am

Bomber skjer hver sesong. I alle nasjoners cuper. Men plasser et av disse lagene i Eliteserien og det hadde blitt stygt. Så nivåforskjellen er der den. Hadde nivåforskjellen vært liten hadde disse lagene oftere kommet seg langt i cupen enn de få gangene et lag gjentar en bombe.
Nivåforskjellen over tid blir nok ganske stor ja, men i enkeltkamper er ikke nivåforskjellen veldig stor. Dette er fotballspillere på vei opp og frem, og det er mange gode spillere i spesielt andre divisjon, men også tredje.
Hadde eliteserielaget stilt toppet og på ett eller annet vis også topp motivert og fokusert så hadde det vært stor forskjell i 98% av enkeltkamper også. Jeg vet du har et stort hjerte for breddefotballen, dette har vi diskutert før og vi var ikke enige da heller.

Det er ikke bare spillere på vei opp og frem på disse lagene. Som for et Eliteserielag er det stort sett en miks mellom unge lovende og erfarne. Forskjellen er vel stort sett at de unge lovende har blitt veid og funnet for lette for topplagene og de erfarne ofte er fryktelig erfarne og avdanka.

Man kan jo f.eks se på Træff i Molde siden jeg vet du er glade i dem. De henter unge spillere som MFK ikke lenger vil tilby kontrakt og så henter de spillere som har gjort sitt i MFK og trapper ned. Nå er vel Forren, Thioune og Moström i Træff? Og en sjelden gang er det noen som tar steget opp fra Træff til et høyere nivå. Dette er helt normalt.

Men påstanden min står. Cupbombene hadde ikke skjedd annet enn en gang i jubelåret om eliteserielagene var toppet og skjerpa.

Jeg tror lagene og spillerne er litt mer skjerpet enn hva folk tror. De vet veldig godt at det ligger an til å ryke ut hvis man ikke er skjerpet - år etter år. Nivåforskjellen er selvsagt der, og hvis et Eliteserielag får flyt og er effektive vil de ofte vinne med flere mål. Men at nivået i både 2. div og 3. div har hevet seg flere hakk de siste 5-10 årene er det ingen tvil om. En del av disse lagene trener nesten like mye som Eliteserielagene, og profesjonaliteten har blitt mye større. Én fotballkamp er ofte veldig lite for å skille kvaliteten mellom to lag, derfor vil det komme bomber innimellom uansett hvor skjerpet det beste laget er. Og det at det kommer bomber, sier heller ikke noe negativt om nivået i Norge. I så fall ville PL og La Liga vært veldig svake ligaer.

Mehell

Legg inn av Mehell »

SuperGunners10 skrev: tor jun 23, 2022 10:14 am
Ikke skjønner jeg hva Træff har med det her å gjøre heller, all den tid de ikke er med i cupen.
La oss ta Moss som eksempel. Ubeseiret i serien så langt denne sesongen, i går slo de S08 ut av cupen.

Hvor mange poeng tror du de hadde tatt i Eliteserien denne sesongen, med samme spillere, samme trenere og uten noen form for forandring på treninger eller noe annet?

Hva tror dere andre?

Slik det er nå så flyter de på en enorm medgangsbølge. Spillerne går ut på banen foran hver kamp med en tro på at de skal vinne kampen de skal spille. Hvor viktig er psykologien i fotballen?

Jeg er usikker selv. Moss hadde selvfølgelig rykket ned til slutt, men i enkeltkamper mot for eksempel FK Haugesund på hjemmebane så ser jeg ikke på det som noen umulighet at de kunne fått seg en seier.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Mehell skrev: tor jun 23, 2022 5:13 pm
SuperGunners10 skrev: tor jun 23, 2022 10:14 am
Ikke skjønner jeg hva Træff har med det her å gjøre heller, all den tid de ikke er med i cupen.
La oss ta Moss som eksempel. Ubeseiret i serien så langt denne sesongen, i går slo de S08 ut av cupen.

Hvor mange poeng tror du de hadde tatt i Eliteserien denne sesongen, med samme spillere, samme trenere og uten noen form for forandring på treninger eller noe annet?

Hva tror dere andre?

Slik det er nå så flyter de på en enorm medgangsbølge. Spillerne går ut på banen foran hver kamp med en tro på at de skal vinne kampen de skal spille. Hvor viktig er psykologien i fotballen?
Men da hadde psykologien blitt en annen siden de stort sett hadde tapt sine kamper. I tillegg så tar nok andre lag de mer seriøst, i et tett kampprogram så prioriteres nok analyse av en cupmotstander ned siden man bør være gode nok til å vinne uten store forberedelser. Hjemme vil sikkert et godt 2.divisjonslag vinne et par kamper over 15 kamper og ta med seg noen uavgjorte. Borte blir det tøft, men det er alltid tilfeldigheter i fotballen så de vil nok ikke ende med 0 poeng der. Så jeg hadde nok tippet rundt 10 poeng.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Legg inn av Korgutt »

6 kamper spilles nå.
Bjarg vs Sogndal
Egersund vs Sandnes Ulf
Kvik Halden vs Fredrikstad
Nardo vs Ranheim
Ullensaker/Kisa vs Grorud
Ullern vs KFUM Oslo

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Legg inn av Korgutt »

1-0 til Ullkisa.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Legg inn av Korgutt »

Spilt i et kvarter og kun det ene målet på Jessheim foreløpig.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Legg inn av Korgutt »

1-1 på Jessheim.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Legg inn av Korgutt »

Bjarg har tatt ledelsen mot Sogndal.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Legg inn av Korgutt »

Sogndal har utlignet til 1-1 ved Kupen.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Legg inn av Korgutt »

Kristoffer Hoven har gitt Sogndal ledelsen på straffe.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Legg inn av Korgutt »

Pause i alle 6 kampene.
Kun i kampene mellom Bjarg vs Sogndal og Ullensaker/Kisa det har kommet mål.
Resten er målløse.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Legg inn av Korgutt »

Fredrikstad har tatt ledelsen i Halden.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Legg inn av Korgutt »

Egersund har tatt ledelsen mot Sandnes Ulf og Sogndal har økt til 3-1.
Sandnes Ulf har utlignet.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Legg inn av Korgutt »

Ranheim har tatt ledelsen mot Nardo.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Legg inn av Korgutt »

Ca. 15 minutter igjen og stillingen er slik.
Bjarg vs Sogndal 1-3
Egersund vs Sandnes Ulf 1-1
Kvik Halden vs Fredrikstad 0-1
Nardo vs Ranheim 0-1
Ullensaker/Kisa vs Grorud 1-1
Ullern vs KFUM Oslo 0-1

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Legg inn av Korgutt »

KFUM Oslo har økt til 2-0.
Og Sandnes Ulf har tatt ledelsen med 2-1 i Egersund.
Da er det kun Grorud av OBOS-lagene som ikke er i føringen.
Og der tok Ullensaker/Kisa ledelsen med 2-1

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Legg inn av Korgutt »

Sogndal, Sandnes Ulf, Fredrikstad, Ullensaker/Kisa, KFUM Oslo og Ranheim videre til 3.runde.

Elvebakken

Legg inn av Elvebakken »

FFK vinner 1-0 da mot Kvik. Kvik med alle sjanser mor på overtid. Helt sykt at det ikke blir ekstraomganger der.

chatin

Legg inn av chatin »

Oppsumering av 2. runde.

32 lag er klar for 3. runde av NM 2022/23. Av de 32 er 14 fra Eliteserien, 10 fra OBOS-Ligaen, 7 fra PostNord-ligaen, og 1 fra 3. divisjon.

Full oversikt over lagene som er videre, og lagene som er ute:

Bilde
Grå felt = røk ut i 1. runde - Røde felt = røk ut denne runden - Grønne felt = videre til 3. runde.

6 kamper denne runden gikk til ekstraomganger, 1 av de 6 gikk igjen til straffesparkkonkurranse.Det var totalt 6 lag som slo ut et lag fra et høyere nivå enn seg selv. 2. divisjonslagene Moss og Gjøvik-Lyn slo ut henholdsvis Sarpsborg 08 og Strømsgodset fra Eliteserien, Kjelsås, Eidsvold Turn og Ull/Kisa slo ut henholdsvis Mjøndalen, Kongsvinger og Grorud fra OBOS-Ligaen, og 3. divisjonslaget Byåsen slo ut Stjørdals-Blink fra OBOS-Ligaen

I år som i fjor ryker to lag fra Eliteserien ut i 2. runde. I fjor var det Sandefjord og Tromsø, i år var det Sarpsborg 08 og Strømsgodset. Av de 32 lagene som tok seg til 3. runde i fjor er det 20 av de 32 som også har greid det i år.

Blant lagene som er videre finner vi Sotra SK, som er i 3. runde for første gang. Eidsvold Turn var sist i 3. runde i 2009, Byåsen sist i 2012, og Kjelsås sist i 2017.

Sotra fikk den letteste veien til 3. runde etter at Øygarden trakk laget grunnet konkurs, dermed gikk Sotra videre på walkover.

Skeid og Frigg er to Oslo-klubber med en meget stolt historie å se tilbake på. Begge klubber var på øverste nivå den første sesongen hvor den øverste divisjonen var samlet i en avdeling i 1963. To år senere i 1965 møttes de i cupfinalen, hvor det måtte to omkamper til før Skeid kunne kalle seg cupmester. Begge klubbene har tidvis vært litt i skyggenes dal i norsk fotball forrige tiår før Skeid nå er i OBOS-Ligaen og Frigg i 2. divisjon. Faktisk har de ikke møttes i offisiell kamp siden 1. runde av NM i 1995, det endte med 4-0 seier til Skeid. Det ble ingen voldsom fest på Tørteberg denne gangen, og Marcus Melchior sin scoring etter 50 min. ble kampens eneste og Skeid er videre til neste runde.

I Harstad stilte de to klubbene med flest Nord-Norgesmesterskap til kamp. Både Harstad IL og Bodø/Glimt ble nordnorske cupmestere 9 ganger hver fra 1929 til 1969, før de nordnorske lagene fikk delta i NM. Harstad ble en liten askeladd i fjorårets cup når de som 4. divisjonslag tok seg til 3. runde hvor de fikk besøk av Brann. (tapte 0-5). I år var det Bodø/Glimt som kom på besøk til Harstad Stadion. Sist lagene møttes i NM var i 2018, da vant Bodø/Glimt 5-2. Glimt stilte et relativt sterkt lag, med en liten overraskelse i form av midtstopper Isak Helstad Amundsen som spiss. Det skulle vise seg å ikke være så dumt, da han ble tomålsscorer. Elias Hagen sto for et av rundens fineste mål, med sin 4-0 scoring like før pause på et lekkert frispark. Bodø/Glimt vinner kontrollert 5-0.

Det andre Bodø-laget som var igjen i årets NM er Junkeren som fikk Lillestrøm på besøk i Nordlandshallen. Serielederen i Norsk Tipping-ligaen avd. 5 mot serielederen i Eliteserien. Det var hjemmelaget som fikk den beste starten da en av breddefotballens virkelige storscorere, Ivar Unhjem, kombinerte fint med Sidad Chooly som sendte Junkeren i ledelsen. Men Lillestrøm på dødballer og faste situasjoner har vi lært at er livsfarlig, og etter et innkast setter Holmbert Fridjonsson inn utligningen. Og rett før pause setter Pål André Helland et frispark rett i mål og gir LSK ledelsen. Flere mål ble det ikke, LSK er videre og Junkeren tar med seg en høyst respektabel prestasjon mot serielederen i Eliteserien.

For sjette gang siden 2004 reiste Rosenborg for å møte Levanger i cupen. Lagene møttes i 2. runde i 2004 og 2009, og 3. runde i 2013, 2015 og 2017. Rosenborg gikk seirende ut av de fem forrige, den jevneste kampen var i 2017 da RBK vant 4-2. Det var frem til årets kamp, hvor Levanger tok ledelsen etter 18 minutter. Kanskje ble de også snytt for et straffespark når ballen traff hånda til Ole Sæter. Istedenfor var det nettopp Sæter som utlignet til 1-1 etter 76 minutter. Det sto seg til 90 minutter var spilt, og kampen gikk til ekstraomganger. 107 minutter tok det før Rosenborg for første gang i kampen tok ledelsen, Bryan Fiabema satte 2-1 som også ble sluttresultatet.

I 2018 smalt cupbomben på Brattvåg Stadion, da Brattvåg vant 1-0 etter ekstraomganger og slo ut Ole Gunnar Solskjærs Molde. Denne gangen tok det kun snaue syv minutter før Brattvåg tok ledelsen 1-0, etter en forferdelig feilberegning av Moldes keeper Oliver Petersen på et tilbakespill fra Birk Risa. De fikk kun beholde ledelsen i 4-5. minutter før Molde utlignet, men etter 38 minutter var det tid for sjokkbølger igjen når Brattvåg tar ledelsen 2-1. Nok en gang ble det en kortvarig ledelse, da Magnus Grødem utlignet på straffespark rett før pause. 2-2 skulle stå seg til langt ut i den andre omgangen, først etter 83 minutter tar Molde ledelsen, før David Fofana avgjør kampen få minutter senere. Molde vinner 4-2.

Det har blitt jevnt de siste gangene Aalesund og Hødd har møttes i cupen. AaFK vant 2-1 i 2008, 2-1 etter ekstraomganger i 2011, og i 2015 vant Hødd 1-0 og slo ut Aalesund. Det skal sies at Hødd i 2011 hadde spillere som Ørjan Nyland, Sivert Heltne Nilsen og Adama Diomande, og i 2015 blant annet Fredrik Aursnes, Eirik Ulland Andersen og flere andre som har spilt Eliteserie i etterkant, ingen dårlige årganger med andre ord. Årets Hødd-årgang er nok ikke fullt så bra som de tidligere nevnte, men de var spådd å gi AaFK tøff kamp om avansement. Dario Canadija sendte AaFK i ledelsen etter et kvarter, før Sigurd Haugen doblet ledelsen et kvarter senere. Oscar Solnørdal legger på til 3-0 i andre omgang, det ble sluttresultatet i sunnmørsderbyet.

3. divisjonslaget Os sto foran det nærmeste vi kom en cupbombe i den 1. runden da de slo ut Åsane i en ellevill kamp som endte 6-5. Dermed fikk de kamp mot Brann i den andre runden. Lagene møttes i NM i 1974 foran 9000 tilskuere på Kuventræ, dengang vant Brann 3-0. Året etter var Os på toppen av sin historie når de spilte på landets øverste nivå, en sesong som endte med negative rekorder som står den dag i dag som det laget som har tatt færrest poeng i en sesong på øverste nivå. Sist lagene møttes var i NM sist Brann spilte i OBOS-ligaen i 2015, den gang var nåværende toppspillerutvikler i Brann, Hassan El-Fakiri trener for Os, mens Branns nåværende assistenttrener Erik Huseklepp scoret et av Branns seks mål i det som ble en 6-1 seier. Denne gangen var det en Bård Finne i storform som ble kampen store spiller, med fire mål var han sterkt delaktig til at Brann også denne gangen vinner 6-1.

Flint var eneste 4. divisjonslag som tok seg videre fra 1. runde etter å ha slått byrival FK Eik Tønsberg. Nå ventet Eliteserielaget Sandefjord. Lagene møttes i 1. runde i 2017, da endte det med en knepen 2-1 seier til Sandefjord. Like jevnt ble det ikke denne gangen, SF ledet 3-0 etter 20 minutter og kampen var i praksis avgjort. Endte til slutt med en komfortabel seier 5-1 til Sandefjord.

Det ble jubel i Brumunddal når oppsettet for andre runde kom. De fikk besøk av et eliteserielag, nemlig Vålerenga. Et lag som i tillegg har mange supportere i regionen noe som kunne bety skikkelig folkefest. Brumunddal tok seg videre til andre runde etter en sterk seier mot Strømmen i første runde, og med en relativt jevn kamp mot HamKam i fjor som endte med 1-2 tap friskt i minne, hadde man tro på at man kunne klå Vålerenga litt. Og så de gjorde, to mål på tampen av 1. omgang og Brumunddal sjokkerte Enga og ledet 2-0 til pause. En hardt presset Fagermo gjør fire bytter i pausen, og får umiddelbart svar når Henrik Udahl scorer etter kun 25 sekunder av den andre omgangen. Vålerenga får etter hvert også utligningen, men åtte minutter før slutt tar Brumunddal igjen ledelsen, 3-2. Enga på vei ut av cupen, men Dag-Eilev Fagermo rakk ikke å fullføre søknaden om dagpenger hos NAV før Aron Dønnum helt på tampen redder de med to raske mål, og sender de videre med et nødskrik.

Gjøvik-Lyn har vist seg som et meget solid hjemmelag denne sesongen og var ubeseiret på Gjøvik Stadion denne sesongen. I tillegg til at de slo ut OBOS-laget Raufoss i cupens første runde, kan de i 2. divisjon vise til blant annet 4-0 seier over Ull/Kisa, 1-0 mot Asker og Tromsdalen, og uavgjort mot topplaget Hødd. Nå ventet Strømsgodset i cupens andre runde. Etter kvarteret spilt fikk Gjøvik-Lyn en kjempemulighet til å ta ledelsen, når Godsets keeper Morten Sætra lagde straffespark. Men Sætra reddet straffen fra Rocky Lekaj. Istedenfor var det Godset som tok ledelsen på et frispark fra Herman Stengel, 20 minutter senere. Gjøvik-Lyn utligner i andre omgang og kampen går til ekstraomganger. Men etter at Godset igjen har hatt ledelsen, snur Gjøvik-Lyn kampen og vinner 3-2. Cupbombe på Gjøvik!

På Melløs var det et skikkelig østfoldderby mellom Moss og Sarpsborg 08. To byer kjent for sin lukt, men den sterkeste lukta var lukta av cupbombe da Anas Farah Ali sendte Moss i ledelsen etter 54 minutter. Det ble dramatiske sluttminutter etter at Moss´ Vetle Hellestø ble utvist på overtid. Sarpsborg hadde like etterpå både skudd som gikk i tverrligger og ned på strek, og et annullert mål. Moss vinner 1-0 og er videre til 3. runde.

Elverum rykket opp til OBOS-Ligaen foran nesen på HamKam i 2016, også her er rollene vesentlig snudd de siste årene, da HamKam i dag er i Eliteserien og Elverum i 3. divisjon. Den gang var Jonas Enkerud blant Elverums profiler, i etterkant har også Kristian Eriksen vært det. Og det var de to gutta som skulle bli avgjørende med hvert sitt mål etter at Elverum først hadde tatt ledelsen. HamKam vinner til slutt 3-1 og tar seg videre.

Fredrikstad ble slått ut av NM av Kvik Halden både i 2012 og 2015, begge gangene i straffesparkkonkurranse, og begge gangene sto dagens daglige leder i FFK, Joachim Heier i mål for Kvik Halden. Denne gangen gikk det ikke helt til straffesparkkonkurranse, Håvard Åsheim sitt mål blir kampens eneste og FFK er videre.

Tromsdalen og Alta har i en årrekke konkurrert om å være det tredje beste laget i Nord-Norge. Fra 2000 til 2014 var alltid minst et av lagene på landets nest øverste nivå, men de siste årene har begge spilt på nivå 3. Også i NM har lagene ofte konkurrert, lagene har møttes fem ganger på 2000-tallet og Alta har hatt et veldig godt grep på TUIL med seier i fire av fem kamper. TUILs ene seier kom etter straffespark i 2. runde i 2003. Denne gangen var det TUIL som trakk det lengste strået og vinner 2-0. Dermed er Tromsø (TIL og TUIL) sammen med Trondheim (RBK, Ranheim og Byåsen) og Oslo (VIF, Skeid, KFUM og Kjelsås) de eneste byene som har minst to lag fortsatt med i cupens 3. runde. Kjelsås slo ut Mjøndalen, Byåsen på sin side snudde fra å ligge under 1-3, til å vinne på straffespark mot Stjørdals-Blink.

Under følger alle resultater fra denne runden.
Bilde

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»