Kongehuset som politisk aktør?

Svar
Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Kongehuset som politisk aktør?

Legg inn av newsflash »

Er det ok at f.eks. kronprinsen uttaler seg om politiske tema? Eller er dette noe han må holde seg unna?

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6692

Legg inn av Karatel »

newsflash skrev: søn jan 16, 2022 10:08 am Er det ok at f.eks. kronprinsen uttaler seg om politiske tema? Eller er dette noe han må holde seg unna?
De kongelige skal opptre helt nøytralt og overhodet ikke kommentere politikk. Ingen skal kunne ta de kongelige til inntekt for sine egne politiske meninger og si: "Kongen/kronprinsen er enig med oss, han mener det samme som vi mener".

De kongelige har sikker meninger om politikk, men dem skal de holde for seg selv.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Holde seg unna. Ferdig snakka.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Karatel skrev: søn jan 16, 2022 11:10 am
newsflash skrev: søn jan 16, 2022 10:08 am Er det ok at f.eks. kronprinsen uttaler seg om politiske tema? Eller er dette noe han må holde seg unna?
De kongelige skal opptre helt nøytralt og overhodet ikke kommentere politikk. Ingen skal kunne ta de kongelige til inntekt for sine egne politiske meninger og si: "Kongen/kronprinsen er enig med oss, han mener det samme som vi mener".

De kongelige har sikker meninger om politikk, men dem skal de holde for seg selv.
Enig. Derfor stusset jeg når jeg kom over en sak fra 2019 der kronprinsen uttalte seg svært så positivt til ytterligere kraftkabler til Tyskland.

Ble overasket at dette bruddet med normal etikette ikke har vekket større oppsikt, kun ABC nyheter som har omtalt det så vidt jeg ser.

Falcon

Legg inn av Falcon »

et kongehus er selvfølgelig politisk, men det skal holde seg unna partipolitikk.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Om noen år vil vi ha en kraftkabel-konge.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

newsflash skrev: søn jan 16, 2022 10:08 am Er det ok at f.eks. kronprinsen uttaler seg om politiske tema? Eller er dette noe han må holde seg unna?
Ja, kongelige kan ytre det som er offisiell politikk i Norge - men bare på generelt grunnlag og ikke i det spesifikke. Så for at man skal ta klimaendringer på alvor, men ikke konkret hvilke politiske tiltak man skal bruke.

De kan ikke ytre seg i motstrid til offisiell politikk.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Derfor stusset jeg når jeg kom over en sak fra 2019 der kronprinsen uttalte seg svært så positivt til ytterligere kraftkabler til Tyskland.
---------------------------------------------------------------------
I hvilken kontekst?
Her kan jeg ikke mene noe før du serverer en link til saken, og i hvilken kontekst prinsen uttalte seg.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

fargeblind skrev: søn jan 16, 2022 11:21 am I hvilken kontekst?
Her kan jeg ikke mene noe før du serverer en link til saken, og i hvilken kontekst prinsen uttalte seg.
I et intervju i der Spiegel. Omtalt her:

https://www.google.no/amp/s/www.abcnyhe ... and?espv=1

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6692

Legg inn av Karatel »

newsflash skrev: søn jan 16, 2022 11:17 am
Karatel skrev: søn jan 16, 2022 11:10 am
newsflash skrev: søn jan 16, 2022 10:08 am Er det ok at f.eks. kronprinsen uttaler seg om politiske tema? Eller er dette noe han må holde seg unna?
De kongelige skal opptre helt nøytralt og overhodet ikke kommentere politikk. Ingen skal kunne ta de kongelige til inntekt for sine egne politiske meninger og si: "Kongen/kronprinsen er enig med oss, han mener det samme som vi mener".

De kongelige har sikker meninger om politikk, men dem skal de holde for seg selv.
Enig. Derfor stusset jeg når jeg kom over en sak fra 2019 der kronprinsen uttalte seg svært så positivt til ytterligere kraftkabler til Tyskland.

Ble overasket at dette bruddet med normal etikette ikke har vekket større oppsikt, kun ABC nyheter som har omtalt det så vidt jeg ser.
Her skulle han også holdt munn.

"Han erklærer seg som feminist og takker kvinnene som har tatt støyten. – Likestilling er et mål i seg selv, men også ett av de viktigste verktøyene vi har for å gjøre verden bedre, sier kronprinsregent Haakon i et eksklusivt Vårt Land-intervju.

Kronprinsregent Haakon mener likestillingskampen er avgjørende for å lykkes med andre store samfunnsendringer. – Vi har flere å takke for at de tok kampen for andre, sier han i et eksklusivt intervju med Vårt Land i anledning den internasjonale kvinnedagen, 8. mars."

https://www.vl.no/nyheter/2021/03/06/kr ... e-kvinner/

Når man godtar at han sier dette, måtte man også ha godtatt det, dersom han hadde sagt det stikk motsatte: at kvinner skal holde seg på kjøkkenet og soverommet og ikke bry seg med det som foregår utenfor hjemmet.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

newsflash skrev: søn jan 16, 2022 11:25 am
fargeblind skrev: søn jan 16, 2022 11:21 am I hvilken kontekst?
Her kan jeg ikke mene noe før du serverer en link til saken, og i hvilken kontekst prinsen uttalte seg.
I et intervju i der Spiegel. Omtalt her:

https://www.google.no/amp/s/www.abcnyhe ... and?espv=1
Linken din virker ikke.

Germania
Innlegg: 532

Legg inn av Germania »

Oppfølgeren til "Kongens Nei" heter "Kongens Ja!".

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Når man godtar at han sier dette, måtte man også ha godtatt det, dersom han hadde sagt det stikk motsatte: at kvinner skal holde seg på kjøkkenet og soverommet og ikke bry seg med det som foregår utenfor hjemmet.
------------------------------------------------
Jammen.....kvinnfolk skal da holde seg hjemme!!
Lage mat, føde barn og vaske huset.
Dog er det greit for meg at Prinsen er feminist, da.
Ganske ufarlig og harmløs sak for ham å "engasjere seg" i.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Kommer an på hva man mener er et politisk tema. Alt kan jo politiseres.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6692

Legg inn av Karatel »

fargeblind skrev: søn jan 16, 2022 11:42 am Når man godtar at han sier dette, måtte man også ha godtatt det, dersom han hadde sagt det stikk motsatte: at kvinner skal holde seg på kjøkkenet og soverommet og ikke bry seg med det som foregår utenfor hjemmet.
------------------------------------------------
Jammen.....kvinnfolk skal da holde seg hjemme!!
Lage mat, føde barn og vaske huset.
Dog er det greit for meg at Prinsen er feminist, da.
Ganske ufarlig og harmløs sak for ham å "engasjere seg" i.
Ja, det er en ufarlig og harmløs sak som alle unntatt noen ytterst få mannsjåvinister og religiøse fanatikere kan enes om, derfor er dette en meningsytring som ikke er kontroversiell og ikke vekker splid og uenighet.

Men det er likevel en personlig mening om et politisk spørsmål. Haakon Magnus sier det man venter han skal si, han mener det som er korrekt å mene, derfor får han si sin personlige mening, hans mening er ikke kontroversiell.

Men når han får si det som er korrekt å si, det som ikke er kontroversielt, må han også få si det som ikke er korrekt å si, det som er kontroversielt.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

fargeblind skrev: søn jan 16, 2022 11:37 am
Linken din virker ikke.
Det var rart, muligens pga jeg skrev på telefon?

Uansett, forsøk nå:

Link

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Karatel skrev: søn jan 16, 2022 11:26 am
Her skulle han også holdt munn.

"Han erklærer seg som feminist og takker kvinnene som har tatt støyten. – Likestilling er et mål i seg selv, men også ett av de viktigste verktøyene vi har for å gjøre verden bedre, sier kronprinsregent Haakon i et eksklusivt Vårt Land-intervju.

Kronprinsregent Haakon mener likestillingskampen er avgjørende for å lykkes med andre store samfunnsendringer. – Vi har flere å takke for at de tok kampen for andre, sier han i et eksklusivt intervju med Vårt Land i anledning den internasjonale kvinnedagen, 8. mars."

https://www.vl.no/nyheter/2021/03/06/kr ... e-kvinner/

Når man godtar at han sier dette, måtte man også ha godtatt det, dersom han hadde sagt det stikk motsatte: at kvinner skal holde seg på kjøkkenet og soverommet og ikke bry seg med det som foregår utenfor hjemmet.
Enig. Dette er jo en "ufarlig" sak, som de færreste anser som kontroversiell. Allikevel åpner mann en dør dersom kongehuset skal ha politiske meninger. En skal ikke ta det for gitt att det ikke dukker opp en figur med mer kontroversielle meninger etter hvert...

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

newsflash skrev: søn jan 16, 2022 12:06 pm
fargeblind skrev: søn jan 16, 2022 11:37 am
Linken din virker ikke.
Det var rart, muligens pga jeg skrev på telefon?

Uansett, forsøk nå:

Link
OK, nå var det bedre.
Prinsen var altså utsendt på jobb for regjeringen, for å fremme FrP og Høyres syn på å bygge eksportkablene.
Det er kanskje prinsens jobb, ikke vet jeg....men i etterpåklokskapens navn er det ikke akkurat flatterende for kongehuset at prinsen forfektet Høyres og FrP sin feilslåtte politikk i utlandet.
Blemme.
Grelt eksempel. Håper kongehuset og prinsen selv legger dette på erfaringens kappe, og at det ikke gjentar seg.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

fargeblind skrev: søn jan 16, 2022 12:19 pm OK, nå var det bedre.
Prinsen var altså utsendt på jobb for regjeringen, for å fremme FrP og Høyres syn på å bygge eksportkablene.
Det er kanskje prinsens jobb, ikke vet jeg....men i etterpåklokskapens navn er det ikke akkurat flatterende for kongehuset at prinsen forfektet Høyres og FrP sin feilslåtte politikk i utlandet.
Blemme.
Grelt eksempel. Håper kongehuset og prinsen selv legger dette på erfaringens kappe, og at det ikke gjentar seg.
Spørsmålet er jo om han forfektet regjeringens syn, eller sitt eget? Ut i fra intervjuet så var det hans personlige mening som kom frem, ikke regjeringens.

Men ja, egentlig en kjempeblemme, selv om intervjuet ble gitt i Tyskland og ikke i Norge.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

newsflash skrev: søn jan 16, 2022 12:24 pm
fargeblind skrev: søn jan 16, 2022 12:19 pm OK, nå var det bedre.
Prinsen var altså utsendt på jobb for regjeringen, for å fremme FrP og Høyres syn på å bygge eksportkablene.
Det er kanskje prinsens jobb, ikke vet jeg....men i etterpåklokskapens navn er det ikke akkurat flatterende for kongehuset at prinsen forfektet Høyres og FrP sin feilslåtte politikk i utlandet.
Blemme.
Grelt eksempel. Håper kongehuset og prinsen selv legger dette på erfaringens kappe, og at det ikke gjentar seg.
Spørsmålet er jo om han forfektet regjeringens syn, eller sitt eget? Ut i fra intervjuet så var det hans personlige mening som kom frem, ikke regjeringens.

Men ja, egentlig en kjempeblemme, selv om intervjuet ble gitt i Tyskland og ikke i Norge.
Det var nok regjeringens politikk og syn som ble forfektet.
Det var ikke et ord om hva opposisjonens mening var.
Som for eksempel at vi kunne havne i akkurat den situasjonen vi er havnet i, med fri flyt av strømeksport og fri flyt tilbake av import av vanvittige strømpriser.
Nå trygler næringslivet om statsstøtte, og halve landets folk får nødhjelp til strømregningen.
Tviler på at prinsen så for seg dette. Han bør klappe igjen i slike saker i fremtiden.
Bedre om han holder seg til kvinnesak og fremming av turgåing og skisport og musikk, for eksempel.
Kongehuset får sikkert også høyere strømpris, men da øker vel bare stortinget apanasjen......

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

fargeblind skrev: søn jan 16, 2022 12:32 pm Det var nok regjeringens politikk og syn som ble forfektet.
Det var ikke et ord om hva opposisjonens mening var.
Som for eksempel at vi kunne havne i akkurat den situasjonen vi er havnet i, med fri flyt av strømeksport og fri flyt tilbake av import av vanvittige strømpriser.
Nå trygler næringslivet om statsstøtte, og halve landets folk får nødhjelp til strømregningen.
Tviler på at prinsen så for seg dette. Han bør klappe igjen i slike saker i fremtiden.
Bedre om han holder seg til kvinnesak og fremming av turgåing og skisport og musikk, for eksempel.
Kongehuset får sikkert også høyere strømpris, men da øker vel bare stortinget apanasjen......
Selvfølgelig bør han klappe igjen. Blir kongehuset politisk, så er monarkiet ferdig her til lands. Derfor overrasker det meg at dette ikke skapte større bølger den gang.

Frode57
Innlegg: 1258

Legg inn av Frode57 »

Det er nok en vanskelig sak for krompen.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Det er da ingen politisk ytring å være enig i det myndighetene/demokratiet har bestemt. I så fall må jo Kongehuset holde seg unna alt av åpning av veier og nye fabrikker. Det er alltid noen som er imot at de skal bygges...

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

DoktorS skrev: søn jan 16, 2022 1:59 pm Det er da ingen politisk ytring å være enig i det myndighetene/demokratiet har bestemt. I så fall må jo Kongehuset holde seg unna alt av åpning av veier og nye fabrikker. Det er alltid noen som er imot at de skal bygges...
Nå er det vel ingen myndigheter som har tatt til orde for bygging av ytterlige kabler til Tyskland? Så vidt jeg vet er det heller ikke planlagt.

Allikevel så tar altså kronprinsen til orde for det...

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

Karatel skrev: søn jan 16, 2022 11:26 am
newsflash skrev: søn jan 16, 2022 11:17 am
Karatel skrev: søn jan 16, 2022 11:10 am

De kongelige skal opptre helt nøytralt og overhodet ikke kommentere politikk. Ingen skal kunne ta de kongelige til inntekt for sine egne politiske meninger og si: "Kongen/kronprinsen er enig med oss, han mener det samme som vi mener".

De kongelige har sikker meninger om politikk, men dem skal de holde for seg selv.
Enig. Derfor stusset jeg når jeg kom over en sak fra 2019 der kronprinsen uttalte seg svært så positivt til ytterligere kraftkabler til Tyskland.

Ble overasket at dette bruddet med normal etikette ikke har vekket større oppsikt, kun ABC nyheter som har omtalt det så vidt jeg ser.
Her skulle han også holdt munn.

"Han erklærer seg som feminist og takker kvinnene som har tatt støyten. – Likestilling er et mål i seg selv, men også ett av de viktigste verktøyene vi har for å gjøre verden bedre, sier kronprinsregent Haakon i et eksklusivt Vårt Land-intervju.

Kronprinsregent Haakon mener likestillingskampen er avgjørende for å lykkes med andre store samfunnsendringer. – Vi har flere å takke for at de tok kampen for andre, sier han i et eksklusivt intervju med Vårt Land i anledning den internasjonale kvinnedagen, 8. mars."

https://www.vl.no/nyheter/2021/03/06/kr ... e-kvinner/

Når man godtar at han sier dette, måtte man også ha godtatt det, dersom han hadde sagt det stikk motsatte: at kvinner skal holde seg på kjøkkenet og soverommet og ikke bry seg med det som foregår utenfor hjemmet.
Det er forskjell på politiske spørsmål og verdispørsmål. Førstnevnte skal kongehuset ha som default at de styrer unna, sistnevnte er noe annet. Likestilling tilhører siste kategori, så at kongehuset der har en mening er uproblematisk. Spesielt når meningen er både pro frigjøring og i takt med hva den overveldende majoritet av folket mener.

Den holdningen ville ikke hindret meg i å reagere dersom en kronprins skulle uttale seg i tråd med det du skisserer, den ville i høyden legge noen føringer for hvordan jeg kunne reagert uten å være hyklersk. Jeg kunne ganske riktig ikke sagt at han skulle holde kjeft fordi dette skal ikke kongelige ha noen mening om, men jeg kunne fint ha sagt at mening er forkastelig og menneskefiendtlig, og at han med slike holdninger ikke burde få beholde sin stilling.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6692

Legg inn av Karatel »

Brezjnev skrev: søn jan 16, 2022 2:30 pm
Karatel skrev: søn jan 16, 2022 11:26 am Her skulle han også holdt munn.

"Han erklærer seg som feminist og takker kvinnene som har tatt støyten. – Likestilling er et mål i seg selv, men også ett av de viktigste verktøyene vi har for å gjøre verden bedre, sier kronprinsregent Haakon i et eksklusivt Vårt Land-intervju.

Kronprinsregent Haakon mener likestillingskampen er avgjørende for å lykkes med andre store samfunnsendringer. – Vi har flere å takke for at de tok kampen for andre, sier han i et eksklusivt intervju med Vårt Land i anledning den internasjonale kvinnedagen, 8. mars."

https://www.vl.no/nyheter/2021/03/06/kr ... e-kvinner/

Når man godtar at han sier dette, måtte man også ha godtatt det, dersom han hadde sagt det stikk motsatte: at kvinner skal holde seg på kjøkkenet og soverommet og ikke bry seg med det som foregår utenfor hjemmet.
Det er forskjell på politiske spørsmål og verdispørsmål. Førstnevnte skal kongehuset ha som default at de styrer unna, sistnevnte er noe annet. Likestilling tilhører siste kategori, så at kongehuset der har en mening er uproblematisk. Spesielt når meningen er både pro frigjøring og i takt med hva den overveldende majoritet av folket mener.

Den holdningen ville ikke hindret meg i å reagere dersom en kronprins skulle uttale seg i tråd med det du skisserer, den ville i høyden legge noen føringer for hvordan jeg kunne reagert uten å være hyklersk. Jeg kunne ganske riktig ikke sagt at han skulle holde kjeft fordi dette skal ikke kongelige ha noen mening om, men jeg kunne fint ha sagt at mening er forkastelig og menneskefiendtlig, og at han med slike holdninger ikke burde få beholde sin stilling.
Jeg mener at de kongelige skal holde munn også i verdispørsmål fordi dette også kan være svært kontroversielle tema som folk kan ha svært sterkt og ulike meninger om.

Det om kvinnefrigjøring og likestilling er ikke kontroversielt nå i dag, det er en sak nesten alle er enige om. Men det er ikke ulovlig å være imot kvinnefrigjøring og likestilling, det er helt legitimt og legalt å mene at kvinner skal holde seg på kjøkkenet og soverommet og ikke bry seg med det som foregår i samfunnet.

Kronprinsen ville nok få en storm av misnøye og sinne mot seg, dersom han offentlig ga uttrykk for slike holdninger, om det ville gjøre ham uskikket til å være konge, er en helt annen sak. Han ville ikke ha brutt noen lov, han ville bare gjort seg selv upopulær.

Det beste er om de kongelige holder alle sine meninger om samfunnsspørsmål og politikk for seg selv og ikke uttaler seg.

Jeg tror Haakon Magnus er en mann som er interessert og engasjert i samfunnet og i politikken, og som har sterke meninger om så mye, og at han har lyst til å delta i samfunnsdebatten og at det da kan være vanskelig for ham å være nødt til å tie og holde seg passiv. Kronprisen og Jonny fra Stovner er i konflikt med hverandre.

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

Karatel skrev: søn jan 16, 2022 6:14 pm
Brezjnev skrev: søn jan 16, 2022 2:30 pm
Karatel skrev: søn jan 16, 2022 11:26 am Her skulle han også holdt munn.

"Han erklærer seg som feminist og takker kvinnene som har tatt støyten. – Likestilling er et mål i seg selv, men også ett av de viktigste verktøyene vi har for å gjøre verden bedre, sier kronprinsregent Haakon i et eksklusivt Vårt Land-intervju.

Kronprinsregent Haakon mener likestillingskampen er avgjørende for å lykkes med andre store samfunnsendringer. – Vi har flere å takke for at de tok kampen for andre, sier han i et eksklusivt intervju med Vårt Land i anledning den internasjonale kvinnedagen, 8. mars."

https://www.vl.no/nyheter/2021/03/06/kr ... e-kvinner/

Når man godtar at han sier dette, måtte man også ha godtatt det, dersom han hadde sagt det stikk motsatte: at kvinner skal holde seg på kjøkkenet og soverommet og ikke bry seg med det som foregår utenfor hjemmet.
Det er forskjell på politiske spørsmål og verdispørsmål. Førstnevnte skal kongehuset ha som default at de styrer unna, sistnevnte er noe annet. Likestilling tilhører siste kategori, så at kongehuset der har en mening er uproblematisk. Spesielt når meningen er både pro frigjøring og i takt med hva den overveldende majoritet av folket mener.

Den holdningen ville ikke hindret meg i å reagere dersom en kronprins skulle uttale seg i tråd med det du skisserer, den ville i høyden legge noen føringer for hvordan jeg kunne reagert uten å være hyklersk. Jeg kunne ganske riktig ikke sagt at han skulle holde kjeft fordi dette skal ikke kongelige ha noen mening om, men jeg kunne fint ha sagt at mening er forkastelig og menneskefiendtlig, og at han med slike holdninger ikke burde få beholde sin stilling.
Jeg mener at de kongelige skal holde munn også i verdispørsmål fordi dette også kan være svært kontroversielle tema som folk kan ha svært sterkt og ulike meninger om.

Det om kvinnefrigjøring og likestilling er ikke kontroversielt nå i dag, det er en sak nesten alle er enige om. Men det er ikke ulovlig å være imot kvinnefrigjøring og likestilling, det er helt legitimt og legalt å mene at kvinner skal holde seg på kjøkkenet og soverommet og ikke bry seg med det som foregår i samfunnet.

Kronprinsen ville nok få en storm av misnøye og sinne mot seg, dersom han offentlig ga uttrykk for slike holdninger, om det ville gjøre ham uskikket til å være konge, er en helt annen sak. Han ville ikke ha brutt noen lov, han ville bare gjort seg selv upopulær.

Det beste er om de kongelige holder alle sine meninger om samfunnsspørsmål og politikk for seg selv og ikke uttaler seg.

Jeg tror Haakon Magnus er en mann som er interessert og engasjert i samfunnet og i politikken, og som har sterke meninger om så mye, og at han har lyst til å delta i samfunnsdebatten og at det da kan være vanskelig for ham å være nødt til å tie og holde seg passiv. Kronprisen og Jonny fra Stovner er i konflikt med hverandre.
Den hypotetiske reaksjonære kronprinsen ville ganske riktig ikke ha brutt noen lover, men jeg kan ikke se hvorfor det skal være relevant. Et kongehus som ikke har støtte i folket, eller er "upopulære", vil ikke overleve lenge. De er prisgitt folkets mening, om folket vil ha dem bort så forsvinner de. Det vil være en lang formell prosess med å endre grunnloven, men det kan i praksis skje på veldig kort tid. Uten apanasje og invitasjoner fra det offentlige Norge kan ikke et kongehus gjøre mye ut av seg.

Hva gjelder ønsket om at kongehuset skal holde seg unna alt som kan lukte av politikk eller verdier, så er det i praksis umulig. Når de konstaterer at Norge er et godt land, så ligger det innbakt en hyllest til den politikken som har vært ført for å få landet dit vi er i dag. Det å feire 17. mai er en hyllest til våre demokratiske verdier, som selv om det er ukontroversielt også er et klart verdimessig standpunkt. Så skal man være helt konsekvent . på en 0-toleranse for å mene noe om politikk/verdier bør man si at kongehuset må slutte med slike ting. Sier man at det er OK for dem å feire 17. mai mener jeg at det er rart å si at det ikke er OK å heie på likestilling. Det å heie på likestilling er ikke vesensforskjellig fra å heie på demokrati.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6692

Legg inn av Karatel »

Brezjnev skrev: søn jan 16, 2022 7:03 pm Den hypotetiske reaksjonære kronprinsen ville ganske riktig ikke ha brutt noen lover, men jeg kan ikke se hvorfor det skal være relevant. Et kongehus som ikke har støtte i folket, eller er "upopulære", vil ikke overleve lenge. De er prisgitt folkets mening, om folket vil ha dem bort så forsvinner de. Det vil være en lang formell prosess med å endre grunnloven, men det kan i praksis skje på veldig kort tid. Uten apanasje og invitasjoner fra det offentlige Norge kan ikke et kongehus gjøre mye ut av seg.

Hva gjelder ønsket om at kongehuset skal holde seg unna alt som kan lukte av politikk eller verdier, så er det i praksis umulig. Når de konstaterer at Norge er et godt land, så ligger det innbakt en hyllest til den politikken som har vært ført for å få landet dit vi er i dag. Det å feire 17. mai er en hyllest til våre demokratiske verdier, som selv om det er ukontroversielt også er et klart verdimessig standpunkt. Så skal man være helt konsekvent . på en 0-toleranse for å mene noe om politikk/verdier bør man si at kongehuset må slutte med slike ting. Sier man at det er OK for dem å feire 17. mai mener jeg at det er rart å si at det ikke er OK å heie på likestilling. Det å heie på likestilling er ikke vesensforskjellig fra å heie på demokrati.
Det de kongelige uttaler seg offentlig om, er stort sett floskler og selvfølgeligheter som det ikke er uenighet om. Annerledes kan det heller ikke være, hvis de skal være kongelige for hele folket og bli godtatt av alle. Straks de kongelige begynner å lufte egne meninger og synspunkter, vil de få tilhengere og motstandere, og da er de ikke lenger samlende, men splittende.

Jeg er enig med deg i at et kongehus som ikke er populært, ikke vil leve lenge. Monarkiet er helt avhengig av at folk flest vil ha det.

Denne diskusjonen om de kongeliges rolle er ferdig og utdebattert, vi får bare være enige eller uenige. Kongehuset er ikke av de store og viktige tema for debatt.

Bare en sak: dersom kronprinsen, eller en annen kongelig, begynner å si sin private mening om én sak, vil det straks bli en forventning eller et krav om at han også skal si sin mening om alt mulig annet, og det ville bli uholdbart. Bare se så mye ståhei det er blitt rundt hans søster Märtha-Louise og hennes engler, ånder og alt mulig annet hun har hatt private meninger om.

Brukeravatar
Baguette
Innlegg: 223

Legg inn av Baguette »

Kongehuset kan uttale seg om politikk så lenge de er enige med meg.

Ellers er det ikke lov.

Men det forandrer ikke det faktum att kongefamilen burde bli kastet på hauet først ut av kongehuset.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

newsflash skrev: søn jan 16, 2022 11:25 am
fargeblind skrev: søn jan 16, 2022 11:21 am I hvilken kontekst?
Her kan jeg ikke mene noe før du serverer en link til saken, og i hvilken kontekst prinsen uttalte seg.
I et intervju i der Spiegel. Omtalt her:

https://www.google.no/amp/s/www.abcnyhe ... and?espv=1


En sak fra 2019 der kronprinsen representere Norge i Tyskland. I en slik situasjon skal han fronte regjeringens politikk og ikke egne meninger, noe han gjør i dette intervjuet fra altså 2019. Og da besto regjeringen av hvem?
Hva kronprinsen selv mener vet vel bare Mette Marit vil jeg tro? Han uttaler seg ikke om egne politiske meninger, men om den sittende regjerings mening i saker det besøkte landet trenger å vite mer om. Og Tyskland ville da vite hva som var Norges mening, ikke hva som var kronprinsens mening.
Nå har vi skiftet regjering, og da må kongehuset forholde seg til det, og uttale seg om den sittende regjerings mening, selv om det blir motstridende til hva Norge har ment før. Men dette er kongehuset vant med.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»