David Toska blir gjest i TV2s sjakkstudio

Svar
Vikingen

Re: David Toska blir gjest i TV2s sjakkstudio

Legg inn av Vikingen »

Tjaaah skrev: tir jan 18, 2022 12:44 am
MyWay skrev: tir jan 18, 2022 12:41 am Nei, det var ikke meningen å sende deg ut på limpinnen, men det var det du begynte innlegget ditt med da.

Men okei, hvis du ser dette i et litt større perspektiv og glemmer Toska. Er ikke frykten for at enkelte (kanskje alle) kommer til å utnytte denne formen for naivitet?
Ja, det var det jeg begynte med, før jeg også skrev at jeg selvsagt dømmer folk. Så det var en rimelig bedriten sitering fra din side. Poenget mitt var at jeg ikke helt ser det produktive med at man dømmer folk som privatpersoner, selv om alle selvsagt gjør det.

Selvsagt kan folk unytte systemet vårt, men det fungerer bedre enn systemer som er langt strengere og fokuserer mer på straff. Det er faktisk et av de beste systemene som noensinne har eksistert, med tanke på gjentakelsesrater blant kriminelle. I hvert fall om vi tenker på frie, demokratiske samfunn. Kan det lages bedre systemer? Sikkert, men å være strengere er det mange som er. Det fungerer dårligere.
For meg blir dette litt som den fordømte Sarr-debatten her i forrige uke. Man kan selvsagt sette Sarr ut av Molde-laget uten at det betyr at Molde mener han er skyldig i voldtekt. På samme måte kan man LA VÆRE å invitere Toska i studio uten at det betyr at man ikke mener han har sonet sin dom og skal tilbakeføres til samfunnet.

Denne totale mangelen på nyanser er så fordummende at det er rett før jeg blir rbk-supporter.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Vikingen skrev: tir jan 18, 2022 12:49 am For meg blir dette litt som den fordømte Sarr-debatten her i forrige uke. Man kan selvsagt sette Sarr ut av Molde-laget uten at det betyr at Molde mener han er skyldig i voldtekt. På samme måte kan man LA VÆRE å invitere Toska i studio uten at det betyr at man ikke mener han har sonet sin dom og skal tilbakeføres til samfunnet.

Denne totale mangelen på nyanser er så fordummende at det er rett før jeg blir rbk-supporter.
Har jeg sagt at man ikke kan la være å invitere Toska i studio?

Vikingen

Legg inn av Vikingen »

Tjaaah skrev: tir jan 18, 2022 12:51 am
Vikingen skrev: tir jan 18, 2022 12:49 am For meg blir dette litt som den fordømte Sarr-debatten her i forrige uke. Man kan selvsagt sette Sarr ut av Molde-laget uten at det betyr at Molde mener han er skyldig i voldtekt. På samme måte kan man LA VÆRE å invitere Toska i studio uten at det betyr at man ikke mener han har sonet sin dom og skal tilbakeføres til samfunnet.

Denne totale mangelen på nyanser er så fordummende at det er rett før jeg blir rbk-supporter.
Har jeg sagt at man ikke kan la være å invitere Toska i studio?
Nei, var egentlig ikke rettet mot deg. Men flere i denne tråden argumenterer med at Toska har sonet sin straff og skal tilbake til samfunnet. Joda, fint det. Det er et viktig prinsipp jeg støtter med hele meg. Men det er altså ikke det prinsippet man er motstander av om man ikke vil se trynet til Toska i sjakksending.

Sånn. Der fikk du jaggu høre det en gang til, Tjaaah!

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Vikingen skrev: tir jan 18, 2022 12:56 am Nei, var egentlig ikke rettet mot deg. Men flere i denne tråden argumenterer med at Toska har sonet sin straff og skal tilbake til samfunnet. Joda, fint det. Det er et viktig prinsipp jeg støtter med hele meg. Men det er altså ikke det prinsippet man er motstander av om man ikke vil se trynet til Toska i sjakksending.

Sånn. Der fikk du jaggu høre det en gang til, Tjaaah!
Ja, jeg er enig i at det å bli invitert på tv-sendinger ikke akkurat er synonymt med å få en ny sjanse.

Selv har jeg rett og slett ikke så mange motforestillinger mot det, og derfor ser jeg på positive sider ved det. Men jeg skjønner jo selvsagt at mange vektlegger det at han er der på grunn av at han er kriminell nok til at de eventuelle positivene kan virke irrelevante.

Synes det blir veldig opp til den enkelte hva man skal synes om ekskriminelle. Det er liksom ikke noe rett eller galt her. Med mindre man drar ting til det helt ekstreme, da.

Vikingen

Legg inn av Vikingen »

Tjaaah skrev: tir jan 18, 2022 1:06 am
Vikingen skrev: tir jan 18, 2022 12:56 am Nei, var egentlig ikke rettet mot deg. Men flere i denne tråden argumenterer med at Toska har sonet sin straff og skal tilbake til samfunnet. Joda, fint det. Det er et viktig prinsipp jeg støtter med hele meg. Men det er altså ikke det prinsippet man er motstander av om man ikke vil se trynet til Toska i sjakksending.

Sånn. Der fikk du jaggu høre det en gang til, Tjaaah!
Ja, jeg er enig i at det å bli invitert på tv-sendinger ikke akkurat er synonymt med å få en ny sjanse.

Selv har jeg rett og slett ikke så mange motforestillinger mot det, og derfor ser jeg på positive sider ved det. Men jeg skjønner jo selvsagt at mange vektlegger det at han er der på grunn av at han er kriminell nok til at de eventuelle positivene kan virke irrelevante.

Synes det blir veldig opp til den enkelte hva man skal synes om ekskriminelle. Det er liksom ikke noe rett eller galt her. Med mindre man drar ting til det helt ekstreme, da.
Har ingenting imot eks-kriminelle jeg. Unner dem alt godt og velkommen tilbake til samfunnet. Og det gjelder faktisk dem alle. Men jeg synes ikke de skal få noen fordeler av fortiden sin, slik Toska får her.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Vikingen skrev: tir jan 18, 2022 1:17 am Har ingenting imot eks-kriminelle jeg. Unner dem alt godt og velkommen tilbake til samfunnet. Og det gjelder faktisk dem alle. Men jeg synes ikke de skal få noen fordeler av fortiden sin, slik Toska får her.
Da er vi egentlig ganske på linje her. Mitt ståsted er vel at jeg er villig til å se bort i fra at enkelttilfellet Toska får en fordel, hvis dette kan virke motiverende på andre som prøver å snu rundt på livet sitt.

Stjerten

Legg inn av Stjerten »

Bliss skrev: søn jan 16, 2022 9:22 pm
Solvgutt1 skrev: søn jan 16, 2022 5:44 pm Ser at Håland(politimannen, ikke fotballspilleren) er ute å mener. Han beskrives som "politimannen som ble beskutt".

Han burde kanskje ligge litt lavere, og kanskje ikke titeleres så ukritisk.
Triggerhappy type:

"Da eieren av bilen ble løslatt dagen etter fant han bilen sin full av blod. Da hadde politiet skutt hundene inne i mannens bil. Karlsen sier til avisen at de først hadde brukt pepperspray i et forsøk på å roe ned hundene, men at de ikke lot seg fjerne fra bilen i live."
https://www.nettavisen.no/artikkel/skjo ... -95-342559

Dumme hunder som ikke skjønte at de skulle roe seg ned når politiet brukte pepperspray på dem. Heldigvis hadde politiet gode grunner til å henrette disse hundene, siden de mistenkte at det var hasj i bilen (viste seg at det ikke stemte).

I min verden er det langt mer sjokkerende at denne mannen fikk fortsette som politi enn at David Toska skal være med i noen sjakksendiger på TV2. Kanskje det bare er jeg som har fått Toska litt på avstand etter at jeg ofte havnet på samme bussen som han i Bergen for noen år tilbake.

Fra Politiforum etter at hundesaken ebbet ut i ingenting:

"Flere medier har gått ut og påstått at Håland var mannen bak skuddene. Realiteten er "en helt annen".

- Jeg tok aldri livet av de to hundene. Det var det makkeren min som gjorde. Men kanskje fordi jeg har den forhistorien jeg har, er det lett å «dømme» meg, sier Håland. "

Dette tror jeg ikke på, akkurat som jeg ikke tror på forklaringen om at ranerne skjøt mot politiet først under ranet. Uansett om det var makkeren som drepte hundene burde Håland aldri jobbet som politi igjen. Hvilken idiot peppersprayer hunder rett i trynet og forventer at resultatet blir at hundene roer seg ned og holder kjeft?
Dette er noe av det verre jeg har lest. "Forsøkte med lempligere midler først" Pepperspray for å roe ned hunder!
For så å skyte dem for å se etter hasj? Utrolig.

Germania
Innlegg: 532

Legg inn av Germania »

Norge er et av de mest korrupte landene i verden. Det synes bare så dårlig fordi folk flest er ærlige. Avskummet samler seg i etatene.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7867

Legg inn av Big George »

Germania skrev: tir jan 18, 2022 3:36 am Norge er et av de mest korrupte landene i verden. Det synes bare så dårlig fordi folk flest er ærlige. Avskummet samler seg i etatene.
Det er nok spot on. Det er enormt med penger som har gått inn i offentlig sektor. Nye lederstillinger opprettes for å gjøre hverdagen behagelig for de lenger opp i etatene. Gjør man en dårlig jobb sparkes man ikke, man bare forflyttes til en annen avdeling. Dyktighet betyr ingenting. Fokuset er ikke å gjøre en bra jobb, men å skvise mest mulig ut av arbeidsgiveren.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Germania skrev: tir jan 18, 2022 3:36 am Norge er et av de mest korrupte landene i verden. Det synes bare så dårlig fordi folk flest er ærlige. Avskummet samler seg i etatene.
QAnon?

B.O.B.

Legg inn av B.O.B. »

Det som forundrer meg er at Bergen sjakklubb anbefaler Toska så lenge han aldri har vært medlem eller spilt der...lederen hadde bare møtt han én gang på butikken.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

B.O.B. skrev: tir jan 18, 2022 4:52 pm Det som forundrer meg er at Bergen sjakklubb anbefaler Toska så lenge han aldri har vært medlem eller spilt der...lederen hadde bare møtt han én gang på butikken.
Det var vel en misforståelse. Var en enkeltperson tilknyttet Bergen sjakk som anbefalte han, så det er vel blitt avvist.

Forøvrig sett en halvtimes tid. Trur Toska sa ett par ord. Han virket både nervøs, forsiktig og på grensen til litt "stusselig". Mulig han var litt grepet av anledningen!

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

Syns han klarte seg godt. Rent sjakkmessig hadde jeg heller tatt han enn alle disse kjendisene NRK kommer med.

PowersIave

Legg inn av PowersIave »

lok1 skrev: tir jan 18, 2022 9:06 pm Syns han klarte seg godt. Rent sjakkmessig hadde jeg heller tatt han enn alle disse kjendisene NRK kommer med.
Absolutt. Det er tydelig at han både har interesse og forståelse for spillet.

Koffer

Legg inn av Koffer »

Så lenge Ropstad er en sentral skikkelse i norsk politikk, så kan Toska være med å kommentere sjakk på TV2.

Queenie

Legg inn av Queenie »

lok1 skrev: tir jan 18, 2022 9:06 pm Syns han klarte seg godt. Rent sjakkmessig hadde jeg heller tatt han enn alle disse kjendisene NRK kommer med.
Enig. Minus Almaas.

pigg

Legg inn av pigg »

Helt greit å slippe Toska til. Det var ikke han som drepte politimannen, og han har uansett sonet sin straff.

Han er en relativt dyktig sjakkspiller selv og har fått livet sitt i orden etter å ha utdannet seg til dataingeniør. Bare bra å belønne folk som med bravur har kommet seg vekk fra den kriminelle løpebanen

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Kan lommemannen komme til gulvet for sin cha-cha-cha.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»