David Toska blir gjest i TV2s sjakkstudio

Svar
DoktorS

Re: David Toska blir gjest i TV2s sjakkstudio

Legg inn av DoktorS »

[/quote]

Det har også våre soldater og politikere.
[/quote]

Vel, det er litt forskjell på å ta liv for egen vinnings del enn som en del av forsvaret for landet eller at liv går tapt.

trønderen

Legg inn av trønderen »

Hva med å gi Toska en sjanse? Nei, det er ingen menneskerett å være på TV. Men han ble anbefalt av sjakklubben, da vil jeg tro at han har noe for seg.

GoldenTeacher

Legg inn av GoldenTeacher »

Unektelig spesielt, men ikke noe verre enn at korrupte politikere får toppjobb etter toppjobb.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Solvgutt1 skrev: søn jan 16, 2022 1:27 pm
Tror du han hadde vært der hvis han ikke hadde vært en kjent kriminell der alt annet hadde vært likt?
Han er der for det er for at han var et stort sjakktalent som har funnet tilbake til sporten i rehabiliteringen til samfunnet igjen, så får vi se hvordan han klarer seg i en sånn setting og om han er på et nivå som gjør at han kan si noe vettug om sjakk.

Så har Tv2 ellers også vært flink å dra frem mindre kjente navn som driver med sjakk, de har i liten grad gått etter kjendiser slik som statskanalen har drevet med.

Jeg hadde forstått kritikken om han ikke hadde noen tilknytning til sjakk, men nå virker den bare malplassert.

B.O.B.

Legg inn av B.O.B. »

trønderen skrev: søn jan 16, 2022 1:37 pm Hva med å gi Toska en sjanse? Nei, det er ingen menneskerett å være på TV. Men han ble anbefalt av sjakklubben, da vil jeg tro at han har noe for seg.
Kanskje han fikk anbefalingen fordi han er hovedsponsor av klubben?

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Solvgutt1 skrev: søn jan 16, 2022 1:27 pm
Tror du han hadde vært der hvis han ikke hadde vært en kjent kriminell der alt annet hadde vært likt?
Tror du alle kjendisene NRK hentet inn var der pga sjakk-kunnskapene deres?

B.O.B.

Legg inn av B.O.B. »

Unektelig ganske spesielt, og ikke noe annet enn et PR-triks fordi TV2 er sjanseløse mot NRKs sjakk, og i tillegg kommer gærne-Fia på Discover+. De har ikke noe annet valg, men nå ser jeg ikke for meg Toska som en personlighet med den karismaen som trengs for å lokke seere. Sjakk kan han nok, men formidle det? Vi får se.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Ka9nen skrev: søn jan 16, 2022 1:46 pm
Solvgutt1 skrev: søn jan 16, 2022 1:27 pm
Tror du han hadde vært der hvis han ikke hadde vært en kjent kriminell der alt annet hadde vært likt?
Tror du alle kjendisene NRK hentet inn var der pga sjakk-kunnskapene deres?
Nei, selvfølgelig ikke.

Tormund

Legg inn av Tormund »

Dette var mat for twitter, folk kommer sine egne vri på denne nyheten; dette er min favoritt.

"Ryktes at Fritzl skal kommentere Vasaloppet siden han er vant til å være mye i kjelleren".

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

GoingKronos skrev: søn jan 16, 2022 1:40 pm
Solvgutt1 skrev: søn jan 16, 2022 1:27 pm
Tror du han hadde vært der hvis han ikke hadde vært en kjent kriminell der alt annet hadde vært likt?
Han er der for det er for at han var et stort sjakktalent som har funnet tilbake til sporten i rehabiliteringen til samfunnet igjen, så får vi se hvordan han klarer seg i en sånn setting og om han er på et nivå som gjør at han kan si noe vettug om sjakk.

Så har Tv2 ellers også vært flink å dra frem mindre kjente navn som driver med sjakk, de har i liten grad gått etter kjendiser slik som statskanalen har drevet med.

Jeg hadde forstått kritikken om han ikke hadde noen tilknytning til sjakk, men nå virker den bare malplassert.
Spørsmålet var om han hadde blitt invitert hvis han ikke hadde hatt sin kriminelle fortid. Jeg tolker svaret ditt som nei, selv om det er pakket inn i en litt svulstig ordpakke. Da er det ikke snakk om at ville blitt nektet muligheten på grunn av sin kriminelle fortid. Det er snakk om at han får den på grunn av sin kriminelle fortid.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Solvgutt1 skrev: søn jan 16, 2022 1:48 pm
Jeg tolker svaret ditt som nei, selv om det er pakket inn i en litt svulstig ordpakke.
Tenk om du noen gang blir like god til å tolke som å drive med hersketeknikker, da vil dine tolkninger ha vært skikkelig verdifulle å lese.

Han ville ikke vært der om han ikke hadde en god sjakkrelatert historie, men jeg tror sikkert at han kunne havnet på tv selv om han ikke var veldig kjent kriminell om det ga et godt journalistisk produkt. Så det er flåsete å fremstille det som at han er bare med for at han er kjendis, så får vi se hvor god han er til å formidle sjakk.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

GoingKronos skrev: søn jan 16, 2022 1:57 pm
Solvgutt1 skrev: søn jan 16, 2022 1:48 pm
Jeg tolker svaret ditt som nei, selv om det er pakket inn i en litt svulstig ordpakke.
Tenk om du noen gang blir like god til å tolke som å drive med hersketeknikker, da vil dine tolkninger ha vært skikkelig verdifulle å lese.

Han ville ikke vært der om han ikke hadde en god sjakkrelatert historie, men jeg tror sikkert at han kunne havnet på tv selv om han ikke var veldig kjent kriminell om det ga et godt journalistisk produkt. Så det er flåsete å fremstille det som at han er bare med for at han er kjendis, så får vi se hvor god han er til å formidle sjakk.
Det hadde vært bedre om du ga et konkret svar på et konkret spørsmål, så jeg slapp å tolke. Du pakker det nok en gang inn i en svulstig historie, men spørsmålet var om du tror han hadde vært der hvis han ikke hadde en historie som kriminell, der alt annet var likt. Hva er ditt svar på det? Jeg sier ikke at han -bare- er med fordi han er kriminell eller kjendis, men jeg sier at han ikke hadde vært med hvis han ikke hadde vært kriminell.

GoldenTeacher

Legg inn av GoldenTeacher »

Altså, Toska 10/10 ganger enn mennesker som Ropstad, Bresil og Eva Hansen f.eks

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Det høres ekstremt tynt ut å argumentere for at han kommer på en kommersiell TV-kanal for å kommentere sjakk fordi han er så usedvanlig god i sjakk. Det er vel svært overveidende sannsylig at han kommer dit i kraft av å være kjendis.

Og han er kjendis fordi han har vært kriminell og hans kriminelle løpebane har medført tap av menneskelig. Det har heller ikke vært en enkelthendelse som har skjedd i affekt. Dette er meget kynisk og planlagt kriminalitet, som har inkludert et drap.

At de etterlatte etter drapsofferet ikke har noen innsigelser er selvsagt formidlende, det hadde tatt seg ut om TV2 hadde gått over lik og etterlatte for å få vedkommende på lufta og tjene på flere seere...

.... likevel, det er flere offer i denne saken enn akkurat bare nærmeste familie. For eksempel annen familie og alle de som opplevde alvorlig frykt under selve ranet.

Det er heller ikke slik at man må synes det er helt greit at Toska er på TV fordi "alle skal få en ny sjanse", det er knapt noen som er uenig med dette. Men at han her skal tjene seg opp en kjendiskapital på det at han har begått en kriminell handling, er et fenomen som må sies å være usmakelig.

Det blir litt det sammme som han der afrika-fareren som driver med foredrag og skriver bok. Det er dog på egen kjøl. At TV2 bidrar til å støtte opp om hans videre kjendis-karreiere etter hva han har gjort, er etter min mening en åpenbart dårlig redaksjonell vurdering.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Fyren har sonet sin straff, og er nå en fri mann som lever et vanlig liv.
Dersom han er flink i sjakk, ser ikke jeg noe spesielt rart med at han blir med i et TV-program.
Personlig bryr jeg meg ikke spesielt mye om sjakk, og som Telenor-kunde er jeg også utestengt fra å se Tv2...
så kort sagt interesserer det meg ikke.
Og dermed utelater jeg vel meg selv fra å mene noe mer om saken.
Dog er det OK for min del at de kanskje bruker Jan Thomas eller Harm og de andre gjengangerne litt mindre...
Sist redigert av fargeblind den søn jan 16, 2022 2:18 pm, redigert 1 gang totalt.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

Syriafarerne burde hentes inn som midtøstenkorrespondanter etter endt soning

B.O.B.

Legg inn av B.O.B. »

Jeg vil ha Per Orderud som mentor på Farmen!

B.O.B.

Legg inn av B.O.B. »

fargeblind skrev: søn jan 16, 2022 2:16 pm Fyren har sonet sin straff, og er nå en fri mann som lever et vanlig liv.
Dersom han er flink i sjakk, ser ikke jeg noe spesielt rart med at han blir med i et TV-program.
Personlig bryr jeg meg ikke spesielt mye om sjakk, og som Telenor-kunde er jeg også utestengt fra å se Tv2...
så kort sagt interesserer det meg ikke.
Og dermed utelater jeg vel meg selv fra å mene noe mer om saken.
Dog er det OK for min del at de kanskje bruker Jan Thomas eller Harm og de andre gjengangerne litt mindre...
Spør du meg så mente du ganske masse, og teit var det også.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

B.O.B. skrev: søn jan 16, 2022 2:19 pm
fargeblind skrev: søn jan 16, 2022 2:16 pm Fyren har sonet sin straff, og er nå en fri mann som lever et vanlig liv.
Dersom han er flink i sjakk, ser ikke jeg noe spesielt rart med at han blir med i et TV-program.
Personlig bryr jeg meg ikke spesielt mye om sjakk, og som Telenor-kunde er jeg også utestengt fra å se Tv2...
så kort sagt interesserer det meg ikke.
Og dermed utelater jeg vel meg selv fra å mene noe mer om saken.
Dog er det OK for min del at de kanskje bruker Jan Thomas eller Harm og de andre gjengangerne litt mindre...
Spør du meg så mente du ganske masse, og teit var det også.
Jepp. Og nå er jeg ferdig med å mene noe mer.
Som sagt er fyren en fri mann som har sonet straffen for det han var med på.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Solvgutt1 skrev: søn jan 16, 2022 1:21 pm
GoingKronos skrev: søn jan 16, 2022 1:19 pm Morsomt at forumets ekstremister er fornærmet over at deres ynglinger blir behandlet dårligere enn Toska.

Noe av det jeg liker med Norge er at det er bygd opp slik at man får nye sjanser, og det at man har vært kriminell ikke betyr et liv i evig utstøtelse. Og når de etterlatte syns det er greit så ser jeg ikke at det skal være problematisk, så får vi se hva han har å bidra med i sjakksending - men utfra omtalen så har han jo et langt høyere nivå enn den jevne kjendis de drar inn i studio.

Her er det ikke snakk om at man får nye sjanser på tross av en kriminell fortid, men at man får muligheter på grunn av sin kriminelle fortid. Det er en vesens forskjell. Han er ikke der som ekspert, men som kjendis. Han hadde ikke vært der hvis han ikke hadde vært kriminell. Så hadde han ikke blitt invitert nå så hadde det ikke vært snakk om utstøtelse.
Jeg tenkte først som GoingKronos, men så tenker jeg at du har helt rett. Uten Nokas-ranet hadde han aldri fått deltatt som ekspert.

B.O.B.

Legg inn av B.O.B. »

DoktorS oppsummerer det best. Men jeg skal se, men jeg finner ikke Toska som en nevneverdig spennende figur så jeg tror nok ikke han slår ut NRK allikevel. Sjakk tilhører NRK, akkurat som gullrekka.

GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Legg inn av GiPazzini_85 »

DoktorS skrev: søn jan 16, 2022 2:07 pm Det høres ekstremt tynt ut å argumentere for at han kommer på en kommersiell TV-kanal for å kommentere sjakk fordi han er så usedvanlig god i sjakk. Det er vel svært overveidende sannsylig at han kommer dit i kraft av å være kjendis.

Og han er kjendis fordi han har vært kriminell og hans kriminelle løpebane har medført tap av menneskelig. Det har heller ikke vært en enkelthendelse som har skjedd i affekt. Dette er meget kynisk og planlagt kriminalitet, som har inkludert et drap.

At de etterlatte etter drapsofferet ikke har noen innsigelser er selvsagt formidlende, det hadde tatt seg ut om TV2 hadde gått over lik og etterlatte for å få vedkommende på lufta og tjene på flere seere...

.... likevel, det er flere offer i denne saken enn akkurat bare nærmeste familie. For eksempel annen familie og alle de som opplevde alvorlig frykt under selve ranet.

Det er heller ikke slik at man må synes det er helt greit at Toska er på TV fordi "alle skal få en ny sjanse", det er knapt noen som er uenig med dette. Men at han her skal tjene seg opp en kjendiskapital på det at han har begått en kriminell handling, er et fenomen som må sies å være usmakelig.

Det blir litt det sammme som han der afrika-fareren som driver med foredrag og skriver bok. Det er dog på egen kjøl. At TV2 bidrar til å støtte opp om hans videre kjendis-karreiere etter hva han har gjort, er etter min mening en åpenbart dårlig redaksjonell vurdering.
Og midt oppi dette så er det penger som en ikke har funnet igjen her som kan føre til en ny evt ny tiltale og rettsak mot Toska. Denne saken er tross alt ikke avsluttet.

MatsEn89

Legg inn av MatsEn89 »

Nyhetsredaktøren til tv2 var vel sammen med Arfan Bhatti under hans verste kriminelle løpebane. Er ikke helt riktig navla den kanalen.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

De kan jo benytte sjansen til å spørre ham om hvor pengene er gravd ned når han først er der.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

DoktorS skrev: søn jan 16, 2022 2:07 pm Det høres ekstremt tynt ut å argumentere for at han kommer på en kommersiell TV-kanal for å kommentere sjakk fordi han er så usedvanlig god i sjakk. Det er vel svært overveidende sannsylig at han kommer dit i kraft av å være kjendis.

Og han er kjendis fordi han har vært kriminell og hans kriminelle løpebane har medført tap av menneskelig. Det har heller ikke vært en enkelthendelse som har skjedd i affekt. Dette er meget kynisk og planlagt kriminalitet, som har inkludert et drap.

At de etterlatte etter drapsofferet ikke har noen innsigelser er selvsagt formidlende, det hadde tatt seg ut om TV2 hadde gått over lik og etterlatte for å få vedkommende på lufta og tjene på flere seere...

.... likevel, det er flere offer i denne saken enn akkurat bare nærmeste familie. For eksempel annen familie og alle de som opplevde alvorlig frykt under selve ranet.

Det er heller ikke slik at man må synes det er helt greit at Toska er på TV fordi "alle skal få en ny sjanse", det er knapt noen som er uenig med dette. Men at han her skal tjene seg opp en kjendiskapital på det at han har begått en kriminell handling, er et fenomen som må sies å være usmakelig.

Det blir litt det sammme som han der afrika-fareren som driver med foredrag og skriver bok. Det er dog på egen kjøl. At TV2 bidrar til å støtte opp om hans videre kjendis-karreiere etter hva han har gjort, er etter min mening en åpenbart dårlig redaksjonell vurdering.
Fasit, enig i alt sammen. Direkte kvalmt av Tv2, håper Telenor aldri signerer noen avtale med dem igjen, de kan ryke å reise.

Rent Trav

Legg inn av Rent Trav »

Sulfat skrev: søn jan 16, 2022 1:27 pm
GoingKronos skrev: søn jan 16, 2022 1:19 pm Noe av det jeg liker med Norge er at det er bygd opp slik at man får nye sjanser, og det at man har vært kriminell ikke betyr et liv i evig utstøtelse.
Nye sjanser er fint, men skal man belønnes ekstra for ugjerningen? For han er ikke i studio for sine sjakkferdigheter, men fordi han står bak en av norgeshistoriens mest brutale ran, som ført til drap på en tjenestemann.

Ufattelig dårlig vurdering av TV2.
Her er du sterk, dette er fasit.

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

Jeg er veldig enig med Kjetil Klungland. Kan Toska (og de andre i ransteamet) bidra med noe for samfunnet, er det selvsagt positivt. Han hadde neppe fått dette oppdraget om det ikke var for NOKAS-ranet, nei - men han har sannsynligvis langt mer peiling på sjakk enn mange av de andre gjestene som har vært innom. Jeg tror det blir mer interessant å høre på Toska enn Jon Almaas og Alex Rosén, f.eks.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

LeSorcier skrev: søn jan 16, 2022 3:07 pm Jeg er veldig enig med Kjetil Klungland. Kan Toska (og de andre i ransteamet) bidra med noe for samfunnet, er det selvsagt positivt. Han hadde neppe fått dette oppdraget om det ikke var for NOKAS-ranet, nei - men han har sannsynligvis langt mer peiling på sjakk enn mange av de andre gjestene som har vært innom. Jeg tror det blir mer interessant å høre på Toska enn Jon Almaas og Alex Rosén, f.eks.
Det er selvsagt et poeng at han får oppdraget i det minste delvis på grunn av ranet, sikkert mer enn delvis også. Men, når de etterlatte ikke protesterer, så ser jeg ikke helt hvorfor alle andre skal gjøre det.

Et annet poeng, som du så vidt berører, er dette med å bidra positivt. Både gjennom å underholde på tv, og ved å demonstrere tydelig at man har mye å vinne på å snu livet rundt, selv om man har vært involvert i noe så alvorlig som Toska. Man kan oppnå mye i livet hvis man velger vekk kriminalitet, og er ikke tvunget til å ha det som yrke, som man ville vært i f.eks USA.

Det er nok langt mer positivt enn mange innser, og er noe som kan være med på å gi ringvirkninger. Så forstår jeg selvsagt de som steiler litt alikevel, men man kan kanskje prøve å tenke litt annerledes på det. Kanskje blir han belønnet for å ha rehabilitert seg, ikke for kriminaliteten.

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

Tjaaah skrev: søn jan 16, 2022 3:15 pm
LeSorcier skrev: søn jan 16, 2022 3:07 pm Jeg er veldig enig med Kjetil Klungland. Kan Toska (og de andre i ransteamet) bidra med noe for samfunnet, er det selvsagt positivt. Han hadde neppe fått dette oppdraget om det ikke var for NOKAS-ranet, nei - men han har sannsynligvis langt mer peiling på sjakk enn mange av de andre gjestene som har vært innom. Jeg tror det blir mer interessant å høre på Toska enn Jon Almaas og Alex Rosén, f.eks.
Det er selvsagt et poeng at han får oppdraget i det minste delvis på grunn av ranet, sikkert mer enn delvis også. Men, når de etterlatte ikke protesterer, så ser jeg ikke helt hvorfor alle andre skal gjøre det.

Et annet poeng, som du så vidt berører, er dette med å bidra positivt. Både gjennom å underholde på tv, og ved å demonstrere tydelig at man har mye å vinne på å snu livet rundt, selv om man har vært involvert i noe så alvorlig som Toska. Man kan oppnå mye i livet hvis man velger vekk kriminalitet, og er ikke tvunget til å ha det som yrke, som man ville vært i f.eks USA.

Det er nok langt mer positivt enn mange innser, og er noe som kan være med på å gi ringvirkninger. Så forstår jeg selvsagt de som steiler litt alikevel, men man kan kanskje prøve å tenke litt annerledes på det. Kanskje blir han belønnet for å ha rehabilitert seg, ikke for kriminaliteten.
Trippel tommel! 👍👍👍

Enig i alt du skriver her.

Brukeravatar
Gideg
Innlegg: 424

Legg inn av Gideg »

Tjaaah skrev: søn jan 16, 2022 3:15 pm
LeSorcier skrev: søn jan 16, 2022 3:07 pm Jeg er veldig enig med Kjetil Klungland. Kan Toska (og de andre i ransteamet) bidra med noe for samfunnet, er det selvsagt positivt. Han hadde neppe fått dette oppdraget om det ikke var for NOKAS-ranet, nei - men han har sannsynligvis langt mer peiling på sjakk enn mange av de andre gjestene som har vært innom. Jeg tror det blir mer interessant å høre på Toska enn Jon Almaas og Alex Rosén, f.eks.
Det er selvsagt et poeng at han får oppdraget i det minste delvis på grunn av ranet, sikkert mer enn delvis også. Men, når de etterlatte ikke protesterer, så ser jeg ikke helt hvorfor alle andre skal gjøre det.

Et annet poeng, som du så vidt berører, er dette med å bidra positivt. Både gjennom å underholde på tv, og ved å demonstrere tydelig at man har mye å vinne på å snu livet rundt, selv om man har vært involvert i noe så alvorlig som Toska. Man kan oppnå mye i livet hvis man velger vekk kriminalitet, og er ikke tvunget til å ha det som yrke, som man ville vært i f.eks USA.

Det er nok langt mer positivt enn mange innser, og er noe som kan være med på å gi ringvirkninger. Så forstår jeg selvsagt de som steiler litt alikevel, men man kan kanskje prøve å tenke litt annerledes på det. Kanskje blir han belønnet for å ha rehabilitert seg, ikke for kriminaliteten.
En rapport som kom ut i 2014, viste at mange Nokas-ansatte som var på jobb på ransdagen, fikk alvorlige traumer i etterkant. Ti år etter slet de med nedsatt minne, nedsatt arbeidsglede og arbeidsevne, samt sosial isolering. Flere måtte slutte i jobben.
VG

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»