David Toska blir gjest i TV2s sjakkstudio

Svar
Haugzu

Re: David Toska blir gjest i TV2s sjakkstudio

Legg inn av Haugzu »

Brezjnev skrev: man jan 17, 2022 1:06 pm Erling Havnå gir tommel opp

Da synes jeg alle bør kunne enes om at det er greit.
Haha Havnå tar kaka. Mannen som møtte opp i rettssalen for å vise sin støtte til Eirik Jensen :lol:

storpeder

Legg inn av storpeder »

lund skrev: man jan 17, 2022 2:02 pm
MatsEn89 skrev: man jan 17, 2022 1:59 pm
Mysterio19 skrev: man jan 17, 2022 1:57 pm TV 2 Sport 2.
Vegard Jansen ler i skjegget over at en obskur sending har blitt landets største nyhetssak
Akk ja, mannen som ga Daniel Nannskog lysende omtale da han sluttet i TV2. Skulle selvsagt fått sparken den gangen.
For ikke å snakke om omtalen av Frode Olsen.

https://www.tv2.no/a/13343140/
Sportsredaktør Vegard Jansen Hagen beklager at Frode Olsen nå gir seg

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

storpeder skrev: man jan 17, 2022 2:41 pm
lund skrev: man jan 17, 2022 2:02 pm
MatsEn89 skrev: man jan 17, 2022 1:59 pm

Vegard Jansen ler i skjegget over at en obskur sending har blitt landets største nyhetssak
Akk ja, mannen som ga Daniel Nannskog lysende omtale da han sluttet i TV2. Skulle selvsagt fått sparken den gangen.
For ikke å snakke om omtalen av Frode Olsen.

https://www.tv2.no/a/13343140/
Sportsredaktør Vegard Jansen Hagen beklager at Frode Olsen nå gir seg
Faen meg sant det. At en mann som hyller voldsmenn og voldtektsmenn inviterer en bankraner til sjakksendingene er kanskje ikke så rart likevel.

lund

Legg inn av lund »

Haha, jeg venter egentlig bare på når Arfan Bhatti, eksen til nyhetsredaktøren, skal bli invitert til en sending.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Han gjør da ihvertfall en veldig god figur i sjakk-studio. Langt bedre enn alle disse komikerne og kjendisene som kommer inn og er ca samme personen, altså en "så ironisk jeg er over hvor dårlig og lite jeg kan om sjakk" rollen.

Vikingen

Legg inn av Vikingen »

Solvgutt1 skrev: man jan 17, 2022 1:43 pm
Vikingen skrev: man jan 17, 2022 1:27 pm
Solvgutt1 skrev: man jan 17, 2022 1:21 pm Men jeg ser at du har bestemt deg for lenge siden hva du vil mene i denne saken, så det er vel ikke så fruktbart å argumentere videre.
Nei, vi er vel to om akkurat det. :)
Nå har jeg til gode å se deg argumentere noe særlig. Når en politimann med en rekke saker på seg for unødvendig vold og maktbruk helt unødvendig starter en skuddveksling på åpen plass og ikke viser noe tegn på at han tenker at han kunne gjort noe annerledes, men heller trekker fram da han skjøt en rekke skudd mot fluktbilen på vei vekk, (helt idiotisk. Hva var poenget her? Å redde liv igjen?) som et godt minne fra dagen, så skjønner man hva slags type politimann det gjelder.

Jeg tror alle skal være glade for at Håland ikke kom seg inn i banken mens ranerne var der med de ansatte.
En rekke saker som er henlagt og avfeid som ikke straffbare forhold.

Du argumenterer for et narrativ som også ble anført av forsvarer under hovedforhandlingen, men som også ble tilbakevist av aktoratet. Forsvarer ble altså ikke hørt på denne tankerekken, retten kom til at det ikke var grunnlag - og ei heller relevant. Hvis du er ute etter argumentasjon for dette synet foreslår jeg at du leser om det i dommen.

Hvis denne politimannen er så triggerhappy og uegnet som du gir uttrykk for er det jo et under at han ikke har havnet i medienes søkelys i etterkant.

lund

Legg inn av lund »

Blir ikke så å si alle sånne saker uansett henlagt da? Har ikke akkurat inntrykk av at det er noe annet enn bukken og havresekken-ordning.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3096

Legg inn av MacanT »

Solvgutt1 skrev: man jan 17, 2022 1:13 pm
Vikingen skrev: man jan 17, 2022 1:06 pm
Solvgutt1 skrev: man jan 17, 2022 12:10 pm

Han skulle altså stanse et pågående ran med flere tungt bevæpnede ranere, med en revolver? Og dette er ikke åpenbart en dum vurdering?

Jeg har linket til uttalelsen flere ganger: https://www.nrk.no/rogaland/haland-er-g ... 1.11646949

"Kanskje uforståelig for de fleste, men Håland har også gode minner fra denne dagen. Særlig husker han øyeblikket hvor ranerne kjører bort fra Domkirkeplassen.

– Ranernes SUV kolliderer når de skal flykte bort. De blir derfor litt forsinket, og jeg løper mot og fyrer seks skudd inn i bilen. Så kjører de, og jeg blir stående igjen og tenker: «Yes! jeg har jaget dem vekk fra Domkirkeplassen».

– Jeg fikk en euforisk opplevelse, sånn som jeg kan tenke meg basehoppere får når de hopper. Jeg kan ikke beskrive det. Det var en fantastisk følelse."
Ok, dette er jo noe helt annet enn at "hans beste minne fra dagen var da han skjøt flere skudd mot fluktbilen". Det han beskriver er jo et adrenalinkick. Noe jeg er ganske sikker på at både du og jeg også hadde hatt om vi hadde vært i tilsvarende situasjon. Mange som har vært nær døden beskriver slike følelser. Det er en forsvarsreaksjon fra kroppen. Snodig å ta dette til inntekt for at politimannen er "triggerhappy".

Men det spiller egentlig ingen rolle. Om du så skulle ha rett, så burde uansett ikke Toska fått lov til å bygge seg opp som stuerein kjendis på grunn av NOKAS-ranet.
Jeg tror ikke noen ville trukket sine nær døden-opplevelser fram som gode minner, selv om de får adrenalinkick av det. Han sier i samme intervju at han er glad han skjøt, og at han ville gjort det samme igjen.

Forhåpentligvis er han ikke i politiet lenger.
Sist jeg hørte om Erik Håland var i 2019, da var han politietterforsker i Sør-Vest politidistrikt. Regner med at han fremdeles jobber innen politiet og godt er det for vi trenger politifolk av hans kaliber.

Han reagerer selvsagt kraftig på TV2’s David Toska stunt.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/q ... rifisering

Hålands umiddelbare reaksjon da VG kontaktet ham for kommentar, var:

– Slutter ikke å la meg overraske over medienes knefall for kjente yrkeskriminelle. Enda en grunn til å ikke se på sjakk, sier han.

– At hans kjendisstatus er tilegnet med grov gjentatt kriminalitet, er etter min mening hodeløs glorifisering, sier Håland.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3096

Legg inn av MacanT »

Brezjnev skrev: man jan 17, 2022 1:06 pm Erling Havnå gir tommel opp

Da synes jeg alle bør kunne enes om at det er greit.
Da trenger vi vel bare tommel opp fra Kjell Alrich Schumann også, så er all good.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

MacanT skrev: man jan 17, 2022 3:20 pm
– Slutter ikke å la meg overraske over medienes knefall for kjente yrkeskriminelle. Enda en grunn til å ikke se på sjakk, sier han.
[/i]
Han er ikke lenger yrkeskriminell. Såvidt jeg vet ihvertfall. Han VAR yrkeskriminell.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

MacanT skrev: man jan 17, 2022 3:20 pm
Solvgutt1 skrev: man jan 17, 2022 1:13 pm
Vikingen skrev: man jan 17, 2022 1:06 pm

Ok, dette er jo noe helt annet enn at "hans beste minne fra dagen var da han skjøt flere skudd mot fluktbilen". Det han beskriver er jo et adrenalinkick. Noe jeg er ganske sikker på at både du og jeg også hadde hatt om vi hadde vært i tilsvarende situasjon. Mange som har vært nær døden beskriver slike følelser. Det er en forsvarsreaksjon fra kroppen. Snodig å ta dette til inntekt for at politimannen er "triggerhappy".

Men det spiller egentlig ingen rolle. Om du så skulle ha rett, så burde uansett ikke Toska fått lov til å bygge seg opp som stuerein kjendis på grunn av NOKAS-ranet.
Jeg tror ikke noen ville trukket sine nær døden-opplevelser fram som gode minner, selv om de får adrenalinkick av det. Han sier i samme intervju at han er glad han skjøt, og at han ville gjort det samme igjen.

Forhåpentligvis er han ikke i politiet lenger.
Sist jeg hørte om Erik Håland var i 2019, da var han politietterforsker i Sør-Vest politidistrikt. Regner med at han fremdeles jobber innen politiet og godt er det for vi trenger politifolk av hans kaliber.

Han reagerer selvsagt kraftig på TV2’s David Toska stunt.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/q ... rifisering

Hålands umiddelbare reaksjon da VG kontaktet ham for kommentar, var:

– Slutter ikke å la meg overraske over medienes knefall for kjente yrkeskriminelle. Enda en grunn til å ikke se på sjakk, sier han.

– At hans kjendisstatus er tilegnet med grov gjentatt kriminalitet, er etter min mening hodeløs glorifisering, sier Håland.
Forelegg for uvettig biljakt, kritisert for overdreven maktbruk under arrestasjon av en mindreårig, forelegg for å ha gasset to hunder med pepperspray fordi han «mistenkte» at det var narkotika i bilen de befant seg i, makkeren hans skjøt dem etterpå, tiltalt for vold mot to kvinner, prøvde å ta ut to tungt bevæpnede ranere med en revolver og utløste en skuddveksling som til slutt fikk en kollega drept, heldigvis ingen flere.

Jada, strålende politimann. Sikkert aktiv i NNPF.

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

Tjaaah skrev: man jan 17, 2022 1:14 pm
Brezjnev skrev: man jan 17, 2022 1:06 pm Erling Havnå gir tommel opp

Da synes jeg alle bør kunne enes om at det er greit.
Haha, snakk om å ikke skjønne mye av situasjonen, eller hva folk faktisk reagerer på.
Det er vel ikke først og fremst et lysende intellekt Havnå har profittert på i livet sitt.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

"Vi kalte det tidligere for David-planen, jeg tror ikke vi skal kalle det for Toska-planen for da kan seerne forbinde det med noe kriminelt"

Om David sine innspill på sjakkbrettet altså... for en programleder :lol:

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Brezjnev skrev: man jan 17, 2022 3:39 pm Det er vel ikke først og fremst et lysende intellekt Havnå har profittert på i livet sitt.
Nei, dessverre.

PowersIave

Legg inn av PowersIave »

Ka9nen skrev: man jan 17, 2022 3:39 pm "Vi kalte det tidligere for David-planen, jeg tror ikke vi skal kalle det for Toska-planen for da kan seerne forbinde det med noe kriminelt"

Om David sine innspill på sjakkbrettet altså... for en programleder :lol:
Hovedproblemet til Tv2 er nok ikke David Toska i studio, men Fin Gnatt. Her burde det bli en ledig stilling ganske snarlig.

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

Ka9nen skrev: man jan 17, 2022 3:39 pm "Vi kalte det tidligere for David-planen, jeg tror ikke vi skal kalle det for Toska-planen for da kan seerne forbinde det med noe kriminelt"

Om David sine innspill på sjakkbrettet altså... for en programleder :lol:
Håper en av spillerne står skikkelig dårlig og vinner pga en kjempebukk fra motstander. "Dette var et RAN. David, det er vel et tema du vet en del om?".

Eller at det settes opp en festning. "Her virker det vanskelig å bryte seg inn i den svarte stillingen. David, det å bryte seg inn er vel et tema du vet en del om?"

Det blir sjakk matt. "Sjah Mat - Kongen er død. Nådeløst henrettet av vår mann. David, det å drepe er vel et tema du vet en del om?"

Und so weiter. I kill me.

Haugzu

Legg inn av Haugzu »

PowersIave skrev: man jan 17, 2022 3:43 pm
Ka9nen skrev: man jan 17, 2022 3:39 pm "Vi kalte det tidligere for David-planen, jeg tror ikke vi skal kalle det for Toska-planen for da kan seerne forbinde det med noe kriminelt"

Om David sine innspill på sjakkbrettet altså... for en programleder :lol:
Hovedproblemet til Tv2 er nok ikke David Toska i studio, men Fin Gnatt. Her burde det bli en ledig stilling ganske snarlig.
Skjønte det måtte være Fin Gnatt før du skrev det. Han er så malplasert på TV at det knapt skulle vært mulig.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Ka9nen skrev: man jan 17, 2022 3:31 pm Han er ikke lenger yrkeskriminell. Såvidt jeg vet ihvertfall. Han VAR yrkeskriminell.
Den uttalelsen røper vel egentlig at Håland ikke tror på rehabilitering.

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

Skjønner seriøst ikke problemet med å bruke Toska til dette. Han har sonet sin straff og gjort opp med samfunnet. Det som kjennetegner vellykket rehabilitering er å inkludere tidligere straffedømte i samfunnet igjen etter soning. Det er slik som er med på å hindre tilbakefall. Bra av Tv2 å hente han inn på dette

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

PowersIave skrev: man jan 17, 2022 3:43 pm
Ka9nen skrev: man jan 17, 2022 3:39 pm "Vi kalte det tidligere for David-planen, jeg tror ikke vi skal kalle det for Toska-planen for da kan seerne forbinde det med noe kriminelt"

Om David sine innspill på sjakkbrettet altså... for en programleder :lol:
Hovedproblemet til Tv2 er nok ikke David Toska i studio, men Fin Gnatt. Her burde det bli en ledig stilling ganske snarlig.
Så ufattelig kleint.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Dette tar jo fullstendig av - det blir to - 2 - runder debatter med forskjellige debattanter på Dax 18 i dag...
....

TV2 har kraftig feilberegnet seg her, også reaksjonene som kom. Litt merkelig. Men man kan jo også tenke seg at det har vært et bevisst sjaktrekk for å få mer oppmerksomhet rundt sendingen. I så fall vet jeg ikke helt hva som er best/vest...

Og nå reagerer TV2 med "motangrep" mot de sterke reaksjonene, og forsikrer om at Toska bare skal være der to dager. For øvrig kommer jo det fram at det har vært mange negative meninger internt også. Ellers kan man jo også, etter denne støyen etter to sendinger, også tenke seg at det var unødvendig å utsette Toska for belasningen. Det er helt klart ikke bare enkelt for ham å takle heller.

Så saken har flere negative sider for TV2-

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Welhaven er altså en så provoserende fyr.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Skraevadottir skrev: man jan 17, 2022 5:51 pm Welhaven er altså en så provoserende fyr.
Er Welhaven han sportskommentatoren som aldri egentlig skriver om sport?

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Solvgutt1 skrev: man jan 17, 2022 5:56 pm
Skraevadottir skrev: man jan 17, 2022 5:51 pm Welhaven er altså en så provoserende fyr.
Er Welhaven han sportskommentatoren som aldri egentlig skriver om sport?
For så vidt flere det, men det er nok han du tenker på.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Skraevadottir skrev: man jan 17, 2022 5:58 pm
Solvgutt1 skrev: man jan 17, 2022 5:56 pm
Skraevadottir skrev: man jan 17, 2022 5:51 pm Welhaven er altså en så provoserende fyr.
Er Welhaven han sportskommentatoren som aldri egentlig skriver om sport?
For så vidt flere det, men det er nok han du tenker på.
De har en i NRK også, men Welhaven er nok han jeg tenker på. En som helst skulle vært politisk kommentator.

Visa

Legg inn av Visa »

Kul_Djevel skrev: man jan 17, 2022 5:10 pm Skjønner seriøst ikke problemet med å bruke Toska til dette. Han har sonet sin straff og gjort opp med samfunnet. Det som kjennetegner vellykket rehabilitering er å inkludere tidligere straffedømte i samfunnet igjen etter soning. Det er slik som er med på å hindre tilbakefall. Bra av Tv2 å hente han inn på dette
Ja, det er bra å la straffedømte få delta i samfunnet igjen. Men når TV2 inviterer en person på hobbynivå innen sjakk til å kommentere på sjakk, er det utelukkende pga at han er kjent. Og når han da utelukkende er kjent for landets største bankran som også medførte at en person ikke kom hjem - da er man på bærtur. Må være hyggelig å se at mannen som var involvert i drapet på et familiemedlem sitte der og klø seg i rumpa på TV2 nettopp fordi han er kjent fra ranet. Det er over 1400 personer i Norge på tilsvarende nivå, og han sier selv han ikke er noen ekspert. Kunne valgt hvem som helst, men det er jo åpenbart ikke sjakkunnskapen som avgjør. Og at nepehuet i TV2 langer ut mot de som kritiserer valget, da er det natta.

trønderen

Legg inn av trønderen »

Visa skrev: man jan 17, 2022 6:15 pm Må være hyggelig å se at mannen som var involvert i drapet på et familiemedlem sitte der og klø seg i rumpa på TV2 nettopp fordi han er kjent fra ranet.
De syntes jo det var greit?

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Debatten - del 2 på Dax18 - argumenterer for at det er fint at folk blir rehabilitert tilbake i samfunent. Ja, ingen er uenige om dette. Det handler jo ikke om dette. Til og med Per-Willy har skjønt det.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Hvor alvorlig kriminalitet må man begå for å kunne havne på TV sånn at kanalen får vist at de er for rehabilitering? Holder det med å naske fra en butikk, eller må man rane en bank? Må lovbruddet ha bred dekning? Må man navngis? Er det enkelte kriminelle handlinger som er diskvalifiserende?

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

DoktorS skrev: man jan 17, 2022 5:47 pm Dette tar jo fullstendig av - det blir to - 2 - runder debatter med forskjellige debattanter på Dax 18 i dag...
....

TV2 har kraftig feilberegnet seg her, også reaksjonene som kom. Litt merkelig. Men man kan jo også tenke seg at det har vært et bevisst sjaktrekk for å få mer oppmerksomhet rundt sendingen. I så fall vet jeg ikke helt hva som er best/vest...

Og nå reagerer TV2 med "motangrep" mot de sterke reaksjonene, og forsikrer om at Toska bare skal være der to dager. For øvrig kommer jo det fram at det har vært mange negative meninger internt også. Ellers kan man jo også, etter denne støyen etter to sendinger, også tenke seg at det var unødvendig å utsette Toska for belasningen. Det er helt klart ikke bare enkelt for ham å takle heller.

Så saken har flere negative sider for TV2-
Alle som kritiserer TV2 her, enten kritikken kommer utenfra eller internt, burde alle skamme seg over sin patetiske smålighet. TV2 fortjener kun skryt for dette og burde hylles for sitt inkluderingsarbeid

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»