David Toska blir gjest i TV2s sjakkstudio

Svar
gorrart

Re: David Toska blir gjest i TV2s sjakkstudio

Legg inn av gorrart »

Rexwiller skrev: søn jan 16, 2022 12:04 pm Fjotolf Breivik
Hansen

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Hvis Tv2 først skal forkaste all form for anstendighet og verdighet på båten i jakten på seertall så finnes det jo en del nye konsepter de kunne prøvd ut:

Skal Vi Danse? - Med drapsmenn
Farmen kjendiskriminelle
Hver Gang Vi Møte - Utenfor fengselet
Norges nye megabrekk

Hvem kunne man invitert? Toska er innafor, hva med Jan Helge Andersen?

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

PowersIave skrev: søn jan 16, 2022 12:19 pm
Solvgutt1 skrev: søn jan 16, 2022 12:11 pm Så dette er en mann som trolig hadde blitt invitert hvis han ikke var kriminell?
Aldri.

Ut i fra ratingen han visstnok har på sjakknettsider, så er han en habil spiller, men det finnes tusenvis på samme eller bedre nivå. Det er den kriminelle bakgrunnen som er grunnen til invitasjonen.
Hva er ratingen hans? Jeg orker faktisk ikke lese denne saken, for jeg vet at det står mye patetisk svada som skal forsvare dette der.

lsklars

Legg inn av lsklars »

MadBum skrev: søn jan 16, 2022 12:07 pm Jan Helge Andersen sjekker inn på Farmen kjendis til uka.
Torpet først.

lund

Legg inn av lund »

Justice 97 skrev: søn jan 16, 2022 12:20 pm
Rexwiller skrev: søn jan 16, 2022 12:19 pm Hadde det vært en person som har innrømmet å bruke cannabis, uttalt seg nedlatende om transpersoner, brukt N-ordet eller lignende, hadde det nok blitt mer problematisk for TV2. Væpnet ran og medfølgende drap er jo tross alt noe glamorøst.
Funny because it's true.
TV2 (og NRK også for så vidt) brukte Lysglimt som Trump-fan i ulike debatter før valget i 2016. Og en rekke andre eksempler jeg kunne nevnt som strengt tatt motbeviser poenget du tror du har.

TWU

Legg inn av TWU »

Solvgutt1 skrev: søn jan 16, 2022 12:21 pm Hvis Tv2 først skal forkaste all form for anstendighet og verdighet på båten i jakten på seertall så finnes det jo en del nye konsepter de kunne prøvd ut:

Skal Vi Danse? - Med drapsmenn
Farmen kjendiskriminelle
Hver Gang Vi Møte - Utenfor fengselet
Norges nye megabrekk

Hvem kunne man invitert? Toska er innafor, hva med Jan Helge Andersen?
Varg Vikernes for å få litt fyr på ting…?

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Umusikalsk av TV2 emm.

Tullekoppen

Legg inn av Tullekoppen »

Spenstig av Tv2.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Germania skrev: søn jan 16, 2022 12:13 pm Når Herostratus brente tempelet til Artemis så ble det vedtatt at navnet hans skulle utviskes fra historien slik at andre ikke skulle bli inspirert til det samme.
Ja, det fungerte jo bra ...

MadBum

Legg inn av MadBum »

Solvgutt1 skrev: søn jan 16, 2022 12:21 pm Hvis Tv2 først skal forkaste all form for anstendighet og verdighet på båten i jakten på seertall så finnes det jo en del nye konsepter de kunne prøvd ut:

Skal Vi Danse? - Med drapsmenn
Farmen kjendiskriminelle
Hver Gang Vi Møte - Utenfor fengselet
Norges nye megabrekk

Hvem kunne man invitert? Toska er innafor, hva med Jan Helge Andersen?
Du glemte:

Jakten på kjærligheten-Orderud edition.

Hoppidioten

Legg inn av Hoppidioten »

Germania skrev: søn jan 16, 2022 12:19 pm Kjenner det knytter seg i magen når sønnen til Klungeland synes dette er positivt.
Hvorfor det? Personlig mener jeg at dersom familien hans synes det er greit er det vel ok å invitere han i studio. Men rart, det er det jo.

PowersIave

Legg inn av PowersIave »

Solvgutt1 skrev: søn jan 16, 2022 12:22 pm
Hva er ratingen hans? Jeg orker faktisk ikke lese denne saken, for jeg vet at det står mye patetisk svada som skal forsvare dette der.
I følge Tv2 er den rundt 2000 på Lichess. Usikker på hvilken tidskontroll det er. Ratingtall på nettsider kan for øvrig ikke sammenlignes med den offisielle FIDE-ratingen.

Rexwiller

Legg inn av Rexwiller »

lund skrev: søn jan 16, 2022 12:23 pm
Justice 97 skrev: søn jan 16, 2022 12:20 pm
Rexwiller skrev: søn jan 16, 2022 12:19 pm Hadde det vært en person som har innrømmet å bruke cannabis, uttalt seg nedlatende om transpersoner, brukt N-ordet eller lignende, hadde det nok blitt mer problematisk for TV2. Væpnet ran og medfølgende drap er jo tross alt noe glamorøst.
Funny because it's true.
TV2 (og NRK også for så vidt) brukte Lysglimt som Trump-fan i ulike debatter før valget i 2016. Og en rekke andre eksempler jeg kunne nevnt som strengt tatt motbeviser poenget du tror du har.
Det motbeviser ingenting, Lysglimt var der i kraft av å være Lysglimt, ikke sjakkekspert eller noe annet i et feel good program., som sjakksendinger er. Kan ikke sammenlignes.
Sist redigert av Rexwiller den søn jan 16, 2022 12:33 pm, redigert 2 ganger totalt.

Klodrik

Legg inn av Klodrik »

lund skrev: søn jan 16, 2022 12:23 pm TV2 (og NRK også for så vidt) brukte Lysglimt som Trump-fan i ulike debatter før valget i 2016. Og en rekke andre eksempler jeg kunne nevnt som strengt tatt motbeviser poenget du tror du har.
Lysglimt var jo tilnærmet ukjent for offentligheten i 2016, Alliansen og alt han har sagt om jøder osv. kom senere. De brukte han vel ikke i 2020?

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

lund skrev: søn jan 16, 2022 12:23 pm
Justice 97 skrev: søn jan 16, 2022 12:20 pm
Rexwiller skrev: søn jan 16, 2022 12:19 pm Hadde det vært en person som har innrømmet å bruke cannabis, uttalt seg nedlatende om transpersoner, brukt N-ordet eller lignende, hadde det nok blitt mer problematisk for TV2. Væpnet ran og medfølgende drap er jo tross alt noe glamorøst.
Funny because it's true.
TV2 (og NRK også for så vidt) brukte Lysglimt som Trump-fan i ulike debatter før valget i 2016. Og en rekke andre eksempler jeg kunne nevnt som strengt tatt motbeviser poenget du tror du har.
Dette blir vel ikke helt sammenlignbart. Det er nok et poeng i de fleste redaksjoner i Norge at Trump-supportere skal være både rasister og gale konspirasjonsteoretikere. Gjerne på grensen til nynazister. Den rollen kler Lysglimt godt. Tviler på at han hadde glemt invitert i en mer jovial og koselig rolle, som gjest i et sjakkprogram.

Så skal det sies at Lysglimt neppe hadde klart å unngå å lage dårlig stemning. Noe Toska helt sikkert klarer. Med mindre han raner noen.

Tullekoppen

Legg inn av Tullekoppen »

Så lenge Jon Ludvig Hammer, Heidi Røneid eller Maud Rødsmoen er i studio trenger de ikke gjester i det hele tatt. Det har vært alt for mange kjendiser i studio som ikke har peiling.

Queenie

Legg inn av Queenie »

DoktorS skrev: søn jan 16, 2022 12:18 pm Mannen har liv på samvittigheten. Det er absurd at han skal trekkes fram i kjendisverden på denne måten. Skivebom av TV2. Det er så man ikke tror det før man får se det.
Det har også våre soldater og politikere.

PowersIave

Legg inn av PowersIave »

Tullekoppen skrev: søn jan 16, 2022 12:35 pm Så lenge Jon Ludvig Hammer, Heidi Røneid eller Maud Rødsmoen er i studio trenger de ikke gjester i det hele tatt. Det har vært alt for mange kjendiser i studio som ikke har peiling.
Kjendisgjester er jo med på å krydre sendingene, så det er ikke noe problem etter min mening. Lars Monsen f.eks har jo vært i flere sjakksendinger og gjort en veldig god figur.

David Toska skal også være en habil spiller, så det er ikke kompetansen det står på. Problemet er jo bakgrunnen hans.

BVB1909

Legg inn av BVB1909 »

Germania skrev: søn jan 16, 2022 12:19 pm Kjenner det knytter seg i magen når sønnen til Klungeland synes dette er positivt.
At det var?? Det høres ut som du synes det er negativt at folk kommer tilbake til samfunnet etter sonet straff, noe som for meg er helt forkastelig. Voksent og prinsipielt av familien.

Om han bør inviteres til TV2 er jeg litt delt til. Han er åpenbart invitert pga hans bakgrunn, og som Solvgutt1 sier bør man selvsagt ikke premieres for kriminell adferd. Når det er sagt er han et godt eksempel på norsk kriminalomsorg der man lykkes med å få hardbarka kriminelle ut av miljøet. Toska er i dag et velfungerende medlem av samfunnet. Det er ekstremt viktig at eks-kriminelle som kommer ut av det kriminelle miljøet fremheves og at holdninger som "en gang drapsmann, alltid drapsmann" ikke får dominere.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

BVB1909 skrev: søn jan 16, 2022 12:37 pm
Germania skrev: søn jan 16, 2022 12:19 pm Kjenner det knytter seg i magen når sønnen til Klungeland synes dette er positivt.
At det var?? Det høres ut som du synes det er negativt at folk kommer tilbake til samfunnet etter sonet straff, noe som for meg er helt forkastelig. Voksent og prinsipielt av familien.

Om han bør inviteres til TV2 er jeg litt delt til. Han er åpenbart invitert pga hans bakgrunn, og som Solvgutt1 sier bør man selvsagt ikke premieres for kriminell adferd. Når det er sagt er han et godt eksempel på norsk kriminalomsorg der man lykkes med å få hardbarka kriminelle ut av miljøet. Toska er i dag et velfungerende medlem av samfunnet. Det er ekstremt viktig at eks-kriminelle som kommer ut av det kriminelle miljøet fremheves og at holdninger som "en gang drapsmann, alltid drapsmann" ikke får dominere.
Vi får se.

Men Toska er vel sagt å være veldig intelligent? Det hjelper jo når man skal rehabiliteres. Samtidig så sier det nok noe om hvorfor han ble kriminell. Det var neppe nød og nødvendighet.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

MadBum skrev: søn jan 16, 2022 12:25 pm
Solvgutt1 skrev: søn jan 16, 2022 12:21 pm Hvis Tv2 først skal forkaste all form for anstendighet og verdighet på båten i jakten på seertall så finnes det jo en del nye konsepter de kunne prøvd ut:

Skal Vi Danse? - Med drapsmenn
Farmen kjendiskriminelle
Hver Gang Vi Møte - Utenfor fengselet
Norges nye megabrekk

Hvem kunne man invitert? Toska er innafor, hva med Jan Helge Andersen?
Du glemte:

Jakten på kjærligheten-Orderud edition.
Kanskje de også kan at en serie der de lager humorshow med vitser om sine egne drap og andre kriminelle handlinger:

https://www.vg.no/rampelys/i/3lK2P/lytt ... er-jeg-deg


Skal sies at Mina fikk sparken fra P3. Ikke for denne saken naturligvis, men fordi hun skjelte ut produsenten sin og NRK på direkten ett år senere.
Sist redigert av Solvgutt1 den søn jan 16, 2022 12:47 pm, redigert 1 gang totalt.

trønderen

Legg inn av trønderen »

BVB1909 skrev: søn jan 16, 2022 12:37 pm
Germania skrev: søn jan 16, 2022 12:19 pm Kjenner det knytter seg i magen når sønnen til Klungeland synes dette er positivt.
At det var?? Det høres ut som du synes det er negativt at folk kommer tilbake til samfunnet etter sonet straff, noe som for meg er helt forkastelig. Voksent og prinsipielt av familien.

Om han bør inviteres til TV2 er jeg litt delt til. Han er åpenbart invitert pga hans bakgrunn, og som Solvgutt1 sier bør man selvsagt ikke premieres for kriminell adferd. Når det er sagt er han et godt eksempel på norsk kriminalomsorg der man lykkes med å få hardbarka kriminelle ut av miljøet. Toska er i dag et velfungerende medlem av samfunnet. Det er ekstremt viktig at eks-kriminelle som kommer ut av det kriminelle miljøet fremheves og at holdninger som "en gang drapsmann, alltid drapsmann" ikke får dominere.
Hadde FD hatt tommelfunksjon hadde du fått en av meg. Dette oppsummerer mine tanker om dette også. Man kan gjerne diskutere om det er riktig av TV2 å invitere han, men det virker som om enkelte mener at Toska ikke skal få leve et vanlig liv etter endt soning.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Hoppidioten skrev: søn jan 16, 2022 11:47 am Ja, dere leste riktig. Mandag og tirsdag skal ransdømte Toska sammen med TV2s sjakkeksperter ledsage seerne gjennom Magnus Carlsens jakt på en ny triumf i Tata Steel turneringen.

Er det et slikt samfunn vi har blitt? Nå slipper vi tidligere straffedømte og hardcore-kriminelle som har ødelagt mange menneskers liv inn i varmen for skikkelig feelgood-TV?

For all del. Blir sikkert artig og han er sikkert en god sjakkspiller men du verden for en avgjørelse av TV2.
2050 Anders Behring Breivik blir ekspertkommentator for Resett og på innvandring og innenlands terrorisme.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

PowersIave skrev: søn jan 16, 2022 12:29 pm
Solvgutt1 skrev: søn jan 16, 2022 12:22 pm
Hva er ratingen hans? Jeg orker faktisk ikke lese denne saken, for jeg vet at det står mye patetisk svada som skal forsvare dette der.
I følge Tv2 er den rundt 2000 på Lichess. Usikker på hvilken tidskontroll det er. Ratingtall på nettsider kan for øvrig ikke sammenlignes med den offisielle FIDE-ratingen.
Så da er det altså KUN for å få oppmerksomhet. Det finnes minst ett par hundre spillere i Norge som har bedre rating.

Synd TV2 begynner å bli useriøse. Han journalisten som ble sparket i VG har de jo også tatt til seg. Forferdelig populistisk vinkling i mange saker.

Klodrik

Legg inn av Klodrik »

trønderen skrev: søn jan 16, 2022 12:43 pm Hadde FD hatt tommelfunksjon hadde du fått en av meg. Dette oppsummerer mine tanker om dette også. Man kan gjerne diskutere om det er riktig av TV2 å invitere han, men det virker som om enkelte mener at Toska ikke skal få leve et vanlig liv etter endt soning.
Vanlig liv etter soning, enig. Men, regner det ikke som en del av et rehabilitert, vanlig liv å bli invitert til TV-sendinger, spesielt ikke hvis invitasjonen kommer på grunn av den uheldige kjendisstatus som forbrytelsen ga.
Sist redigert av Klodrik den søn jan 16, 2022 12:49 pm, redigert 1 gang totalt.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

SuperGunners10 skrev: søn jan 16, 2022 12:07 pm Synes det er helt greit jeg, blir interessant. Sammenligningen med Andersen og Breivik blir jo helt hinsides all fornuft.
Hvorfor det. Spesielt når det gjelder JHA. Han drepte sannsynligvis 2. Toska var i ranslag som drepte 1 og sterkt traumiserte ganske mange.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Germania skrev: søn jan 16, 2022 12:19 pm Kjenner det knytter seg i magen når sønnen til Klungeland synes dette er positivt.
Det er vel i så tilfelle formidlende. Dvs. at famlien setter godkjentstempel på det!!!

Men hadde han hatt 2500 i rating så hadde saken vært litt annerledes. Nå er det KUN pga. kjendisstatusen at han er ekspert.

Brukeravatar
tomi
Innlegg: 1153

Legg inn av tomi »

PowersIave skrev: søn jan 16, 2022 12:29 pm I følge Tv2 er den rundt 2000 på Lichess. Usikker på hvilken tidskontroll det er. Ratingtall på nettsider kan for øvrig ikke sammenlignes med den offisielle FIDE-ratingen.
Det var skuffende lavt. Til og med jeg har 2000 på Lichess, og jeg er helt elendig. Men men, vanligvis ser jeg på NRK, og de har mange gjester/"eksperter" som er enda mye verre.

Dette var visst et initiativ som startet i sjakkmiljøet i Bergen, og han har formodentlig vært gjennom flere runder med intervjuer, samtaler og presentasjoner, så vi får nesten bare anta at han kan gjøre en god jobb.

Vi får se!

Queenie

Legg inn av Queenie »

Jeg synes dette er helt topp.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Queenie skrev: søn jan 16, 2022 12:36 pm
DoktorS skrev: søn jan 16, 2022 12:18 pm Mannen har liv på samvittigheten. Det er absurd at han skal trekkes fram i kjendisverden på denne måten. Skivebom av TV2. Det er så man ikke tror det før man får se det.
Det har også våre soldater og politikere.
Absurd sammenligning for å si det pent.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»