David Toska blir gjest i TV2s sjakkstudio

Svar
B.O.B.

Re: David Toska blir gjest i TV2s sjakkstudio

Legg inn av B.O.B. »

Solvgutt1 skrev: søn jan 16, 2022 4:58 pm Vet man forresten hva som skjedde med ransutbyttet? Gikk det tapt eller er det rimelig å tro at Toska har nytt godt av dette som fri og rehabilitert mann?
Når du deler det på 14-15 mann så er det ikke penger som holder til sigaretter under soning engang. De pengene ble borte i en fei.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Solvgutt1 skrev: søn jan 16, 2022 4:58 pm Vet man forresten hva som skjedde med ransutbyttet? Gikk det tapt eller er det rimelig å tro at Toska har nytt godt av dette som fri og rehabilitert mann?
Har de klart å hvitvaske pengene er det nok stor sjanse for at noe tilflyter han, som han nok nyter med beste samvittighet.

Er de nedgravd har de vel gått ut på dato for lenge siden?

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

B.O.B. skrev: søn jan 16, 2022 5:02 pm
Solvgutt1 skrev: søn jan 16, 2022 4:58 pm Vet man forresten hva som skjedde med ransutbyttet? Gikk det tapt eller er det rimelig å tro at Toska har nytt godt av dette som fri og rehabilitert mann?
Når du deler det på 14-15 mann så er det ikke penger som holder til sigaretter under soning engang. De pengene ble borte i en fei.
Fire-fem millioner hver? Jeg renger med at sjefen fikk en bedre andel.

B.O.B.

Legg inn av B.O.B. »

Det som forundrer meg mest er at Toska selv er interessert i denne medieomtalen. Men han blir vel gjenkjent overalt så han kan like gjerne ta en Aylar, så nå blir det kjendis-Farmen og Skal vi danse. Når han vinner førstenevnte så er det hva han blir husket som og omtalt som i fremtiden. Sjakktriks?

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

B.O.B. skrev: søn jan 16, 2022 5:05 pm Det som forundrer meg mest er at Toska selv er interessert i denne medieomtalen. Men han blir vel gjenkjent overalt så han kan like gjerne ta en Aylar, så nå blir det kjendis-Farmen og Skal vi danse. Når han vinner førstenevnte så er det hva han blir husket som og omtalt som i fremtiden. Sjakktriks?
Farmen-Toska?

Tviler på han blir mer knytt til det navnet enn NOKAS.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Merkeleg og svært dårleg vurdering av TV2. Mannen er ein dømt kriminell og har så vidt eg veit heller ikkje kompetanse på sjakk?

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

ms_8 skrev: søn jan 16, 2022 5:15 pm har så vidt eg veit heller ikkje kompetanse på sjakk?
Da kan vi slå fast at du ikke har kunnskap om det. Les tråden eller td VG så vil det endre seg.

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

ms_8 skrev: søn jan 16, 2022 5:15 pm Merkeleg og svært dårleg vurdering av TV2. Mannen er ein dømt kriminell og har så vidt eg veit heller ikkje kompetanse på sjakk?
Fra TV2s artikkel:

Nå om dagen spiller David Toska stort sett bare sjakk på internett. På sjakkserveren Lichess har han en rating på rundt 2000, bare noen hundre poeng unna summene som kan gi offisielle titler. Toska tror imidlertid at ratingen ville vært litt lavere om han spilte i klassiske turneringer

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

LeSorcier skrev: søn jan 16, 2022 5:19 pm
ms_8 skrev: søn jan 16, 2022 5:15 pm Merkeleg og svært dårleg vurdering av TV2. Mannen er ein dømt kriminell og har så vidt eg veit heller ikkje kompetanse på sjakk?
Fra TV2s artikkel:

Nå om dagen spiller David Toska stort sett bare sjakk på internett. På sjakkserveren Lichess har han en rating på rundt 2000, bare noen hundre poeng unna summene som kan gi offisielle titler. Toska tror imidlertid at ratingen ville vært litt lavere om han spilte i klassiske turneringer
De siste noen hundre poengene kan kanskje være seige å få tak i?

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

kytec skrev: søn jan 16, 2022 5:23 pm
LeSorcier skrev: søn jan 16, 2022 5:19 pm
ms_8 skrev: søn jan 16, 2022 5:15 pm Merkeleg og svært dårleg vurdering av TV2. Mannen er ein dømt kriminell og har så vidt eg veit heller ikkje kompetanse på sjakk?
Fra TV2s artikkel:

Nå om dagen spiller David Toska stort sett bare sjakk på internett. På sjakkserveren Lichess har han en rating på rundt 2000, bare noen hundre poeng unna summene som kan gi offisielle titler. Toska tror imidlertid at ratingen ville vært litt lavere om han spilte i klassiske turneringer
De siste noen hundre poengene kan kanskje være seige å få tak i?
Det vil jeg tro, men jeg tror også at Toska ville slått de fleste her på FD i sjakk.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

kytec skrev: søn jan 16, 2022 5:18 pm
ms_8 skrev: søn jan 16, 2022 5:15 pm har så vidt eg veit heller ikkje kompetanse på sjakk?
Da kan vi slå fast at du ikke har kunnskap om det. Les tråden eller td VG så vil det endre seg.
2000 i rating er ein ok poengsum, men dette er nok berre deler av grunnen til at han er invitert. Det er ikkje sjakk han er kjent for og heller ikkje lever av.

Dessutan er det svært kynisk av TV2 som veit at dette skaper masse debatt og klikk på sine artikkel.
At han var ein god juniorspeler er fint, men Norge har plent i gode juniorspelere som kunne fått plass i det studiet om det var sjakk som var grunnen.

Ne her ligger det like mykje bak at han er kjent for eit av norges største ran og sjølv om han ikkje skal snakke noko om det. Så skaper dette stort engasjement og fleire seere

Knaxern

Legg inn av Knaxern »

Kristin Kirkemo blir vel snart invitert til et eller annet realityshow.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

ms_8 skrev: søn jan 16, 2022 5:31 pm
kytec skrev: søn jan 16, 2022 5:18 pm
ms_8 skrev: søn jan 16, 2022 5:15 pm har så vidt eg veit heller ikkje kompetanse på sjakk?
Da kan vi slå fast at du ikke har kunnskap om det. Les tråden eller td VG så vil det endre seg.
2000 i rating er ein ok poengsum, men dette er nok berre deler av grunnen til at han er invitert. Det er ikkje sjakk han er kjent for og heller ikkje lever av.

Dessutan er det svært kynisk av TV2 som veit at dette skaper masse debatt og klikk på sine artikkel.
At han var ein god juniorspeler er fint, men Norge har plent i gode juniorspelere som kunne fått plass i det studiet om det var sjakk som var grunnen.

Ne her ligger det like mykje bak at han er kjent for eit av norges største ran og sjølv om han ikkje skal snakke noko om det. Så skaper dette stort engasjement og fleire seere
Det er oppe og avgjort både i tråden og sikkert i samfunnet ellers at Toska ikke hadde vært i studio om han var en anonym ukjent hobbyspiller på det nivået han er på.
Det er klart TV2 har vikarierende motiv og kynisk er nevnt før (av meg).

NRK har også et lass med kjendiser for å generere interesse for, ja oss være ærlige, ganske dølle sendinger.

Men da kanskje ikke under påstand at de er der for sin sjakk-ekspertise?

ms_8

Legg inn av ms_8 »

LeSorcier skrev: søn jan 16, 2022 5:19 pm
ms_8 skrev: søn jan 16, 2022 5:15 pm Merkeleg og svært dårleg vurdering av TV2. Mannen er ein dømt kriminell og har så vidt eg veit heller ikkje kompetanse på sjakk?
Fra TV2s artikkel:

Nå om dagen spiller David Toska stort sett bare sjakk på internett. På sjakkserveren Lichess har han en rating på rundt 2000, bare noen hundre poeng unna summene som kan gi offisielle titler. Toska tror imidlertid at ratingen ville vært litt lavere om han spilte i klassiske turneringer
Det er greit, men det er ikkje sjakk han lever av. Eller på grunn av hans sjakkunnskaper sannsynlegvis som gjer til at han får jobben. Det er først og fremst fordi mannen er kjent for eit stort ran og dermed gir TV2 stor mediaoppmerksomhet.

Sjekk denne linken over alle nordmenn med meir ein 2350 i rating på første sida. TV2 kunne ha funnet utruleg mange personar på denne lista som hadde hatt enda sterkere sjakk kunnskaper ein Toska.

https://www.norgesratinga.no/

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Knaxern skrev: søn jan 16, 2022 5:33 pm Kristin Kirkemo blir vel snart invitert til et eller annet realityshow.
EX on the beach kanskje? Da dukker neppe Lars Grønnerød opp.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

kytec skrev: søn jan 16, 2022 5:38 pm
Knaxern skrev: søn jan 16, 2022 5:33 pm Kristin Kirkemo blir vel snart invitert til et eller annet realityshow.
EX on the beach kanskje? Da dukker neppe Lars Grønnerød opp.
Det hadde vært vel morbid selv for dette perverse realitykonseptet.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Ser at Håland(politimannen, ikke fotballspilleren) er ute å mener. Han beskrives som "politimannen som ble beskutt".

Han burde kanskje ligge litt lavere, og kanskje ikke titeleres så ukritisk.

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

ms_8 skrev: søn jan 16, 2022 5:37 pm
LeSorcier skrev: søn jan 16, 2022 5:19 pm
ms_8 skrev: søn jan 16, 2022 5:15 pm Merkeleg og svært dårleg vurdering av TV2. Mannen er ein dømt kriminell og har så vidt eg veit heller ikkje kompetanse på sjakk?
Fra TV2s artikkel:

Nå om dagen spiller David Toska stort sett bare sjakk på internett. På sjakkserveren Lichess har han en rating på rundt 2000, bare noen hundre poeng unna summene som kan gi offisielle titler. Toska tror imidlertid at ratingen ville vært litt lavere om han spilte i klassiske turneringer
Det er greit, men det er ikkje sjakk han lever av. Eller på grunn av hans sjakkunnskaper sannsynlegvis som gjer til at han får jobben. Det er først og fremst fordi mannen er kjent for eit stort ran og dermed gir TV2 stor mediaoppmerksomhet.

Sjekk denne linken over alle nordmenn med meir ein 2350 i rating på første sida. TV2 kunne ha funnet utruleg mange personar på denne lista som hadde hatt enda sterkere sjakk kunnskaper ein Toska.

https://www.norgesratinga.no/
Du mistenkte at Toska ikke hadde kompetanse på sjakk, og det viste seg å være feil. Man trenger ikke å være helt i norgestoppen for å ha kompetanse.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7747

Legg inn av Big George »

I Danmark er motorsykkel-bandittene nesten rocke-stjerner i de mest tabloide avisene.
Vi ser tendensene her i Norge også.
Svenskene har ikke falt i den fella ennå,

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Hoppidioten skrev: søn jan 16, 2022 12:05 pm https://www.tv2.no/sport/14460611/
Bare det at man kaller et brettspill for "sport" sier sitt. Foruten sjakk, får vi vel snart flere timer med stirring på tv-ruta i beste sendetid at noen spiller Back Gammon..

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7747

Legg inn av Big George »

pfrog567 skrev: søn jan 16, 2022 5:54 pm
Hoppidioten skrev: søn jan 16, 2022 12:05 pm https://www.tv2.no/sport/14460611/
Bare det at man kaller et brettspill for "sport" sier sitt. Foruten sjakk, får vi vel snart flere timer med stirring på tv-ruta i beste sendetid at noen spiller Back Gammon..
Når får vi NRK med direkte tv av gutta på Aker Brygge spille Monopol ?

Genius

Legg inn av Genius »

pfrog567 skrev: søn jan 16, 2022 5:54 pm
Hoppidioten skrev: søn jan 16, 2022 12:05 pm https://www.tv2.no/sport/14460611/
Bare det at man kaller et brettspill for "sport" sier sitt. Foruten sjakk, får vi vel snart flere timer med stirring på tv-ruta i beste sendetid at noen spiller Back Gammon..
Mener du "idrett"? Sport er konkurranse mellom to eller flere personer, så konkurranse-sjakk er vel per definisjon sport. Men det krangles om sjakk er idrett.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Genius skrev: søn jan 16, 2022 6:06 pm
pfrog567 skrev: søn jan 16, 2022 5:54 pm
Hoppidioten skrev: søn jan 16, 2022 12:05 pm https://www.tv2.no/sport/14460611/
Bare det at man kaller et brettspill for "sport" sier sitt. Foruten sjakk, får vi vel snart flere timer med stirring på tv-ruta i beste sendetid at noen spiller Back Gammon..
Mener du "idrett"? Sport er konkurranse mellom to eller flere personer, så konkurranse-sjakk er vel per definisjon sport. Men det krangles om sjakk er idrett.
Jada, Kina-sjakk, Ludo osv.. :)

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

Tjaaah skrev: søn jan 16, 2022 4:20 pm
Det må jo to mennekser til for å få til en misforståelse, så det er jo ikke bare din feil når det jeg skriver tolkes på en annen måte enn jeg mente det. Bare likte å skrive kjeften full av ord, hehe.
Skjønner jeg godt, det var et godt uttrykk.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

kytec skrev: søn jan 16, 2022 5:23 pm
LeSorcier skrev: søn jan 16, 2022 5:19 pm
ms_8 skrev: søn jan 16, 2022 5:15 pm Merkeleg og svært dårleg vurdering av TV2. Mannen er ein dømt kriminell og har så vidt eg veit heller ikkje kompetanse på sjakk?
Fra TV2s artikkel:

Nå om dagen spiller David Toska stort sett bare sjakk på internett. På sjakkserveren Lichess har han en rating på rundt 2000, bare noen hundre poeng unna summene som kan gi offisielle titler. Toska tror imidlertid at ratingen ville vært litt lavere om han spilte i klassiske turneringer
De siste noen hundre poengene kan kanskje være seige å få tak i?
Kan han ikke bare stjele dem?

Queenie

Legg inn av Queenie »

Tjaaah skrev: søn jan 16, 2022 3:15 pm
LeSorcier skrev: søn jan 16, 2022 3:07 pm Jeg er veldig enig med Kjetil Klungland. Kan Toska (og de andre i ransteamet) bidra med noe for samfunnet, er det selvsagt positivt. Han hadde neppe fått dette oppdraget om det ikke var for NOKAS-ranet, nei - men han har sannsynligvis langt mer peiling på sjakk enn mange av de andre gjestene som har vært innom. Jeg tror det blir mer interessant å høre på Toska enn Jon Almaas og Alex Rosén, f.eks.
Det er selvsagt et poeng at han får oppdraget i det minste delvis på grunn av ranet, sikkert mer enn delvis også. Men, når de etterlatte ikke protesterer, så ser jeg ikke helt hvorfor alle andre skal gjøre det.

Et annet poeng, som du så vidt berører, er dette med å bidra positivt. Både gjennom å underholde på tv, og ved å demonstrere tydelig at man har mye å vinne på å snu livet rundt, selv om man har vært involvert i noe så alvorlig som Toska. Man kan oppnå mye i livet hvis man velger vekk kriminalitet, og er ikke tvunget til å ha det som yrke, som man ville vært i f.eks USA.

Det er nok langt mer positivt enn mange innser, og er noe som kan være med på å gi ringvirkninger. Så forstår jeg selvsagt de som steiler litt alikevel, men man kan kanskje prøve å tenke litt annerledes på det. Kanskje blir han belønnet for å ha rehabilitert seg, ikke for kriminaliteten.
Dagens klokeste innlegg. Helt enig

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Tjaaah skrev: søn jan 16, 2022 3:15 pm
LeSorcier skrev: søn jan 16, 2022 3:07 pm Jeg er veldig enig med Kjetil Klungland. Kan Toska (og de andre i ransteamet) bidra med noe for samfunnet, er det selvsagt positivt. Han hadde neppe fått dette oppdraget om det ikke var for NOKAS-ranet, nei - men han har sannsynligvis langt mer peiling på sjakk enn mange av de andre gjestene som har vært innom. Jeg tror det blir mer interessant å høre på Toska enn Jon Almaas og Alex Rosén, f.eks.
Det er selvsagt et poeng at han får oppdraget i det minste delvis på grunn av ranet, sikkert mer enn delvis også. Men, når de etterlatte ikke protesterer, så ser jeg ikke helt hvorfor alle andre skal gjøre det.

Et annet poeng, som du så vidt berører, er dette med å bidra positivt. Både gjennom å underholde på tv, og ved å demonstrere tydelig at man har mye å vinne på å snu livet rundt, selv om man har vært involvert i noe så alvorlig som Toska. Man kan oppnå mye i livet hvis man velger vekk kriminalitet, og er ikke tvunget til å ha det som yrke, som man ville vært i f.eks USA.

Det er nok langt mer positivt enn mange innser, og er noe som kan være med på å gi ringvirkninger. Så forstår jeg selvsagt de som steiler litt alikevel, men man kan kanskje prøve å tenke litt annerledes på det. Kanskje blir han belønnet for å ha rehabilitert seg, ikke for kriminaliteten.
Problemet er at han ikke hadde fått denne sjansen hvis han hadde valgt vekk kriminaliteten fra starten av.

Og det er jo ikke bare den drepte politimannens familie som er Toskas ofre her. Drapet på politimannen var faktisk langt på vei en konsekvens av en annen politimanns cowboy-oppførsel og grotesk dårlige valg. Det var ikke en del av planen. Det brutale ranet som ødela livet til mange av de som var på jobb den dagen var imidlertid planlagt, det var overlagt.

Zanick
Innlegg: 3982

Legg inn av Zanick »

Toska har blitt en usedvanlig kjekk kar på sine eldre dager. Bare å benke seg foran skjermen.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Solvgutt1 skrev: søn jan 16, 2022 7:33 pm Problemet er at han ikke hadde fått denne sjansen hvis han hadde valgt vekk kriminaliteten fra starten av.

Og det er jo ikke bare den drepte politimannens familie som er Toskas ofre her. Drapet på politimannen var faktisk langt på vei en konsekvens av en annen politimanns cowboy-oppførsel og grotesk dårlige valg. Det var ikke en del av planen. Det brutale ranet som ødela livet til mange av de som var på jobb den dagen var imidlertid planlagt, det var overlagt.
Ja, altså, jeg skjønner veldig godt at folk ikke synes det jeg fremhever som positive sider er nok. For å rehabiliteres må du imidlertid feile først, ellers er det ikke noe rehabilitering å fremheve. Så er det selvsagt et godt poeng at det finnes langt flere fornærmede, så jeg er enig i at det var et dårlig argument fra min side.

Men fortsatt er jeg positiv til dette, så får man jo se hvordan det går.

Corvus

Legg inn av Corvus »

Zanick skrev: søn jan 16, 2022 7:46 pm Toska har blitt en usedvanlig kjekk kar på sine eldre dager. Bare å benke seg foran skjermen.
NRK har jo terroristen og den tidligere(?) ekstremisten Lars Gule som ekspert på ekstremisme, så ser ikke at det kan være noe problem å ha en kar som har sonet straffen sin til å kommentere sjakk.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»