David Toska blir gjest i TV2s sjakkstudio

Svar
Solvgutt1

Re: David Toska blir gjest i TV2s sjakkstudio

Legg inn av Solvgutt1 »

Jeg spiller bare på chess.com og kjenner ikke så godt til lichess. Er 2000 på begge stedene omtrent samme nivå?

Frode57
Innlegg: 1274

Legg inn av Frode57 »

Lykke til, heter det. Han har prøvd seg og vist at han duger. Det er en kvalitet ved et samfunn om de får kriminelle inn i samfunnet og blir vanlig folk. Har møtt tidligere kriminelle, nå snekkere og de var blitt samfunnsstøttere. De gjorde en god jobb. Det er slik vi kan holde velferdsstaten oppe å gå.
Men mange ødelegges i fengsel og blir i psykiatrien og inn og ut av samfunnet. En slik person koster samfunnet trolig minst 1 million kr pr.år

Queenie

Legg inn av Queenie »

nometalhorse skrev: søn jan 16, 2022 12:55 pm
Queenie skrev: søn jan 16, 2022 12:36 pm
DoktorS skrev: søn jan 16, 2022 12:18 pm Mannen har liv på samvittigheten. Det er absurd at han skal trekkes fram i kjendisverden på denne måten. Skivebom av TV2. Det er så man ikke tror det før man får se det.
Det har også våre soldater og politikere.
Absurd sammenligning for å si det pent.
Ja og nei.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Frode57 skrev: søn jan 16, 2022 12:55 pm Lykke til, heter det. Han har prøvd seg og vist at han duger. Det er en kvalitet ved et samfunn om de får kriminelle inn i samfunnet og blir vanlig folk. Har møtt tidligere kriminelle, nå snekkere og de var blitt samfunnsstøttere. De gjorde en god jobb. Det er slik vi kan holde velferdsstaten oppe å gå.
Men mange ødelegges i fengsel og blir i psykiatrien og inn og ut av samfunnet. En slik person koster samfunnet trolig minst 1 million kr pr.år
Dette ser en god del mennesker ut til å glemme. Han har sonet sin straff og snudd livet til noe bedre, gledelig å høre at han har stiftet familie. Synes dette er veldig bra.

Brukeravatar
tomi
Innlegg: 1153

Legg inn av tomi »

Solvgutt1 skrev: søn jan 16, 2022 12:55 pm Jeg spiller bare på chess.com og kjenner ikke så godt til lichess. Er 2000 på begge stedene omtrent samme nivå?
Nei, jeg har ca 2000 på Lichess og ca 1700 på Chess.com.

Ser at andre anslår forskjellen til å være 200–400 ratingpoeng, og det stemmer fint med min erfaring.

Det er altså inflasjon i Lichess-poengene. :)

Queenie

Legg inn av Queenie »

tomi skrev: søn jan 16, 2022 12:57 pm
Solvgutt1 skrev: søn jan 16, 2022 12:55 pm Jeg spiller bare på chess.com og kjenner ikke så godt til lichess. Er 2000 på begge stedene omtrent samme nivå?
Nei, jeg har ca 2000 på Lichess og ca 1700 på Chess.com.

Ser at andre anslår forskjellen til å være 200–400 ratingpoeng, og det stemmer fint med min erfaring.

Det er altså inflasjon i Lichess-poengene. :)
Pleier å være helt motsatt, etter min erfaring.

Sulfat

Legg inn av Sulfat »

Hoppidioten skrev: søn jan 16, 2022 11:47 am Er det et slikt samfunn vi har blitt? Nå slipper vi tidligere straffedømte og hardcore-kriminelle som har ødelagt mange menneskers liv inn i varmen for skikkelig feelgood-TV?
Hva er det som har skjedd med deg, da? Du var jo sååå begeistret for Toska sist det ble laget feelgood-TV med ham.
Kan jo være nettopp deg de har hentet ideen fra, til og med. Viser til hva du skrev i VGD-Tråden (https://vgd.no/t/TV-program/1858126/replies/48765783) til programmet "Gåten Toska":

"Nå som Toska er ute i det fri, burde han være en åpenbar kandidat til å være gjest på disse sjakksendigene til NRK."

PowersIave

Legg inn av PowersIave »

Solvgutt1 skrev: søn jan 16, 2022 12:55 pm Jeg spiller bare på chess.com og kjenner ikke så godt til lichess. Er 2000 på begge stedene omtrent samme nivå?
Ikke helt. Nå har jeg ikke spilt på chess.com på en stund, men jeg mener at det kanskje er 200 ratingpoeng i forskjell. 2000 på lichess tilsvarer 1800 på chess.com

Skulle jeg bomme så får noen rette på meg

MatsEn89

Legg inn av MatsEn89 »


Hoppidioten

Legg inn av Hoppidioten »

Sulfat skrev: søn jan 16, 2022 12:58 pm
Hoppidioten skrev: søn jan 16, 2022 11:47 am Er det et slikt samfunn vi har blitt? Nå slipper vi tidligere straffedømte og hardcore-kriminelle som har ødelagt mange menneskers liv inn i varmen for skikkelig feelgood-TV?
Hva er det som har skjedd med deg, da? Du var jo sååå begeistret for Toska sist det ble laget feelgood-TV med ham.
Kan jo være nettopp deg de har hentet ideen fra, til og med. Viser til hva du skrev i VGD-Tråden (https://vgd.no/t/TV-program/1858126/replies/48765783) til programmet "Gåten Toska":

"Nå som Toska er ute i det fri, burde han være en åpenbar kandidat til å være gjest på disse sjakksendigene til NRK."
Hehe, står fortsatt for det. Var bare for å skape litt engasjement her inne jeg tenkte jeg måtte prøve å appellere til folk flest.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Solvgutt1 skrev: søn jan 16, 2022 12:42 pm
Kanskje de også kan at en serie der de lager humorshow med vitser om sine egne drap og andre kriminelle handlinger:

https://www.vg.no/rampelys/i/3lK2P/lytt ... er-jeg-deg

Skal sies at Mina fikk sparken fra P3. Ikke for denne saken naturligvis, men fordi hun skjelte ut produsenten sin og NRK på direkten ett år senere.
Oj dæven, hun der hadde jeg helt glemt. Var stormforelsket i henne en gang i tiden. (Mina altså, ikke Veronica :lol: )

Brukeravatar
tomi
Innlegg: 1153

Legg inn av tomi »

Queenie skrev: søn jan 16, 2022 12:58 pm
tomi skrev: søn jan 16, 2022 12:57 pm
Solvgutt1 skrev: søn jan 16, 2022 12:55 pm Jeg spiller bare på chess.com og kjenner ikke så godt til lichess. Er 2000 på begge stedene omtrent samme nivå?
Nei, jeg har ca 2000 på Lichess og ca 1700 på Chess.com.

Ser at andre anslår forskjellen til å være 200–400 ratingpoeng, og det stemmer fint med min erfaring.

Det er altså inflasjon i Lichess-poengene. :)
Pleier å være helt motsatt, etter min erfaring.

Vil naturligvis alltid være variasjon her og der. Varierer også mellom forskjellige tidskontroller, og forskjellige ratingnivåer. For eksempel vil forskjellen mellom ~500-ratede blitz-spillere være annerledes enn forskjellen mellom ~2400-ratede rapid-spillere. For ikke å snakke om at det alltid vil være individuelle forskjeller. Men jevnt over ligger Lichess høyere.

Googler man "lichess vs chess.com rating" så får man mange fine artikler og diskusjonstråder som tar for seg dette. Her er ett eksempel.

Tidligere ble det begrunnet med at man startet med 1200 på Chess.com og 1500 på Lichess, så hele ratingsystemet var forskjøvet i utgangspunktet.

Nå spør vel Chess.com hva slags nivå du er på når du åpner konto, mener jeg, og så starter du med en rating på enten 400, 800, 1200, 1600 eller 2000 ut fra det. Jeg antar at de fleste er relativt nye og starter på et relativt lavt nivå, som gjør at rating-poolen der holdes lav relativt til Lichess.

For meg som spiller 1-3 min bullet/blitz, så er i alle fall styrkeforholdet ca 1700 på Chess.com vs ca 2000 på Lichess.

Your mileage may vary. :)

Brukeravatar
bønna1/2
Innlegg: 2837

Legg inn av bønna1/2 »

Skraevadottir skrev: søn jan 16, 2022 12:25 pm
Germania skrev: søn jan 16, 2022 12:13 pm Når Herostratus brente tempelet til Artemis så ble det vedtatt at navnet hans skulle utviskes fra historien slik at andre ikke skulle bli inspirert til det samme.
Ja, det fungerte jo bra ...
Funket fjell det.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Queenie skrev: søn jan 16, 2022 12:55 pm Jeg synes dette er helt topp.
Da er du alene! Det er forskjell på å de sjanser i livet og at man får jobben bare fordi man er kjendis.
Like ille i sin tid at de fra Orderup var både på Se og Hør og Skavlan.

Forestspirit

Legg inn av Forestspirit »

MatsEn89 skrev: søn jan 16, 2022 1:02 pm
Tenker egentlig at den ikke er så morsom. Hvis Viggo Kristiansen er uskyldig, og heller aldri hadde blitt dømt, så hadde det vært en sjanse i havet for at han hadde vært styreleder i IK Start i dag.

Brukeravatar
bønna1/2
Innlegg: 2837

Legg inn av bønna1/2 »

VivaLV skrev: søn jan 16, 2022 1:09 pm
Queenie skrev: søn jan 16, 2022 12:55 pm Jeg synes dette er helt topp.
Da er du alene!
Det har vel alltid vært risikabelt å uttale seg bastant på vegne av andre?

Queenie

Legg inn av Queenie »

VivaLV skrev: søn jan 16, 2022 1:09 pm
Queenie skrev: søn jan 16, 2022 12:55 pm Jeg synes dette er helt topp.
Da er du alene! Det er forskjell på å de sjanser i livet og at man får jobben bare fordi man er kjendis.
Like ille i sin tid at de fra Orderup var både på Se og Hør og Skavlan.
Kan ikke engang sammenlignes

Brukeravatar
tomi
Innlegg: 1153

Legg inn av tomi »

VivaLV skrev: søn jan 16, 2022 1:09 pm Det er forskjell på å de sjanser i livet og at man får jobben bare fordi man er kjendis.
Jeg tipper han har en del sjakkunnskap å komme med.

I motsetning til alle kjendisene som f.eks. NRK hadde innom i romjula, og det var virkelig bare fordi de var kjendiser.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Jeg blir skikkelig skuffet hvis han ikke har på lusekofta.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Morsomt at forumets ekstremister er fornærmet over at deres ynglinger blir behandlet dårligere enn Toska.

Noe av det jeg liker med Norge er at det er bygd opp slik at man får nye sjanser, og det at man har vært kriminell ikke betyr et liv i evig utstøtelse. Og når de etterlatte syns det er greit så ser jeg ikke at det skal være problematisk, så får vi se hva han har å bidra med i sjakksending - men utfra omtalen så har han jo et langt høyere nivå enn den jevne kjendis de drar inn i studio.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

GoingKronos skrev: søn jan 16, 2022 1:19 pm Morsomt at forumets ekstremister er fornærmet over at deres ynglinger blir behandlet dårligere enn Toska.

Noe av det jeg liker med Norge er at det er bygd opp slik at man får nye sjanser, og det at man har vært kriminell ikke betyr et liv i evig utstøtelse. Og når de etterlatte syns det er greit så ser jeg ikke at det skal være problematisk, så får vi se hva han har å bidra med i sjakksending - men utfra omtalen så har han jo et langt høyere nivå enn den jevne kjendis de drar inn i studio.

Her er det ikke snakk om at man får nye sjanser på tross av en kriminell fortid, men at man får muligheter på grunn av sin kriminelle fortid. Det er en vesens forskjell. Han er ikke der som ekspert, men som kjendis. Han hadde ikke vært der hvis han ikke hadde vært kriminell. Så hadde han ikke blitt invitert nå så hadde det ikke vært snakk om utstøtelse.

lund

Legg inn av lund »

Solvgutt1 skrev: søn jan 16, 2022 12:33 pm
lund skrev: søn jan 16, 2022 12:23 pm
Justice 97 skrev: søn jan 16, 2022 12:20 pm

Funny because it's true.
TV2 (og NRK også for så vidt) brukte Lysglimt som Trump-fan i ulike debatter før valget i 2016. Og en rekke andre eksempler jeg kunne nevnt som strengt tatt motbeviser poenget du tror du har.
Dette blir vel ikke helt sammenlignbart. Det er nok et poeng i de fleste redaksjoner i Norge at Trump-supportere skal være både rasister og gale konspirasjonsteoretikere. Gjerne på grensen til nynazister. Den rollen kler Lysglimt godt. Tviler på at han hadde glemt invitert i en mer jovial og koselig rolle, som gjest i et sjakkprogram.

Så skal det sies at Lysglimt neppe hadde klart å unngå å lage dårlig stemning. Noe Toska helt sikkert klarer. Med mindre han raner noen.
Men han ble invitert til joviale programmer om valget også skal det sies. På TV2 i alle fall. De har riktig nok lært i etterkant og ikke invitert ham tilbake.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Solvgutt1 skrev: søn jan 16, 2022 1:21 pm
Her er det ikke snakk om at man får nye sjanser på tross av en kriminell fortid, men at man får muligheter på grunn av sin kriminelle fortid. Det er en vesens forskjell. Han er ikke der som ekspert, men som kjendis. Han hadde ikke vært der hvis han ikke hadde vært kriminell. Så hadde han ikke blitt invitert nå så hadde det ikke vært snakk om utstøtelse.
Men han er der for at han har stor interesse for sjakk og tydeligvis har gjort inntrykk i den lokale sjakklubben. Kanskje han er kjempedyktig til å formilde sjakk og da ser jeg ikke at hans fortid skal være et hinder fra å drive med det. Det kan jo ikke bare være slik at man skal få ny sjanse om man er usynlig i offentligheten.

Så hadde jeg nok stilt meg annerledes om de etterlatte hadde reagert på det, om det var en stor påkjenning for dem så hadde det nok veid tyngre.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

GoingKronos skrev: søn jan 16, 2022 1:26 pm
Solvgutt1 skrev: søn jan 16, 2022 1:21 pm
Her er det ikke snakk om at man får nye sjanser på tross av en kriminell fortid, men at man får muligheter på grunn av sin kriminelle fortid. Det er en vesens forskjell. Han er ikke der som ekspert, men som kjendis. Han hadde ikke vært der hvis han ikke hadde vært kriminell. Så hadde han ikke blitt invitert nå så hadde det ikke vært snakk om utstøtelse.
Men han er der for at han har stor interesse for sjakk og tydeligvis har gjort inntrykk i den lokale sjakklubben. Kanskje han er kjempedyktig til å formilde sjakk og da ser jeg ikke at hans fortid skal være et hinder fra å drive med det. Det kan jo ikke bare være slik at man skal få ny sjanse om man er usynlig i offentligheten.

Så hadde jeg nok stilt meg annerledes om de etterlatte hadde reagert på det, om det var en stor påkjenning for dem så hadde det nok veid tyngre.
Tror du han hadde vært der hvis han ikke hadde vært en kjent kriminell der alt annet hadde vært likt?
Sist redigert av Solvgutt1 den søn jan 16, 2022 1:27 pm, redigert 1 gang totalt.

lund

Legg inn av lund »

Rexwiller skrev: søn jan 16, 2022 12:30 pm
lund skrev: søn jan 16, 2022 12:23 pm
Justice 97 skrev: søn jan 16, 2022 12:20 pm

Funny because it's true.
TV2 (og NRK også for så vidt) brukte Lysglimt som Trump-fan i ulike debatter før valget i 2016. Og en rekke andre eksempler jeg kunne nevnt som strengt tatt motbeviser poenget du tror du har.
Det motbeviser ingenting, Lysglimt var der i kraft av å være Lysglimt, ikke sjakkekspert eller noe annet i et feel good program., som sjakksendinger er. Kan ikke sammenlignes.
Husker du programmet Rus som nettopp ble vist på NRK?

Sulfat

Legg inn av Sulfat »

GoingKronos skrev: søn jan 16, 2022 1:19 pm Noe av det jeg liker med Norge er at det er bygd opp slik at man får nye sjanser, og det at man har vært kriminell ikke betyr et liv i evig utstøtelse.
Nye sjanser er fint, men skal man belønnes ekstra for ugjerningen? For han er ikke i studio for sine sjakkferdigheter, men fordi han står bak en av norgeshistoriens mest brutale ran, som ført til drap på en tjenestemann.

Ufattelig dårlig vurdering av TV2.

KjetilHelle

Legg inn av KjetilHelle »

Dere som snakker om JHA , så er det stor forskjell på en ransmann vs en pedofil som har drept barn. Toska drepte jo heller ingen. Toska er jo nå en tidligere kriminell.

Baldor

Legg inn av Baldor »

Veldig toskete gjort av TV2.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Sulfat skrev: søn jan 16, 2022 1:27 pm
GoingKronos skrev: søn jan 16, 2022 1:19 pm Noe av det jeg liker med Norge er at det er bygd opp slik at man får nye sjanser, og det at man har vært kriminell ikke betyr et liv i evig utstøtelse.
Nye sjanser er fint, men skal man belønnes ekstra for ugjerningen? For han er ikke i studio for sine sjakkferdigheter, men fordi han står bak en av norgeshistoriens mest brutale ran, som ført til drap på en tjenestemann.

Ufattelig dårlig vurdering av TV2.
Har egentlig ikke savnet TV2 så mye under den manglende avtalen med Telenor, og savner de enda mindre nå. Selvsagt skal avtjente kriminelle få leve mest mulig normalt etter avtjent straff, men det er vel ingen mennenskerett å komme på TV. Men de får sikkert opp seertallene, og det er vel det eneste som betyr noe.

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

KjetilHelle skrev: søn jan 16, 2022 1:28 pm Dere som snakker om JHA , så er det stor forskjell på en ransmann vs en pedofil som har drept barn. Toska drepte jo heller ingen. Toska er jo nå en tidligere kriminell.
Han er dømt for drap Toska også, om enn "bare" på en politimann, og om jeg husker rett så var det en del NOKAS-ansatte som fikk noen ganske alvorlige traumer også.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»