Hvor mange gull tar Norge i Beijing?

Svar
oddvar_kjempebra

Hvor mange gull tar Norge i Beijing?

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Jeg bruker samme metode som jeg har hatt stor suksess med tidligere.
Jeg teller opp alle øvelser hvor det ikke er en overraskelse hvis Norge vinner. Den/de norske utøverne trenger altså ikke være den største favoritten.

Jeg tar så det totale antallet og deler på tre.

I de grenene hvor jeg er usikker på om en norsk seier vil være en overraskelse eller ikke gir jeg et halvt poeng. De er markert med en stjerne.

Langrenn

Sprint (m)
Sprintstafett (m)
15 km (m)
30 km (m)
50 km (m)
Stafett (m)
10 km (k)
15 km (k)
30 km (k)
Stafett (k)

10 poeng

Alpint

Lagkonkurranse
Slalom (m)
Storslalom (m)
Super-G (m)
Utfor (m)
*Super-g (k))
*Utfor (k))

6 poeng

Kombinert

Normal bakke
Stor bakke
Lagkonkurranse

3 poeng

Skiskyting

Blandet stafett
20 km (m)
10 km (m)
Jaktstart (m)
Fellestart (m)
Stafett (m)
15 km (k)
7.5 km (k)
Jakstart (k)
Fellesstart (k)
Stafett (k)

11 poeng

Hopp

*Blandet lag
Normal bakke (m)
Stor bakke (m)
Lagkonkurranse
*Normalbakke (k)

4 poeng

Skøyter

Lagtempo
*1500 m (k)
*3000 m (k)

2 poeng

Curling

Mixed double

1 poeng

Snowboard

Big Air (m)
Slopestyle (m)

2 poeng

Fristil

Big Air (m)
Slopestyle (m)
*Big Air (k)

2.5 poeng.

Tilsammen : 41.5 gullsjanser gir 41.5/3 = 14 gull.

Brukeravatar
Team Ingebrigtsen
Innlegg: 1081
Sted: Kongsberg

Legg inn av Team Ingebrigtsen »

Langrenn damer: 4 gull. Det går gjetord om hvor mye bedre Johaug er nå enn i starten av sesongen, og hun er dermed KLAR favoritt på alle individuelle distanserenn. Vi vinner også stafetten.

Langrenn herrer: 5. Vi er klare favoritter på alt utenom 15 km.

Alpint herrer: 3: Vi har gullkandidater i alt utenom kombinasjonen. Vi tar 3 av de 4 hvor vi har gullkandidater.

Alpint mixed: 1. Åpent, men vi er blant nasjonene som satser mest på denne.

Skiskyting damer: 3. Olsbu har vært klart best hele sesongen. Eckhoff stadig den med høyest toppnivå av alle og formen hennes er på vei til himmels. Tipper vi tar 3/5, men tror egentlig vi tar flere enn det.

Skiskyting herrer: 3. Også her har vi den utøveren med klart høyeste nivå (JTB), hvor i tillegg formen har fin kurve rett oppover. Legg til T Bø, SHL og VSC) Tror på mer enn 3/5 her, men velger å være forsiktig med tipset.

Skiskyting mixed: 1: Denne tar vi!

Curling mixed:1

Kombinert 3: Riiber er ikke bare favoritt individuelt, han er favoritt med enorm margin.

Hopp: 1: Gode sjanser i alle øvelser. 1/5 er vel defensiv holdning, men nok en gang velger jeg måtehold.

I tillegg tar Marcus Kleveland 1 gull

Vi tar sikkert ett gull eller to på skøyter også, og kan ta flere på snøbrett og ski fristil, men jeg velger å være forsiktig.

Totalt: 26 gull, tipset er litt vel defensivt, men det får stå slik (blir sikkert 30+)

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Team Ingebrigtsen skrev: man jan 24, 2022 11:28 am Totalt: 26 gull, tipset er litt vel defensivt, men det får stå slik (blir sikkert 30+)
Det var optimisten sin det :)

Brukeravatar
Team Ingebrigtsen
Innlegg: 1081
Sted: Kongsberg

Legg inn av Team Ingebrigtsen »

oddvar_kjempebra skrev: man jan 24, 2022 11:32 am
Team Ingebrigtsen skrev: man jan 24, 2022 11:28 am Totalt: 26 gull, tipset er litt vel defensivt, men det får stå slik (blir sikkert 30+)
Det var optimisten sin det :)
Først og fremst VELDIG forsiktig når det gjelder skiskyting, synes formutvikling tilsier at vi er favoritter på alle 11 øvelser, så 7/11 høres lite ut. Spesielt føles det ut som om de norske er på vei oppover formmessig, og de franske og svenske på vei nedover. Russland mulig joker på herresiden, de har bedre utvikling på formen enn Frankrike og Sverige.

lund

Legg inn av lund »

Er det egentlig vits å tippe på dette før alle har kommet seg ned til Beijing? Er så mye potensiell koronasmitte at det er fryktelig mye som kan skje før OL starter.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Team Ingebrigtsen skrev: man jan 24, 2022 11:40 am
oddvar_kjempebra skrev: man jan 24, 2022 11:32 am
Team Ingebrigtsen skrev: man jan 24, 2022 11:28 am Totalt: 26 gull, tipset er litt vel defensivt, men det får stå slik (blir sikkert 30+)
Det var optimisten sin det :)
Først og fremst VELDIG forsiktig når det gjelder skiskyting, synes formutvikling tilsier at vi er favoritter på alle 11 øvelser, så 7/11 høres lite ut. Spesielt føles det ut som om de norske er på vei oppover formmessig, og de franske og svenske på vei nedover. Russland mulig joker på herresiden, de har bedre utvikling på formen enn Frankrike og Sverige.
Skiskytingen i Beijing er veldig værutsatt og kan fort få bingopreg over seg. Bjørndalen (som er av få som har vært der) sier at pga været tror han at det ikke det blir noen konger eller dronninger i skiskyting og at medaljene vil spres utover.
Sist redigert av oddvar_kjempebra den man jan 24, 2022 11:45 am, redigert 1 gang totalt.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

lund skrev: man jan 24, 2022 11:41 am Er det egentlig vits å tippe på dette før alle har kommet seg ned til Beijing? Er så mye potensiell koronasmitte at det er fryktelig mye som kan skje før OL starter.
Tipsene er selvfølgelig basert på at de beste stiller.

Brukeravatar
Team Ingebrigtsen
Innlegg: 1081
Sted: Kongsberg

Legg inn av Team Ingebrigtsen »

lund skrev: man jan 24, 2022 11:41 am Er det egentlig vits å tippe på dette før alle har kommet seg ned til Beijing? Er så mye potensiell koronasmitte at det er fryktelig mye som kan skje før OL starter.
Du har helt rett i at en god del utøvere vil aldri komme til start, men man kan jo ikke ta utgangspunkt i det. Man får tippe ut fra forutsetningene, og så kan vi ikke ta høyde for hvem som ryker på Korona. Hadde jeg vært utøver så ville jeg dratt tidlig til Kina, tror det er mye større sjanse for smitte omtrent alle andre plasser.
Sist redigert av Team Ingebrigtsen den man jan 24, 2022 11:50 am, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Team Ingebrigtsen
Innlegg: 1081
Sted: Kongsberg

Legg inn av Team Ingebrigtsen »

oddvar_kjempebra skrev: man jan 24, 2022 11:43 am
Team Ingebrigtsen skrev: man jan 24, 2022 11:40 am

Først og fremst VELDIG forsiktig når det gjelder skiskyting, synes formutvikling tilsier at vi er favoritter på alle 11 øvelser, så 7/11 høres lite ut. Spesielt føles det ut som om de norske er på vei oppover formmessig, og de franske og svenske på vei nedover. Russland mulig joker på herresiden, de har bedre utvikling på formen enn Frankrike og Sverige.
Skiskytingen i Beijing er veldig værutsatt og kan fort få bingopreg over seg. Bjørndalen (som er av få som har vært der) sier at pga været tror han at det ikke det blir noen konger eller dronninger i skiskyting og at medaljene vil spres utover.
Jeg fikk med meg den uttalelsen, samtidig er det nå meldt kaldt og stabilt vær så langt. I tillegg er norske utøvere gode på uforutsette hendelser (spesielt i alpint, men også i de andre idrettene). Jeg anser derfor det som et pluss for Norge selv med skiftende forhold.

lund

Legg inn av lund »

oddvar_kjempebra skrev: man jan 24, 2022 11:44 am
lund skrev: man jan 24, 2022 11:41 am Er det egentlig vits å tippe på dette før alle har kommet seg ned til Beijing? Er så mye potensiell koronasmitte at det er fryktelig mye som kan skje før OL starter.
Tipsene er selvfølgelig basert på at de beste stiller.
Jeg har for så vidt allerede tippet 16 gull (og 47 medaljer tror jeg) i en annen tråd, så jeg får stå for det.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Team Ingebrigtsen skrev: man jan 24, 2022 11:49 am
oddvar_kjempebra skrev: man jan 24, 2022 11:43 am
Team Ingebrigtsen skrev: man jan 24, 2022 11:40 am

Først og fremst VELDIG forsiktig når det gjelder skiskyting, synes formutvikling tilsier at vi er favoritter på alle 11 øvelser, så 7/11 høres lite ut. Spesielt føles det ut som om de norske er på vei oppover formmessig, og de franske og svenske på vei nedover. Russland mulig joker på herresiden, de har bedre utvikling på formen enn Frankrike og Sverige.
Skiskytingen i Beijing er veldig værutsatt og kan fort få bingopreg over seg. Bjørndalen (som er av få som har vært der) sier at pga været tror han at det ikke det blir noen konger eller dronninger i skiskyting og at medaljene vil spres utover.
Jeg fikk med meg den uttalelsen, samtidig er det nå meldt kaldt og stabilt vær så langt. I tillegg er norske utøvere gode på uforutsette hendelser (spesielt i alpint, men også i de andre idrettene). Jeg anser derfor det som et pluss for Norge selv med skiftende forhold.
Det er vinden som er problemet, ikke mildvær. Skyting i vind er det flere andre nasjoner som er minst like gode som Norge på. Norge har forøvrig heller ikke vært kjempegode på preparering av ski under veldig kalde forhold.

Det betyr ikke at jeg tror vi blir stående uten gull i skiskyting, men 3-4 skal vi være veldig godt fornøyd med.

Forøvrig ser jeg Norges gullsjanser som omtrent slik de var for fire år siden. Da havnet vi også på 14 gull. Det er tross alt mange andre nasjoner som stiller med sterke folk.

Og med utfordrene vær (kaldt og mye vind) er det flere øvelser enn skiskyting som kan få litt bingopreg over seg.

Intervallhall
Innlegg: 1627

Legg inn av Intervallhall »

Hadde tippet 16-17 gull uten usikkerhet rundt covid. Men tror nå det blir 6-7 gull.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Intervallhall skrev: man jan 24, 2022 12:01 pm Hadde tippet 16-17 gull uten usikkerhet rundt covid. Men tror nå det blir 6-7 gull.
Så det er bare Norge som blir hardt rammet av covidsmitte. Ikke våre sterkeste konkurrenter?

Intervallhall
Innlegg: 1627

Legg inn av Intervallhall »

oddvar_kjempebra skrev: man jan 24, 2022 12:05 pm
Intervallhall skrev: man jan 24, 2022 12:01 pm Hadde tippet 16-17 gull uten usikkerhet rundt covid. Men tror nå det blir 6-7 gull.
Så det er bare Norge som blir hardt rammet av covidsmitte. Ikke våre sterkeste konkurrenter?
Joda. Men nå er det smitte i Seiser Alm, så der kan 6-7 gull ryke.

Brukeravatar
Team Ingebrigtsen
Innlegg: 1081
Sted: Kongsberg

Legg inn av Team Ingebrigtsen »

Intervallhall skrev: man jan 24, 2022 12:01 pm Hadde tippet 16-17 gull uten usikkerhet rundt covid.
Det er 13 dager til de norske herreløpene skal i aksjon, og 15 dager til sprint individuelt. Så klart ingen fordel med Korona, men marerittet ville jo vært om det kom om en uke. Skal man først få det, så er det jo greit nå.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Intervallhall skrev: man jan 24, 2022 12:07 pm
oddvar_kjempebra skrev: man jan 24, 2022 12:05 pm
Intervallhall skrev: man jan 24, 2022 12:01 pm Hadde tippet 16-17 gull uten usikkerhet rundt covid. Men tror nå det blir 6-7 gull.
Så det er bare Norge som blir hardt rammet av covidsmitte. Ikke våre sterkeste konkurrenter?
Joda. Men nå er det smitte i Seiser Alm, så der kan 6-7 gull ryke.
Vi får se. Jeg holdt ikke Arild Monsen som favoritt på noen av distansene.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Team Ingebrigtsen skrev: man jan 24, 2022 12:12 pm
Intervallhall skrev: man jan 24, 2022 12:01 pm Hadde tippet 16-17 gull uten usikkerhet rundt covid.
Det er 13 dager til de norske herreløpene skal i aksjon, og 15 dager til sprint individuelt. Så klart ingen fordel med Korona, men marerittet ville jo vært om det kom om en uke. Skal man først få det, så er det jo greit nå.
Enig, Og så burde man komme seg til Kina så raskt som mulig. Der er det jo veldig lav smitte.

Intervallhall
Innlegg: 1627

Legg inn av Intervallhall »

Team Ingebrigtsen skrev: man jan 24, 2022 12:12 pm
Intervallhall skrev: man jan 24, 2022 12:01 pm Hadde tippet 16-17 gull uten usikkerhet rundt covid.
Det er 13 dager til de norske herreløpene skal i aksjon, og 15 dager til sprint individuelt. Så klart ingen fordel med Korona, men marerittet ville jo vært om det kom om en uke. Skal man først få det, så er det jo greit nå.
Ingen av løperne kommer inn i Kina hvis de blir smittet denne uken.

Brukeravatar
Team Ingebrigtsen
Innlegg: 1081
Sted: Kongsberg

Legg inn av Team Ingebrigtsen »

Intervallhall skrev: man jan 24, 2022 12:22 pm
Team Ingebrigtsen skrev: man jan 24, 2022 12:12 pm
Intervallhall skrev: man jan 24, 2022 12:01 pm Hadde tippet 16-17 gull uten usikkerhet rundt covid.
Det er 13 dager til de norske herreløpene skal i aksjon, og 15 dager til sprint individuelt. Så klart ingen fordel med Korona, men marerittet ville jo vært om det kom om en uke. Skal man først få det, så er det jo greit nå.
Ingen av løperne kommer inn i Kina hvis de blir smittet denne uken.
Joda, de må bare vente med avreise.

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Jeg har gått svært vitenskapelig og matematisk til verks og har kommet frem til fasiten. Resultatet er som følger:

20 gull
12 sølv
10 bronse

For en samlet total på 42 medaljer til lille Norge!

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Legg inn av Korgutt »

Hva slags klovnestreker er dette snakk om? Arild Monsen skal da vel faen ta meg ikke ut for å ta noen gullmedaljer. Klæbben holder seg garantert smittefri er mitt tips.

Intervallhall
Innlegg: 1627

Legg inn av Intervallhall »

Team Ingebrigtsen skrev: man jan 24, 2022 12:23 pm
Intervallhall skrev: man jan 24, 2022 12:22 pm
Team Ingebrigtsen skrev: man jan 24, 2022 12:12 pm

Det er 13 dager til de norske herreløpene skal i aksjon, og 15 dager til sprint individuelt. Så klart ingen fordel med Korona, men marerittet ville jo vært om det kom om en uke. Skal man først få det, så er det jo greit nå.
Ingen av løperne kommer inn i Kina hvis de blir smittet denne uken.
Joda, de må bare vente med avreise.
Husk at du kan teste positivt 3 måneder etter endt koronasykdom.

Brukeravatar
Team Ingebrigtsen
Innlegg: 1081
Sted: Kongsberg

Legg inn av Team Ingebrigtsen »

oddvar_kjempebra skrev: man jan 24, 2022 12:14 pm
Team Ingebrigtsen skrev: man jan 24, 2022 12:12 pm
Intervallhall skrev: man jan 24, 2022 12:01 pm Hadde tippet 16-17 gull uten usikkerhet rundt covid.
Det er 13 dager til de norske herreløpene skal i aksjon, og 15 dager til sprint individuelt. Så klart ingen fordel med Korona, men marerittet ville jo vært om det kom om en uke. Skal man først få det, så er det jo greit nå.
Enig, Og så burde man komme seg til Kina så raskt som mulig. Der er det jo veldig lav smitte.
Jepp, er større sjanse å bli smittet omtrent alle andre plasser.
Noen er jo redd brakkesyken, men vurdert opp mot risikoen med å være på reisefot tett inn mot mesterskapet så burde valget være enkelt.

Intervallhall
Innlegg: 1627

Legg inn av Intervallhall »

Alle på det norske herrelaget kan potensielt være smittebærere nå. Så de er ikke trygge i Kina heller.

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Videre så har vi dette:
Tyskland med 12 gull
ROC med 12 gull
Sverige med 8 gull
USA med 7 gull
Nederland med 6 gull
Canada med 6 gull
Sveits med 6 gull

Videre ned på listen så imponerer Kina med sine 4 gull, mens Frankrike flopper hardt.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Intervallhall skrev: man jan 24, 2022 12:25 pm
Team Ingebrigtsen skrev: man jan 24, 2022 12:23 pm
Intervallhall skrev: man jan 24, 2022 12:22 pm

Ingen av løperne kommer inn i Kina hvis de blir smittet denne uken.
Joda, de må bare vente med avreise.
Husk at du kan teste positivt 3 måneder etter endt koronasykdom.
Ja, du kan gjøre det. Men for hver dag som gårt synker sannsynligheten for en falsk positiv test. Så håpet er ikke ute hvis du tester positivt denne uken. Men avreise må nok utsettes.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Intervallhall skrev: man jan 24, 2022 12:28 pm Alle på det norske herrelaget kan potensielt være smittebærere nå. Så de er ikke trygge i Kina heller.
Alle kan potensielt være smittebærere. At du har hatt mulig nærkontakt med en som du vet er smittet gjør deg ikke nødvendigvis så mye mer utsatt enn de av oss som ikke vet om vi har hatt nærkontakt med en smittet.

Intervallhall
Innlegg: 1627

Legg inn av Intervallhall »

oddvar_kjempebra skrev: man jan 24, 2022 12:33 pm
Intervallhall skrev: man jan 24, 2022 12:28 pm Alle på det norske herrelaget kan potensielt være smittebærere nå. Så de er ikke trygge i Kina heller.
Alle kan potensielt være smittebærere. At du har hatt mulig nærkontakt med en som du vet er smittet gjør deg ikke nødvendigvis så mye mer utsatt enn de av oss som ikke vet om vi har hatt nærkontakt med en smittet.
Men det er svært sannsynlig at flere av herreløpere har hatt tett kontakt med Monsen. Jeg forstår at det er en risiko uansett, men den er betydelig større etter en positiv test.

Men vi får se hva som skjer. Det er nok nasjoner som er mindre forsiktige enn Norge, så blir spennende hvem som kommer til start i de ulike konkurransene. Covid-testen i Kina skal gi lettere utslag på sykdom, så det kan bli et lotteri. Litt som i Håndball-EM. Bare med mye strengere regler i Kina.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Intervallhall skrev: man jan 24, 2022 12:35 pm
oddvar_kjempebra skrev: man jan 24, 2022 12:33 pm
Intervallhall skrev: man jan 24, 2022 12:28 pm Alle på det norske herrelaget kan potensielt være smittebærere nå. Så de er ikke trygge i Kina heller.
Alle kan potensielt være smittebærere. At du har hatt mulig nærkontakt med en som du vet er smittet gjør deg ikke nødvendigvis så mye mer utsatt enn de av oss som ikke vet om vi har hatt nærkontakt med en smittet.
Men det er svært sannsynlig at flere av herreløpere har hatt tett kontakt med Monsen. Jeg forstår at det er en risiko uansett, men den er betydelig større etter en positiv test.
Nja, det var sånn før da det ikke var så mye smitte i samfunnet. Men nå er det så mye smitte så vi er alle veldig utsatt uansett om vi vet om noen i vårt nærmiljø som er smittet eller ikke. Over halvparten av de med omikron-smitte er asymptotiske.

Det kan altså godt hende at det svenske landslaget er nesten like utsatt selv om de ikke har noen på sin leir som har testet positiv (ennå).

Jeg er forøvrig ikke så sikker på om så mange har hatt tett kontakt med Monsen. Spørs litt hva du legger i det. De har jo hatt strenge regler hele tiden mens de har vært der.

Alle de norske utøverne har testet negativ på en selvtest i dag i hvertfall. Så får vi se hva PCR-testen viser i morgen.
Sist redigert av oddvar_kjempebra den man jan 24, 2022 12:43 pm, redigert 1 gang totalt.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Jeg tipper 8-10 gull.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «OL»