Rødt er nå det fjerde største partiet i Norge

Svar
Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Re: Rødt er nå det fjerde største partiet i Norge

Legg inn av Karatel »

ulefos skrev: søn feb 27, 2022 6:21 pm
Karatel skrev: søn feb 27, 2022 3:27 pm
Dette erTyb ring-Gjedde:

" Jeg reagerer på den kraftige og kategoriske fordømmelsen av Putin.
når sa Fiskaa noe som i det hele tatt kan ligne på det Tybring-Gjedde sa her?
men nå har TG ombestemt seg og vil gi fredsprisen til Ukrainas president, noen er flinkere til å snu kappa etter vinden enn andre
Det er uredelig debattskikk å ta ting ut av konteksten og late som om man ikke ser sammenhengen det står i. Sammenhengen viser så altfor klar at Fiskaa og Tybring-Gjedde er svært så enige.

Og det er jeg ikke alene om mene.

"Ironisk nok er Fiskaa på «lag» med Donald Trump, med europeiske høyrepopulister (Fiskaa sto side ved side med Christian Tybring-Gjedde på NRK-debatten), samt tidligere AKP-leder Pål Steigan og hans hesteskokamerater i sikkerhetspolitikken (men også i europapolitikken)."

https://civita.no/menneskerettigheter-o ... ny-flaske/

At Tybring-Gjedde snur kappen etter vinden, er jeg enig i, men Ingrid Fiskaa gjør jo nøyaktig det samme, hun snur også kappen etter vinden. Eller mener du at hun fortsatt ser saken fra to sider og viser til "dei siste tiåras utviding av USA si interessesfære i Europa"?

I så tilfelle er hun i utakt med resten av SV.

"- SV fordømmer den russiske invasjonen av Ukraina på det sterkeste. Vår solidaritet er med Ukraina og dets folk, som opplever et brutalt og ulovlig overfall, sier SV-leder Audun Lysbakken, etter at Russland angrep Ukraina."

https://www.sv.no/blog/2022/02/24/sv-fo ... a-ukraina/

Jeg vet jo at dette er bortkastet tid, uansett hvor mye idioti, dumheter og tåpeligheter det kommer fra en SV-politiker, vil du forsvare det.

ulefos

Legg inn av ulefos »

Karatel skrev: man feb 28, 2022 9:58 am [
Jeg vet jo at dette er bortkastet tid
det som er bortkastet er å lese en som deler ut sitater i hytt og pine, hva er galt med å skrive dine egne tekster selv?

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/v ... v-og-roedt

Ikke uventet har Rødt tapt på Nato-standpunktet deres, og omtrent hele oppgangen de har hatt de siste månedene er spist opp i et eneste jafs. SV faller også, mens Ap til tross for problemer med nestlederen går frem og snur trenden med Nato og situasjonen i Ukraina.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Ser ut som Putin stoppet festen for Rødt og minnet folk på hvor farlig og uansvarlig partiet er.

Brukeravatar
Baguette
Innlegg: 223

Legg inn av Baguette »

Canucks skrev: tir mar 15, 2022 3:55 pm https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/v ... v-og-roedt

Ikke uventet har Rødt tapt på Nato-standpunktet deres, og omtrent hele oppgangen de har hatt de siste månedene er spist opp i et eneste jafs. SV faller også, mens Ap til tross for problemer med nestlederen går frem og snur trenden med Nato og situasjonen i Ukraina.
Det eneste positivet med denne invasjonen er att denne idiot poltikken blir avkledd.

guru

Legg inn av guru »

Vi ser nå at Rødt og MDG blir fullstendig avkledd. Når denne typen kriser oppstår og alvoret synker inn forstår folk at disse partiene ikke er i nærheten av å kunne være styringspartier, og deres enormt uansvarlige politikk blir avslørt. Bare så synd at man må gjennomgå alvorlige kriser for at folk skal få opp øynene for hva de faktisk står for. Men fortsatt bekymringsfullt at Rødt faktisk er over sperregrensen. Men er ganske sikker på om at det hadde vært
valg om kort tid, så hadde de vært godt plassert under sperregrensa.

Kan godt ta med SV også. Noe av det flauste jeg har sett i norsk politikk på lenge er nå SV nettopp gikk ut og sa de var fortsatt for en utmelding av NATO, men "ikke akkurat nå". Det er ikke til å tro.

Det er veldig logisk at våre to største styringspartier får en fremgang på denne målingen, og et godt tegn.

ulefos

Legg inn av ulefos »

GoingKronos skrev: tir mar 15, 2022 5:21 pm Ser ut som Putin stoppet festen for Rødt og minnet folk på hvor farlig og uansvarlig partiet er.
meg bekjent er det ikke Rødt, men FRP som har hatt et godt forhold til Putin, det samme ser vi blant høyreradikale i andre land

"USAs voldsomme fordømmelse av Russlands intervensjon på Krim pisker opp stemningen i Ukraina, mener Frps Christian Tybring-Gjedde. Han støtter ikke den samlede norske fordømmelsen av Russland i konflikten."
https://www.nrk.no/norge/tybring-gjedde ... 1.11589110
Sist redigert av ulefos den ons mar 16, 2022 7:18 pm, redigert 1 gang totalt.

ulefos

Legg inn av ulefos »

Karatel skrev: man feb 28, 2022 9:58 am
"- SV fordømmer den russiske invasjonen av Ukraina på det sterkeste. Vår solidaritet er med Ukraina og dets folk, som opplever et brutalt og ulovlig overfall, sier SV-leder Audun Lysbakken, etter at Russland angrep Ukraina."

https://www.sv.no/blog/2022/02/24/sv-fo ... a-ukraina/
hva er problemet?

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Canucks skrev: tir mar 15, 2022 3:55 pm https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/v ... v-og-roedt

Ikke uventet har Rødt tapt på Nato-standpunktet deres, og omtrent hele oppgangen de har hatt de siste månedene er spist opp i et eneste jafs. SV faller også, mens Ap til tross for problemer med nestlederen går frem og snur trenden med Nato og situasjonen i Ukraina.
Her må vi være litt edruelige på vegne av Rødt. At de skulle ligge opp mot 10% fremsto hele tiden som urealistisk. De tjente mye på strøm, må taper de på utenrikspolitikk. Easy comes, easy goes. Snittet deres i mars er uansett 7,7%, som er nøyaktig 3% høyere enn ved deres store gjennombrudd på 4,7%. Her snakker vi om en korrigering av Rødts langsiktige nivå som jeg tror kan være rundt 5-6%. Det er nok sikkert en ambisjon en så realistisk fyr som Moxnes har sett for seg.

olek1970

Legg inn av olek1970 »

Folk_flesk skrev: tor mar 17, 2022 12:21 am
Canucks skrev: tir mar 15, 2022 3:55 pm https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/v ... v-og-roedt

Ikke uventet har Rødt tapt på Nato-standpunktet deres, og omtrent hele oppgangen de har hatt de siste månedene er spist opp i et eneste jafs. SV faller også, mens Ap til tross for problemer med nestlederen går frem og snur trenden med Nato og situasjonen i Ukraina.
Her må vi være litt edruelige på vegne av Rødt. At de skulle ligge opp mot 10% fremsto hele tiden som urealistisk. De tjente mye på strøm, må taper de på utenrikspolitikk. Easy comes, easy goes. Snittet deres i mars er uansett 7,7%, som er nøyaktig 3% høyere enn ved deres store gjennombrudd på 4,7%. Her snakker vi om en korrigering av Rødts langsiktige nivå som jeg tror kan være rundt 5-6%. Det er nok sikkert en ambisjon en så realistisk fyr som Moxnes har sett for seg.
De feste velgerne i Rødt er for NATO:

https://www.aftenposten.no/norge/politi ... med-i-nato

Nå er det ikke noe problem for Moxnes og Rødt at de er det. Og det sier jo Moxnes også. Men interessant at tallet for Rødt og SV av velgere for NATO er såpass høyt. Her er partiet i utakt med velgerne sine. Uten at det er noe problem da, for det er det ikke.

olek1970

Legg inn av olek1970 »

olek1970 skrev: tor mar 17, 2022 11:38 pm
Folk_flesk skrev: tor mar 17, 2022 12:21 am
Canucks skrev: tir mar 15, 2022 3:55 pm https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/v ... v-og-roedt

Ikke uventet har Rødt tapt på Nato-standpunktet deres, og omtrent hele oppgangen de har hatt de siste månedene er spist opp i et eneste jafs. SV faller også, mens Ap til tross for problemer med nestlederen går frem og snur trenden med Nato og situasjonen i Ukraina.
Her må vi være litt edruelige på vegne av Rødt. At de skulle ligge opp mot 10% fremsto hele tiden som urealistisk. De tjente mye på strøm, må taper de på utenrikspolitikk. Easy comes, easy goes. Snittet deres i mars er uansett 7,7%, som er nøyaktig 3% høyere enn ved deres store gjennombrudd på 4,7%. Her snakker vi om en korrigering av Rødts langsiktige nivå som jeg tror kan være rundt 5-6%. Det er nok sikkert en ambisjon en så realistisk fyr som Moxnes har sett for seg.
De fleste velgerne i Rødt er for NATO:

https://www.aftenposten.no/norge/politi ... med-i-nato

Nå er det ikke noe problem for Moxnes og Rødt at de er det. Og det sier jo Moxnes også. Men interessant at tallet for Rødt og SV av velgere for NATO er såpass høyt. Her er partiet i utakt med velgerne sine. Uten at det er noe problem da, for det er det ikke.

Starstruck

Legg inn av Starstruck »

«Vi er veldig imot NATO, men veldig for at de som er for NATO også stemmer på oss».

Rødts bidrag til politikken er å ta noen saker de vet mange er opptatt av (tannhelse, strøm, rikinger) og kjøre på med dem og samtidig «gjemme bort» sin fascinasjon for kommunisme og marxisme. Forsvaret skal styrkes gjennom et nordisk luftslott av et samarbeid.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Starstruck skrev: lør mar 19, 2022 2:08 am «Vi er veldig imot NATO, men veldig for at de som er for NATO også stemmer på oss».

Rødts bidrag til politikken er å ta noen saker de vet mange er opptatt av (tannhelse, strøm, rikinger) og kjøre på med dem og samtidig «gjemme bort» sin fascinasjon for kommunisme og marxisme. Forsvaret skal styrkes gjennom et nordisk luftslott av et samarbeid.
Helt riktig.

Det er jo fair å ønske et kommunistisk eller marxistisk samfunn. Det er et fritt land, og selv om jeg skyr de ideologiene forstår jeg at noen tror at «alle skal være like mye verdt» er en plausibel og gjennomførbar tanke. I allefall med den massive empirien som motbeviser at et kommunistisk samfunn vil fungere spesielt bra.

Men selv om jeg mener folk skal få på tro på kommunisme og marxisme er jeg likevel ganske så sikker på at mange som sier de skal stemme Rødt i meningsmålinger ikke aner hva slags samfunn de stemmer på om de stemmer på partiet.

Og for meg er det på grensen til svindel fra Rødts side å underkommunisere hva slags samfunn de ønsker seg.

Jeg tviler ikke på at Rødt mener det de sier i de sakene der de kjører populismeextravaganza, men det er det de ikke forteller som er problemet.

På mange måter forstår jeg hvorfor de ikke snakker så høyt om det, det ville fått mange potensielle velgere til å tenke Oh Hell No!! Men likevel er det litt shady å ikke si det som det er. Hadde vært langt bedre om de bare sa det som det var. Selv om det selvsagt hadde ført til at majoriteten av stemmene hadde gått til andre partier.

Jallaskar

Legg inn av Jallaskar »

PapaSmurf skrev: lør mar 19, 2022 2:46 am

Men selv om jeg mener folk skal få på tro på kommunisme og marxisme er jeg likevel ganske så sikker på at mange som sier de skal stemme Rødt i meningsmålinger ikke aner hva slags samfunn de stemmer på om de stemmer på partiet.

Og for meg er det på grensen til svindel fra Rødts side å underkommunisere hva slags samfunn de ønsker seg.
Det Rødt mener står i programmet til Rødt. Det er bare å lese der, så veldig underkommunisert kan det ikke være?

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

olek1970 skrev: tor mar 17, 2022 11:38 pm
Folk_flesk skrev: tor mar 17, 2022 12:21 am
Canucks skrev: tir mar 15, 2022 3:55 pm https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/v ... v-og-roedt

Ikke uventet har Rødt tapt på Nato-standpunktet deres, og omtrent hele oppgangen de har hatt de siste månedene er spist opp i et eneste jafs. SV faller også, mens Ap til tross for problemer med nestlederen går frem og snur trenden med Nato og situasjonen i Ukraina.
Her må vi være litt edruelige på vegne av Rødt. At de skulle ligge opp mot 10% fremsto hele tiden som urealistisk. De tjente mye på strøm, må taper de på utenrikspolitikk. Easy comes, easy goes. Snittet deres i mars er uansett 7,7%, som er nøyaktig 3% høyere enn ved deres store gjennombrudd på 4,7%. Her snakker vi om en korrigering av Rødts langsiktige nivå som jeg tror kan være rundt 5-6%. Det er nok sikkert en ambisjon en så realistisk fyr som Moxnes har sett for seg.
De feste velgerne i Rødt er for NATO:

https://www.aftenposten.no/norge/politi ... med-i-nato

Nå er det ikke noe problem for Moxnes og Rødt at de er det. Og det sier jo Moxnes også. Men interessant at tallet for Rødt og SV av velgere for NATO er såpass høyt. Her er partiet i utakt med velgerne sine. Uten at det er noe problem da, for det er det ikke.
Det er åpenbart at NATO ikke er den viktigste saken for de fleste Rødt-velgerne. Samtidig har nok Rødt tjent på å være det mest konsekvent kritiske partiet til krigene i Afghanistan, Irak og Libya. Antar at mange som sier de er for NATO har lite forståelse for hvorfor Norge skal rote seg inn denne typen destabiliserende kriger under påskudd av "allianse-solidaritet".

olek1970

Legg inn av olek1970 »

Folk_flesk skrev: lør mar 19, 2022 12:39 pm
olek1970 skrev: tor mar 17, 2022 11:38 pm
Folk_flesk skrev: tor mar 17, 2022 12:21 am

Her må vi være litt edruelige på vegne av Rødt. At de skulle ligge opp mot 10% fremsto hele tiden som urealistisk. De tjente mye på strøm, må taper de på utenrikspolitikk. Easy comes, easy goes. Snittet deres i mars er uansett 7,7%, som er nøyaktig 3% høyere enn ved deres store gjennombrudd på 4,7%. Her snakker vi om en korrigering av Rødts langsiktige nivå som jeg tror kan være rundt 5-6%. Det er nok sikkert en ambisjon en så realistisk fyr som Moxnes har sett for seg.
De feste velgerne i Rødt er for NATO:

https://www.aftenposten.no/norge/politi ... med-i-nato

Nå er det ikke noe problem for Moxnes og Rødt at de er det. Og det sier jo Moxnes også. Men interessant at tallet for Rødt og SV av velgere for NATO er såpass høyt. Her er partiet i utakt med velgerne sine. Uten at det er noe problem da, for det er det ikke.
Det er åpenbart at NATO ikke er den viktigste saken for de fleste Rødt-velgerne. Samtidig har nok Rødt tjent på å være det mest konsekvent kritiske partiet til krigene i Afghanistan, Irak og Libya. Antar at mange som sier de er for NATO har lite forståelse for hvorfor Norge skal rote seg inn denne typen destabiliserende kriger under påskudd av "allianse-solidaritet".
Nei, er nok langt i fra det viktigste. Og er selvsagt fult mulig å være for NATO og allikevel være kritisk til en del av det NATO gjør. Det er det nok en del som er det, også blant andre velgere.

Uansett er nok Moxnes glad for de velgerne han får, uansett om de er for eller i mot NATO. Skulle da også bare mangle at han ikke var det. Er nå engang mange velgere som kan gi ett politisk parti innflytelse. Hadde sett og hørtes rart ut om Moxnes under en valgkamp hadde sagt at han ikke ønsket velgere som ikke var enig i absolutt alt som sto i Rødts partiprogram for å si det sånn.

Zorbeltuss

Legg inn av Zorbeltuss »

Nå har jeg aldri vurdert å stemme på rødt, dog så har SV vært aktuelt, men ikke stemt på de siden jeg passerte 25. Forholdet til NATO og EØS (som jeg mener vi bør være med i) har ikke bekymret meg voldsomt fordi jeg vet at dette ikke er noe de klarer å få gjennomført uansett, så for meg så handler valget om i hvilken retning jeg vil at Høyre/AP skal dras i (har stemt på partier på begge fløyer).

Rødt sine standpunkter framstår for meg som å ha rot i en fordreid virkelighetsoppfatning som gjør at deres løsninger vil føre til passe håpløst resultat, men det samme gjelder forøvrig FRP når de ikke konkurrerer med Vedum om å komme med de mest kyniske populistiske lovnadene for å sanke stemmer. Må presiseres at det vi snakker om vesentlig *mer* fordreid enn hos resten, alle partier har sine ideologiske skylapper og våpendragere.

Starstruck

Legg inn av Starstruck »

Noen saker er større og mer definerende enn andre i forhold til hvilket politisk standpunkt man har. Hvordan sikkerhetspolitikken skal formes er en slik en.

Man kan være for private barnehager og allikevel stemme Rødt. Men man kan virkelig ikke, etter min mening, være for NATO-medlemskap og stemme på et parti som er diametralt imot.

Utfordringen med Norges forsvarspolitikk de siste tiår er at vi ikke har hatt en reell trussel mot oss. Slikt sett har forsvarsbudsjettet blitt målt opp og sidestilt mot alle andre poster i statsbudsjettet. Og gjerne tapt mot andre saker som har hatt en større «der og da» effekt.

På samme måte er det en oppfatning for mange om at standpunkt i forsvarspolitikk ikke trenger å være det samme som partiet man stemmer på sitt standpunkt, fordi man er enig i så mange andre saker.

Men man kan virkelig ikke sidestille forsvarspolitikk med tannhelse, barnehager eller skattesatser. Hvordan vi skal kunne forsvare vårt land i fremtiden bør være sak nummer en for alle velgere, og er langt viktigere enn sykelønnsordninger og lengde på arbeidsdagen. Da bør man ikke stemme på et parti som er mot NATO hvis man selv er for.

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

https://www.dagbladet.no/meninger/pa-ti ... r/75796562

Om ikke Rødt fikser opp i dette snarest tror jeg man snart begynner og snuse rundt sperregrensa, og faller under igjen, og all gevinsten man høstet i fjor høst er jo alt ødelagt, og når det virker og gå helt opp til ledelsen, ikke Moxnes selv som har vært klar. Så Rødt sitt oppgjør burde for deres del komme raskt, ellers er de fort helt tilbake til start.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Canucks skrev: tor apr 07, 2022 10:24 pm https://www.dagbladet.no/meninger/pa-ti ... r/75796562

Om ikke Rødt fikser opp i dette snarest tror jeg man snart begynner og snuse rundt sperregrensa, og faller under igjen, og all gevinsten man høstet i fjor høst er jo alt ødelagt, og når det virker og gå helt opp til ledelsen, ikke Moxnes selv som har vært klart. Så Rødt sitt oppgjør burde for deres del komme raskt, ellers er de fort helt tilbake til start.
Det gjør de nok uansett, unntatt i Oslo. De seiler på populistiske saker for tiden.

Ljot

Legg inn av Ljot »

Canucks skrev: tor apr 07, 2022 10:24 pm https://www.dagbladet.no/meninger/pa-ti ... r/75796562

Om ikke Rødt fikser opp i dette snarest tror jeg man snart begynner og snuse rundt sperregrensa, og faller under igjen, og all gevinsten man høstet i fjor høst er jo alt ødelagt, og når det virker og gå helt opp til ledelsen, ikke Moxnes selv som har vært klar. Så Rødt sitt oppgjør burde for deres del komme raskt, ellers er de fort helt tilbake til start.
Fjøslyktanalogen passer nok like godt på Rødt sine politikere som det gjør for FrP sine. Begge partier sliter med unge og gamle museumsvoktere.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Ljot skrev: tor apr 07, 2022 10:50 pm
Canucks skrev: tor apr 07, 2022 10:24 pm https://www.dagbladet.no/meninger/pa-ti ... r/75796562

Om ikke Rødt fikser opp i dette snarest tror jeg man snart begynner og snuse rundt sperregrensa, og faller under igjen, og all gevinsten man høstet i fjor høst er jo alt ødelagt, og når det virker og gå helt opp til ledelsen, ikke Moxnes selv som har vært klar. Så Rødt sitt oppgjør burde for deres del komme raskt, ellers er de fort helt tilbake til start.
Fjøslyktanalogen passer nok like godt på Rødt sine politikere som det gjør for FrP sine. Begge partier sliter med unge og gamle museumsvoktere.
Forunderlig sammenligning pr i dag, når det ene partiet har ledet an som ansvarlig parti i en meget vellykket regjeringskonstellasjon som varte i over 5 år.
Mens Rødt kun er stuerene hos personer som vil gjøre store omveltninger på alt som har gjort Norge til et av de beste landene i verden å bo i. Skuffende mange som vil rive ned alt som er bra når det er sagt.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Neptun skrev: tor apr 07, 2022 11:13 pm
Ljot skrev: tor apr 07, 2022 10:50 pm
Canucks skrev: tor apr 07, 2022 10:24 pm https://www.dagbladet.no/meninger/pa-ti ... r/75796562

Om ikke Rødt fikser opp i dette snarest tror jeg man snart begynner og snuse rundt sperregrensa, og faller under igjen, og all gevinsten man høstet i fjor høst er jo alt ødelagt, og når det virker og gå helt opp til ledelsen, ikke Moxnes selv som har vært klar. Så Rødt sitt oppgjør burde for deres del komme raskt, ellers er de fort helt tilbake til start.
Fjøslyktanalogen passer nok like godt på Rødt sine politikere som det gjør for FrP sine. Begge partier sliter med unge og gamle museumsvoktere.
Forunderlig sammenligning pr i dag, når det ene partiet har ledet an som ansvarlig parti i en meget vellykket regjeringskonstellasjon som varte i over 5 år.
Mens Rødt kun er stuerene hos personer som vil gjøre store omveltninger på alt som har gjort Norge til et av de beste landene i verden å bo i. Skuffende mange som vil rive ned alt som er bra når det er sagt.
Det er helt hodeløst. Rødt sin våte drøm er et uendelig offentlig byråkrati og en hel befolkning på trygd eller i offentlig ansettelse, slaver av staten til evig tid. Og vi skal selvfølgelig ha dårlig samvittighet for at vi er født her i gullbingen, til evig tid.

Ljot

Legg inn av Ljot »

Neptun skrev: tor apr 07, 2022 11:13 pm
Ljot skrev: tor apr 07, 2022 10:50 pm
Canucks skrev: tor apr 07, 2022 10:24 pm https://www.dagbladet.no/meninger/pa-ti ... r/75796562

Om ikke Rødt fikser opp i dette snarest tror jeg man snart begynner og snuse rundt sperregrensa, og faller under igjen, og all gevinsten man høstet i fjor høst er jo alt ødelagt, og når det virker og gå helt opp til ledelsen, ikke Moxnes selv som har vært klar. Så Rødt sitt oppgjør burde for deres del komme raskt, ellers er de fort helt tilbake til start.
Fjøslyktanalogen passer nok like godt på Rødt sine politikere som det gjør for FrP sine. Begge partier sliter med unge og gamle museumsvoktere.
Forunderlig sammenligning pr i dag, når det ene partiet har ledet an som ansvarlig parti i en meget vellykket regjeringskonstellasjon som varte i over 5 år.
Mens Rødt kun er stuerene hos personer som vil gjøre store omveltninger på alt som har gjort Norge til et av de beste landene i verden å bo i. Skuffende mange som vil rive ned alt som er bra når det er sagt.
Man må ha en svært høy stol hvis man skal stikke fakta om en del av FrP sine mer forunderlige politikere under den. Selv i dag, blant ledende rikspolitikere, finner man i FrP mennesker med et bevislig svakt punkt for Putin og hans behov. Siv Jensen gjorde en formidabel jobb med å holde disse vindskeive elementene i tømme. Men hun ville nok helst vært dem foruten. Slik tenker nok Moxnes også når han kan mumle litt for seg selv uten at noen hører. Fjøslyktanalogen fungerer for begge disse partiene. Egentlig kan man si det slik at alle partier kanskje bortsett fra H og AP tiltrekker seg en del mildt sagt alternative stemmer. Stemmer som faktisk får komme til orde også.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Ljot skrev: tor apr 07, 2022 11:28 pm
Neptun skrev: tor apr 07, 2022 11:13 pm
Ljot skrev: tor apr 07, 2022 10:50 pm
Fjøslyktanalogen passer nok like godt på Rødt sine politikere som det gjør for FrP sine. Begge partier sliter med unge og gamle museumsvoktere.
Forunderlig sammenligning pr i dag, når det ene partiet har ledet an som ansvarlig parti i en meget vellykket regjeringskonstellasjon som varte i over 5 år.
Mens Rødt kun er stuerene hos personer som vil gjøre store omveltninger på alt som har gjort Norge til et av de beste landene i verden å bo i. Skuffende mange som vil rive ned alt som er bra når det er sagt.
Man må ha en svært høy stol hvis man skal stikke fakta om en del av FrP sine mer forunderlige politikere under den. Selv i dag, blant ledende rikspolitikere, finner man i FrP mennesker med et bevislig svakt punkt for Putin og hans behov. Siv Jensen gjorde en formidabel jobb med å holde disse vindskeive elementene i tømme. Men hun ville nok helst vært dem foruten. Slik tenker nok Moxnes også når han kan mumle litt for seg selv uten at noen hører. Fjøslyktanalogen fungerer for begge disse partiene. Egentlig kan man si det slik at alle partier kanskje bortsett fra H og AP tiltrekker seg en del mildt sagt alternative stemmer. Stemmer som faktisk får komme til orde også.
Stemmer eller politikere?
AP er det største partiet og det partiet som favner suverent bredest hva gjelder velgere - og de har litt av hvert blant politikerne også.
Høyre er nok det mest strømlinjeformede partiet i Norge pr i dag både blant politikere og velgere. Vi kan vel også si det partiet med lavest takhøyde for "avvikende" meninger. Går i takt etter dirigent Erna.
Likefullt, verken FrP eller noe annet seriøst parti fortjener å bli nevnt i samme åndedrag som Rødt.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Her har dere styremedlem i Rødt og andre største aksjonær i ekstremistblekka Steigan, Per-Gunnar Skotåm:

https://www.vg.no/spesial/2021/valgomat ... r/2029669/

Skrekk om disse noen gang får vesentlig makt.

ulefos

Legg inn av ulefos »

Neptun skrev: tor apr 07, 2022 11:13 pm
Forunderlig sammenligning pr i dag, når det ene partiet har ledet an som ansvarlig parti i en meget vellykket regjeringskonstellasjon som varte i over 5 år.
var det seks eller åtte justisminstre som var "meget vellykket"?

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

ulefos skrev: ons apr 13, 2022 4:54 pm
Neptun skrev: tor apr 07, 2022 11:13 pm
Forunderlig sammenligning pr i dag, når det ene partiet har ledet an som ansvarlig parti i en meget vellykket regjeringskonstellasjon som varte i over 5 år.
var det seks eller åtte justisminstre som var "meget vellykket"?
Er det ikke tradisjon for å pynte veggen i departementene med bilder av forhenværende ministre? Må isåfall ha vært et lite sjokk for unge Mehl å oppdage at halve veggen i justisdepartementet var full av FrPere :)

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

ulefos skrev: ons apr 13, 2022 4:54 pm
Neptun skrev: tor apr 07, 2022 11:13 pm
Forunderlig sammenligning pr i dag, når det ene partiet har ledet an som ansvarlig parti i en meget vellykket regjeringskonstellasjon som varte i over 5 år.
var det seks eller åtte justisminstre som var "meget vellykket"?
Ingen bør la seg overraske over at SV -og Rødt-velgere ikke kan telle til fem engang. Hvorav to kan sies å ha blitt skiftet ut i løpet av 6 år.
https://no.wikipedia.org/wiki/Liste_ove ... isministre

Og hva hadde det med saken å gjøre?
Jeg skjønner at det svir veldig at FrP lyktes så til de grader godt i regjering, stikk i strid med venstresiden og medienes ønske.
Alt gikk galt i ettertid, både med sentrumsregjeringen og de rødgrønne. Kjøpekraften faller som en stein.

Nuvel, folk er vel fornøyd med det, så da så.
Men de useriøse Nei til Nato-partiene vil ingen ta i med ildtang nå, ikke engang mediene som har hatt dem som kjæledegger.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Neptun skrev: tor apr 14, 2022 1:27 pm
ulefos skrev: ons apr 13, 2022 4:54 pm
Neptun skrev: tor apr 07, 2022 11:13 pm
Forunderlig sammenligning pr i dag, når det ene partiet har ledet an som ansvarlig parti i en meget vellykket regjeringskonstellasjon som varte i over 5 år.
var det seks eller åtte justisminstre som var "meget vellykket"?
Ingen bør la seg overraske over at SV -og Rødt-velgere ikke kan telle til fem engang.
https://no.wikipedia.org/wiki/Liste_ove ... isministre

Og hva hadde det med saken å gjøre?
Jeg skjønner at det svir veldig at FrP lyktes så til de grader godt i regjering, stikk i strid med venstresiden og medienes ønske.
Alt gikk galt i ettertid, både med sentrumsregjeringen og de rødgrønne. Kjøpekraften faller som en stein.

Nuvel, folk er vel fornøyd med det, så da så.
Men de useriøse Nei til Nato-partiene vil ingen ta i med ildtang nå, ikke engang mediene som har hatt dem som kjæledegger.
SV har et snitt i april på 7,6%. Identisk med valgresultatet.

Rødt har et snitt på 6,1%. Opp 1,5% siden valget.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»