Rødt er nå det fjerde største partiet i Norge

Svar
Ka9nen

Re: Rødt er nå det fjerde største partiet i Norge

Legg inn av Ka9nen »

greyserpent skrev: fre jan 28, 2022 8:25 pm
Kapittel 6 i Rødt's prinsipprogram heter...?
"Hvorfor sosialisme?"

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Ka9nen skrev: fre jan 28, 2022 8:39 pm
greyserpent skrev: fre jan 28, 2022 8:25 pm
Kapittel 6 i Rødt's prinsipprogram heter...?
"Hvorfor sosialisme?"
Hvorfor heter ikke kapittelet "Hvorfor kommunisme?", tror du?

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Et spørsmål som reiser seg er: Hva skiller det reformerte Rødt fra SV, bortsett fra historien? Rødt er jo lenger til venstre, men ser ikke helt hvorfor de ikke kunne vært venstre- og høyrefløyen av et stort sosialistparti, slik Venstrepartiet er i Sverige.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

greyserpent skrev: fre jan 28, 2022 8:40 pm
Hvorfor heter ikke kapittelet "Hvorfor kommunisme?", tror du?
Jeg vet ikke hvorfor de benytter begrepene kommunisme og sosialisme om hverandre, det må du vel nesten sende en epost til noen i rødt å spørre om?
Jeg har spurt deg før og jeg får spørre igjen, er det slik at Rødt tar avstand til begrepet kommunisme nå i 2021? (Jeg spurte vel i 2020 også uten å få svar)

"Rødts mål er i prinsipprogrammet klinkende klar:

«Rødt sitt mål er å fjerne klassene og slik også klasseundertrykkingen. Dette arbeidet må fortsette i et sosialistisk samfunn, og det må skje i samvirke mellom folkelige organisasjoner av alle slag.»

- Uten kontinuerlig kamp og organisering mot undertrykking er risikoen stor for at de tidligere strukturene bryter fram igjen, heter det.

«Når en etter hvert kommer stadig nærmere målet om et samfunn uten undertrykking, i harmoni med naturens tålegrenser, vil det være mulig å se konturene av et klasseløst samfunn: en verden der alle mennesker er like mye verdt – og der grunnprinsippet er «yte etter evne, få etter behov». Dette kaller vi i Rødt kommunisme,»"

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Ka9nen skrev: fre jan 28, 2022 8:46 pm
greyserpent skrev: fre jan 28, 2022 8:40 pm
Hvorfor heter ikke kapittelet "Hvorfor kommunisme?", tror du?
Jeg vet ikke hvorfor de benytter begrepene kommunisme og sosialisme om hverandre, det må du vel nesten sende en epost til noen i rødt å spørre om?
Jeg har spurt deg før og jeg får spørre igjen, er det slik at Rødt tar avstand til begrepet kommunisme nå i 2021? (Jeg spurte vel i 2020 også uten å få svar)

"Rødts mål er i prinsipprogrammet klinkende klar:

«Rødt sitt mål er å fjerne klassene og slik også klasseundertrykkingen. Dette arbeidet må fortsette i et sosialistisk samfunn, og det må skje i samvirke mellom folkelige organisasjoner av alle slag.»

- Uten kontinuerlig kamp og organisering mot undertrykking er risikoen stor for at de tidligere strukturene bryter fram igjen, heter det.

«Når en etter hvert kommer stadig nærmere målet om et samfunn uten undertrykking, i harmoni med naturens tålegrenser, vil det være mulig å se konturene av et klasseløst samfunn: en verden der alle mennesker er like mye verdt – og der grunnprinsippet er «yte etter evne, få etter behov». Dette kaller vi i Rødt kommunisme,»"
Igjen må du jukse og juge.

Ta vekk siste setningen, som jo også er løgn, hva er det som skremmer deg ellers av det du har skrevet over her?

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Ka9nen skrev: fre jan 28, 2022 7:58 pm
greyserpent skrev: fre jan 28, 2022 5:58 pm
Det er jo logikken dere bruker.
Javel? Så partiet rødt i Norge sin troverdighet er på linje med Nord-Korea sitt propaganda-apparat?

Jeg har faktisk veldig mye større tiltro til folket i Rødt enn det. Kanskje jeg er naiv, men jeg tenker at de som driver med politikk fra partiet rødt til høyresiden og alt imellom er oppegående folk som spiller med åpne kort.
Da tror du vel på deres definisjon på kommunisme også?

« Når en etter hvert kommer stadig nærmere målet om et samfunn uten undertrykking, i harmoni med naturens tålegrenser, vil det være mulig å se konturene av et klasseløst samfunn: en verden der alle mennesker er like mye verdt – og der grunnprinsippet er «yte etter evne, få etter behov».»

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

greyserpent skrev: fre jan 28, 2022 9:22 pm
Igjen må du jukse og juge.

Ta vekk siste setningen, som jo også er løgn, hva er det som skremmer deg ellers av det du har skrevet over her?
Gjør jeg det? Jeg lurte på hva den store forandringen siden 2019 er, man er ikke skremt fordi man stiller et vanlig spørsmål. Du virker å ha store vansker med å fokusere på sak.

Om Rødt ikke var et kommunistisk parti, skulle man tro referanser til sosialistisk revolusjon og kommunisme var borte fra programmet, noe det ikke er. Det enkleste ville dermed rett og slett være å gå ut og heller ta avstand til dette. Klargjøre at man ikke lenger er et kommunistisk parti.

Corvus

Legg inn av Corvus »

Folk_flesk skrev: fre jan 28, 2022 7:59 pm
Canucks skrev: fre jan 28, 2022 7:36 pm
Folk_flesk skrev: fre jan 28, 2022 7:19 pm

Kanskje for å blidgjøre museumsvokterne? På meg virker det rart at folk som Trond Andresen og Bjørnar Moxnes eor i samme parti. Men nå er det vel ingen som vet hvem Trond Andresen er lenger uansett.
De hadde jo avstemning om det for en stund siden, og Moxnes var jo av de som ønsket å fjerne det, Andresen trodde jeg meldte seg ut av partiet i protest for flere år siden da han ikke likte utviklingen i partiet.
Ikke så rart. Mannen bruker uttrykk som "woke" og mener at feminister og miljøvernere er en stor samfunnstrussel. Burde kanskje vurdert FrP eller Demokratene. Men først og fremst er han vel bare en gretten gammel gubbe.
Woke er da blitt et ganske vanlig uttrykk som brukes av flere og flere. Også media.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Ka9nen skrev: fre jan 28, 2022 9:34 pm
greyserpent skrev: fre jan 28, 2022 9:22 pm
Igjen må du jukse og juge.

Ta vekk siste setningen, som jo også er løgn, hva er det som skremmer deg ellers av det du har skrevet over her?
Gjør jeg det? Jeg lurte på hva den store forandringen siden 2019 er, man er ikke skremt fordi man stiller et vanlig spørsmål. Du virker å ha store vansker med å fokusere på sak.

Om Rødt ikke var et kommunistisk parti, skulle man tro referanser til sosialistisk revolusjon og kommunisme var borte fra programmet, noe det ikke er. Det enkleste ville dermed rett og slett være å gå ut og heller ta avstand til dette. Klargjøre at man ikke lenger er et kommunistisk parti.
Ja. Du juger og jukser der det passer deg best.

Corvus

Legg inn av Corvus »

Solvgutt1 skrev: fre jan 28, 2022 9:33 pm
Da tror du vel på deres definisjon på kommunisme også?

« Når en etter hvert kommer stadig nærmere målet om et samfunn uten undertrykking, i harmoni med naturens tålegrenser, vil det være mulig å se konturene av et klasseløst samfunn: en verden der alle mennesker er like mye verdt – og der grunnprinsippet er «yte etter evne, få etter behov».»
Dette er vel kanskje teorien bak kommunisme, uten at jeg har dyp kunnskap om dette. Mens kommunisme i praksis alltid ender med katastrofe og lidelse.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

greyserpent skrev: fre jan 28, 2022 9:44 pm
Ja. Du juger og jukser der det passer deg best.
Å bare skrike ut om at andre "er skremt" "lyver" og "er dumme" er stadig ikke noe argument for noe. Igjen, du har voldsomme problemer med å holde deg til saken. Jeg er heller ikke skremt av at Rødt er fjerde største parti i Norge. Det er naturlig at flere trekker ut til yttersidene når dagens regjering har slik enorm motgang og kriser de ikke nødvendigvis kan noe for. Det vil naturligvis moderere seg kraftig når ting roer seg og hvis man ser dette er man selvsagt ikke skremt.

Jeg har ikke løyet om noe som helst, men det er selvsagt mulig jeg tar feil om ting. Isåfall er det faktisk en ganske stor forskjell på å ta feil og å lyve. Av en eller annen grunn er det vanskelig å forstå. Du har dog ikke kommet med noe som tyder på at jeg skulle ta feil i noe her. Dette krever argumenter for å få frem.
Sist redigert av Ka9nen den fre jan 28, 2022 9:59 pm, redigert 1 gang totalt.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Corvus skrev: fre jan 28, 2022 9:42 pm
Woke er da blitt et ganske vanlig uttrykk som brukes av flere og flere. Også media.
Nettopp. At man forholder seg til de nye uttrykkene som stadig kommer er naturlig.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Ka9nen skrev: fre jan 28, 2022 9:55 pm
greyserpent skrev: fre jan 28, 2022 9:44 pm
Ja. Du juger og jukser der det passer deg best.
Å bare skrike ut om at andre "er skremt" "lyver" og "er dumme" er stadig ikke noe argument for noe. Igjen, du har voldsomme problemer med å holde deg til saken.

Jeg har ikke løyet om noe som helst, men det er selvsagt mulig jeg tar feil om ting. Isåfall er det faktisk en ganske stor forskjell på å ta feil og å lyve. Av en eller annen grunn er det vanskelig å forstå. Du har dog ikke kommet med noe som tyder på at jeg skulle ta feil i noe her. Dette krever argumenter for å få frem.
Det står ikke et eneste sted i Rødts program at de er kommunister. Siste setningen du skrev i forrige innlegg er forandret på. Ergo jukser du.
Det står derimot flere ganger at de definerer seg som sosialister.

Hvorfor redigerer du sannheten?

Number4

Legg inn av Number4 »

Ka9nen skrev: fre jan 28, 2022 9:55 pm Jeg er heller ikke skremt av at Rødt er fjerde største parti i Norge.
Rolig nå, vi snakker om en meningsmåling fra Vårt Land. :mrgreen:

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Number4 skrev: fre jan 28, 2022 10:02 pm
Ka9nen skrev: fre jan 28, 2022 9:55 pm Jeg er heller ikke skremt av at Rødt er fjerde største parti i Norge.
Rolig nå, vi snakker om en meningsmåling fra Vårt Land. :mrgreen:
Ja, enda en grunn altså til å ikke være spesielt skremt 8-)

Imariuz

Legg inn av Imariuz »

greyserpent skrev: fre jan 28, 2022 10:00 pm
Ka9nen skrev: fre jan 28, 2022 9:55 pm
greyserpent skrev: fre jan 28, 2022 9:44 pm
Ja. Du juger og jukser der det passer deg best.
Å bare skrike ut om at andre "er skremt" "lyver" og "er dumme" er stadig ikke noe argument for noe. Igjen, du har voldsomme problemer med å holde deg til saken.

Jeg har ikke løyet om noe som helst, men det er selvsagt mulig jeg tar feil om ting. Isåfall er det faktisk en ganske stor forskjell på å ta feil og å lyve. Av en eller annen grunn er det vanskelig å forstå. Du har dog ikke kommet med noe som tyder på at jeg skulle ta feil i noe her. Dette krever argumenter for å få frem.
Det står ikke et eneste sted i Rødts program at de er kommunister. Siste setningen du skrev i forrige innlegg er forandret på. Ergo jukser du.
Det står derimot flere ganger at de definerer seg som sosialister.

Hvorfor redigerer du sannheten?
Jo, det gjør faktisk det: "Når en etter hvert kommer stadig nærmere målet om et samfunn uten undertrykking, i harmoni med naturens tålegrenser, vil det være mulig å se konturene av et klasseløst samfunn: en verden der alle mennesker er like mye verdt – og der grunnprinsippet er «yte etter evne, få etter behov». Det var dette Karl Marx kalte kommunisme."

hauge23

Legg inn av hauge23 »

Imariuz skrev: lør jan 29, 2022 7:53 am
greyserpent skrev: fre jan 28, 2022 10:00 pm
Ka9nen skrev: fre jan 28, 2022 9:55 pm

Å bare skrike ut om at andre "er skremt" "lyver" og "er dumme" er stadig ikke noe argument for noe. Igjen, du har voldsomme problemer med å holde deg til saken.

Jeg har ikke løyet om noe som helst, men det er selvsagt mulig jeg tar feil om ting. Isåfall er det faktisk en ganske stor forskjell på å ta feil og å lyve. Av en eller annen grunn er det vanskelig å forstå. Du har dog ikke kommet med noe som tyder på at jeg skulle ta feil i noe her. Dette krever argumenter for å få frem.
Det står ikke et eneste sted i Rødts program at de er kommunister. Siste setningen du skrev i forrige innlegg er forandret på. Ergo jukser du.
Det står derimot flere ganger at de definerer seg som sosialister.

Hvorfor redigerer du sannheten?
Jo, det gjør faktisk det: "Når en etter hvert kommer stadig nærmere målet om et samfunn uten undertrykking, i harmoni med naturens tålegrenser, vil det være mulig å se konturene av et klasseløst samfunn: en verden der alle mennesker er like mye verdt – og der grunnprinsippet er «yte etter evne, få etter behov». Det var dette Karl Marx kalte kommunisme."
Hva er egentlig galt med et samfunn uten undertrykking og i harmoni med naturens tålegrenser?
Og hva er galt med et klasseløst samfunn, en verden der alle mennesker er like mye verdt, med grunnprinsippet yte etter evne og få etter behov?
Er ikke mye av dette å finne i det samfunnet vi lever i, i menneskerettene og i målsettingen for klimaforkjemperne?

Pernille

Legg inn av Pernille »

Som Nettavisen skriver her:

Dette er likevel et paradoks: Rødt bruker strømprisene som et middel for å endre samfunnet, mens folk flest ønsker lavere strømpriser uten å snu Norge opp/ned. Derfor er det også lurt å konsentrere seg om å kreve billigere strøm, ikke en revolusjon.

Det er lett å la seg lede av politiske partier som har kastet seg på en populær bølge (lavere strømpriser), men samtidig er det viktig å ikke kappe av seg hodet for å bli kvitt hodepinen. Med mer Rødt-politikk vil vi få en hel rekke andre veldig negative konsekvenser med på kjøpet, ikke minst høyere skattenivå og økt økonomisk ulikhet.

Det som skjer nå er litt det samme som skjedde med de høyrepopulistiske partiene i kjølvannet av migrantkatastrofen i 2015. De føyk også oppover på meningsmålingene men falt tilbake da sentrumspartiene fikk tenkt seg litt om og etterhvert forsto at åpne grenser ikke var så smart likevel (mye takket være de høyrepopulistene). Så ytterpartier kan være kjekke å ha i protestsaker for å korrigere sentrumsmakten men jeg tror de færreste ønsker at de skal få en veldig markant politisk rolle i de store sakene.

Imariuz

Legg inn av Imariuz »

hauge23 skrev: lør jan 29, 2022 8:15 am
Imariuz skrev: lør jan 29, 2022 7:53 am
greyserpent skrev: fre jan 28, 2022 10:00 pm

Det står ikke et eneste sted i Rødts program at de er kommunister. Siste setningen du skrev i forrige innlegg er forandret på. Ergo jukser du.
Det står derimot flere ganger at de definerer seg som sosialister.

Hvorfor redigerer du sannheten?
Jo, det gjør faktisk det: "Når en etter hvert kommer stadig nærmere målet om et samfunn uten undertrykking, i harmoni med naturens tålegrenser, vil det være mulig å se konturene av et klasseløst samfunn: en verden der alle mennesker er like mye verdt – og der grunnprinsippet er «yte etter evne, få etter behov». Det var dette Karl Marx kalte kommunisme."
Hva er egentlig galt med et samfunn uten undertrykking og i harmoni med naturens tålegrenser?
Og hva er galt med et klasseløst samfunn, en verden der alle mennesker er like mye verdt, med grunnprinsippet yte etter evne og få etter behov?
Er ikke mye av dette å finne i det samfunnet vi lever i, i menneskerettene og i målsettingen for klimaforkjemperne?
Det er totalt urealistisk å fjerne forskjellene helt og tro at det vil føre til et godt samfunn hvor alle har det bra. All empiri og erfaring viser at når man tar vekk folks insentiver til å arbeide og skape får man fattige, tilbakestående samfunn slik alle forsøk på å innføre dette har ført til. Derfor godtar alle land et grad av forskjeller for å å fremme dette, og det fungerer, i motsetning til politikken Rødt ønsker seg.

Morra-DI-2

Legg inn av Morra-DI-2 »

Jeg synes det er bra at Rødt går fram. På dette tidspunktet er jeg villig til å stemme fanden selv inn på Stortinget for å bli kvitt de vi har der nå.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

hauge23 skrev: lør jan 29, 2022 8:15 am
Hva er egentlig galt med et samfunn uten undertrykking og i harmoni med naturens tålegrenser?
Og hva er galt med et klasseløst samfunn, en verden der alle mennesker er like mye verdt, med grunnprinsippet yte etter evne og få etter behov?
Er ikke mye av dette å finne i det samfunnet vi lever i, i menneskerettene og i målsettingen for klimaforkjemperne?
Ingenting, bortsett fra at det ikke fungerer i praksis. Med kommunisme får man et samfunn der folket later som de arbeider og staten later som de betaler folket likt. Hver gang.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

Imariuz skrev: lør jan 29, 2022 8:57 am
hauge23 skrev: lør jan 29, 2022 8:15 am
Imariuz skrev: lør jan 29, 2022 7:53 am Jo, det gjør faktisk det: "Når en etter hvert kommer stadig nærmere målet om et samfunn uten undertrykking, i harmoni med naturens tålegrenser, vil det være mulig å se konturene av et klasseløst samfunn: en verden der alle mennesker er like mye verdt – og der grunnprinsippet er «yte etter evne, få etter behov». Det var dette Karl Marx kalte kommunisme."
Hva er egentlig galt med et samfunn uten undertrykking og i harmoni med naturens tålegrenser?
Og hva er galt med et klasseløst samfunn, en verden der alle mennesker er like mye verdt, med grunnprinsippet yte etter evne og få etter behov?
Er ikke mye av dette å finne i det samfunnet vi lever i, i menneskerettene og i målsettingen for klimaforkjemperne?
Det er totalt urealistisk å fjerne forskjellene helt og tro at det vil føre til et godt samfunn hvor alle har det bra. All empiri og erfaring viser at når man tar vekk folks insentiver til å arbeide og skape får man fattige, tilbakestående samfunn slik alle forsøk på å innføre dette har ført til. Derfor godtar alle land et grad av forskjeller for å å fremme dette, og det fungerer, i motsetning til politikken Rødt ønsker seg.
Fritt for undertrykking er vel godt forankring i samfunnet vårt, harmoni med naturens tålegrenser er målsettingen for arbeidet med et renere klima, fiskekvoter, verneområder, osv.
Verdien av mennesker er forankret i menneskerettighetene, yte etter evne og få etter behov er gjennomsyret i norsk politikk, hvor man også bestreber seg på at forskjellene i samfunnet er minst mulig.
Virker som om kommunismen er mal for det samfunnet vi allerede har.

Mener du at gode samfunn oppnås best gjennom undertrykking av mennesker og økende forskjeller?

hauge23

Legg inn av hauge23 »

Ka9nen skrev: lør jan 29, 2022 9:35 am
hauge23 skrev: lør jan 29, 2022 8:15 am
Hva er egentlig galt med et samfunn uten undertrykking og i harmoni med naturens tålegrenser?
Og hva er galt med et klasseløst samfunn, en verden der alle mennesker er like mye verdt, med grunnprinsippet yte etter evne og få etter behov?
Er ikke mye av dette å finne i det samfunnet vi lever i, i menneskerettene og i målsettingen for klimaforkjemperne?
Ingenting, bortsett fra at det ikke fungerer i praksis. Med kommunisme får man et samfunn der folket later som de arbeider og staten later som de betaler folket likt. Hver gang.
Det fungerer jo fint i Norge.

Imariuz

Legg inn av Imariuz »

hauge23 skrev: lør jan 29, 2022 11:18 am
Imariuz skrev: lør jan 29, 2022 8:57 am
hauge23 skrev: lør jan 29, 2022 8:15 am

Hva er egentlig galt med et samfunn uten undertrykking og i harmoni med naturens tålegrenser?
Og hva er galt med et klasseløst samfunn, en verden der alle mennesker er like mye verdt, med grunnprinsippet yte etter evne og få etter behov?
Er ikke mye av dette å finne i det samfunnet vi lever i, i menneskerettene og i målsettingen for klimaforkjemperne?
Det er totalt urealistisk å fjerne forskjellene helt og tro at det vil føre til et godt samfunn hvor alle har det bra. All empiri og erfaring viser at når man tar vekk folks insentiver til å arbeide og skape får man fattige, tilbakestående samfunn slik alle forsøk på å innføre dette har ført til. Derfor godtar alle land et grad av forskjeller for å å fremme dette, og det fungerer, i motsetning til politikken Rødt ønsker seg.
Fritt for undertrykking er vel godt forankring i samfunnet vårt, harmoni med naturens tålegrenser er målsettingen for arbeidet med et renere klima, fiskekvoter, verneområder, osv.
Verdien av mennesker er forankret i menneskerettighetene, yte etter evne og få etter behov er gjennomsyret i norsk politikk, hvor man også bestreber seg på at forskjellene i samfunnet er minst mulig.
Virker som om kommunismen er mal for det samfunnet vi allerede har.

Mener du at gode samfunn oppnås best gjennom undertrykking av mennesker og økende forskjeller?
Malen for dagens samfunn er kapitalismen, som reguleres med en grad av statlig eierskap og økonomisk utjevning, blandingsøkonomi. Det er noe annet enn det Rødt arbeider for, de vil bytte ut hele vår økonomisk modell med kommunismen som har feilet totalt alle steder den har vært forsøkt innført og ført til ubeskrivelig nød og lidelser for arbeiderne de hevder å representere. Disse landene har også gitt totalt blaffen i miljøet, i Venezuela er nesten alle eksporten deres olje.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Det er vel i straks ikke-norske Oslo at galskapspartiene Rødt, SV og MDG har sin oppslutning.
Byen der de ikke produserer noe av verdi og tror melka kommer fra butikken.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

Imariuz skrev: lør jan 29, 2022 11:27 am
hauge23 skrev: lør jan 29, 2022 11:18 am
Imariuz skrev: lør jan 29, 2022 8:57 am Det er totalt urealistisk å fjerne forskjellene helt og tro at det vil føre til et godt samfunn hvor alle har det bra. All empiri og erfaring viser at når man tar vekk folks insentiver til å arbeide og skape får man fattige, tilbakestående samfunn slik alle forsøk på å innføre dette har ført til. Derfor godtar alle land et grad av forskjeller for å å fremme dette, og det fungerer, i motsetning til politikken Rødt ønsker seg.
Fritt for undertrykking er vel godt forankring i samfunnet vårt, harmoni med naturens tålegrenser er målsettingen for arbeidet med et renere klima, fiskekvoter, verneområder, osv.
Verdien av mennesker er forankret i menneskerettighetene, yte etter evne og få etter behov er gjennomsyret i norsk politikk, hvor man også bestreber seg på at forskjellene i samfunnet er minst mulig.
Virker som om kommunismen er mal for det samfunnet vi allerede har.

Mener du at gode samfunn oppnås best gjennom undertrykking av mennesker og økende forskjeller?
Malen for dagens samfunn er kapitalismen, som reguleres med en grad av statlig eierskap og økonomisk utjevning, blandingsøkonomi. Det er noe annet enn det Rødt arbeider for, de vil bytte ut hele vår økonomisk modell med kommunismen som har feilet totalt alle steder den har vært forsøkt innført og ført til ubeskrivelig nød og lidelser for arbeiderne de hevder å representere. Disse landene har også gitt totalt blaffen i miljøet, i Venezuela er nesten alle eksporten deres olje.
Slik du beskrev kommunismen tidligere i tråden har dette vært praktisert og praktiseres i vestlige land, også Norge.
Så fins det mange vanstyrte land rundt om i verden, hvor årsakene til vanstyret kan være så forskjellige. Disse kan ikke sammenlignes med Norge, og det er jo her Rødt befinner seg, i et land som andre partier har sørget for praktiserer kommunismen slik du beskrev den jfr Karl Marx.

Imariuz

Legg inn av Imariuz »

hauge23 skrev: lør jan 29, 2022 11:45 am
Imariuz skrev: lør jan 29, 2022 11:27 am
hauge23 skrev: lør jan 29, 2022 11:18 am

Fritt for undertrykking er vel godt forankring i samfunnet vårt, harmoni med naturens tålegrenser er målsettingen for arbeidet med et renere klima, fiskekvoter, verneområder, osv.
Verdien av mennesker er forankret i menneskerettighetene, yte etter evne og få etter behov er gjennomsyret i norsk politikk, hvor man også bestreber seg på at forskjellene i samfunnet er minst mulig.
Virker som om kommunismen er mal for det samfunnet vi allerede har.

Mener du at gode samfunn oppnås best gjennom undertrykking av mennesker og økende forskjeller?
Malen for dagens samfunn er kapitalismen, som reguleres med en grad av statlig eierskap og økonomisk utjevning, blandingsøkonomi. Det er noe annet enn det Rødt arbeider for, de vil bytte ut hele vår økonomisk modell med kommunismen som har feilet totalt alle steder den har vært forsøkt innført og ført til ubeskrivelig nød og lidelser for arbeiderne de hevder å representere. Disse landene har også gitt totalt blaffen i miljøet, i Venezuela er nesten alle eksporten deres olje.
Slik du beskrev kommunismen tidligere i tråden har dette vært praktisert og praktiseres i vestlige land, også Norge.
Så fins det mange vanstyrte land rundt om i verden, hvor årsakene til vanstyret kan være så forskjellige. Disse kan ikke sammenlignes med Norge, og det er jo her Rødt befinner seg, i et land som andre partier har sørget for praktiserer kommunismen slik du beskrev den jfr Karl Marx.
Nei, vi har aldri vært kommunistiske. Det jeg beskrev er blandingsøkonomi med kapitalisme, det er noe helt annet enn det kommunistene i Rødt ønsker seg. Strøk du i samfunnsfag på ungdomsskolen, eller er du virkelig så dum at du tror vestlige land har kommunisme? :lol:

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Neptun skrev: lør jan 29, 2022 11:44 am Det er vel i straks ikke-norske Oslo at galskapspartiene Rødt, SV og MDG har sin oppslutning.
Byen der de ikke produserer noe av verdi og tror melka kommer fra butikken.
Er det dette man kaller unyansert (og kunnskapsløst) oppgulp..?

pigg

Legg inn av pigg »

Neptun skrev: lør jan 29, 2022 11:44 am Det er vel i straks ikke-norske Oslo at galskapspartiene Rødt, SV og MDG har sin oppslutning.
Byen der de ikke produserer noe av verdi og tror melka kommer fra butikken.
Oslo i dag er ugjenkjennelig. Store deler av byen ser ut som Mogadishu og Islamabad.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

pigg skrev: lør jan 29, 2022 12:35 pm
Neptun skrev: lør jan 29, 2022 11:44 am Det er vel i straks ikke-norske Oslo at galskapspartiene Rødt, SV og MDG har sin oppslutning.
Byen der de ikke produserer noe av verdi og tror melka kommer fra butikken.
Oslo i dag er ugjenkjennelig. Store deler av byen ser ut som Mogadishu og Islamabad.
Jeg drar ikke dit om jeg kan unngå det.
Aldri sett en mer infisert by i hele Vesten, enn Oslo. Rett og slett utrivelig, et sted man bare vil vekk fra.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»