Rødt er nå det fjerde største partiet i Norge

Svar
Brukeravatar
Albania
Innlegg: 1211

Re: Rødt er nå det fjerde største partiet i Norge

Legg inn av Albania »

greyserpent skrev: tor jan 27, 2022 6:22 pm
Albania skrev: tor jan 27, 2022 5:47 pm
Henningsen skrev: ons jan 26, 2022 11:04 pm

Vi hadde nettopp en som sa at de som var uenig med han hadde lav iq, og å kalle folk som mener noe annet enn deg lite gjennomtenkte er litt i samme gata.
Må vel vær bedre å diskutere sakens for og i mot.

At rødt får økt oppslutnjng betyr at folk begynner å bli misfornøyd, og lei av tingenes tilstand.
Nei. At Moxnes er en dyktig politiker, men også en populist, er hevet under enhver tvil. Problemet her er hva Rødt sitt fundament er, og det er så langt til venstre som det er mulig å bli. Rødt er i mot hele det etablerte kapitalistiske systemet som har gitt oss den levestandarden vi har den dag i dag. Rødt er for å bruke mye penger, men er i mot privat eierskap, innovasjon, økt oljeleting som har berget oss gjennom hele koronaen (når folk ble permitterte) osv. jeg kan fortsette til i morgen. Rødt representerer en ideologi som til de grader har blitt avslørt som menneskefiendtlig - og nei jeg stemmer ikke FRP. Incentivene for et vellykket samfunn forsvinner i det man innser at staten vil ta alt i skatter og avgifter. De stemte itillegg mot å fjerne "kommunisme" i deres partiprogram. Med andre ord en ideologi som har drept langt flere enn det nazismen klarte.

At Rødt ønsker å representere vanlige folk er litt komisk - gitt at de samarbeider med MDG, SV og AP i Oslo der kun rike folk kan bruke bil, mens fattige/middelklassen er indirekte tvunget til å ta buss som mest sannsynlig blir forsinket. Alle disse avgiftsøkningene som venstresiden til stadig har innført har som regel rammet de som har minst/mindre. Å kjøre bil blir med andre ord i Oslo sett på som luksus (!).
Tøv fra A til Å.

Hvis Rødt er imot privat eierskap, hvorfor ønsker de da å gi private næringer makspris på strøm slik at næringene overlever? Da hadde de vært tjent med det motsatte.

Pensjonsfond Utland fikk oss gjennom pandemien.

Ang oljeleting, så har man funnet olje og gass til å drifte i titalls år. Rødt ønsker en utfasing, over på grønn industri. Men kanskje bedre å tviholde på oljenæringen til man ikke lenger har muligheten til å være i førersetet? Norge er i en unik situasjon i forhold til det "grønne skifte". Vi har så mye penger at vi kan komme de fleste i forkjøpet.
Og nei, ingen skal ut i ledighet.

Dette er ikke riktig. Hvis du kan litt om hva sosialismen er bunnet i, så er den private eiendomsretten, i sosialistenes øyne, en trussel mot "fellesskapets midler". Rødt som er et 100% sosialistisk parti og som anser seg selv som kommunister har INGENTING til overs for den private eiendomsretten og tar utgangspunkt i Marx og tildels Lenin sin filosofi. De hadde væpnet revolusjon for en del år tilbake. Det at Rødt ønsker maks pris på strøm er et populistisk måte å få flere velgere på. De gjør det IKKE for kapitalister, for å si det forsiktig, kapitalisme er nærmest et skjellsord i deres hode. Intensjonen til Rødt er å gjøre det billigere for svake samfunnsgrupper, noe jeg i utgangspunktet er enig i når det gjelder deres syn i strømsaken. Rødt og MDG samarbeider og er enig i nesten alt, og i min hode representerer du ikke vanlige folk når du ønsker å gjøre det dyrere for folk flest å leve sine liv.

Prakteksempel er Oslo; Beboerparkering der vanlige folk betaler over 5600 i året på plasser de tidligere fikk GRATIS. For å si det sånn så er det ikke Per og Olav på vestkanten som lider av dette, men Abdi og Ahmed på østkanten som har en helt vanlig jobb. Rødt har vært med å brukt milliarder av kroner på sykkelfelt, utekontorer og råtne benker som nesten ingen (!) bruker. Dette er penger man lett kunne brukt på sosiale tiltak som virkelig treffer.

Hvordan skal ting bli billigere for folk flest når partiene (MDG, SV) ønsker lavere forbruk? MDG ønsker faktisk å sette ned vår levestandard og da MÅ det bli dyrere for vanlige folk å forbruke. Rødt støtter dette synet, og da er det veldig motstridende å hevde at de ønsker å gjøre det billigere for vanlige folk.

Corvus

Legg inn av Corvus »

startelver skrev: ons jan 26, 2022 10:33 pm Rødt er ikke kommunistisk utifra partiprogrammet, radikalt ja.
De er kommunister. Et flertall i Rødt ville på landsmøtet beholde ordet kommunisme i partiprogrammet.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Albania skrev: tor jan 27, 2022 9:04 pm
greyserpent skrev: tor jan 27, 2022 6:22 pm
Albania skrev: tor jan 27, 2022 5:47 pm


Rødt og MDG samarbeider og er enig i nesten alt,
Eeeh, her er det noe som skurrer.
Kommunister som du kaller de, og et høyre-støtteparti som står for det samme politisk?
Det ble vel helt feil.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Corvus skrev: tor jan 27, 2022 9:10 pm
startelver skrev: ons jan 26, 2022 10:33 pm Rødt er ikke kommunistisk utifra partiprogrammet, radikalt ja.
De er kommunister. Et flertall i Rødt ville på landsmøtet beholde ordet kommunisme i partiprogrammet.
Ja, og Nord-Korea er demokrastisk.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

iustitia_pro_XCVI skrev: tor jan 27, 2022 7:51 am
HNilsen skrev: tor jan 27, 2022 12:59 am Rødt får oppslutning fordi de har skjønt noe som de andre partiene tydeligvis ikke har skjønt: Det er noen tjenester nordmenn ikke ønsker at skal legges inn under markedsliberalismen. Dette gjelder strøm, helse, skole og jernbane. Nordmenn skjønner at det ikke er noe å tjene for folk flest på at akkurat disse tjenestene er i fri markedsflyt. Hadde noen gjennomført en undersøkelse, så tror jeg man hadde funnet at dette er meninger som til og med deles av Høyres kjernevelgere. Når de etablerte partiene ikke evner å ta denne folkeviljen på alvor, så er det helt naturlig at velgergrupper henvender seg til partier som gjør det. Det er til pass for styringspartiene.
Det er ikke noe problem å holde de nevnte sektorene stort sett under statlig kontroll, og samtidig sette det private næringslivet løs slik at verdiene som trengs for å drifte disse "fellessektorene" faktisk får spillerom til å bli skapt. Det er jo også slik Norge stort sett har vært driftet, men som blir mer og mer truet jo mer venstrevridd makten blir plassert.
Å skylde på venstresiden blir skivebom. Arbeiderpartiet bremser ikke akkurat denne utviklingen, men det er partiet Høyre, med støtte fra FRP, som ivrer aller mest for å privatisere tjenester som strøm, skole, helse og jernbane. Her tror jeg de er i utakt med sine velgere.

Det er vel dessuten bare SV og Rødt som går aktivt imot denne privatiseringen.

TrondLFC
Innlegg: 2690

Legg inn av TrondLFC »

Henningsen skrev: ons jan 26, 2022 8:34 pm Det er jo først og fremst et uttrykk for misnøye.
Folk er forbannet på styre og stell. Og det er de med rette.
Dette er jo en reaksjon på det
Det er det. Problemet er bare at om man på sikt skulle komme i regjeringsposisjon så starter hestehandelen...I stortinget tror jeg uansett de hadde blitt stemt ned i de fleste saker, men jeg har tatt feil mange ganger før jeg...

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

TrondLFC skrev: fre jan 28, 2022 6:02 am
Henningsen skrev: ons jan 26, 2022 8:34 pm Det er jo først og fremst et uttrykk for misnøye.
Folk er forbannet på styre og stell. Og det er de med rette.
Dette er jo en reaksjon på det
Det er det. Problemet er bare at om man på sikt skulle komme i regjeringsposisjon så starter hestehandelen...I stortinget tror jeg uansett de hadde blitt stemt ned i de fleste saker, men jeg har tatt feil mange ganger før jeg...
Mye lettere å være i opposisjon, det har flere partier erfart før, og SP ser ut til å være det seneste ofret for det nå.

Starstruck

Legg inn av Starstruck »

Artig at marxistene som aktivt skal jobbe mot et kapitalistisk samfunn har aksjer på børs, uansett hvordan de er ervervet. De kunne jo bare solgt dem umiddelbart (eller gitt dem bort til et veldedig formål), men det gjorde de ikke.

https://kapital.no/reportasjer/naerings ... oljeaksjer

Queenie

Legg inn av Queenie »

Har stor respekt for Mimir og Moxnes som politikere, de har ryggrad begge to. Bare så synd de har havnet i Rødt. Spørsmålet er jo om disse hadde vært så mye verre enn Jærna, tåke-Jonas eller de andre uansett.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

Queenie skrev: fre jan 28, 2022 11:15 am Har stor respekt for Mimir og Moxnes som politikere, de har ryggrad begge to. Bare så synd de har havnet i Rødt. Spørsmålet er jo om disse hadde vært så mye verre enn Jærna, tåke-Jonas eller de andre uansett.
Det spørs om ikke myten om at AP tilhører venstresiden er en større fare for Norge enn Rødt noensinne kommer til å bli.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Starstruck skrev: fre jan 28, 2022 11:03 am Artig at marxistene som aktivt skal jobbe mot et kapitalistisk samfunn har aksjer på børs, uansett hvordan de er ervervet. De kunne jo bare solgt dem umiddelbart (eller gitt dem bort til et veldedig formål), men det gjorde de ikke.

https://kapital.no/reportasjer/naerings ... oljeaksjer
Døh....det var en gave som ble testamentert til dem fra en person som døde.
Og det står i artikkelen at de skal selge aksjene så fort som mulig.
Greit med gravende journalistikk, men det der var ærlig talt tynne saker.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Ikke overraskende. Jeg var medlem av AP og stemte AP ved forrige stortingsvalg. Meldte meg ut pga høye strømpriser. Rødt får min stemme til lokalvalget i 2023. Synes de har mye bra politikk, selv om jeg ikke er enig med alt. Det viktigste for meg akkurat nå er strømprisen. Der synes jeg Rødt har hatt mange gode forslag. De stemte også mot ACER, som er enda et pluss.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Justice 97 skrev: ons jan 26, 2022 8:35 pm Synd det er lenge til valg. Det hadde vært stilig med et stortingsvalg som ble et skikkelig protestvalg.
Er ikke kjempelenge til lokalvalget høsten 2023, kun 1 1/2 år igjen.

Corvus

Legg inn av Corvus »

greyserpent skrev: fre jan 28, 2022 3:56 am
Corvus skrev: tor jan 27, 2022 9:10 pm
startelver skrev: ons jan 26, 2022 10:33 pm Rødt er ikke kommunistisk utifra partiprogrammet, radikalt ja.
De er kommunister. Et flertall i Rødt ville på landsmøtet beholde ordet kommunisme i partiprogrammet.
Ja, og Nord-Korea er demokrastisk.
Nei, der sporet vi av.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Corvus skrev: fre jan 28, 2022 4:31 pm
greyserpent skrev: fre jan 28, 2022 3:56 am
Corvus skrev: tor jan 27, 2022 9:10 pm

De er kommunister. Et flertall i Rødt ville på landsmøtet beholde ordet kommunisme i partiprogrammet.
Ja, og Nord-Korea er demokrastisk.
Nei, der sporet vi av.
Nord Korea sier jo selv at de er demokratiske.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Solvgutt1 skrev: fre jan 28, 2022 4:32 pm
Nord Korea sier jo selv at de er demokratiske.
Og dermed er de det?

Corvus

Legg inn av Corvus »

Solvgutt1 skrev: fre jan 28, 2022 4:32 pm
Corvus skrev: fre jan 28, 2022 4:31 pm
greyserpent skrev: fre jan 28, 2022 3:56 am

Ja, og Nord-Korea er demokrastisk.
Nei, der sporet vi av.
Nord Korea sier jo selv at de er demokratiske.
So?

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Ka9nen skrev: fre jan 28, 2022 4:33 pm
Solvgutt1 skrev: fre jan 28, 2022 4:32 pm
Nord Korea sier jo selv at de er demokratiske.
Og dermed er de det?
Det er jo logikken dere bruker.

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

greyserpent skrev: fre jan 28, 2022 5:58 pm
Ka9nen skrev: fre jan 28, 2022 4:33 pm
Solvgutt1 skrev: fre jan 28, 2022 4:32 pm
Nord Korea sier jo selv at de er demokratiske.
Og dermed er de det?
Det er jo logikken dere bruker.
Nå er jeg ikke dere, da jeg mener at Rødt kan beskrives som Demokratiske Sosialister, i alle fall Moxnes, det er nok enkeltmedlemer i Rødt som nok faller lengre ut på venstre, da det nok er forskjell på folk der som i alle partier, men spørsmålet er hvorfor medlemmene i Rødt ønsker å beholde at de er et kommunistisk parti i sin plattform?

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Corvus skrev: fre jan 28, 2022 5:14 pm
Solvgutt1 skrev: fre jan 28, 2022 4:32 pm
Corvus skrev: fre jan 28, 2022 4:31 pm

Nei, der sporet vi av.
Nord Korea sier jo selv at de er demokratiske.
So?
Er de ikke demokratisk da? Er det ikke sånn at man definerer dette selv?

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Canucks skrev: fre jan 28, 2022 6:23 pm
greyserpent skrev: fre jan 28, 2022 5:58 pm
Ka9nen skrev: fre jan 28, 2022 4:33 pm

Og dermed er de det?
Det er jo logikken dere bruker.
Nå er jeg ikke dere, da jeg mener at Rødt kan beskrives som Demokratiske Sosialister, i alle fall Moxnes, det er nok enkeltmedlemer i Rødt som nok faller lengre ut på venstre, da det nok er forskjell på folk der som i alle partier, men spørsmålet er hvorfor medlemmene i Rødt ønsker å beholde at de er et kommunistisk parti i sin plattform?
Kanskje for å blidgjøre museumsvokterne? På meg virker det rart at folk som Trond Andresen og Bjørnar Moxnes er i samme parti. Men nå er det vel ingen som vet hvem Trond Andresen er lenger uansett.

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

Folk_flesk skrev: fre jan 28, 2022 7:19 pm
Canucks skrev: fre jan 28, 2022 6:23 pm
greyserpent skrev: fre jan 28, 2022 5:58 pm

Det er jo logikken dere bruker.
Nå er jeg ikke dere, da jeg mener at Rødt kan beskrives som Demokratiske Sosialister, i alle fall Moxnes, det er nok enkeltmedlemer i Rødt som nok faller lengre ut på venstre, da det nok er forskjell på folk der som i alle partier, men spørsmålet er hvorfor medlemmene i Rødt ønsker å beholde at de er et kommunistisk parti i sin plattform?
Kanskje for å blidgjøre museumsvokterne? På meg virker det rart at folk som Trond Andresen og Bjørnar Moxnes er i samme parti. Men nå er det vel ingen som vet hvem Trond Andresen er lenger uansett.
De hadde jo avstemning om det for en stund siden, og Moxnes var jo av de som ønsket å fjerne det, Andresen trodde jeg meldte seg ut av partiet i protest for flere år siden da han ikke likte utviklingen i partiet.

Corvus

Legg inn av Corvus »

Solvgutt1 skrev: fre jan 28, 2022 6:43 pm
Corvus skrev: fre jan 28, 2022 5:14 pm
Solvgutt1 skrev: fre jan 28, 2022 4:32 pm

Nord Korea sier jo selv at de er demokratiske.
So?
Er de ikke demokratisk da? Er det ikke sånn at man definerer dette selv?
Det kommer an på om man synes det er greit å sammenligne seriøsiteten til Kim Jong-un og Nord-Korea, og partiet Rødt. Mener du de er like mye på trynet begge to?

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Corvus skrev: fre jan 28, 2022 7:45 pm
Solvgutt1 skrev: fre jan 28, 2022 6:43 pm
Corvus skrev: fre jan 28, 2022 5:14 pm

So?
Er de ikke demokratisk da? Er det ikke sånn at man definerer dette selv?
Det kommer an på om man synes det er greit å sammenligne seriøsiteten til Kim Jong-un og Nord-Korea, og partiet Rødt. Mener du de er like mye på trynet begge to?
Ikke de som er valg inn på Stortinget, men de gubbene som tviholder på kommunisme i prinsipprogrammet er nok ganske på trynet. Rødt er en ganske liten organisasjon.

Number4

Legg inn av Number4 »

Solvgutt1 skrev: fre jan 28, 2022 7:47 pmmen de gubbene som tviholder på kommunisme i prinsipprogrammet er nok ganske på trynet. Rødt er en ganske liten organisasjon.
Jepp, Arbeiderpartiet gjorde en framifrå jobb i etterkrigstidens Norge. Bare å bukke og takke.
Sist redigert av Number4 den fre jan 28, 2022 8:00 pm, redigert 2 ganger totalt.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

greyserpent skrev: fre jan 28, 2022 5:58 pm
Det er jo logikken dere bruker.
Javel? Så partiet rødt i Norge sin troverdighet er på linje med Nord-Korea sitt propaganda-apparat?

Jeg har faktisk veldig mye større tiltro til folket i Rødt enn det. Kanskje jeg er naiv, men jeg tenker at de som driver med politikk fra partiet rødt til høyresiden og alt imellom er oppegående folk som spiller med åpne kort.
Sist redigert av Ka9nen den fre jan 28, 2022 8:00 pm, redigert 1 gang totalt.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Canucks skrev: fre jan 28, 2022 7:36 pm
Folk_flesk skrev: fre jan 28, 2022 7:19 pm
Canucks skrev: fre jan 28, 2022 6:23 pm

Nå er jeg ikke dere, da jeg mener at Rødt kan beskrives som Demokratiske Sosialister, i alle fall Moxnes, det er nok enkeltmedlemer i Rødt som nok faller lengre ut på venstre, da det nok er forskjell på folk der som i alle partier, men spørsmålet er hvorfor medlemmene i Rødt ønsker å beholde at de er et kommunistisk parti i sin plattform?
Kanskje for å blidgjøre museumsvokterne? På meg virker det rart at folk som Trond Andresen og Bjørnar Moxnes eor i samme parti. Men nå er det vel ingen som vet hvem Trond Andresen er lenger uansett.
De hadde jo avstemning om det for en stund siden, og Moxnes var jo av de som ønsket å fjerne det, Andresen trodde jeg meldte seg ut av partiet i protest for flere år siden da han ikke likte utviklingen i partiet.
Ikke så rart. Mannen bruker uttrykk som "woke" og mener at feminister og miljøvernere er en stor samfunnstrussel. Burde kanskje vurdert FrP eller Demokratene. Men først og fremst er han vel bare en gretten gammel gubbe.
Sist redigert av Folk_flesk den fre jan 28, 2022 8:04 pm, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Ka9nen skrev: fre jan 28, 2022 7:58 pm
greyserpent skrev: fre jan 28, 2022 5:58 pm
Det er jo logikken dere bruker.
Javel? Så partiet rødt i Norge sin troverdighet er på linje med Nord-Korea sitt propaganda-apparat?

Jeg har faktisk veldig mye større tiltro til folket i Rødt enn det.
Dette er dumskap på et nivå jeg ikke behersker.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

greyserpent skrev: fre jan 28, 2022 8:00 pm
Dette er dumskap på et nivå jeg ikke behersker.
Det er mulig det er dumskap å tro at politikerne og folket i rødt skriver et ærlig og redelig partiprogram, ja. Men jeg tenker såpass godt om politikerne i Norge at selv de jeg er uenige med i sak faktisk spiller med åpne kort og at de ønsker det beste for Norge, man har bare forskjellige løsninger. Sammenligningen deres med Nord-Korea tror jeg dog er å dra det for langt. Rødt er ikke der.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Ka9nen skrev: fre jan 28, 2022 8:02 pm
greyserpent skrev: fre jan 28, 2022 8:00 pm
Dette er dumskap på et nivå jeg ikke behersker.
Det er mulig det er dumskap å tro at politikerne og folket i rødt skriver et ærlig og redelig partiprogram, ja. Men jeg tenker såpass godt om politikerne i Norge at selv de jeg er uenige med i sak faktisk spiller med åpne kort og at de ønsker det beste for Norge, man har bare forskjellige løsninger. Sammenligningen deres med Nord-Korea tror jeg dog er å dra det for langt. Rødt er ikke der.
Kapittel 6 i Rødt's prinsipprogram heter...?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»