Jehovas vitner nektes statsstøtte

Svar
GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Re: Jehovas vitner nektes statsstøtte

Legg inn av GiPazzini_85 »

Ka9nen skrev: lør feb 05, 2022 6:48 pm
Henningsen skrev: lør feb 05, 2022 6:10 pm
Skivebom, som vanlig det der brune-Leif
Men hva mer kan man forvente fra en enfoldig rasist fra ytre høyre.
Som sagt, alkohol er ikke bra for hjernen.
Om du kommer med noe annet enn oppgulp så kanskje du får svar.
Men det er nok litt over ditt nivå.
Hvis man er "brun" fordi man misliker ideologien islam, hvilken farge er man hvis man misliker opplegget til Jehovas Vitner?
Sikkert rosa. Har Ka9nen blitt utestengt?

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Jeg har en bekjent som vokste opp i JV. Det han forteller om barndommen er triste greier.

Statsstøtte til sekter må bort.

Queenie

Legg inn av Queenie »

PapaSmurf skrev: fre des 23, 2022 12:20 pm Jeg har en bekjent som vokste opp i JV. Det han forteller om barndommen er triste greier.

Statsstøtte til sekter må bort.
Barn som vokser opp i sånne hjem ødelegges for livet, det gjelder all form for religiøs galskap. De har det nok best om de forblir hjernevasket livet ut og aldri touche virkeligheten og sannheten

return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Legg inn av return_of_drakkar »

PapaSmurf skrev: fre des 23, 2022 12:20 pm Jeg har en bekjent som vokste opp i JV. Det han forteller om barndommen er triste greier.

Statsstøtte til sekter må bort.
Nå er det vel mange som vokser opp i vanlige familier som også har det du kaller for triste familier / barndommer.
Så slike argumenter blir litt snaue.

På den annen side så vel ikke oppveksten (og fortsettelsen) til slike som Serena og Venus Williams og Coco Rocha ut til å vært tyngende...trist...osv?

Så alt er ikke sort-hvitt her i verden.

GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Legg inn av GiPazzini_85 »

Justice 97 skrev: fre des 23, 2022 12:16 pm
GiPazzini_85 skrev: fre des 23, 2022 12:15 pm
Ka9nen skrev: lør feb 05, 2022 6:48 pm

Hvis man er "brun" fordi man misliker ideologien islam, hvilken farge er man hvis man misliker opplegget til Jehovas Vitner?
Sikkert rosa. Har Ka9nen blitt utestengt?
Ba selv admin om å få kontoen stengt. Ikke spør meg om hvorfor, for det vet jeg ikke.
Var dette samme kar som gikk under flere brukernavn på VGD?

Frode57
Innlegg: 1269

Legg inn av Frode57 »

Norge viser nå sitt sanne ufine og anti kristne syn. Det skal enten være stat kirkelig eller misjonslristent eller islamsk.

Norge går mot et trangere Norge.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Frode57 skrev: fre des 23, 2022 9:59 pm Norge viser nå sitt sanne ufine og anti kristne syn. Det skal enten være stat kirkelig eller misjonslristent eller islamsk.

Norge går mot et trangere Norge.
Jeg er ikke kristen, langt derifra, men kristendom er en del av vår historie og dessuten reformert - og statsreligion.

Ser flere likestiller dette med ideologien islam som overhodet ikke kan sammenlignes eller hører hjemme her. Dette er helt borte i staur og vegger.

Sisyfos

Legg inn av Sisyfos »

newsflash skrev: tor des 22, 2022 9:33 pm
Sisyfos skrev: tor des 22, 2022 8:39 pm
Jeg tror nok du finner adskillig mere ekstreme trossamfunn enn de ellers særdeles lovlydige borgerne i Jehovas vitner, men som ikke fratas støtten. Særlig dersom du begynner å kikke på muslimske organisasjoner, men også blant kristne organisasjoner. Kanskje jødene bør fratas støtten siden de skjærer i tissen på umælende smågutter? Jeg garanterer at de ikke tør å røre jødene, det er mye enklere å ta Jehovas vitner, ikke mange vil stå opp for dem.

Det du ser bort fra er det prinsipielle, som du finner i Den europeiske menneskerettskonvensjon , EMK, artikkel 9:

2. Frihet til å gi uttrykk for sin religion eller overbevisning skal bare bli undergitt slike begrensninger som er foreskrevet ved lov og er nødvendige i et demokratisk samfunn av hensyn til den offentlige trygghet, for å beskytte den offentlige orden, helse eller moral, eller for å beskytte andres rettigheter og friheter.

Hvilken lov mener du Jehovas vitner bryter?

EMK pålegger ingen stat å gi statsstøtte til religioner. Men forskjellsbehandling er å undergi Jehovas vitner en begrensning som ikke er foreskrevet i noen norsk lov. Som sagt, dersom Jehovas vitner bryter noen lov så gå til sak mot dem, og forby dem dersom retten skulle komme til at de bryter en lov og de eventuelt fortsetter å bryte denne loven. Det en ser nå fra regjeringen er ikke noe annet enn nok et eksempel på denne regjeringens ekstreme smålighet.
Begrunnelsen er som følger:

"Etter vår vurdering krenker trossamfunnets medlemmenes rett til fri utmelding. Vi mener dette krenker medlemmenes rett til religionsfrihet. Vi mener også at de krenker barns rettigheter ved at de åpner for å ekskludere døpte mindreårige, og ved å oppfordre medlemmer til å sosialt isolere barn som ikke følger trossamfunnets regler, skriver Statsforvalteren i Oslo og Viken i en pressemelding."

Helt fair spør du meg.
Ja, jeg har sett begrunnelsen. Men hvor ligger lovbruddet? Og dersom det er et lovbrudd skjult her et sted som jeg ikke ser, hvorfor går Jonas og Trygve da ikke til sak mot organisasjonen?

Alle døpte medlemmer kan melde seg ut av Jehovas vitner. Da mister de all kontakt med alle i organisasjonen, som ikke skal ha noe med en "frafallen" å gjøre, om det så er egne barn. En slik praksis framstår ikke som videre hyggelig og er ikke akkurat noe å applaudere. Men jeg kan ikke se at det representerer noe lovbrudd, og det er vel ikke verre enn mye annet som foregår i diverse religiøse organisasjoner uten at disse fratas støtten. Medlemmer av Jehovas vitner betaler ellers skatt som alle andre, og jeg tipper de er sterkt underrepresenterte blant skattesnyterne, og en må forvente at disse ikke forskjellsbehandles, men også får nyte godt av "kirkeskatten" de betaler.

Sisyfos

Legg inn av Sisyfos »

PapaSmurf skrev: fre des 23, 2022 12:20 pm Jeg har en bekjent som vokste opp i JV. Det han forteller om barndommen er triste greier.
Jeg tror nok dette kan være både og. De som bryter ut fra JV (og fra liknende organisasjoner) vil nok ofte oppleve det slik som du beskriver. Mens de som forblir i organisasjonen som voksne og livet ut (og jeg tipper at det er de aller fleste) vil oppleve at de i religiøst henseende hadde en fantastisk barndom.

TWU

Legg inn av TWU »

Synes man skulle slutte å statsfinansiere trossamfunn i det store og det hele, enten det tilhører den ene eller andre (eller ingen) religionen.

Når det er sagt er jeg usikker på om det blir riktig å utelukkende rette seg mot JV. Er mangfoldige bedehussamfunn over det ganske land der deltakere eller familiemedlemmer av disse har blitt utskudd på grunn av legning eller andre årsaker, er dette egentlig noe bedre enn vitnene?

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Sisyfos skrev: lør des 24, 2022 1:41 pm Ja, jeg har sett begrunnelsen. Men hvor ligger lovbruddet? Og dersom det er et lovbrudd skjult her et sted som jeg ikke ser, hvorfor går Jonas og Trygve da ikke til sak mot organisasjonen?

Alle døpte medlemmer kan melde seg ut av Jehovas vitner. Da mister de all kontakt med alle i organisasjonen, som ikke skal ha noe med en "frafallen" å gjøre, om det så er egne barn. En slik praksis framstår ikke som videre hyggelig og er ikke akkurat noe å applaudere. Men jeg kan ikke se at det representerer noe lovbrudd, og det er vel ikke verre enn mye annet som foregår i diverse religiøse organisasjoner uten at disse fratas støtten. Medlemmer av Jehovas vitner betaler ellers skatt som alle andre, og jeg tipper de er sterkt underrepresenterte blant skattesnyterne, og en må forvente at disse ikke forskjellsbehandles, men også får nyte godt av "kirkeskatten" de betaler.
Er det noen som har sagt at det er et lovbrudd?

Dette med statsstøtte til religiøse organisasjoner er ikke noe en har krav på, det er noe en får dersom en oppfyller visse vilkår. Statsforvalteren mener at JV ikke oppfyller disse vilkårene, jfr begrunnelsen:

"Etter vår vurdering krenker trossamfunnets medlemmenes rett til fri utmelding. Vi mener dette krenker medlemmenes rett til religionsfrihet. Vi mener også at de krenker barns rettigheter ved at de åpner for å ekskludere døpte mindreårige, og ved å oppfordre medlemmer til å sosialt isolere barn som ikke følger trossamfunnets regler, skriver Statsforvalteren i Oslo og Viken i en pressemelding."

Personlig er jeg mer opprørt at Pastafarianerne nektes å bli registrert som religion.

https://www.aftenposten.no/oslo/i/OnLpl ... rossamfunn

Fri fantasi begge deler, men Spaghettimonsteret er betydelig mer sympatisk enn denne ørkenguden JV tilber.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»