Er Vestbredden okkupert?

Svar
joplina

Re: Er Vestbredden okkupert?

Legg inn av joplina »

Ja, Vestbredden ER okkupert

https://jusleksikon.no/wiki/Okkupasjon

"Det kan skilles mellom ulike former for okkupasjon. Den historisk vanligste, en militær okkupasjon, starter gjerne med en invasjon. En slik okkupasjon foregår så lenge okkupasjonsmakten er til stede og det antas at landets regime ikke kan holde seg til makten uten disse styrkene.
Militære okkupasjoner er i folkeretten regulert av landskrigsordningen i 4. Haagkonvensjon av 1907. Okkupasjonen er en midlertidig tilstand, og en okkupasjonsmakt kan ikke vilkårlig endre det okkuperte landets grenser eller annektere hele eller deler av det."

https://snl.no/Vestbreddens_historie

"Grensen mellom Vestbredden og Israel ble fastlagt i våpenstillstandsavtalen mellom Jordan og Israel i 1949. Under seksdagerskrigen i juni 1967 ble området okkupert av Israel, og Øst-Jerusalem ble inkorporert i Israel. FN omtaler Vestbredden etter 1967 som israelsk-okkupert territorium. Israel og flere av landets støttespillere bruker betegnelsen «omstridte» (engelsk disputed) områder."

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Karatel skrev: tir feb 01, 2022 9:18 am
Guttorm123 skrev: man jan 31, 2022 12:46 pm
Karatel skrev: man jan 31, 2022 10:11 am

Jeg stoler heller ikke på Miffs fremstillinger av saker, men jeg stoler heller ikke på statskanalens fremstillinger.
Hvordan skal man beskrive en voldtekt nøytralt og objektivt slik at både voldteksmann eller voldtektsoffer er fornøyd og ingen av dem føler seg urettferdig behandlet?

Man har jo nok av historier om personer som er blitt anklaget for voldtekt, for så å bli frikjent, nettopp fordi forklaringene spriker, og når mediene vet at forklaringene spriker, så skriver man selvfølgelig det man vet om saken., uten å favorisere noen av partene.

https://www.nrk.no/rogaland/tre-syriske ... 1.13330238

https://www.nrk.no/rogaland/syriske-bro ... 1.13577143

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

joplina skrev: tir feb 01, 2022 10:20 am
https://snl.no/Vestbreddens_historie

"Grensen mellom Vestbredden og Israel ble fastlagt i våpenstillstandsavtalen mellom Jordan og Israel i 1949.
Er dette korrekt? Våpenhvilelinjen fra 1949 er Israels grense de facto, men er dette også Israels grense juridisk? USA, Sovjetunionen, Norge og flere andre land anerkjente Israel innenfor grensene fra delingsforslaget av 29. november 1947. Men er det noen som har anerkjent våpenhvilelinjen som Israels grense? I september 1948 erklærte Israel at de annektere alt land som de erobret i krigen, men er denne anneksjonen noengang blitt internasjonalt anerkjent?

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Guttorm123 skrev: tir feb 01, 2022 10:35 am
Karatel skrev: tir feb 01, 2022 9:18 am
Guttorm123 skrev: man jan 31, 2022 12:46 pm

Hvordan skal man beskrive en voldtekt nøytralt og objektivt slik at både voldteksmann eller voldtektsoffer er fornøyd og ingen av dem føler seg urettferdig behandlet?

Man har jo nok av historier om personer som er blitt anklaget for voldtekt, for så å bli frikjent, nettopp fordi forklaringene spriker, og når mediene vet at forklaringene spriker, så skriver man selvfølgelig det man vet om saken., uten å favorisere noen av partene.

https://www.nrk.no/rogaland/tre-syriske ... 1.13330238

https://www.nrk.no/rogaland/syriske-bro ... 1.13577143
I denne konflikten er det et ubestridelig faktum at palestinerne bodde der de alltid hadde bodd og at sionistene fra Europa kom ubedt og uønsket til et land der de aldri tidligere hadde satt sin fot, og at de med vold og makt tok dette landet fra dem som bodde der fra før.

Palestinerne holdt seg der de var, de dro aldri til sionistene for å ta noe fra dem, palestinerne har aldri tatt noe fra sionistene og har aldri gjort urett mot sionistene.

Finner du noen feil i denne fremstillingen?

joplina

Legg inn av joplina »

Karatel skrev: tir feb 01, 2022 10:38 am
joplina skrev: tir feb 01, 2022 10:20 am
https://snl.no/Vestbreddens_historie

"Grensen mellom Vestbredden og Israel ble fastlagt i våpenstillstandsavtalen mellom Jordan og Israel i 1949.
Er dette korrekt? Våpenhvilelinjen fra 1949 er Israels grense de facto, men er dette også Israels grense juridisk? USA, Sovjetunionen, Norge og flere andre land anerkjente Israel innenfor grensene fra delingsforslaget av 29. november 1947. Men er det noen som har anerkjent våpenhvilelinjen som Israels grense? I september 1948 erklærte Israel at de annektere alt land som de erobret i krigen, men er denne anneksjonen noengang blitt internasjonalt anerkjent?
Våpenstillstandsavtalen fastla nettopp Green Line og jeg går ut fra at det er den det refereres til .

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

joplina skrev: tir feb 01, 2022 10:46 am
Karatel skrev: tir feb 01, 2022 10:38 am
joplina skrev: tir feb 01, 2022 10:20 am
https://snl.no/Vestbreddens_historie

"Grensen mellom Vestbredden og Israel ble fastlagt i våpenstillstandsavtalen mellom Jordan og Israel i 1949.
Er dette korrekt? Våpenhvilelinjen fra 1949 er Israels grense de facto, men er dette også Israels grense juridisk? USA, Sovjetunionen, Norge og flere andre land anerkjente Israel innenfor grensene fra delingsforslaget av 29. november 1947. Men er det noen som har anerkjent våpenhvilelinjen som Israels grense? I september 1948 erklærte Israel at de annektere alt land som de erobret i krigen, men er denne anneksjonen noengang blitt internasjonalt anerkjent?
Våpenstillstandsavtalen fastla nettopp Green Line og jeg går ut fra at det er den det refereres til .
Ja, men våpentilstandslinjen var ikke ment som en permanent grense.

"The Green Line was intended as a demarcation line rather than a permanent border. The 1949 Armistice Agreements were clear (at Arab insistence)[3] that they were not creating permanent borders. The Egyptian–Israeli agreement, for example, stated that "the Armistice Demarcation Line is not to be construed in any sense as a political or territorial boundary, and is delineated without prejudice to rights, claims and positions of either Party to the Armistice as regards ultimate settlement of the Palestine question"

https://en.wikipedia.org/wiki/Green_Line_(Israel)

Nå er dette de facto Israel grense, men slik var det ikke ment og har f.eks. Norge anerkjent Israel innenfor disse grensene?

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Karatel skrev: tir feb 01, 2022 10:46 am
Guttorm123 skrev: tir feb 01, 2022 10:35 am
Karatel skrev: tir feb 01, 2022 9:18 am

I denne konflikten er det et ubestridelig faktum at palestinerne bodde der de alltid hadde bodd og at sionistene fra Europa kom ubedt og uønsket til et land der de aldri tidligere hadde satt sin fot, og at de med vold og makt tok dette landet fra dem som bodde der fra før.

Palestinerne holdt seg der de var, de dro aldri til sionistene for å ta noe fra dem, palestinerne har aldri tatt noe fra sionistene og har aldri gjort urett mot sionistene.

Finner du noen feil i denne fremstillingen?
Jeg har ikke satt meg godt nok inn i saken til å uttale meg om det, jeg bare registrerer at det er forskjellige fremstillinger av hendelse i forbindelse med denne konflikten, og at forskjellige medier ikke er nøytrale i sin dekning.

Nå stilte du dette spørsmålet til meg, som jeg svarte på:

Hvordan skal man beskrive en voldtekt nøytralt og objektivt slik at både voldteksmann eller voldtektsoffer er fornøyd og ingen av dem føler seg urettferdig behandlet?

Var du fornøyd med svaret?

joplina

Legg inn av joplina »

Karatel skrev: tir feb 01, 2022 10:55 am
Ja, men våpentilstandslinjen var ikke ment som en permanent grense.
Nei, men like fullt er det den eneste kjente grenselinje (hit men ikke lengre) som flere land har fremforhandlet med israel. Og jeg vil tro at det er derfor det henvises til den som "grensen". Men våpenhvilegrensen er ingen juridisk permanent grense.
Og selv om våpenhvilegrensen var fremforhandlet med israel så har jo israel over hode ikke respektert den heller.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Karatel skrev: tir feb 01, 2022 9:18 am
Jeg tror NRKs reportere i Midtøsten har gjort de samme erfaringer som så mange norske FN-soldater: de kommer til Midtøsten enten med stor sympati for Israel eller som nøytrale. Når de så med egne øyne ser og opplever det som foregår, innser og forstår de uretten som begås mot palestinerne og de blir svært så kritiske til Israels fremferd.
Jeg registrerer dog at de nye NRK har sendt ut klarer å rapportere fra midtøsten på profesjonelt vis og ganske så objektivt. I hvertfall I motsetning til tidligere som var mer aktivister enn journalister. Noen klarer kanskje til og med å se uretten Hamas begår mot blant annet palestinerne.

Sisyfos

Legg inn av Sisyfos »

joplina skrev: tir feb 01, 2022 11:30 am
Karatel skrev: tir feb 01, 2022 10:55 am
Ja, men våpentilstandslinjen var ikke ment som en permanent grense.
Nei, men like fullt er det den eneste kjente grenselinje (hit men ikke lengre) som flere land har fremforhandlet med israel. Og jeg vil tro at det er derfor det henvises til den som "grensen". Men våpenhvilegrensen er ingen juridisk permanent grense.
Og selv om våpenhvilegrensen var fremforhandlet med israel så har jo israel over hode ikke respektert den heller.
Det er de okkuperte områdene fra 1967 med Green Line som grenselinje FNs generalforsamling kan sies å ha anerkjent som Staten Palestina, og indirekte da også sier er Israels grense mot staten Palestina:

1. Reaffirms the right of the Palestinian people to self-determination and to independence in their State of Palestine on the Palestinian territory occupied since 1967;

[...]

3. Expresses the hope that the Security Council will consider favourably the application submitted on 23 September 2011 by the State of Palestine for admission to full membership in the United Nations;


138 land, inklusive Norge, stemte for denne resolusjonen, og bare 9 land stemte mot. Så en kan vel si at det ligger i kortene at Green Line er å betrakte som grensen mellom statene Israel og Palestina.

I Sikkerhetsrådets resolusjon 2334 fra 2016 går det også fram at det er Green Line som betraktes som grensen mellom Israel og det som for Sikkerhetsrådet er den kommende staten Palestina, og at endringer i denne grensen kun kan skje dersom begge parter er enige om endringene:

3. Underlines that it will not recognize any changes to the 4 June 1967 lines, including with regard to Jerusalem, other than those agreed by the parties through negotiations;

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Guttorm123 skrev: tir feb 01, 2022 11:08 am
Karatel skrev: tir feb 01, 2022 10:46 am
Guttorm123 skrev: tir feb 01, 2022 10:35 am

Jeg har ikke satt meg godt nok inn i saken til å uttale meg om det, jeg bare registrerer at det er forskjellige fremstillinger av hendelse i forbindelse med denne konflikten, og at forskjellige medier ikke er nøytrale i sin dekning.

Nå stilte du dette spørsmålet til meg, som jeg svarte på:

Hvordan skal man beskrive en voldtekt nøytralt og objektivt slik at både voldteksmann eller voldtektsoffer er fornøyd og ingen av dem føler seg urettferdig behandlet?

Var du fornøyd med svaret?
Nå må du lese de to linkene du selv postet om voldtekt.

"Ifølge den nye voldtektsparagrafen er nemlig all samleie med barn under 14 år voldtekt, uansett om handlingen er frivillig.

Det sentrale spørsmålet i rettssaken i Haugaland tingrett var dermed om brødrene visste at jenta bare var 13 år da samleiene fant sted i brødrenes leilighet i Haugesund i mai i fjor. Retten legger i dommen til grunn at handlingen var frivillig fra jentas side."

Fra jentas side var dette frivillig sex, hun var med på leken, spørsmålet var om disse brødrene visste at hun var under 14 år. Visste de i det hele tatt at det finnes en slik aldersgrense i Norge?

I konflikten Israel/Palestina er det ingen som har påstått at palestinerne har gitt fra seg noe som helst frivillig, ingen påstår at pastinerne noengang har villet være med på leken.

Alle, også Israel, vet at palestinerne aldri har vært villige til frivillig å gi fra seg noe som helst av det som er deres.

Kravet til palestinerne har alltid vært at de skulle legge seg pent ned på ryggen, sprike godt med bena og ikke løfte en finger for å sette seg til motverge. Det de anklages og bebreides for, det som regnes som deres forbrytelse, er at de aldri har vært villige til dette.

Da nytter det ikke å brukte denne nevnte voldtektssaken som sammenligning.

Jeg er godt fornøyd med alle dine svar og innlegg. Så langt har du vist deg som noe så sjeldent og uvanlig som en som kan tale Israels sak på en saklig måte uten personfokus, personkarakteristikker og tåpeligheter om Gud, Bibelen, Koranen, islam, jødehatere, oldtidshistorie ol. Da er du nettopp den typen som dette forumet trenger.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Karatel skrev: tir feb 01, 2022 2:29 pm
Guttorm123 skrev: tir feb 01, 2022 11:08 am
Karatel skrev: tir feb 01, 2022 10:46 am


Da nytter det ikke å brukte denne nevnte voldtektssaken som sammenligning.

Nok en gang: Jeg svarte på dette spørsmålet fra deg:

Hvordan skal man beskrive en voldtekt nøytralt og objektivt slik at både voldteksmann eller voldtektsoffer er fornøyd og ingen av dem føler seg urettferdig behandlet?

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Karatel skrev: tir feb 01, 2022 2:29 pm
Guttorm123 skrev: tir feb 01, 2022 11:08 am
Karatel skrev: tir feb 01, 2022 10:46 am


Jeg er godt fornøyd med alle dine svar og innlegg. Så langt har du vist deg som noe så sjeldent og uvanlig som en som kan tale Israels sak på en saklig måte uten personfokus, personkarakteristikker og tåpeligheter om Gud, Bibelen, Koranen, islam, jødehatere, oldtidshistorie ol. Da er du nettopp den typen som dette forumet trenger.
Jeg kan ingenting om historien, våpenlinjegrenser, internasjonale anerkjennelser, Green line, permanente grenser og kjente grenselinjer, men det ser jo ut som om disse tingene skaper debatter, så det kan jo være at man har lest seg opp på forskjellige steder.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Karatel skrev: tir feb 01, 2022 2:29 pm
Guttorm123 skrev: tir feb 01, 2022 11:08 am
Karatel skrev: tir feb 01, 2022 10:46 am

Nå må du lese de to linkene du selv postet om voldtekt.

Disse har jeg selvfølgelig lest, og selv om jeg er uenig i avgjørelsen, så synes jeg saken ble fremført på en nøytral måte.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Guttorm123 skrev: tir feb 01, 2022 5:47 pm
Karatel skrev: tir feb 01, 2022 2:29 pm
Guttorm123 skrev: tir feb 01, 2022 11:08 am

Da nytter det ikke å brukte denne nevnte voldtektssaken som sammenligning.

Nok en gang: Jeg svarte på dette spørsmålet fra deg:

Hvordan skal man beskrive en voldtekt nøytralt og objektivt slik at både voldteksmann eller voldtektsoffer er fornøyd og ingen av dem føler seg urettferdig behandlet?
....................

Det var et svært dårlig svar for i denne saken du linker til skjedde det ingen voldtekt, de tre brødrene ble jo frifunnet. Det står i din egen link.

"Syriske brødre frifunnet for voldtekt på 13-åring
De tre brødrene som i tingretten ble dømt til fengsel for å ha voldtatt ei 13 år gammel jente i Haugesund, ble mandag frifunnet i Gulating lagmannsrett og løslatt umiddelbart."

Altså var det ingen voldtekt, ingen voldteksmenn og intet voldtektsoffer.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Guttorm123 skrev: tir feb 01, 2022 5:58 pm
Karatel skrev: tir feb 01, 2022 2:29 pm
Guttorm123 skrev: tir feb 01, 2022 11:08 am

Jeg kan ingenting om historien, våpenlinjegrenser, internasjonale anerkjennelser, Green line, permanente grenser og kjente grenselinjer, men det ser jo ut som om disse tingene skaper debatter, så det kan jo være at man har lest seg opp på forskjellige steder.
Da diskuterer du ikke ut fra kunnskap, men ut fra følelser, og det må du selvfølgelig få lov til. Det er mange som gjør det samme, også den sterkt kritiserte Sidsel Wold lot seg styre av føleleser, da hun som ung bodde på kibbutz i Israel og senere engasjerte seg i Miff.

Israel kan takke Vestens følelser for hele sin eksistens, etter krigen og Holocaust var sympatien for jødene og deres lidelser så stor at mange vestlige land satte rettferdighet og sunn fornuft til side og lot seg lede og forlede av følelser. Hvis rettferdighet og sunn fornuft hadde fått råde, ville ikke Israel eksistert nå i dag, i det minste ikke i Midtøsten. Da ville jødene fått sin stat i en fredeligere del av verden der de var velkomne.

Før og under seksdagerskrigen i 1967 var støtten til Israel massiv og unison her i Norge, i 1967 var Friheten og Orientering de eneste norske medier som var kritiske til Israel krigføring og disse var nærmest som forrædere å regne. Arabere og palestinere ble ansett som banditter. Det minnet om de gamle westernfilmene med edle, heltemodigere nybyggere mot grusomme og blodtørstige indianere.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Guttorm123 skrev: tir feb 01, 2022 6:02 pm
Karatel skrev: tir feb 01, 2022 2:29 pm
Guttorm123 skrev: tir feb 01, 2022 11:08 am
Saken ble nøytralt fremstilt, men det skjedde altså ingen voldtekt.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Karatel skrev: ons feb 02, 2022 10:09 am
Guttorm123 skrev: tir feb 01, 2022 6:02 pm
Karatel skrev: tir feb 01, 2022 2:29 pm

Saken ble nøytralt fremstilt, men det skjedde altså ingen voldtekt.

Av en eller annen grunn lyktes det ikke å sitere innlegget jeg svarte på.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Karatel skrev: ons feb 02, 2022 10:09 am
Guttorm123 skrev: tir feb 01, 2022 6:02 pm
Karatel skrev: tir feb 01, 2022 2:29 pm

Saken ble nøytralt fremstilt, men det skjedde altså ingen voldtekt.
Benedicte Storhaug tror det er enighet i saken om at brødrene ikke har lagt vekt på annet enn å basere seg på jentas selvrapportering av alder.

– Det er klar høyesterettspraksis på at det ikke er nok. Når det da likevel blir frifinnelse, stikk i strid med høyesterettspraksis, så oppfatter jeg det som at de har lagt avgjørende vekt på at de tiltalte, som nå er frifunnet, har hatt begrenset kunnskap om norsk kultur, lovverk og manglende språkkunnskaper, sier hun.

Og når man da kan lese om andre saker, der man blir dømt , selv om det har vært frivillig, så er det jo lov til å stille seg spørsmål om forskjellsbehandling, basert på mangel av kunnskap om norsk lov, kultur og språkkunnskaper, noe en verken skal eller bør legge vekt på i slike saker.

Men her har man tydeligvis med en voldtektsforbryter å gjøre, siden retten konkluderer med dette:


19-åring dømt til fire år fengsel for voldtekt: Jenta sier det var frivillig:

Mannen hadde nettopp fylt 18 år og jenta var fremdeles ikke fylt 14 da de to hadde samleier våren og sommeren 2019. Også etter at hun fylte 14 hadde de to samleie, ifølge en dom fra Kongsberg og Eiker tingrett denne uka som også Drammens Tidende omtaler.

Mannen ble anmeldt etter at jentas mor kom over meldinger og bilder på datterens mobiltelefon som utløste mistanke om at noe ulovlig hadde skjedd. Jenta selv ville ikke anmelde forholdet og forklarte at alt som var skjedd mellom henne og den tiltalte, hadde skjedd frivillig.

– Selv om det var frivillig fra fornærmedes side, som retten legger til grunn, er det definert som voldtekt etter loven, skriver domstolen som senere legger til at straffebestemmelsen bygger på den forutsetningen at mindreårige ikke kan gi samtykke til seksuelt samkvem.

Ikke heldig at man er så lite konsekvente på hva som defineres som voldtekt, men jeg kan jo beklage til deg at jeg dro disse syriske brødrene inn i denne debatten.

https://trondheim24.no/nyheter/19-aring ... frivillig/

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Guttorm123 skrev: ons feb 02, 2022 1:56 pm Mannen ble anmeldt etter at jentas mor kom over meldinger og bilder på datterens mobiltelefon som utløste mistanke om at noe ulovlig hadde skjedd. Jenta selv ville ikke anmelde forholdet og forklarte at alt som var skjedd mellom henne og den tiltalte, hadde skjedd frivillig.

– Selv om det var frivillig fra fornærmedes side, som retten legger til grunn, er det definert som voldtekt etter loven, skriver domstolen som senere legger til at straffebestemmelsen bygger på den forutsetningen at mindreårige ikke kan gi samtykke til seksuelt samkvem.

Ikke heldig at man er så lite konsekvente på hva som defineres som voldtekt, men jeg kan jo beklage til deg at jeg dro disse syriske brødrene inn i denne debatten.
En bedre sammenligning med palestinerne hadde vært denne saken fra 2007.

"En 37 år gammel kvinne er hardt skadet etter å ha blitt voldtatt og banket opp i Prinsens gate i Oslo sentrum i natt.
Kvinnen ble angrepet da hun låste seg inn i en oppgang."

"Kvinnen ble kjørt til Ullevål universitetssykehus med alvorlige skader etter stump vold."

https://www.nrk.no/osloogviken/ny-overf ... -1.1735504

Hvordan fremstiller man denne saken nøytralt slik at både offer og gjeringsmann kan si seg fornøyd?

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Karatel skrev: ons feb 02, 2022 10:19 pm

En bedre sammenligning med palestinerne hadde vært denne saken fra 2007.

"En 37 år gammel kvinne er hardt skadet etter å ha blitt voldtatt og banket opp i Prinsens gate i Oslo sentrum i natt.
Kvinnen ble angrepet da hun låste seg inn i en oppgang."

"Kvinnen ble kjørt til Ullevål universitetssykehus med alvorlige skader etter stump vold."

https://www.nrk.no/osloogviken/ny-overf ... -1.1735504

Hvordan fremstiller man denne saken nøytralt slik at både offer og gjeringsmann kan si seg fornøyd?
Man skriver det man vet om saken, selvfølgelig., og her fulgte jo NRK opp:

Sju års forvaring for voldtekter:

En 31 år gammel mann er dømt for grove overgrep mot tre kvinner:

Han har innrømmet to av voldtektene, men ikke den tredje.

- Han føler stor skam over det han har gjort, sier 31-åringens forsvarer Hilde Marie Ims.

- På tidspunktet for de straffbare handlingene var han en hjemløs person som ruset seg massivt. Nå er han i en annen situasjon. I varetekt har han reflektert over det han har gjort, og har tatt det inn over seg, sier hun.

Han forklarte i Oslo tingrett at narkotikamisbruk var bakgrunnen for de grove angrepene. Han nektet straffskyld for den siste voldtekten fordi han hevdet at han ikke husket noe fra denne episoden.

Hege Salomon, som er bistandsadvokat for en av de fornærmede, sier klienten hennes tok godt imot dommen.

- Dette var svært viktig for min klient, hun syns det er en rettferdig dom. Det viktigste for henne i denne saken er at samfunnet beskyttes mot ham, sier Salomon til NTB.

https://www.nrk.no/osloogviken/sju-ars- ... -1.5723900


Kan vi ikke gi oss med dette nå? Jeg føler vi avsporer tråden til den glimrende debattanten aicat. , så kan vi eventuelt debattere "mediers fremstillinger" i en mer generell tråd som tar for seg nettopp dette.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Guttorm123 skrev: tor feb 03, 2022 6:12 am Kan vi ikke gi oss med dette nå? Jeg føler vi avsporer tråden til den glimrende debattanten aicat. , så kan vi eventuelt debattere "mediers fremstillinger" i en mer generell tråd som tar for seg nettopp dette.
Du har helt rett, dette er en avsporing som begynte med at NRKs reportere i Midtøsten ble trukket inn i tråden. Og NRKs reportere er hel irrelevante i spørsmålet om hvorvidt Vestbredden er okkupert eller ikke. Om NRKs reportere er nøytrale eller ikke, er helt uvesentlig i denne saken.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Karatel skrev: tor feb 03, 2022 9:14 am
Du har helt rett, dette er en avsporing som begynte med at NRKs reportere i Midtøsten ble trukket inn i tråden. Og NRKs reportere er hel irrelevante i spørsmålet om hvorvidt Vestbredden er okkupert eller ikke. Om NRKs reportere er nøytrale eller ikke, er helt uvesentlig i denne saken.
Ikke avsporing i forhold til poenget "svært få klarer å holde seg nøytrale til saken" som jeg svarte på. Som forsåvidt er et ganske så korrekt utsagn, forøvrig. Men NRK sine nylige reportere er av en helt annen standard enn det som har vært før og godt er det.

aicat

Legg inn av aicat »

Ka9nen skrev: tor feb 03, 2022 2:36 pm
Karatel skrev: tor feb 03, 2022 9:14 am
Du har helt rett, dette er en avsporing som begynte med at NRKs reportere i Midtøsten ble trukket inn i tråden. Og NRKs reportere er hel irrelevante i spørsmålet om hvorvidt Vestbredden er okkupert eller ikke. Om NRKs reportere er nøytrale eller ikke, er helt uvesentlig i denne saken.
Ikke avsporing i forhold til poenget "svært få klarer å holde seg nøytrale til saken" som jeg svarte på. Som forsåvidt er et ganske så korrekt utsagn, forøvrig. Men NRK sine nylige reportere er av en helt annen standard enn det som har vært før og godt er det.
Når en samlet verden (FN, ICC, ICJ, div NGOer, HCJ i Israel, Israelske politikere, EU,....m.fle.- med et par unntak - har definert Vestbredden som okkupert område /under "belligerent occupation" er det selvsagt av underordnet betydning hva kristensionister tilhørende ICEJ og andre ekstremister på ytre høyre fløy måtte mene. De facto ER Vestbredden okkuper av Israel.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Jeg kan ikke huske å ha benektet at vestbredden er okkupert noen plass.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Midtøsten»