Arne Treholt og rikets sikkerhet søndager på NRK

Svar
Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7860

Arne Treholt og rikets sikkerhet søndager på NRK

Legg inn av Big George »

Rikets sikkerhet kommer i seks episoder fremover.
Tilfeldigvis kjenner jeg en som arresterte Gunvor Haavik og deretter Arne Treholt.
Politimannen og kona og deres barn var en nabo av min onkel og tante. Jeg snakket aldri om dette til han.
Hva mener du om Treholt-saken ?.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Treholt-saken er en god historie, så forstår at NRK nok en gang drar den opp (de hadde jo en podcast over en rekke episoder også). Så brukte POT enormt med ressurser på det i sin tid, og det var viktig for dem å forsvare både tid og penger brukt - og gjorde dermed Treholt til større spion enn han faktisk var. Saken gikk jo i sin tid for det meste for stengte dører, så det var fritt frem for POT med mediene sin hjelp å overdrive Treholts betydning. Det var win-win for begge.

Treholt var også en karakter med klare personlige brister, han ville være betydningsfullt, han hadde et ekstremt ego og var glad i et jetset-liv. Alt dette brukte sovjetrusserne seg av, og skal se at han også lurte dem til å tro at han satt på veldig betydningsfull informasjon. Men det gjorde han ikke, og POT prøvde jo til og med provosere frem mer alvorlige dokumentoverleveringer gjennom å få han inn på forsvarets høyskole.

Imariuz

Legg inn av Imariuz »

Tenker det var på kommunist-spionen ble tatt før han kunne komme i en høyere posisjon hvor han kunne true rikets sikkerhet. Han burde sonet hele straffet, og ikke fått benådelse av GH Brundtland, selv om det ikke var overraskende at AP passet på en av sine egne på den måten.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7860

Legg inn av Big George »

Nå på NRK1 tv !

DoktorS

Legg inn av DoktorS »


Pernille

Legg inn av Pernille »

Kommandør Treholt ledet jo Kong Olavs ninjatropp som reddet Norge under den kalde krigen.

https://www.platekompaniet.no/bok/ninja ... ne-treholt

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Big George skrev: søn jan 30, 2022 8:35 pm Rikets sikkerhet kommer i seks episoder fremover.
Tilfeldigvis kjenner jeg en som arresterte Gunvor Haavik og deretter Arne Treholt.
Politimannen og kona og deres barn var en nabo av min onkel og tante. Jeg snakket aldri om dette til han.
Hva mener du om Treholt-saken ?.
Det er lenge siden, jeg fulgte bare sånn halvhjertet med den gang.
Interessant å få en gjennomgang nå, hvor de som var midt oppe i det snakker ut om hva som skjedde.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7860

Legg inn av Big George »

Verden er liten. Min nå avdøde mor tok blodprøve av blant annet Treholt da han var ansatt i Departementet.
Hun var bedriftsykepleier.
Bedriftslegen der sa noen ord min mor husket resten av livet. "Alle må ha en fiende, min fiende er skattefuten"

Brukeravatar
Oddesen
Innlegg: 418

Legg inn av Oddesen »

Treholt viser menneskenaturens tvetydighet: Vi både hater og elsker. Og vi kan angripe det vi elsker. Treholt er helt klart en som både elsket og hatet Norge. Og i Ap var jo det greit. De internasjonale konnotasjoner til sosialismen er velkjent.

For øvrig synes jeg Treholt er et av de menneskene i Norge som har måttet tåle mest eksponering og monotonering. Hans overlevelsesevne og begavelse er i en egen klasse. Treholt er en av våre beste.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Overraskende bra dokumentar så langt. Hadde hørt om denne leligheten, så var artig å se amerikanerne. Måtte være litt av en opplevelse for den unge dama som spionerte på ham å plutselig møte ham i heisen. Ganske spesielt at de ble så nære venner... Måtte ha føltes skummelt, med en konstant redsle for å dumme seg ut...

Treholt. Smart fyr. Vanskelig å si hva som drev han, var vel kanksje en kombinasjon av idealistiske tanker om å forene under den kalde krigen, kombinert med stormannsgalskap og også hang til det gode liv med godt med penger og tilgang til ymse av livets goder, inkludert damer. Og han fikk vel tilfredsstilt seg selv på alle disse punktene når han kunne leve dette dobbeltlivet, med litt spenning som krydder på toppen. Som det ofte er med kriminalitet, det starter gjerne i det små, og når det gjelde denne typen kriminalitet gjelder det vel i enda større grad, for det er noe som så åpenbart vet å spille på de rette strengene.

MatsEn89

Legg inn av MatsEn89 »

DoktorS skrev: man jan 31, 2022 10:50 pm Overraskende bra dokumentar så langt. Hadde hørt om denne leligheten, så var artig å se amerikanerne. Måtte være litt av en opplevelse for den unge dama som spionerte på ham å plutselig møte ham i heisen. Ganske spesielt at de ble så nære venner... Måtte ha føltes skummelt, med en konstant redsle for å dumme seg ut...

Treholt. Smart fyr. Vanskelig å si hva som drev han, var vel kanksje en kombinasjon av idealistiske tanker om å forene under den kalde krigen, kombinert med stormannsgalskap og også hang til det gode liv med godt med penger og tilgang til ymse av livets goder, inkludert damer. Og han fikk vel tilfredsstilt seg selv på alle disse punktene når han kunne leve dette dobbeltlivet, med litt spenning som krydder på toppen. Som det ofte er med kriminalitet, det starter gjerne i det små, og når det gjelde denne typen kriminalitet gjelder det vel i enda større grad, for det er noe som så åpenbart vet å spille på de rette strengene.
Stormannsgal ja. Jeg har lest alle bøkene (selv den til ex-kona) og han var notorisk utro med Kari, fant FBI-agenten ut av, samtidig som han var spion.

Hun FBI-Barbera var meget kul og down to earth.

Downlight

Legg inn av Downlight »

Bra NRK serie så langt.
Treholt sikkert meget dyktig på mange områder. Sjarmerende, likte oppmerksomhet.....
At han drev "privat utenrikspolitikk" ble ikke trodd i retten, oppbevarte og utleverte graderte dokumenter.
Ble dømt som spion som sviktet sitt land. Var nok tungt for hans familie og Jens Evensen.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7860

Legg inn av Big George »

Det ligger to episoder ute på NRK nett-tv. Trodde NRK bare sendte en episode sist.

Frode57
Innlegg: 1269

Legg inn av Frode57 »

Treholt er en tragisk skikkelse. Dratt inn i spionnettet til KGB. Den dokumentaren var/ er god.

Queenie

Legg inn av Queenie »

MatsEn89 skrev: man jan 31, 2022 11:06 pm
DoktorS skrev: man jan 31, 2022 10:50 pm Overraskende bra dokumentar så langt. Hadde hørt om denne leligheten, så var artig å se amerikanerne. Måtte være litt av en opplevelse for den unge dama som spionerte på ham å plutselig møte ham i heisen. Ganske spesielt at de ble så nære venner... Måtte ha føltes skummelt, med en konstant redsle for å dumme seg ut...

Treholt. Smart fyr. Vanskelig å si hva som drev han, var vel kanksje en kombinasjon av idealistiske tanker om å forene under den kalde krigen, kombinert med stormannsgalskap og også hang til det gode liv med godt med penger og tilgang til ymse av livets goder, inkludert damer. Og han fikk vel tilfredsstilt seg selv på alle disse punktene når han kunne leve dette dobbeltlivet, med litt spenning som krydder på toppen. Som det ofte er med kriminalitet, det starter gjerne i det små, og når det gjelde denne typen kriminalitet gjelder det vel i enda større grad, for det er noe som så åpenbart vet å spille på de rette strengene.
Stormannsgal ja. Jeg har lest alle bøkene (selv den til ex-kona) og han var notorisk utro med Kari, fant FBI-agenten ut av, samtidig som han var spion.

Hun FBI-Barbera var meget kul og down to earth.
Ikke overraskende i det hele tatt, gitt hans personlighet. Veldig bra serie så langt

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Veldig bra første to episoder, det er ikke så ofte de klarer å få begge sider til å stille opp og fortelle sin historie i samme dokumentar. Og FBI-dama var jo helt strålende til å fortelle historien sin med innlevelse.

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

Bare sett første, og den var god.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Mannen som vitnet om at Treholt var "en av KGBs ti viktigste agenter i den vestlige verden", Gordievsky, er det iallefall ingen grunn til å stole på. Har vel "avslørt" alt som kan krype og gå som KGB-spioner for å innsmigre seg hos britisk etterretning.

Downlight

Legg inn av Downlight »

Så de 2 neste episodene på NRK nylig.
Treholt dro på utenlandsturer som "privat utenriksminister" for å møte agenten sin
Sa ikke hverken til kona eller UD hvor han skulle.
Rapporterte ikke om turene tilbake til UD.
Det er nesten så man synes litt synd på han der han sitter å forklarer seg og forventer at vi skal tro på han.

Han har kjempet tappert for å få saken gjenopptatt.
Han har bl.a. brukt disse til å hjelpe seg

https://www.nettavisen.no/nyheter/vg-ti ... 3423191774

Downlight

Legg inn av Downlight »

Innslag på Dagsrevyen i dag. KGB's nedtegninger om Treholt er funnet.
Beskriver Treholt som en samvittighetsfull medarbeider for KGB som utleverte materiale av sikkerhetspolitisk verdi.
Levner ikke Treholt mye ære selv om han i kjent stil beskriver seg selv som en som jobbet for fred.
Har han i det hele tatt noen troverdighet?

GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Legg inn av GiPazzini_85 »

Downlight skrev: lør feb 12, 2022 7:20 pm Innslag på Dagsrevyen i dag. KGB's nedtegninger om Treholt er funnet.
Beskriver Treholt som en samvittighetsfull medarbeider for KGB som utleverte materiale av sikkerhetspolitisk verdi.
Levner ikke Treholt mye ære selv om han i kjent stil beskriver seg selv som en som jobbet for fred.
Har han i det hele tatt noen troverdighet?
Disse KGB-dokumentene i Stasi-arkivet levner ingen tvil om Treholts rolle mer. De beskriver han også som ideologisk overbevist. Er ingen tvil om at Treholt visste hva han drev med her. Fikk i retten laget seg et slags image som en slags intetanende sullik med maktambisjoner over egen mental kapasitet. Han er og blir en landssviker som satte rikets sikkerhet i fare. I stedet har han brukt de siste 30 årene på å spille på sympati i media.

Nei, han har ingen troverdighet.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Veldig interssant serie. Synes spesielt disse to amerikanske agentene i starten og som kom inn til Oslo etter at Treholt var arrestert var ganske spennende.

Husker jo litt av saken og stemningen rett etter at han var arrestert. Serien bygger vel stort sett opp under det jeg har trodd tidligere - at han selvsagt skulle dømmes for å ha brutt reglene ved å holde en haug med hemmelige møter med fienden. Samtidig er det vel vanskelig å se at han har kunnet sitte inne med så veldig mye hemmelig dokumentasjon som kunne være så ekstremt skadelig som noen påstod, og i alle fall er det tynt med bevis for det.

Til og med POT-mannen antydet jo at han synes 20 år var for mye. Grunnen til benådingen var sykdom, men det var vel også et element at den kalde krigen var over og at man vel så at dommen var litt vel streng, sett i det lys... Uten at jeg vet.

Queenie

Legg inn av Queenie »

GiPazzini_85 skrev: lør feb 12, 2022 7:30 pm
Downlight skrev: lør feb 12, 2022 7:20 pm Innslag på Dagsrevyen i dag. KGB's nedtegninger om Treholt er funnet.
Beskriver Treholt som en samvittighetsfull medarbeider for KGB som utleverte materiale av sikkerhetspolitisk verdi.
Levner ikke Treholt mye ære selv om han i kjent stil beskriver seg selv som en som jobbet for fred.
Har han i det hele tatt noen troverdighet?
Disse KGB-dokumentene i Stasi-arkivet levner ingen tvil om Treholts rolle mer. De beskriver han også som ideologisk overbevist. Er ingen tvil om at Treholt visste hva han drev med her. Fikk i retten laget seg et slags image som en slags intetanende sullik med maktambisjoner over egen mental kapasitet. Han er og blir en landssviker som satte rikets sikkerhet i fare. I stedet har han brukt de siste 30 årene på å spille på sympati i media.

Nei, han har ingen troverdighet.
Han har et ekstremt oppblåst selvbilde, det har vist seg i alt han har gjort i livet, finnes ikke troverdig på noe som helst. Skal se de to siste episodene nå

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Ekstremt bra dokuserie. At de har fått tak i de fleste involverte på begge sidene samt lydopptak fra møter og rettsak gjør det uhyre interessant. Mangler 1 episode nå så er jeg ferdig.

Han var på vei til Titov når han ble arrestert, og jeg lurer litt på hva som var i kofferten hans når det skjedde. Han viste jo veldig godt at det han holdt på med var langt over streken. I tillegg har han fortsatt sitt liv som en støttespiller av russland med artikler som er veldig støttende i alt de foretar seg i dag. Akkurat det irriterer og provoserer meg voldsomt.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Da har jeg sett den ferdig, og det var meget godt laget og veldig flott at man fikk forskjellige perspektiver.

Så kommer vi bort fra at Treholt som spion er utrolig oversolgt, og dommen slik sett er feilaktig. Som Andenæs sier så har det verken under rettssaken eller etterpå kommet frem noe som tyder på at Treholt har hatt tilgang til dokumenter som kan ha skadet norsk sikkerhet. Alt annet er først og fremst fascinerende historie med et persongalleri som gjør det til en av beste fortellingene vi har.

Serien har bare styrket mitt tidligere inntrykk både om sakens realiteter og Treholts karakterbrister. Så har vi i dag selvsagt muligheten til å se på saken uten frykten som var under den kalde krigen og det gjør at det er lettere å konkludere utfra sakens fakta og ikke utfra den politiske virkeligheten som var den gangen.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Treholt ble dømt etter rettprinsippet if it looks like a duck, if it walks like a duck, if it quacks like a duck, it is a duck.
Han oppførte seg som en spion, men man fant aldri bevis for at han overleverte sensitive dokumenter.
Og stasi-arkivene kan heller ikke bekrefte det.

En veldig god serie.

MatsEn89

Legg inn av MatsEn89 »

Nå sa Jens Evensen selv at det var en konstant følelse under forhandlingene, at Russland visste hvilke utspill Norge kom med...

Det juridiske skal jeg ikke legge meg borti, men jeg tror Treholt køddet med Rikets sikkerhet i alle ordets betydninger

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

oddvar_kjempebra skrev: tir feb 15, 2022 2:12 pm Treholt ble dømt etter rettprinsippet if it looks like a duck, if it walks like a duck, if it quacks like a duck, it is a duck.
Han oppførte seg som en spion, men man fant aldri bevis for at han overleverte sensitive dokumenter.
Og stasi-arkivene kan heller ikke bekrefte det.

En veldig god serie.
Spørs hva du legger i sensitive. Han innrømmet å ha overlevert en forelesning fra forsvarets høyskole noe som vertfall 1 mente gikk direkte på den alvorlige paragraf 90 han fikk straff for.

Nøyaktig hvor mye han leverte får vi ikke vite før arkivene i Moskva blir åpnet. Det kan det bli lenge til. Han var uansett så viktig at de ville bytte ham med 30 andre i en utveksling. Det sier også noe.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Vet ikke om det kom godt nok frem i dokumentaren at kilden til britisk etterretning, som egentlig satte igang varslingen som ble norsk etterretning til del, var en KGB-avhopper ved navn Oleg Gordievsky. Anbefaler boka "The spy and the traitor" av Ben MacIntyre. MacIntyre er egentlig grunnleggende vennligsinnet mot Gordievsky, men det kommer frem en del ting der som setter sterkt i tvil at denne KGB-mannen hadde tilgang til materialet som angivelig skulle bekrefte Treholts spionstatus. Han står jo også bak utsagnet om at "Treholt var en av Sovjets 10 viktigste agenter i Vesten" - og en slik tabloid konklusjon burde fått alle alarmklokker til å ringe i MI6, uten at det virker som det gjorde det. Gordievsky var ikke høyt nok oppe i KGB-hierarkiet til å ha en slik oversikt.

Det er ikke usannsynlig at hele denne saken ville fått en annen utvikling hvis ikke britene hadde kommet i kontakt med det de anså som en gullgruve innenfor spionverdenen.

Sisyfos

Legg inn av Sisyfos »

Det er mulig at jeg bare har glemt det, siden jeg en gang i tiden faktisk har leste flere bøker både om Treholt-saken og av Treholt.

Men det framsto som en ny opplysning for meg at protokollen fra det mange timer lange avhøret av Treholt den dagen han ble arrestert og utover natta, først ble nedskrevet ett år etter at avhøret ble avholdt, og ikke var underskrevet av Treholt. Med det en vet om hukommelse må da denne avhørsprotokollen, nedskrevet fritt etter hukommelsen ett år senere, være noe tvilsom.

Videre framsto det som nytt for meg at Treholt allerede under dette avhøret hadde insistert på at han aldri hadde gitt fra seg informasjon som kunne skade rikets sikkerhet, og altså ikke noe som kunne rammes av straffelovens §90. Jeg var i den tro at han hadde innrømmet noe slikt, men at han senere hadde trukket forklaringen.

Og siden overvåkningstjenesten aldri greide å ta ham in flagranti under overlevering av dokumenter/informasjon så aner vi faktisk ikke om han i det hele tatt har overlevert noe som kan rammes av nevnte §90. De eneste som vet dette er Treholt selv og russerne.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»