Curling under Vinter-OL 2022

Svar
Mehell

Re: Curling under Vinter-OL 2022

Legg inn av Mehell »

GoingKronos skrev: man feb 14, 2022 10:54 pm Så skal jeg tippe norsk mulighet til å gå til semifinale så er det kanskje 15%. Men skulle vi slå russerne og Sveits vinne over USA i natt så begynner det å bli litt mer realistisk håp og ikke bare drømmerier.
Vi må i alle tilfeller vinne mot ROC i natt da. Kampen starter nå, så dette kan bli spennende.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Flying start, tar 3 poeng i første omgang - som burde vært 4 poeng, men Walstad er igjen udyktig på en enkel stein.

Mehell

Legg inn av Mehell »

Dette er for øvrig Torgeir Nergaards kamp nummer 425 for Norge, i følge kommentatoren.

En spennende 1.omgang, hvor Norge en stund hadde treertempo, men hvor den russiske skippen kunne ødelagt mye med en god sistestein.
Endte med fullstendig miss fra russeren, og tre poeng til Norge. Deilig, men det kjedelige er at Walstad hadde en enkel oppgave med å slå ut russisk stein og bli liggende for 4.
Uansett: God start.

Mehell

Legg inn av Mehell »

GoingKronos skrev: tir feb 15, 2022 2:22 am Flying start, tar 3 poeng i første omgang - som burde vært 4 poeng, men Walstad er igjen udyktig på en enkel stein.
Russerne er visstnok gode til å score flere poeng i omganger hvor de vinner. Tar mer enn 1 poeng i 65% av tilfellene. Dette igjen fra kommentatoren på streamen jeg bruker.
Kan kanskje tyde på at de liker å spille curling med guarder og mange steiner i spill? Er artigere å se slik curling enn curling hvor alt bare blir slått ut og bort hele tiden.

Mehell

Legg inn av Mehell »

Mer Nergaard-info. Dette er sikkert kjent for flere av dere, men deler av det var nytt for meg så jeg skriver det her inne uansett.
Torgeir tok OL-gull i 2002, og da var han lagkamerat med faren til en av de som han er lagkamerat med nå.

Walstad med nok en dårlig sistestein, og ROC hadde en overkommelig oppgave for 3, og en enkel oppgave for 2. Endte opp med 1 poeng, så Norge fortsetter den heldige starten.
3-1 Norge, og Norge har også sistestein.

Var for øvrig fullt av steiner i boet, noe som bare er med på å styrke min antagelse om at ROC er et lag som liker å spille "innviklet" curling. Hva sier de som har peiling her inne? Stemmer dette?

Mehell

Legg inn av Mehell »

Et par dårlige steiner fra begge lag i 3.runde. Norge blir tvunget til å ta 1 poeng etter en god sistestein fra russisk skip, så stillingen er 4-1 når vi går inn i 4.runde.
ROC nå med sistestein.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Mehell skrev: tir feb 15, 2022 2:39 am
Var for øvrig fullt av steiner i boet, noe som bare er med på å styrke min antagelse om at ROC er et lag som liker å spille "innviklet" curling. Hva sier de som har peiling her inne? Stemmer dette?
Sjekket resultatene fra VM i fjor, var samme greia der - så det er vel en kombinasjon av at de er offensive og svake taktisk.

Mehell

Legg inn av Mehell »

Mer Nergaard-info. Han deltar i sitt sjette OL, og han har spilt nesten 40 kamper i denne perioden.

4.runde ble nok en spennende runde med mye steiner i spill og mye taktikk. Russerne med alle slags problemer i denne runden etter noen dårlige steiner, og en krisedårlig sistestein fra russisk skip hjelper ikke.
Norge stjeler 4 poeng, og leder med råsterke 8-1 etter 4 runder.

Mehell

Legg inn av Mehell »

GoingKronos skrev: tir feb 15, 2022 3:07 am
Mehell skrev: tir feb 15, 2022 2:39 am
Var for øvrig fullt av steiner i boet, noe som bare er med på å styrke min antagelse om at ROC er et lag som liker å spille "innviklet" curling. Hva sier de som har peiling her inne? Stemmer dette?
Sjekket resultatene fra VM i fjor, var samme greia der - så det er vel en kombinasjon av at de er offensive og svake taktisk.
Skjønner. Høres logisk ut. Artig curling å se på i det minste.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Da var første cupmatchen i boks, to igjen.

Det står 2-2 i nøkkelkampen mellom USA og Sveits, det beste er nok sveitsisk seier og så få hjelp av svenskene i siste runde.

Mehell

Legg inn av Mehell »

GoingKronos skrev: tir feb 15, 2022 3:15 am Da var første cupmatchen i boks, to igjen.

Det står 2-2 i nøkkelkampen mellom USA og Sveits, det beste er nok sveitsisk seier og så få hjelp av svenskene i siste runde.
Blir spennende.

Norge forenklet så mye som mulig i 5.runde, og ryddet unna det de kunne i boet. To poeng til ROC er absolutt ingen krise.
Norge leder 8-3 etter 5 runder, og vi har nå også sistestein. Når kan ROC gi opp kampen?

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Mehell skrev: tir feb 15, 2022 3:26 am Når kan ROC gi opp kampen?
Etter sjette omgang, og det vil de nok gjøre om de ikke klarer å stjele her.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Ellers har Kina holdt følge med Canada og leder 5-4 til pause, så det er ingen walkover for Norge i ettermiddag.

Mehell

Legg inn av Mehell »

6.runde.
ROC prøvde å finne på diverse ting, Norge gjorde sitt for å holde det oversiktlig. Norge blir tvunget til å ta 1 poeng. 9-3. Russerne gir seg ikke, og skal ha sistestein i runde 7.

Mehell

Legg inn av Mehell »

ROC med to nye poeng i runde 7. 9-5 til Norge, og Norge med sistestein når vi går inn i runde 8 av denne kampen.

Mehell

Legg inn av Mehell »

De norske spillerne kan kollektivt søke jobb hos citymaid eller andre rengjøringsfirmaer etter denne runden. Holder boet rent og pent så lenge som mulig, men russerne klarer til slutt å tvinge Walstad til å sikre et poeng. Det fikser han uten problemer, så 10-5 Norge.
Russerne med sistestein i runde 9. De burde kanskje gitt seg, men samtidig er det greit for meg å se dem spille så lenge som mulig bare Norge vinner til slutt.

Mehell

Legg inn av Mehell »

Norge spiller enkelt og greit, og tvinger ROC til å ta 1 poeng i runde 9. Den tar de ikke, Norge stjeler to nye poeng, og ROC gir seg endelig.
12-5, og en massakre på curlingbanen er over.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Ser ut som USA vinner, så det betyr at vi må ha hjelp fra Italia senere i dag eller Danmark natt til torsdag. Har ikke helt troen på det.

Mehell

Legg inn av Mehell »

GoingKronos skrev: tir feb 15, 2022 4:27 am Ser ut som USA vinner, så det betyr at vi må ha hjelp fra Italia senere i dag eller Danmark natt til torsdag. Har ikke helt troen på det.
Kjedelig, men det eneste de norske spillerne kan konsentrere seg om er uansett seg selv. Så de får gå ut og gjøre jobben de siste kampene, så får vi bare se hva det holder til etter det.
Men kjedelig som f... hvis tapet mot Danmark skal være avgjørende for at de ikke får en semifinale i OL.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Mehell skrev: man feb 14, 2022 11:09 pm
ms_8 skrev: man feb 14, 2022 10:46 pm
Mehell skrev: man feb 14, 2022 10:29 pm

Sånn nivåmessig. Hva mener du skiller Norge og de aller beste nasjonene? Er det taktiske forskjeller hvor Norge kan bli bedre, eller er det på rene ferdigheter de norske spillerne kan utvikle seg mest?
Hvordan er curlingmiljøet og nivået i Norge, egentlig? Er det mange lag og spillere på et relativt jevnt nivå, eller er det noen spillere eller lag som skiller seg veldig ut? Og har vi landslag nå, eller er det slik at det er et klubblag som får muligheten til å representere Norge i mesterskap?
Både taktisk og nivåmessig er vi ganske like med dei beste lagene. Det er ofte snakk om veldig små forskjeller. Land som Sverige og Kanada har kanskje større nivå og speler kanskje eit hakk betre taktisk sånn i snitt gjennom sesongen. Edin (Sverige) og ein del kanadiske lag er nok bitte betre. I norge er Team Walstad det beste laget etter at Ulsrud ga seg. Nivået i Norge er nok eit hakk svakere dessverre. Team Walstad er nok regnet som landslaget, men dei speler klubbturneringa stort sett framfor landskamper. Landskamper er kun OL, VM og EM
Takk for svar. Liker når folk kommer inn og gir enkel og grei kunnskap videre slik du gjør her.
Berre hyggeleg å være til hjelp. Er nok ikkje veldig kjent med curlingmiljøet sjølv, men følgjer alltid med på EM, VM og OL

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

Mehell skrev: man feb 14, 2022 10:36 pm En annen ting: Hvor vanskelig er curling egentlig? Kan det på noen som helst måte sammenlignes med f.eks bowling?
På en skala fra 1 til 10 der 10 er vanskeligst vil jeg si bowling er 3 og curling er 9 i forhold til hverandre.

Brukeravatar
Mr.Meep
Innlegg: 7887
Sted: Toronto,Ontario,Canada

Legg inn av Mr.Meep »

There is a hope in hanging Snore!!!
Screenshot_20220215-092531_Chrome.jpg

startelver

Legg inn av startelver »

Svenskene har 7 av 7 seire ? Ser jo like fryktinngytende ut som Italia i mix.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3094

Legg inn av MacanT »

startelver skrev: tir feb 15, 2022 11:14 am Svenskene har 7 av 7 seire ? Ser jo like fryktinngytende ut som Italia i mix.
Vi gjør det rimelig bra på kvinnesiden også, Anna Hasselborg har 5-2 og er på andreplass i gruppa så langt :)

Jeremiah

Legg inn av Jeremiah »

Hvordan bestemmes sistestein i første omgang, konkurranse om å trekke nærmest?

Synes Norge starter i alle kampene jeg har.fått med meg.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Jeremiah skrev: tir feb 15, 2022 1:43 pm Hvordan bestemmes sistestein i første omgang, konkurranse om å trekke nærmest?

Synes Norge starter i alle kampene jeg har.fått med meg.
Ja, laget som trekker nærmest får siste stein i første omgang. Kina vant i dag med minste mulige margin.

lsklars

Legg inn av lsklars »

Han norske skippen tabber seg ut hele tiden.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Kina med storspill i tredje omgang, og tar to og leder 3-1. Dermed er det litt press på det norske laget nå.

Mehell

Legg inn av Mehell »

Jeremiah skrev: tir feb 15, 2022 1:43 pm Hvordan bestemmes sistestein i første omgang, konkurranse om å trekke nærmest?

Synes Norge starter i alle kampene jeg har.fått med meg.
En ting som jeg og flere med meg lurte på tidligere i dette OL, så det var en som kom med informasjon om det i denne tråden.

Før kampene sender hvert av lagene en stein mot boet. Det laget som kommer nærmest senter (OL-ringene i midten av boet) får sistestein i første omgang.

Mehell

Legg inn av Mehell »

GoingKronos skrev: tir feb 15, 2022 1:45 pm Kina med storspill i tredje omgang, og tar to og leder 3-1. Dermed er det litt press på det norske laget nå.
Ja, fullt trøkk her. Hver eneste stein er viktig nå. Kina ser ut til å vøre et bra lag, så her må de norske spillerne prøve å være presise.
Vinn eller forsvinn. Det er noe sjarmerende med slikt. Brutalt, men skiller klinten fra hveten.

P.S: Ser at jeg plutselig har begynt å bruke en del ordtak og uttrykk som mine foreldre og besteforeldre har brukt tidligere. Kan dette være et tegn på at jeg begynner å trekke på årene selv?

Lettere bekymret... :roll: 8-)

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «OL»