Hurtigløp på skøyter under Vinter-OL 2022

Svar
CrazyHorse

Re: Hurtigløp på skøyter under Vinter-OL 2022

Legg inn av CrazyHorse »

KongOlav2 skrev: søn feb 13, 2022 2:26 pm Har forøvrig noen hørt noen nyheter om hvem ellers som vil legge opp etter sesongen utover Kramer? Bergsma og Bloemen er jo samme årgang. Nuis er noe yngre, men i en slik alder og med så mye suksess at det ikke ville vært noen overraskelse om han la opp. Jeg synes det ser tynt ut bak de 3-4 virkelig toppene til Nederland på distanser fra 1500m og oppover.
Bergsma og Bloemen synger sannsynligvis på siste verset . Nuis skal gå til neste OL etter det jeg har lest .

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

CrazyHorse skrev: søn feb 13, 2022 2:28 pm Bergsma og Bloemen synger sannsynligvis på siste verset . Nuis skal gå til neste OL etter det jeg har lest .
Såpass. Da blir det vel fortsatt bra på mellomdistansene i årene fremover med Krol og Nuis. Tredjemann på 1500m vil sikkert være Roest, Dijs eller noe sånt, og det er også bra.

Tynnere på langdistansene bak Roest. Det er vel Bosker, Marwin Talsma og for meg den relativt ukjent Beau Snellink som er de beste bak Roest. Greit nok, men har skal nordmenn og andre absolutt være konkurransedyktige.

CrazyHorse

Legg inn av CrazyHorse »

Ellers har Nederland et rekrutteringsgrunnlag andre land bare kan drømme om . Under OL har NOS hatt siit studio ved en utendørsbane i Amsterdam med hundrevis av løpere rundt ovalen , på lengdeløpsskøyter. På Slåtthaug kan antall på lengdeløpsskøyter ofte telles på en hånd , selv på (de få) solskinnsdager da det kan være ganske folksomt på isen

Sodajr

Legg inn av Sodajr »

Er det sikkert at SLP fortsetter?

Sjaksjakbajev

Legg inn av Sjaksjakbajev »

Sodajr skrev: søn feb 13, 2022 2:39 pm Er det sikkert at SLP fortsetter?
Han har tidligere sagt han ihvertfall vil holde på til VM allround i Inzell i 2024.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

USA med Mantia favoritter til OL-gullet?

CrazyHorse

Legg inn av CrazyHorse »

Dobbelt norsk på 500 . Da kan vi blåse av resten av parene

Puttemans
Innlegg: 2460

Legg inn av Puttemans »

Der smalt det! 37,12 på Takagi er voldsomt.

CrazyHorse

Legg inn av CrazyHorse »

Bra løp av Takagi . Kan det holde til topp 6 ?

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Hot!!!

CrazyHorse

Legg inn av CrazyHorse »

Løpene til Takagi og Herzog blir bedre og bedre

CrazyHorse

Legg inn av CrazyHorse »

Golikova bak . Da tror jeg det blir minst medalje på Takagi.

CrazyHorse

Legg inn av CrazyHorse »

Jackson ! Måtte nesten bli det da Bowe ga plassen til henne på 500 m

Puttemans
Innlegg: 2460

Legg inn av Puttemans »

Flott at Jackson tok gullet.

JohnTiger

Legg inn av JohnTiger »

CrazyHorse skrev: søn feb 13, 2022 3:36 pm Jackson ! Måtte nesten bli det da Bowe ga plassen til henne på 500 m
Hva mener du? Bowe gikk jo selv på 38.04.

Ellers morsom at Jackson tok det! ;)

CrazyHorse

Legg inn av CrazyHorse »

JohnTiger skrev: søn feb 13, 2022 3:40 pm
CrazyHorse skrev: søn feb 13, 2022 3:36 pm Jackson ! Måtte nesten bli det da Bowe ga plassen til henne på 500 m
Hva mener du? Bowe gikk jo selv på 38.04.

Ellers morsom at Jackson tok det! ;)
Hun var opprinnelig ikke tatt ut. Hadde et feilskjær på distansen i de amerikanske uttaksløpene, og ble bare nr 3 . USA hadde opprinnelig 2 plasser , men Bowe ga sin plass til Jackson. Bowe har kommet inn via reservelisten , men det visste de ikke da Bowe viste stor sportmanship

JohnTiger

Legg inn av JohnTiger »

Ok! :) Takk for info! :)

Rocambole

Legg inn av Rocambole »

Etter 500d:

De fire første parene forløp piano der ingen av løperne var nær sitt normerte sesongbeste. Så var det duket for par5, HERZOG vs. MIHO TAKAGI, med normert sesongbeste på hhv. 37.86 og 37.58 som gav hhv. plass nr. 17 og 9 på denne statistikken som ble toppet av Golikova på 37.16 og der 3.plassen lå på 37.26. På 500h gikk det litt saktere enn de normerte tidene tilsa, så jeg predikerte en vinnertid på 37.20 og i det minste under 37.40 for å være med i medaljekampen som det på papiret var mange løpere som kunne inngå i.

Men blant disse regnet jeg ikke med Takagi, selv om hun med sine 37.58 hadde vist gode takter også på sprinten i JPNs OL-uttak. Bare én gang hadde hun gått raskere lavlands, nærmere bestemt i sprint-vm på Hamar 2020 som hun vant suverent, og der hun faktisk overrasket med også å vinne 500 første dag på 37.51. Med et klaffløp nå kunne hun kanskje begå noe tilsvarende, hvilket kunne holde til så høyt som 6.plass siden hun neppe ville ha noe problem med forventningspress eller nerver i motsetning til enkelte av spesialistene på distansen.

Herzog regnet jeg enda mindre med høyt oppe. Hun hadde bare deltatt i ett vcup-stevne (der hun ble nr.12), antagelig grunnet skadekrøll, og hadde heller ikke gått bedre enn 37.61 i Inzell i løpet av sesongen. Riktignok hadde hun prestert så godt som 37.23 i Hrv for tre sesonger tilbake, men intet tydet på at hun hadde tilsvarende kapasitet nå.

Så smalt det: 37.28 og 37.12 etter et forrykende par! KABANG! Lavlandspers med nesten 4 tideler på Takagi og (høylands) pers med 0,10 sek! Utrolig! Og under min forventede vinnertid! 50/50 på at dette var gulløpet; medalje skulle det i hvert fall svært mye til at det ikke ble. Og også Herzog hadde nå levert en totalt uventet medaljesøknad!

LEERDAM presterte meget godt i par7, med sine 37.34, og bekreftet at hun er i OL-form, men altså ikke godt nok, og heller ikke godt nok på KOK i par9 som med sine 37.40 nå måtte se seg slått av sin mindre startraske landsmanninne. Dermed lå det ikke an til sjenerende oransje bekledning på seierspallen, siden de 6 øverst rangerte fra vcupen gjenstod i de tre siste parene.

Par13: GOLIKOVA vs. KODAIRA. Noe knøt seg fullstendig på startlangsiden for den regjerende olympiske mester som tuslet inn til miserable 38.09, mens Golikova leverte varene med sine 37.21, men altså heller ikke dette godt nok til å true Takagis kjempeskrell!

Nå gav jeg Miho 3/4 sjanse til å ta gullet. Det ville være olympisk poesi om hun skulle vinne OL-gullet hun så sårt mangler, på sin normalt fjerde beste distanse. Selv om POL-herrene hadde vært sterke på 500h, kunne jeg vanskelig forestille meg at POL-kvinnene kunne komme helt ned på 37.12. Og Fatkulina hadde vært langt bak Golikova i testløpet, så den eneste seriøse trusselen som gjenstod var dermed Jackson i neste par.

Etter å ha vunnet 4 av de 5 første vcup-løpene, hadde hun ikke bedre enn 3.plass (i et lettere amputert startfelt) fra de 3 neste, så formutviklingen hadde vært lite betryggende. Det var også vanskelig å forutsi hvordan viraken rundt hennes OL-billett ville slå ut, etter at hun i første omgang mislyktes i det amerikanske uttaket, for så å få generøst skjenket billetten av vinnende Bowe) som deretter viste seg likevel å komme inn via reservelisten i 12. time).

I utgangspunktet hadde jeg tippet Jackson inn rundt 5.plass med ca. 37.40. Så i par14, JACKSON vs. ZIOMEK, knuste hun både polakken og mitt forhåndstips ved å fosse inn til 37.04 etter et perfekt løp da det gjaldt som mest. Her var den olympiske yankee-gutsen omsider tilbake på ovalen i fulleste mundur. Dette måtte da bli gull!!(?)

Og jada, siste par16, FATKULINA vs WOJCIK, viste seg sjanseløse med 37.76 vs. 37.78

Etter en svært så spennende og lite programmessig distanse endte det dermed opp med en riktig så vakker seiersplass: Jackson USA – M Takagi JPN – Golikova RUS.

Og med den grasiøst akselerante negresses vei mot den olympiske topp fra dramaformelen medgang-motgang-seier, bør vel også Hollywood kjenne sin besøkelsestid.

Rocambole

Legg inn av Rocambole »

Lagtempo-h – etter kvartfinale/kvalik / foran semifinalene[/b

I OL2018 vant NOR finalen på 3.37.32 foran KOR 3.38.52 i finalen, og NED vant bronsefinalen på 3.38.40. I semifinalene var tidene NOR 3.37.08 (den olympiske rekorden), NED 3.38.46 og KOR 3.38.82. I kvartfinalene var tidene KOR 3.39.29, NED 3.40.03 og NOR 3.40.09. Før semifinalen og finalen beholdt NOR Bøkko og SLP, men byttet inn Spieler Nilsen for Sindre Henriksen. NED beholdt Kramer og Blokhuijsen, men byttet inn Roest for Verweij. KOR stilte i alle 3 løpene med SH Lee, JW Chung og MS Kim, hvilket er helt identisk med laget de stiller i dette OL. (Beklager at jeg kom i skade for å skrive at MS Kim, som de stiller med nå, ikke deltok da, grunnet en feilerindring om at de da stilte med navnebror CM Kim.)

I distanse-em 2022 i Hrv vant NED på 3.37.97 foran NOR 3.38.92. NOR gikk imponerende jevnt, med ADJ hele veien i front, og ledet på NED så sent som 4 halvrunder før mål. NED, med samme lag som nå, gikk seg stadig mer ned mot slutten, etter at Roest gikk opp i føringen.

I par1 var 3.42 på ITA ganske som ventet, mens jokeren i kvaliken, KOR, som altså stilte med samme sterke og samkjørte lagoppstilling som tok sølv i forrige OL, ikke presterte bedre enn en høy 3.41, hvilket umulig kunne holde.

I par2 overrasket CAN noe med å begå en lav 3.40, hvilket i det minste var å anse som en søknad til 4.plass og dermed semifinale. 3.38.90 på NED med sitt toppede lag Roest-Bosker-Kramer, det samme som vant em, var kanskjej sekundet svakere enn ventet. De gikk nå et meget jevnere løp enn i em, men rundetidene ble ikke presset like mye ned som i em etter at Roest tok over føringen. Dette ble ingen maktdemonstrasjon fra NEDs papirtigre. Selv om de visste at de gikk videre bare de vant paret (med mindre CHN presterte et mirakel i siste par), var det all grunn til å trå til for fullt for å oppnå bestetid og møte nr.4 i semifinalen istedenfor nr.2/3.

I par3 valgte USA nå å stille uten Mantia. Hvordan skulle dette tolkes? I vc1 stilte USA med Lehman-Dawson-Mantia som noterte nest beste tid, et lite sekund bak NED som stilte med samme toppede lag som nå i OL. I vc3 i Salt Lake stilte USA med uendret lagoppstilling og satte vrek med 3.34.73 i fraværet av et toppet NED-lag. I vc4 i Calgary byttet så USA Mantia ut med Cepuran og vant på 3.35.89 foran NOR 0,65 sek bak med HE, SLP og PK. Dette byttet førte altså ikke med seg noen markant svekkelse av sluttiden fra vrek-løpet. I dette tilfellet falt byttet naturlig siden Mantia skulle ut å gå 1000m rett etter lagtempoen.

Cepuran overbeviste ikke på 5000, men Mantia enda mindre på 1500. Mht. valget av Cepuran vs. Mantia kan det også ha spilt inn at lagtempoen nå går lavlands hvilket taler imot mindre stayersterke Mantia. Og Mantia har visstnok uttalt at han ikke lenger er å anse som motoren på USAs lagtempolag og nå må dyttes mer som frontmann. Så det kan være at USA vurderte det litt hipp som happ om laget var sterkest med Cepuran eller med Mantia. Og uansett ville man ha Mantia i bakhånd til finaledagen hvis trioen i den første konkurransen ikke helt slo til, forutsatt at laget oppnådde å komme blant de fire beste på tid.

Plassen til Lehman i trioen var det ingen tvil om etter hans godkjente 5000 og sterke 1500. Derimot tok man nå altså sjansen på også å prioritere Dawson fremfor Mantia, trass i Dawsons miserable 1500 som han måtte gå rett etter ankomst Kina. Antagelig betød dette at Dawson hadde kommet gradvis til hektene og var tilbake i bra form.

USA åpnet nå litt roligere enn de gjorde i vc3 med samme lag, men holdt jevnere fart inntil helt mot slutten. Sluttiden 3.37.51, var objektivt en vesentlig sterkere tid enn vrek-løpet og samtidig hele 1,39 sek bedre enn NED. USA opparbeidet seg differansen til NED i den første halvdel av løpet. Så laguttaket til USA viste seg meget vellykket.

NORGE hadde også et krevende laguttak. HE og SLP var selvskrevne, men hvem ville man prioritere som tredjemann: ADJ som hadde prestert vesentlig bedre (og med jevnere rundetider) i front på lagtempoen i em enn PK i vcupen, eller PK som nå på 1500 hadde dokumentert storform i motsetning til ADJ som fikk det tøft på sisterunden? Selv ville jeg valgt PK, men tvilte på om lagledelsen ville vurdere saken som meg. Men det gjorde de altså.

En naturlig sluttid å sikte seg inn på, var NORs em-tid på 3.38.92 fra Hrv som er en raskere bane enn OL-banen, nesten identisk med NEDs ledertid på 3.38.90. Hovedsaken var å slå CANs 3.40.18, hvilket jeg hadde god tro på, men ikke følte meg bombesikker på.

Etter to halvrunder under 13 ante jeg uråd; dette var for optimistisk. Men rundetidene derfra beveget seg oppover i kun sakte kino, til 13.47 på halvrunden en helrunde før mål, hvoretter det dessverre spatt litt opp til 13.66 og 13.82. Med et nødrop, nærmere bestemt 0,04 sek, klarte vi å holde unna for makker-trioen fra USA som nærmet seg kontinuerlig faretruende, inn til den uventet sterke sluttiden 3.37.51, faktisk bedre enn vårt gulløp i OL 2018 og bare halvsekundet bak vår strålende olympiske rekord! FANTASTISK!

Liksom USAs viste også vårt krevende laguttak seg således å bli kronet med suksess. I par4 maktet heller ikke RUS å true vår ledertid, men som ventet gikk deres sterke trio Trofi+Aldo+Zak inn til en meget god tid, 3.38.67, og kvalifiserte seg greit til semifinalen. Men jeg hadde slettes ikke ventet at de skulle slå NED som dermed, meget overraskende, ble sist av de fire semifinalistene!

Semifinalene blir dermed:
NOR (3.37.47) vs. NED (3.38.90)
USA (3.37.51) vs. RUS (3.38.67)

Her må det gås for full spiker i begge semifinalene, og med uendret lagoppstilling er det mest sannsynlig at lag med samme lagopppstilling vil prestere litt bedre i semifinalen enn i finalen/bronsefinalen senere samme dag.

Det eneste laget som kan tenkes å endre på laguttaket, er USA. Det kan tenkes at de setter inn Mantia i én av finalene (fortrinnsvis for Cepuran, ev. for Dawson), slik at han eller den alternative spares til finalen, men vil de gjøre det i semifinalen eller i finalen (hvis de slår RUS)? Vanskelig å spå, men for USA-psyken handler det primært om olympisk gull eller null, så jeg tipper at de sparer sitt presumptivt sterkeste lag til finalen og setter inn sin presumptive fjerdemann i semifinalen til fortrengsel for sin presumptive tredjemann. Videre tipper jeg at de nå vurderer Mantia som denne fjerdemannen, altså at vi får se ham i semifinalen, men ikke i finalen. Med eller uten Mantia vil USA ha et lite favorittstempel i denne semifinalen.

I den andre semifinalen må vi regne med at NED med full skjerping og mer samkjøring vil komme sterkere tilbake. Det er langt over deres tålegrense nok en gang å bli utsatt for et ydmykende nederlag mot NOR i en olympisk semifinale i lagtempo. Dette blir det siste vi ser av Kramer, som gjerne vil krone sin uforlignelige karriere med et OL-gull, og han vil garantert legge seg maksimalt i selen, og det samme med formsterke Bosker som går for sitt første OL-gull. Meget mulig vil de også klare å psyke opp Roest, som er i god OL-form, maksimalt. Vi bør være forberedt på at NED kan forbedre seg med opptil 2 sek i semifinalen, hvilket betyr at vår trio må forbedre seg med halvsekundet for å gå til finalen. Klarer vi det?

Med mindre justeringer, som at PK legger ut bittelitt mer forsiktig, kan vi nok knipe noen tideler, men kanskje dette vil vise seg litt for lite.

Mens vår olympiske gullkaptein og tidligere lok-fører SLP fikk nok med å henge med på slutten, er HE i sitt livs form og fremstod råsterk også under lagtempoen. Den taktikken jeg selv ville valgt, var å la PK legge ut i tlinærmet samme fart som i det første løpet, for så å tillate oss én veksling der HE gikk opp i front etter 5 runder og dro toget inn, Roest-style, slik at PK fikk hvile seg bak. Innbiller meg at vi kan forbedre oss rundt et halvsekund med dette valget av taktikk. Så gjenstår det å se om lagledelsen også nå vil være på linje med min vurdering (hvilket jeg også nå er litt pessimistisk til at de vil være; men måtte jeg atter ta feil)!

Rocambole

Legg inn av Rocambole »

Korreksjon til mitt siste innlegg: Det var BØKKO, ikke Spieler Nilsen, som ble satt inn på vårt lagtempo-lag i forrige OL etter kvartfinalen og dermed erstattet Henriksen. Beklager også at jeg ved første talls nevnelse feiltastet NORs tid nå i kvartfinalen til 3.37.51 (tiden til USA) istedenfor 3.37.47.

Kenrojo

Legg inn av Kenrojo »

Vi knuser dem!
Ingen uhell nå….

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Yes!

Sodajr

Legg inn av Sodajr »

FINALE!!!

Mehell

Legg inn av Mehell »

Var spennende en stund, men heldigvis hadde Norge et bra løpsopplegg som knakk nederlenderne.
Finale :)
Når er det den skal gåes?

Kverulanten

Legg inn av Kverulanten »

Mehell skrev: tir feb 15, 2022 7:59 am Var spennende en stund, men heldigvis hadde Norge et bra løpsopplegg som knakk nederlenderne.
Finale :)
Når er det den skal gåes?
Kl. 09.47

villanoss

Legg inn av villanoss »

Liten skrell at ROC går til finalen kanskje, men veldig sterk tid.

malvolio

Legg inn av malvolio »

Når vi har flaks med å få Nederland i semifinalen ...

Kverulanten

Legg inn av Kverulanten »

malvolio skrev: tir feb 15, 2022 8:04 am Når vi har flaks med å få Nederland i semifinalen ...
Fint å ha sølvet i boks før finalen. Alt å vinne, selv om russerne ser sterke ut.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Russerne så sterke ut. Håper virkelig Norge tar dette. Er det ett land jeg absolutt hater at Norge taper for, så er det Russland!

Rocambole

Legg inn av Rocambole »

Foran Lagtempo-h – finale
Kramer var kjepphøy før start og uttalte at NED nå ville forbedre seg med minst 2,5 sek, altså gå under 3.36.5. Og han la ut raskere enn i kvarten, slik at NED nå opparbeidet seg en overraskende ledelse til NOR. Som ventet åpnet vår Peder litt roligere enn sist for å ha mer igjen mot slutten, og vi fikk tatt igjen NED slik at lå likt etter 3,5 runder. Likevel så ikke dette lyst ut, siden de NED hadde Roests sterke avslutning i bakhånd. Men grinet til Roest tydet på at dagsformen ikke var helt inne, og selv om vi også nå fikk det tungt på slutten, gikk vi overraskende greit til finalen. Hurra!

Men tidene var ikke egnet til å imponere. NED presterte nå 0,71 sek dårligere enn i kvarten, altså over 3 sek svakere enn Kramer hadde bebudet. Og også vi gikk nå saktere: 3.38.27 vs. 3.37.47 i kvarten.

I den andre semifinalen gikk USA et meget sterkt løp, inn til 3.37.05, altså 1,22 sek bedre enn NOR. Meget overraskende vant RUS semifinalen, etter en durabelig duell, og gikk inn til 3.36.61, hvorved de slettet vår olympiske rekord med over 4 tideler. Zakharov i front fremstod uforskammet sprek under hele løpet. I ettertid må det sies å ha vært et lykketreff at vi havnet hundredelene foran USA i kvarten, slik at vi møtte papirtigeren NED istedenfor i dag fryktinngydende RUS.

I bronsefinalen kan det være at USA setter inn Mantia som de muligens tenkte å spare til finalen i troen på at de uansett ville slå RUS. Med eller uten Mantia vil USA være favoritter mot NED som nå ligger an til ikke å få medalje.

På bakgrunn av semifinale-tidene er RUS klare favoritter mot oss. Det kan virke som Peder ikke er fullt så fresh som i kvarten, men vi gambler neppe med å sette inn Allan. Vi har en fordel med at vi får litt mer hviletid frem til finalen, og det kan også være at i hvert fall Zak ikke har like mye krutt igjen til finalen. 2/3 sjanse for at RUS tar dette, men uansett er sølv strålende, og vi satte NED til veggs!

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «OL»