Hurtigløp på skøyter under Vinter-OL 2022

Svar
CrazyHorse

Hurtigløp på skøyter under Vinter-OL 2022

Legg inn av CrazyHorse »

27 gull , 28 sølv og 29 bronsemedaljer. Det er medaljefangsten til Norge på skøyteisen fra OL i Chamonix 1924 til og med Pyeongchang 2018. Vi håper selvsagt at denne økes i løpet av de neste 14 dagene.

Skøyteløpene. avholdes i Beijing National Speedskating Oval, og den ser ganske så bra ut både utvendig og innvendig. Normalt blir det avholdt VM i enkeltdistanser i vertskapsbyen året før OL-arrangementet , men av kjente grunner ble det ikke gjennomført i fjor . Det er derfor vanskelig å si hvor god isen og hallen er .

Norge sender en tropp på til sammen 12 utøvere , 5 i dameklassen og 7 i herreklassen , og vi har følgende kvoter på de forskjellige distansene:
Damer : 500 m ( 2 plasser) , 1000 m ( 1 ) , 1500 m (2) , 3000 m (1), 5000 m (1) Lagtempo (1) og fellesstart 1 plass.
Herrer : 500 m ( 2 plasser ) , 1000 m ( 3 ) , 1500 m (3), 5000 m (1) , 10000 m (0..) , Lagtempo (1) og fellesstart 2 plasser.

Norges tropp :
Kvinner:
Marit Fjellanger Bøhm. ( Lagtempo )
Sofie Karoline Haugen. (1500 m , Lagtempo og Fellesstart)
Martine Ripsrud. (500m , 1000 m)
Julie Nistad Samsonsen.(500 m)
Ragne Wiklund. (1500 m , 3000 m , 5000 m og Lagtempo )
Herrer:
Hallgeir Engebråten. (5000 m , Lagtempo)
Allan Dahl Johansson. (1000 m , 1500 m , Lagtempo)
Peder Kongshaug. (1500 m ,Lagtempo)
Håvard Holmefjord Lorentzen. (500 m , 1000 m )
Bjørn Magnussen. (500 m , 1000 m )
Sverre Lunde Pedersen. (Lagtempo , Fellesstart)
Kristian Ulekleiv. (1500 m , Fellesstart)

Endringer kan selvsagt forekomme ifm Covid eller annen sykdom . I tillegg opereres det med en reserveliste på de forskjellige distansene slik at Norges kvote kan endres på de distansene vi ikke har den maksimale kvoten på 3 deltakere , men det er lite sannsynlig at Norge får ekstraplasser på nåværende tidspunkt .

Program :
Lørdag 5 februar : Kl 09.30 3000 m damer (Eurosport Norge)
Søndag 6 februar : Kl 09.30 5000 m herrer (TV Norge)
Mandag 7 februar: Kl 09.30 1500 m damer ( Eurosport Norge)
Tirsdag 8 februar : Kl 11.30 1500 m herrer ( Eurosport Norge)
Torsdag 10 februar:Kl 13.00 5000 m damer (TV Norge)
Fredag 11 februar: Kl 09.00 10000 m herrer (Eurosport Norge)
Lørdag 12 februar: Kl 09.00 Lagtempo kvalifisering kvinner (Discovery +)
Lørdag 12 februar : Kl 09.50 500 m herrer (Eurosport Norge)
Søndag 13 februar: Kl 14.00 Lagtempo kvalifisering herrer (Discovery +)
Søndag 13 februar: Kl 14.50 500 m damer (TV Norge)
Tirsdag 15 februar: Kl 07.30 Lagtempo semifinaler og finaler (Eurosport Norge)
Torsdag 17 februar:Kl 09.30 1000 m kvinner (Eurosport Norge)
Fredag 18 februar . Kl 09.30 1000 m menn (Eurosport Norge)
Lørdag 19 februar: Kl 08.00 Fellesstart kvinner og menn ( Eurosport Norge)

Parsammensetning og resultater kommer etterhvert på hjemmesiden til ISU.

Arrangørens. hjemmeside .

JohnTiger

Legg inn av JohnTiger »

Nydelig :)

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Du fortsetter den glimrende jobben her på fridiskusjon.no , CrazyHorse. Det gleder meg.

Ingen norske 10 000m-plasser altså., men er dette uavhengig av hvordan det går på 5000m?

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

CrazyHorse skrev: ons feb 02, 2022 9:16 pm Damer : 500 m ( 2 plasser) , 1000 m ( 1 ) , 1500 m (2) , 3000 m (1), 5000 m (1)
Vi har altså deltagelse på alle distanseløpene hos damene?

Mente å ha sett at vi ikke hadde plass på 5000-meteren- men det har vi altså) :)

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Tror ikke vi får noen gull, til det er nivået på øvrige løpere for høyt. Tipper vi får 2-3 medaljer. Lagtempo menn, en medalje til Ragne Wiklund og kanskje en medalje på 1500m menn. Finnes også også muligheter for flere medaljer til Wiklund og en sjanse for Hallgeir Engebråthen på 5000m, men tror ikke helt det skjer. Blir svært overrasket om HHL tar medalje.

CrazyHorse

Legg inn av CrazyHorse »

Guttorm123 skrev: tor feb 03, 2022 8:10 am Ingen norske 10 000m-plasser altså., men er dette uavhengig av hvordan det går på 5000m?
Dessverre ,ja , det toget er gått. Med kun 12 plasser er det et trangt nåløye , men det er for dårlig at vi ikke har kvalifisert inn løpere . Det er nasjonsplasser på 10000 så selv om Engebråten skulle ta medalje på 5000 vil han ikke få gå milløpet , så sant det ikke blir et mannefall pga Covidsmitte

CrazyHorse

Legg inn av CrazyHorse »

JODDEMM skrev: tor feb 03, 2022 11:07 am
CrazyHorse skrev: ons feb 02, 2022 9:16 pm Damer : 500 m ( 2 plasser) , 1000 m ( 1 ) , 1500 m (2) , 3000 m (1), 5000 m (1)
Vi har altså deltagelse på alle distanseløpene hos damene?

Mente å ha sett at vi ikke hadde plass på 5000-meteren- men det har vi altså) :)
Ja , veldig bra og gledelig . En kan i første rekke takke Ragne Wiklund for det , men at Lagtempolaget skulle kvalifisere seg til OL ville jeg ikke satset penger på før sesongen .

CrazyHorse

Legg inn av CrazyHorse »

KongOlav2 skrev: tor feb 03, 2022 11:11 am Tror ikke vi får noen gull, til det er nivået på øvrige løpere for høyt. Tipper vi får 2-3 medaljer. Lagtempo menn, en medalje til Ragne Wiklund og kanskje en medalje på 1500m menn. Finnes også også muligheter for flere medaljer til Wiklund og en sjanse for Hallgeir Engebråthen på 5000m, men tror ikke helt det skjer. Blir svært overrasket om HHL tar medalje.
2-3 medaljer er vel målsetningen til skøyteforbundet også tror jeg . Sist gang ble det 4 medaljer , men da var resultatene før OL bedre enn de har vært denne sesongen.

Tucan

Legg inn av Tucan »

Er forøvrig gått diverse testløp. Engebråten vant 3000 m på 3.40. Og Magnussen 500 meter på 34- tallet

CrazyHorse

Legg inn av CrazyHorse »

Tucan skrev: tor feb 03, 2022 12:52 pm Er forøvrig gått diverse testløp. Engebråten vant 3000 m på 3.40. Og Magnussen 500 meter på 34- tallet
Apropos det eskalerende antall Covid-tilfeller og testløp .Treneren til de fremgangsrike japanerne , Johan de Wit , har testet positivt for Covid . Dette skjedde etter de ankom Beijing , så han har fått smitten enten i skøytehallen eller i deltakerlandsbyen .
Har ikke hørt noe om at Ragne Wiklund har gått treningsløp . HHL er den eneste andre norske utøveren som ikke har gått et testløp tror jeg , men Lorentzen hadde visstnok ryggproblemer tidligere i uken .

Intervallhall
Innlegg: 1627

Legg inn av Intervallhall »

Tucan skrev: tor feb 03, 2022 12:52 pm Er forøvrig gått diverse testløp. Engebråten vant 3000 m på 3.40. Og Magnussen 500 meter på 34- tallet
Han setter altså personlig rekord i et testløp?

Tucan

Legg inn av Tucan »

CrazyHorse skrev: tor feb 03, 2022 3:40 pm
Tucan skrev: tor feb 03, 2022 12:52 pm Er forøvrig gått diverse testløp. Engebråten vant 3000 m på 3.40. Og Magnussen 500 meter på 34- tallet
Apropos det eskalerende antall Covid-tilfeller og testløp .Treneren til de fremgangsrike japanerne , Johan de Wit , har testet positivt for Covid . Dette skjedde etter de ankom Beijing , så han har fått smitten enten i skøytehallen eller i deltakerlandsbyen .
Har ikke hørt noe om at Ragne Wiklund har gått treningsløp . HHL er den eneste andre norske utøveren som ikke har gått et testløp tror jeg , men Lorentzen hadde visstnok ryggproblemer tidligere i uken .

Alt kan skje i dette OL. Når vi kommer til OL kan fort så mange bli satt ut, så vi fort får en ny Bradbury..

malvolio

Legg inn av malvolio »

Trekningen på 3000 m kvinner er nå klar:

1 Adake – Pechstein
2 Kilburg – Morozova
3 M Takagi – Achtereekte
4 Zdrahalova – Lalenkova
5 Maltais – Voronina
VANNING
6 Sato – A de Jong
7 Zuyeva – Han
8 Sablikova – Blondin
9 Weidemann – Wiklund
10 Lollobrigida – Schouten

Vår norske representant Ragne Wiklund kommer altså i 9. par mot Weidemann.

malvolio

Legg inn av malvolio »

Det er minst tre store usikkerhetsfaktorer om man skal spå resultater:
- det er gått få løp på banen, det er lite kunnskap om hvor god den eventuelt er (og hvilke løpere isen eventuelt vil "passe for")
- det gås få internasjonale løp generelt, det har ikke vært gått verdenscup siden før jul, og det kan være at en del løpere som så ut til å ha imponerende form, vil vise seg å ha vært "julestjerner"
- og så selvfølgelig, spesielt for dette OL, covid-spøkelset: vil noen løpere måtte trekke seg, og har noen eventuelt blitt satt tilbake i treningsarbeidet?

Med disse forbeholdene, vil jeg likevel våge meg ut på glattisen med en forhåndsspådom.
FAVORITT: Irene Schouten, NED
Hun vant alle verdenscupstevnene hun deltok i, på langdistanse før jul, og kan om hun har beholdt formen fort bli dette OLs største forgrunnsfigur på skøytebanen (fire gull er tenkelig). Hennes tradisjonelle løpsopplegg med å åpne forsiktig og køle på etterhvert, kan også vise seg svært gunstig dersom denne hallen ikke har strålende forhold.
NESTFAVORITTER: Francisca Lollobrigida, ITA / Antoinette de Jong / Isabelle Weidemann, CAN
Lollobrigida vant den ene 3000-meteren Schouten ikke gikk i verdenscupen, og virker bedre enn noen gang i sin relativt lange karriere, mens de Jong ble nr 2 i EM foran Lollobrigida og Wiklund. Weidemann er en strålende langdistanseløper som vanligvis er enda bedre på 5000 m; jeg nevner henne her i tro på at litt mer sliterpregede forhold kanskje vil stå henne til gunst.
OUTSIDERE/MEDALJEKANDIDATER: Martina Sablikova, CZE / Miho Takagi, JPN / Ragne Wiklund, NOR
Sablikova må alltid nevnes på 3000 m selv om dette langt fra har vært hennes beste sesong så langt. Takagi har svært høy kapasitet, og det samme gjelder for så vidt Wiklund som i nesten alle verdenscupløpene på langdistanse denne sesongen, har hatt de beste passeringstidene en god stund. Klarer hun å spare litt mer på kruttet på start, kan det bli medalje (eller mer).

Tucan

Legg inn av Tucan »

Ikke heldig trekning for Wiklund

CrazyHorse

Legg inn av CrazyHorse »

Tucan skrev: fre feb 04, 2022 1:23 pm Ikke heldig trekning for Wiklund
Jeg er enig . Ville helst hatt Blondin eller Lollobrigida. Wiklund her siste indre , kan være viktig mtp at hun har en tendens til å gå endel opp i rundetid mot slutten, Tror heller ikke Schouten er spesielt fornøyd med Lollobrigida som makker som kan åpne og avslutte sterkt ( gjerne med en litt svak mellomdel av løpet) som makker , men Schouten har uansett vist at hun kan avslutte råsterkt på hver eneste 3000 meter denne sesongen

Rocambole

Legg inn av Rocambole »

Fikk ikke med meg at det var opprettet en egen OL-tråd med skøyter, så postet et par innlegg på en unødig ny tråd "OL på skøyter 2022" under vintersport, med en del stoff foran 3000 damer. Beklager, holder meg her for resten av OL.
Ja, jeg ville også ha foretrukket Lollo eller Blondin i par, men med Weidemann vet man i det minste at det ikke blir noe rykk&napp.
Ja, er meget enig med vurderingene til malvolio.

CrazyHorse

Legg inn av CrazyHorse »

Rocambole skrev: fre feb 04, 2022 4:33 pm Fikk ikke med meg at det var opprettet en egen OL-tråd med skøyter, så postet et par innlegg på en unødig ny tråd "OL på skøyter 2022" under vintersport, med en del stoff foran 3000 damer. Beklager, holder meg her for resten av OL.
Ja, jeg ville også ha foretrukket Lollo eller Blondin i par, men med Weidemann vet man i det minste at det ikke blir noe rykk&napp.
Ja, er meget enig med vurderingene til malvolio.
Godt å se deg tilbake her rocambole . Poesi og analyser i en herlig symbiose . La oss håpe det blir muligheter for begge deler i de kommende 14 dagene.

En liten kuriositet angående 3000 meteren i morgen . Siden de snudde startrekkefølgen i skøyteløpene fom Nagano 1998 , slik at de best rangerte løperne startet sist, har ingen vunnet OL-gull på 3000 m fra siste par . Anser Schouten som en såpass stor favoritt at dette neppe kan kalles jinxing..

Tucan

Legg inn av Tucan »

CrazyHorse skrev: fre feb 04, 2022 4:53 pm
Rocambole skrev: fre feb 04, 2022 4:33 pm Fikk ikke med meg at det var opprettet en egen OL-tråd med skøyter, så postet et par innlegg på en unødig ny tråd "OL på skøyter 2022" under vintersport, med en del stoff foran 3000 damer. Beklager, holder meg her for resten av OL.
Ja, jeg ville også ha foretrukket Lollo eller Blondin i par, men med Weidemann vet man i det minste at det ikke blir noe rykk&napp.
Ja, er meget enig med vurderingene til malvolio.
Godt å se deg tilbake her rocambole . Poesi og analyser i en herlig symbiose . La oss håpe det blir muligheter for begge deler i de kommende 14 dagene.

En liten kuriositet angående 3000 meteren i morgen . Siden de snudde startrekkefølgen i skøyteløpene fom Nagano 1998 , slik at de best rangerte løperne startet sist, har ingen vunnet OL-gull på 3000 m fra siste par . Anser Schouten som en såpass stor favoritt at dette neppe kan kalles jinxing..

Ingen vil klage på deg for evt jinxe en nederlender 😉

Skal Wiklund ha sjans må hub veksle foran på siste runde.. helst med litt margin.

Rocambole

Legg inn av Rocambole »

Meget interessant problemstilling, vyrde Tucan, hvorvidt Ragne MÅ veksle foran Weidemann siste gang for å vinne paret der det fort kan stå om medaljer. La oss se på noen tørre tall:

Differanser i Weidemanns favør vs. Wiklund på sisterunden av 3000 tidligere i sesongen:

Vc1, Tomaszow: 1,19 sek (hhv. y/y, dvs. siste ytre på begge), Ragne opp 1,21 sek på sisterunden.
Vc3, Salt Lake: 1,46 sek (y/i) Ragne opp 1,18 sek.
Vc4, Calgary: 2,11 sek (i/y). (Dette var løpet der Ragne så ut som en gudinne til det var 3 runder igjen, men makker Sablikova likevel overrumplet henne til slutt.) Ragne opp 1,32 sek.
Em, Hrv: Ragne opp 0,89 sek på sisterunden med siste indre.

Vi ser en viss tendens til at Ragne, naturlig nok, går opp mindre på rundetiden med siste indre som er god å ha når det røyner på med stive ben. La oss anta at Weide slår Ragne med 1,5 sek på sisterunden. Dette betyr at Ragne må ligge 1,5 sek foran Weide når klokken ringer for å vinne paret. Selv om Ragne leder med 1,2 sek før sisterunden og karrer seg greit foran i siste veksling, vil dette altså ikke være nok! Så det virker som du har rett: Ragne MÅ veksle foran og selv da er det slett ikke sikkert at dette holder til å vinne paret! Dette er nok et mer primært poeng enn at Ragne får en tidel eller to i gave fra Weides store rygg på siste vekslingsside hvis Ragne krysser bak.

Når klokkene ringer for det niende paret, er det altså den kritiske differanse på ca. 1,5 sek som vi bør ha våre haukeøyne fokusert på.

Det er merkelig stille i større media før det braker løs med morgendagens ekstremt spennende 3000d, Ragnes opplagt beste gullsjanse (selv om Oddsen vurderer den til kun ca. 8%), og videre opplagt på papiret vår beste mulighet til å vinne noe som helst individuelt gull på skøyter i OL. Men jeg noterer i det minste følgende:

https://nab.no/sport/wiklund-roper-vars ... r/19.26269
– Jeg har kjent meg veldig bra, egentlig fra rett etter EM, sa Wiklund på et pressemøte før lørdagens 3000 meter.

Dette er godt ryktenytt, men jeg frykter altså at isen blir for myk til at Ragne, selv om hun skulle være i ypperlig form, vil evne å begå det helt store som vil påkalle skøytenes forevigende nasjonale poesi. Ragnes relative kroppstyngde og lengre kraftskjær vil ikke komme til sin fulle rett på slik is, så hvis hun skal kunne gå helt til topps må hun være i en GRASSAT toppform og virkelig ha dagen, og jeg tror også det vil holde meget hardt å oppnå medalje.

Men det hefter fortsatt usikkerhet mht. isens beskaffenhet på de lengre distanser, der isen foreløpig har syntes for myk. Her vil vi få en god pekepinn allerede i de første to parene som ikke huser noen medaljekandidat. Jo bedre tider de oppnår, jo bedre indikasjon på at isen er hard og glatt nok til at Ragnes stil kommer til sin rett. Mine sesongnormerte bestetider er her altså som følger:

Par1: Adake 4.13.14 vs. Pechstein 4.12.69
Par2: Kilburg 4.10.60 vs. Morozova 4.05.64

Jeg forventer jevnt over 2 sek svakere tider nå enn de sesongnormerte grunnet mykere og ditto tyngre is, samtidig som jeg forventer at differansen blir høyere for de svakere løperne i feltet, spesielt hvis de ikke favoriseres av lett vekt, kjapp takt eller god stayer.

Ellers biter jeg meg merke i at enkelte skøytenerder fra treskolandet er svært bekymret for Schouten og frykter at hun ikke takler forventningspresset. For egen del frykter jeg at de er i overkant fryktsomme: Schouten har dessverre fremstått bunnsolid hele sesongen. Jeg vil bli overrasket om hun ikke går inn på ca. 3.59 og på papiret et greit gull. Det som eventuelt kan true gullet hennes er en mega-prestasjon fra Miho Takagi eller Wiklund, dernest A deJong.

Tomorrow never knows!

Rocambole

Legg inn av Rocambole »

Startet nettopp den nye tråden under OL: "Konkurranse: Tipp Hurtigløp på skøyter OL 2022".

Rocambole

Legg inn av Rocambole »

Tidligere i dag hadde Oddsen (Norsk Tipping) like vinnerodds på 15 for nr.5-7 Ragne, Lollo og M Takagi. Nå har de, uvisst av hvilken grunn, oppvurdert Lollo til odds 12 og nedgradert Wiklund til odds 18. Deres nåværende oddsranking:
1,3 Schouten
7,5 deJong
10 Weidemann
11 Sablikova
12 Lollo
15 Takagi
18 Wiklund
18 Achtereekte
25 Voronina
30 Blondin

Vil nok uansett hive inn noen slanter på p.t. 7-8 rankede Ragne ifall noe magisk skulle skje.

Rocambole

Legg inn av Rocambole »

For potensielle medaljekandidater legger jeg meg i utgangspunktet på skjema til 4.04 med jevne 32-runder:
20 – 52 – 1.24 – 1.56 – 2.28 – 3.00 – 3.32 – 4.04

Med unntak av Schouten og muligens Weidemann eller Sablikova, vil vi ikke se noen flate løp fra de beste, men skjemaet skulle være bra egnet til å estimere hvordan løperne ligger an underveis.

malvolio

Legg inn av malvolio »

Morozova blir vel første interessante tid. Enig i rocamboles vurdering, jeg antar i utgangspunktet at hun havner rundt 4.08. Så må paret Takagi-Achtereekte ned mot 4.00 for å ha sjanse i medaljestriden. (Men det kan jo være at vi under- eller overvurderer forholdene).
Minner om at for fire år siden vant Achtereekte fra et ganske tidlig par (5. par) ved å sette en tid som man da hun gikk den, vel bare anså som en medaljesøknad, men som viste seg å holde stand mot alle angrep.

malvolio

Legg inn av malvolio »

Og med Claudia Pechstein i bildet: overlever hennes olympiske rekord på 3.57,70 enda en syklus? Skal vi bare gå etter tidene i første par, tror jeg svaret blir ja.

Luchs

Legg inn av Luchs »

Gode prestasjoner av Morozova, Takagi og Achterecke, hvor bra er tidene?

storpeder

Legg inn av storpeder »

Husker da jeg var på Hamar i EM allround i 2006, da Pechstein vant. Tenkte hun kom til å legge opp etter OL den sesongen. Jeg tok visst feil.

Real-_-

Legg inn av Real-_- »

Norges største medljehåp individuelt? og i studio så blir det ikke nevnt at det har begynt engang.

malvolio

Legg inn av malvolio »

Sett her i vannepausen har vi som ventet Takagi og Achtereekte i teten, men jeg tror (som Håvard Bøkko i studio) at dette er litt for svakt til medalje.
Det vi ser, er omtrent alle får problemer på slutten. Det er mye å hente her for de som kan holde seg godt under 32 helt inn. Dette styrker tipset om Schouten, Weidemann, Lollobrigida. (Sablikova er selvfølgelig også en slik løper, men i år har hun så langt ikke vært helt i toppslag)
Jeg frykter at Wiklund setter i gang med 29 og havner på 33, men håper på et litt mer beregnet løpsopplegg.

Rocambole

Legg inn av Rocambole »

Tror nok sekundet Takagi gikk opp på sisterunden holder henne unna pallen, og at deJong tar henne nå med 4.00. Forholdene virker ørlite bedre enn jeg forventet, hvilket betyr litt bedre muligheter for Ragne. Tipper en lav 4.00 for bronse. Ja, tror ikke OL-rekorden ryker.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «OL»