Hurtigløp på skøyter under Vinter-OL 2022

Svar
Rocambole

Re: Hurtigløp på skøyter under Vinter-OL 2022

Legg inn av Rocambole »

Etter 1000h:

I forkant tegnet distansen til å bli en meget spennende og jevn batalje, med potensielle medaljekandidater i de fleste parene hvis de presterte opp mot sitt beste. I de 9 parene før vanning gikk hele 8 av de 15 øverste fra min forhåndsprediksjon: Stolz (nr.4), Kojima (7), Kulizhnikov (8), Shinhama (9), MS Kim (10), Michalski (11), Zurek (12) og Morishige (15). Jeg hadde lagt lista for en medaljesøknad på 1.08.3, og ble svært overrasket over at kun én løper maktet å prestere i nærheten av denne tiden, nemlig MICHALSKI som med sine 1.08.57 ledet klart. Større eller mindre skuffelser hadde inntruffet på løpende bånd. Istemperaturen var den samme som på 1000d, så isen kunne da ikke være vesentlig dårligere enn dagen før?

Merkelige greier. Vår egen MAGNUSSEN hadde dog prestert respektabelt med sine 1.10.14, mens JOHANSSON åpenbart ikke var i sin beste form. Hans 1.10.34 var 0,89 sek bak hans lovende pers fra testløpet der han etter sigende ikke gikk 100% på sisterunden.

I vanningspausen kunne jeg ikke forestille meg at Michalskis løp kunne holde til medalje, men kanskje til 6.plass. Heller ikke i de tre neste parene maktet noen å underskride ledertiden, selv om de nærmet seg og særlig GOLOVATSIUK med 1.08.63 overrasket positivt. Med bare 3 par igjen kunne ikke Michalski bli dårligere enn nr.7, og ville oppnå en pen 6.plass bare han slo Lorentzen (forhåndsrangert av meg som nr.13). Det virket ikke sannsynlig at han også ville slå noen av løperne i den knallsterke kvintetten som for øvrig gjenstod: Krol (nr.1 fra min rangering), Otterspeer (2), Verbij (3), Ning (5) og Dubreuil (6).

Par13: KROL vs. LORENTZEN. På forhånd var Krol den aller fremste favoritten, selv om de tre fra NED hadde vært ganske jevne tidligere i sesongen, og Otterspeer hadde fremstått med et like stabilt høyt prestasjonsnivå som Krol. Lorry hadde vist god toppfart på 500, men ingen god åpningsfart, og hans sisterunder denne sesongen hadde heller ikke vært av samme kaliber som i forrige OL-sesong. I forkant var det ingen skjellig grunn til å tro på en topp6-plassering, men nå hadde det åpnet seg en liten mulighet siden såvidt mange av konkurrentene ikke hadde levert på sitt beste.

Jeg forventet 16.5 på første 200m på Krol, med vår mann tidelen bak. Starten på Lorry med første ytre ser da ikke så galen ut, og som ventet kommer Krol sigende foran i indre, men dessverre blir avstanden så stor som 0,20 sek, trass i at Krol åpner litt bak hva jeg forventet med sine 16.60. Passeringen på Lorry er på elendige 16.80. Til sammenligning åpnet han på 16.46 da han tok sølv i forrige OL, og på 16.74 i vc2 i Stavanger da han ble nr. 14 på 1.09.35. Dermed brast det lille håpet jeg næret om topp6-plassering; han ligger jo allerede hele 0,53 sek bak Michalski og det lukter en deprimerende sluttid langt oppe på 1.09. Æsj!

Men så: I neste ytre, hva i all verden er det som skjer? Mannen synes å gjennomgå en abrupt forvandling og minner mistenkelig om en blåkopi av den aller beste utgaven av seg selv, fra forrige OL, med da capo sittestilling, skyv og kraftfull eleganse. Og Krol synes da grangivelig heller ikke å gå fra på vekslingssiden?! Og i neste indre kommer vår mann susende som en norrøn tornado: Ved utgangen av svingen har han da åpenbart litt høyere fart enn distansens fremste favoritt! Kan han fortsette å ta innpå, vinne paret og kanskje til og med ta GULL?!?

Fra asken til det olympiske ildhåp på under en runde! Herrejeremias, hva ER det som skjer; forrettes det, gudene vet fra hvilken skøytegud, et norsk MIRAKEL i dag?

Men så ser jeg at Krol er i stand til å utligne farten de neste 50m, hvoretter han passerer på 41.55 (rundetid 24.95) vs. 41.70 på vår mann (rundetid 24.90, dagens beste så langt!). Og Krol ser dessverre ut til å knipe en liten tidel på de neste 50m, så dermed brast gullhåpet i den stakkede lykkestund etter forrige indre, men 6.plass kan det kanskje fortsatt bli?!

Og Krol fikk sitt forventede ryggdrag på siste vekslingsside, men ikke så nært som forventet, og Håvard holder da godt inn, han, selv med siste ytre, med siste runde på høyst respektable 26.78 og dermed en splitt markant under 2 sek trass i den kanon mellomrunden, inn til 1.08.48 og FORAN Michalski! Bedre hadde vi ingen grunn til å forvente (min prediksjon var 1.08.4 med et klaffløp), og nå har han jo sikret seg 6.-plassen og siste olympiske poeng! STRÅLENDE levert!

Krol går opp i ledelsen med et sterkt løp på olympisk rekord og 1.07.92, men jeg er like usikker som han åpenbart er selv, på om dette vil holde til gull overfor NEDs to gjenstående sterke kort og eventuelt hjemmehåpet Ning.

Par14: NING vs. OTTERSPEER. Jeg gir 10% sjanse på at Ning klarer ledertiden og 50% på Otterspeer som nå står foran sin første og siste olympiske start. Jeg hellet til at Otter ville oppildnes snarere enn hemmes av sitt skøytelivs eneste sjanse til å gjøre olympisk furore. Men han virker ikke komfortabel på startstreken, og heller ikke i første ytre, hvorfra Ning – som langt fra besitter samme 100m-fart som Otter på 500m – overraskende tar ledelsen med 16.60 vs. 16.73. Trass i den spake åpningen forventer jeg en grassat runde fra Otter nå som han har blitt litt varm i trøyen og formodentlig fått nervene mer under kontroll. Og hans mellomrunde blir meget god – 24.92 – men ikke grassat god, og han ligger fortsatt en hundredel bak Ning ved passering 600m og tidelen bak Krol.

Kan Otter gjøre det på sisterunden? Han trenger 26.27 på sisterunden for å slå Krol, dvs. en splitt på kun 1,35 sek. På sitt beste i tidligere sesonger har han riktignok vært nede i en så liten splitt, men ikke denne sesongen (der han til gjengjeld har blitt raskere på første 600m). Så dette ser ikke lyst ut for den ruvende hollender, siden det ikke ser ut til at han har spart noe på kreftene?

Men hva med Ning, som har åpnet meget sterkt til ham å være? Trass i at stayeren var lite overbevisende på 1500, kan han tenkes ha nok krefter i behold på denne kortere distansen og få en liten rygg på Otter som gjør at han vinner både paret og karrer seg foran Krol?

Men siste runde faller for drøy for dem begge. Det kan være at Otter begynte å resignere hvis han ble sekundert til å ligge bak Krol etter 600m, siden han visste at han trengte et forsprang. Og selv om Ning gikk for hele Kina, viste løpet at han ikke klarte å prikke inn en desidert olympisk formtopp. 1.08.60 vs. 1.08.80, og dermed begge to ikke bare bak Krol, men også – meget overraskende – bak vår mann Lorentzen som nå var garantert minimum 4. plass med kun ett gjenstående par! Var det plutselig en viss sjanse for norsk bronse?

Nøkternt vurdert burde Verbij gå inn greit foran, til gull (minst 1/3 sjanse fra min vurdering) eller i det minste sølv (90% sjanse), men ville Dubreuil klare 1.08.48? Det siste virket ganske 50/50.

Par15: DUBREIUL vs. VERBIJ. Forventet åpning på begge to, 16.09 vs. 16.44, dvs. hhv. et Atlanterhav og et Mjøsa foran vår mann, i matematisk klartekst: 0,71 sek og 0,36 sek foran. Verbij ligger på gullskjema og Dubreuil fremstår ubehagelig frisk. Dubreuil passerer 600m på 40.82, 0,73 sek foran Krol, etter dagens suverent beste rundetid på 24.73. Svært lite sannsynlig at han sprekker opp nok, med siste indre og ryggdrag, til en sisterunde på 27.68 med en splitt på 3 sek. Dermed røk bronsehåpet.

Men vil det bli gull eller sølv på Verbij? Han passerer 600m på 41.54 etter en runde på moderate 25.10, og ligger nå bare hundredelen foran Krol. Han matcher kanskje ikke sisterunden til Krol helt, så her lukter det mest sølv. Nå må Verbij ha et lite øye på vekslingen. Han er såvidt langt bak Dubreuil (0,72 sek) at det rent hypotetisk kan ligge an til litt kluss her, men det forventes jo at canadieren slukner litt i neste ytre og at Verbij speeder opp i neste indre slik at han kommer seg foran med bra klaring, hvoretter Dubreiul får en fin rygg som drar ham inn til bronse på bekostning av Norges Lorry, samtidig som Verbij vinner paret inn tilminst sølv med en god avslutning.

Underveis i neste indre ser det jo ut som at Verbij, som forventet, klarer å komme seg ganske greit foran, samt at Dubreuil nå får nok rygghjelp til å karre seg inn til bronsen.

Men så inntreffer det dramatiske: Dubreuil fremstår fortsatt såvidt frisk henimot sluttfasen av sin ytre at Verbij ikke tar sjansen på å krysse foran og TREKKER seg i siste liten før vekslingen, for deretter å reise seg opp, sakne farten radikalt og rett og slett gi opp å fullføre med max fart!!

Helt uventet er dermed Verbij ute av medaljekampen, samtidig som Dubreuil – med et meget sterkt løp – viser seg å holde noenlunde på sisterunden og kaprer sølvmedaljen med kun 0,16 sek margin til Norges mann.

Poetisk rettferdighet for Dubreuil som etter å ha vært den beste i vcupen fikk litt stang ut på 500m og gikk glipp av pallen der, men som fikk stang inn+ på langsprinten. Og ingen tårer for NED der vi hadde skjellig grunn til å frykte at de ville tapetsere pallen, spesielt etter at deres fremste utfordrer STOLZ i par7 kun formådde skuffende 1.09.12.

Etter det dramatiske finaleparet endte det dermed opp med en ytterst uventet – og ditto kjærkommen – BRONSEMEDALJE til hele Norges Håvård Holmefjord Lorentzen!

Siste halvdel av svingen før det skjebnesvangre vekslingsklusset hadde øyensynlig Verbij markant høyere fart enn Dubreuil, og ville nok greit kommet seg foran hvis han hadde valgt riktig taktikk. I siste henseende hadde han to alternativer: (i) krysse ut i ytre så raskt som mulig; vs. (ii) fortsette i indre på vekslingssiden og krysse ut i ytre på slutten av vekslingssiden. Alternativ (i) hadde antagelig gått bra, men det er menneskelig, for ikke å si: sympatisk, at han ikke tok sjansen på så. Men at han avstod fra det langt sikrere alternativ (ii) er vanskeligere å forstå. Antagelig var han ikke mentalt forberedt på at denne situasjonen kunne oppstå fordi han kom i skade for å undervurdere makker Dubreuil vs. seg selv.

Hvis Verbij hadde vært tilstrekkelig beredt og krysset foran, hvilken sluttid ville han oppnådd? Han hadde nå 16.44+25.10. I vc2 i Stvgr ble han nr.2 med 16.57+25.21+26.90= 1.08.68 med indre bane (uten forstyrrelser fra nr.4-makker Ning). I distanse-em i Hrv ble han nr.3 med indre bane (uten forstyrrelser fra nr.2-makker Nuis) med 16.41+25.04+26.49= 1.07.49. Dette indikerer at han opplagt hadde kapasitet til sølv, ikke umulig også gull, i det minste bronse. Men slik gikk det altså ikke, grunnet det for Verbij ulykksalige vekslingsklusset!

1000h ble en forunderlig distanse der kun 8 av 30 presterte bedre enn sitt normerte sesongbeste. (Mht. «overprestasjoner» ble rankingen som følger: Morozov -0,62; Dubreuil -0,46; Golovatisuk -0,37; Michalski -0,16; Kersten -0,14; Lorentzen -0,12.)

For de 9 parene før vanning var det besynderlig hvor relativt svake prestasjoner som ble gjennomgående levert, men det tør like fullt være usagt om NED-lobbyen hadde fått gjennomslag for å favorisere sine egne tre løpere etter vanning ved å få lagt for mye vann på isen for de 9 første parene(?). HVIS noe slikt skjedde, fremstår MICHALSKIs 4.plass på 1.08.57 desto mer imponerende.

Skøyte-Norge fikk nå uansett en høyst overraskende – og ditto kjærkommen – ekstra opptur ved at vår alles evig kjære gull&sølv-beglansede LORRY fra forrige OL nå atter maktet å kjempe seg opp på den olympiske seierspall ved å prestere sitt aller beste da det gjaldt som aller mest.

Nøkternt bedømt var det selvfølgelig litt stang-inn her, men dette er de olympiske leker, der erfaringsvis flere underpresterer enn presterer enn «overpresterer» på de korteste distanser. Vår mann BEKREFTET nå med sin imponerende bronse at han selv fra outsider-posisjonen (og knapt nok så) var Norges-mann nok til å begå sitt aller-aller beste da det gjaldt som aller mest.

Vi bukker dypt mot isen i takksemd.

GRATULERER, HÅVARD HOLMEFJORD LORENTZEN, MED Å BEGÅ NOK EN OLYMPISK MEDALJEDÅD, DU YPPERSTE NORDMANN FOR DEN OLYMPISKE ANLEDNING!

malvolio

Legg inn av malvolio »

Rocamboles oppsummeringer er som alltid ytterst lesverdige og velformulerte, men tillat meg likevel å påpeke en ørliten unøyaktighet: Krols tid var ikke olympisk rekord. Den tilhører fortsatt Gerard van Velde fra OL i 2002 og er på 1.07,18. 1000-meteren for menn var sammen med 500 m for kvinner de eneste distansene der det ikke ble satt olympisk rekord. En vinnertid 0,74 sekunder bak olympisk rekord gjør at jeg nok for min del må anse at toppnivået på denne 1000-meteren antakelig var det svakeste i årets OL - hvilket jo ikke utelukker at løpet var svært spennende, og bronsemedaljen ytterst gledelig.

Rocambole

Legg inn av Rocambole »

malvolio: Takk for betimelig korreksjon. Enig i din vurdering.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «OL»