🥇🥈🥉 Medaljetråden

Svar
aderyn

Re: 🥇🥈🥉 Medaljetråden

Legg inn av aderyn »

Hvor vanskelig er det egentlig å nå verdenstoppen i de ulike kjelkesportene? Tyskland som per nå har 6/6 gull før boben er i gang. Bør være en av de billigere idrettene å "farme" medaljer i. Kan ikke tenke meg rekrutteringen er allverdens på global basis. Har vi egentlig fasiliteter til dette utenom på Lillehammer? Så litt igjennom kvalifiseringen til de ulike idrettene og litt spesielt at det ikke er noen nordmenn som engang stiller i kvalifiseringen til noe av dette, for en så stor vintersportsnasjon. Selv gigantene Jamaica og Trinidad & Tobago stiller utøvere i bob blant annet.

Ravensbruck
Innlegg: 472

Legg inn av Ravensbruck »

aderyn skrev: søn feb 13, 2022 7:52 pm Hvor vanskelig er det egentlig å nå verdenstoppen i de ulike kjelkesportene? Tyskland som per nå har 6/6 gull før boben er i gang. Bør være en av de billigere idrettene å "farme" medaljer i. Kan ikke tenke meg rekrutteringen er allverdens på global basis. Har vi egentlig fasiliteter til dette utenom på Lillehammer? Så litt igjennom kvalifiseringen til de ulike idrettene og litt spesielt at det ikke er noen nordmenn som engang stiller i kvalifiseringen til noe av dette, for en så stor vintersportsnasjon. Selv gigantene Jamaica og Trinidad & Tobago stiller utøvere i bob blant annet.
Tenkte på det samme. England har ganske mange medaljer i skeleton. Hvor mange mennesker deltar i denne idretten verden over?

Hvor mange slike anlegg finnes egentlig i et gjennomsnittsland, i.e. ikke canada og usa. Ett? To?

ms_8

Legg inn av ms_8 »

aderyn skrev: søn feb 13, 2022 7:52 pm Hvor vanskelig er det egentlig å nå verdenstoppen i de ulike kjelkesportene? Tyskland som per nå har 6/6 gull før boben er i gang. Bør være en av de billigere idrettene å "farme" medaljer i. Kan ikke tenke meg rekrutteringen er allverdens på global basis. Har vi egentlig fasiliteter til dette utenom på Lillehammer? Så litt igjennom kvalifiseringen til de ulike idrettene og litt spesielt at det ikke er noen nordmenn som engang stiller i kvalifiseringen til noe av dette, for en så stor vintersportsnasjon. Selv gigantene Jamaica og Trinidad & Tobago stiller utøvere i bob blant annet.
Veit ikkje, men ser at land som USA, Kanada, Østerrike, Italia, Australia og Latvia har gitt tyskerne god kamp i ulike øvelser. I Bob er det USA som leder etter to renn i damer monobob. Så det kan være at Tyskland mister 1 gull her.

Fakta

Legg inn av Fakta »

aderyn skrev: søn feb 13, 2022 7:52 pm Hvor vanskelig er det egentlig å nå verdenstoppen i de ulike kjelkesportene? Tyskland som per nå har 6/6 gull før boben er i gang. Bør være en av de billigere idrettene å "farme" medaljer i. Kan ikke tenke meg rekrutteringen er allverdens på global basis. Har vi egentlig fasiliteter til dette utenom på Lillehammer? Så litt igjennom kvalifiseringen til de ulike idrettene og litt spesielt at det ikke er noen nordmenn som engang stiller i kvalifiseringen til noe av dette, for en så stor vintersportsnasjon. Selv gigantene Jamaica og Trinidad & Tobago stiller utøvere i bob blant annet.
Disse øvelsene er faktisk veldig vanskelig å hevde seg, fordi marginene er så ekstremt små og man må være langt fremme både med tanke på utøvere, anlegg og ikke minst teknologi. Nasjonene som har disse rammene på plass er det få og langt mellom, så det er ikke lett å bygge opp interessen for en slik satsing i f.eks. Norge der man allerede har så stor bredde i vintersporten og så mange som slåss om sponsorkroner og oppmerksomhet.

Ta f.eks. skeleton, det er en av de vinteridrettene som får mest støtte i Storbritannia 6 425 000 £ over denne 4-årssyklusen(https://www.bbc.com/sport/winter-olympics/60349720), men det har altså ikke vært nok til at de har kunne forsvarere noen av medaljene og historikken de tross alt har i denne idretten (og det uten å ha en egen bane i hjemlandet). Det er neppe lett å få hentet minimum 60-70-80 millioner for å satse på slike grenene i Norge om man i praksis bare kan "forsvare" satsingen med en mulig medalje etter 4 års satsing (verdenscupene i disse idrettene er jo heller ikke akkurat spesielt lukrative). Selve relativt store idretter med tradisjoner i Norge, som f.eks. kombinert, curling og hopp er langt fra sikret så stor støtte fra staten. Med OL på Lillehammer så fikk man bygget opp en slags satsing på disse historisk smalere grenene, men når interessen ikke er der utover OL så er det selvsagt vanskelig å bygge landslag, kunnskap og treningsmiljø og fasiliterer som trenges for å faktisk hevde seg. Å late som at dette er "billige" medaljer der man bare kan hente suksess med litt penger er naivt og kunnskapsløst. Det samme er å trekke frem skeleton som et eksempel på "enkle" medaljer for Tyskland, da dette vitterlig er det først OL nasjonen tar gull i disse øvelsene, men altså en konskevens at de har kunne satse og bl.a. dra veksler på miljøene rundt bob/aking.

aderyn

Legg inn av aderyn »

Fakta skrev: man feb 14, 2022 12:18 am
aderyn skrev: søn feb 13, 2022 7:52 pm Hvor vanskelig er det egentlig å nå verdenstoppen i de ulike kjelkesportene? Tyskland som per nå har 6/6 gull før boben er i gang. Bør være en av de billigere idrettene å "farme" medaljer i. Kan ikke tenke meg rekrutteringen er allverdens på global basis. Har vi egentlig fasiliteter til dette utenom på Lillehammer? Så litt igjennom kvalifiseringen til de ulike idrettene og litt spesielt at det ikke er noen nordmenn som engang stiller i kvalifiseringen til noe av dette, for en så stor vintersportsnasjon. Selv gigantene Jamaica og Trinidad & Tobago stiller utøvere i bob blant annet.
Disse øvelsene er faktisk veldig vanskelig å hevde seg, fordi marginene er så ekstremt små og man må være langt fremme både med tanke på utøvere, anlegg og ikke minst teknologi. Nasjonene som har disse rammene på plass er det få og langt mellom, så det er ikke lett å bygge opp interessen for en slik satsing i f.eks. Norge der man allerede har så stor bredde i vintersporten og så mange som slåss om sponsorkroner og oppmerksomhet.

Ta f.eks. skeleton, det er en av de vinteridrettene som får mest støtte i Storbritannia 6 425 000 £ over denne 4-årssyklusen(https://www.bbc.com/sport/winter-olympics/60349720), men det har altså ikke vært nok til at de har kunne forsvarere noen av medaljene og historikken de tross alt har i denne idretten (og det uten å ha en egen bane i hjemlandet). Det er neppe lett å få hentet minimum 60-70-80 millioner for å satse på slike grenene i Norge om man i praksis bare kan "forsvare" satsingen med en mulig medalje etter 4 års satsing (verdenscupene i disse idrettene er jo heller ikke akkurat spesielt lukrative). Selve relativt store idretter med tradisjoner i Norge, som f.eks. kombinert, curling og hopp er langt fra sikret så stor støtte fra staten. Med OL på Lillehammer så fikk man bygget opp en slags satsing på disse historisk smalere grenene, men når interessen ikke er der utover OL så er det selvsagt vanskelig å bygge landslag, kunnskap og treningsmiljø og fasiliterer som trenges for å faktisk hevde seg. Å late som at dette er "billige" medaljer der man bare kan hente suksess med litt penger er naivt og kunnskapsløst. Det samme er å trekke frem skeleton som et eksempel på "enkle" medaljer for Tyskland, da dette vitterlig er det først OL nasjonen tar gull i disse øvelsene, men altså en konskevens at de har kunne satse og bl.a. dra veksler på miljøene rundt bob/aking.
Det er absolutt kunnskapsløst, men det var nettopp derfor jeg spurte om noen har innsikt i disse idrettene, fordi jeg har null kompetanse der selv. Innbilte meg bare at det umulig kunne være store penger involvert siden det virker for meg som å være de mest "lav status" idrettene som er i vinter OL. Men £6.5 mill over en 4 års periode var faktisk høyere enn jeg hadde trodd, spesielt når typ Russland sitt skiforbund er drevet på småpenger. Da kan jeg godt ha forståelse for at Norge ikke har satset på disse idrettene. Kan umulig tenke meg at dette er lønnsomt for Storbritannia. Mtp liten lukrativ verdenscup og at vel de fleste folka som driver med disse idrettene ikke er helprofesjonelle. Er vel rett og slett kun satsning for å prøve å ta noen medaljer og evt gull for en ikke altfor stor vinteridrettsnasjon som Storbritannia. Da kunne vi heller brukt midlene på hockey eller liknende, der vi er dårligere enn vi burde vært kontra våre naboer.

Sodajr

Legg inn av Sodajr »

Tyskland endte uten medalje i Bob i natt.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Sodajr skrev: man feb 14, 2022 8:54 am Tyskland endte uten medalje i Bob i natt.
Den merkelige øvelsen monobob sendte USA opp på 7 gull.

startelver

Legg inn av startelver »

Flott for USA dette, regner med det er det de ser på tv under OL, sammen med kunstløp.

Fakta

Legg inn av Fakta »

startelver skrev: man feb 14, 2022 1:27 pm Flott for USA dette, regner med det er det de ser på tv under OL, sammen med kunstløp.
Vintersportsstjernene i USA har nok langt mindre "star power" enn f.eks. Simone Biles, husker at Lindsey Vonn har tidligere måtte sitte og forklare "downhill" for Conan O'Brien, men vil tippe at Chloe Kim og Shaun White og alle disse x-game øvelsene drar relativt bra med interesse. Så er det selvsagt i USA som resten av verdenen at linær tv-titting er synkende, men NBC med sin strømmetjeneste Peacock har naturlig nok hatt rekordtall.

HarryH

Legg inn av HarryH »

Kjør oppdatering.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

Fakta skrev: man feb 14, 2022 10:43 pm
startelver skrev: man feb 14, 2022 1:27 pm Flott for USA dette, regner med det er det de ser på tv under OL, sammen med kunstløp.
Vintersportsstjernene i USA har nok langt mindre "star power" enn f.eks. Simone Biles, husker at Lindsey Vonn har tidligere måtte sitte og forklare "downhill" for Conan O'Brien, men vil tippe at Chloe Kim og Shaun White og alle disse x-game øvelsene drar relativt bra med interesse. Så er det selvsagt i USA som resten av verdenen at linær tv-titting er synkende, men NBC med sin strømmetjeneste Peacock har naturlig nok hatt rekordtall.
Husk at USA er et gigantisk land. I noen deler av USA er de godt kjent med vintersport, mens andre deler not so much.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

HarryH skrev: man feb 14, 2022 10:49 pm Kjør oppdatering.
1 Norge
Resten = røkla :lol:

Mehell

Legg inn av Mehell »

netrebske skrev: man feb 14, 2022 11:08 pm

Husk at USA er et gigantisk land. I noen deler av USA er de godt kjent med vintersport, mens andre deler not so much.
Enkelt og greit. Noen amerikanere har knapt hørt om snø mens andre bor i områder hvor det snør store deler av året.

Brukeravatar
Xpoolman
Innlegg: 1252

Legg inn av Xpoolman »

:D Da var gull nr. 10 og 11 i boks i dag :D
Og det 12. kommer senere i dag.

Norge knuser resten av verden :!:

Ghost

Legg inn av Ghost »

Enorm uttelling hittil i dag, og Riiber har lagt grunnlaget for gull nr. 3 og medalje nr. 4.

VillaForever

Legg inn av VillaForever »

2 gull og 1 sølv før lunch. Helt greit. Desserten venter.

BioDex

Legg inn av BioDex »

For en dag. Dette kan bli en skikkelig super tirsdag med 3 gull. Men veldig spent på langrennsformen til Riiber. Er kanskje for mye forlangt at han skal cruise inn gullet. Men uansett hvordan det går, har dette vært en super dag med 2 gull og 1 sølv.

lund

Legg inn av lund »

Mest sannsynlig blir nok medaljestatistikken avgjort i dag kan det virke som.

TWU

Legg inn av TWU »

Nå er tyskerne på vei til IOC-kontoret for å få innlagt noen flere akeøvelser regner jeg med.

LBJ91

Legg inn av LBJ91 »

Da tar vi minimum 12 gull, for Johaug vinner 3-mila.

Riiber har gode muligheter senere idag og om han går inn så trenger vi bare 2 gull til for ny rekord og vi har gode muligheter som sprintstafett herrer, fellesstartene i skiskyting og Ruud i slopestyle igjen utenom det.

Kenrojo

Legg inn av Kenrojo »

Vi tar 17, slik jeg spådde i januar.

Gode gud hvordan denne formiddagen snudde fra kl. 0830 til kl.10.00!,!

Detvareingang

Legg inn av Detvareingang »

Kenrojo skrev: tir feb 15, 2022 10:04 am Vi tar 17, slik jeg spådde i januar.

Gode gud hvordan denne formiddagen snudde fra kl. 0830 til kl.10.00!,!
Hvor tar vi resten av gullene? Eg tipper selv 15.

Ghost

Legg inn av Ghost »

LBJ91 skrev: tir feb 15, 2022 10:02 am Da tar vi minimum 12 gull, for Johaug vinner 3-mila.

Riiber har gode muligheter senere idag og om han går inn så trenger vi bare 2 gull til for ny rekord og vi har gode muligheter som sprintstafett herrer, fellesstartene i skiskyting og Ruud i slopestyle igjen utenom det.
Slalåm også vil jeg si. Har vært helt bingo denne sesongen, men vi har tre (fire med en maksdag på McGrath) lodd der.

Mehell

Legg inn av Mehell »

Sveits samler virkelig ikke på sølvmedaljer. 5 0 5 på medaljefronten så langt. Litt merkelig.

LBJ91

Legg inn av LBJ91 »

Ghost skrev: tir feb 15, 2022 10:13 am
LBJ91 skrev: tir feb 15, 2022 10:02 am Da tar vi minimum 12 gull, for Johaug vinner 3-mila.

Riiber har gode muligheter senere idag og om han går inn så trenger vi bare 2 gull til for ny rekord og vi har gode muligheter som sprintstafett herrer, fellesstartene i skiskyting og Ruud i slopestyle igjen utenom det.
Slalåm også vil jeg si. Har vært helt bingo denne sesongen, men vi har tre (fire med en maksdag på McGrath) lodd der.
For all del. Men de jeg nevnte er de jeg har mest troen på av de resterende øvelsene.
Vi har også muligheter på damestafetten i skiskyting, lagkonken i kombinert og Kruger på 5-mila

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Er allerede 1 gull over min spådom. Jeg er generelt negativ/pessimistisk, men det var også en del momenter som gjorde at jeg ikke hadde så høye forventninger. Kulden, høyden, vinden, koronaen og kunstsnøen gjorde at jeg mistet litt motet. Jeg innrømmer nå at jeg tok feil. Jeg er glad jeg tok feil. Til tross for motstand har det gått bedre enn forventet for Norge. Har vært noen skuffelser også, men det er det vel nesten alltid.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

LBJ91 skrev: tir feb 15, 2022 10:16 am ..og Kruger på 5-mila
Eventuelt Holund, om han har dagen.

Jompa

Legg inn av Jompa »

Detvareingang skrev: tir feb 15, 2022 10:11 am
Kenrojo skrev: tir feb 15, 2022 10:04 am Vi tar 17, slik jeg spådde i januar.

Gode gud hvordan denne formiddagen snudde fra kl. 0830 til kl.10.00!,!
Hvor tar vi resten av gullene? Eg tipper selv 15.
Realistiske gullmuligheter:
- Sprintstafett menn
- Kombinert stor bakke
- 30 km kvinner
- Slalom menn
- Fellesstart skiskyting menn
- Fellesstart skiskyting damer
- Slopestyle menn

Outsider:
Kvinnestafett skiskyting
50 km langrenn menn
Kombinert lagkonkurranse
Alpint lagkonkurranse (?)

15 er nok et godt tips. Tippet selv 17 gull, men er avhengig av at den glien vi har hatt i dag fortsetter.

startelver

Legg inn av startelver »

Birk Ruud er ihvertfall optimistisk før finalen, han kan ta et nytt gull.

Men for å senke forventningene sier jeg nå 13 gull til Norge.

startelver

Legg inn av startelver »

Hvis jeg har regnet riktig har vi nå totalt 24 medaljer til Norge, og leder den statistikken foran Russland ROC med 20 medaljer. Russerne som bare har 4 gull.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «OL»