Vaksineringen mot Covid i Norge - Utviklingen i tall

Svar
CFN

Re: Vaksineringen mot Covid i Norge - Utviklingen i tall

Legg inn av CFN »

Når vel neppe 100k doser denne uken. Men håper en del ser nytten av å få satt en dose (til) før høstferien.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3102

Legg inn av MacanT »

Innbyggere over 16 år kan fra onsdag velge hvilken koronavaksine de ønsker som dose 1 og 2, opplyser Oslo kommune.

Kanskje dette kan få noen av de som ikke ville ha Moderna til å komme tilbake å ta sine doser. Men det vil vel neppe hjelpe på problemet med somaliere, pakistanere, polakker eller andre vaksinenektere.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3102

Legg inn av MacanT »

Håper forresten man er klar til å restarte vaksinesentrene på kort varsel for det kan se ut som effekten av vaksinene dabber av mye raskere enn jeg hadde forventet.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kraf ... accinerade

Kraftig nedgång i antikroppsnivåer efter sju månader för dubbelvaccinerade. Antikroppsnivåerna för dubbelvaccinerade klingar av fortare än forskarna tidigare trott. Minskningen är hela 85 procent för de som har dubbelvaccinerats med Pfizers covidvaccin och som inte haft infektionen.

Deila

Legg inn av Deila »

MacanT skrev: tir sep 28, 2021 4:56 pm Håper forresten man er klar til å restarte vaksinesentrene på kort varsel for det kan se ut som effekten av vaksinene dabber av mye raskere enn jeg hadde forventet.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kraf ... accinerade

Kraftig nedgång i antikroppsnivåer efter sju månader för dubbelvaccinerade. Antikroppsnivåerna för dubbelvaccinerade klingar av fortare än forskarna tidigare trott. Minskningen är hela 85 procent för de som har dubbelvaccinerats med Pfizers covidvaccin och som inte haft infektionen.
Hensikten her må jo være at vi oppnår naturlig immunitet på sikt ved at vi nå slipper viruset løs i en vaksinert befolkning.

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

Deila skrev: tir sep 28, 2021 8:47 pm Hensikten her må jo være at vi oppnår naturlig immunitet på sikt ved at vi nå slipper viruset løs i en vaksinert befolkning.
Enig, de sier jo at å ha hatt covid-19 gir minst like god beskyttelse som vaksinen. Så om jeg som fullvaksinert blir smittet og får symptomer som en lett forkjølelse er det helt greit.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3102

Legg inn av MacanT »

Iseran2770 skrev: tir sep 28, 2021 9:02 pm
Deila skrev: tir sep 28, 2021 8:47 pm Hensikten her må jo være at vi oppnår naturlig immunitet på sikt ved at vi nå slipper viruset løs i en vaksinert befolkning.
Enig, de sier jo at å ha hatt covid-19 gir minst like god beskyttelse som vaksinen. Så om jeg som fullvaksinert blir smittet og får symptomer som en lett forkjølelse er det helt greit.
Så gjenstår det å se om vi slipper unna med symptomer som en lett forkjølelse etter hvert som effekten av vaksinen dabber av.

Deila

Legg inn av Deila »

MacanT skrev: tir sep 28, 2021 9:20 pm
Iseran2770 skrev: tir sep 28, 2021 9:02 pm
Deila skrev: tir sep 28, 2021 8:47 pm Hensikten her må jo være at vi oppnår naturlig immunitet på sikt ved at vi nå slipper viruset løs i en vaksinert befolkning.
Enig, de sier jo at å ha hatt covid-19 gir minst like god beskyttelse som vaksinen. Så om jeg som fullvaksinert blir smittet og får symptomer som en lett forkjølelse er det helt greit.
Så gjenstår det å se om vi slipper unna med symptomer som en lett forkjølelse etter hvert som effekten av vaksinen dabber av.
Mulig det trengs påfyll om 1 års tid. Det kommer vel noen vaksiner som er kombo for influensa og korona sikkert.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3102

Legg inn av MacanT »

Deila skrev: tir sep 28, 2021 8:47 pm
MacanT skrev: tir sep 28, 2021 4:56 pm Håper forresten man er klar til å restarte vaksinesentrene på kort varsel for det kan se ut som effekten av vaksinene dabber av mye raskere enn jeg hadde forventet.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kraf ... accinerade

Kraftig nedgång i antikroppsnivåer efter sju månader för dubbelvaccinerade. Antikroppsnivåerna för dubbelvaccinerade klingar av fortare än forskarna tidigare trott. Minskningen är hela 85 procent för de som har dubbelvaccinerats med Pfizers covidvaccin och som inte haft infektionen.
Hensikten her må jo være at vi oppnår naturlig immunitet på sikt ved at vi nå slipper viruset løs i en vaksinert befolkning.
Blir på rimelig lang sikt tenker jeg, 2% done and 98 to go :D

Shine

Legg inn av Shine »

Alle over 80 får nå tilbud om dose 3 i Sverige. Går nok ikke mange ukene før FHI og Norge følger etter, men kanskje ikke fort nok til å hindre at noen ti-tusener Moderna-doser går i søpla. Deretter tipper jeg at også de over 65 får det samme tilbudet i desember-januar en gang.

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

Uke 39: 9 072 + 9 341 = 18 413
Tirsdag fordelt 3 678 / 5 663 mellom dose 1/2, i sinkegruppen (25-39) 469 / 3 324.

Totalt dose 1: 4 143 062
Totalt dose 2: 3 626 229

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

FHI's hovedsider oppdateres først på ettermiddagen der finner vi et tall som jeg ikke gidder å regne ut.

Prosent vaksinerte over 18 år med en dose: 90,7%
Prosent fullvaksinerte over 18 år: 84,3%

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

Uke 39: 9 235 + 11 878 + 22 536 = 43 649
Onsdag fordelt 9 082 / 13 454 mellom dose 1 og 2.
Gruppen 25-44 år onsdag: 1344 / 7 426

Totalt dose 1: 4 153 953
Totalt dose 2: 3 641 545

CFN

Legg inn av CFN »

Skal holde hardt å komme til 100k denne uken, om ikke det kommet et rush av folk som ikke vil kryssvaksineres for å ta dose to nå. Ellers ser jeg vi nærmer oss 3.9 mill førstedoser på 18+ nå. Det er totalt sett bra, selv om tallene kunne vært enda bedre om 25-39 hadde stilt opp.

Zehr

Legg inn av Zehr »

https://www.fhi.no/nyheter/2021/befolkn ... navaksine/

Kommer da kanskje flere for sin 2.dose etterhvert. Kjenner og flere som vil vente til de kan ta Pfizer som 2.dose.

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

Uke 39: 9 240 + 12 026 + 23 757 + 21 133 = 66 156
Torsdag fordelt 8 310 / 12 823 mellom dose 1 og 2.
Aldersgruppen 25-39 år bidro med 1 275 førstedose og 6 991 andredose. Det går sakte, men har ikke stoppet helt opp,

Totalt dose 1: 4 163 749
Totalt dose 2: 3 655 380

Totalt for september er det satt 847k doser.

Mephisto

Legg inn av Mephisto »

Iseran2770 skrev: fre okt 01, 2021 7:41 am Uke 39: 9 240 + 12 026 + 23 757 + 21 133 = 66 156
Torsdag fordelt 8 310 / 12 823 mellom dose 1 og 2.
Aldersgruppen 25-39 år bidro med 1 275 førstedose og 6 991 andredose. Det går sakte, men har ikke stoppet helt opp,

Totalt dose 1: 4 163 749
Totalt dose 2: 3 655 380

Totalt for september er det satt 847k doser.
Har du/finnes det noen oversikt over hvor mange i de forskjellige aldersgrupper som har vært smittet, og dermed ikke trenger dose to? Dette kan vel være forklaringen på at dose to henger etter. Burde egentlig vært registrerte som dose to satt, spør du meg...

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

Mephisto skrev: fre okt 01, 2021 12:10 pm Har du/finnes det noen oversikt over hvor mange i de forskjellige aldersgrupper som har vært smittet, og dermed ikke trenger dose to? Dette kan vel være forklaringen på at dose to henger etter. Burde egentlig vært registrerte som dose to satt, spør du meg...
Jeg har ikke sett noen aldersfordeling på dette. Vi vet bare at 190 000 er registrert som smittet.

Mephisto

Legg inn av Mephisto »

Iseran2770 skrev: fre okt 01, 2021 8:59 pm
Mephisto skrev: fre okt 01, 2021 12:10 pm Har du/finnes det noen oversikt over hvor mange i de forskjellige aldersgrupper som har vært smittet, og dermed ikke trenger dose to? Dette kan vel være forklaringen på at dose to henger etter. Burde egentlig vært registrerte som dose to satt, spør du meg...
Jeg har ikke sett noen aldersfordeling på dette. Vi vet bare at 190 000 er registrert som smittet.
Bør utgjøre en god del av dem som har fått bare en dose. Og ikke skal ha flere.

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

Uke 39: 9 459 + 12 090 + 24 474 + 22 993 + 8 315 = 77 331
Fredag fordelt 2 454 / 5 861 mellom dose 1 og 2.
Halvparten på aldersgruppen 25-39 år ( 580 / 3 443 ).

Totalt 1.dose: 4 168 236
Totalt 2.dose: 3 662 555

Someone

Legg inn av Someone »

Hvor mange er nå vaksinert i 25-39 gruppen?

Bjoneroa

Legg inn av Bjoneroa »

oddvar_kjempebra skrev: ons sep 22, 2021 10:18 am
Bjoneroa skrev: ons sep 22, 2021 9:57 am
oddvar_kjempebra skrev: ons sep 22, 2021 9:43 am Men å påstå at vaskinen med stor sannsynlighet vil gi autoimmune sykdommer har du ikke noe grunnlag for å si.
Kan du avskrive dette?

https://mk0nyadagbladet9bii0.kinstacdn. ... ridghe.pdf

https://steigan.no/2021/09/forsker-mrna ... jukdommer/
Nei, men det er ikke min jobb. Det er de som kommer med påstanden som må bevise dem. Dette er ikke bevis. Det er link til noen som kommer med samme påstand som deg. Det er ikke akkurat et anerkjent Journal du henviser til.
Annerkjent Journal? Har du i det hele tatt lest det jeg linket til, eller avfeide du det hele på lateste besserwisser-vis? Er det kun The Lancet og "Journal of Medicine" som din uovertreffelige arroganse annerkjenner, fordi dette er eneste "Journal" du kjenner til, eller hvordan fungerer dette hos deg?

Jeg holder på mitt: Vi vil se en eksplosjon av autoimmune sykdommer de neste 10-20 årene, pga. den unødvendige massevaksineringen mot Covid-19.

Bjoneroa

Legg inn av Bjoneroa »

CFN skrev: lør sep 25, 2021 11:15 am jo flere som er vaksinert jo mindre sannsynlighet er det for evt nye nedstengninger i vinter.
Tror du virkelig på en slik lettvint sammenheng?
Ser vi til andre land er det åpenbart at vaksinene ikke hjelper stort. Men nå er heller ikke Covid-19 så farlig for oss alle som media og myndigheter har skremt folk flest til å tro.

Bjoneroa

Legg inn av Bjoneroa »

oddvar_kjempebra skrev: ons sep 22, 2021 9:58 am Det er to grunner til at det bli stadig flere eldre. Det ene er babybommen for 50-60-70 år siden. Det ander er at vi klarer å behandle tilstaner som før var dødelige.
Det øker jo osgå sjansen for at andre ikke-dødelige tilstander vil blusse opp blant de mange flere eldre. Som autoimmune sykdommer.
Her virker du mest opptatt av å forsvare at du så ditt snitt til å briefe med de åpenbart innskrenkede samfunnskunnskunnskapene dine - antagelig litt fakta fra her og der som hjernen din har plukket opp gjennom årenes løp, og satt sammen som et puslespill bestående av 5 brikker og rammet inn som om det var banebrytende forskning og hengt på veggen i ditt mentale Louvre. Nå fikk du endelig vist det fram!

Problemet er at dette ikke er relevant ift. det jeg sier at vil skje: At vi vil se en eksplosjonsartet økning i autoimmune sykdommer de neste 10-20 årene, særlig blant unge mennesker, pga. den unødvendige massevaksineringen mot Covid-19. At du blander inn økende andel eldre befolkning har ingenting med dette å gjøre! Så du kan spare samfunnskunnskapene dine til lunsjen på pauserommet, hvor slike lettvintheter aldri blir ettergått og du slipper unna med å lire av deg slike uvesentligheter.

Jeg har allerede linket til artikler som underbygger min påstand.

CFN

Legg inn av CFN »

Bjoneroa skrev: lør okt 02, 2021 8:25 am
CFN skrev: lør sep 25, 2021 11:15 am jo flere som er vaksinert jo mindre sannsynlighet er det for evt nye nedstengninger i vinter.
Tror du virkelig på en slik lettvint sammenheng?
Ser vi til andre land er det åpenbart at vaksinene ikke hjelper stort. Men nå er heller ikke Covid-19 så farlig for oss alle som media og myndigheter har skremt folk flest til å tro.
Om jeg tror det er en sammenheng, absolutt. Jo større immunitet i befolkningen, jo mindre sannsynlighet for inngripende tiltak. Det er jo bare å se på siste smittebølge her i Oslo, men slike smittetallene i vinter hadde man vel omtrent hasteinnføre portforbud og låst alle inne. Satt på spissen, åpenbart. Men det gjorde man ikke, ingen nye tiltak ble innført og det ble begrunnet med høyere vaksinedekning.

Om covid er spesielt farlig nå, og hva som er beste approach er en helt annen sak. Jeg er langt over på den siden som sier fullstendig frislipp og bare la det brenne gjennom befolkningen. Tiltakene er ikke verdt det, vi tåler fint flere dødsfall. Men nå aner jeg vel at du ikke er tilhenger av å vaksineres, der jeg i tilfelle diametralt på motsatt side av skalaen enn deg.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Bjoneroa skrev: lør okt 02, 2021 8:35 am
oddvar_kjempebra skrev: ons sep 22, 2021 9:58 am Det er to grunner til at det bli stadig flere eldre. Det ene er babybommen for 50-60-70 år siden. Det ander er at vi klarer å behandle tilstaner som før var dødelige.
Det øker jo osgå sjansen for at andre ikke-dødelige tilstander vil blusse opp blant de mange flere eldre. Som autoimmune sykdommer.
Her virker du mest opptatt av å forsvare at du så ditt snitt til å briefe med de åpenbart innskrenkede samfunnskunnskunnskapene dine - antagelig litt fakta fra her og der som hjernen din har plukket opp gjennom årenes løp, og satt sammen som et puslespill bestående av 5 brikker og rammet inn som om det var banebrytende forskning og hengt på veggen i ditt mentale Louvre. Nå fikk du endelig vist det fram!

Problemet er at dette ikke er relevant ift. det jeg sier at vil skje: At vi vil se en eksplosjonsartet økning i autoimmune sykdommer de neste 10-20 årene, særlig blant unge mennesker, pga. den unødvendige massevaksineringen mot Covid-19. At du blander inn økende andel eldre befolkning har ingenting med dette å gjøre! Så du kan spare samfunnskunnskapene dine til lunsjen på pauserommet, hvor slike lettvintheter aldri blir ettergått og du slipper unna med å lire av deg slike uvesentligheter.

Jeg har allerede linket til artikler som underbygger min påstand.
Nei, det har du ikke. Du har linket til vås.

Og svaret mitt om eldre og autoimmunssykdommer kan du ikke ha skjønt meningen med. Les igjen.

Du påstod at autoimmune sykdommer opptrer først og fremst hos unge. Det viste jeg at var feil. Det var tydeligvis pinlig for deg å bli avslørt som kunnskapsløs. Da kommer også de barnslige personangrepene som vi ser i ditt innlegg. Hvor gammel er du egentlig?

Når flere blir eldre, slik vi vet at vil bli tilfellet i vestlige land de neste ti årene, så vil det også føre til en økning av sykdommer som ofte opptrer hos gamle mennesker. Som autoimmune sykdommer.

At vaksinene skal føre til en eksplosjon i autoimmunesykdommer hos unge mennesker er derimot kun en påstand du har som du ikke klarere å dokumentere på noen som helst måte. Du kunne likegodt påstått at jorden er flat.

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

Someone skrev: lør okt 02, 2021 7:31 am Hvor mange er nå vaksinert i 25-39 gruppen?
Pr 30.09: Første dose 84,2%, fullvaksinerte 74,3%

FHI's hovedside (og VG) oppdaterer ikke i helgene så fredag 01.10 kommer ikke med før mandag ettermiddag.

Someone

Legg inn av Someone »

Noen tusen av disse er vel også gravide. Og de jeg kjenner som er det fikk i stor grad sin andre dose i slutten av september

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Zehr skrev: tor sep 30, 2021 9:15 am https://www.fhi.no/nyheter/2021/befolkn ... navaksine/

Kommer da kanskje flere for sin 2.dose etterhvert. Kjenner og flere som vil vente til de kan ta Pfizer som 2.dose.
Det er nå bra det. Men jeg skjønner ikke helt hvorfor folk ikke vil kombinere de to typene. For det er da ikke påvist at en slik kombinasjon gir større sjanse for å få noen bivirkninger? Jeg fikk en slik kombinasjon, men merket ikke noe i det hele tatt, bortsett fra en litt øm arm i et par dager etter andre dose.

Mephisto

Legg inn av Mephisto »

pfrog567 skrev: søn okt 03, 2021 1:36 pm
Zehr skrev: tor sep 30, 2021 9:15 am https://www.fhi.no/nyheter/2021/befolkn ... navaksine/

Kommer da kanskje flere for sin 2.dose etterhvert. Kjenner og flere som vil vente til de kan ta Pfizer som 2.dose.
Det er nå bra det. Men jeg skjønner ikke helt hvorfor folk ikke vil kombinere de to typene. For det er da ikke påvist at en slik kombinasjon gir større sjanse for å få noen bivirkninger? Jeg fikk en slik kombinasjon, men merket ikke noe i det hele tatt, bortsett fra en litt øm arm i et par dager etter andre dose.
Det er nok sannsynligvis fordi folk flest ikke er så veldig smarte eller opplyste, for å si det mildt. Dette gjelder selvsagt i enda større grad for antivaxxere. Forskjellen er bare at de TROR de er smartere enn ekspertene.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Mephisto skrev: søn okt 03, 2021 1:46 pm
pfrog567 skrev: søn okt 03, 2021 1:36 pm
Zehr skrev: tor sep 30, 2021 9:15 am https://www.fhi.no/nyheter/2021/befolkn ... navaksine/

Kommer da kanskje flere for sin 2.dose etterhvert. Kjenner og flere som vil vente til de kan ta Pfizer som 2.dose.
Det er nå bra det. Men jeg skjønner ikke helt hvorfor folk ikke vil kombinere de to typene. For det er da ikke påvist at en slik kombinasjon gir større sjanse for å få noen bivirkninger? Jeg fikk en slik kombinasjon, men merket ikke noe i det hele tatt, bortsett fra en litt øm arm i et par dager etter andre dose.
Det er nok sannsynligvis fordi folk flest ikke er så veldig smarte eller opplyste, for å si det mildt. Dette gjelder selvsagt i enda større grad for antivaxxere. Forskjellen er bare at de TROR de er smartere enn ekspertene.
Ja, noe må det jo være.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»