Betaling moms og toll

Svar
meldestokk

Betaling moms og toll

Legg inn av meldestokk »

Hei, vet ikke hvor jeg skal poste dette, så vennligst flytt til riktig kategori om det er feil.

Kjøpte noe fra USA og mottok regning for moms og administrasjonsavgift fra Fedex express. Alt som forventet. Så noen dager senere kommer nok en regning fra samme firma, denne gang på "Toll og avgift", nærmere spesifisert "Flere linjeelementer". Bare 60 kr, men må foreta betalingen på en nettside med visakort. Den første regningen kunne betales ordinært i nettbank. Er dette ok? Hva er det?
Skulle gjerne stilt spørsmålene til Tollvesenet eller Fedex, men ingen er å få tak i på telefon.

Takk for svar.

meldestokk

Legg inn av meldestokk »

Justice 97 skrev: tor feb 03, 2022 4:05 pm Synes dette høres rart ut. Fikk du papirfaktura, mail eller sms? Ved det har vært tilfeller før hvor DHL og Fedex har blitt brukt i svindelforsøk, uten at jeg skal påstå det er tilfelle med deg. Da er det ofte sms som er brukt, hvor man får link til en nettside for betaling.
Takk for svar. Begge fakturaene kom på papir. Samme fakturadato. Avsender er riktig på begge fakturaene. Venter med å betale nettside-fakturaen, takk for advarsel.

meldestokk

Legg inn av meldestokk »

Justice 97 skrev: tor feb 03, 2022 4:18 pm Tipper det er en reell faktura siden den kom på papir, men se gjerne om du kan få kontakt med noen før betaling. Kanskje banken din kan hjelpe.
Takk, skal gjøre det.

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

Vet om flere som har fått pakker som de mener at moms eller toll er beregnet feil på.

Hvis den går gjennom vanlig post, så har jeg hørt om folk som har klaget.

Uansett så er det greieste å handle fra enten norsk nettbutikk, eller utenlandsk nettbutikk som betaler toll og moms på forhånd.

Jompa

Legg inn av Jompa »

meldestokk skrev: tor feb 03, 2022 3:57 pm Hei, vet ikke hvor jeg skal poste dette, så vennligst flytt til riktig kategori om det er feil.

Kjøpte noe fra USA og mottok regning for moms og administrasjonsavgift fra Fedex express. Alt som forventet. Så noen dager senere kommer nok en regning fra samme firma, denne gang på "Toll og avgift", nærmere spesifisert "Flere linjeelementer". Bare 60 kr, men må foreta betalingen på en nettside med visakort. Den første regningen kunne betales ordinært i nettbank. Er dette ok? Hva er det?
Skulle gjerne stilt spørsmålene til Tollvesenet eller Fedex, men ingen er å få tak i på telefon.

Takk for svar.
Ikke at jeg er veldig kjent med å benytte fedex, men ser på nettsiden deres at de tydeligvis sender to fakturaer:

"Fraktfaktura: På denne fakturaen belaster FedEx deg for transportkostnadene i forbindelse med forsendelsen.
Faktura for skatter og avgifter: Denne fakturaen tilsvarer kostnadene som FedEx må betale til tollmyndigheter for å deklarere forsendelsen din."

meldestokk

Legg inn av meldestokk »

Takk for svar og at du tok deg bryet med å sjekke nettsiden deres Jompa. Transportkostnadene var allerede betalt, så det var ikke det.

Fikk først kontakt med Tollvesenet. De sa det ikke var noen toll på forsendelsen og anbefalte meg å ikke betale den ekstra regningen, da de aldri hadde hørt om noe slikt.
Fikk så kontakt med Fedex. De sa man må betale en ekstra avgift (kalt "linjeavgift") om pakken inneholder mer enn 5 varer. På min faktura står det at jeg har bestilt 4 varer, men siden en av varene (en tvinge) består av flere deler, blir det regnet som flere. Fikk oppgitt en epostadresse jeg kunne sende klage til om jeg var uenig i regningen.
De kunne ellers ikke gi meg noen forklaring på hvorfor det ble sendt ut to regninger med to forskjellige betalingsmåter.
Måtte snakke med tre kundebehandlere for å få klarhet i dette. Skortet på både kunnskaper og service.
Det finnes sikkert informasjon om denne "linjeavgiften" på deres nettsider også. Men neppe lett tilgjengelig informasjon, da bare en av tre kundebehandlere kjente til den.
Betaler regningen, men anbefaler ikke Fedex om det finnes andre alternativer.

meldestokk

Legg inn av meldestokk »

Bantorangen skrev: tor feb 03, 2022 6:16 pm Uansett så er det greieste å handle fra enten norsk nettbutikk, eller utenlandsk nettbutikk som betaler toll og moms på forhånd.
Enig i det. Men generelt veldig dårlig utvalg av kvalitetsvarer i norske nettbutikker. F.eks når jeg handler gitarfikseutstyr, finnes det bare to seriøse produsenter. Den ene, Hosco (japansk), kan man få litt av her, mens den andre og største, Stewmac (amerikansk), finnes ikke å få kjøpt her. Stewmac tilbyr ikke forhåndsbetaling av moms, regner med det er for mye styr for mindre produsenter.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Økonomi»