Godt om woke

Svar
Sulfat

Godt om woke

Legg inn av Sulfat »

En meget god tekst som alle bør lese, om det som virkelig er i ferd med å bli et stort samfunnsproblem i vesten: Styggedommen woke-bevegelsen.

Limer inn essensen, men anbefaler å lese alt: https://www.aftenposten.no/meninger/kr ... som-rasist


"Satt på spissen er sannheten om kanselleringskulturen at den drives frem av en radikal politisk bevegelse som søker å erstatte meningsmangfold og helt normale politiske og kulturelle uenigheter med sinnelagskontroll og moralisme.

I denne bevegelsens verden er mobbing galt, med mindre man mobber de riktige menneskene. Da er det godt.

Ytringsfriheten innskrenkes. Meningsmotstandere demoniseres. Debatt erstattes av scenenekt. Karakterdrap foretrekkes foran åpen samtale. Ideer erstattes av identitet. Tilgivelse erstattes av evig fordømmelse. Moralsk kompleksitet erstattes av moralsk skråsikkerhet.

At dette skjer kamuflert som respekt og anerkjennelse, inkludering og mangfold, rettferdiggjør ingenting."

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Sulfat skrev: tor feb 03, 2022 8:33 pm Styggedommen woke-bevegelsen.
Veldig bra skrevet. Det bestrides av enkelte her inne at dette er et reelt problem, med den merkelige forklaringen at woke er et amerikansk ord. Vel, la oss kalle det våok, da. Eller nyvåken som det står i kronikken. Det er viktig å understreke at dette er et fenomen som er skapt av venstresiden for å misforstått fronte respekt, inkludering, mangfold osv.

Det er for lengst kjent at ungdom som heller mot høyresiden blir forsøkt kneblet ved utestengelser, utskjelling og karakterdrap når de ytrer meningene sine, og av den grunn heller lar være. Det er derfor akustikken er så god i venstresidens ekkokamre.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Sulfat skrev: tor feb 03, 2022 8:33 pm En meget god tekst som alle bør lese, om det som virkelig er i ferd med å bli et stort samfunnsproblem i vesten: Styggedommen woke-bevegelsen.

Limer inn essensen, men anbefaler å lese alt: https://www.aftenposten.no/meninger/kr ... som-rasist


"Satt på spissen er sannheten om kanselleringskulturen at den drives frem av en radikal politisk bevegelse som søker å erstatte meningsmangfold og helt normale politiske og kulturelle uenigheter med sinnelagskontroll og moralisme.

I denne bevegelsens verden er mobbing galt, med mindre man mobber de riktige menneskene. Da er det godt.

Ytringsfriheten innskrenkes. Meningsmotstandere demoniseres. Debatt erstattes av scenenekt. Karakterdrap foretrekkes foran åpen samtale. Ideer erstattes av identitet. Tilgivelse erstattes av evig fordømmelse. Moralsk kompleksitet erstattes av moralsk skråsikkerhet.

At dette skjer kamuflert som respekt og anerkjennelse, inkludering og mangfold, rettferdiggjør ingenting."
En del gode poenger der, vi har alle godt av å bli både utfordret og provosert.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Sterk artikkel, veldig interessant, og man kan jo begynne å lure på hva menneskeheten driver med...
Er vi på vei mot noe positivt, eller er det dømt til å være krøll med den menneskelige naturen.
Men selv om begrepet er fra en politiskfløy, så kan jeg ikke helt få meg til å frikjenne motsatt side heller, da de har en tendens til å sette folk i bås på en nedlatende måte de og.

Det som er verd å merke seg er at tendensen til å kneble en meningsmotstander blir sterkere, og det er negativt, uavhengig av hvilken retning den kommer fra.

Corvus

Legg inn av Corvus »

Sulfat skrev: tor feb 03, 2022 8:33 pm En meget god tekst som alle bør lese, om det som virkelig er i ferd med å bli et stort samfunnsproblem i vesten: Styggedommen woke-bevegelsen.

Limer inn essensen, men anbefaler å lese alt: https://www.aftenposten.no/meninger/kr ... som-rasist


"Satt på spissen er sannheten om kanselleringskulturen at den drives frem av en radikal politisk bevegelse som søker å erstatte meningsmangfold og helt normale politiske og kulturelle uenigheter med sinnelagskontroll og moralisme.

I denne bevegelsens verden er mobbing galt, med mindre man mobber de riktige menneskene. Da er det godt.

Ytringsfriheten innskrenkes. Meningsmotstandere demoniseres. Debatt erstattes av scenenekt. Karakterdrap foretrekkes foran åpen samtale. Ideer erstattes av identitet. Tilgivelse erstattes av evig fordømmelse. Moralsk kompleksitet erstattes av moralsk skråsikkerhet.

At dette skjer kamuflert som respekt og anerkjennelse, inkludering og mangfold, rettferdiggjør ingenting."
Dette er meget presist formulert. Og skremmende om det får utvikle seg. Litt av et samfunn man kan risikere å få..

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Corvus skrev: tor feb 03, 2022 11:33 pm Og skremmende om det får utvikle seg.
Det utvikler seg som bare det, og har gjort det en stund. Det som er skremmende er hva det kan kulminere i.

Hudsucker

Legg inn av Hudsucker »

Selv om jeg er enig i mye av det Iversen skriver, kan det være greit å få med seg tilsvaret han fikk, med litt flere detaljer rundt det som skjedde med Clanchy.

Hele woke-kulturen får det til å rykke indignert i min hvite middelaldrende cis-kropp, men på sikt kan det nok tenkes at den vil føre til noen forandringer som i ettertid vil virke som fremskritt. (Vel, ikke hvis man liker Viktor Orbán.) Jf. ml-erne på 70-tallet som lagde et helvete på universitetene og andre steder, men utfallet ble på ingen måte noen revolusjon, derimot en del demokratiske reformer som få ville ønske reversert i dag (ideen om studentrepresentasjon, f.eks.).

Dette sagt i et generøst hjørne, ellers ergrer jeg mer enn nok over snøflak og krenkelsesmani jeg også. Og jeg hadde nok hatet ml-erne like mye som Per Egil Hegge hvis jeg hadde studert på 70-tallet og fått min kunnskapstørst sabotert av oppviglere. Men man kan ikke ergre seg hele tiden, da blir man gammel.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Hudsucker skrev: fre feb 04, 2022 1:00 am men på sikt kan det nok tenkes at den vil føre til noen forandringer som i ettertid vil virke som fremskritt.
Man vil vel helst at det skal være reelle fremskritt og ikke bare virke som. Woke står utelukkende for tilbakeskritt, og man skal være bra blåst dersom man ser det motsatte. At det virker som betyr ingenting...

Hudsucker

Legg inn av Hudsucker »

Knaberaps skrev: fre feb 04, 2022 1:22 am
Hudsucker skrev: fre feb 04, 2022 1:00 am men på sikt kan det nok tenkes at den vil føre til noen forandringer som i ettertid vil virke som fremskritt.
Man vil vel helst at det skal være reelle fremskritt og ikke bare virke som. Woke står utelukkende for tilbakeskritt, og man skal være bra blåst dersom man ser det motsatte. At det virker som betyr ingenting...
Ettertiden tilhører verken deg eller meg.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Hudsucker skrev: fre feb 04, 2022 1:41 am Ettertiden tilhører verken deg eller meg.
Nei, men man kan bruke erfaring. De fleste kjenner igjen en dårlig utvikling når de ser en. De færreste gjør altså ikke det, og enda færre ser på det som fremskritt. Disse få er særdeles høylytt, og skaper derfor en slags illusjon om at dette er den gjengse holdning. Det er det selvsagt ikke.

Hudsucker

Legg inn av Hudsucker »

Knaberaps skrev: fre feb 04, 2022 2:04 am
Hudsucker skrev: fre feb 04, 2022 1:41 am Ettertiden tilhører verken deg eller meg.
Nei, men man kan bruke erfaring. De fleste kjenner igjen en dårlig utvikling når de ser en. De færreste gjør altså ikke det, og enda færre ser på det som fremskritt. Disse få er særdeles høylytt, og skaper derfor en slags illusjon om at dette er den gjengse holdning. Det er det selvsagt ikke.
Poenget mitt var det motsatte av det du sier - det som virker til dels horribelt urimelig i øyeblikket ("meningstyranni" etc.), kan likevel gi noen utslag senere som få vil påstå er negative. Jeg vet jo ikke om det blir tilfellet, men jeg ser ikke bort fra det. Det skjer en korreksjon mellom generasjonene, alltid. Noen vil alltid mene at alt var bedre før, men de dør gjerne litt fortere ut enn andre.

Jeg er ikke uenig i at woke-kulturen er provoserende, for det er den for meg også, men jeg tenker altså med ml-erne i mente at de endringene som denne kulturen eventuelt måtte medføre, ikke bare trenger være negative. Det er i alle fall greit å huske på at den også er et slags ungdomsopprør, selv om den sjelden blir beskrevet med et slikt ord.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Hudsucker skrev: fre feb 04, 2022 2:46 am Jeg er ikke uenig i at woke-kulturen er provoserende, for det er den for meg også
Flott :)

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

I bunnen av denne nye "oppvåkningen" ligger det sterke elementer av narsissisme. Jeg har merket at det hos de som mest ekstremt og aggresivt fronter dette er klare trekk av narsissistisk personlighetsfortyrrelse, også av debattanter innenfor det norske ordskiftet, for eksempel noen som er aktive innen sosiale medier. Jeg skal ikke nevne navn men jeg merker en del karakteristiske trekk: fordømmelse av de man er uenige med, latterliggjøring av de man er uenige med, beskyldninger om at de man uenige med driver med det de selv driver med, altså "gaslighting" og så videre. Trekk man finner hos psykopatiske og narsissistiske partnere i et forhold.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Mye av problemet med denne woke-bølgen er at de skaper en verden de i utgangspunktet er i mot.

En verden der splittelsen er stor og ytringfriheten er død. Det er kun én mening som er legitim. Mener man noe annet eller man er enig, men har en litt annen vinkling så skal man knebles og fjernes.

Jeg er en hvit mann i førtiårene. Jeg er privilegert. Men er det noen som virkelig vokser opp som privilegerte er det disse woke-ungdommene. Skriver kronikker i avisene og kan mene det de vil, men nåde den som ikke er enig.

Spar meg.

Jeg begynner å lure på om det er den moderne oppdragelsen der curlingforeldrene har feid all motstand unna vei for disse fra de var født som har skapt disse samfunnsfiendene? I Norge vel å merke. I USA er det andre mekanismer som ligger bak.
Sist redigert av PapaSmurf den fre feb 04, 2022 7:58 am, redigert 1 gang totalt.

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

PapaSmurf skrev: fre feb 04, 2022 7:55 am Mye av problemet med denne woke-bølgen er at de skaper en verden de i utgangspunktet er i mot.
Sikker på at de egentlig er imot det?

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Morromann skrev: fre feb 04, 2022 7:57 am
PapaSmurf skrev: fre feb 04, 2022 7:55 am Mye av problemet med denne woke-bølgen er at de skaper en verden de i utgangspunktet er i mot.
Sikker på at de egentlig er imot det?
Problemet er at de ikke forstår, eller vil forstå at de angriper feil mennesker. Hvite menn som pusher 50 er ikke de mest privilegerte. Selv om det er en gjeng som trekker snittpriviliegiene veldig opp. De mest privilegerte er de selv.

Tjåland

Legg inn av Tjåland »

PapaSmurf skrev: fre feb 04, 2022 7:55 am Jeg begynner å lure på om det er den moderne oppdragelsen der curlingforeldrene har feid all motstand unna vei for disse fra de var født som har skapt disse samfunnsfiendene? I Norge vel å merke. I USA er det andre mekanismer som ligger bak.
Jeg har tenkt litt på om dette med cancel culture kan ses på som et resultat av det menneskerettslige fokuset vi har hatt i Vesten, ikke nødvendigvis helt siden 1949, men utover 70- og 80-tallet. Ikke at menneskerettigheter har direkte skyld i kanselleringskultur, men at det startet en hel del samfunnsprosesser som har utviklet seg til det vi ser i dag. Mine opprinnelige tanker handlet hovedsakelig om politisk korrekthet, men i mitt hode stammer kanselleringskultur derfra. Først skulle man bare si ting som er "riktig". Deretter har det utviklet seg til en meningsmoralsk tenkemåte hos enkelte, der man også bare kan mene ting som er "riktig".

Jeg klarer selvfølgelig ikke å peke på alle samfunnsprosessene som kan ha ført menneskerettigheter til kanselleringskultur. Det er antakeligvis også mye mer komplekst, men bare noe jeg har tenkt litt på i det siste.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Veldig interessant og godt innlegg

Sulfat

Legg inn av Sulfat »

Hudsucker skrev: fre feb 04, 2022 1:00 am Selv om jeg er enig i mye av det Iversen skriver, kan det være greit å få med seg tilsvaret han fikk, med litt flere detaljer rundt det som skjedde med Clanchy.
Iversen svarer på tilsvaret: https://www.facebook.com/alex.iversen
Nok en meget god tekst som er verdt å lese.

Sulfat

Legg inn av Sulfat »

I en annen woke-debatt her på fridiskusjon (Grinis negerku) skrev jeg:

"Det er en uting å kalle mørkhudede for neger, enkelte blir såret av begrepet, så da gjør man det ikke- selv om man ikke mener det negativt.
Men i en kontekst der man diskuterer det problematiske med ordet, burde det være uproblematisk å skrive at Grini sa "neger". "N-ordet" er nok en tåpelighet man har plukket med seg fra USA."
(For å understreke poenget mitt, la fridiskusjon inn et script som forandret "neger" til "jeg er en idiot", forøvrig..)

Her er et eksempel fra Iversens siste tekst om akkurat dette, og hvordan intensjon i wokeuniverset er noe som ikke eksisterer:

Vinteren 2021 mistet den meritterte journalisten Donald McNeil jobben sin i The New York Times etter 45 år, fordi han på en skoletur til Peru i 2019 brukte N-ordet i en diskusjon med noen av tenåringene han var på reise med. Han brukte ikke ordet på en nedsettende måte. Han brukte det i kontekst, i en diskusjon om ordet elevene selv hadde tatt initiativ til. En av elevene gikk likevel til McNeils arbeidsgiver med en klage. Ledelsen i avisen undersøkte saken og gav McNeil en irettesettelse, men han fikk beholde jobben fordi de mente bruken av ordet ikke hadde vært ondsinnet.

Etter en Twitter-storm om saken skrev likevel over 150 av McNeils egne kollegaer under på et krav til ledelsen i The New York Times om at NcNeil måtte avskjediges for å ha ytret det forbudte ordet.

McNeil kom med en smertefull unnskyldning, i et forsøk på å legge saken død, men helt etter boken, og akkurat som i prosessen mot Kate Clanchy, var det ikke godt nok for «inkvisisjonen» som var ute etter han. Stormen fortsatte, og ledelsen i avisen gav til slutt etter for presset. Den Pulizer-pris nominerte pandemi-journalisten McNeil fikk sparken, midt i en pandemi. I en intern uttalelse slo to av redaktørene fast: "We do not tolerate racist language regardless of intent."


Jepp, sånn har det blitt. Og hva er resultatet av dette? Siterer Iversens tekst igjen:

Frykt virker. Kanselleringskultur er et forsøk på å få gjennomslag for sine verdier ikke med å argumentere for dem, men ved å gjøre andre redde for å motsi dem. Og det virker. Den årlige UNG2022-rapporten til Opinion viste at 52 prosent norske ungdommer ikke lenger tør å si hva de mener fordi samfunnet har blitt for opptatt av hva som er politisk korrekt. Dette er et demokratisk problem.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Synes nå det er litt påfallende at FDs wokere (de vet hvem de er. I det minste må de ha en mistanke) ikke vil kommentere den høyst interessante kronikken. Det er tross alt et stort samfunnsproblem. Men kanskje de synes det skal være slik...

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Woke er i ferd med å kvele samfunnet.


Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

Sulfat skrev: søn feb 06, 2022 9:37 pm I en annen woke-debatt her på fridiskusjon (Grinis negerku) skrev jeg:

"Det er en uting å kalle mørkhudede for neger, enkelte blir såret av begrepet, så da gjør man det ikke- selv om man ikke mener det negativt.
Men i en kontekst der man diskuterer det problematiske med ordet, burde det være uproblematisk å skrive at Grini sa "neger". "N-ordet" er nok en tåpelighet man har plukket med seg fra USA."
(For å understreke poenget mitt, la fridiskusjon inn et script som forandret "neger" til "jeg er en idiot", forøvrig..)

Her er et eksempel fra Iversens siste tekst om akkurat dette, og hvordan intensjon i wokeuniverset er noe som ikke eksisterer:

Vinteren 2021 mistet den meritterte journalisten Donald McNeil jobben sin i The New York Times etter 45 år, fordi han på en skoletur til Peru i 2019 brukte N-ordet i en diskusjon med noen av tenåringene han var på reise med. Han brukte ikke ordet på en nedsettende måte. Han brukte det i kontekst, i en diskusjon om ordet elevene selv hadde tatt initiativ til. En av elevene gikk likevel til McNeils arbeidsgiver med en klage. Ledelsen i avisen undersøkte saken og gav McNeil en irettesettelse, men han fikk beholde jobben fordi de mente bruken av ordet ikke hadde vært ondsinnet.

Etter en Twitter-storm om saken skrev likevel over 150 av McNeils egne kollegaer under på et krav til ledelsen i The New York Times om at NcNeil måtte avskjediges for å ha ytret det forbudte ordet.

McNeil kom med en smertefull unnskyldning, i et forsøk på å legge saken død, men helt etter boken, og akkurat som i prosessen mot Kate Clanchy, var det ikke godt nok for «inkvisisjonen» som var ute etter han. Stormen fortsatte, og ledelsen i avisen gav til slutt etter for presset. Den Pulizer-pris nominerte pandemi-journalisten McNeil fikk sparken, midt i en pandemi. I en intern uttalelse slo to av redaktørene fast: "We do not tolerate racist language regardless of intent."


Jepp, sånn har det blitt. Og hva er resultatet av dette? Siterer Iversens tekst igjen:

Frykt virker. Kanselleringskultur er et forsøk på å få gjennomslag for sine verdier ikke med å argumentere for dem, men ved å gjøre andre redde for å motsi dem. Og det virker. Den årlige UNG2022-rapporten til Opinion viste at 52 prosent norske ungdommer ikke lenger tør å si hva de mener fordi samfunnet har blitt for opptatt av hva som er politisk korrekt. Dette er et demokratisk problem.
Det er å gi etter for psykopater og narsissister det New York Times har gjort, for det ER slike som klager. Folk med sadistiske tilbøyeligheter som egentlig ikke er krenket og VET at vedkommende ikke er noen rasist; det gir dem et kick og deres meningsløse og patetiske liv en "mening". Sjefer bør aldri bøye seg for slik pakk og berme. Man kan overhøre slike avskum fullstendig istedenfor å ødelegge livet og karrieren til en kollega; jeg mener; er "følelsene" til en narsissistisk mobb viktigere enn hensynet til en arbeidskollega. Ville de kastet sine egne familiemedlemmer under bussen for å tilfredstille vilt fremmede psykotiske individer som samler seg som en mobb på Twitter? Hva faen er det med folk?

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

Knaberaps skrev: fre feb 04, 2022 1:22 am
Hudsucker skrev: fre feb 04, 2022 1:00 am men på sikt kan det nok tenkes at den vil føre til noen forandringer som i ettertid vil virke som fremskritt.
Man vil vel helst at det skal være reelle fremskritt og ikke bare virke som. Woke står utelukkende for tilbakeskritt, og man skal være bra blåst dersom man ser det motsatte. At det virker som betyr ingenting...
Det er hekseprosesser i digital innpakning.

Sulfat

Legg inn av Sulfat »

Har ventet på at min favoritt standuper, Jimmy Carr, skulle havne på svartelisten, og nå er rabalderet i gang.

Han har jo livnært seg på usmaklig sjokkhumor, men i 2022 går det ikke lenger. Her er vitsen som har satt sinnene i kok:

MentalM

Legg inn av MentalM »

Sulfat skrev: ons feb 09, 2022 9:05 am Har ventet på at min favoritt standuper, Jimmy Carr, skulle havne på svartelisten, og nå er rabalderet i gang.

Han har jo livnært seg på usmaklig sjokkhumor, men i 2022 går det ikke lenger. Her er vitsen som har satt sinnene i kok:
Den Twitter posten er ment som en spøk. Tror vel ikke det blir noen sak av dette.

Sulfat

Legg inn av Sulfat »

Jeg skjønte at den tweeten var sarkastisk, det var videoen jeg ville vise til.

Det er allerede en sak. Diskusjoner i underhuset, Boris som er ute og fordømmer, store underskriftkampanjer for å få fjernet Carr fra netflix, generelt SoMe-raseri, osv.

dagbladet.no/kultur/kan-vaere-ferdig/75179536

MentalM

Legg inn av MentalM »

Sulfat skrev: ons feb 09, 2022 9:32 am Jeg skjønte at den tweeten var sarkastisk, det var videoen jeg ville vise til.

Det er allerede en sak. Diskusjoner i underhuset, Boris som er ute og fordømmer, store underskriftkampanjer for å få fjernet Carr fra netflix, generelt SoMe-raseri, osv.

dagbladet.no/kultur/kan-vaere-ferdig/75179536
Uff

Håper han ikke ender opp med å beklage.

Humor kan ikke skåne noen deler av samfunnet, da skapes det større forskjeller.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Bare å legge ned humor om disse snøfnuggene får styre verden.

Jeg er så lei.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»