Godt om woke

Svar
Crazy Horse

Re: Godt om woke

Legg inn av Crazy Horse »

Cabal skrev: søn des 25, 2022 5:37 pm
Crazy Horse skrev: søn des 25, 2022 3:03 pm Siste nye på en eller annen blogg nå eller i et kommentarfelt var at jenter ikke fikk synge i NRK sitt Sølvguttekor. Det var diskriminering må vite.
Ah, ja, disse fantastiske kildene man finner i kommentarfelt.
Nå er det neppe empiri eller vitenskap da. Likevel kan kommentarfelt og FB mv si noe om hvordan noen få, noen litt flere eller mange tenker om noe. Når sant skal sies var det ikke mange som så på dette med Sølvguttene som diskriminering av jenter. Jeg har hørt Sølvguttene live to ganger og selv jeg - en middelaldrende, heterofil, hvit mann på snart 50 - må erkjenne at jeg nok ble blank på øynene et par ganger, men jeg klarte heldigvis å skjule det. Liker mye hard rock, men sangen til Sølvguttene var bare fantastisk.

I forhold til kommentarfelt og representativitet. VGD ble vel av enkelte beskyldt for å være overrepresentert av hvite, middelaldrende, konservative og reaksjonære menn. Var det grunnen til at VGD med sin nye drakt drev folk vekk og mot nedleggelse ? Passet ikke VG sitt unge og woke inspirerte image ? Ikke vet jeg ? Hva med FD ? Jeg tror min generasjon eller folk mellom 40 og 60 år ikke vil være like tafatte som min foreldregenerasjon. Vi har kjøpekraft og en stemme vi dessverre i for liten grad benytter, som i politikken, men jeg tror pleiehjem når min tid kommer vil bli preget av øl, vin og rock’n roll. Dette krenke og wokegreiene tror jeg vi skal håndtere helt fint.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Neptun skrev: søn des 25, 2022 2:44 pm Tråden handler jo om woke.
Hvilke andre land enn hvite, vestlige land undertrykkes av ubønnhørlige krav til woke og mangfold?
Da snakker vi først og fremst om Nord-europeiske -og amerikanske land. Land som Spania og Italia slipper unna.
Ubønnhørlige krav om høy overrepresentasjon innen TV, film, serier, reklame etc.

Er det tilsvarende krav i Japan, Sør-Korea, Kina, Russland, Asia i sin helhet, Midt-Østen, Afrika, Latin.-Amerika?
Ja, hva tror venstresiden og multikulturalister - alle dem som går i bresjen for avsindige krav om overrepresentasjon av fargede/asiater og homofile i nordvestlige land?


Det stilles ikke samme krav i serier som Squid Game og Black Panther, det vet alle -og aksepterer. Ingen krav om woke og diversity.
Kun vestlige hvite er pålagt identitetsutvisking. Alt vårt er felles og en menneskerett for hele verden.
Ivrige effektuere're av antihvithet er i særdeleshet reklamebransjen og strømmeselskap som Netflix og Disney.
Og det spørsmålet forble selvsagt ubesvart.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Cabal skrev: søn des 25, 2022 5:37 pm
Crazy Horse skrev: søn des 25, 2022 3:03 pm Siste nye på en eller annen blogg nå eller i et kommentarfelt var at jenter ikke fikk synge i NRK sitt Sølvguttekor. Det var diskriminering må vite.
Ah, ja, disse fantastiske kildene man finner i kommentarfelt.
Det var litt merkelig. Synes da ytre babord har brukt kommentarfeltene til Resett veldig aktivt for å dokumentere alt «grumset på ytre høyre».

Sulfat

Legg inn av Sulfat »

https://www.vg.no/rampelys/spill/i/onkz ... -vanskelig

Storspill basert på Harry Potter-universet kommer ut i disse dager. Da blir det selvsagt rabalder, og rop om boikott. J.K. Rowlings har som kjent meldt hardt om at kjønn er biologisk, og lignende forferdeligheter, på twitter.

Norges kanskje mest kjente spillanmelder, Rune Fjeld Olsen, har havnet i et vanskelig moralsk dilemma, skal han gjøre jobben sin og anmelde dette storspillet, selv om spilluniverset er basert på bøkene til en person som har et annet syn i transdebatten?

"– Hvor står du akkurat nå? Vil du anmelde det, tror du?

– Jeg er usikker. Dette har jeg lyst til å diskutere med andre på NRK, og vi diskuterer det også i Level Up Norge. Der har vi et «community» som inkluderer flere transpersoner, og hvor vi er opptatt av at alle skal være velkomne. Så vi har noen tøffe og vanskelige vurderinger, men også viktige."


Et inkluderende "community" der alle er velkommen, så lenge de mener det samme i transdebatten? Nei, du kan gjøre jobben din nå , Fjeld, du har fått fyllt opp virtue signalling-kontoen gjennom VG-artikkelen.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Fatter rett og slett ikke at det er mulig å ha så ville meninger, bare for at noen har andre meninger enn deg. Nå har jeg ikke fått med meg alt Rawlings har sagt, men hun snakker vel kun om biologiske fakta. Men det er altså ikke godkjent av de som påstår at de er så tolerante. Men vi vet hvordan det fungerer, er alle andre som skal være tolerante, ikke dem selv.

Bliss

Legg inn av Bliss »

Sulfat skrev: man jan 02, 2023 8:10 pm https://www.vg.no/rampelys/spill/i/onkz ... -vanskelig

Storspill basert på Harry Potter-universet kommer ut i disse dager. Da blir det selvsagt rabalder, og rop om boikott. J.K. Rowlings har som kjent meldt hardt om at kjønn er biologisk, og lignende forferdeligheter, på twitter.

Norges kanskje mest kjente spillanmelder, Rune Fjeld Olsen, har havnet i et vanskelig moralsk dilemma, skal han gjøre jobben sin og anmelde dette storspillet, selv om spilluniverset er basert på bøkene til en person som har et annet syn i transdebatten?

"– Hvor står du akkurat nå? Vil du anmelde det, tror du?

– Jeg er usikker. Dette har jeg lyst til å diskutere med andre på NRK, og vi diskuterer det også i Level Up Norge. Der har vi et «community» som inkluderer flere transpersoner, og hvor vi er opptatt av at alle skal være velkomne. Så vi har noen tøffe og vanskelige vurderinger, men også viktige."


Et inkluderende "community" der alle er velkommen, så lenge de mener det samme i transdebatten? Nei, du kan gjøre jobben din nå , Fjeld, du har fått fyllt opp virtue signalling-kontoen gjennom VG-artikkelen.
Satan så pinlig. Hadde glemt at Level Up eksisterte men var visst fortsatt subscribed på Youtube frem til nå nettopp. Venter i spenning på Runes gjennomgang av JKRs "transfobiske korstog" som han har lovet på Twitter.


Sverd

Legg inn av Sverd »

Det er også verdt å merke seg at J.K. Rowling har så kontroversielle meninger at VG nøyer seg med skjermdump til tweeten, fremfor direktelink som de pleier. Viktig å ikke bidra til klikk, må vite!


joplina

Legg inn av joplina »

Spiller i grunn liten rolle hva "miljøet" måtte prøve å pushe. Biologien kommer de uansett ikke forbi. De er - som alle oss andre - et produkt av biologien ; modne egg befruktet av svømmedyktig sperm - kvinne + mann = barn.
- Hva barna etter hvert måtte vokse opp til å føle seg som eller identifisere seg som forandrer ikke på biologisk fakta.

Geraldt

Legg inn av Geraldt »

SirJames skrev: søn des 25, 2022 5:44 pm
Solvgutt1 skrev: søn des 25, 2022 4:58 pm
SirJames skrev: søn des 25, 2022 4:49 pm

Haha, seriøst?

Vanskelig å finne ord, for galskapen blir større og jævligere for hver dag som går..
Galskapen er jo å hisse seg opp over hva som skriver på (og jeg siterer ordrett) «en eller annen blogg»
Eh, nei, for "en eller annen blogg" og SoMe generelt er jo årsaken til at slik galskap sprer seg til naive sjeler. Begrepet "kildekritikk" finnes nemlig ikke i vokabularet til medlemmene av den stadig økende wokebevegelsen.
Helt riktig, prøv å argumentere med en fjortenåring som har alle vennene sine i et visst miljø og "lever på nett".

Pernille

Legg inn av Pernille »

Mer woke-galskap: Får 12 millioner skattekroner til å forske på hvordan titandioksid gjorde verden hvitere -- og dermed mer rasistisk.

https://www.nettavisen.no/okonomi/far-1 ... -95-835038

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Pernille skrev: tor jan 05, 2023 9:19 am Mer woke-galskap: Får 12 millioner skattekroner til å forske på hvordan titandioksid gjorde verden hvitere -- og dermed mer rasistisk.

https://www.nettavisen.no/okonomi/far-1 ... -95-835038
Her har oljen litt skyld. Det er et problem at Den norsk stat renner over av penger, så politikerne bruker det til alt mulig vås.

Så er selve forskningen et problem. Vi kan ikke lengre tro at forskning er nøytral og nettopp det skal være; forskning. Nå må vi først google forskerne og institusjonene før vi kan vurdere seriøsiteten til de involverte om vi skal tro på det de kommer frem til.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Pernille skrev: tor jan 05, 2023 9:19 am Mer woke-galskap: Får 12 millioner skattekroner til å forske på hvordan titandioksid gjorde verden hvitere -- og dermed mer rasistisk.

https://www.nettavisen.no/okonomi/far-1 ... -95-835038
Galskap er den rette beskrivelsen, ja

Pernille

Legg inn av Pernille »

Tipper det neste blir noen titalls millioner skattepenger ut av vinduet for å "forske" på hvordan snø er rasistisk i et postkolonialt hvithetsstudieperspektiv.

anbessa

Legg inn av anbessa »

Pernille skrev: tor jan 05, 2023 9:19 am Mer woke-galskap: Får 12 millioner skattekroner til å forske på hvordan titandioksid gjorde verden hvitere -- og dermed mer rasistisk.

https://www.nettavisen.no/okonomi/far-1 ... -95-835038
Fint å få en forskningsstilling når konklusjonen allerede er dratt. Må føles utrolig givende :lol:

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

ehall skrev: tor jan 05, 2023 2:41 pm Her har oljen litt skyld. Det er et problem at Den norsk stat renner over av penger, så politikerne bruker det til alt mulig vås.

Så er selve forskningen et problem. Vi kan ikke lengre tro at forskning er nøytral og nettopp det skal være; forskning. Nå må vi først google forskerne og institusjonene før vi kan vurdere seriøsiteten til de involverte om vi skal tro på det de kommer frem til.
Jeg håper du har rett, men jeg hadde ikke blitt spesielt overrasket over at dette hadde blitt prioritert selv om den norske stat var lutfattig.

Man kan jo tenke seg hvilke forskningsprosjekter de professorene som gir dette toppkarakter har gående:

Sverige: Skrev essay på spøk om at «melk i kaffe er en kolonisering av drikke» – fikk toppkarakter https://www.document.no/2021/12/27/skre ... pkarakter/

Pernille

Legg inn av Pernille »

Jeg spurte ChatGPT om den kunne skrive en artikkel om snø i en postkolonial kontekst. Synes i grunn den gjorde en bra jobb. Kanskje de heller bare skal ansette denne og så kan vi heller bruke millionene på noe mer fornuftig?
The whiteness of snow is a symbol that has long been associated with purity, innocence, and the natural world. In a post-colonial setting, however, the meaning of this symbol becomes more complex and nuanced.

On the one hand, the whiteness of snow can still represent the aforementioned qualities, particularly in relation to the natural world. Snow is a natural phenomenon that occurs in many parts of the world, and its pure, unaltered appearance can be seen as a symbol of the untouched beauty of nature.

However, in a post-colonial context, the meaning of the whiteness of snow can also be seen as problematic and loaded with historical and cultural connotations. For many people of color, the association of whiteness with purity and goodness is a painful reminder of the ways in which white supremacy has been used to justify discrimination and oppression. In this sense, the whiteness of snow can serve as a reminder of the ways in which colonialism and white supremacy have shaped and continue to shape the world in which we live.

Furthermore, the symbolism of the whiteness of snow can be seen as a reflection of the dominant cultural values of the society in which it exists. In many post-colonial societies, the dominant culture is often that of the colonizers, and the association of whiteness with purity and goodness can be seen as a reflection of the values of these dominant groups.

In conclusion, the whiteness of snow is a complex symbol that can be seen as representing both the purity and beauty of nature, as well as the cultural and historical baggage of colonialism and white supremacy. In a post-colonial setting, it is important to consider the multiple meanings and implications of this symbol in order to better understand the world in which we live.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Texas_John skrev: fre jan 06, 2023 11:35 am
ehall skrev: tor jan 05, 2023 2:41 pm Her har oljen litt skyld. Det er et problem at Den norsk stat renner over av penger, så politikerne bruker det til alt mulig vås.

Så er selve forskningen et problem. Vi kan ikke lengre tro at forskning er nøytral og nettopp det skal være; forskning. Nå må vi først google forskerne og institusjonene før vi kan vurdere seriøsiteten til de involverte om vi skal tro på det de kommer frem til.
Jeg håper du har rett, men jeg hadde ikke blitt spesielt overrasket over at dette hadde blitt prioritert selv om den norske stat var lutfattig.

Man kan jo tenke seg hvilke forskningsprosjekter de professorene som gir dette toppkarakter har gående:

Sverige: Skrev essay på spøk om at «melk i kaffe er en kolonisering av drikke» – fikk toppkarakter https://www.document.no/2021/12/27/skre ... pkarakter/
Haha, ingen hater sin egen hudfarge mer enn den svenske eliten. Men de er på god vei til å fikse det.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Helt forferdelig... Alle nominerte til årets navn på idrettsgallaen er hvite og attpåtil menn. Fysjom

https://www.nettavisen.no/sport/fyrer-l ... -95-842687

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Haha, Marcela Montserrat Fonseca Bustos burde sjekke hvilke land hun bor i. Er rasister som reagerer på hudfargen til folk.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Henningsen skrev: lør jan 07, 2023 9:54 pm Helt forferdelig... Alle nominerte til årets navn på idrettsgallaen er hvite og attpåtil menn. Fysjom

https://www.nettavisen.no/sport/fyrer-l ... -95-842687
Dette er skivebom fra Bustos. Det er jo helt tilfeldig at det ble snevret inn til akkurat disse i år, som NRK svarer så vant jo Lundby i fjor.

Synes også kritikken hennes mot selve kåringen, at det kuttes fra 17 til seks er helt feil. På ett eller annet tidspunkt må listen snevres inn.

Centrist

Legg inn av Centrist »

Kroneksemplet på når liksom anti-rasister skal prate om ting de ikke kan noe om. Hun klager på NRK for å nominere de 6, men det er da folket som har gjort av de 17 innledningsvis. Er det norske folk rasistisk kanskje?

Kall meg gjerne rasistisk, men det er da ingen mørkhudete som har gjort seg fortjent til en nominasjon i år? Skal man være politisk korrekt er Koanda nærmeste med gull i EM i vektløfting. Men hun ble da nominert til årets kvinnelige utøver.

Mildt sagt grov bom som Lunde sier.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Chromeback skrev: lør jan 07, 2023 10:32 pm
Henningsen skrev: lør jan 07, 2023 9:54 pm Helt forferdelig... Alle nominerte til årets navn på idrettsgallaen er hvite og attpåtil menn. Fysjom

https://www.nettavisen.no/sport/fyrer-l ... -95-842687
Dette er skivebom fra Bustos. Det er jo helt tilfeldig at det ble snevret inn til akkurat disse i år, som NRK svarer så vant jo Lundby i fjor.

Synes også kritikken hennes mot selve kåringen, at det kuttes fra 17 til seks er helt feil. På ett eller annet tidspunkt må listen snevres inn.
Ja, dette er fullstendig skivebom.
Utrolig at det skal være en sak i det hele tatt.

Centrist

Legg inn av Centrist »

Bustos har nå ikke bare slettet tweeten, men derimot hele Twitter-profilen. Kan forsåvidt godt være uavhengig av tweeten, men isåfall merkelig tidspunkt.

Sulfat

Legg inn av Sulfat »

Den norske modellen Sebastian Breivik lagde en video på TikTok der han sa at det bare finnes to kjønn. Resultat: TikTok-kontoen hans ble sperret, og Jean Paul avsluttet modellsamarbeidet med Breivik.

Markedssjefen i Jean Paul uttaler: – Vi tar sterkt avstand fra de påstandene som er fremsatt, og undersøker saken nærmere.

Skal vi virkelig ha det sånn i Norge? Miste jobber, og bli kastet ut av sosiale medier, fordi man sier det et stort flertall av befolkningen mener er biologiske fakta?

https://subjekt.no/2022/12/20/pinlig-dy ... jean-paul/

dani07

Legg inn av dani07 »

Sulfat skrev: man jan 09, 2023 9:33 pm Den norske modellen Sebastian Breivik lagde en video på TikTok der han sa at det bare finnes to kjønn. Resultat: TikTok-kontoen hans ble sperret, og Jean Paul avsluttet modellsamarbeidet med Breivik.

Markedssjefen i Jean Paul uttaler: – Vi tar sterkt avstand fra de påstandene som er fremsatt, og undersøker saken nærmere.

Skal vi virkelig ha det sånn i Norge? Miste jobber, og bli kastet ut av sosiale medier, fordi man sier det et stort flertall av befolkningen mener er biologiske fakta?

https://subjekt.no/2022/12/20/pinlig-dy ... jean-paul/
Dere må slutte å gå rett i fellen hver gang.
Han ble utestengt fra Tiktok pga han ble rapportert x antall ganger, så utestengelsen var automatisk. Han er nå tilbake på Tiktok.

Jean Paul avsluttet ikke samarbeidet. De hadde booket han til x antall shoots, og de var ferdige. Så er det åpenbart virtuesigning fra deres side at de uttaler at de ikke skal samarbeide mer med han, men han har altså ikke mistet en eneste jobb hos Jean Paul pga dette, da han ikke hadde flere jobber for de.

Finner det så utrolig stakkarslig at man skal sitte på internett og synes synd på mennesker som jobber som influencer, modell eller programleder. Det er virkelig ikke synd i mennesker som jobber i yrker som er avhengig av populæritet blant mengdene, for at de sier kontroversielle ting som bryter med meningen til den samme mengden.

Det er ganske logisk, er det ikke?

Hadde det vært Kjell som jobber på lageret til IKEA, som har en Tiktok med null koblinger til IKEA, og det tilfedigvis finnes ut at han jobber der eller blir doxxet, og så mister jobben, da er det helt innafor å komme til internett og være lei seg på vegne av Kjell.
Men at BarisBrevik, Pilotfrue og Melina Johnsen får mindre samarbeidspartnere av at de oppfører seg som noen fjols er ikke trist eller overraskende, det er fortjent.

Men det er jo ikke overraskende at folk som betaler 200 kr i måneden for å få anti-woke og "alternative" nyheter fra Subjekt blir krenket av at man ikke kan forvente å rope høyt om kontroversielle temaer og så ikke få jobb som modell som skal fronte et brand. For en forferdelig verden vi lever i altså.

Sulfat

Legg inn av Sulfat »

dani07 skrev: man jan 09, 2023 9:43 pm Dere må slutte å gå rett i fellen hver gang.
Her må jeg innrømme at jeg gikk i fellen. Denne modellen har laget noen videoer som håner transer, og ikke bare uttalt at det kun finnes to kjønn, som subjekt og nettavisen fremla det.



Hadde han blitt utestengt fra tiktok og mistet modelloppdrag fordi han uttalte at det kun finnes to kjønn, hadde det definitivt vært problematisk.
At han møter motstand når han legger ut mobbevideoer, er derimot helt greit.

Var for rask på labben der, og tok medias fremstilling som god fisk.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Kan ikke forstå at folk kan forsvare eller se opp til BarisBreivik.

Kun enda en som «sier det ingen andre tør å si».

Pernille

Legg inn av Pernille »

Er du en pretendian, raceshifter, juksetater eller en luresame?

https://www.nrk.no/sapmi/okende-problem ... 1.16217321

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Pernille skrev: fre jan 13, 2023 2:32 pm Er du en pretendian, raceshifter, juksetater eller en luresame?

https://www.nrk.no/sapmi/okende-problem ... 1.16217321

Hvorfor kaller man innvandrere (samer) for urfolk i Norge?
Det er jo direkte feil.

anbessa

Legg inn av anbessa »

Neptun skrev: fre jan 13, 2023 8:03 pm Hvorfor kaller man innvandrere (samer) for urfolk i Norge?
Det er jo direkte feil.
Nei, ikke ifølge ILO-konvensjonen som Norge har ratifisert og dermed må rette seg etter. Om du har en egen spesiell definisjon har det strengt tatt ikke så mye betydning for hvem Norge regner som urfolk.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»