Godt om woke

Svar
anbessa

Re: Godt om woke

Legg inn av anbessa »

JauKaninen skrev: tor mar 09, 2023 7:02 pm Men denne boken er vel på stadiet før dette også kanskje? :)
Boken er absolutt passende for 1.-2.klasse. En riktig klassiker.
"Ara er en apekatt, hun har tatt på mormors hatt" går aldri av moten :D

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Cabal skrev: tor mar 09, 2023 7:49 pm
Neptun skrev: tor mar 09, 2023 6:53 pm Folk fra menneskefiendtlige diktaturer som hegner om sine egne "verdier" i Vesten har selvsagt noe å "lære" bort - til folk som er mottagelige for dette.
Dvs. til slike som deg, SVere osv. Men det går ikke så bra med menneskerettigheter i deres egne land, rart det der.
Jeg skal prøve å forklare dette for deg litt mer inngående: Vedkommende har sannsynligvis mer å lære folk om toleranse og verdier, enn rasister og antivestlige noksagter uten utdanning, jobb og familie som deg.
OK, da misforstod jeg deg.
Du er altså ikke uenig i at folk som har en menneskefiendtlig kultur og religion med seg i bagasjen ikke har noe å lære bort om verdier til mennesker i demokratier som har frihet og likestilling som fremste verdier.
- kun at de har noe å lære bort til "rasister og antivestlige noksagter uten utdanning, jobb og familie som meg".

Det er da noe. Enkelte vil faktisk kalle det en liten innrømmelse.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Texas_John skrev: tor mar 09, 2023 7:13 pm
Solvgutt1 skrev: tor mar 09, 2023 6:39 pm Nå er vel hele hensikten med bildet å tenke på ord som begynner på N, som passer til de tingene man ser på bildet. Mener du at hvis du hadde gått inn for å finne så mange ord som begynner på "N" på det bildet, så hadde du ikke klart å finne noen for den dukken?
Slik jeg har forstått det skal man ikke kalle folk for «neger», det du sier nå er at man heller ikke skal kunne tenke på ordet?
Da forstår du feil.

Cabal

Legg inn av Cabal »

Neptun skrev: tor mar 09, 2023 8:06 pm OK, da misforstod jeg deg.
Så bra at du nå skjønner at dere rasister er de siste som kan lære noen noe som helst om toleranse og verdier.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Cabal skrev: tor mar 09, 2023 8:13 pm
Neptun skrev: tor mar 09, 2023 8:06 pm OK, da misforstod jeg deg.
Så bra at du nå skjønner at dere rasister er de siste som kan lære noen noe som helst om toleranse og verdier.
Jeg er fornøyd med innrømmelsen om at "dere andre" ikke har noe å lære om toleranse og verdier fra personer fra udemokratiske og undertrykkende land.
Det er nye toner.

Mine verdier er ikke som dine verdier, det er også helt riktig.

Cabal

Legg inn av Cabal »

Neptun skrev: tor mar 09, 2023 8:26 pm Mine verdier er ikke som dine verdier, det er også helt riktig.
Heldigvis er det ikke så mange av dere som har helt andre verdier enn folk flest i vesten, og konstant jobber for å ødelegge alt vestlig.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Solvgutt1 skrev: tor mar 09, 2023 8:06 pm
Texas_John skrev: tor mar 09, 2023 7:13 pm
Solvgutt1 skrev: tor mar 09, 2023 6:39 pm Nå er vel hele hensikten med bildet å tenke på ord som begynner på N, som passer til de tingene man ser på bildet. Mener du at hvis du hadde gått inn for å finne så mange ord som begynner på "N" på det bildet, så hadde du ikke klart å finne noen for den dukken?
Slik jeg har forstått det skal man ikke kalle folk for «neger», det du sier nå er at man heller ikke skal kunne tenke på ordet?
Da forstår du feil.
Kan du ikke forresten slutte å skrive «n-ordet», det er så ubegripelig pretensiøst å se på. «Å negere» er faktisk et verb i det norske språket som betyr å benekte, og hvis du bøyer dette ordet i imperativ blir det «neger». Du sensurerer ordet selv når det benyttes på et meta-nivå, det eneste logiske er da at du også vil at bruken av verbet (spesielt i imperativ) bør droppes?

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Cabal skrev: tor mar 09, 2023 8:38 pm
Neptun skrev: tor mar 09, 2023 8:26 pm Mine verdier er ikke som dine verdier, det er også helt riktig.
Heldigvis er det ikke så mange av dere som har helt andre verdier enn folk flest i vesten, og konstant jobber for å ødelegge alt vestlig.
Er ikke det for det aller meste muslimer?

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1720

Legg inn av JauKaninen »

Cabal skrev: tor mar 09, 2023 8:38 pm
Heldigvis er det ikke så mange av dere som har helt andre verdier enn folk flest i vesten, og konstant jobber for å ødelegge alt vestlig.
Det ser ihvertfall ut til at woke er på kraftig nedadgående kurve

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Cabal skrev: tor mar 09, 2023 8:38 pm
Neptun skrev: tor mar 09, 2023 8:26 pm Mine verdier er ikke som dine verdier, det er også helt riktig.
Heldigvis er det ikke så mange av dere som har helt andre verdier enn folk flest i vesten, og konstant jobber for å ødelegge alt vestlig.
Nå er det ikke-vestlige og deres femtekolonister som utgjør en trussel mot Vesten med verdier som ikke er forenlige med våre lover og kultur.
Men språkbruken din avslører en prekær mangel på både dannelse og utdannelse, hvilket gjør at denne konversasjonen fra min side kun handler om å være overbærende mot flommen av økenavn og skjellsord. Slagord vi kjenner igjen fra et belastet miljø i Oslo på 80 -og 90 tallet. Bortkastet tid egentlig.

Så er det selvsagt veldig avslørende å påstå at folk som hegner om undertrykkende kulturer har noe å lære personer som har demokrati, frihet (også seksuell) og likestilling for alle kvinner (også muslimer) som fremste kjerneverdier - om toleranse og verdier. Men det er nytteløst å si det, for du skjønner ikke allikevel.

Cabal

Legg inn av Cabal »

Neptun skrev: tor mar 09, 2023 9:25 pm Nå er det ikke-vestlige og deres femtekolonister som utgjør en trussel mot Vesten med verdier som ikke er forenlige med våre lover og kultur.
Det er altså dere antivestlige som er en trussel mot vesten med deres verdisyn som overhodet ikke er forenlig med våre lover og kultur.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Cabal skrev: tor mar 09, 2023 10:30 pm
Neptun skrev: tor mar 09, 2023 9:25 pm Nå er det ikke-vestlige og deres femtekolonister som utgjør en trussel mot Vesten med verdier som ikke er forenlige med våre lover og kultur.
Det er altså dere antivestlige som er en trussel mot vesten med deres verdisyn som overhodet ikke er forenlig med våre lover og kultur.
Hvilke muslimsk land er det?

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Texas_John skrev: tor mar 09, 2023 8:58 pm
Solvgutt1 skrev: tor mar 09, 2023 8:06 pm
Texas_John skrev: tor mar 09, 2023 7:13 pm
Slik jeg har forstått det skal man ikke kalle folk for «neger», det du sier nå er at man heller ikke skal kunne tenke på ordet?
Da forstår du feil.
Kan du ikke forresten slutte å skrive «n-ordet», det er så ubegripelig pretensiøst å se på. «Å negere» er faktisk et verb i det norske språket som betyr å benekte, og hvis du bøyer dette ordet i imperativ blir det «neger». Du sensurerer ordet selv når det benyttes på et meta-nivå, det eneste logiske er da at du også vil at bruken av verbet (spesielt i imperativ) bør droppes?
Hvor har jeg skrevet "N-ordet"?

SmukkeBasse

Legg inn av SmukkeBasse »

Solvgutt1 skrev: tor mar 09, 2023 6:39 pm
FabrizioMiccoli skrev: tor mar 09, 2023 6:28 pm
Solvgutt1 skrev: tor mar 09, 2023 6:21 pm

Hva slags ord på "n" tror du denne illustrasjonen skulle vise?
Hadde ikke tenkt på det ordet hvis det ikke hadde vært for denne artikkelen. Hadde ikke tenkt på dukken i det hele tatt.

Er ikke så opptatt av hudfarge og slike ord som enkelte andre…
Nå er vel hele hensikten med bildet å tenke på ord som begynner på N, som passer til de tingene man ser på bildet. Mener du at hvis du hadde gått inn for å finne så mange ord som begynner på "N" på det bildet, så hadde du ikke klart å finne noen for den dukken?
Kanskje den brune dukken har et navn som begynner med N. Nils, Nikolai, Njål, Nostradamus, osv.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

https://www.dagbladet.no/kjendis/slik-s ... r/78724099
Selv skylder han på wokekulturen, når han skal forklare hvorfor han har slitt med kjønnsdysfori siden han var 13 år gammel. 33-åringen hevder han også ble mobbet for overvekt i oppveksten.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Herregud, et åpenbart psykiatrisk tilfelle.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »


Cedianar

Legg inn av Cedianar »

DoktorS skrev: lør mar 11, 2023 11:01 am Hjelpes....
https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/kE ... -redde-for
VG virker å bare gi spalteplass til hvem som helst nå til dags.. Hun her har jo ikke skjønt hva som menes med woke en gang? Herregud.

Jhinx

Legg inn av Jhinx »

Når en journalist har misforstått så til de grader hva woke er, så må vi revurdere om vi skal bruke set ordet i Norge.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Cedianar skrev: lør mar 11, 2023 11:57 am
DoktorS skrev: lør mar 11, 2023 11:01 am Hjelpes....
https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/kE ... -redde-for
VG virker å bare gi spalteplass til hvem som helst nå til dags.. Hun her har jo ikke skjønt hva som menes med woke en gang? Herregud.
Denne "hvem som helst" har faktisk vært debattredaktør i Dagsavisen... Det sier litt om nivået. Antar at hun skal være en slags ung kvinnelig stemme i VG, ser at hun blant annet kommenterer mye på sosiale medier og sånt, så hun passer kanskje bra der...

Brukeravatar
tomi
Innlegg: 1153

Legg inn av tomi »

Da var også Agatha Christie endelig blitt renset og kan slippes inn i den moderne verden. Unødvendige stereotyper er fjernet fra Poirot & co.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

tomi skrev: søn mar 26, 2023 2:52 pm Da var også Agatha Christie endelig blitt renset og kan slippes inn i den moderne verden. Unødvendige stereotyper er fjernet fra Poirot & co.
Det blir verre og verre.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

DP
Sist redigert av Winnowill den søn mar 26, 2023 3:44 pm, redigert 1 gang totalt.

Sulfat

Legg inn av Sulfat »

tomi skrev: søn mar 26, 2023 2:52 pm Da var også Agatha Christie endelig blitt renset og kan slippes inn i den moderne verden. Unødvendige stereotyper er fjernet fra Poirot & co.
"Poirot and Miss Marple mysteries have original passages reworked or removed in new editions published by HarperCollins."

Leste feil, trodde det stod "rewoked". Hadde vært et fint nyord, tror jeg skal ™ det.

guru

Legg inn av guru »

Og sånn går no dagene.....


SmukkeBasse

Legg inn av SmukkeBasse »

guru skrev: man mar 27, 2023 11:27 am Og sånn går no dagene.....

Men "transkvinner" er kvinner, sier @Malacay .
Ok akkurat som for andre kvinner, tar testosteronnivået helt overhånd noen ganger.

Queenie

Legg inn av Queenie »

guru skrev: man mar 27, 2023 11:27 am Og sånn går no dagene.....

🤣🤣🤣

Stakkars folk.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

tomi skrev: søn mar 26, 2023 2:52 pm Da var også Agatha Christie endelig blitt renset og kan slippes inn i den moderne verden. Unødvendige stereotyper er fjernet fra Poirot & co.
Det er jo ikke første gang de omskriver, hun hadde jo en bok som het "ten little niggers" og så ble den omgjort til "ten little indians" før den i dag heter "Then there where none" - god bok forresten.

Jeg syns absolutt ikke bøker bør endres, for de beskriver holdninger som var da bøkene ble skrevet. Og ingen tvil om at engelsk menn så ned på de aller fleste kulturer i verden og var ikke blyg med å beskrive det. I tillegg så fjerner det jo det som er humoristisk banter med nærliggende kulturer, som f.eks mellom engelsk og fransk - eller for oss norsk og svensk. Det er fullstendig unødvendig, og jeg har ingen problemer med å harselere med verken svensker eller briter.

SmukkeBasse

Legg inn av SmukkeBasse »

GoingKronos skrev: man mar 27, 2023 12:25 pm
tomi skrev: søn mar 26, 2023 2:52 pm Da var også Agatha Christie endelig blitt renset og kan slippes inn i den moderne verden. Unødvendige stereotyper er fjernet fra Poirot & co.
Det er jo ikke første gang de omskriver, hun hadde jo en bok som het "ten little niggers" og så ble den omgjort til "ten little indians" før den i dag heter "Then there where none" - god bok forresten.

Jeg syns absolutt ikke bøker bør endres, for de beskriver holdninger som var da bøkene ble skrevet. Og ingen tvil om at engelsk menn så ned på de aller fleste kulturer i verden og var ikke blyg med å beskrive det. I tillegg så fjerner det jo det som er humoristisk banter med nærliggende kulturer, som f.eks mellom engelsk og fransk - eller for oss norsk og svensk. Det er fullstendig unødvendig, og jeg har ingen problemer med å harselere med verken svensker eller briter.
Jeg håper ikke "sensitivleserne" noen gang finner ut av en av bøkene til Nevile Shute har en karakter som kalles "Nigger" Anderson. Nigger blir sikkert nevnt 2-300 ganger i boka. I novellen foretrekker han selv å bli kalt dette, og er attpåtil "helten" i historien. Likevel tipper jeg at det ikke får passere hvis de finner ut av det, selv om det ikke akkurat er flust av mange andre bøker fra 50-tallet der en farget person er helten og hovedpersonen i historien.

SirJames

Legg inn av SirJames »

guru skrev: man mar 27, 2023 11:27 am Og sånn går no dagene.....

:lol: :lol: :lol:

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»