Ørepropper for soving/ørekuler/etc

Svar
Lezah

Ørepropper for soving/ørekuler/etc

Legg inn av Lezah »

Søvn faller vel inn under "Helse", så selv om jeg er litt usikker prøver jeg meg her.

Har noen her erfaringer med å "ha noe i ørene" når dere sover? Jeg tror ikke jeg har brukt annet enn de ekle, gule man fikk Forsvaret som man klemte inn etter beste evne før klokkene ble satt på. Kanskje noe ræl på et nattog en gang... Ser ut til å være litt forskjellig å velge mellom der ute, fra ganske enkle saker som Sov i Ro; https://www.iapoteket.no/produkt/sov-i-ro-orekuler/ til mer High-tech shit som Bose Sleepdbuds; https://www.vg.no/annonsorinnhold/kompl ... edre-sovn/

For meg må det være noe som i minst mulig grad kjennes, for jeg sover som regel på siden og ser for meg at det kan være ubehagelig. Selv om det er snakk om silikongreier mistenker jeg at det i beste fall er en lang tilpasningssak her. Men jeg må nesten teste noe nå, og hvis noen her har innspill kan jeg jo for eksempel love tommel både her og der. Alle innspill som er ok og oppover settes pris på :)

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Har brukt silikonpropper, og man må jo dytte og forme dem til du kjenner at det er trykk i øret for å ikke høre noe, det sovner ikke jeg av. Ikke det, og heller ikke vanlige "skum"propper.

Eneste jeg har klart å sovne av er å høre på musikk i noen behagelige og myke hørepropper som nærmest bare ligger ytterst i ørekanten og faller ut av seg selv når jeg snur meg i søvne.

Lezah

Legg inn av Lezah »

Fringegirl skrev: tor feb 03, 2022 9:30 pm Har brukt silikonpropper, og man må jo dytte og forme dem til du kjenner at det er trykk i øret for å ikke høre noe, det sovner ikke jeg av. Ikke det, og heller ikke vanlige "skum"propper.
Samme, ville hengt meg ekstremt opp i følelsen av at noe penetrerte skallen min og det siste jeg trenger er flere ting å bli forstyrret av når jeg skal sove.

Musikk når jeg skal sove har aldri funket for meg. Mest fordi 70% av musikken jeg hører på er sint metal :P

Funkhouser

Legg inn av Funkhouser »

https://www.happyearsearplugs.com/

Helt råe, bare du finner riktig størrelse.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Lezah skrev: tor feb 03, 2022 9:33 pm
Fringegirl skrev: tor feb 03, 2022 9:30 pm Har brukt silikonpropper, og man må jo dytte og forme dem til du kjenner at det er trykk i øret for å ikke høre noe, det sovner ikke jeg av. Ikke det, og heller ikke vanlige "skum"propper.


Musikk når jeg skal sove har aldri funket for meg. Mest fordi 70% av musikken jeg hører på er sint metal :P
Haha, hva skal jeg si da, jeg hører gjerne på melodisk trance når jeg skal sove ;) Men jeg sovner da...

Lezah

Legg inn av Lezah »

Hvis dette funker så ser det jo bra ut; mtp pris og at en må støpe av øret sitt etc bør det jo være det. Er du side-sover, J97? Hvis det funker såpass bra som de sier selv for oss som sover på siden, så er dette noe jeg må vurdere på alvor.

Lezah

Legg inn av Lezah »

Funkhouser skrev: tor feb 03, 2022 9:35 pm https://www.happyearsearplugs.com/

Helt råe, bare du finner riktig størrelse.
Må finne ut hva slags størrelse jeg har i øre, da. Husker knapt hva jeg har i buksestørrelse :) takk for tips, legges til sjekke ut-lista.

Funkhouser

Legg inn av Funkhouser »

Lezah skrev: tor feb 03, 2022 9:42 pm
Funkhouser skrev: tor feb 03, 2022 9:35 pm https://www.happyearsearplugs.com/

Helt råe, bare du finner riktig størrelse.
Må finne ut hva slags størrelse jeg har i øre, da. Husker knapt hva jeg har i buksestørrelse :) takk for tips, legges til sjekke ut-lista.
Du får bestilt en sånn «prøve»-pakke, så finner du raskt ut av det. Jeg sover gjerne ganske konsekvent på en side så har gjerne bare plugg i det ene øret også, så skal ikke påstå at de funker utmerket å sove på siden med, men har gjort det noen ganger uten at jeg har merket noe. Litt høy pris, men de kan jo vaskes og brukes svært lenge. Aldri vært i nærheten av noe som demper bedre heller :)

Lezah

Legg inn av Lezah »

Funkhouser skrev: fre feb 04, 2022 7:23 am Du får bestilt en sånn «prøve»-pakke, så finner du raskt ut av det. Jeg sover gjerne ganske konsekvent på en side så har gjerne bare plugg i det ene øret også, så skal ikke påstå at de funker utmerket å sove på siden med, men har gjort det noen ganger uten at jeg har merket noe. Litt høy pris, men de kan jo vaskes og brukes svært lenge. Aldri vært i nærheten av noe som demper bedre heller :)
Ja, det virker jo verdt et forsøk. Både denne og det til J97 ser jo lovende ut, jeg lurer på om jeg skal tenke pris og først prøve ditt forslag, og hvis det ikke fungerer får jeg gi sosse-opplegget til Justice :D Hadde jo ikke skadet å prøve sånn enkle ting ala Sov i ro og slikt men jeg tror jeg er for "sart" til at det blir bra. Skal sies at det ikke er voldsom støy som plager meg, skal forhåpentligvis ikke mye til for at det er nok.

Tipsene her har for øvrig genuint gjort at jeg ser nesten lysere på livet, så takk for innspillene!

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Lezah skrev: tor feb 03, 2022 9:27 pm Søvn faller vel inn under "Helse", så selv om jeg er litt usikker prøver jeg meg her.
Altså fortsatt støy i blokka?

Lezah

Legg inn av Lezah »

return_of_drakkar skrev: fre feb 04, 2022 7:17 pm
Lezah skrev: tor feb 03, 2022 9:27 pm Søvn faller vel inn under "Helse", så selv om jeg er litt usikker prøver jeg meg her.
Altså fortsatt støy i blokka?
Haha, jau!

Dette er rimeligere enn å lydisolere en hel leilighet :)

Nulle_Killson

Legg inn av Nulle_Killson »

Formstøpte ørepropper. Helt fantastisk oppfinnelse. Har aldri klart å benytte ørepropper før. Fikk vondt i ørene etter få timer. Med formstøpte kan jeg bruke de hele natta uten særlig ubehag. Sover veldig lett og våkner av den minste lyd. Har virkelig forandret livet mitt! Hadde lett betalt 10.000 hvis de kosta det! Anbefales på det sterkeste.

Bustyvel

Legg inn av Bustyvel »

Jeg er selv veldig var for lyder på natten, og bruker derfor ørepropper hver natt. Tidligere brukte jeg "Sov i ro" https://www.vitusapotek.no/sovnprobleme ... -/p/805887. De fungerer helt glimrende - det blir pottetett. De er formbare, nesten som kitt, slik at det ikke kjennes ut som du "penetrerer skallen". Det som er synd er at de blir oppbrukt, på en måte. Det virker som de blir mindre og mindre for hver gang du former dem, som jo er hver natt. Men en boks med "Sov i ro" varer vel i et par måneder uansett, så det er jo ikke noe kostbare greier.

Nå når jeg skulle kjøpe nye sist var det utsolgt for "Sov i ro" der hvor jeg skulle handle, så jeg måtte forsøke et par nye, mer tradisjonelle ørepropper. Da ble disse https://www.apotek1.no/produkter/metode ... al-824426p handlet inn. De er dessverre ikke lydtette og de "penetrerer skallen"(!) mer. Men de fungerer sånn noenlunde. I hvert fall bedre enn ingenting.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Jeg sover gjennom det meste.

Måtte vekkes fysisk da brannalarmen gikk her hjemme for et par år siden. Uten ørepropper.

Lezah

Legg inn av Lezah »

PapaSmurf skrev: ons apr 06, 2022 1:40 pm Jeg sover gjennom det meste.
Ok :)

Lezah

Legg inn av Lezah »

Bustyvel skrev: ons apr 06, 2022 1:37 pm Men de fungerer sånn noenlunde. I hvert fall bedre enn ingenting.
Det er jo en greie det også.

Siden jeg postet dette har noe sykt skjedd; det har vært ganske stille i laaang tid. Jeg tror det er et samlivsbrudd, for ungene som lager mest bråk er "borte" mens mannen i leiligheten det kom støy fra fremdeles lusker rundt. Håper ikke det er drap og kannibalisme inni bildet. Så jeg har glemt det litt, men bedre å være føre var, for de vender vel fort tilbake/alternativt kommer nye folk som lager leven rekende. Alt som er innen rekkevidde og ikke krever netthandel virker jo lettest å begynne med.

Bustyvel

Legg inn av Bustyvel »

Lezah skrev: ons apr 06, 2022 3:01 pm
Bustyvel skrev: ons apr 06, 2022 1:37 pm Men de fungerer sånn noenlunde. I hvert fall bedre enn ingenting.
Det er jo en greie det også.

Siden jeg postet dette har noe sykt skjedd; det har vært ganske stille i laaang tid. Jeg tror det er et samlivsbrudd, for ungene som lager mest bråk er "borte" mens mannen i leiligheten det kom støy fra fremdeles lusker rundt. Håper ikke det er drap og kannibalisme inni bildet. Så jeg har glemt det litt, men bedre å være føre var, for de vender vel fort tilbake/alternativt kommer nye folk som lager leven rekende. Alt som er innen rekkevidde og ikke krever netthandel virker jo lettest å begynne med.
Ved drap og kannibalisme er det i hvert fall rolig en stund. Lykke til.

Megapixsel

Legg inn av Megapixsel »

Lezah skrev: tor feb 03, 2022 9:33 pm
Fringegirl skrev: tor feb 03, 2022 9:30 pm Har brukt silikonpropper, og man må jo dytte og forme dem til du kjenner at det er trykk i øret for å ikke høre noe, det sovner ikke jeg av. Ikke det, og heller ikke vanlige "skum"propper.
Samme, ville hengt meg ekstremt opp i følelsen av at noe penetrerte skallen min og det siste jeg trenger er flere ting å bli forstyrret av når jeg skal sove.

Musikk når jeg skal sove har aldri funket for meg. Mest fordi 70% av musikken jeg hører på er sint metal :P
Hei.
Jobber en del nattevakt og bruker disse her i perioder. Både etter jobb og ellers når jeg føler for det. https://www.clasohlson.com/no/Ør ... n/p/34-886

Ikke akkurat helt tette for lyd, men behagelige og lette å få på plass i øret.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Helse, Kosthold og Trening»