VM-Match 2021

Svar
GoingKronos

VM-Match 2021

Legg inn av GoingKronos »

Årets sjakkhøydepunkt starter 24.november når første parti i VM-kampen mellom Magnus Carlsen og Ian Nepomniachtchi (heretter kalt Nepo) er planlagt. De skal spille frem til 7,5 poeng (altså best av 14 partier). Dette er en endring fra sist da vi "kun" hadde 12 partier. Målet er å få mer offensiv sjakk siden hvert parti betyr litt mindre.

VM-matchen spilles i Dubai, det er selvsagt dritt, men i det minste slipper vi tidsforskjell.

Magnus Carlsen er klar favoritt på forhånd, særlig siden det var overraskende at Nepo kom vinnende ut av kandidaturneringen. Men det at det er spilt så lite langsjakk under corona-pandemien gjør jo at man er mer usikker på hvor spillerne står mot hverandre - men begge spillerne skal nok få inn en del partier før vi kommer til slutten av november.

PowersIave

Legg inn av PowersIave »

Nepo er jo en av få som har plusscore mot Magnus, med fire seiere mot Carlsens ene. Skal sies at to av de seierene kom da de var unge, og før Magnus ble verdensener. Etter at Magnus ble verdensmester har de vel begge vunnet et parti.

Holder absolutt Magnus som favoritt, men Nepo er ekstremt uberegnelig og kan finne på å vinne 2-3 partier for så å kollapse fullstendig.

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

PowersIave skrev: lør jul 24, 2021 4:01 pm Nepo er jo en av få som har plusscore mot Magnus, med fire seiere mot Carlsens ene. Skal sies at to av de seierene kom da de var unge, og før Magnus ble verdensener. Etter at Magnus ble verdensmester har de vel begge vunnet et parti.

Holder absolutt Magnus som favoritt, men Nepo er ekstremt uberegnelig og kan finne på å vinne 2-3 partier for så å kollapse fullstendig.
Erfaring fra VM-kamper tidligere vil vel være uvurdelig i så henseende, og Magnus kan nok nyte godt av å ha vært med på dette før.

Holder absolutt Magnus som favoritt, men det nok jevnt allikevel.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

PowersIave skrev: lør jul 24, 2021 4:01 pm
Holder absolutt Magnus som favoritt, men Nepo er ekstremt uberegnelig og kan finne på å vinne 2-3 partier for så å kollapse fullstendig.
Ja, hadde VM-kampen vært halvparten så lang så hadde han vært en veldig skummel motstander. Normalt sett så er jo det å vinne kandidatturneringa et tegn på at man klarer å være stabil over tid, men denne gangen ble den jo avbrutt så det ble aldri den testen.

Men Nepo får nok alle ressurser han kan drømme om, så det kommer definitivt ikke å bli lett. Og jeg er jo spent på hvordan Magnus sin overgang fra å spille bare hurtigsjakk til langsjakk vil gå.

PowersIave

Legg inn av PowersIave »

Magnus spiller jo klassisk sjakk de her dagene, samt Norway Chess senere i høst mener jeg så helt rusten kommer han ikke til å være. Nepo har ikke spilt mye klassisk han heller den siste tiden.

PowersIave

Legg inn av PowersIave »

Er det bare NRK som viser matchen her til lands? Fryktelig synd om ikke VGTV har sending denne gangen, så slipper man fjaset til statskanalen.

Kjetil-e

Legg inn av Kjetil-e »

PowersIave skrev: fre nov 19, 2021 3:26 pm Er det bare NRK som viser matchen her til lands? Fryktelig synd om ikke VGTV har sending denne gangen, så slipper man fjaset til statskanalen.
For sjakksendinger foretrekker jeg TV2, så veldig synd de ikke har VM rettighetene. Er nok mest fordi jeg har veldig stor sans for Hans Olav Lahlum. Desidert beste ekspertkommentator på sjakk. Ingen andre som når han til knærne en gang.

I tillegg skal vel NRK bruke han med den fryktelig skrikende stemmen, husker ikke navnet i farta.

Jompa

Legg inn av Jompa »

PowersIave skrev: fre nov 19, 2021 3:26 pm Er det bare NRK som viser matchen her til lands? Fryktelig synd om ikke VGTV har sending denne gangen, så slipper man fjaset til statskanalen.
Om man er litt over gjennomsnittet interessert i sjakk følger man eksempelvis chess24.

PowersIave

Legg inn av PowersIave »

Jompa skrev: fre nov 19, 2021 10:59 pm
PowersIave skrev: fre nov 19, 2021 3:26 pm Er det bare NRK som viser matchen her til lands? Fryktelig synd om ikke VGTV har sending denne gangen, så slipper man fjaset til statskanalen.
Om man er litt over gjennomsnittet interessert i sjakk følger man eksempelvis chess24.
Chess24 funker men de har vel ikke proff studiosending? Og heller ikke livebilder fra partiene?

Jompa

Legg inn av Jompa »

Hvis vi kun teller VM-titler når tittelen ikke var delt i flere forbund så ligger Carlsen nå på like mange VM-titler som Kasparov, Anand, Steinitz og Alekhine. Om han vinner i år vil han da legge disse bak seg og vil være oppe på fem titler, det samme som Botvinnik. Lasker troner på topp med 6 titler over en periode på 27 (!) år.

Jompa

Legg inn av Jompa »

PowersIave skrev: lør nov 20, 2021 3:57 pm
Jompa skrev: fre nov 19, 2021 10:59 pm
PowersIave skrev: fre nov 19, 2021 3:26 pm Er det bare NRK som viser matchen her til lands? Fryktelig synd om ikke VGTV har sending denne gangen, så slipper man fjaset til statskanalen.
Om man er litt over gjennomsnittet interessert i sjakk følger man eksempelvis chess24.
Chess24 funker men de har vel ikke proff studiosending? Og heller ikke livebilder fra partiene?
Neppe livebilder, og ikke et flott studio. Kvaliteten på det som blir sagt er dog enestående.

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

Synd at VG ikke sender. Liker spesielt Agdestein, så synd vi ikke få duoen der i år. NRK har jo en god duo de og, med Grønn og Bae, men dessverre får vi med oss Rolfsrud og hun dama med Twitter-meldingene på kjøpet.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

lok1 skrev: NRK har jo en god duo de og, med Grønn og Bae,
Tror ikke vi får se så mye av Grønn dessverre, han er gjest i kun to programmer var det jeg fikk ut av oppsettet.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

sertono skrev: tir nov 23, 2021 5:28 pm
lok1 skrev: NRK har jo en god duo de og, med Grønn og Bae,
Tror ikke vi får se så mye av Grønn dessverre, han er gjest i kun to programmer var det jeg fikk ut av oppsettet.
Vet vi hvem som skal stå for baking av banankake? Blir det publikum i studio som kan klappe når pila rører på seg? Jeg regner med at det blir massevis av morsomme bilder av bestemødre som strikker og ser på sjakk, og en eller annen som er på skitur og har sjakk på mobilen.

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

lok1 skrev: tir nov 23, 2021 12:22 am hun dama med Twitter-meldingene på kjøpet.
Heidi Røneid, eller "Twitter-Heidi", eller litt Farmen-inspirert "Mama Chess" :mrgreen:


Sikkert er det i alle fall at vi får se twitter-meldinger som...

..."Skulle ha vært ute å handlet på black friday- sitter i stedet å ser på de svarte tårnene til Carlsen"

"Sendte kjerring og unger til svigers i helga! For nå er det sjakk som gjelder fra morra til kveld!"

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

GoingKronos skrev: tir nov 23, 2021 5:58 pm
sertono skrev: tir nov 23, 2021 5:28 pm
lok1 skrev: NRK har jo en god duo de og, med Grønn og Bae,
Tror ikke vi får se så mye av Grønn dessverre, han er gjest i kun to programmer var det jeg fikk ut av oppsettet.
Vet vi hvem som skal stå for baking av banankake? Blir det publikum i studio som kan klappe når pila rører på seg? Jeg regner med at det blir massevis av morsomme bilder av bestemødre som strikker og ser på sjakk, og en eller annen som er på skitur og har sjakk på mobilen.
Ja, jeg frykter massevis av dette jeg også. Jeg kommer nok til å følge sendingene mest på Chess24 som Jompa er inne på over her. Jeg orker ikke så mye av dette du nevner her. Liker Bae dog, syns han er flink.

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

GoingKronos skrev: tir nov 23, 2021 5:58 pm Vet vi hvem som skal stå for baking av banankake? Blir det publikum i studio som kan klappe når pila rører på seg?
#%@##nrksjakk@@@#: blir banankake til kvelds- men først en liten fiskemiddag: Stockfish selvsagt + et glass Fianchetto

Får vi i tillegg "morsomme" spørsmål om hvor det blir av Line Andersen også? ;)

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

JODDEMM skrev: Får vi i tillegg "morsomme" spørsmål om hvor det blir av Line Andersen også? ;)
Siden du nevner henne så tror jeg faktisk jeg hadde foretrukket henne framfor Ole Rolfsrud ;)

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

Noen som vet om Magnus spiller VM i lyn og hurtig i år? Han har jo alltid gjort det, og tidligere har han jo spilt mye sjakk på kort tid. Men en uke fra å omstille seg fra ett VM til et annet er kanskje litt kort.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

lok1 skrev: ons nov 24, 2021 12:42 am Noen som vet om Magnus spiller VM i lyn og hurtig i år? Han har jo alltid gjort det, og tidligere har han jo spilt mye sjakk på kort tid. Men en uke fra å omstille seg fra ett VM til et annet er kanskje litt kort.
Romjulen blir ikke den samme uten. Gidder ikke å se om han ikke er med. Jeg må innrømme at min sjakkinteresse henger tett sammen med Carlsen.

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

PapaSmurf skrev: ons nov 24, 2021 12:47 am
lok1 skrev: ons nov 24, 2021 12:42 am Noen som vet om Magnus spiller VM i lyn og hurtig i år? Han har jo alltid gjort det, og tidligere har han jo spilt mye sjakk på kort tid. Men en uke fra å omstille seg fra ett VM til et annet er kanskje litt kort.
Romjulen blir ikke den samme uten. Gidder ikke å se om han ikke er med. Jeg må innrømme at min sjakkinteresse henger tett sammen med Carlsen.
FIDE er jo notorisk sene med å presentere mesterskap. Ble ikke klart før noen uker siden hva som skjedde med hurtig-VM. Jeg er nok som deg. Jeg liker sjakk, men eneste gangen jeg har sett på sjakk uten MC er når Kandidatturneringen i mars 2020 var eneste idretten igjen som ikke var blitt avlyst.

Bjoneroa

Legg inn av Bjoneroa »

Ærlig talt, Nepo er ikke i nærheten av Carlsen, som vil knuse Nepo over flere lange partier i sjakk. Magnus har erfaring med flere VM-matcher. Nepo vil ha nerver.

Her kan folket trygt sette pengene på Carlsen!

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Legg inn av Korgutt »

Disse kommer i gjestepanelet
Fredag, 26. november: Markus Gaupås Johansen og Atle Grønn

Lørdag, 27. november: Åsa Vartdal og Johan Sebastian Christiansen

Søndag, 28. november: Jon Almaas og Cathrine Bruvold

Tirsdag, 30. november: Lydia Gieselmann og Rune Edøy

Onsdag, 1. desember: Jan Petter Saltvedt og Ellisiv Reppen

Fredag, 3. desember: Espen Agdestein

Lørdag 4. desember: Harald Eia og Vebjørn Selbekk

Søndag 5. desember: Kaveh Rashidi og Maud Rødsmoen

Tirsdag 7. desember: Fritz Aanes og Morten Henriksen

Onsdag 8. desember: Emilie Blichfeldt og Anna Cramling

Fredag 10. desember: Henrik Fladseth og Atle Grønn

Lørdag 11. desember: Jonas Gahr Støre og Simen Agdestein

Søndag 12. desember: Hanna og Marte Kyrkjebø og Mads Hansen

Tirsdag 14. desember: Rolf Kristian Larsen

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Vet noen om Hammer kommer til å analysere noe under VM?

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

538 har en sak om VM-matchen, 83,5% sjanse for at Magnus vinner i løpet av ordinær tid og 8,8% sjanse for Nepo, resten gir omspill.

Tror det er ganske riktig vurdert, jeg har tenkt at Magnus vinner ca 9 av 10 ganger.

ejor

Legg inn av ejor »

Registrerer at en del allerede er godt i gang med å irritere seg over NRKs sendinger. Vel, det er selvsagt hver sin smak. Noen nevner Chess24 som et godt alternativ. Her kommenteres partiene av spillere i verdensklasse. Interessant er det at de stort sett kommenterer uten å se på computeranalysene først. Da får man et inntrykk av hvordan sterke stormestre tenker, hvis noen skulle være interessert i det. Det er tross alt mennesker som spiller, ikke maskiner ('pila' bestemmer faktisk ikke). Chess24 melder at Judit Polgar og Anish Giri skal kommentere, begge med lang erfaring fra spill på absolutt toppnivå. Blir sikkert interessant.
https://chess24.com/worldchesschampion ... mentators/

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

ejor skrev: ons nov 24, 2021 10:37 am Det er tross alt mennesker som spiller, ikke maskiner ('pila' bestemmer faktisk ikke). Chess24 melder at Judit Polgar og Anish Giri skal kommentere, begge med lang erfaring fra spill på absolutt toppnivå. Blir sikkert interessant.
https://chess24.com/worldchesschampion ... mentators/
Chess24 er bra, men det er litt kjedelig med objektive kommentatorer - vi nordmenn vil vel gjerne ha noen som er engasjert for Magnus og formidler det, i tillegg til å ha stor sjakk-kunnskap. Så savnet av Hammer blir opplagt stort, men kanskje han vil kjøre på på twitch?

ejor

Legg inn av ejor »

GoingKronos skrev: ons nov 24, 2021 10:47 am
ejor skrev: ons nov 24, 2021 10:37 am Det er tross alt mennesker som spiller, ikke maskiner ('pila' bestemmer faktisk ikke). Chess24 melder at Judit Polgar og Anish Giri skal kommentere, begge med lang erfaring fra spill på absolutt toppnivå. Blir sikkert interessant.
https://chess24.com/worldchesschampion ... mentators/
Chess24 er bra, men det er litt kjedelig med objektive kommentatorer - vi nordmenn vil vel gjerne ha noen som er engasjert for Magnus og formidler det, i tillegg til å ha stor sjakk-kunnskap. Så savnet av Hammer blir opplagt stort, men kanskje han vil kjøre på på twitch?
Jeg er enig. Tenkte mest på Chess24 som et alternativ for dem som synes det blir for mye fjas på NRK. Personlig trives jeg godt med begge. Kommer sikkert til å følge med på begge kanalene.
Det skal ikke forundre meg om Hammer dukker opp i en eller annen sammenheng. Ellers vil han bli dypt savnet!

Mysterio19

Legg inn av Mysterio19 »

GoingKronos skrev: fre jul 23, 2021 8:52 pm Årets sjakkhøydepunkt starter 24.november
26. - altså på fredag og ikke i dag.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Mysterio19 skrev: ons nov 24, 2021 12:51 pm
GoingKronos skrev: fre jul 23, 2021 8:52 pm Årets sjakkhøydepunkt starter 24.november
26. - altså på fredag og ikke i dag.
Ja, ble litt lurt av åpningsseremoni og mediedag, så VM begynner i dag i følge wikipedia, men første parti er på fredag.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Sjakk»