VM-Match 2021

Svar
nometalhorse

Re: VM-Match 2021

Legg inn av nometalhorse »

Ifølge Robert Sapolsky, professor i neurologi ved Stanford University, kan stormestre som MC forbrenne 6.000 kalorier på én dags sjakk.

Da forstår man bedre at god fysisk form, og riktig inntak av næring er viktig.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

sertono skrev: fre des 10, 2021 10:16 pm
nometalhorse skrev: fre des 10, 2021 9:45 pm Jan Gustafsson
litt overraskende i grunn...
Hvorfor det? Han var endel av teamet både i 2016 og 2018.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

nometalhorse skrev: fre des 10, 2021 10:41 pm
sertono skrev: fre des 10, 2021 10:16 pm
nometalhorse skrev: fre des 10, 2021 9:45 pm Jan Gustafsson
litt overraskende i grunn...
Hvorfor det? Han var endel av teamet både i 2016 og 2018.
Var noen rykter osv...

PowersIave

Legg inn av PowersIave »

Jan Gustafsson var åpenbar. Ikke kommenterte han for chess24, og Magnus var tydeligvis klar for å spille Marshall-gambiten, som Gustafsson er en spesialist på. Dubov overrasker ikke, selv om han er russisk. Han virker ikke å være typen til å velge side pga nasjonalitet. I tillegg er han en Carlsen-type. Veldig ærlig, sier ting rett ut, og generelt uredd. Han sa jo også til media at han var skuffet over Magnus sin avgjørelse å delta i hurtig/lyn vm i 2018(?).

PowersIave

Legg inn av PowersIave »

PowersIave skrev: tir des 07, 2021 6:09 pm
PowersIave skrev: lør des 04, 2021 6:28 am Magnus ned ett poeng på liveratingen etter fem remis og en seier. Hadde vært fint om han kunne gått opp i rating under vm. To seiere til så er det vel pluss? Da ender mesterskapet etter 12 eller 13 partier, og Magnus vil også utligne scoren mot Nepo med +3 her. Tror faktisk ikke det er umulig i det hele tatt.
Ikke bare var det mulig, Magnus har allerede utlignet innbyrdes mot Nepo og han kommer nok til å gå forbi også i løpet av matchen.
Fikk jaggu rett. Magnus leder nå innbyrdes 5-4 mot Nepo. Helt sykt hvordan han kollapset i denne matchen.

Team Ingebrigtsen

Legg inn av Team Ingebrigtsen »

Håper Magnus forsøker å fullføre det han sa etter den andre seieren mot Anand, at han ville nå 7 VM-seire i langsjakk. I noen kretser vil tradisjonell sjakk alltid være det viktigste for ettermælet, så hadde vært artig om Magnus går forbi Kasparov også der med å forsvare 2 ganger til.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Nå ble russerne sure,
Russeren Daniil Dubov (25) har vært en del av teamet til Magnus Carlsen (31) under VM-matchen mot Jan Nepomnjasjtsjij (31). Det vekker sterke reaksjoner i Russland.
https://www.vg.no/sport/i/47V8x6/russer ... t-var-sant

Tror ikke de klaget forrige gang Dubov var i teamet til MC.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

At den smilende fascisten er sint er en glede å se, Dubov er utrolig tøff og han må gjerne spille for norsk flagg fremover om russerne skal begynne å sabotere hans karriere.

Brukeravatar
Mr.Meep
Innlegg: 7887
Sted: Toronto,Ontario,Canada

Legg inn av Mr.Meep »

nometalhorse skrev: lør des 11, 2021 10:11 am Nå ble russerne sure,
Russeren Daniil Dubov (25) har vært en del av teamet til Magnus Carlsen (31) under VM-matchen mot Jan Nepomnjasjtsjij (31). Det vekker sterke reaksjoner i Russland.
https://www.vg.no/sport/i/47V8x6/russer ... t-var-sant

Tror ikke de klaget forrige gang Dubov var i teamet til MC.
Forrige gang spilte jo MC mot Caruana det er en amerikaner da klages det selsakt ikke 😅

Russerne er lojale mot sitt landog Putin og liker ikke protest/folk som tenker annerledes enn deres propaganda

Brukeravatar
Mr.Meep
Innlegg: 7887
Sted: Toronto,Ontario,Canada

Legg inn av Mr.Meep »

Var ikke Jan på lag med Carlsen mot Karjakin engang? 🤔 eller blander jeg?

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Laffano16 skrev: lør des 11, 2021 10:25 am Var ikke Jan på lag med Carlsen mot Karjakin engang? 🤔 eller blander jeg?
Som jeg skrev litt tidligere så jobbet han sammen med MC både i 2016, 2018 og nå i 2021.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

nometalhorse skrev: fre des 10, 2021 9:45 pm Teamet til MC besto av blandt annet - Peter Heine Nielsen, Daniil Dubov, Jan Gustafsson, Laurent Fressinet og Jorden van Foreest.
Jordan er ny i forhold til forrige match. Kanskje dukker flere navn opp også.
Grandelius og Shankland er de som da ble byttet ut fra 2018, eventuelt at de ikke bare er nevn (dog litt usannsynlig).

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Dubov er en fin fyr. Nå svarer Dubov på kritikken.

– Jeg vet ikke hvor det kommer fra at en russer ikke kan hjelpe en utlending med å forberede seg til en tittelkamp mot en russer. Ikke fra et stort sinn, sannsynligvis.

Dubov mener på sin side at kritikken blir for ensporet, og at russerne også kan se på hans samarbeid med verdens beste sjakkspiller som noe positivt.

– Etter at jeg samarbeidet med Magnus sist, vant jeg verdensmesterskapet i hurtigsjakk, påpeker han til Championat og fortsetter:
– For meg er dette en VM-kamp mellom to personer, der jeg har et noe bedre forhold til den ene personen og hans team. Det er dette teamet som inviterte meg. Jeg så ingen grunn til å si nei til å jobbe med historiens sterkeste sjakkspiller og samtidig hjelpe en venn.

https://www.nrk.no/sport/russer-far-kri ... 1.15767932

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

En flott video hvor Magnus presenterer teamet sitt før og under VM kampen. Den anbefales.

Magnus Carlsen reveals his World Chess Championship team!

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Carlsen truer med å ikke delta i flere VM-matcher.

Jeg har veldig liten tro på at det vil skje, men om han skal gjøre det så må han jo si fra før kvalifiseringsturneringa - alt annet er usportslig og uryddig. Magnus bør da heller ikke i fremtiden få delta i turneringer for å kunne kvalifisere seg til fremtidig VM-match slik at det er et forvell til VM-tittelen for godt i tilfelle.

Han bør også tenke seg om en ekstra gang, for han vil ødelegge verdien av VM-tittelen, det vil hele tiden bli et spørsmål med den nye mesteren om han egentlig er den beste. Og det er urettferdig for alle, og trist for sjakken.
Sist redigert av GoingKronos den tir des 14, 2021 1:23 pm, redigert 1 gang totalt.

Klodrik

Legg inn av Klodrik »

Jøss.... så ikke det komme. Får håpe Firouzja vinner kandidatturneringa da, så Carlsen stiller til match
Magnus Carlsen (31) mer enn antyder at seieren over Jan Nepomnjasjtsjij (31) blir hans siste VM-match. Norges verdensmester vil trolig gi fra seg tittelen. Men han skal ikke legge opp.
https://www.vg.no/sport/i/x87GKG/magnus ... t-siste-vm

Team Ingebrigtsen

Legg inn av Team Ingebrigtsen »

GoingKronos skrev: tir des 14, 2021 1:21 pm Carlsen truer med å ikke delta i flere VM-matcher.

Jeg har veldig liten tro på at det vil skje, men om han skal gjøre det så må han jo si fra før kvalifiseringsturneringa - alt annet er usportslig og uryddig. Magnus bør da heller ikke i fremtiden få delta i turneringer for å kunne kvalifisere seg til fremtidig VM-match slik at det er et forvell til VM-tittelen for godt i tilfelle.

Han bør også tenke seg om en ekstra gang, for han vil ødelegge verdien av VM-tittelen, det vil hele tiden bli et spørsmål med den nye mesteren om han egentlig er den beste. Og det er urettferdig for alle, og trist for sjakken.
Her tror jeg du, som mange andre av oss, kjenner en irritasjon og skuffelse om han ikke forsøker å tangere eller slå Kasparov. Selv anser jeg langsjakken som det klart mest verdifulle, og det som definerer en sjakk-karriere. Forstår heller ikke at han snakker om 2900 som et mål, altså enten så må han jo satse på VM, eller så må han legge opp når det gjelder klassisk sjakk. Det gir ikke stor mening det han sier.

spårt

Legg inn av spårt »

Slike uttalelser rett etter VM må vel tas med en klype salt. Daniel Craig var ferdig som Bond i et tiår før han faktisk var ferdig som Bond. Tipper motivasjonen for ny match øker gradvis når han får ting på litt avstand.

Så har man jo denne tweeten etter VM nummer 2
«two down, five to go»:
https://twitter.com/magnuscarlsen/stat ... 67425?s=21

7 VM-titler, og å stå alene som mestvinnende står nok høyt.

Brukeravatar
Mr.Meep
Innlegg: 7887
Sted: Toronto,Ontario,Canada

Legg inn av Mr.Meep »

Tror nok Carlsen bare er mentalt sliten og trenger avkobling

Jompa

Legg inn av Jompa »

Et par ting;
Det er til å forstå at det blir vanskelig for Magnus å motivere seg for nok en VM-match om det blir mot en av hans tidligere motstandere. Både Caruana, Nepo og Karjakin er kvalifisert til kandidatturneringen. Duda og Radjabov har jeg liten tro på vil klare å vinne den turneringen. Det vil være en stor upset. Så kommer det to spillere til.

Så da er det kun Alireza som er interessant for Carlsen å møte. Trodde kanskje også Ding kunne vært interessant for Magnus å møte, men da må han først klare å kvalifisere seg. Giri kunne også blitt episk på mange måter, selv om jeg har liten tro på at Giri kunne skapt nok problemer mot Magnus.

Om Magnus trekker seg om det blir en annen enn Alireza, blir det de to beste fra kandidatturneringen som møtes i VM-match. Så hvis Alireza leder før siste runde, og blir nummer to med tap, kan vi få det tilfelle at han taper med vilje for heller å møte vinneren av kandidatturneringen enn å møte Magnus. Tror uansett at Magnus vil avklare hva han gjør (trekker seg eller ikke) før kandidatturneringen starter.

En annen grunn til at Magnus kanskje heller ønsker å møte Alireza enn de andre, er at fallhøyden blir stor. Motivasjonen vil være laber. Han har uttalt at han ønsker å gi seg på topp. Om han skulle tape en VM-match mot eksempelvis Karjakin ville det vært en trist avslutning. Om han heller taper mot Alireza, vil det heller være et symbol på et generasjonsskifte, der Alireza leder sjakken videre. Og Magnus vil bli husket som den uovervinnelige spilleren fra sin generasjon.

ejor

Legg inn av ejor »

Det er kanskje på tide å revurdere hele VM-formatet. Systemet med tittelmatcher mellom to spillere begynner vel å bli gammeldags. Carlsen er tydeligvis ikke særlig fornøyd med formatet. Han har jo selv for noen år siden foreslått å avgjøre verdensmesterskapet med en utslagsturnering, et standpunkt han kanskje ikke er så sikker på lenger. Hva med en turnering med f.eks. åtte spillere (dobbel Berger-turnering). Så måtte man prøve å finne en mest mulig rettferdig måte å ta ut disse spillerne på. Det burde la seg gjøre. Flere motstandere, med forskjellige spillestiler, forskjellige styrker og svakheter. Er sikker på at man vil kunne kåre en verdig verdensmester på denne måten. For all del, Magnus Carlsen fortjener sin VM-tittel. Problemet er at disse matchene lett kan bli kjedelige når bare to spillere møtes etter månedslange dataanalyser for å spille mot hverandre. Flere deltagere tror jeg jeg kan gi mer spenning og større interesse i flere land. Bare et forslag, - regner ikke med at FIDE følger så nøye med på dette forumet.

Armando71

Legg inn av Armando71 »

Trist hvis dette var den siste VM-matchen med Carlsen. Hadde håpet han ville gå for to til, for å stå som den ubestridt mestvinnende i langsjakk.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

ejor skrev: tir des 14, 2021 4:32 pm Det er kanskje på tide å revurdere hele VM-formatet. Systemet med tittelmatcher mellom to spillere begynner vel å bli gammeldags. Carlsen er tydeligvis ikke særlig fornøyd med formatet. Han har jo selv for noen år siden foreslått å avgjøre verdensmesterskapet med en utslagsturnering, et standpunkt han kanskje ikke er så sikker på lenger. Hva med en turnering med f.eks. åtte spillere (dobbel Berger-turnering). Så måtte man prøve å finne en mest mulig rettferdig måte å ta ut disse spillerne på. Det burde la seg gjøre. Flere motstandere, med forskjellige spillestiler, forskjellige styrker og svakheter. Er sikker på at man vil kunne kåre en verdig verdensmester på denne måten. For all del, Magnus Carlsen fortjener sin VM-tittel. Problemet er at disse matchene lett kan bli kjedelige når bare to spillere møtes etter månedslange dataanalyser for å spille mot hverandre. Flere deltagere tror jeg jeg kan gi mer spenning og større interesse i flere land. Bare et forslag, - regner ikke med at FIDE følger så nøye med på dette forumet.
Jeg har vanskelig å se hvordan et slikt format vil fungere særlig godt, det vil jo ligne veldig på kandidatturneringa og det er ganske traurige saker der man de 3-4 siste rundene stort sett har to eller tre som kan vinne og masse meningsløse partier. Og sannheten er jo at rundeoppsettet blir ekstremt betydningsfullt, og med kulturen som er i sjakk så er det veldig uheldig med flere spillere fra samme land med - vi vet alle hva som vil skje om Nepo kan vinne sjakk-vm og møter en annen russer i en av de siste rundene.

Jeg syns dagens system fungerer bra, det eneste jeg syns man bør se på er tenketiden. Tidsnød er bra underholdning og det gir i tillegg flere muligheter for å vinne partier, så man bør se på om man kan ha flere tidsgrenser - allerede tidligere i partiet for å oppmuntre til hurtigere spill. Og så må vi jo bare godta at Magnus er et par hakk bedre enn motstanderne, men det er jo ikke et argument for at man skal gjøre om på en tradisjonsrik VM-match. Og vi kan jo få noen episke matcher fremover om noen klarer å løfte seg opp til Carlsen sitt nivå.

george_hincapie

Legg inn av george_hincapie »

Man burde kanskje se på en slags miks av kandidaturneringen og knockout-format.

8 kvalifiserte spillere som møter hverandre 2 ganger.
De 4 beste går videre til semifinale (1 møter 4, 2 møter 3) og så en finale mellom de to beste.

Litt usikker på hvordan knockoutformatet kan gjøres best. 2 eller 4 matcher mot hverandre?

ejor

Legg inn av ejor »

george_hincapie skrev: tir des 14, 2021 4:51 pm Man burde kanskje se på en slags miks av kandidaturneringen og knockout-format.

8 kvalifiserte spillere som møter hverandre 2 ganger.
De 4 beste går videre til semifinale (1 møter 4, 2 møter 3) og så en finale mellom de to beste.

Litt usikker på hvordan knockoutformatet kan gjøres best. 2 eller 4 matcher mot hverandre?
Interessant!

PowersIave

Legg inn av PowersIave »

Litt spesielt at Magnus utpeker Alireza som eneste spiller han vil møte. Resten av verdenseliten kan umulig ha høye tanker om akkurat det.

Når det gjelder vm formatet så er det en helt egen nerve når to spillere møter hverandre over 12/14 runder. Mot Caruana var det enorm spenning hele veien. Det formatet har jo også lange tradisjoner, og det burde alltid ha noe å si.

P_Bateman

Legg inn av P_Bateman »

Er 95% sikker på at dette bare er et PR-stunt i regi av Unibet.
Carlsen fortsetter nok til han en gang i fremtiden møter sin overmann.

PowersIave

Legg inn av PowersIave »

P_Bateman skrev: tir des 14, 2021 11:36 pm Er 95% sikker på at dette bare er et PR-stunt i regi av Unibet.
Carlsen fortsetter nok til han en gang i fremtiden møter sin overmann.
Det tviler jeg på. Magnus har lenge pratet om at han ikke har samme motivasjonen når det gjelder vm matchen, og han er jo som regel veldig ærlig når han prater. Tror forsåvidt han tar minst en vm match til, men føler meg absolutt ikke sikker.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

PowersIave skrev: Det tviler jeg på. Magnus har lenge pratet om at han ikke har samme motivasjonen når det gjelder vm matchen, og han er jo som regel veldig ærlig når han prater. Tror forsåvidt han tar minst en vm match til, men føler meg absolutt ikke sikker.
Naka tar saken :)


Bjoneroa

Legg inn av Bjoneroa »

nometalhorse skrev: fre des 10, 2021 10:39 pm Ifølge Robert Sapolsky, professor i neurologi ved Stanford University, kan stormestre som MC forbrenne 6.000 kalorier på én dags sjakk.

Da forstår man bedre at god fysisk form, og riktig inntak av næring er viktig.
Dette høres rart ut, for å si det mildt. Det skal mye til for å forbrenne så mye ved fysisk bevegelse. Så at man kan forbrenne såpass bare ved tenkning.. :shock:

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Sjakk»