Ting/hendelser i film du ønsker å se langt mer/mindre av

Svar
Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Ting/hendelser i film du ønsker å se langt mer/mindre av

Legg inn av Frank.N.Steen »

Inspirert av to ulike tråder, på et engelsk film forum man er ofte innom, og ja, burde vel være mulig å kunne nevne en del ting som både irriterer og frustrerer inne både eldre og nyere film, men også typen man kanskje gjerne skulle likt å sett mye mer av, enn kun en gang i blant.

Som stor skrekkfilm fan, er det jo sikkert ei massiv mengde med overbrukte og stadig benyttede klisjeer en kunne bragt opp, og der aldri virker å gå helt av moten. Så tja, er nok åpenbart i minoritet føles det ut.

Men av ting jeg gjerne skulle sett langt mer av, innen nevnte genre er:

Smartere og mindre forutsigbare karakterer/handling, og hadde gjerne sett litt mer av de som tar en "Psycho"
► Show Spoiler
På denne måten, settes en ganske guffen og spesiell stemning, om det selvsagt blir gjort på riktig vis, ikke bare ei rekke med total random overkill, for mest mulig sjokkeffekt. Men det å greie å bygge opp en ubehagelig og uberegnelig stemning og preg, det er ikke hverdags. Og da er det jo lite som er mer effektivt, enn å få seeren tidligst ut av komfortsonen, og på tå hev, resten av tiden. Uten å måtte ty til de ihjelspilte klisjeene, der kommer nærmest på samlebånd.

Av andre ting innen skrekkfilm og thrillere, en gjerne skulle sett mer av. Så er jo det man ikke ser, men vet er der. Ofte ei meget effektiv og urovekkende måte, da ved pirre fantasien og skape seg et bilde eller inntrykk, som selv ikke de beste skrekkfilmforfatterne kan dikte opp.

Ting jeg godt kunne vært foruten, eller sett langt mindre av på film:

En av de mest klassiske klisjeene, må jo være den alltids pålitelige taxisjåføren, som venter rett rundt hjørnet, uansett om verden har gått under, og det knapt finnes mennesker igjen på kloden. Så kan du banne på at en gul drosje, står ledig på vent, og du trenger knapt å rekke ut hånda, og så der ern.

Bruken av briller i film er jo også en tidvis latterlig klisje, som fortsatt brukes jevnt og trutt.

Karakterer som bruker briller tidlig ut i filmen, og hvor det blir også påpekt flere steder ut, at de ser dårlig uten. Noen gang nærmest blind som en muldvarp, men på mirakuløst vis, så mister eller forsvinner plutselig brillene, og synet til eierne blir helt normalt igjen.

Attraktive mennesker på film, blir nærmest automatisk om til håpløse og sjenerte "jomfruer", som aldri vil få seg en kjæreste. Men så fort brillene forsvinner, så dukker prinsen eller prinsessen opp av det store intet, og mange virker å slite med å gjenkjenne hvem denne fantastiske svanen egentlig er, og hvor i huleste det ble av den grå og triste utgaven?
Kan jo undre på hvem som egentlig trenger briller her, og burde heller tatt seg en tur til nærmeste optiker.

Slenger en på regulering, litt ustelt hår, og kanskje ikke helt oppdatert innen klesmote, samt eier av ei bitteliten kvise på nesetippen, og vips, så er man om til et heslig troll, og du kan like greit grave deg ned i tide.

Sist men ikke minst, dører og vinduer, særlig innen actionfilmer.

Det er ikke rart det så mye innbrudd i Hollywood filmer, ettersom dørene ser jo ut som der lagd av papp (sikkert ikke langt unna sannheten).
Kan se hvor enkelt de barske politigutta får jekka opp ei branndør, ved hamre løs med beina eller armene, og på første forsøk da. Uten å knekke det som er av kroppsdeler.

Er grei påminnelse fikk man for en tid tilbake. En som hadde sovna i en av toppetasjene i blokka. Røykoppfylt leilighet, da grunnet matlaging.
Mulig rus var inni bildet, men brannvesenet slet i en mindre evighet, da med å få slått seg inn i leiligheten, og klart, tid og tempo er jo en åpenbar faktor innen film. Men ville så gjerne sett noen, som faktisk tok renna fart og ikke lyktes med å løpe ned ei inngangsdør, uten antydning til litt smerte, eller slit.

Samme med vinduer. Enkelte filmer, så trenger jo karakterene knapt å knipse på vindusruta, så er dem inne i leiligheten.
Kan jo prøve det med et vanlig norsk vindu. Pappa fortalte om en som visstnok forsøkte å kaste seg gjennom et vindu, når han jobba som brannmann. Og det endte opp på legevakta, da med store skader, etter at den voksne gubben bare spratt rett tilbake og ned i gulvet med et brak. Og ikke ei ripe i vindusglasset.

Men igjen, realitet ville nok tatt bort en god del av underholdning i spesielt actionfilm.

Så har man jo disse superdirkerne, der åpner safer på null komma niks, eller bare drar frem et kredittkort, og jekker litt frem og tilbake, så er man inne på null komma niks. Usikker på om det var på Mythbusters (eller et lignede program), men litt nedtur å se hvor mange av disse filmmytene de avlivet, tror det gikk ekstra hardt utover MacGyver og hans talent, i det å tenke raskt og improviserende. En av folka sto vel å jikka på ei dør/lås i over 2 timer (eller kanskje lenger), og selv da virka det nytteløst. Så nei, da er det ikke rart at ting ble forhastet "litt", og virket å gå mye glattere på tven.

Vel, har sikkert glemt en god del, og klart, kommer sikkert på mye senere. Men ja, hva vil du helst like å se mer eller mindre av innen film?
Sist redigert av Frank.N.Steen den fre feb 04, 2022 11:28 am, redigert 1 gang totalt.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Jeg gidder ikke å være så detaljert, men mindre spesialeffekter i actionfilmer og mer "god gammelsdags" action slik man spesielt laget på 90-tallet, det beste tiåret for actionfilmer. Og gjerne flere thrillere med fokus på spenningsmomentet i stedet for at det skal skje så jævlig mye hele tiden. Gode thrillere er særs undervurdert, og lages altfor sjelden. Husker denne "extraction"-scenen i Sicario f.eks. Den var helt helt fantastisk og nærmest en oppskrift på hvordan en god actionthriller skal lages.

Visa

Legg inn av Visa »

En haug med sexscener som kommer ut av det blå, eller er helt unødvendig for historien. Videre ønsker jeg å se mindre The Rock og Kevin Hart i samtlige filmer.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Folk som bestiller seg en øl og som går før de har tatt en slurk.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Unødvendige sexscener! (De fleste m.a.o)

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Visa skrev: fre feb 04, 2022 11:28 am En haug med sexscener som kommer ut av det blå, eller er helt unødvendig for historien
Andy Sidaris må jo være en mann etter din smak? Der har man saftige sexscener (enkelte filmer, såpass mye, at det er mer mykporno enn "film"), i nesten annenhver scene, og når det ikke knalles, så blir det kasta inn en større mengde med latterlig action.

Men på den annen side, har man sett en eller flere av Sidaris filmer, slutter jo dette å komme ut av det "blå", for da forventer man jo nærmest (av erfaring) at den slags skal finne sted, blir liksom ikke en Sidaris produksjon, uten.

Ellers er jo tidlig 90-talls erotiske thriller genren, rik på latterlig overbruk av over-the-top sexscener, den ene mer vulgær og vågal enn den andre.
Lærer seg vel egentlig fort, at jo mer hud og sex, desto dårligere filmer ble det. Men tydelig at det fenga stort på videoleiemarkedet, før internett tok av.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Mer av Henry Cavill, gjerne i krigsfilm/historisk drama 🤩

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Visa skrev: fre feb 04, 2022 11:28 am En haug med sexscener som kommer ut av det blå, eller er helt unødvendig for historien. Videre ønsker jeg å se mindre The Rock og Kevin Hart i samtlige filmer.
Haha, støtter den med The Rock. Fyren er faktisk en overraskende god skuespiller, men liker han ikke uansett. Har lite sans for overdimensjonerte muskelbunter av den type, selv om han faktisk kan spille. Kevin Hart har jeg ikke sett i mange filmer, så den er ikke så viktig for min del.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

KongOlav2 skrev: fre feb 04, 2022 11:27 am Jeg gidder ikke å være så detaljert, men mindre spesialeffekter i actionfilmer og mer "god gammelsdags" action slik man spesielt laget på 90-tallet, det beste tiåret for actionfilmer. Og gjerne flere thrillere med fokus på spenningsmomentet i stedet for at det skal skje så jævlig mye hele tiden. Gode thrillere er særs undervurdert, og lages altfor sjelden. Husker denne "extraction"-scenen i Sicario f.eks. Den var helt helt fantastisk og nærmest en oppskrift på hvordan en god actionthriller skal lages.
Veldig enig. Dessverre var vel også 90-tallet (T2, Jurassic Park osv), stedet hvor bruken av stadig mer CGI effekter, eksplosjoner og den slags, gikk igjen, og gjorde at flere så mulighetene til hva man kunne gjøre, og dersom manuset ikke var all verden, var det jo bare å slenge på litt ekstra med action. Klart de beste filmene, hadde jo også solide historier, samt karakterer man brydde seg om osv.

Liker så absolutt min dose med over-the-top action, men av og til fungerer jo filmer som First Blood (1982) utmerket, der stiller med god historie og karakterer, men likevel masse action og spenning, men er vel knapt mer enn 1 eller 2 som dør i løpet av den lille "krigen" Rambo har med småbygda og politiet.
Oppfølgerne derimot, de handlet vel mer om å outmatche/muscle Arnold og andre 80-talls actionstjerner, i antall overkill (tror Commando smalt til med 80-90 drepte bad guys, på et par minutter), så lista ble stadig pusha oppover.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Frank.N.Steen skrev: fre feb 04, 2022 12:00 pm Veldig enig. Dessverre var vel også 90-tallet (T2, Jurassic Park osv), stedet hvor bruken av stadig mer CGI effekter, eksplosjoner og den slags, gikk igjen, og gjorde at flere så mulighetene til hva man kunne gjøre, og dersom manuset ikke var all verden, var det jo bare å slenge på litt ekstra med action. Klart de beste filmene, hadde jo også solide historier, samt karakterer man brydde seg om osv.

Liker så absolutt min dose med over-the-top action, men av og til fungerer jo filmer som First Blood (1982) utmerket, der stiller med god historie og karakterer, men likevel masse action og spenning, men er vel knapt mer enn 1 eller 2 som dør i løpet av den lille "krigen" Rambo har med småbygda og politiet.
Oppfølgerne derimot, de handlet vel mer om å outmatche/muscle Arnold og andre 80-talls actionstjerner, i antall overkill (tror Commando smalt til med 80-90 drepte bad guys, på et par minutter), så lista ble stadig pusha oppover.
T2 var jo også en strålende actionfilm uavhengig av CGI. Samt at CGI faktisk ble brukt på en god måte.

På den tiden hadde vi T2, Die Hard, LW-filmene, Heat og flere andre. Av thrillere og spenning kom vel The Ususal Suspects og Fight Club også. Og Matrix av sci-fi/action. Absolutt mitt favorittiår for film.

Edit: Og Nattsvermeren, Pulp Fiction, Schindlers liste, Shawshank, Forrest Gump og Lock Stock.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Oppfølgere, særlig innen skrekkgenren, som forsøker å gjøre noe nytt. Men da ikke bare for å være annerledes, men det var tidlig ut, et mål og en mening bakom, som dessverre ikke alltid slo særlig positivt ut, verken hos fansen eller kritikerne.

Alltid vært glad i Halloween III: Season of the Witch (1982), og ingen tvil om at den fikk kjørt seg, grunnet at den tok seg ganske store friheter, men av typen der John Carpenter var så lei av Michael Myers og tanken på å gjøre den samme filmen, igjen og igjen, at han helst ønsket at Myers forble død og begravet, etter film nummer 2. Slik gikk det selvsagt ikke, karakteren hadde for lengst rukket å bli et horror ikon, og planene om å gjøre en årlig antologi, da med Halloween som tema, hver høst, det ble kjapt skrinlagt, når sinte og skuffa fans, skjønte at deres kjære Myers ikke var med i planen videre.

Season of the Witch ville nok kanskje slått bedre an, om en fjerna Halloween i tittelen, for den var nok ikke lett å promotere, og selv i etterkant, finner man VHS og DVDer med Myers og Jamie Lee Curtis på front og baksiden av coveret, og for de som ikke har sett Season of the Witch tidligere, tja, de vil nok få seg en overraskelse. For min del, en meget positiv, da man var rimelig fed up av Myers, allerede etter film nummer 2, og synes 3ern hadde en guffen og vemmelig stemning, overraskende og uforutsigbare hendelser samt tøff bruk av spesial effekter og musikk, pluss at hovedskurken var jo mange ganger ondere enn Myers.

Også stort pluss, for at den åpenbart har hentet mye inspirasjon fra sci-fi klassikeren, Invasion of the Body Snatchers (1956).

Brukeravatar
seriemester2013
Innlegg: 3970

Legg inn av seriemester2013 »

Sorry, ser dette var en film tråd
Sist redigert av seriemester2013 den fre feb 04, 2022 12:41 pm, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

KongOlav2 skrev: fre feb 04, 2022 12:04 pm T2 var jo også en strålende actionfilm uavhengig av CGI. Samt at CGI faktisk ble brukt på en god måte.

På den tiden hadde vi T2, Die Hard, LW-filmene, Heat og flere andre. Av thrillere og spenning kom vel The Ususal Suspects og Fight Club også. Og Matrix av sci-fi/action. Absolutt mitt favorittiår for film.

Edit: Og Nattsvermeren, Pulp Fiction, Schindlers liste, Shawshank, Forrest Gump og Lock Stock.
Vi var ganske så bortskjemte ja, hvert fall når det gjelder 90-talls film.
Og selvsagt, CGI er jo ikke alene grunnen til at T2 ble så stor, men dens banebrytende CGI satte vel en helt ny standard for det tiåret, da på godt og vondt.
Tror faktisk enkelte av effektene fra T2, allerede kan sees litt i bruk i en tidligere James Cameron film (The Abyss), og da er det vel 1988-89, så han virket å være ganske tidlig ute (med god hjelp fra Stan Winston og gjengen). Men så var jo også Cameron utrolig dyktig i historiefortelling, og hvordan en klarer å få dette ut og fortalt så på ei spennende og intens måte, i en helt "vanlig" actionfilm, uten at det blir for mye "start-stopp" hele tiden. Og der er jo The Terminator (1984) kanskje et prakt eksempel, der det går unna, så og si hele tiden, minus kanskje et par time-outer (her og der).

Predator (1987) er også en som må nevnes, der bryter litt med det tiårets macho-film regler, og der Arnold plutselig ikke lenger er en udødelig enmannshær, men kun enda et bytte for en langt mer overlegen jeger, og en man knapt ser i filmen, og når en først gjør det, så leverer Stan Winston nok en gang varene. Komisk å se bilder i ettertid, og undre på hvordan det kunne ha blitt, dersom Van Damme i det rød "hummer" kostyme, hadde blitt værende som filmens monster. Men slik gikk det heldigvis ikke.

Lezah

Legg inn av Lezah »

Jeg vil gjerne ha krigsfilmer hvor fienden faktisk også er kompetente soldater/motstandere. Gud så lei jeg er av hjernedøde tyskere som forsøker å storme heltemodige Rambo-esque G.Is som atter en gang holder stand mot overmakten....Selv i Fury, som kjørte en jævlig brutal stil hvor amerikanerne portretteres i tidvis shady lys, har man Zombie-tyskere i de fleste scener. Selv der hvor de 4-5 amerikanske stridsvognene sliter mot en enkelt Tiger er det kun overlegen teknologi som gjør tyskerne såpass farlige, for kommandanten av Tigeren er åpenbart retard på lik linje de hundrevis tyske infanterister som blir meid ned senere.

Ellers vil jeg ha mer av at det ikke er et så klart skille mellom "good/evil". verden er sjeldent svart/hvitt, og syns filmer ofte burde våge å implementere dette. Gjerne kjør flere filmer fra en "bad guy's" perspektiv.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Frank.N.Steen skrev: fre feb 04, 2022 12:31 pm Predator (1987) er også en som må nevnes, der bryter litt med det tiårets macho-film regler, og der Arnold plutselig ikke lenger er en udødelig enmannshær, men kun enda et bytte for en langt mer overlegen jeger, og en man knapt ser i filmen, og når en først gjør det, så leverer Stan Winston nok en gang varene. Komisk å se bilder i ettertid, og undre på hvordan det kunne ha blitt, dersom Van Damme i det rød "hummer" kostyme, hadde blitt værende som filmens monster. Men slik gikk det heldigvis ikke.
Predator er jo nærmest den perfekte macho actionfilmen. Denne videoen er ganske treffende:


Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Lezah skrev: fre feb 04, 2022 12:40 pm Jeg vil gjerne ha krigsfilmer hvor fienden faktisk også er kompetente soldater/motstandere. Gud så lei jeg er av hjernedøde tyskere som forsøker å storme heltemodige Rambo-esque G.Is som atter en gang holder stand mot overmakten....Selv i Fury, som kjørte en jævlig brutal stil hvor amerikanerne portretteres i tidvis shady lys, har man Zombie-tyskere i de fleste scener. Selv der hvor de 4-5 amerikanske stridsvognene sliter mot en enkelt Tiger er det kun overlegen teknologi som gjør tyskerne såpass farlige, for kommandanten av Tigeren er åpenbart retard på lik linje de hundrevis tyske infanterister som blir meid ned senere.

Ellers vil jeg ha mer av at det ikke er et så klart skille mellom "good/evil". verden er sjeldent svart/hvitt, og syns filmer ofte burde våge å implementere dette. Gjerne kjør flere filmer fra en "bad guy's" perspektiv.
Den biten, ødela mye av totalsummen man satt igjen med, når den ble først sett for en del år tilbake. Virka som "alle" hypa den ekstremt opp i starten, da som en av de store nyere krigsfilmene, og ville vel gjerne sitte igjen med den følelsen også. Men slike scener som du nevner over, ja, de hører ikke hjemme i hva man helst vil forbinde med store krigsfilmer. Grei underholdning, men mer popkorn og kebab film, glemt ikke lenge etter, enn noe som henger igjen i årevis.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Filmer som enten er satt tilbake til den mørkeste middelalderen, eller lenger frem i tid, da av typen såkalte post-apokalyptiske eventyr, der mennesker lever i totale elendige forhold og hvor alt er gjennomført skittent og fælt. Men likevel har hovedrolleinnehaverne nærmest perfekt hud, hår, og skinnende hvite tenner, og det må jo da være minst en fornøyd og vellykket tannlege, som har slått seg stort opp, i all elendigheten.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Lezah skrev: fre feb 04, 2022 12:40 pm Jeg vil gjerne ha krigsfilmer hvor fienden faktisk også er kompetente soldater/motstandere. Gud så lei jeg er av hjernedøde tyskere som forsøker å storme heltemodige Rambo-esque G.Is som atter en gang holder stand mot overmakten....Selv i Fury, som kjørte en jævlig brutal stil hvor amerikanerne portretteres i tidvis shady lys, har man Zombie-tyskere i de fleste scener. Selv der hvor de 4-5 amerikanske stridsvognene sliter mot en enkelt Tiger er det kun overlegen teknologi som gjør tyskerne såpass farlige, for kommandanten av Tigeren er åpenbart retard på lik linje de hundrevis tyske infanterister som blir meid ned senere.

Ellers vil jeg ha mer av at det ikke er et så klart skille mellom "good/evil". verden er sjeldent svart/hvitt, og syns filmer ofte burde våge å implementere dette. Gjerne kjør flere filmer fra en "bad guy's" perspektiv.
Ser at dette er en tråd jeg kan komme å delta mye inn, mye på hjertet her.

Men du minte meg egentlig på den ene scenen i Hawksaw Bridge, hvor japanerne kommer stormene ned fjellskrenten midt på natta. Fantastisk scene i en ellers helt ok film. Vanvittig skremmende scene faktisk, fanget mye av følelsene og hjelpløsheten jeg tror man satt med mot japanere uten dødsfrykt.

Ellers enig i siste avsnittet ditt også. Krig er jo ikke svart/hvitt, ønsker mye mer «soldater uavhengig av nasjonalitet er generelt jævlige under krig».

Leser at Come and See er en film man burde se med dette i bakhodet.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Nevnte sex-scener er unødvendig og kleint i enhver film. Ødeleggende.

Som stor tilhenger av grøssere må det erkjennes at det er i den sjangeren klisjeer står i kø, spesielt i B-filmer.
Det vanlige er ting som ikke skjer i det virkelige liv f.eks. mobiler uten strøm (når det er livsviktig), biler som ikke starter, to personer som støter på hverandre i en enorm skog hele tiden.
Alle slags usannsynligheter tas i bruk i skrekkfilmer. Litt synd at det ikke kan lages litt mer realistisk.

Lezah

Legg inn av Lezah »

Chromeback skrev: fre feb 04, 2022 1:13 pm
Men du minte meg egentlig på den ene scenen i Hawksaw Bridge, hvor japanerne kommer stormene ned fjellskrenten midt på natta. Fantastisk scene i en ellers helt ok film. Vanvittig skremmende scene faktisk, fanget mye av følelsene og hjelpløsheten jeg tror man satt med mot japanere uten dødsfrykt.

Ellers enig i siste avsnittet ditt også. Krig er jo ikke svart/hvitt, ønsker mye mer «soldater uavhengig av nasjonalitet er generelt jævlige under krig».

Leser at Come and See er en film man burde se med dette i bakhodet.
Japanerne igangsatte jo regelrette selvmordsangrep/Banzai-angrep, så det er helt historisk korrekt. Men for en utdannet historiker med hovedinteresse for militærhistorie er scenen i Fury med Tigeren så absurd dumt:

Den har overraskelsesmomentet der den ligger skjult og venter på fienden Den har overlegen rekkevidde med 88mm-kanonen sin, og med frontpanseret vendt mot amerikanerne har den enda en kjempefordel mht å være beskyttet (for å illustrere . Likevel begynner den å kjøre ut i åpent lende mot amerikanerne straks de skjønner hvor den er. Fremfor å skyte fra en statisk posisjon og få maks ut av egen rekkevidde og pansring. Og så til slutt begynner den seff å rygge febrilsk for å unngå at den siste Sherman-tanksen kan få kjørt rundt den og skutt baksiden deres. Hadde den holdt posisjonen sin ville alle de 4-5 amerikanske kjerrene vært kaputt.

(Tyske stridsvognførere var jo åpenbart idioter, ref f.eks SPR hvor de kjører inn i range bygater fra hvor amerikanerne kan kaste alskens dritt ned på dem men krig var jo ganske nytt for SS-divisjonene anno 1944!).

Come and See anbefales.
Sist redigert av Lezah den fre feb 04, 2022 2:03 pm, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Nå har jeg ikke sett alt (heller ingen planer for øyeblikket) av nyere action og eventyr filmer, men er vel blitt ganske så overmett, særlig innen action genren, da av det å se hvor lett, "spinkle" damer på knapt 40-50 kg, med klassisk innøvd "superhelt landing", etter hvert bidige hopp og sprett i lufta, samt null problemer med å banke skiten ut av muskelbunter som veier vel 3-4 ganger mer, og selvsagt når slaktingen er forbi, ser det oftest ut som at action heltinnene er mer klar for skoleballet eller catwalken, med knapt ei svettedråpe eller blodflekk å se. Men antar at det samme går vel også igjen blant herrene, kanskje ikke catwalk/skoleball delen, men det blir for ofte, rent og pent i lengden.

Ikke noe galt i å se flotte og veltrente damer, sparke ræv, men ja, savner vel litt mer av typen som gikk kanskje mer igjen (virket hvert fall slik da) på 80 og 90-tallet, når damene blødde, svetta, bannet og kanskje også drakk/røyka like mye (om ikke mer) enn mannfolka, og hvor de attpåtil sparka solid med ræv.

Tvilsomt noen tilfeldighet at James Cameron sto bakom noen av de mest hardføre og overlevelsesdyktige kvinnelige heltene på 80 og 90-tallet, med Ripley (Aliens) og Sarah Connor i Terminator 1 og 2.
Syntes også Geena Davis var et friskt pust i den smått undervurderte The Long Kiss Goodnight.
Vanskelig å unngå Michelle Pfeiffer som Catwoman, og nei, noen av disse damene, var jo ganske så små skumle i perioder, og kanskje ikke typen man ville dratt med seg hjem til mor, etter første daten.
Bilde
Bilde
Bilde

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Frank.N.Steen skrev: fre feb 04, 2022 1:51 pm Nå har jeg ikke sett alt (heller ingen planer for øyeblikket) av nyere action og eventyr filmer, men er vel blitt ganske så overmett, særlig innen action genren, da av det å se hvor lett, "spinkle" damer på knapt 40-50 kg, med klassisk innøvd "superhelt landing", etter hvert bidige hopp og sprett i lufta, samt null problemer med å banke skiten ut av muskelbunter som veier vel 3-4 ganger mer, og selvsagt når slaktingen er forbi, ser det oftest ut som at action heltinnene er mer klar for skoleballet eller catwalken, med knapt ei svettedråpe eller blodflekk å se. Men antar at det samme går vel også igjen blant herrene, kanskje ikke catwalk/skoleball delen, men det blir for ofte, rent og pent i lengden.
Tenkte på noe ligende da jeg så trailerne for den nye Batman-filmen med Zoe Kravitz som Catwomen. Dama er jo både lita og syltynn. Neppe mer enn 50 kg. Overhodet ikke en veldig troverdig actionheltinne. Synes den filmen ser særs spennende ut, men ikke Kravitz i den rollen.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

KongOlav2 skrev: fre feb 04, 2022 1:55 pm Tenkte på noe ligende da jeg så trailerne for den nye Batman-filmen med Zoe Kravitz som Catwomen. Dama er jo både lita og syltynn. Neppe mer enn 50 kg. Overhodet ikke en veldig troverdig actionheltinne. Synes den filmen ser særs spennende ut, men ikke Kravitz i den rollen.
Har ikke fått sett eller lest meg opp, så mye om den kommende Batman filmen, kanskje mest fordi en vil unngå å legge for høye forventninger, som aldri vil bli realisert. Håper jo å bli positivt overrasket, så får la det være slik, inntil videre.

Dette med actionheltinner, husker jo at det ble gjort forsøk på å selge mer "amazon" aktige og høyere kvinner som Sandahl Bergman og Brigitte Nielsen som motparter til Sly og Arnie på 80-tallet. Ene var vel også romantisk linket til begge (samt gift med førstnevnte), men ble vel åpenbart at de helt store skuespillerferdighetene var ikke gode nok, og kanskje derfor de gjorde seg best i eventyr og fantasi genren, i en kort periode.
Bergman var derimot mange hakk over Nielsen som Valeria i den første Conan filmen, mens Nielsen ble kanskje litt for statisk som Red Sonja et par år senere.

Nå hadde vel også Sandahl bakgrunn som danser (i mange filmer også), mens Nielsen var vel mest kjent som ei høyreist skandinavisk modell, og etter ekteskapet med Sly, gikk det kjapt fra storfilmer ala Cobra, Rocky 4, Beverly Hills Cop 2 til å havne rett ned i videofilm genren.
Cynthia Rothrock var vel ei av de som maktet å slå seg opp blant de mange barske heltene i kampsport genren på 90-tallet, kanskje ikke den mest høyreiste, men søt og sjarmerende, og kunne sparke og slå godt fra seg.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Muligens noe som passer bedre under ting/hendelser man ønsker å høre langt mer/mindre av:

Voice-over/fortellerstemme, der aldri tar slutt. Tenker type Casino (1995), hvor det i perioder blir nærmest parodisk, med opptil flere stemmer, som kommer på rekke og rad, og blir nesten sittende å undre på om en kom borti språkfunksjonen, der noen ganger gjør at en får kommentarsporet med regissør og skuespillere. Hjalp heller ikke på, at nevnte gangsterfilm, spredte et vanvittig utvalg av korte musikksnutter, med ihjelspilt hits, opp på alt sammen, og nei, slikt ble mest til forstyrrelse og irritasjon ved forrige besøk.

Verste er vel når voice-overen åpenbart er blitt til, som et resultat av press fra studio/pengemenn, og en kan tydelig høre at skuespilleren gir alt annet enn en "solid" innsats i måten arbeidet blir gjort på. Harrison Ford i Blade Runner (Theatrical utgaven) er vel et av de best kjente, og han skal visstnok ha gjort en mest mulig elendig og likegyldig innsats, i et håp om at de ville unnlate voice-overen, og gå for Ridley Scotts originale slutt, uten fortellerstemnen.
Den sistnevnte, kom jo til slutt, 10 år senere i The Directors Cut.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Glemte å nevne, av ting man vil se langt mindre av, må jo shaky-cam nevnes.
Nå er jo ikke all bruk, elendig, men i perioder gikk det rimelig hardt til verks, og virker som den var over alt, i tv, musikkvideoer og film på tidlig 00-tallet og utover. Fikk jo ofte følelsen av at kameramann holdt på å få et skikkelig epileptisk anfall, hver gang helten skal frem med nevene, og man knapt ser hva som foregår, og mang en action og kampsport tilhenger, må jo ha vridd seg i sinne og lidelse, over hvor mye gode filmer som kasta bort tid og talent på slik håndtering av action og sloss scener på film.

Nå er det en stund siden man har sett en del nyere actionfilm, så mulig denne trenden er for lengst forbi, og får i så fall håpe at den forblir værende så.

MatsEn89

Legg inn av MatsEn89 »

Denne har vi sett litt for mange ganger, ja:


Hitherto

Legg inn av Hitherto »

Frank.N.Steen skrev: fre feb 04, 2022 1:51 pm Nå har jeg ikke sett alt (heller ingen planer for øyeblikket) av nyere action og eventyr filmer, men er vel blitt ganske så overmett, særlig innen action genren, da av det å se hvor lett, "spinkle" damer på knapt 40-50 kg, med klassisk innøvd "superhelt landing", etter hvert bidige hopp og sprett i lufta, samt null problemer med å banke skiten ut av muskelbunter som veier vel 3-4 ganger mer, og selvsagt når slaktingen er forbi, ser det oftest ut som at action heltinnene er mer klar for skoleballet eller catwalken, med knapt ei svettedråpe eller blodflekk å se.
Har irritert meg over det samme siden Zoe Saldana kjedet meg i hjel i Colombiana. Troverdighet var det lite av der i gården. Det var ti år siden, men siden den gang har det dukket opp langt flere eksempler som er mye verre. Det later til at det blir et krav om at kvinnelige karakterer skal være i stand til å kikke ææss, uavhengig om det gir mening eller ei. Jeg forstår mye av det handler om å unngå "damsel in distress" arketypen, men det burde finnes mer subtile løsninger.

At slossingen blir for perfekte og "ren" til å virke troverdig er jeg også enig i, særlig med den overveldende koreografien superhelt-filmene sliter med i dag. Kampscener vil alltid gi flashbacks til dans, men jeg savner noe av den råheten som følger med et realt slagsmål. Syntes for øvrig Atomic Blonde gjorde en god jobb her - Charlize Theron får skikkelig juling selv om hun redder dagen.


Ønsker meg forresten flere skrekkfilmer satt til en historisk setting. En slasherfilm fra det gamle Roma for eksempel.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Hitherto skrev: fre feb 18, 2022 4:04 pm At slossingen blir for perfekte og "ren" til å virke troverdig er jeg også enig i, særlig med den overveldende koreografien superhelt-filmene sliter med i dag. Kampscener vil alltid gi flashbacks til dans, men jeg savner noe av den råheten som følger med et realt slagsmål. Syntes for øvrig Atomic Blonde gjorde en god jobb her - Charlize Theron får skikkelig juling selv om hun redder dagen.

Ønsker meg forresten flere skrekkfilmer satt til en historisk setting. En slasherfilm fra det gamle Roma for eksempel.
Vakker og spektakulær koreografi i action og kampsport film, kan jo være ren kunst, om det gjøres av de rette folka. Men dessverre også noe der raskt kan bli litt for utvanna, om det blir litt vel mye gjenbruk, eller rettere sagt misbruk.

Ja, litt råere og kanskje desto mer uberegnelig action og sloss scener, er jo noe en godt kunne fått litt mer av på film.
Satt å tenkte litt på ei vanvittig tøff og meget minneverdig fight (var det fra Nick Nolte filmen, The Deep?) men, uansett, et stykke ut, har man to bamser av noen menn, som sloss på livet løs, inni et trangt fyr eller lager lokale, og her føler en virkelig at alt kan skje, og hvor de så benytter det de har tilgjengelig, utenom muskler og rå kraft, for å forsøke å drepe motstanderen.

Robert Tessier var ikke akkurat ukjent på den tiden, en tøff og rimelig ond fyr i mang en film, men i The Deep huskes han som en mer likandes og vennlig kjempe, hvert fall til nevnte fighten ankom. Umulig å glemme han fra klassikeren Hard Times (1975), hvor fighten mot Charles Bronson var et av dens store høydepunkter. Klart, der var jo ting kanskje noe mer "ensformig" med tanke på at helten blir litt for "overlegen", men The Deep er jamn og jævlig tøff, og undrer på om John Carpenter og Roddy Piper henta noen inspirasjon over i They Live (1988), som er nesten litt som en komisk parodi, av den fra The Deep.

En historisk slasher, det hadde vært absolutt av interesse.
Mulig det kanskje legges mest i retning London på 1800 og Jack the Ripper osv, men så har en jo litt lignende setting, som i mørke middelalderen, med In the Name of the Rose, kanskje ikke slasher, men definitivt en som skremte meg som guttunge.

Den tid, så var jo stemning og hele bybildet (London hvert fall) som skapt for skrekkfilm og slasher genren, så gjerne mer av den slags.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Dette blir mer rettet mot serier riktignok, men hater denne trenden om at det er et mysterium hos en av karakterene som man får små drypp av gjennom hele fortellingen.

Er dette godt gjennomført så er det ett ganske kraftig virkemiddel, som gjerne kan snu på alt. Problemet nå er at det virker som om at alle skal gjennomføre dette, og historien kunne vært like godt gjennomført (om ikke bedre) dersom man hadde fortalt alt på en gang tidlig i historien.

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

At det er en dødsdom når en av filmens/seriens side-helter er i ferd med å få livet på stell, med store planer for sin lyse fremtid - gjerne inkludert overstrømmende lykke over nylig å ha fått beskjed om famileforøkelse. Det kan vi godt se mindre av, sånn for ordens skyld.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Film»