Har dere katt? -Kattetråden

Svar
InternalExile

Har dere katt? -Kattetråden

Legg inn av InternalExile »

Mener FD bør ha en egen tråd om katter, så her er den.

Vi har verdens herligste katt, og det mener jeg. Håper dog andre vil si det samme om sin katt.

Han er adoptert. Kastrert hannkatt ca 10-12 år gammel. Det startet for 6 år siden da han hoppet inn på vår veranda og ville ha kos, mye kos. Kona ville gi han mat, men da sa jeg at det gjør vi ikke før vi har snakket med eier. Eieren var kjempe glad at han hadde funnet noen som ville gi han kos, de hadde ei hunkatt med to kattunger og en hund samt to små barn, og satte pris på om vi kunne ta vare på han.

Så da flyttet han inn til oss. :) Nå er han et familiemedlem. Jeg har hatt en del katter gjennom årene, både som barn og voksen, men aldri en som som denne. Det finnes ikke ett ondt gen i denne katten. Han var jo stueren da vi fikk han, og var derfor ganske mye ute, men likte å ligge med oss om natten og da ga han beskjed ved å klore på sengen når han måtte ut. Ja, klore, ikke mjaue, for de få ganger han gir lyd fra seg er når vi koker fisk og han kjenner lukten og venter å få det servert.

Katten har enorm personlighet og er nesten mer hund enn katt. Han elsker å gå turer med oss i nabolaget. Alltid bare en meter bak, og han gleder seg når han ser vi skal ut en tur. Har han vært ute i regnet og er våt, så kommer han og vil vi skal tørke han, om sommeren liker han at vi dusjer han. Så er han litt «sleip». Om jeg gir han litt godteri, så går han en runde rundt salongbordet og er tilbake og ber om mer, som om jeg ikke har gitt han noe. Men han maser aldri, han bare står og ser på deg.

Noe av det beste vi har investert i er en kattedør, og fått han «chipet», så nå kommer han og går som han vil, og lever opp til ryktet å være kongen i nabolaget. Og det er han, alle andre katter respekterer han, og de er det mange av her. Selv skjora har respekt for han, en nabo sendte en video hun tok av han som gikk ca. 1 meter fra skjora, han stoppet bare opp og så på skjora og gikk videre ;)

Nå er det vinter, kaldt ute og det blåser, så nå er han inne neste 24/7, bare ut for å gjøre sitt fornødne. Og han elsker kos, han ligger timesvis på fanget til matmor, han har behov for kroppskontakt og ligger minst 4 timer av gangen. Om sommeren er han ute nesten hele tiden og kommer bare inn for kos og mat.

Vi er ikke sikker på hvor gammel han er, og vet ikke om vi vil vite det. Men jeg har tenkt litt:
Hva om vi fikk tak i en kattunge som han kunne «lære opp»?
Noen som har erfaring med noe slikt?
Kanskje han er for gammel og satt til sitt.
Men vi håper nå vi får ha han en del år fremover, for bare det å se på han sove og vri litt på seg, senker pulsen sier treningsarmbåndet ;)

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

Jeg er misunnelig!
Jeg har veldig lyst på katt selv, men da må jeg møte en katt som ikke vil være ute.

Mange sier at katter ikke har personlighet, men de kan ikke ha tilbrakt mye tid med dem! De har bøttevis av personlighet, og er ikke redd for å vise den!

InternalExile

Legg inn av InternalExile »

missChance skrev: fre feb 04, 2022 7:39 pm Jeg er misunnelig!
Jeg har veldig lyst på katt selv, men da må jeg møte en katt som ikke vil være ute.

Mange sier at katter ikke har personlighet, men de kan ikke ha tilbrakt mye tid med dem! De har bøttevis av personlighet, og er ikke redd for å vise den!
Det er mulig å få innekatter, noen vil si det er dyreplageri at ikke katten kan gå ut, men de er oppdratt til å være inne og vil det.

De som påstår katter ikke har personlighet har ikke hatt katt. Vår katt er så smart, han vet hva han skal gjøre for å få det han vil.

Katten har vært ubeskrivelig å ha i disse korona tider.

Her er et bilde av gullgutten vår:

Bilde

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

InternalExile skrev: fre feb 04, 2022 7:58 pm
missChance skrev: fre feb 04, 2022 7:39 pm Jeg er misunnelig!
Jeg har veldig lyst på katt selv, men da må jeg møte en katt som ikke vil være ute.

Mange sier at katter ikke har personlighet, men de kan ikke ha tilbrakt mye tid med dem! De har bøttevis av personlighet, og er ikke redd for å vise den!
Det er mulig å få innekatter, noen vil si det er dyreplageri at ikke katten kan gå ut, men de er oppdratt til å være inne og vil det.

De som påstår katter ikke har personlighet har ikke hatt katt. Vår katt er så smart, han vet hva han skal gjøre for å få det han vil.

Katten har vært ubeskrivelig å ha i disse korona tider.

Her er et bilde av gullgutten vår:
Nydelig!

Ja, moren min har hatt to innekatter - begge hadde vært hjemløse og ville rett og slett ikke ut mer, så det går jo. Man må bare finne den rette katten :)

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Nei.

Lezah

Legg inn av Lezah »

Pøsj, jeg har møtt katter som er mer komplekse og lunefull enn visse mennesker.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

missChance skrev: fre feb 04, 2022 7:39 pm Jeg er misunnelig!
Jeg har veldig lyst på katt selv, men da må jeg møte en katt som ikke vil være ute.

Mange sier at katter ikke har personlighet, men de kan ikke ha tilbrakt mye tid med dem! De har bøttevis av personlighet, og er ikke redd for å vise den!
Da er trikset å skaffe en katt hos en av katteorganisasjonene, de kan finne den perfekte katten som ikke vil være ute (type katt som har vært hjemløs over tid og nå bare vil være innekatt).

Har hatt 3 katter i mange år, alle måtte avlives etter 9-11 år pga kreft, sykdom osv.
Det er nå 8 år siden siste katten måtte avlives, elsker katter, men orker ikke sorgen som følger med når de dør så da lever jeg heller uten.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

InternalExile skrev: fre feb 04, 2022 7:58 pm
missChance skrev: fre feb 04, 2022 7:39 pm Jeg er misunnelig!
Jeg har veldig lyst på katt selv, men da må jeg møte en katt som ikke vil være ute.

Mange sier at katter ikke har personlighet, men de kan ikke ha tilbrakt mye tid med dem! De har bøttevis av personlighet, og er ikke redd for å vise den!
Det er mulig å få innekatter, noen vil si det er dyreplageri at ikke katten kan gå ut, men de er oppdratt til å være inne og vil det.

De som påstår katter ikke har personlighet har ikke hatt katt. Vår katt er så smart, han vet hva han skal gjøre for å få det han vil.

Katten har vært ubeskrivelig å ha i disse korona tider.

Her er et bilde av gullgutten vår:

Bilde
Nydelig, jeg hadde også en oransje gutt 🤩

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

Fringegirl skrev: fre feb 04, 2022 8:32 pm
missChance skrev: fre feb 04, 2022 7:39 pm Jeg er misunnelig!
Jeg har veldig lyst på katt selv, men da må jeg møte en katt som ikke vil være ute.

Mange sier at katter ikke har personlighet, men de kan ikke ha tilbrakt mye tid med dem! De har bøttevis av personlighet, og er ikke redd for å vise den!
Da er trikset å skaffe en katt hos en av katteorganisasjonene, de kan finne den perfekte katten som ikke vil være ute (type katt som har vært hjemløs over tid og nå bare vil være innekatt).

Har hatt 3 katter i mange år, alle måtte avlives etter 9-11 år pga kreft, sykdom osv.
Det er nå 8 år siden siste katten måtte avlives, elsker katter, men orker ikke sorgen som følger med når de dør så da lever jeg heller uten.
Akkurat det tenker jeg også på.

Ja, jeg holder et øye med dyrebeskyttelsen, men de lar ikke kattunger bli innekatter, og så vil jeg helst ha en yngre katt - av ovennevnte grunn.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

Fikk en hund i fanget for en tid tilbake siden, så ble jeg nødt til å melde meg inn i en FB gruppe for savnede dyr lokalt, effektivt nok i all den tid det bare tok noen timer å finne eieren. Har aldri meldt meg ut, av en eller annen grunn, og jeg kan ikke konkludere med annet enn at det er over gjennomsnittet mange galninger som eier katter.

InternalExile

Legg inn av InternalExile »

Fringegirl skrev: fre feb 04, 2022 8:32 pm
missChance skrev: fre feb 04, 2022 7:39 pm Jeg er misunnelig!
Jeg har veldig lyst på katt selv, men da må jeg møte en katt som ikke vil være ute.

Mange sier at katter ikke har personlighet, men de kan ikke ha tilbrakt mye tid med dem! De har bøttevis av personlighet, og er ikke redd for å vise den!
Da er trikset å skaffe en katt hos en av katteorganisasjonene, de kan finne den perfekte katten som ikke vil være ute (type katt som har vært hjemløs over tid og nå bare vil være innekatt).

Har hatt 3 katter i mange år, alle måtte avlives etter 9-11 år pga kreft, sykdom osv.
Det er nå 8 år siden siste katten måtte avlives, elsker katter, men orker ikke sorgen som følger med når de dør så da lever jeg heller uten.
Det er vondt ja, men kona og jeg har en spesiell innstilling til det. Vår oppgave er å gi katten det best mulig liv vi kan, så når den dør så skal vi vite den har levd lykkelig. Og katten får alt som han vil. Han kan alltid velge mellom 4-5 typer godteri. Har tørrfor, våtfor og får fisk minst 3 dager i uken. Tror faktisk matbudsjettet hans er større enn våres ;)

InternalExile

Legg inn av InternalExile »

10 tegn på at katten din elsker deg
https://viivilla.no/kjaledyr/katt/10-te ... lsker-deg/

Det er sjeldent jeg finner lister som dette på nettet hvor jeg kan krysse av alle punkter :)

Punkt 8 er heldigvis sjeldent, punkt 9 hadde jeg ikke tenkt/hørt om før, men helt klart der. Punkt 7, så er tungen som sandpapir ;)

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

InternalExile skrev: tor feb 10, 2022 10:56 am 10 tegn på at katten din elsker deg
https://viivilla.no/kjaledyr/katt/10-te ... lsker-deg/

Det er sjeldent jeg finner lister som dette på nettet hvor jeg kan krysse av alle punkter :)

Punkt 8 er heldigvis sjeldent, punkt 9 hadde jeg ikke tenkt/hørt om før, men helt klart der. Punkt 7, så er tungen som sandpapir ;)
Ja har opplevde alle disse tegnene, den ene av kattene mine var utrolig glad i å dytte hodet sitt mot mitt, det var headbanging mange ganger daglig 😂

Queenie

Legg inn av Queenie »

InternalExile skrev: lør feb 05, 2022 11:23 am
Fringegirl skrev: fre feb 04, 2022 8:32 pm
missChance skrev: fre feb 04, 2022 7:39 pm Jeg er misunnelig!
Jeg har veldig lyst på katt selv, men da må jeg møte en katt som ikke vil være ute.

Mange sier at katter ikke har personlighet, men de kan ikke ha tilbrakt mye tid med dem! De har bøttevis av personlighet, og er ikke redd for å vise den!
Da er trikset å skaffe en katt hos en av katteorganisasjonene, de kan finne den perfekte katten som ikke vil være ute (type katt som har vært hjemløs over tid og nå bare vil være innekatt).

Har hatt 3 katter i mange år, alle måtte avlives etter 9-11 år pga kreft, sykdom osv.
Det er nå 8 år siden siste katten måtte avlives, elsker katter, men orker ikke sorgen som følger med når de dør så da lever jeg heller uten.
Det er vondt ja, men kona og jeg har en spesiell innstilling til det. Vår oppgave er å gi katten det best mulig liv vi kan, så når den dør så skal vi vite den har levd lykkelig. Og katten får alt som han vil. Han kan alltid velge mellom 4-5 typer godteri. Har tørrfor, våtfor og får fisk minst 3 dager i uken. Tror faktisk matbudsjettet hans er større enn våres ;)
Vitner om mye empati :) Man kan si mye om folk ift hvordan de behandler dyr.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Har to, brukte 5 måneder på å la dem bli trygge på hverandre og i dag er de bestekompiser. Beste musejegerne som finnes.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Fringegirl :
Det er mulig å få innekatter, noen vil si det er dyreplageri at ikke katten kan gå ut, men de er oppdratt til å være inne og vil det.
-------------------------------------------------------------------------------------
Innekatt er bra. Da er det ihvertfall 1 katt mindre som deltar i den årlige fuglemassakren i hekketiden.

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

Ah, når man har katt, og aldri igjen får gå på do alene 😂

InternalExile

Legg inn av InternalExile »

Queenie skrev: tor feb 10, 2022 12:00 pm
InternalExile skrev: lør feb 05, 2022 11:23 am
Fringegirl skrev: fre feb 04, 2022 8:32 pm

Da er trikset å skaffe en katt hos en av katteorganisasjonene, de kan finne den perfekte katten som ikke vil være ute (type katt som har vært hjemløs over tid og nå bare vil være innekatt).

Har hatt 3 katter i mange år, alle måtte avlives etter 9-11 år pga kreft, sykdom osv.
Det er nå 8 år siden siste katten måtte avlives, elsker katter, men orker ikke sorgen som følger med når de dør så da lever jeg heller uten.
Det er vondt ja, men kona og jeg har en spesiell innstilling til det. Vår oppgave er å gi katten det best mulig liv vi kan, så når den dør så skal vi vite den har levd lykkelig. Og katten får alt som han vil. Han kan alltid velge mellom 4-5 typer godteri. Har tørrfor, våtfor og får fisk minst 3 dager i uken. Tror faktisk matbudsjettet hans er større enn våres ;)
Vitner om mye empati :) Man kan si mye om folk ift hvordan de behandler dyr.
Takker, tar det som et kompliment. :) Det finnes kulturer/samfunn som ikke har et forhold til kjæledyr, men lar den ligge. Ønsker ikke avspore tråden med de. Heller et bilde til av katten:

Bilde

Her legger han seg flat :D Vi har varme i gulvet, så han liker seg der enkelte ganger.

InternalExile

Legg inn av InternalExile »

missChance skrev: tor feb 10, 2022 12:16 pm Ah, når man har katt, og aldri igjen får gå på do alene 😂
He he, badet er eneste rommet han ikke følger oss etter. Derfor må han bæres inn når vi dusjer han om sommeren.

olek1970

Legg inn av olek1970 »

InternalExile skrev: fre feb 04, 2022 7:58 pm
missChance skrev: fre feb 04, 2022 7:39 pm Jeg er misunnelig!
Jeg har veldig lyst på katt selv, men da må jeg møte en katt som ikke vil være ute.

Mange sier at katter ikke har personlighet, men de kan ikke ha tilbrakt mye tid med dem! De har bøttevis av personlighet, og er ikke redd for å vise den!
Det er mulig å få innekatter, noen vil si det er dyreplageri at ikke katten kan gå ut, men de er oppdratt til å være inne og vil det.

De som påstår katter ikke har personlighet har ikke hatt katt. Vår katt er så smart, han vet hva han skal gjøre for å få det han vil.

Katten har vært ubeskrivelig å ha i disse korona tider.

Her er et bilde av gullgutten vår:

Bilde
Så nydelig pusegutt😻😻😻 ligner veldig på min Rufus😊

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Dette er fra januar i år, da mattilsynet etter lang tids katteterror i nabolaget omsider fanget og fjernet store mengder katter.
https://www.dagsavisen.no/demokraten/ny ... r-anmeldt/
Nabolaget følte seg lettet, trodde det vanvittige problemet var løst.
Men nei, da. Dyremishandleren har siden det klart å gjenoppbygge kattestanden, og nå formerer de seg igjen i et voldsomt tempo.
Det omtales i lokalavisene her, men det er lite vits i å legge inn linker siden alt er bak betalingsmuren.
https://www.f-b.no/desperate-naboer-for ... 59-2379924
Håper katteelskere her sammen med meg er med og fordømmer dette vanviddet.

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

fargeblind skrev: man apr 18, 2022 10:45 am Dette er fra januar i år, da mattilsynet etter lang tids katteterror i nabolaget omsider fanget og fjernet store mengder katter.
https://www.dagsavisen.no/demokraten/ny ... r-anmeldt/
Nabolaget følte seg lettet, trodde det vanvittige problemet var løst.
Men nei, da. Dyremishandleren har siden det klart å gjenoppbygge kattestanden, og nå formerer de seg igjen i et voldsomt tempo.
Det omtales i lokalavisene her, men det er lite vits i å legge inn linker siden alt er bak betalingsmuren.
https://www.f-b.no/desperate-naboer-for ... 59-2379924
Håper katteelskere her sammen med meg er med og fordømmer dette vanviddet.
Mattilsynet er frustrerende impotente når det gjelder slike saker. Denne personen bør stoppes kontant.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

missChance skrev: man apr 18, 2022 12:02 pm
fargeblind skrev: man apr 18, 2022 10:45 am Dette er fra januar i år, da mattilsynet etter lang tids katteterror i nabolaget omsider fanget og fjernet store mengder katter.
https://www.dagsavisen.no/demokraten/ny ... r-anmeldt/
Nabolaget følte seg lettet, trodde det vanvittige problemet var løst.
Men nei, da. Dyremishandleren har siden det klart å gjenoppbygge kattestanden, og nå formerer de seg igjen i et voldsomt tempo.
Det omtales i lokalavisene her, men det er lite vits i å legge inn linker siden alt er bak betalingsmuren.
https://www.f-b.no/desperate-naboer-for ... 59-2379924
Håper katteelskere her sammen med meg er med og fordømmer dette vanviddet.
Mattilsynet er frustrerende impotente når det gjelder slike saker. Denne personen bør stoppes kontant.
hehehe....ja, mattilsynet har foreslått for de frustrerte naboene at de skal sette opp kattefeller selv, og ta med kattene til dyrlegen. Hørt på makan???

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Mattilsynet er inkompetent i alle saker. Det har jo stått i media om hvilke prioriteringer de velger, og hvilke de driter i pga latterlig lav kapasitet.

Jeg elsker katter, men det burde vært lovpålagt med id og kastrering på alle katter (unntak for avl og rasekatter).

Slik det er nå så er det unødvendig mye lidelser rundt omkring.

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

Denne var rundt huset høsten 2012. Den var ikke mer enn ca. 2 måneder gammel og levde på en gammel inntørket ost den hadde funnet i et hull i søppelet. Aner ikke hvor den kom fra, men har gjort meg noen tanker om muligheter. Etter noen dager klarte jeg å få den inn, slik at den fikk tørke og varme seg. Her er den litt over ett år gammel, og omtrent i august blir den 10. Man kan se den har kopiert matfar hvordan man skal ligge i sofaen. Eneste forskjell er at matfar har et trådløst tastatur liggende på magen. :D
Bilde

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2632
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

B.E. skrev: tir jun 14, 2022 7:31 pm Denne var rundt huset høsten 2012. Den var ikke mer enn ca. 2 måneder gammel og levde på en gammel inntørket ost den hadde funnet i et hull i søppelet. Aner ikke hvor den kom fra, men har gjort meg noen tanker om muligheter. Etter noen dager klarte jeg å få den inn, slik at den fikk tørke og varme seg. Her er den litt over ett år gammel, og omtrent i august blir den 10. Man kan se den har kopiert matfar hvordan man skal ligge i sofaen. Eneste forskjell er at matfar har et trådløst tastatur liggende på magen. :D
Bilde
Nei, jeg har ikke katt. Men jeg har hund - en rasehund. Han er en ekte, renraset sofahund!

Mvh

BE (uten punktum)

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

BlackEagle skrev: ons jun 15, 2022 7:34 pm
B.E. skrev: tir jun 14, 2022 7:31 pm Denne var rundt huset høsten 2012. Den var ikke mer enn ca. 2 måneder gammel og levde på en gammel inntørket ost den hadde funnet i et hull i søppelet. Aner ikke hvor den kom fra, men har gjort meg noen tanker om muligheter. Etter noen dager klarte jeg å få den inn, slik at den fikk tørke og varme seg. Her er den litt over ett år gammel, og omtrent i august blir den 10. Man kan se den har kopiert matfar hvordan man skal ligge i sofaen. Eneste forskjell er at matfar har et trådløst tastatur liggende på magen. :D
Bilde
Nei, jeg har ikke katt. Men jeg har hund - en rasehund. Han er en ekte, renraset sofahund!

Mvh

BE (uten punktum)
Renraset sofahund, ja. Er det en blanding av sofagris og fårehund?

Da jeg var yngre hadde vi både hund og katt hjemme hos mine foreldre. Av og til fikk hunden brystmelk. Da pleide den yngste huskatten å utnytte situasjonen ved snike til seg melk av hunden, uten at hunden hadde noen problemer med det.

Men det var en meget spesiell og hyggelig bikkje som ble omlag 17-18 år før den ble mett av dager. Da var den ganske grå rundt snuten og hadde begynt å bli både tunghørt, svaksynt og dårlig til beins. Tror den var blanding av ganske mye rart. Tipper det var en shepard-doberman-golden retriever-border collie :lol:

LANISTA

Legg inn av LANISTA »

Her har dere uansett seks katter jeg hadde valgt å unngå. Tror faktisk jeg hadde valgt å kjøre et par kilometere ekstra for å unngå dem. Står vi mennesker bak all ondskap? For en herlig naiv tro. Vi kommer også fra et tre av forfedre:)
Kanskje ikke akkurat fra løver, men nå er det løver det dreier seg om. Hannløver "gone wrong."
Hvis vi kan tro dette klippet. I så fall kan vi tegneseriemessig kalle disse seks for naziløver?
h[url]ttps://www.youtube.com/watch?v=uEnJA3Mrlg8[/url]

Ormen den lange

Legg inn av Ormen den lange »

Jeg har ikke katt, men jeg har hatt. :lol:

Brukeravatar
4pLaY
Sysop
Innlegg: 1457

Legg inn av 4pLaY »

Har hatt katter i hele min barndom/ungdomstid, men det er mange år siden jeg har hatt en nå, har dog hatt et par hunder siden den tid og har enda en. Så kom jeg over denne flotte karen. Han flyttet inn for 2 dager siden.

Bilde

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Dyr»