Oppvarmingen stopper ikke i 2100

Svar
kristofferbd

Oppvarmingen stopper ikke i 2100

Legg inn av kristofferbd »

Man vet svært lite om tilbakekoblingsmekanismene som blir utløst av klimaendringene. Selv med klimanøytralitet kan det ikke utelukkes at vi har passert «point of no return». Kloden var flere gradere varmere sist gang vi hadde så stor konsentrasjon av klimagasser i atmosfæren.

Vi har fokus på 2100, men hva skjer hvis kloden er 2,5-3 grader varmere (som nå er mest sannsynlig) om 79 år, om 179 år?

Om barnebarna våre vokser opp i en tre garder varmere verden, kan det godt hende at tipptippoldebarna vokser opp i et klimatisk helvete. Kanskje de ikke vokser opp i det hele tatt.

Nå får jeg sikkert motbør for å ha startet ennå et «alarmistrom». Men forskningen er krystallklar. Vi tar livet av fremtidige generasjoner om vi ikke stopper utslippene.

startelver

Legg inn av startelver »

At klimaet er i endring vet vi , men alt er ikke menneskeskapt.
Nå skal ikke jeg ta den diskusjonen lengre, hele verden er jo i ferd med å skjønne alvoret, selv om det kan virke det går langsomt.

Vedrørende fremtidige generasjoner og hvordan jordkloden er om 3-400 år føler jeg ikke vi skal ta på oss skylda for, det er godt mulig man kan bygge ut romstasjoner på Mars og at menneskeheten engang i fremtiden vil kolonisere andre planeter.

Og som du sier , er vi på "point of no return" får man heller vurdere andre alternativer etterhvert. Vi sliter også med en overbefolkning , det er en grense for hva jordkloden tåler.

Noen mennesker kan velge å la seg bekymre over dette hver eneste dag, mens andre har et mer avslappet forhold til det.
"Jeg vil ikke ødelegge fremtiden for mine barnebarn" er en strofe som ofte går igjen. Så spørs det hvor stort fotavtrykket ditt egentlig er i forhold til alt annet

At alle har et personlig ansvar kan vi være enige om.

NoDabForYou
Innlegg: 1951

Legg inn av NoDabForYou »

Tror dere har godt av å lese denne.

https://forskning.no/historie-klima/den ... PRx_HipZz8

Gammel artikkel men like aktuell i dag som for 14 år siden.

espandis

Legg inn av espandis »

Tror ikke at dem som ønsker å redde verden fra klimakatastrofe er så konsistente i å tenke på barnas beste. I samme åndedrag vil de ha 100% av befolkningen vaksinert med DNA endrende teknologi. Og det er flere slike vaksiner i emning. Til slutt, så er det ikke sikkert at våre barnebarn er mennesker. Kanskje de ikke trenger dette klimaet om 100 år? Kanskje de også puster helt fint på den tynne atmosfæren på Mars.

Transhumanismen er like mye en trussel mot det naturlige mennesket som klimaet er.
Men klimaet er ikke nødvendigvis en trussel mot det transhumane mennesket som har "forbedret" DNA.

Kanskje det er poenget?

kristofferbd

Legg inn av kristofferbd »

Spredning av konspi-vås har alltid vært destruktivt.

Sett deg inn i mRna-vaksinene før du kommer med tull.

espandis

Legg inn av espandis »

Hjelper å oppføre seg med folkeskikk i diskusjon. Det er min mening, og samtidig mange andre - inkludert forskere og Nobel-pris vinnere som er enige i dette perspektivet. Da hjelper det lite på vår overbevisning om du ser konspi-vås rundt deg. Faktum er at det er den type holdning du har til andre som gjør at vi får polarisering - og mistro til narrativene som vitterlig florerer. Og narrativene er *virkelig* resultat av konspirasjoner, og ikke konspi-vås. Like mye som vaksinasjonsprogrammet vi står overfor. Og klima-kampanjene. Alt er verktøy for å utslette demokratiet og erstatte det med ortodoksi.

NoDabForYou
Innlegg: 1951

Legg inn av NoDabForYou »

kristofferbd skrev: man jul 19, 2021 6:25 pm Spredning av konspi-vås har alltid vært destruktivt.

Sett deg inn i mRna-vaksinene før du kommer med tull.
Jeg håper at dette forumet har en mer tolerant stil ovenfor alternativ tenkning. Kunnskapsløs skråsikkerhet er ikke konstruktivt. Følg ditt eget råd....

NoDabForYou
Innlegg: 1951

Legg inn av NoDabForYou »

espandis skrev: man jul 19, 2021 8:40 pm Hjelper å oppføre seg med folkeskikk i diskusjon. Det er min mening, og samtidig mange andre - inkludert forskere og Nobel-pris vinnere som er enige i dette perspektivet. Da hjelper det lite på vår overbevisning om du ser konspi-vås rundt deg. Faktum er at det er den type holdning du har til andre som gjør at vi får polarisering - og mistro til narrativene som vitterlig florerer. Og narrativene er *virkelig* resultat av konspirasjoner, og ikke konspi-vås. Like mye som vaksinasjonsprogrammet vi står overfor. Og klima-kampanjene. Alt er verktøy for å utslette demokratiet og erstatte det med ortodoksi.

Meget bra innlegg og spot on.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Det sies at den vanlige hetebølgen som alltid kommer i middelhavsområdet på denne tiden av året er litt heftigere enn det vanlige.

Jobs
Innlegg: 451

Legg inn av Jobs »

Hvilken verden lever disse mgd folka ? Tror de at Norge er hele verden ? De må ta seg en bolle,At noen i det hele tatt stemmer på noe så vrøvel parti er for meg en gåte.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/polit ... t-i-sommer

Investor

Legg inn av Investor »

Sett Dax18 i kveld, om FNs klimarapport. For det første, væær så snill og ikke gi Lan Marie taletid i Stortinget til høsten, hvis hun kommer inn, så hun ikke blamerer seg mer nå. Hun er jo helt hysterisk, og ser overhodet ikke det store bildet i denne diskusjonen! Hun maler i vei med den samme leksa om og om og om igjen, om at hvis ikke vi, VI i Norge, kutter alle utslipp nærmest over natten, så er det slutt på verden.
Jeg er såååå lei av dette narrativet, at verdens utslipp vil gå ned bare vi her hjemme slutter å lete etter olje og gass!

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Investor skrev: tir aug 10, 2021 12:15 am Sett Dax18 i kveld, om FNs klimarapport. For det første, væær så snill og ikke gi Lan Marie taletid i Stortinget til høsten, hvis hun kommer inn, så hun ikke blamerer seg mer nå. Hun er jo helt hysterisk, og ser overhodet ikke det store bildet i denne diskusjonen! Hun maler i vei med den samme leksa om og om og om igjen, om at hvis ikke vi, VI i Norge, kutter alle utslipp nærmest over natten, så er det slutt på verden.
Jeg er såååå lei av dette narrativet, at verdens utslipp vil gå ned bare vi her hjemme slutter å lete etter olje og gass!
Lan Marie Berg er neppe så dum at hun tror Norge alene kan redde verden. Det hun mener er nok at vi her i Norge ikke kan kreve og vente at de virkelig store forurenserne som USA, Kina oa. skal redusere sitt forbruk og sine utslipp, dersom vi ikke selv gjør det samme.Hun krever med andre ord det samme av Norge som hun krever av resten av verden.

Hvilken troverdighet har vi, dersom vi ber USA og Kina redusere sine utslipp, og ikke vi selv gjør det samme?

Investor

Legg inn av Investor »

Seriøst, tror du virkelig at Kina, India og de andre superforurenserne ser på Norge og sier: Hey, se hva Norge gjør, nå må vi jammen ta oss sammen dere!?
Sannheten er at Kina vil fortsette å forurense da de argumenterer med at de må siden de er et utviklingsland. Mens vi iflg MDG må fase ut oljen umiddelbart. Men de enorme følgene det får for den velferdsstaten vi har bygd opp gjennom år. DET er dumt det!

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Investor skrev: ons aug 11, 2021 12:25 pm Seriøst, tror du virkelig at Kina, India og de andre superforurenserne ser på Norge og sier: Hey, se hva Norge gjør, nå må vi jammen ta oss sammen dere!?
Sannheten er at Kina vil fortsette å forurense da de argumenterer med at de må siden de er et utviklingsland. Mens vi iflg MDG må fase ut oljen umiddelbart. Men de enorme følgene det får for den velferdsstaten vi har bygd opp gjennom år. DET er dumt det!
Nei jeg tror ikke ett eneste øyeblikk at superforurensere som Kina, India etc., eller noe som helst annet land, bryr seg om hva Norge gjør. De ofrer nok ikke Norge en tanke.

Jeg er ganske sikker på at heller ikke Lan Marie Berg tror at noen forurensere bryr seg om hva Norge sier og gjør.

Det hele er så enkelt som at man ikke kan kreve noe av andre som man selv ikke er villig til å gjøre. Hvis Norge krever at superforurensere som Kina, India, USA skal redusere sine utslipp, må Norge gjøre det samme selv for å ha noen troverdighet. At Norges utslipp er for en dråpe i havet sammenlignet med disse landene, er helt uvesentlig.

startelver

Legg inn av startelver »

Ikke la dere lurer av klimahysteriet.

Om 50 år sitter vi her fortsatt og koser oss i finværet.

Investor

Legg inn av Investor »

Karatel skrev: ons aug 11, 2021 6:24 pm
Investor skrev: ons aug 11, 2021 12:25 pm Seriøst, tror du virkelig at Kina, India og de andre superforurenserne ser på Norge og sier: Hey, se hva Norge gjør, nå må vi jammen ta oss sammen dere!?
Sannheten er at Kina vil fortsette å forurense da de argumenterer med at de må siden de er et utviklingsland. Mens vi iflg MDG må fase ut oljen umiddelbart. Men de enorme følgene det får for den velferdsstaten vi har bygd opp gjennom år. DET er dumt det!
Nei jeg tror ikke ett eneste øyeblikk at superforurensere som Kina, India etc., eller noe som helst annet land, bryr seg om hva Norge gjør. De ofrer nok ikke Norge en tanke.

Jeg er ganske sikker på at heller ikke Lan Marie Berg tror at noen forurensere bryr seg om hva Norge sier og gjør.

Det hele er så enkelt som at man ikke kan kreve noe av andre som man selv ikke er villig til å gjøre. Hvis Norge krever at superforurensere som Kina, India, USA skal redusere sine utslipp, må Norge gjøre det samme selv for å ha noen troverdighet. At Norges utslipp er for en dråpe i havet sammenlignet med disse landene, er helt uvesentlig.
Jammen poenget er jo at det vi krever av disse landene, det vil de jo ikke oppfylle!
Og så skal vi liksom være flinkeste gutten i klassen og ofre vår velferdsstat ved å fase ut olja for tidlig, samtidig som gulfstatene bare skrur opp kranene for å dekke behovet for olje og gass? Er det mulig å være så naiv?

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Investor skrev: tor aug 12, 2021 1:10 am
Karatel skrev: ons aug 11, 2021 6:24 pm
Investor skrev: ons aug 11, 2021 12:25 pm Seriøst, tror du virkelig at Kina, India og de andre superforurenserne ser på Norge og sier: Hey, se hva Norge gjør, nå må vi jammen ta oss sammen dere!?
Sannheten er at Kina vil fortsette å forurense da de argumenterer med at de må siden de er et utviklingsland. Mens vi iflg MDG må fase ut oljen umiddelbart. Men de enorme følgene det får for den velferdsstaten vi har bygd opp gjennom år. DET er dumt det!
Nei jeg tror ikke ett eneste øyeblikk at superforurensere som Kina, India etc., eller noe som helst annet land, bryr seg om hva Norge gjør. De ofrer nok ikke Norge en tanke.

Jeg er ganske sikker på at heller ikke Lan Marie Berg tror at noen forurensere bryr seg om hva Norge sier og gjør.

Det hele er så enkelt som at man ikke kan kreve noe av andre som man selv ikke er villig til å gjøre. Hvis Norge krever at superforurensere som Kina, India, USA skal redusere sine utslipp, må Norge gjøre det samme selv for å ha noen troverdighet. At Norges utslipp er for en dråpe i havet sammenlignet med disse landene, er helt uvesentlig.
Jammen poenget er jo at det vi krever av disse landene, det vil de jo ikke oppfylle!
Og så skal vi liksom være flinkeste gutten i klassen og ofre vår velferdsstat ved å fase ut olja for tidlig, samtidig som gulfstatene bare skrur opp kranene for å dekke behovet for olje og gass? Er det mulig å være så naiv?
Hva Norge krever, er det ingen ute i verden som bryr seg om, og dette vet nok også Lan Marie Berg utmerket hun også.Men man kan uansett ikke be andre gjøre noe man selv ikke er villig til å gjøre.

Hvor naiv Lan Marie Berg er eller ikke er, kan ikke jeg uttale meg om, men dum tror jeg ikke hun er.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Da er europarekorden offisielt slått. Det er for første gang i historien blitt målt og registrert hele 48,8 grader, og det var på Sicilia i dag. Målingen er bekreftet og godkjent av øyas meteorologiske institutt som den høyeste kvalitetssikrede måling noensinne i Europa.

FROG

Legg inn av FROG »

Det hele er så enkelt som at man ikke kan kreve noe av andre som man selv ikke er villig til å gjøre. Hvis Norge krever at superforurensere som Kina, India, USA skal redusere sine utslipp, må Norge gjøre det samme selv for å ha noen troverdighet. At Norges utslipp er for en dråpe i havet sammenlignet med disse landene, er helt uvesentlig.
[/quote]

Nei Norge er et oljeproduserende land som produserer olje som hele verden faktisk trenger. Kina kommer aldri til å redusere noe utslipp uansett. Kutter Norge sin oljeproduksjon girer andre land opp sin. Løpet de neste 50 årene blir akkurat det samme for kloden uansett. Norge går glipp av enorme inntekter på et produkt verden vil trenge i uoverskulelig fremtid.
Det hele er lite gjennomtenkt fra MGD, men det ligger også andre ting bak her som jeg ikke gidder nevne en gang. Ekstremistisk sosialistisk tankegang. Ingen av disse menneskene retter et kritisk blikk mot Kina og India. De får holde på.
Vil man virkelig kutte utslipp? Da er det klesindustrien og ditt forbruk på dette du bør se litt på. Sammen med alt annet forbruk som overhodet ikke har noe annet nytte en å fore Kina med penger. Hus og hytte er overfylt av drit som man ikke trenger. Nei man trenger faktisk ikke overdådige hus, overdådige hytter, overdådige biler og overdådige båter. Heller ikke reise annenhver helg på ferie til storbyer og 4 ganger til syden i året. Legg inn støtet der! Ikke på oljeproduksjonen.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

FROG skrev: tor aug 12, 2021 9:05 pm Det hele er så enkelt som at man ikke kan kreve noe av andre som man selv ikke er villig til å gjøre. Hvis Norge krever at superforurensere som Kina, India, USA skal redusere sine utslipp, må Norge gjøre det samme selv for å ha noen troverdighet. At Norges utslipp er for en dråpe i havet sammenlignet med disse landene, er helt uvesentlig.
Nei Norge er et oljeproduserende land som produserer olje som hele verden faktisk trenger. Kina kommer aldri til å redusere noe utslipp uansett. Kutter Norge sin oljeproduksjon girer andre land opp sin. Løpet de neste 50 årene blir akkurat det samme for kloden uansett. Norge går glipp av enorme inntekter på et produkt verden vil trenge i uoverskulelig fremtid.
Det hele er lite gjennomtenkt fra MGD, men det ligger også andre ting bak her som jeg ikke gidder nevne en gang. Ekstremistisk sosialistisk tankegang. Ingen av disse menneskene retter et kritisk blikk mot Kina og India. De får holde på.
Vil man virkelig kutte utslipp? Da er det klesindustrien og ditt forbruk på dette du bør se litt på. Sammen med alt annet forbruk som overhodet ikke har noe annet nytte en å fore Kina med penger. Hus og hytte er overfylt av drit som man ikke trenger. Nei man trenger faktisk ikke overdådige hus, overdådige hytter, overdådige biler og overdådige båter. Heller ikke reise annenhver helg på ferie til storbyer og 4 ganger til syden i året. Legg inn støtet der! Ikke på oljeproduksjonen.
[/quote]

Joda, er er veldig mye vi ikke trenger og fint kan greie oss uten. Sokrates skal, etter en tur på torget i Athen, ha takket gudene fordi det var så mange ting han ikke trengte.

Du kan starte med å kvitte deg med din datamaskin, du klarer deg helt fint uten.

FROG

Legg inn av FROG »

[Joda, er er veldig mye vi ikke trenger og fint kan greie oss uten. Sokrates skal, etter en tur på torget i Athen, ha takket gudene fordi det var så mange ting han ikke trengte.

Du kan starte med å kvitte deg med din datamaskin, du klarer deg helt fint uten.
[/quote]

Har ikke datamaskin :) Bruker et nettbrett for å spare miljøet :) Du kan fint ha en datamaskin, men foreldrene dine bør låse den inn når de ikke har deg under oppsikt :)

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

FROG skrev: tor aug 12, 2021 9:20 pm [Joda, er er veldig mye vi ikke trenger og fint kan greie oss uten. Sokrates skal, etter en tur på torget i Athen, ha takket gudene fordi det var så mange ting han ikke trengte.

Du kan starte med å kvitte deg med din datamaskin, du klarer deg helt fint uten.
Har ikke datamaskin :) Bruker et nettbrett for å spare miljøet :) Du kan fint ha en datamaskin, men foreldrene dine bør låse den inn når de ikke har deg under oppsikt :)
[/quote]

Du greier deg fint uten nettbrett også. Hvis det er mine foreldre du mener, så gikk de i sin grav lenge før internett og moderne datamaskiner var oppfunnet.

Brukeravatar
Xpoolman
Innlegg: 1252

Legg inn av Xpoolman »

fargeblind skrev: tor aug 12, 2021 8:58 pm Da er europarekorden offisielt slått. Det er for første gang i historien blitt målt og registrert hele 48,8 grader, og det var på Sicilia i dag. Målingen er bekreftet og godkjent av øyas meteorologiske institutt som den høyeste kvalitetssikrede måling noensinne i Europa.
Ikke noe offisiell temperatur det nei.
En bonde i nærheten av Cyracuse som har målt det.
https://news.un.org/en/story/2021/08/1097622
Den nærmeste offisielle målestasjonen på flyplassen i Catania registrerte 44 grader som maksimum.
https://www.wunderground.com/history/we ... acuse/LICC

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Juli måned var den varmeste måneden som noensinne er registrert i verden, melder USAs hav- og luftetat NOAA.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

sertono skrev: fre aug 13, 2021 8:06 pm Juli måned var den varmeste måneden som noensinne er registrert i verden, melder USAs hav- og luftetat NOAA.
Jeg antar at det snart dukker opp en graf her som viser at det var varmere før ;-)

Brukeravatar
Xpoolman
Innlegg: 1252

Legg inn av Xpoolman »

sertono skrev: fre aug 13, 2021 8:06 pm Juli måned var den varmeste måneden som noensinne er registrert i verden, melder USAs hav- og luftetat NOAA.
Det mener NOAA mens NASA mener det var den nest varmeste etter juli 2019, og det Europeiske værsenteret, ECMWF, mener at både juli 2016 og juli 2019 var varmere.
Men dersom man ser på normaltemperaturene måned for måned havner årets juli nede på en 26. plass i henhold til NASA og på en 48. plass i henhold til ECMWF.
Grafer kan jeg godt presentere fargeblind men de bryr ikke du deg om likevel :lol:

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Xpoolman skrev: lør aug 14, 2021 8:14 am
sertono skrev: fre aug 13, 2021 8:06 pm Juli måned var den varmeste måneden som noensinne er registrert i verden, melder USAs hav- og luftetat NOAA.
Det mener NOAA mens NASA mener det var den nest varmeste etter juli 2019, og det Europeiske værsenteret, ECMWF, mener at både juli 2016 og juli 2019 var varmere.
Men dersom man ser på normaltemperaturene måned for måned havner årets juli nede på en 26. plass i henhold til NASA og på en 48. plass i henhold til ECMWF.
Grafer kan jeg godt presentere fargeblind men de bryr ikke du deg om likevel :lol:
Så lenge du kan "bekrefte" at det var varmere før, er jeg tilfreds med at du holder stilen. Vi lever jo tross alt på en klode som opplever global nedkjøling. :geek:

Brukeravatar
Xpoolman
Innlegg: 1252

Legg inn av Xpoolman »

fargeblind skrev: lør aug 14, 2021 1:48 pm
Så lenge du kan "bekrefte" at det var varmere før, er jeg tilfreds med at du holder stilen. Vi lever jo tross alt på en klode som opplever global nedkjøling. :geek:
Helt greit det :lol:

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Hvor havner egentlig 2018 på sånne statistikker?

Brukeravatar
Xpoolman
Innlegg: 1252

Legg inn av Xpoolman »

Chromeback skrev: lør aug 14, 2021 1:53 pm Hvor havner egentlig 2018 på sånne statistikker?
Globalt mener du ?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Miljø og Klima»