Hvem blir frelst?

Svar
Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1046
Sted: Bergen

Hvem blir frelst?

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

EN PROFETI?

Den tredje verdenskrig bryter ut i Europa. Nato, EU og USA får en krig på to fronter når Kina okkuperer Taiwan på samme tid som Russland angriper Ukraina.
Pandemien går ut av kontroll når en ny variant med høy smitteeffekt og høy dødelighet bryter ut.
En miljøkatastrofe som rammer Jorden akselerer og bringer naturen ut av orden og skaper fryktelige ødeleggelser.

Vi må innse at det går mot slutten av menneskehetens dominans på denne kloden. Vi har ødelagt for oss selv med vår ubegrensede egoisme. Hvor går vi hen når døden sveiper over jorden og dreper alt liv? Vil noen som helst overleve? Det står skrevet i Bibelen at om Gud ikke hadde forkortet den tiden vi nå står foran, da ville ikke noen blitt frelst, men for de uskyldiges skyld forkortes altså tiden. Hva betyr det?
Jeg profeterer at Jesu nye kjærlighetsbud, at du skal elske din neste høyere enn deg selv, vil vinne fram i den siste tid, og det er bare dem som lever opp til budet som vil bli frelst.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Blir det en krig
så blir det en kort og arti
fin liten krig.

Som begynner på manda og slutter på torsdag
sånn at helga ikke blir ødelagt.

Men enig i at vi må ta vare på hverandre. Selv om jeg ikke tror det vil påvirke hvordan vi får det i en eventuell ettertid.
Sist redigert av PapaSmurf den søn feb 06, 2022 10:15 am, redigert 2 ganger totalt.

MadBum

Legg inn av MadBum »

Enig med trådstarter

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Hvis menneskeheten blir utryddet, hvem skal da tro på gud?

Dør gud dersom ingen tror?

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

newsflash skrev: søn feb 06, 2022 10:14 am Hvis menneskeheten blir utryddet, hvem skal da tro på gud?

Dør gud dersom ingen tror?
Jeg tror verden hadde blitt et bedre sted uten religion.

Mitt håp er at om man i fremtiden kniser og ler av de som trodde på tusenvis av år gamle historier fra Midt-Østen på samme måte som vi i dag ser på de som trodde på tusser og troll før i tiden.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6692

Legg inn av Karatel »

Arne Magnus Aasen skrev: søn feb 06, 2022 10:10 am Jeg profeterer at Jesu nye kjærlighetsbud, at du skal elske din neste høyere enn deg selv, vil vinne fram i den siste tid, og det er bare dem som lever opp til budet som vil bli frelst.
Jesus sier ikke at du skal elske din neste høyere enn deg selv, han sier at du skal elske din neste som deg selv.

Da er spørsmålet hvem din neste er. I den greske grunnteksten står "plesios"som betyr "nabo", "en som befinner seg i nærheten av deg". I den engelske oversettelsen brukes "neighbour".

Hvor langt fra hjemmet vårt kan vi da gå før folk ikke lenger er våre naboer?

Brukeravatar
Interessert
Innlegg: 2356

Legg inn av Interessert »

Har ikke noen spesiell formening om hva som foregår, hva denne eksistensen egentlig er for noe, og hvordan man skal se helt på det religiøse osv. Men med en del livserfaring etterhvert, har jeg opplevd forskjellig. Bl.a å få bekreftet at der er noe mer "mellom himmel og jord" som det heter, i forbindelse med en konkret hendelse. Skal ikke gå nærmere inn på det, fordi jeg ønsker ikke å framstå påståelig når noe ikke kan bevises.
Det er jo som kjent det argumentet en blir møtt med, hvis man hevder å ha opplevd noe spektakulært uten å kunne dokumentere det. Det blir jo alltid vanskelig og/eller umulig når det gjelder sånt. Om noe blir dokumentert noengang, vel det får bare vise seg.

Men en ting vil jeg nevne, og det er at jeg har merkverdige drømmer noen ganger. Og det inkluderer drømmer som er sanndrømte. Altså at det jeg drømmer, skjer i virkeligheten på et senere tidspunkt. Og de er alltid veldig intense. Igjen har jeg hvertfall med sikkerhet fått også det 100% bekreftet ved et tilfelle. Noen annet kunne ikke vært mulig. Men det var ikke noe av betydning som skjedde der, bare at jeg kom til et sted jeg drømte om der alt var identisk ( et lokale), og det skjedde det samme som skjedde i drømmen. Et helt ukjent sted for meg inntil da. Hvordan sånt kan skje, vet jeg ikke, bare at det skjedde.

Det er spesielle tider nå. Og må innrømme jeg har bange anelser ja. Det får jo bli som det blir da.
Men de drømmene jeg har hatt 3 netter etter hverandre, den siste et par netter tilbake, var slike sterke intense drømmer. Og jeg forstår ikke helt hvordan de forestillingene kunne danne seg. Kanskje det bare er forestillinger og ikke annet, tar selvsagt høyde for det.
Første natten. Jeg hører et drønn som er så fysiske at jeg delvis våkner. Så ser jeg noen bevegelser i skyene der det kom fra, og så kommer det til syne en eller annen slags avansert flygemaskin. Noe som ligner et fly. Det forsvinner.
Etterpå ser jeg en ung gut på noe som ligner en trehjulsykkel, dra bort fra meg på en vei, han har en slags sølvfarget mitraljøse framme på sykkelsen, som han prøver å peke i retning der flygemaskinen var. Så våknet jeg som følge av intesiteten.
Andre natten:
Hører drønnet igjen, og nå syns jeg flygemaskinen kom fram bak en sky, og lurer på om den var i skyen.
Igjen dukker guten på trehjulsykkelen med sølvmitraljøsen opp foran meg på samme måte som sist. Men denne gang snur han våpenet mot meg og skyter. Våkner igjen rett etter det.
Tredje natten:
Samme skjer plutselig igjen. Et drønn, sterkere og nærmere denne gang. Og da ser jeg at noe skjer med en sky, og at den rett og slett omdanner seg til denne flygemaskinen. Kan se noen symboler på den også, men enten så jeg ikke helt hva de var, eller ikke husket de klart etter å ha våknet.
Igjen skifter bilde på en måte ned på den samme guten foran meg på en slags trehjulsykkel med en sølvmitraljøse. Denne gang bare stopper han opp, og snur seg og ser med noen intense øyne rett på meg. Da våkner jeg veldig fort, og tror et øyeblikk at det er krig uten at jeg vet hvorfor. Sånn at det fikk meg til å kikke ut vinduet. Men innser jo fort at det ikke er krig og at det var en drøm.
Kanskje dette ikke betyr noenting, men syns jo det var ganske merkelig da, også at de samme greiene gjentok seg tre netter på rad.
Burde kanskje ikke skrive dette, men enkelte ganger føler jeg bare for å lufte tankene et eller annet sted. Trenger ikke legge noe i det.

DennisB

Legg inn av DennisB »

PapaSmurf skrev: søn feb 06, 2022 10:18 am
newsflash skrev: søn feb 06, 2022 10:14 am Hvis menneskeheten blir utryddet, hvem skal da tro på gud?

Dør gud dersom ingen tror?
Jeg tror verden hadde blitt et bedre sted uten religion.
Det er jeg absolutt ikke i tvil om. Jeg har bodd såpass lang tid i land med stor dominas av muslimer, og sett på nært hold hva forskjellene muslim/kristendom kan gjøre med forhold folk i mellom.
Religion er roten til mye vondt, og den er roten til enormt mye hat verden over. Og ikke minst er den roten til mange fordommer som ikke er forenlig med en forsonende verden.

Dagen da jeg tror at Allah, Gud og Jesus faktisk eksisterer slik vi har blitt foret med, vil aldri komme.

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1046
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

Men en ting vil jeg nevne, og det er at jeg har merkverdige drømmer noen ganger. Og det inkluderer drømmer som er sanndrømte. Altså at det jeg drømmer, skjer i virkeligheten på et senere tidspunkt. Og de er alltid veldig intense. Igjen har jeg hvertfall med sikkerhet fått også det 100% bekreftet ved et tilfelle. Noen annet kunne ikke vært mulig. Men det var ikke noe av betydning som skjedde der, bare at jeg kom til et sted jeg drømte om der alt var identisk ( et lokale), og det skjedde det samme som skjedde i drømmen. Et helt ukjent sted for meg inntil da. Hvordan sånt kan skje, vet jeg ikke, bare at det skjedde.


Ettersom du er interessert i sanndrømmer vedlegger jeg en artikkel jeg har skrevet. Håper den kan gjøre deg enda mer intressert.
På talefot med Forsynet..docx

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1046
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

Karatel skrev: søn feb 06, 2022 10:37 am
Arne Magnus Aasen skrev: søn feb 06, 2022 10:10 am Jeg profeterer at Jesu nye kjærlighetsbud, at du skal elske din neste høyere enn deg selv, vil vinne fram i den siste tid, og det er bare dem som lever opp til budet som vil bli frelst.
Karatel skriver: Jesus sier ikke at du skal elske din neste høyere enn deg selv, han sier at du skal elske din neste som deg selv.


Mitt svar. I sin avskjedstale til disiplene lover Jesus dem et nytt bud. "Et nytt bud gir jeg dere, at dere skal elske hverandre. Som jeg har elsket dere skal dere elske hverandre." Og. "Den har størst kjærlighet som gir sitt liv for sine venner:" Like etter å ha sagt dette gikk han frivillig til korset for å vise veien til det nye bud, at du skal elske din neste høyere enn deg selv.

Kjærlighetsbudet, at du skal elske din neste som deg selv er ikke et perfekt bud, derfor viste Jesus veien til det perfekte og nye kjærlighetsbudet, at du skal elske din neste høyere enn deg selv. Dette var den eneste grunnen til at Jesus kom til denne jorden, for å plante frøet, det nye bud.

Jobs
Innlegg: 456

Legg inn av Jobs »

Interessert skrev: søn feb 06, 2022 10:55 am Har ikke noen spesiell formening om hva som foregår, hva denne eksistensen egentlig er for noe, og hvordan man skal se helt på det religiøse osv. Men med en del livserfaring etterhvert, har jeg opplevd forskjellig. Bl.a å få bekreftet at der er noe mer "mellom himmel og jord" som det heter, i forbindelse med en konkret hendelse. Skal ikke gå nærmere inn på det, fordi jeg ønsker ikke å framstå påståelig når noe ikke kan bevises.
Det er jo som kjent det argumentet en blir møtt med, hvis man hevder å ha opplevd noe spektakulært uten å kunne dokumentere det. Det blir jo alltid vanskelig og/eller umulig når det gjelder sånt. Om noe blir dokumentert noengang, vel det får bare vise seg.

Men en ting vil jeg nevne, og det er at jeg har merkverdige drømmer noen ganger. Og det inkluderer drømmer som er sanndrømte. Altså at det jeg drømmer, skjer i virkeligheten på et senere tidspunkt. Og de er alltid veldig intense. Igjen har jeg hvertfall med sikkerhet fått også det 100% bekreftet ved et tilfelle. Noen annet kunne ikke vært mulig. Men det var ikke noe av betydning som skjedde der, bare at jeg kom til et sted jeg drømte om der alt var identisk ( et lokale), og det skjedde det samme som skjedde i drømmen. Et helt ukjent sted for meg inntil da. Hvordan sånt kan skje, vet jeg ikke, bare at det skjedde.

Det er spesielle tider nå. Og må innrømme jeg har bange anelser ja. Det får jo bli som det blir da.
Men de drømmene jeg har hatt 3 netter etter hverandre, den siste et par netter tilbake, var slike sterke intense drømmer. Og jeg forstår ikke helt hvordan de forestillingene kunne danne seg. Kanskje det bare er forestillinger og ikke annet, tar selvsagt høyde for det.
Første natten. Jeg hører et drønn som er så fysiske at jeg delvis våkner. Så ser jeg noen bevegelser i skyene der det kom fra, og så kommer det til syne en eller annen slags avansert flygemaskin. Noe som ligner et fly. Det forsvinner.
Etterpå ser jeg en ung gut på noe som ligner en trehjulsykkel, dra bort fra meg på en vei, han har en slags sølvfarget mitraljøse framme på sykkelsen, som han prøver å peke i retning der flygemaskinen var. Så våknet jeg som følge av intesiteten.
Andre natten:
Hører drønnet igjen, og nå syns jeg flygemaskinen kom fram bak en sky, og lurer på om den var i skyen.
Igjen dukker guten på trehjulsykkelen med sølvmitraljøsen opp foran meg på samme måte som sist. Men denne gang snur han våpenet mot meg og skyter. Våkner igjen rett etter det.
Tredje natten:
Samme skjer plutselig igjen. Et drønn, sterkere og nærmere denne gang. Og da ser jeg at noe skjer med en sky, og at den rett og slett omdanner seg til denne flygemaskinen. Kan se noen symboler på den også, men enten så jeg ikke helt hva de var, eller ikke husket de klart etter å ha våknet.
Igjen skifter bilde på en måte ned på den samme guten foran meg på en slags trehjulsykkel med en sølvmitraljøse. Denne gang bare stopper han opp, og snur seg og ser med noen intense øyne rett på meg. Da våkner jeg veldig fort, og tror et øyeblikk at det er krig uten at jeg vet hvorfor. Sånn at det fikk meg til å kikke ut vinduet. Men innser jo fort at det ikke er krig og at det var en drøm.
Kanskje dette ikke betyr noenting, men syns jo det var ganske merkelig da, også at de samme greiene gjentok seg tre netter på rad.
Burde kanskje ikke skrive dette, men enkelte ganger føler jeg bare for å lufte tankene et eller annet sted. Trenger ikke legge noe i det.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Apostlenes Gjerninger 2.
I de siste dager skal det skje, sier Gud,
at jeg øser ut min Ånd over alle mennesker.
Deres sønner og døtre skal profetere,
de unge skal se syn,
og de gamle skal drømme drømmer.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Karatel skrev: søn feb 06, 2022 10:37 am
Arne Magnus Aasen skrev: søn feb 06, 2022 10:10 am Jeg profeterer at Jesu nye kjærlighetsbud, at du skal elske din neste høyere enn deg selv, vil vinne fram i den siste tid, og det er bare dem som lever opp til budet som vil bli frelst.
Jesus sier ikke at du skal elske din neste høyere enn deg selv, han sier at du skal elske din neste som deg selv.

Da er spørsmålet hvem din neste er. I den greske grunnteksten står "plesios"som betyr "nabo", "en som befinner seg i nærheten av deg". I den engelske oversettelsen brukes "neighbour".

Hvor langt fra hjemmet vårt kan vi da gå før folk ikke lenger er våre naboer?
Lukas 10:29 og videre.

Imariuz

Legg inn av Imariuz »

PapaSmurf skrev: søn feb 06, 2022 10:18 am
newsflash skrev: søn feb 06, 2022 10:14 am Hvis menneskeheten blir utryddet, hvem skal da tro på gud?

Dør gud dersom ingen tror?
Jeg tror verden hadde blitt et bedre sted uten religion.

Mitt håp er at om man i fremtiden kniser og ler av de som trodde på tusenvis av år gamle historier fra Midt-Østen på samme måte som vi i dag ser på de som trodde på tusser og troll før i tiden.
Det vil heldigivis ikke skje, det blir tvert imot færre ateister og flere religiøse, skikkelige mennesker i fremtiden takket være konverteringer og høyere fødselstall.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Imariuz skrev: søn feb 06, 2022 8:47 pm
PapaSmurf skrev: søn feb 06, 2022 10:18 am
newsflash skrev: søn feb 06, 2022 10:14 am Hvis menneskeheten blir utryddet, hvem skal da tro på gud?

Dør gud dersom ingen tror?
Jeg tror verden hadde blitt et bedre sted uten religion.

Mitt håp er at om man i fremtiden kniser og ler av de som trodde på tusenvis av år gamle historier fra Midt-Østen på samme måte som vi i dag ser på de som trodde på tusser og troll før i tiden.
Det vil heldigivis ikke skje, det blir tvert imot færre ateister og flere religiøse, skikkelige mennesker i fremtiden takket være konverteringer og høyere fødselstall.
Skikkelige og skikkelige. Det er vel knapt noen steder det finnes flere uskikkelige mennesker enn i religiøse miljøer.

Disse lovnadene om tilgivelse er slikt som vi ikke-religiøse forholder oss til.

Det mest absurde er jo at disse gudene skal være allmektige og har skapt alt. Kreft, sykdommer og all annen faenskap skal være disse guddommelighetenes skaperverk. Disse forventer full underkastelse og truer med smerte og fortvilelse om man ikke gjør som de sier. En slik ondskap nekter jeg å tro på.

Min teori er at djevelen som det snakkes om i Bibelen er tankens frihet og menneskenes mulighet til å leve slik de selv ønsker. Det er noe de religiøse er livredde. At folk skal tenke sjøl og bruke fornuft fremfor blind tro på eventyr.

Religion er løgn og oppspinn. Man kan like gjerne tro på julenissen. Han er i det minste en god person. Ikke en sadist.

Imariuz

Legg inn av Imariuz »

PapaSmurf skrev: søn feb 06, 2022 9:03 pm
Imariuz skrev: søn feb 06, 2022 8:47 pm
PapaSmurf skrev: søn feb 06, 2022 10:18 am

Jeg tror verden hadde blitt et bedre sted uten religion.

Mitt håp er at om man i fremtiden kniser og ler av de som trodde på tusenvis av år gamle historier fra Midt-Østen på samme måte som vi i dag ser på de som trodde på tusser og troll før i tiden.
Det vil heldigivis ikke skje, det blir tvert imot færre ateister og flere religiøse, skikkelige mennesker i fremtiden takket være konverteringer og høyere fødselstall.
Skikkelige og skikkelige. Det er vel knapt noen steder det finnes flere uskikkelige mennesker enn i religiøse miljøer.

Disse lovnadene om tilgivelse er slikt som vi ikke-religiøse forholder oss til.

Det mest absurde er jo at disse gudene skal være allmektige og har skapt alt. Kreft, sykdommer og all annen faenskap skal være disse guddommelighetenes skaperverk. Disse forventer full underkastelse og truer med smerte og fortvilelse om man ikke gjør som de sier. En slik ondskap nekter jeg å tro på.

Min teori er at djevelen som det snakkes om i Bibelen er tankens frihet og menneskenes mulighet til å leve slik de selv ønsker. Det er noe de religiøse er livredde. At folk skal tenke sjøl og bruke fornuft fremfor blind tro på eventyr.

Religion er løgn og oppspinn. Man kan like gjerne tro på julenissen. Han er i det minste en god person. Ikke en sadist.
Det står ingenting om dette i Nye Testamentet som kristne følger. Det helvete som det står om der er fravær av Gud og evig fortapelse, ikke noen varm plass man blir pint i evig tid. Gud er god og har gitt alle muligheten til evig liv ved å ofre Jesus for våre synder, velger man å benekte Gud og begå andre synder, da har man brukt sin medfødte frie vilje, og må ta konsekvensene av dette. Det er ikke Gud som er ond, det er mennesker som velger å begå onde handlinger.

Religion er sannheten for det store flertallet av mennesker, slik det har vært gjennom hele vår historie. Dine og andre ateisters intoleranse og hatytringer endrer ikke på faktumet at dere er og forblir en ubetydelig minoritet som bare oppnår mer hat og forrakt mot dere selv ved å holde på slik dere gjør.
Sist redigert av Imariuz den man feb 07, 2022 2:13 am, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

MadBum skrev: søn feb 06, 2022 10:12 am Enig med trådstarter
Med andre ord/bilde:

Bilde

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Imariuz skrev: man feb 07, 2022 1:57 am velger man å benekte Gud og begå andre synder, da har man brukt sin medfødte frie vilje, og må ta konsekvensene av dette. Det er ikke Gud som er ond, det er mennesker som velger å begå onde handlinger.
Disse truslene har skremt folk i århundrer. Men den tiden er over.

Og skulle det mot formodning finnes en allmektig og nådig Gud bla bla bla som skal dømme oss etter at livet er over så er jeg helt sikker på at det er gjerningene som vurderes. Ikke hvor ofte man har sagt unnskyld for det man har gjort eller hvor ofte man har tilbedt han.

Det dummeste jeg hører er folk som mener akkurat DE sitter på sannheten. Det skaper ikke annet enn ufred. Nord-Irland, Sjia vs Sunni osv.

De som ønsker å leve etter regler satt i oldtiden skal få lov til det, men det blir for dumt at vi andre skal «ta konsekvensene» av at vi ikke er like naive.

Og så er det dette: «Det er ikke Gud som er ond, det er mennesker som velger å begå onde handlinger».

Et allmektig vesen som har skapt kreft hos barn, demens og all annen lidelse er per definisjon sadistisk og ond. Hadde det vært et snev av godhet i et slik vesen hadde det ikke vært sultkatastrofer, nød og annen elendighet.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6692

Legg inn av Karatel »

Arne Magnus Aasen skrev: søn feb 06, 2022 11:31 am
Karatel skrev: søn feb 06, 2022 10:37 am
Arne Magnus Aasen skrev: søn feb 06, 2022 10:10 am Jeg profeterer at Jesu nye kjærlighetsbud, at du skal elske din neste høyere enn deg selv, vil vinne fram i den siste tid, og det er bare dem som lever opp til budet som vil bli frelst.
Karatel skriver: Jesus sier ikke at du skal elske din neste høyere enn deg selv, han sier at du skal elske din neste som deg selv.


Mitt svar. I sin avskjedstale til disiplene lover Jesus dem et nytt bud. "Et nytt bud gir jeg dere, at dere skal elske hverandre. Som jeg har elsket dere skal dere elske hverandre." Og. "Den har størst kjærlighet som gir sitt liv for sine venner:" Like etter å ha sagt dette gikk han frivillig til korset for å vise veien til det nye bud, at du skal elske din neste høyere enn deg selv.

Kjærlighetsbudet, at du skal elske din neste som deg selv er ikke et perfekt bud, derfor viste Jesus veien til det perfekte og nye kjærlighetsbudet, at du skal elske din neste høyere enn deg selv. Dette var den eneste grunnen til at Jesus kom til denne jorden, for å plante frøet, det nye bud.
Men hvor står dette om å elske sin neste høyere enn seg selv? Hvilket skriftsted?

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6692

Legg inn av Karatel »

Imariuz skrev: man feb 07, 2022 1:57 am Gud er god og har gitt alle muligheten til evig liv ved å ofre Jesus for våre synder,
Dette er tøv, Gud ofret ingenting og Jesus ofret ikke noe han heller.

Etter tre dager steg jo Jesus opp fra graven og var like levende som før. Hva hadde han og Gud da ofret? Absolutt ingenting.

Brukeravatar
Interessert
Innlegg: 2356

Legg inn av Interessert »

PapaSmurf skrev: man feb 07, 2022 7:42 am
Imariuz skrev: man feb 07, 2022 1:57 am velger man å benekte Gud og begå andre synder, da har man brukt sin medfødte frie vilje, og må ta konsekvensene av dette. Det er ikke Gud som er ond, det er mennesker som velger å begå onde handlinger.
Disse truslene har skremt folk i århundrer. Men den tiden er over.

Og skulle det mot formodning finnes en allmektig og nådig Gud bla bla bla som skal dømme oss etter at livet er over så er jeg helt sikker på at det er gjerningene som vurderes. Ikke hvor ofte man har sagt unnskyld for det man har gjort eller hvor ofte man har tilbedt han.
Regner også med at alt blir tatt i betraktning i såfall. Om den/de man da eventuelt skal stå til rette for vet absolutt alt, er også et spørsmål. Feks har de referanser på alle tanker alle har hatt i sine hoder gjennom alle tider? For der er det nok sikkert veldig mye som bør kunne lede i enten formildende eller skjerpende retning.
Det kan være mange kompliserte omstendigheter som fører til diverse gjerninger, innbefattet misforståelser/tolkninger, feilbedømmelser, sykdom, ubalanse, panikk, frykt osv. Og det er ikke alltid at det hele kommer fram på overflaten.

Så har man dette med livets lære. De fleste får mer vett med alderen, og angrer gjerne en hel del ting man gjorde i mer og mindre sanseløs dumskap tidligere. Tenker meg at tilgivelse kan være en mulighet, når man innser sine feil, erkjenner dem oppriktig og tar lærdom av dem.
Det er uvisst.
Men vi kan ikke se helt bort fra at vi er stuck med noe, som ikke er helt sånn vi ville ønsket oss. Kanskje det er aliens mye av historiene er basert på? Aliens som har og har hatt kontroll med oss hele tiden?
Kanskje det er noe helt annet? Kanskje ikke noe i det hele tatt?
Vet ikke, men har en liten mistanke om at aliens har hvertfall en finger med i spillet her.

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1046
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

Karatel skrev: man feb 07, 2022 8:07 am
Arne Magnus Aasen skrev: søn feb 06, 2022 11:31 am
Karatel skrev: søn feb 06, 2022 10:37 am

Karatel skriver: Jesus sier ikke at du skal elske din neste høyere enn deg selv, han sier at du skal elske din neste som deg selv.


Mitt svar. I sin avskjedstale til disiplene lover Jesus dem et nytt bud. "Et nytt bud gir jeg dere, at dere skal elske hverandre. Som jeg har elsket dere skal dere elske hverandre." Og. "Den har størst kjærlighet som gir sitt liv for sine venner:" Like etter å ha sagt dette gikk han frivillig til korset for å vise veien til det nye bud, at du skal elske din neste høyere enn deg selv.

Kjærlighetsbudet, at du skal elske din neste som deg selv er ikke et perfekt bud, derfor viste Jesus veien til det perfekte og nye kjærlighetsbudet, at du skal elske din neste høyere enn deg selv. Dette var den eneste grunnen til at Jesus kom til denne jorden, for å plante frøet, det nye bud.
Men hvor står dette om å elske sin neste høyere enn seg selv? Hvilket skriftsted?
Til Karatel.
I sin avskjedstale til disiplene (Johannes ev. kap 13. vers 34) forteller han dem at han vil gi dem et nytt bud; at de skal elske hverandre som han har elsket dem. For å utdype utsagnet sier han like etterpå (Johannes ev. kap.15. vers 13) at ingen har større kjærlighet enn den som setter sitt liv til for sine venner. Ikke mange timer senere går han frivillig til korset for å vise disiplene veien til det nye budet.
Så, Karatel, budet står ikke i noe skriftsted for først i Pinsen gikk det opp for disiplene at det var det nye bud, at du skal elske din neste høyere enn deg selv, Jesus viste til da han gikk frivillig til korset. Siden gikk disiplene samme vei.

Imariuz

Legg inn av Imariuz »

PapaSmurf skrev: man feb 07, 2022 7:42 am
Imariuz skrev: man feb 07, 2022 1:57 am velger man å benekte Gud og begå andre synder, da har man brukt sin medfødte frie vilje, og må ta konsekvensene av dette. Det er ikke Gud som er ond, det er mennesker som velger å begå onde handlinger.
Disse truslene har skremt folk i århundrer. Men den tiden er over.

Og skulle det mot formodning finnes en allmektig og nådig Gud bla bla bla som skal dømme oss etter at livet er over så er jeg helt sikker på at det er gjerningene som vurderes. Ikke hvor ofte man har sagt unnskyld for det man har gjort eller hvor ofte man har tilbedt han.

Det dummeste jeg hører er folk som mener akkurat DE sitter på sannheten. Det skaper ikke annet enn ufred. Nord-Irland, Sjia vs Sunni osv.

De som ønsker å leve etter regler satt i oldtiden skal få lov til det, men det blir for dumt at vi andre skal «ta konsekvensene» av at vi ikke er like naive.

Og så er det dette: «Det er ikke Gud som er ond, det er mennesker som velger å begå onde handlinger».

Et allmektig vesen som har skapt kreft hos barn, demens og all annen lidelse er per definisjon sadistisk og ond. Hadde det vært et snev av godhet i et slik vesen hadde det ikke vært sultkatastrofer, nød og annen elendighet.
Alle mennesker vil stå til ansvar for Gud på dommedag, enten man tror eller ikke.

Alt det du beskriver er problemer skapt av mennesker, ikke av Gud. Som altså bekrefter det jeg skriver, at mennesker er onde, ikke Gud.

Imariuz

Legg inn av Imariuz »

Karatel skrev: man feb 07, 2022 8:12 am
Imariuz skrev: man feb 07, 2022 1:57 am Gud er god og har gitt alle muligheten til evig liv ved å ofre Jesus for våre synder,
Dette er tøv, Gud ofret ingenting og Jesus ofret ikke noe han heller.

Etter tre dager steg jo Jesus opp fra graven og var like levende som før. Hva hadde han og Gud da ofret? Absolutt ingenting.
Joda, Jesus døde på korset, og det offeret var altså for å frelse menneskeheten for syndene vi begår.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Imariuz skrev: man feb 07, 2022 1:31 pm
PapaSmurf skrev: man feb 07, 2022 7:42 am
Imariuz skrev: man feb 07, 2022 1:57 am velger man å benekte Gud og begå andre synder, da har man brukt sin medfødte frie vilje, og må ta konsekvensene av dette. Det er ikke Gud som er ond, det er mennesker som velger å begå onde handlinger.
Disse truslene har skremt folk i århundrer. Men den tiden er over.

Og skulle det mot formodning finnes en allmektig og nådig Gud bla bla bla som skal dømme oss etter at livet er over så er jeg helt sikker på at det er gjerningene som vurderes. Ikke hvor ofte man har sagt unnskyld for det man har gjort eller hvor ofte man har tilbedt han.

Det dummeste jeg hører er folk som mener akkurat DE sitter på sannheten. Det skaper ikke annet enn ufred. Nord-Irland, Sjia vs Sunni osv.

De som ønsker å leve etter regler satt i oldtiden skal få lov til det, men det blir for dumt at vi andre skal «ta konsekvensene» av at vi ikke er like naive.

Og så er det dette: «Det er ikke Gud som er ond, det er mennesker som velger å begå onde handlinger».

Et allmektig vesen som har skapt kreft hos barn, demens og all annen lidelse er per definisjon sadistisk og ond. Hadde det vært et snev av godhet i et slik vesen hadde det ikke vært sultkatastrofer, nød og annen elendighet.
Alle mennesker vil stå til ansvar for Gud på dommedag, enten man tror eller ikke.

Alt det du beskriver er problemer skapt av mennesker, ikke av Gud. Som altså bekrefter det jeg skriver, at mennesker er onde, ikke Gud.
Jeg får ta med Osiris, Tor med hammer’n og Zeus slik at de kan gi meg gode skussmål på dommens dag.

Stakkars deg som lever i en slik illusjon.

Brukeravatar
Interessert
Innlegg: 2356

Legg inn av Interessert »

Imariuz skrev: man feb 07, 2022 1:33 pm
Karatel skrev: man feb 07, 2022 8:12 am
Imariuz skrev: man feb 07, 2022 1:57 am Gud er god og har gitt alle muligheten til evig liv ved å ofre Jesus for våre synder,
Dette er tøv, Gud ofret ingenting og Jesus ofret ikke noe han heller.

Etter tre dager steg jo Jesus opp fra graven og var like levende som før. Hva hadde han og Gud da ofret? Absolutt ingenting.
Joda, Jesus døde på korset, og det offeret var altså for å frelse menneskeheten for syndene vi begår.

Den der har jeg alltid hatt vanskelig for å forstå. Altså sånn teknisk sett eller hva jeg skal si, hvordan den hendelsen gjør at da frelses menneskeheten fra sin synder.
Men så kom jeg i snakk med noen Jehovas Vitner for en del år siden, som virket å ha en slags begripelig forklaring på det.
Vet ikke hvorvidt vanlige Kristne er enig der, kan ikke huske om de har sagt det.
Men hvis jeg husker det riktig da, så er greia at Adam var et perfekt menneske i utgangspunktet. Det ville altså si, et menneske uten synd, og var skapt til å leve evig (uten å noengang bli gammel eller noe) på en paradisisk jord.
Så kom da syndefallet med Eva, eplet som også Adam tok en bit av.
Da ble verden med Adam og Eva og hele greia forbannet, og verden må gjennom en lang prosess for å gjennopprette det som ble ødelagt. Det innbefattet da at man råtnet og døde etter en tid. I følge disse JV, levde man mye lenger i de tidlige Bibelske tider, fordi forbannelsen var ikke fullt utviklet som i dag. Det står vel også i Bibelen, at de tidlig omtalte der ble flere hundre år gamle.
Men så var det sånn sier JV, at noen måtte ta på seg jobben med å gjennopprette det perfekte mennesket uten synd, slik at det kunne .. ja husker ikke akkurat hvorfor, men det var hvertfall en avgjørende del av prosessen. Så da fikk Sananda (religionsnøytral benevnelse) den oppgaven, og skal da være den som kalles Guds sønn i Bibelen. Så på den måten ble det banet en ny vei til livet, at man fikk en ny Adam som opprinnelig ment, å ha som rettesnor om hvordan det skal leves og være og sånt. Og på den måten kunne bli frelst når dommens dag kommer. Det var noe i den duren der hvertfall, men ikke sikkert jeg husker det helt riktig.
JV snakker videre om ( som det forsåvidt vel også står i Bibelen), at kun 144 000 skal til Himmelen. Ikke alle som blir frelst slik vi er vant til å høre det. Alle de andre frelste, skal visstnok fortsette å bo her på jorden, som blir paradisisk igjen, slik det opprinnelig var ment ved skapelsen.
Ja, vet ikke hva jeg skal tro. Men på en måte virker det der hvertfall som en mer forståelig framstilling om hva det gikk ut på, dette med det offeret for å frelse mennesker fra syndene.
Men sånn har jeg aldri hørt det framstilt fra vanlige Kristne. Og ellers er det bare noe jeg har notert meg.

Imariuz

Legg inn av Imariuz »

Jehovas Vitner er en sekt de færreste kristne har noe til felles med.

Brukeravatar
Interessert
Innlegg: 2356

Legg inn av Interessert »

Imariuz skrev: man feb 07, 2022 5:19 pm Jehovas Vitner er en sekt de færreste kristne har noe til felles med.
Javel. Hadde en gang en arbeidskollega, som var Kristen. Eller utpreget Kristen da kan man si. Dette er langt tilbake, og han kalte seg en "sann Kristen", og snakket om at de som var "sanne Kristne" var ganske få. Ikke en av de i den store organiserte mengden av Kristne altså. Og det er jo også noe som vel framkommer i Bibelen, at "få er de som skal finne sannheten og veien" eller noe sånt.
Men husker han sa noe annet også, da jeg nevnte tror jeg, at jeg hadde hatt besøk av JV. Han sa noe sånt som at - "Jehovas Vitner har veldig mye rett de, ikke helt rett, men de sier veldig mye sant". Denne personen var en sånn som studerte Bibelen veldig nøye, og var helt sånn inni det. Så jeg merket meg og husket det han sa, selv om det er lenge siden.

Imariuz

Legg inn av Imariuz »

Interessert skrev: man feb 07, 2022 5:32 pm
Imariuz skrev: man feb 07, 2022 5:19 pm Jehovas Vitner er en sekt de færreste kristne har noe til felles med.
Javel. Hadde en gang en arbeidskollega, som var Kristen. Eller utpreget Kristen da kan man si. Dette er langt tilbake, og han kalte seg en "sann Kristen", og snakket om at de som var "sanne Kristne" var ganske få. Ikke en av de i den store organiserte mengden av Kristne altså. Og det er jo også noe som vel framkommer i Bibelen, at "få er de som skal finne sannheten og veien" eller noe sånt.
Men husker han sa noe annet også, da jeg nevnte tror jeg, at jeg hadde hatt besøk av JV. Han sa noe sånt som at - "Jehovas Vitner har veldig mye rett de, ikke helt rett, men de sier veldig mye sant". Denne personen var en sånn som studerte Bibelen veldig nøye, og var helt sånn inni det. Så jeg merket meg og husket det han sa, selv om det er lenge siden.
Sektmedlemmer synes sikkert det, men flertallet regner ikke disse som sanne kristne.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6692

Legg inn av Karatel »

Arne Magnus Aasen skrev: man feb 07, 2022 10:45 am
Karatel skrev: man feb 07, 2022 8:07 am
Arne Magnus Aasen skrev: søn feb 06, 2022 11:31 am

Men hvor står dette om å elske sin neste høyere enn seg selv? Hvilket skriftsted?
Til Karatel.
I sin avskjedstale til disiplene (Johannes ev. kap 13. vers 34) forteller han dem at han vil gi dem et nytt bud; at de skal elske hverandre som han har elsket dem. For å utdype utsagnet sier han like etterpå (Johannes ev. kap.15. vers 13) at ingen har større kjærlighet enn den som setter sitt liv til for sine venner. Ikke mange timer senere går han frivillig til korset for å vise disiplene veien til det nye budet.
Så, Karatel, budet står ikke i noe skriftsted for først i Pinsen gikk det opp for disiplene at det var det nye bud, at du skal elske din neste høyere enn deg selv, Jesus viste til da han gikk frivillig til korset. Siden gikk disiplene samme vei.
Takk, ja det stemmer, det står "venner", philoi. Nå synes du kanskje jeg spikker fliser, men hvem er våre venner? Du og jeg er ikke venner, vi er selvfølgelig ikke uvenner, men siden vi ikke kjenner hverandre og ikke engang har truffet hverandre, er vi ikke venner. Kan vi da elske hverandre? Hvorfor skal vi det og hvordan kan vi det?

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6692

Legg inn av Karatel »

Imariuz skrev: man feb 07, 2022 1:33 pm
Karatel skrev: man feb 07, 2022 8:12 am
Imariuz skrev: man feb 07, 2022 1:57 am Gud er god og har gitt alle muligheten til evig liv ved å ofre Jesus for våre synder,
Dette er tøv, Gud ofret ingenting og Jesus ofret ikke noe han heller.

Etter tre dager steg jo Jesus opp fra graven og var like levende som før. Hva hadde han og Gud da ofret? Absolutt ingenting.
Joda, Jesus døde på korset, og det offeret var altså for å frelse menneskeheten for syndene vi begår.
Sier du nå at Jesus ikke sto opp fra graven etter tre dager og at han da var like levende som før? Du avviser dette og sier at det ikke er sant?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Filosofi, religion og livssyn»