Hvem blir frelst?

Svar
Brukeravatar
Senior
Innlegg: 110

Re: Hvem blir frelst?

Legg inn av Senior »

Arne Magnus Aasen skrev: søn feb 20, 2022 2:16 pm
Jeg ble døpt i pinsekirken Tabernaklet i Bergen på åttitallet engang og jeg glemmer ikke en av mine meddøpte som reiste seg fra vannet og ropte: "Nå er jeg frelst!" Men hvordan kunne han vite det?
Han opplevde sikkert noe spesielt der og da - slik også Bibelen sier vil skje når vi tar imot evangeliets budskap
og blir døpt. Se f.eks. Apg 2,37-38:
https://www.bible.com/no/bible/102/ACT.2.37-38.NB

Men om en rent følelsesmessig ikke kjenner så mye der og da, etter at en har bestemt seg for å la seg døpe - så er vanndåpen allikevel viktig, og hører med i 'frelsespakken', for å si det slik.

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

Arne Magnus Aasen skrev: søn feb 06, 2022 10:10 am EN PROFETI?

Den tredje verdenskrig bryter ut i Europa. Nato, EU og USA får en krig på to fronter når Kina okkuperer Taiwan på samme tid som Russland angriper Ukraina.


Nærmer det seg? I følge denne profetien? (fra 06.02. 22) vil en verdenskrig bryte ut i Europa først, dernest i Østen, og jeg vil tro, til resten av verden.
Nå ser vi at Russland har gått til det første skrittet (Øst-Ukraina) mot en eventuell invasjon av hele Ukraina. Putin har jo gitt uttrykk for at Ukraina ikke fortjener å kalle seg en uavhengig stat, et fritt land, og da er jo grunnen lagt for en full skala krig mot Ukraina. Men hva skal til for at Nato, EU og USA (og England) svarer med kuler og krutt og ikke bare sanksjoner? Vil ikke det utvilsomt føre til krig mot Russland?
Følg med i fortsettelsen.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Senior skrev: søn feb 20, 2022 12:55 am
Arne Magnus Aasen skrev: søn feb 06, 2022 10:10 am
Jeg profeterer at Jesu nye kjærlighetsbud, at du skal elske din neste høyere enn deg selv, vil vinne fram i den siste tid, og det er bare dem som lever opp til budet som vil bli frelst.
Frelst av gjerninger altså?
Men i min Bibel står det ganske tydelig at INGEN blir frelst av gjerninger. Se f.eks. i Rom.3,19-24:

'Men vi vet at alt det loven sier, det taler den til dem som er under loven, for at hver munn skal lukkes og hele verden bli skyldig for Gud.
Derfor blir intet kjød rettferdiggjort for ham ved lovgjerninger. For ved loven kommer erkjennelse av synd.
Men nå er Guds rettferdighet, som loven og profetene vitner om, blitt åpenbart uten loven, det er Guds rettferdighet ved tro på Jesus Kristus, til alle og over alle som tror.

- For det er ingen forskjell, alle har syndet og mangler Guds herlighet. Og de blir rettferdiggjort for intet av hans nåde ved forløsningen i Kristus Jesus.'
https://www.bible.com/no/bible/102/ROM.3.19-24.NB

Dette er jo klare ord: Intet kjød blir rettferdiggjort ved lovgjerninger men ved tro på Jesus Kristus!

Eller som det står i Ef.2,8-10:
'For av nåde er dere frelst, ved tro. Og dette er ikke av dere selv, det er Guds gave. Det er ikke av gjerninger, for at ikke noen skal rose seg. For vi er hans verk, skapt i Kristus Jesus til gode gjerninger, som Gud forut har lagt ferdige for at vi skulle vandre i dem.'
https://www.bible.com/no/bible/102/EPH.2.8-10.NB
Det er både og kan vi si.
Jakob 2:14
" Hva hjelper det, søsken, om noen sier at han har tro, når han ikke har gjerninger? Kan vel troen frelse ham?"
Jakob 2:17
"Slik er det også med troen: i seg selv, uten gjerninger, er den død."
Jakob 2:26
"For som kroppen er død uten ånd, er troen død uten gjerninger."

Jakob 2:14 og utover snakker om det vi kan kalle for trosgjerninger.
Det er vel da i praksis resultat av å 'elske sin neste som seg selv'.
Jakob nevner også der et lettforståelig eksempel.
Man utfører ikke gjerninger for å bli frelst, men man utfører gjerninger fordi man har forstått at det er det riktige.
Det betyr også at man ikke skal sammenlikne seg med andre, for alle har ikke samme mulighet eller evner.

Det er en viktig nyanse mellom det som var lovgjerninger og gjerninger initsiert av ånden i den kongelige loven.

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

Arne Magnus Aasen skrev: søn feb 06, 2022 10:10 am EN PROFETI?

Den tredje verdenskrig bryter ut i Europa. Nato, EU og USA får en krig på to fronter når Kina okkuperer Taiwan på samme tid som Russland angriper Ukraina.




Kina anklager USA for å skape frykt og panikk i Ukraina-krisen, og advarer Taiwan mot å sammenligne sin egen situasjon med Ukraina.
USA bidrar til å forsterke den spente situasjonen ved å skaffe våpen til Ukraina som svar på russiske troppeforflytninger rundt Ukrainas grenser og frykt for russisk. invasjon, uttalte det kinesiske utenriksdepartementets talskvinne Hua Chunying onsdag.
Kina ønsker multilaterale samtaler for å dempe den økende internasjonale spenningen i Ukraina-situasjonen, fortalte Hua. Hun nevnte ikke forsøk fra Frankrike, USA og andre på å få i stand diplomatisk dialog med Russland.
Forholdet mellom Kina og Russland har styrket seg under Xi Jinpings presidentskap i Beijing.
Kina og Russland har sendt ut en felles uttalelse der de motsetter seg Nato-utvidelse i tidligere sovjetrepublikker, og i uttalelsen støtter de to allierte også Beijings syn om at den selvstyrte øya Taiwan er del av Kina.
Onsdag hevdet Taiwans president Tsai Ing-wen at det foreligger bevis for at russisk aggresjon brukes for å skade taiwansk moral.

Taiwan med Ukraina-sammenligning
Demokratiske Taiwan har fulgt Ukraina-situasjonen tett, ettersom øya er under konstant trussel om kinesisk invasjon. Beijing har uttalt at øya kan bli tatt med makt hvis nødvendig.
«Eksterne krefter» «forsøker å manipulere situasjonen i Ukraina og påvirke det taiwanske samfunnets moral», uttalte Tsai onsdag. Hun oppfordret Taiwans regjering til å være mer på vakt mot det hun kalte «kognitiv krigføring».
Tsais uttalelser om sammenligning mellom Ukraina-krisen og Kinas krav om at Taiwan tilhører Beijing, blir avvist av Kina. Hua sa på den daglige pressekonferansen i kinesisk UD at enhver sammenligning «mangler den mest grunnleggende forståelsen av historikken i Taiwan-saken».
– Uforstandighet
– Taiwan er selvsagt ikke Ukraina. Taiwan har alltid vært en uavhendelig del av Kinas territorium. Dette er ubestridt historisk og juridisk fakta, sa Hua, som kritiserte taiwanske myndigheter for «uforstandighet» ved «å gjøre Ukraina-saken til et brennhett tema».
Tidligere onsdag sa Tsai at «vår regjering fordømmer Russlands brudd på Ukrainas suverenitet, og oppfordrer alle parter til å fortsette å løse stridighetene ved hjelp av fredelige og rasjonelle midler».
Beijing har trappet opp det militære, diplomatiske og økonomiske presset mot Taiwan etter at Tsai kom til makten i 2016, ettersom hun avviser synet om at Taiwan er del av Kina.

Brukeravatar
seriemester2013
Innlegg: 3970

Legg inn av seriemester2013 »

Arne Magnus Aasen skrev: søn feb 06, 2022 10:10 am EN PROFETI?
En som har levd et hardt liv i rus, og som plutselig møter noen som bryr seg, det er min profeti

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

Arne Magnus Aasen skrev: søn feb 06, 2022 10:10 am EN PROFETI?

Den tredje verdenskrig bryter ut i Europa. Nato, EU og USA får en krig på to fronter når Kina okkuperer Taiwan på samme tid som Russland angriper Ukraina.






Russlands angrep på Ukraina er bare noen timer gammel og dermed er første del av profetien oppfylt. Kinas angrep på Taiwan er kanskje kun et tidsspørsmål, for hva betyr "på samme tid"? Tid er et relativt begrep. Hvor lenge vil Russlands angrep på Ukraina vare?
Følg med i den spennende fortsettelsen av min profeti.

Brukeravatar
Senior
Innlegg: 110

Legg inn av Senior »

return_of_drakkar skrev: ons feb 23, 2022 9:16 am
Jakob 2:14 og utover snakker om det vi kan kalle for trosgjerninger.
Det er vel da i praksis resultat av å 'elske sin neste som seg selv'.
Jakob nevner også der et lettforståelig eksempel.
Man utfører ikke gjerninger for å bli frelst, men man utfører gjerninger fordi man har forstått at det er det riktige.
Det betyr også at man ikke skal sammenlikne seg med andre, for alle har ikke samme mulighet eller evner.

Det er en viktig nyanse mellom det som var lovgjerninger og gjerninger initsiert av ånden i den kongelige loven.
Ja, det kan se ut som Jakob er uenig med Paulus i dette viktige spørsmålet. Og ikke uten grunn er det mange som da spør om vi blir frelst ved troen alene, slik Paulus sier det - eller ved tro PLUSS gjerninger, slik det kan se ut som Jakob mener.
Da vil jeg sitere noe fra linken under her, som tar opp nettopp dette spørsmålet:

'Jakob sier ikke at rettferdiggjørelse er ved tro pluss gjerninger, men heller at en person som virkelig er rettferdiggjort ved tro vil ha gode gjerninger i sitt liv. Hvis en person hevder å være en troende, men ikke har noen gode gjerninger i sitt liv – har han/hun sannsynligvis ikke ekte tro på Kristus (Jak 2,14 og 17 og 20 og 26).'
----------------
---------------
'Jakob og Paulus er ikke uenige i deres lære om frelsen. De tilnærmer seg det samme emne fra forskjellige perspektiver. Paulus understreker ganske enkelt at rettferdiggjørelse er ved tro alene mens Jakob legger vekt på det faktum at tro på Kristus skaper gode gjerninger.'

Godt sagt ;)

https://www.gotquestions.org/Norsk/tro-alene.html

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Senior skrev: ons mar 02, 2022 1:12 am
'Jakob og Paulus er ikke uenige i deres lære om frelsen. De tilnærmer seg det samme emne fra forskjellige perspektiver. Paulus understreker ganske enkelt at rettferdiggjørelse er ved tro alene mens Jakob legger vekt på det faktum at tro på Kristus skaper gode gjerninger.'

Godt sagt ;)
Ja, det er nettopp slik skriftene må forstås, altså et vers ofte må forstås av andre vers.
Man kunne tenkt seg bibelen som en bok med nummererte og klare uttrykk - og dermed basta (som fartsgrenser...).
Men slik er det nå ikke.

Brukeravatar
Zpiff
Innlegg: 663

Legg inn av Zpiff »

Arne Magnus Aasen skrev: søn feb 06, 2022 10:10 am Vi har ødelagt for oss selv...

Et kanskje litt slemt.. spørsmål, men hva ønsker du mest av alt (for deg selv, for alle/alt..) -uansett realisme (men/og selvsagt- jo mer realistisk jo bedre 🤔)?

Ellers, en liten dose pragmatisk poesi:
"Vi har endret for oss selv, vi endrer for oss selv, og eksistens vil alltid endres, der destruktivitet, konstruktivitet... bare er subjekter av endringer".

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

Arne Magnus Aasen skrev: søn feb 06, 2022 10:10 am EN PROFETI?

Den tredje verdenskrig bryter ut i Europa. Nato, EU og USA får en krig på to fronter når Kina okkuperer Taiwan på samme tid som Russland angriper Ukraina.
Pandemien går ut av kontroll når en ny variant med høy smitteeffekt og høy dødelighet bryter ut.
En miljøkatastrofe som rammer Jorden akselerer og bringer naturen ut av orden og skaper fryktelige ødeleggelser.


Punkt 2. -Pandemien går ut av kontroll når en ny variant med høy smitteeffekt og høy dødelighet bryter ut.-
Over en million mennesker er på flukt fra Ukraina, som har førti millioner innbyggere. Hvor mange skal vi se på flukt i nærmeste framtid når Putin varsler at "den militære operasjonen" fortsetter til Ukrania er slått?
Begge landene stod midt oppe i pandemien da krigen brøt ut. Med så mange smittede flyktninger, hvor lang tid vil det gå før flyktningene står ovenfor en ny trussel; en superspredning av en ny virusvariant?

Brukeravatar
Senior
Innlegg: 110

Legg inn av Senior »

Arne Magnus Aasen skrev: man mar 07, 2022 7:50 pm
Den tredje verdenskrig bryter ut i Europa. Nato, EU og USA får en krig på to fronter når Kina okkuperer Taiwan på samme tid som Russland angriper Ukraina.
Pandemien går ut av kontroll når en ny variant med høy smitteeffekt og høy dødelighet bryter ut.
En miljøkatastrofe som rammer Jorden akselerer og bringer naturen ut av orden og skaper fryktelige ødeleggelser.

Hvis Ukraina-krigen eskalerer og Nato og USA på en eller annen måte blir dratt aktivt inn
i denne konflikten - da kan det verste skje.
For min del tror jeg ikke det vil skje. Iallfall ikke før en kjent, bibelsk profeti er blitt oppfylt - nemlig Åndens utgytelse
over 'alt kjød', som det står om i Joel 3.
https://www.bible.com/no/bible/102/JOL.3.1-2.NB

I den forbindelse lurer jeg jo litt på om du har drømmer eller syner, Aasen....;)


.

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

Åndens utgytelse over alt kjød er allerede et faktum. Hvert eneste menneske på denne jord, har sanndrømmer. Om du tviler på det, senior, så ber jeg deg om å skrive ned drømmene dine når du våkner fra dem. Da vil du se at det siste du husker av drømmen fra oppvåkningen om morgenen, er det første som kommer til å skje den dagen. Hvordan? Jo, fordi vi lever i fortid. Alt har allerede skjedd.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Arne Magnus Aasen skrev: søn mar 13, 2022 9:54 am Åndens utgytelse over alt kjød er allerede et faktum. Hvert eneste menneske på denne jord, har sanndrømmer. Om du tviler på det, senior, så ber jeg deg om å skrive ned drømmene dine når du våkner fra dem. Da vil du se at det siste du husker av drømmen fra oppvåkningen om morgenen, er det første som kommer til å skje den dagen. Hvordan? Jo, fordi vi lever i fortid. Alt har allerede skjedd.
Njaa, det siste jeg husker nå var at jeg hadde diare, og at det var tomt for toalettpapir.
Så det stemmer ikke helt noen av de tingene der.

Hvis du mener at alt har skjedd så betyr det at det er forutbestemt og at det vi tror er våre handlinger som vi velger å gjøre - egentlig er en styrt sak.
Det igjen betyr at det som skjer er noe vi ikke kan lastes for heller.
Og - denne kommentaren her er allerede skrevet før - og det samme er en hver kommentar som måtte finnes til denne igjen.
Da er vi på sett og vis 'puppet on strings'.

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

Rart å tenke på, return of drakkar, at musikkalbumet, Return of Drakkar, som ble utgitt av bandet, Titanic, i 1977 allerede var utgitt da det ble utgitt, og like rart er det at Titanic, som sank i Atlanterhavet i 1912, allerede var sunket det det sank. Enda rarerere er det å tenke på at return of drakkar, som i mars 2022, satt på dass med diarè uten toalettpapir, allerrede hadde sittet der før det gikk tomt for toalettpapir, og det rareste av alt er at return of drakkar ikke hadde fylt på med toalettpapir enda han allerede hadde drømt at han skulle få diarè etter at han stod opp fra sengen, den samme sengen som ble spart for skiten fordi return of drakkar hadde drømt at han skulle få diarè. Underlig dette med at alt allerede har skjedd.

Brukeravatar
Senior
Innlegg: 110

Legg inn av Senior »

Arne Magnus Aasen skrev: søn mar 13, 2022 9:54 am Da vil du se at det siste du husker av drømmen fra oppvåkningen om morgenen, er det første som kommer til å skje den dagen. Hvordan? Jo, fordi vi lever i fortid. Alt har allerede skjedd.
Hehe......stemmer nok ikke for mitt vedkommende iallfall - siden jeg drømte at jeg var ute å ruslet på en skogsvei jeg aldri hadde vært på før. Helt ukjent terreng. Dette var noen dager siden og enda har jeg ikke vært på skogstur. Langt mindre på et sted jeg aldri har vært...;)
Hvordan harmonerer dette da, med teorien din?

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Arne Magnus Aasen skrev: man mar 14, 2022 2:30 pm Rart å tenke på, return of drakkar, at musikkalbumet, Return of Drakkar, som ble utgitt av bandet, Titanic, i 1977 allerede var utgitt da det ble utgitt, og like rart er det at Titanic, som sank i Atlanterhavet i 1912, allerede var sunket det det sank. Enda rarerere er det å tenke på at return of drakkar, som i mars 2022, satt på dass med diarè uten toalettpapir, allerrede hadde sittet der før det gikk tomt for toalettpapir, og det rareste av alt er at return of drakkar ikke hadde fylt på med toalettpapir enda han allerede hadde drømt at han skulle få diarè etter at han stod opp fra sengen, den samme sengen som ble spart for skiten fordi return of drakkar hadde drømt at han skulle få diarè. Underlig dette med at alt allerede har skjedd.
Njaa, siden du er kjent med gammel musikk sp tror jeg sitatet fra Move Over med Steppenwolf passer. :ugeek:

"Yesterday's glory won't help us today
You want to retire?
Get out of the way"


Som i et nu forstår jeg hva denne utøsingen av ånden for syner og drømmer egentlig er:Too much confusion and no solution (fra samme tekst) :D

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

Yesterday all my troubles seemed so far away...., synger Paul. Han skulle bare visst at vi lever alle i fortid og at alle problemer er her og nå og ikke far away. Men, men..... Steppenwolf leverer noe av den råeste musikken jeg husker fra syttitallet. Nok om det. Når det gjelder min påstand om at alt allerede har skjedd, så bunner den i at jeg tror at vi alle er døde og at vi befinner oss i dødsriket. Denne planeten, i dette solsystemet, i denne galaksen, i dette universet, har allerede utviklet seg fra The Big Bang til The Big Crunsh. Men hva var før begynnelsen og hva er etter slutten?

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Arne Magnus Aasen skrev: tir mar 15, 2022 8:53 am Yesterday all my troubles seemed so far away...., synger Paul. Han skulle bare visst at vi lever alle i fortid og at alle problemer er her og nå og ikke far away. Men, men..... Steppenwolf leverer noe av den råeste musikken jeg husker fra syttitallet. Nok om det. Når det gjelder min påstand om at alt allerede har skjedd, så bunner den i at jeg tror at vi alle er døde og at vi befinner oss i dødsriket. Denne planeten, i dette solsystemet, i denne galaksen, i dette universet, har allerede utviklet seg fra The Big Bang til The Big Crunsh. Men hva var før begynnelsen og hva er etter slutten?
Om dødsriket sier Forynneren 9:10

"Alt dine hender kan gjøre,
gjør det med den kraften du har.
For i dødsriket, dit du går,
er det verken gjerning eller tanke,
verken kunnskap eller visdom."


Så der kan vi ikke være.
I så fall er din teori: tankeløs :mrgreen:

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

Forkynnerens tanker om dødsriket er tilsynelatende innsiktsfull, men samtidig forvirrende. I Forkynnerens filosofi finnes ingen hentydninger om at tankene kommer fra et besøk i dødsriket, så hvordan kan forkynneren hevde at slik eller slik er det i dødsriket?

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Arne Magnus Aasen skrev: ons mar 16, 2022 8:58 am Forkynnerens tanker om dødsriket er tilsynelatende innsiktsfull, men samtidig forvirrende. I Forkynnerens filosofi finnes ingen hentydninger om at tankene kommer fra et besøk i dødsriket, så hvordan kan forkynneren hevde at slik eller slik er det i dødsriket?
2.timoteus 3:16
"Hver bok i Skriften er innblåst av Gud og nyttig til opplæring, tilrettevisning, veiledning og oppdragelse i rettferd,"

Da var GT skrevet og Forkynneren er der.
Verset kan også oversettes noe a la: enhver skrift som er inspirert av gud...

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

Vel, inspirert kan vel alle bli, men om det er fra Gud? Se, det er det nok bare Gud som vet.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Arne Magnus Aasen skrev: ons mar 16, 2022 1:27 pm Vel, inspirert kan vel alle bli, men om det er fra Gud? Se, det er det nok bare Gud som vet.
Da er man faktisk inne på det avgjørende spørsmålet i saken.

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

Jeg ser deg, min Gud, i din skrekkelige advarsel til menneskeheten om at kloden koker over i tørke og i flom, men menneskeheten vil ikke høre. De kaller det dommedagsutopier og de spiser og drikker og lever som de alltid har gjort, inntil enden.

Er du død nå, Gud, eller er det bare idèen om deg som er død? Jeg hører filosofen rope:
”Er Gud villig til å gripe inn mot det onde, men ikke i stand til det?
Da er han ikke allmektig.
Er han i stand til det, men ikke villig?
Da er han ikke god.
Er han både i stand til det og villig?
Hvor kommer så det onde fra?
Er han verken i stand til det eller villig til det?
Hvorfor kaller vi ham da Gud?”

Jeg roper med filosofen: ”Hvor kommer det onde fra? Hvorfor tillater Gud smerte og angst? Hvorfor tillater Gud at kloden koker over av kriger, tørke, flommer og pandemier? Hvorfor tillater Gud at stjerner dør? Hvorfor tillater Gud at galakser kolliderer?

Fred; hvor er du? Er du bortenfor tid, er du bakenfor sted?

Brukeravatar
Zpiff
Innlegg: 663

Legg inn av Zpiff »

Arne Magnus Aasen skrev: tor mar 17, 2022 11:17 am ...kloden koker over i tørke og i flom, men menneskeheten vil ikke høre. De kaller det dommedagsutopier og de spiser og drikker og lever som de alltid har gjort, inntil enden...
"Vil ikke høre"?
Hva skulle/burde menneskeheten høre (og gjøre) da -helt spesifikt?
Skal menneskeheten (som sådan, & fattig som rik) endre sitt spise/drikke -mønster på noe vis?
Fikser det biff.., øh salaten?
Om menneskeheten hadde "hørt" (og gjort ett-eller-annet..-?), ville det blitt slutt på tørke og flom på kloden da?

Kanskje du burde melde deg inn i menigheten til Mdg, og bli en disippel/predikant der?
Mulighetene og satsningsområdene er uendelige, i et nøtteskall.

Frode57
Innlegg: 1235

Legg inn av Frode57 »

I 2000 år har de holdt på med sin endetidslære. Jesu skulle komme tilbake like etter sin død og dømme levende og døde. Siden den gang har mennesker gått i hysteri gang på gang. Det er en befrielse å dø . Livet kan være besværlig nok . Det er lov å be men det er ikke lov å lure folk.
Det har skjedd atomulykker og bruk av atombomber, 1 og 2 verdenskrig var enorme tap av menneskeliv. Men menneske som art ser ut til å overleve det meste. Vår intelligens gjør det mulig. Sivilisasjoner har kommet og gått. Det vil det fortsatt gjøre. De fleste av oss skal dø en naturlig dø.
Det er en befrielse for de fleste av oss.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Frode57 skrev: tor mar 17, 2022 1:37 pm
I 2000 år har de holdt på med sin endetidslære.
.
. Vår intelligens gjør det mulig.
.
Første setningen din : for hver dag som går så er vi et skritt nærmere slutten, så hver dag er et skritt nærmere at de har rett (i at det er slutt altså, ikke nødvendigvis omstendighetene rundt, det får hver enkelt tro hva de ønsker om)

Hvor intelligente er menneskeheten egentlig. Ta en titt på historien så ser du krig, grusomheter, og det ser ikke ut til å være grenser til hvor grusomme mennesker kan være. Vi er også den eneste arten som ser ut til å ødelegge planeten, selve grunnlaget for liv og vår eksistens. Hvor intelligent er det..?

Ville ikke en intelligent art søkt å leve i fred og harmoni og i bærekraft med omgivelsene vi er helt avhengige av?

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Frode57 skrev: tor mar 17, 2022 1:37 pm De fleste av oss skal dø en naturlig dø.
Det er en befrielse for de fleste av oss.
Der ligger den store forskjellen.
Noen ser på døden som naturlig, andre gjør det ikke.
Det er derfor bibelen sier noe slikt som at 'de som er innstilt på evig liv' er de som finner troen på det.

Brukeravatar
Zpiff
Innlegg: 663

Legg inn av Zpiff »

Henningsen skrev: tor mar 17, 2022 1:47 pm Ville ikke en intelligent art søkt å leve i fred og harmoni og i bærekraft med omgivelsene vi er helt avhengige av?

Å søke muligheter er en ting, og det kan man hevde at en huleboer (og andre dyrearter/organismer..) også kan gjøre.
Derimot, å kunne fungere, utvikles, danne nye muligheter.. systematisk og i praksis -er en helt annen ting.

Det å kunne unngå konflikter, og da ikke bare i forhold til andre mennesker, men også i forhold til det å kunne utnytte seg av øvrig natur som sådan -på mest effektive måte (sic), er vel så sett det som krever mest intelligens.
Dog, det er ikke alltid det som ønskes (dvs. være mest mulig effektiv) -tydeligvis.
- Enten det, eller så er det ymse ((u)intelligente) oppfatninger av hva det å kunne være effektiv (med naturressurser..) ér, eller kan/bør være.
Men sånn går nu dagan.. 🥱

Optimist1

Legg inn av Optimist1 »

Arne Magnus Aasen skrev: søn feb 06, 2022 10:10 am EN PROFETI?

Den tredje verdenskrig bryter ut i Europa. Nato, EU og USA får en krig på to fronter når Kina okkuperer Taiwan på samme tid som Russland angriper Ukraina.
Pandemien går ut av kontroll når en ny variant med høy smitteeffekt og høy dødelighet bryter ut.
En miljøkatastrofe som rammer Jorden akselerer og bringer naturen ut av orden og skaper fryktelige ødeleggelser.

Vi må innse at det går mot slutten av menneskehetens dominans på denne kloden. Vi har ødelagt for oss selv med vår ubegrensede egoisme. Hvor går vi hen når døden sveiper over jorden og dreper alt liv? Vil noen som helst overleve? Det står skrevet i Bibelen at om Gud ikke hadde forkortet den tiden vi nå står foran, da ville ikke noen blitt frelst, men for de uskyldiges skyld forkortes altså tiden. Hva betyr det?
Jeg profeterer at Jesu nye kjærlighetsbud, at du skal elske din neste høyere enn deg selv, vil vinne fram i den siste tid, og det er bare dem som lever opp til budet som vil bli frelst.
Da har vi heldigvis Rikets Sal.

Brukeravatar
Zpiff
Innlegg: 663

Legg inn av Zpiff »

Optimist1 skrev: fre mar 18, 2022 10:13 am
Arne Magnus Aasen skrev: søn feb 06, 2022 10:10 am EN PROFETI?

Den tredje verdenskrig bryter ut i Europa. Nato, EU og USA får en krig på to fronter når Kina okkuperer Taiwan på samme tid som Russland angriper Ukraina.
Pandemien går ut av kontroll når en ny variant med høy smitteeffekt og høy dødelighet bryter ut.
En miljøkatastrofe som rammer Jorden akselerer og bringer naturen ut av orden og skaper fryktelige ødeleggelser.

Vi må innse at det går mot slutten av menneskehetens dominans på denne kloden. Vi har ødelagt for oss selv med vår ubegrensede egoisme. Hvor går vi hen når døden sveiper over jorden og dreper alt liv? Vil noen som helst overleve? Det står skrevet i Bibelen at om Gud ikke hadde forkortet den tiden vi nå står foran, da ville ikke noen blitt frelst, men for de uskyldiges skyld forkortes altså tiden. Hva betyr det?
Jeg profeterer at Jesu nye kjærlighetsbud, at du skal elske din neste høyere enn deg selv, vil vinne fram i den siste tid, og det er bare dem som lever opp til budet som vil bli frelst.
Da har vi heldigvis Rikets Sal.
Enden er mør?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Filosofi, religion og livssyn»