Langrenn 2022: Sprint fristil (8/2)

Svar
Team Ingebrigtsen

Re: Langrenn 2022: Sprint fristil (8/2)

Legg inn av Team Ingebrigtsen »

Korgutt skrev: ons feb 09, 2022 7:48 am Langrennssjefen forteller at de har vurdert å hente inn skiskytter Tiril Eckhoff til en stafettetappe, men det krasjer med hennes OL-program og er derfor uaktuelt.
Jaså, er det såpass dårlig stilt med kapasiteten blant våre langrennsløpere?
Sitatet er hentet fra denne artikkelen.
https://www.vg.no/sport/langrenn/i/qW8b ... g-sier-det
Er det så rart da?
Skiskytterne trener vel skøyting mer enn langrennsløperne (som jeg vil anta trener 50-50 klassisk/skøyting) og vi skal jo heller ikke mange årene tilbake i tid siden skiskytterne var våre beste på fri teknikk. Bjørndalen, 2xBerger og Svendsen var blant de beste i Norge i sin tid.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9975

Legg inn av Korgutt »

Team Ingebrigtsen skrev: ons feb 09, 2022 8:03 am
Korgutt skrev: ons feb 09, 2022 7:48 am Langrennssjefen forteller at de har vurdert å hente inn skiskytter Tiril Eckhoff til en stafettetappe, men det krasjer med hennes OL-program og er derfor uaktuelt.
Jaså, er det såpass dårlig stilt med kapasiteten blant våre langrennsløpere?
Sitatet er hentet fra denne artikkelen.
https://www.vg.no/sport/langrenn/i/qW8b ... g-sier-det
Er det så rart da?
Skiskytterne trener vel skøyting mer enn langrennsløperne (som jeg vil anta trener 50-50 klassisk/skøyting) og vi skal jo heller ikke mange årene tilbake i tid siden skiskytterne var våre beste på fri teknikk. Bjørndalen, 2xBerger og Svendsen var blant de beste i Norge i sin tid.
Du mener hun er et bedre alternativ enn Haga/Fossesholm altså? Ikke enig i det hele tatt for mitt vedkommende. Tror du kan fjerne 1 av de med etternavn Berger og Emil fra den listen. De var ikke i nærheten av å representere Norge i langrenn.
Du har forøvrig ikke svart meg på hvem du mente ville være de 3 gullmedaljevinnerne igår som du tippet. Du skrev vel 3-1-1 på gårsdagen om jeg ikke husker feil og jeg lurte på hvem du mente ville vinne gull.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

Korgutt skrev: ons feb 09, 2022 8:21 am Du mener hun er et bedre alternativ enn Haga/Fossesholm altså? Ikke enig i det hele tatt for mitt vedkommende. Tror du kan fjerne 1 av de med etternavn Berger og Emil fra den listen. De var ikke i nærheten av å representere Norge i langrenn.
Du har forøvrig ikke svart meg på hvem du mente ville være de 3 gullmedaljevinnerne igår som du tippet. Du skrev vel 3-1-1 på gårsdagen om jeg ikke husker feil og jeg lurte på hvem du mente ville vinne gull.
Emil kan fjernes, men Tora har faktisk en fjerdeplass på 10 km skøyting fra WC. Har også gått flere gode stafettetapper i NM. Edit: Hun hadde også beste etappetid på stafetten dagen etter det WC-rennet på Sjusjøen.

Tror også Eckhoff ville styrket det norske stafettlaget. Får nesten håpe hun gjør det så dårlig på sprinten at hun heller vil gå langrennsstafett enn jaktstart.

Atom Vinter

Legg inn av Atom Vinter »

Her har dere glemt flere svært sterke langrennsløpere blant skiskytterne. Frode Andresen ville vært en av favorittene, kanskje den største favoritten til å vinne den siste intervallstarten på 5-mil i mesterskap, i VM i 2003. Han ville gjerne gå, fikk ikke lov, og beste nordmann endte vel langt nede på 20-tallet på resultatlista. Martin Koukal fra Tsjekkia vant den 5-mila. Ronny Hafsås ble også glemt, han vant jo verdenscupåpningen på Beitostølen i 2009, og ble tatt ut til OL-laget på 15 km i Vancouver. For øvrig er det bare tull at Emil Hegle Svendsen ikke skal regnes med, slik flere her hevdet, han var blant de raskeste i verden på sitt beste, og var for eksempel svært nærme å bli tatt ut på stafettlaget i VM i Kollen i 2011. Tarjei bø var også meget rask på sitt beste, og det er klart at Johannes Thingnes Bø også i perioder har vært en av verdens beste langrennsløpere.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9975

Legg inn av Korgutt »

tartaglia2 skrev: ons feb 09, 2022 8:30 am
Korgutt skrev: ons feb 09, 2022 8:21 am Du mener hun er et bedre alternativ enn Haga/Fossesholm altså? Ikke enig i det hele tatt for mitt vedkommende. Tror du kan fjerne 1 av de med etternavn Berger og Emil fra den listen. De var ikke i nærheten av å representere Norge i langrenn.
Du har forøvrig ikke svart meg på hvem du mente ville være de 3 gullmedaljevinnerne igår som du tippet. Du skrev vel 3-1-1 på gårsdagen om jeg ikke husker feil og jeg lurte på hvem du mente ville vinne gull.
Emil kan fjernes, men Tora har faktisk en fjerdeplass på 10 km skøyting fra WC. Har også gått flere gode stafettetapper i NM. Edit: Hun hadde også beste etappetid på stafetten dagen etter det WC-rennet på Sjusjøen.

Tror også Eckhoff ville styrket det norske stafettlaget. Får nesten håpe hun gjør det så dårlig på sprinten at hun heller vil gå langrennsstafett enn jaktstart.
Hvem vil du fjerne av Fossesholm/Haga da for å gi plass til Eckhoff? Ifølge Petter Skinstad vil han at Therese skal gå ankeretappen. Så skal Tiril Eckhoff gå en etappe så vil jo begge de 2 bli fjernet. Regner med at han da mener at søstrene Udnes Weng skal gå de 2 klassiske etappene.
Var forøvrig ikke klar over at Tora hadde såpass anstendige resultater i spesiallangrenn.
Denne er litt off topic i denne tråden men det kan se ut som at lekene har fått sin første dopingsak.
https://www.vg.no/sport/i/66MKO8/hevder ... -dopingsak

Jeremiah

Legg inn av Jeremiah »

Jeg ser at Bjervig mener at det å få inn en reserve ikke hadde hjulpet på medaljefangsten for kvinnene. Det er sannsynligvis riktig.

Slik status er med tanke på eventuelle reserver (manglende høydetrening, manglende koronatester) så er det vel lite sannsynlig at yngre utøvere hadde fått en positiv læringsopplevelse i disse løypene selv om de kunne kommet seg til Kina.

Men gitt koronasituasjonen hadde det vel ikke vært unaturlig at vi faktisk hadde hatt noen reserver som var klare og forberedt til å delta?

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Korgutt skrev: Denne er litt off topic i denne tråden men det kan se ut som at lekene har fått sin første dopingsak.
https://www.vg.no/sport/i/66MKO8/hevder ... -dopingsak
Bombe at det handlet om Russland...

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

Korgutt skrev: ons feb 09, 2022 8:46 am
tartaglia2 skrev: ons feb 09, 2022 8:30 am Tror også Eckhoff ville styrket det norske stafettlaget. Får nesten håpe hun gjør det så dårlig på sprinten at hun heller vil gå langrennsstafett enn jaktstart.
Hvem vil du fjerne av Fossesholm/Haga da for å gi plass til Eckhoff? Ifølge Petter Skinstad vil han at Therese skal gå ankeretappen. Så skal Tiril Eckhoff gå en etappe så vil jo begge de 2 bli fjernet. Regner med at han da mener at søstrene Udnes Weng skal gå de 2 klassiske etappene.
Var forøvrig ikke klar over at Tora hadde såpass anstendige resultater i spesiallangrenn.
Ville fjernet Haga. Fossesholm var bedre på skiathlon og har også vist et høyere toppnivå tidligere denne sesongen.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9975

Legg inn av Korgutt »

Jeremiah skrev: ons feb 09, 2022 8:47 am Jeg ser at Bjervig mener at det å få inn en reserve ikke hadde hjulpet på medaljefangsten for kvinnene. Det er sannsynligvis riktig.

Slik status er med tanke på eventuelle reserver (manglende høydetrening, manglende koronatester) så er det vel lite sannsynlig at yngre utøvere hadde fått en positiv læringsopplevelse i disse løypene selv om de kunne kommet seg til Kina.

Men gitt koronasituasjonen hadde det vel ikke vært unaturlig at vi faktisk hadde hatt noen reserver som var klare og forberedt til å delta?
Ragnhild Haga var jo uttatt som reserve. Og var med precampen i Seiser Alm. Det samme var Harald Østberg Amundsen som ville kommet inn i troppen dersom Krüger måtte melde pass. Nå satser de jo alt på at Krüger skal rekke den avsluttende femtikilometeren.
I tillegg skal utøverne oppnå resultater som Olympiatoppen har stilt til krav. Resterende norske skijenter har ikke vært i nærheten av de kravene og ville ikke vært kvalifisert for å delta.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9975

Legg inn av Korgutt »

sertono skrev: ons feb 09, 2022 8:50 am
Korgutt skrev: Denne er litt off topic i denne tråden men det kan se ut som at lekene har fått sin første dopingsak.
https://www.vg.no/sport/i/66MKO8/hevder ... -dopingsak
Bombe at det handlet om Russland...
Må være verdenshistoriens største sensasjon?🤣🤣🤣

Team Ingebrigtsen

Legg inn av Team Ingebrigtsen »

Korgutt skrev: ons feb 09, 2022 8:21 am
Team Ingebrigtsen skrev: ons feb 09, 2022 8:03 am
Korgutt skrev: ons feb 09, 2022 7:48 am Langrennssjefen forteller at de har vurdert å hente inn skiskytter Tiril Eckhoff til en stafettetappe, men det krasjer med hennes OL-program og er derfor uaktuelt.
Jaså, er det såpass dårlig stilt med kapasiteten blant våre langrennsløpere?
Sitatet er hentet fra denne artikkelen.
https://www.vg.no/sport/langrenn/i/qW8b ... g-sier-det
Er det så rart da?
Skiskytterne trener vel skøyting mer enn langrennsløperne (som jeg vil anta trener 50-50 klassisk/skøyting) og vi skal jo heller ikke mange årene tilbake i tid siden skiskytterne var våre beste på fri teknikk. Bjørndalen, 2xBerger og Svendsen var blant de beste i Norge i sin tid.
Du mener hun er et bedre alternativ enn Haga/Fossesholm altså? Ikke enig i det hele tatt for mitt vedkommende. Tror du kan fjerne 1 av de med etternavn Berger og Emil fra den listen. De var ikke i nærheten av å representere Norge i langrenn.
Det er riktig at Tora Berger og Emil Hegle Svendsen konkurrerte lite i langrenn. Men det var jo ikke fordi de ikke var i nærheten, det er fordi de stort sett ikke prioriterte å kvalifisere seg. Hvis jeg ikke husker helt feil, så var EHS aktuell for en etappe i VM på hjemmebane i 2011, han var vel til og med i troppen, så ikke i nærheten er å overdrive. Men det er jo også riktig at EHS var oppe på OEB nivå i sporet, og dermed kunne han som OEB og Berger godt kunne gå en stafettetappe. Nå for tiden er det sjeldent at skiskytterne slenger seg med i langrenn, så det er jo vanskeligere å måle de opp mot hverandre. Men jeg tror at Eckhoff (eller JTB for den saks skyld) kan være blant topp-15 i verden på en kortere fristildistanse. Det er ikke på OEB-nivå i langrenn, men greit nok.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9975

Legg inn av Korgutt »

Team Ingebrigtsen skrev: ons feb 09, 2022 9:00 am
Korgutt skrev: ons feb 09, 2022 8:21 am
Team Ingebrigtsen skrev: ons feb 09, 2022 8:03 am

Er det så rart da?
Skiskytterne trener vel skøyting mer enn langrennsløperne (som jeg vil anta trener 50-50 klassisk/skøyting) og vi skal jo heller ikke mange årene tilbake i tid siden skiskytterne var våre beste på fri teknikk. Bjørndalen, 2xBerger og Svendsen var blant de beste i Norge i sin tid.
Du mener hun er et bedre alternativ enn Haga/Fossesholm altså? Ikke enig i det hele tatt for mitt vedkommende. Tror du kan fjerne 1 av de med etternavn Berger og Emil fra den listen. De var ikke i nærheten av å representere Norge i langrenn.
Det er riktig at Tora Berger og Emil Hegle Svendsen konkurrerte lite i langrenn. Men det var jo ikke fordi de ikke var i nærheten, det er fordi de stort sett ikke prioriterte å kvalifisere seg. Hvis jeg ikke husker helt feil, så var EHS aktuell for en etappe i VM på hjemmebane i 2011, han var vel til og med i troppen, så ikke i nærheten er å overdrive. Men det er jo også riktig at EHS var oppe på OEB nivå i sporet, og dermed kunne han som OEB og Berger godt kunne gå en stafettetappe. Nå for tiden er det sjeldent at skiskytterne slenger seg med i langrenn, så det er jo vanskeligere å måle de opp mot hverandre. Men jeg tror at Eckhoff (eller JTB for den saks skyld) kan være blant topp-15 i verden på en kortere fristildistanse. Det er ikke på OEB-nivå i langrenn, men greit nok.
Skal innrømme at jeg overdrev en smule. Men som du sier så måtte de vel stille opp i noen langrenn for å kvalifisere seg. Og det prioriterte vel ikke Helge Svendsen? Så da ble det vel slik at han ikke fikk gå langrenn?

Team Ingebrigtsen

Legg inn av Team Ingebrigtsen »

Korgutt skrev: ons feb 09, 2022 9:03 am

Skal innrømme at jeg overdrev en smule. Men som du sier så måtte de vel stille opp i noen langrenn for å kvalifisere seg. Og det prioriterte vel ikke Helge Svendsen? Så da ble det vel slik at han ikke fikk gå langrenn?
Og det er jo forståelig om du var EHS, at når du var verdens beste skiskytter i en periode, så prioriterte man det, og så var det mer forståelig at Lars Berger kombinerte litt mer med tanke på at han var mer ustabil som skiskytter. Kun Bjørndalen som kunne kombinere alt omtrent samtidig :) Så vidt jeg husker så var EHS også den beste langrennsløperen i skiskyting noen sesonger. Det er ingen fasit, men med tanke på OEB og LB resultater i langrenn, så gir det vel en god indikasjon på nivået til EHS. Han gikk noen løp i langrenn, uten fullklaff slik jeg husker det.

HarryH

Legg inn av HarryH »

Bartzabel skrev: tir feb 08, 2022 5:05 pm
HarryH skrev: tir feb 08, 2022 1:44 pm De svenske jentene er påfallende mer muskuløse enn konkurrentene. De innehar en rå styrke av den typen som bare kan opparbeides ved hjelp av tung knebøy og tung markløft. Det norske laget satser derimot på styrketrening i slynge etc. Bra for langdistanse, men gir ikke nok eksplosivitet på sprint.
Eg er idrettsutøvar innan ein mindre sport, og har trena ein del på styrkerommet på olympiatoppen. Teorien din om slynga stemmer ikkje heilt, har sett fleire på langrennslandslaget trene styrke i form av knebøy, markløft osv. Var spesielt imponert over Sundby, som ikkje var spesielt eksplosiv. Har sett han trene med 160-70 i knebøy og markløft, reppe på 100 i benk, dips med 60kg i belte, chins med 40kg så dei trenar hardt styrke. Greit å ha styrken men det må kunne overførast til k erraft gjennom skistavane og det er ikkje like rett fram.
Jeg tviler ikke på at du har sett det du har sett, men i podcasten "I det lange løp" kan du høre Erik Nossum fortelle at det norske distanselaget for herrer trener null styrke. Det er mulig at Nossum overdrev.

Uansett, her var det snakk om langrennsjentene. De trener styrke, men Pål Gunnar Mikkelsplass fortalte at han ble nærmest sjokkert da han var på besøk i Sverige og fikk se hvor mye vekt de svenske jentene la på stanga.

https://www.vg.no/sport/i/Jo8O38/johaug ... sett-maken

startelver

Legg inn av startelver »

De svenske sprintdamene er sikkert flinke i vektløfting, kanskje på tide å skjønne at det norske treningsopplegget i enkelte øvelser ikke er i verdenstoppen sammenlignet med noen av konkurrentene?

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

HarryH skrev: ons feb 09, 2022 9:25 am Jeg tviler ikke på at du har sett det du har sett, men i podcasten "I det lange løp" kan du høre Erik Nossum fortelle at det norske distanselaget for herrer trener null styrke. Det er mulig at Nossum overdrev.
Mulig jeg husker feil, men jeg mente han sa at de ikke løftet vekter. De trener nok styrke, men da mer av den typen Klæbo, Burman eller Dyvik har vist i vloggene sine.

lund

Legg inn av lund »

De trener selvfølgelig styrke. Det var en grunn til at Sundby ble en mye bedre skøyter etter hvert.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

startelver skrev: ons feb 09, 2022 10:10 am De svenske sprintdamene er sikkert flinke i vektløfting, kanskje på tide å skjønne at det norske treningsopplegget i enkelte øvelser ikke er i verdenstoppen sammenlignet med noen av konkurrentene?
Tror mye av forskjellen mellom Norge og Sverige kommer av at sprint har mye høyere status blant de svenske damene. Jeg er ganske sikker på at både Sundling og Dahlqvist trener for å bli verdens beste på sprint, mens inntrykket mitt er at de norske sprinterne i mye større grad trener for å bli gode på alt. Da er det ikke rart at treningsoppleggene blir forskjellige og at svenskene er bedre i sprint.

Bartzabel

Legg inn av Bartzabel »

HarryH skrev: ons feb 09, 2022 9:25 am
Bartzabel skrev: tir feb 08, 2022 5:05 pm
HarryH skrev: tir feb 08, 2022 1:44 pm De svenske jentene er påfallende mer muskuløse enn konkurrentene. De innehar en rå styrke av den typen som bare kan opparbeides ved hjelp av tung knebøy og tung markløft. Det norske laget satser derimot på styrketrening i slynge etc. Bra for langdistanse, men gir ikke nok eksplosivitet på sprint.
Eg er idrettsutøvar innan ein mindre sport, og har trena ein del på styrkerommet på olympiatoppen. Teorien din om slynga stemmer ikkje heilt, har sett fleire på langrennslandslaget trene styrke i form av knebøy, markløft osv. Var spesielt imponert over Sundby, som ikkje var spesielt eksplosiv. Har sett han trene med 160-70 i knebøy og markløft, reppe på 100 i benk, dips med 60kg i belte, chins med 40kg så dei trenar hardt styrke. Greit å ha styrken men det må kunne overførast til k erraft gjennom skistavane og det er ikkje like rett fram.
Jeg tviler ikke på at du har sett det du har sett, men i podcasten "I det lange løp" kan du høre Erik Nossum fortelle at det norske distanselaget for herrer trener null styrke. Det er mulig at Nossum overdrev.

Uansett, her var det snakk om langrennsjentene. De trener styrke, men Pål Gunnar Mikkelsplass fortalte at han ble nærmest sjokkert da han var på besøk i Sverige og fikk se hvor mye vekt de svenske jentene la på stanga.

https://www.vg.no/sport/i/Jo8O38/johaug ... sett-maken
Du kan sjå Sundby si styrketrening før 2019 sesongen her:


Har også sett Bjørgen, Johaug og Østberg trene med vekter. Hadde jo vore idiotisk å ikkje trene med vekter.
til tider i denne videoen med Bjørgen og Johaug. Så det er rart frå Nossum.

HarryH

Legg inn av HarryH »

lund skrev: ons feb 09, 2022 10:44 am De trener selvfølgelig styrke. Det var en grunn til at Sundby ble en mye bedre skøyter etter hvert.
Sundby trente en god del maksstyrke. Det er jeg enig i.

Men herrelandslaget allround 2020/21, som besto av Holund, Krüger, Røthe, Tønseth, Nyenget og Iversen, trente lite maksstyrke. Flere av dem trente null timer maksstyrke.

https://radio.nrk.no/podkast/i_det_lang ... 9481898979
Spol fram til 1:28:30.

Derimot gjennomførte alle en god del stabiliseringsøvelser, som jo utføres i slynge etc.

LBJ91

Legg inn av LBJ91 »

tartaglia2 skrev: ons feb 09, 2022 8:30 am
Korgutt skrev: ons feb 09, 2022 8:21 am Du mener hun er et bedre alternativ enn Haga/Fossesholm altså? Ikke enig i det hele tatt for mitt vedkommende. Tror du kan fjerne 1 av de med etternavn Berger og Emil fra den listen. De var ikke i nærheten av å representere Norge i langrenn.
Du har forøvrig ikke svart meg på hvem du mente ville være de 3 gullmedaljevinnerne igår som du tippet. Du skrev vel 3-1-1 på gårsdagen om jeg ikke husker feil og jeg lurte på hvem du mente ville vinne gull.
Emil kan fjernes, men Tora har faktisk en fjerdeplass på 10 km skøyting fra WC. Har også gått flere gode stafettetapper i NM. Edit: Hun hadde også beste etappetid på stafetten dagen etter det WC-rennet på Sjusjøen.

Tror også Eckhoff ville styrket det norske stafettlaget. Får nesten håpe hun gjør det så dårlig på sprinten at hun heller vil gå langrennsstafett enn jaktstart.
Emil hadde ingen internasjonale langrennsresultater å vise til, men la oss ikke glemme at han var i troppen til Oslo VM og var alternativet til Gjerdalen på tredjeetappen på stafetten.

HarryH

Legg inn av HarryH »

Bartzabel skrev: ons feb 09, 2022 12:03 pm
HarryH skrev: ons feb 09, 2022 9:25 am
Bartzabel skrev: tir feb 08, 2022 5:05 pm
Eg er idrettsutøvar innan ein mindre sport, og har trena ein del på styrkerommet på olympiatoppen. Teorien din om slynga stemmer ikkje heilt, har sett fleire på langrennslandslaget trene styrke i form av knebøy, markløft osv. Var spesielt imponert over Sundby, som ikkje var spesielt eksplosiv. Har sett han trene med 160-70 i knebøy og markløft, reppe på 100 i benk, dips med 60kg i belte, chins med 40kg så dei trenar hardt styrke. Greit å ha styrken men det må kunne overførast til k erraft gjennom skistavane og det er ikkje like rett fram.
Jeg tviler ikke på at du har sett det du har sett, men i podcasten "I det lange løp" kan du høre Erik Nossum fortelle at det norske distanselaget for herrer trener null styrke. Det er mulig at Nossum overdrev.

Uansett, her var det snakk om langrennsjentene. De trener styrke, men Pål Gunnar Mikkelsplass fortalte at han ble nærmest sjokkert da han var på besøk i Sverige og fikk se hvor mye vekt de svenske jentene la på stanga.
Du kan sjå Sundby si styrketrening før 2019 sesongen her:

Har også sett Bjørgen, Johaug og Østberg trene med vekter. Hadde jo vore idiotisk å ikkje trene med vekter.
... denne videoen med Bjørgen og Johaug. Så det er rart frå Nossum.
Jeg var upresis da jeg nevnte styrketrening. Vi må skille mellom maksstyrke, som de svenske jentene i følge Pål Gunnar Mikkelsplass satser mer på enn de norske, og mer utholdende styrke / stabiliseringsøvelser, som alle skiløpere av begge kjønn gjennomfører jevnlig.

Nossum poengterer at skiløpere mer lavere testosteronnivå (deriblant kvinner) har mer behov for tung styrketrening. Det vil også være forskjell på sprintere og allround/-distanseløpere.

Poenget mitt i det innlegget som utløste denne styrketreningsdebatten, var at de svenske kvinnelige sprinterne trener med tyngre vekter enn de norske. Jeg mener at vi også kan se dette med det blotte øye. De svenske sprintdamene ser mer robuste ut enn konkurrentene.

Sodajr

Legg inn av Sodajr »

Vakkert å se Klæbo få medaljen :)

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9975

Legg inn av Korgutt »

Jonna Sundling fikk gult kort i kvartfinalen for tjuvstart. langrenn.com spekulerer i at svenskene ikke tør ta sjansen på enda et gult kort for da blir konsekvensene dramatisk. Og at de derfor antar at svenskene vil velge en annen makker til Maja. Er dette krisemaksimering eller kan det være noe i disse påstandene?

lund

Legg inn av lund »

Korgutt skrev: ons feb 09, 2022 10:49 pm Jonna Sundling fikk gult kort i kvartfinalen for tjuvstart. langrenn.com spekulerer i at svenskene ikke tør ta sjansen på enda et gult kort for da blir konsekvensene dramatisk. Og at de derfor antar at svenskene vil velge en annen makker til Maja. Er dette krisemaksimering eller kan det være noe i disse påstandene?
Kan jeg aldri tenke meg. Da går de fra et mer eller mindre sikkert gull til en mye mer åpen øvelse.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9975

Legg inn av Korgutt »

lund skrev: ons feb 09, 2022 10:52 pm
Korgutt skrev: ons feb 09, 2022 10:49 pm Jonna Sundling fikk gult kort i kvartfinalen for tjuvstart. langrenn.com spekulerer i at svenskene ikke tør ta sjansen på enda et gult kort for da blir konsekvensene dramatisk. Og at de derfor antar at svenskene vil velge en annen makker til Maja. Er dette krisemaksimering eller kan det være noe i disse påstandene?
Kan jeg aldri tenke meg. Da går de fra et mer eller mindre sikkert gull til en mye mer åpen øvelse.
Jeg er forsåvidt enig med deg her. Men så ligger det et par promiller sjanse for diskvalifisering da som de kanskje må ta litt hensyn til.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Korgutt skrev: ons feb 09, 2022 10:49 pm Jonna Sundling fikk gult kort i kvartfinalen for tjuvstart. langrenn.com spekulerer i at svenskene ikke tør ta sjansen på enda et gult kort for da blir konsekvensene dramatisk. Og at de derfor antar at svenskene vil velge en annen makker til Maja. Er dette krisemaksimering eller kan det være noe i disse påstandene?

Kan de ikke la Jonna gå 10 km og erverve seg et ett gult kort der, så kan hun starte i begge stafettene risikofritt - hvor hun vil være viktig for to gull.
De kan vel lett ofre en 10-20 plass på 10 km, eller?

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

Neptun skrev: ons feb 09, 2022 11:01 pm
Korgutt skrev: ons feb 09, 2022 10:49 pm Jonna Sundling fikk gult kort i kvartfinalen for tjuvstart. langrenn.com spekulerer i at svenskene ikke tør ta sjansen på enda et gult kort for da blir konsekvensene dramatisk. Og at de derfor antar at svenskene vil velge en annen makker til Maja. Er dette krisemaksimering eller kan det være noe i disse påstandene?

Kan de ikke la Jonna gå 10 km og erverve seg et ett gult kort der, så kan hun starte i begge stafettene risikofritt - hvor hun vil være viktig for to gull.
De kan vel lett ofre en 10-20 plass på 10 km, eller?
Sundling er ikke tatt ut. Til 10 km. Uansett tror jeg de koker tynn spikersuppe her og at problemstillingen er lite reell. Sjansen for at hun skal pådra seg et gult til er nok langt mindre enn sjansen for at reserven skal bli slått.
Blir litt som om Jamaica skulle droppe Bolt, siden det kunne hende at han tyvstartet (det skjedde en gang)

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

netrebske skrev: ons feb 09, 2022 11:34 pm
Neptun skrev: ons feb 09, 2022 11:01 pm
Korgutt skrev: ons feb 09, 2022 10:49 pm Jonna Sundling fikk gult kort i kvartfinalen for tjuvstart. langrenn.com spekulerer i at svenskene ikke tør ta sjansen på enda et gult kort for da blir konsekvensene dramatisk. Og at de derfor antar at svenskene vil velge en annen makker til Maja. Er dette krisemaksimering eller kan det være noe i disse påstandene?

Kan de ikke la Jonna gå 10 km og erverve seg et ett gult kort der, så kan hun starte i begge stafettene risikofritt - hvor hun vil være viktig for to gull.
De kan vel lett ofre en 10-20 plass på 10 km, eller?
Sundling er ikke tatt ut. Til 10 km. Uansett tror jeg de koker tynn spikersuppe her og at problemstillingen er lite reell. Sjansen for at hun skal pådra seg et gult til er nok langt mindre enn sjansen for at reserven skal bli slått.
Nettopp. Jeg syns det er veldig rart om svenskene er så pissredde for det kortet at de ikke stiller med henne. De burde være mer redde for ikke å ta gullet. Dahlqvist og Sundling er helt overlegne favoritter i lagsprinten. Verdens to beste sprintere og begge har veldig bra kapasitet relativt sett.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9975

Legg inn av Korgutt »

Så da kan man oppsummere dette til at langrenn.com koker suppe på spiker da?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «OL»