Dune (2021)

Svar
Chromeback

Dune (2021)

Legg inn av Chromeback »

Årets største film, Dune, med Denis Villeneuve bak kamera, nærmer seg med stormskritt premiere. I slutten av oktober så kommer den ut på kino og HBO Max, og jeg regner med at Max har rullet ut i Norge innen den tid.

Med det sagt, så er det en ny trailer ute. Dette virker ekstremt lovende, og for en ekstremt stjernespekket casting på skuespillerne.



Tanker?

PowersIave

Legg inn av PowersIave »

Mon tro om denne blir vanskelig å sette seg inn i uten å ha kjennskap til boka?

Brukeravatar
Lilleborg
Innlegg: 1914

Legg inn av Lilleborg »

Jeg har ingen kjennskap verken til boka eller til filmen fra 1984. Men jeg gleder meg utelukkende basert på traileren og casten.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Chromeback skrev: lør jul 24, 2021 10:10 am Årets største film, Dune, med Denis Villeneuve bak kamera, nærmer seg med stormskritt premiere. I slutten av oktober så kommer den ut på kino og HBO Max, og jeg regner med at Max har rullet ut i Norge innen den tid.

Med det sagt, så er det en ny trailer ute. Dette virker ekstremt lovende, og for en ekstremt stjernespekket casting på skuespillerne.



Tanker?
Håh, ser virkelig bra ut, gleder meg. Første Dune var jo et sirkus både i utseende og form.

SKubrick

Legg inn av SKubrick »

Gleder meg alltids til ny film fra Villeneuve, men er litt redd for at den, som nevnt over her, kan være litt tung å komme inn i for oss som ikke har kjennskap til universet fra før.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

PowersIave skrev: lør jul 24, 2021 4:03 pm Mon tro om denne blir vanskelig å sette seg inn i uten å ha kjennskap til boka?
Håper ikke det, for jeg har prøvd å både lese og høre boken på lydbok, men faller alltid av pga størrelsen på universet. Håper at Villenueve takler denne delen av historien som han pleier, som vanligvis er ett ganske høyt nivå.

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

Klar som et egg for denne! Egentlig satt meg lite inn i universet på forhånd, men regner egentlig med at Villeneuve klarer å lage en severdig film uansett - selv om man sikkert ville fått enda mer ut av det om man kjente godt til alt av bakgrunn.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

For alle som er bekymret for universet, så syntes jeg at dette var grei;



Betryggende å finne denne i kommentarfeltet også;

In a recent interview, Denis said that at age thirteen he storyboarded his own Dune adaptation with a close friend. He’s been dreaming about this his whole life.

Nemo

Legg inn av Nemo »

Ser veldig frem til Dune, Dennis Villeneuve pleier å levere bra. Får ta et gjensyn med den gamle Dune filmen fra 1984 som oppvarming.

Cabal

Legg inn av Cabal »

Nemo skrev: tir jul 27, 2021 12:36 pm Ser veldig frem til Dune, Dennis Villeneuve pleier å levere bra. Får ta et gjensyn med den gamle Dune filmen fra 1984 som oppvarming.
Dette kommer garantert til å bli en høydare. Lynch sin Dune føler jeg nesten meg alene om å like (selv om jeg innser den har en høy kultstatus), elsker den selv i dag.
Er 100% sikker på at man ikke trenger å kjenne til noe som helst før man ser den nye Dune.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

En femmer til Dune av Briger Vestmo, han er ikke min favkritikker, syns han er direkte ræva, men allikevel.

Gledelig ambisiøs science fiction!

Brukeravatar
Lilleborg
Innlegg: 1914

Legg inn av Lilleborg »



Anmeldelse fra IGN.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Premiere på onsdag her i landet, gleder meg til å høre anmeldelser rundt omkring!

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

Chromeback skrev: søn sep 12, 2021 1:58 am Premiere på onsdag her i landet, gleder meg til å høre anmeldelser rundt omkring!
Kommer den på tv samtidig - i så fall hvor? Eller blir det kino?

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

palimpsest skrev: søn sep 12, 2021 2:21 am
Chromeback skrev: søn sep 12, 2021 1:58 am Premiere på onsdag her i landet, gleder meg til å høre anmeldelser rundt omkring!
Kommer den på tv samtidig - i så fall hvor? Eller blir det kino?
Jeg skal ikke si det for sikkert, men siden NF Kino viser den på kino, så regner jeg med at det kun blir kino i starten.

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

Chromeback skrev: søn sep 12, 2021 2:23 am
palimpsest skrev: søn sep 12, 2021 2:21 am
Chromeback skrev: søn sep 12, 2021 1:58 am Premiere på onsdag her i landet, gleder meg til å høre anmeldelser rundt omkring!
Kommer den på tv samtidig - i så fall hvor? Eller blir det kino?
Jeg skal ikke si det for sikkert, men siden NF Kino viser den på kino, så regner jeg med at det kun blir kino i starten.
Antageligvis. Husker bare HBO ruffled their feathers en gang i gamle dager og sa den kom på HBO pluss eller noe lignende.

Har uansett lyst til å se den på kino, den fortjener det

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Chromeback skrev: lør jul 24, 2021 10:10 am Dune
Tanker?
At det vil bli en visuell opplevelse ala Prometheus. Har sett Dune fra 84 et par ganger, men det er mange år siden. Det gledes...

Taarnfyrsten

Legg inn av Taarnfyrsten »

Ingen som har sett Dune eller? Nå har jeg fått sett den, og den var helt enorm. Musikken, det visuelle, stemninga, ja alt var bare top notch.
Hper Denis får laget oppfølgeren han snakker om!

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Jo. Har skrevet om den i filmtråden

Will.i.Nickersen

Legg inn av Will.i.Nickersen »

Var litt skuffet , visuelt fremragende, men lydbilde(soundtracket) ble for overveldende og slitsomt. Funket etter min mening i bladerunner, men ikke her.
Historien har jo knapt begynnt, og skuespill var greit.

Syntes de hadde forandret kronologi en del, men lenge siden jeg leste bøkene, serien fra SF siste jeg så med dune.

ElGuaje

Legg inn av ElGuaje »

Dune Part 2 er nå offisielt


ElGuaje

Legg inn av ElGuaje »

23. oktober 2023 er datoen som er satt nå.

Lezah

Legg inn av Lezah »

Will.i.Nickersen skrev: søn sep 26, 2021 5:49 pm Var litt skuffet , visuelt fremragende, men lydbilde(soundtracket) ble for overveldende og slitsomt. Funket etter min mening i bladerunner, men ikke her.
Historien har jo knapt begynnt, og skuespill var greit.

Syntes de hadde forandret kronologi en del, men lenge siden jeg leste bøkene, serien fra SF siste jeg så med dune.
Lyden var massiv men følte det passet. Det jeg ikke helt liker er hvor overlessende Messias-metaforene var. Skal sies jeg ikke har lest bøkene så ser det kanskje med litt "tynnere" grunnlag enn andre, men filmen alene føltes i all fall litt for "Her er frelseren på gang"-tung.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

Lezah skrev: fre okt 29, 2021 12:40 pm
Will.i.Nickersen skrev: søn sep 26, 2021 5:49 pm Var litt skuffet , visuelt fremragende, men lydbilde(soundtracket) ble for overveldende og slitsomt. Funket etter min mening i bladerunner, men ikke her.
Historien har jo knapt begynnt, og skuespill var greit.

Syntes de hadde forandret kronologi en del, men lenge siden jeg leste bøkene, serien fra SF siste jeg så med dune.
Lyden var massiv men følte det passet. Det jeg ikke helt liker er hvor overlessende Messias-metaforene var. Skal sies jeg ikke har lest bøkene så ser det kanskje med litt "tynnere" grunnlag enn andre, men filmen alene føltes i all fall litt for "Her er frelseren på gang"-tung.
Evigheter siden jeg leste bøkene, men de har ganske mye "vår frelser" vibber så vidt jeg husker.

Dejan_Stankovic89

Legg inn av Dejan_Stankovic89 »

Dune er ute på HBO Max

Brukeravatar
k9b
Innlegg: 1289

Legg inn av k9b »

Gøy film. Kunne tenke meg å lese bøkene, men ser ut som en stor commitment. Litt vel svart hvitt i filmen følte jeg. Onde mot gode. Håper evnt bøkene har litt mer gråsoner

Machine_Head

Legg inn av Machine_Head »

k9b skrev: tor nov 04, 2021 10:04 pm Gøy film. Kunne tenke meg å lese bøkene, men ser ut som en stor commitment. Litt vel svart hvitt i filmen følte jeg. Onde mot gode. Håper evnt bøkene har litt mer gråsoner
Er igang med den første nå etter at jeg så filmen, anbefales virkelig. Herbert hadde en veldig snedig måte å skrive på, man blir regelrett sugd inn i den verdenen der.

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

Dejan_Stankovic89 skrev: tor nov 04, 2021 6:44 pm Dune er ute på HBO Max
Da vet jeg hva jeg skal gjøre i helgen.

Brukeravatar
k9b
Innlegg: 1289

Legg inn av k9b »

Machine_Head skrev: tor nov 04, 2021 10:15 pm
k9b skrev: tor nov 04, 2021 10:04 pm Gøy film. Kunne tenke meg å lese bøkene, men ser ut som en stor commitment. Litt vel svart hvitt i filmen følte jeg. Onde mot gode. Håper evnt bøkene har litt mer gråsoner
Er igang med den første nå etter at jeg så filmen, anbefales virkelig. Herbert hadde en veldig snedig måte å skrive på, man blir regelrett sugd inn i den verdenen der.
Den er grei. Ble akkurat ferdig med siste trilogien til Joe Abercrombie, så har plass til en ny verden.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

k9b skrev: tor nov 04, 2021 10:04 pm Gøy film. Kunne tenke meg å lese bøkene, men ser ut som en stor commitment. Litt vel svart hvitt i filmen følte jeg. Onde mot gode. Håper evnt bøkene har litt mer gråsoner
Dobbel
Sist redigert av Rainmaker den fre nov 05, 2021 9:16 am, redigert 1 gang totalt.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Film»