Strømprisen til sommeren

Svar
hauge23

Re: Strømprisen til sommeren

Legg inn av hauge23 »

ulefos skrev: man jan 09, 2023 10:59 pm
hauge23 skrev: man jan 09, 2023 10:55 pm ulefos: "her skriver du til og med at norsk vannkraft er EUs energibeholdning, makan til tøys."

-----------------------------

Jeg skrev ikke det. Dette er en av dine mange stråmenn.
i all verden, jeg brukte mine egne ord, men du er vel enig i at du skrev:"Norsk vannkraft er dermed en del av EUs totale energibeholdning og kan ikke lenger brukes i Norge som Norge vil."

hvor tolket jeg deg feil?
Jo, det er en vesentlig forskjell på "å være en del av EUs totale energibeholdning" og din versjon "at norsk vannkraft er EUs energibeholdning". Hvis jeg hadde skrevet din versjon, da ville jeg også ansett dette som tøvete og faktisk ikke sant.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

ulefos skrev: man jan 09, 2023 11:02 pm
hauge23 skrev: man jan 09, 2023 10:53 pm Jeg har ikke uttalt noe som rokker ved denne lenken av sannheter.
problemet ditt er at du ikke kan dokumentere det du skriver, det er bare en evig smørje av påstander
EUs energiunions regelverk (som Norge må følge) finner du på nettet. Forøvrig har det ikke vært alt for vanskelig å iaktta utviklingen i EUs energipolitikk, samt Norges fortløpende integrering. Det samme gjelder endringene i strømpriser som har skjedd etter at Norge ga opp sitt eget strømregime og gikk over til EUs sitt.
Så lenge du skaper stråmenn og retter angrep mot meg, driver du en uredelig debatteknikk.

ulefos

Legg inn av ulefos »

hauge23 skrev: man jan 09, 2023 11:09 pm
Jo, det er en vesentlig forskjell på "å være en del av EUs totale energibeholdning" og din versjon "at norsk vannkraft er EUs energibeholdning". Hvis jeg hadde skrevet din versjon, da ville jeg også ansett dette som tøvete og faktisk ikke sant.
det du later som er min versjon er faktisk din, kl 22:18 skrev du:
"Norsk vannkraft er dermed en del av EUs totale energibeholdning og kan ikke lenger brukes i Norge som Norge vil. Forstår du ikke det? Norsk strømregime er en saga blott, Norge er forpliktet til å rette seg etter EU-lovgivningen også på dette området."
-----
og ja det er tøvete og ja det er en løgn, men det er altså du som har skrevet det, mens jeg kun kan anklages for å ha sitert tøvet ditt

ulefos

Legg inn av ulefos »

hauge23 skrev: man jan 09, 2023 11:16 pm
EUs energiunions regelverk (som Norge må følge) finner du på nettet. Forøvrig har det ikke vært alt for vanskelig å iaktta utviklingen i EUs energipolitikk, samt Norges fortløpende integrering. Det samme gjelder endringene i strømpriser som har skjedd etter at Norge ga opp sitt eget strømregime og gikk over til EUs sitt.
Så lenge du skaper stråmenn og retter angrep mot meg, driver du en uredelig debatteknikk.
du framsetter påstanden, da er det rimelig at du dokumenterer, og gjør du det ikke så er det lett at man tenker at du ikke kan dokumentere, og når du ikke kan dokumentere....

hauge23

Legg inn av hauge23 »

ulefos skrev: tir jan 10, 2023 12:47 am
hauge23 skrev: man jan 09, 2023 11:09 pm
Jo, det er en vesentlig forskjell på "å være en del av EUs totale energibeholdning" og din versjon "at norsk vannkraft er EUs energibeholdning". Hvis jeg hadde skrevet din versjon, da ville jeg også ansett dette som tøvete og faktisk ikke sant.
det du later som er min versjon er faktisk din, kl 22:18 skrev du:
"Norsk vannkraft er dermed en del av EUs totale energibeholdning og kan ikke lenger brukes i Norge som Norge vil. Forstår du ikke det? Norsk strømregime er en saga blott, Norge er forpliktet til å rette seg etter EU-lovgivningen også på dette området."
-----
og ja det er tøvete og ja det er en løgn, men det er altså du som har skrevet det, mens jeg kun kan anklages for å ha sitert tøvet ditt
Jeg har ikke anklaget deg for å ha sitert meg feil. Jeg anklager din oppsummering av hva jeg skrev, det er den som er feil.
Jeg skrev: "Norsk vannkraft er dermed en del av EUs totale energibeholdning"
I din kommentar av hva jeg skrev skriver du: "her skriver du til og med at norsk vannkraft er EUs energibeholdning".

EUs energibeholding er totalen av energien landene i EUs energiunion produserer. Pga. at Norge er medlem av EUs energiunion, er norsk energiproduksjon en del av EUs totale energibeholdning. Det var det jeg skrev.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

ulefos skrev: tir jan 10, 2023 12:50 am
hauge23 skrev: man jan 09, 2023 11:16 pm
EUs energiunions regelverk (som Norge må følge) finner du på nettet. Forøvrig har det ikke vært alt for vanskelig å iaktta utviklingen i EUs energipolitikk, samt Norges fortløpende integrering. Det samme gjelder endringene i strømpriser som har skjedd etter at Norge ga opp sitt eget strømregime og gikk over til EUs sitt.
Så lenge du skaper stråmenn og retter angrep mot meg, driver du en uredelig debatteknikk.
du framsetter påstanden, da er det rimelig at du dokumenterer, og gjør du det ikke så er det lett at man tenker at du ikke kan dokumentere, og når du ikke kan dokumentere....
I debatten mellom oss kommer du med generelle påstander mot min beskrivelse av EØS-prosessen som fortløpende legger samfunnsområder i Norge under EU-styring, noe som selvsagt får konsekvenser for Norge. Et aktuelt eksempel er marerittet, de høye strømprisene.
Hvis Norge har makt og kontroll over norsk vannkraft burde det vært enkelt å få på plass et system hvor norsk vannkraft til kostpris mindre enn 12 øre/kWh fikk et rimelig påslag for transport/fortjeneste til å koste forbruker mindre enn 50 øre/kWh.
Manglende handling fra regjeringen betegnes som handlingslammelse. Det riktige er imidlertid at regjeringen er maktesløs.
Årsaken til det er medlemskap i EØS og EUs energiunion.

Og husk: Du har også mulighet til å dokumentere at jeg skriver usannheter.

ulefos

Legg inn av ulefos »

hauge23 skrev: tir jan 10, 2023 10:02 am
Og husk: Du har også mulighet til å dokumentere at jeg skriver usannheter.
det må jeg si er ganske spesielt, du ber meg dokumentere regler som ikke finnes

hauge23

Legg inn av hauge23 »

ulefos skrev: tir jan 10, 2023 3:59 pm
hauge23 skrev: tir jan 10, 2023 10:02 am
Og husk: Du har også mulighet til å dokumentere at jeg skriver usannheter.
det må jeg si er ganske spesielt, du ber meg dokumentere regler som ikke finnes
Hvor har det blitt av de over 13000 direktivene som er kommet fra EU?

ulefos

Legg inn av ulefos »

hauge23 skrev: tir jan 10, 2023 7:47 pm
Hvor har det blitt av de over 13000 direktivene som er kommet fra EU?
hva har det med saken å gjøre, jeg etterlyser bare dokumentasjon som viser at Norge har mistet kontrollen over vannkrafta som du har fortalt oss i månedsvis, men du klarer ikke å finne slik dokumentasjon, og når du ikke finner det så sier det en hel del om skriveriene dine

hauge23

Legg inn av hauge23 »

ulefos skrev: tir jan 10, 2023 8:55 pm
hauge23 skrev: tir jan 10, 2023 7:47 pm
Hvor har det blitt av de over 13000 direktivene som er kommet fra EU?
hva har det med saken å gjøre, jeg etterlyser bare dokumentasjon som viser at Norge har mistet kontrollen over vannkrafta som du har fortalt oss i månedsvis, men du klarer ikke å finne slik dokumentasjon, og når du ikke finner det så sier det en hel del om skriveriene dine
Det har selvsagt med saken å gjøre, inne i direktivflokken finnes regelverket som gjør Norge maktesløs, men du har kanskje ikke hørt om EUs 3. energidirektiv? Har du hørt om EUs 4. energidirektiv, det vil ta enda mere makt fra norske politikere når de får somlet seg til å føre regelverket inn i norsk rett.

Corvus

Legg inn av Corvus »

ulefos skrev: tir jan 10, 2023 8:55 pm
hauge23 skrev: tir jan 10, 2023 7:47 pm
Hvor har det blitt av de over 13000 direktivene som er kommet fra EU?
hva har det med saken å gjøre, jeg etterlyser bare dokumentasjon som viser at Norge har mistet kontrollen over vannkrafta som du har fortalt oss i månedsvis, men du klarer ikke å finne slik dokumentasjon, og når du ikke finner det så sier det en hel del om skriveriene dine
Har vi ikke mistet kontroll over om vi vil eksportere vannkraft eller ikke?

ulefos

Legg inn av ulefos »

hauge23 skrev: tir jan 10, 2023 9:52 pm
Det har selvsagt med saken å gjøre, inne i direktivflokken finnes regelverket som gjør Norge maktesløs, men du har kanskje ikke hørt om EUs 3. energidirektiv? Har du hørt om EUs 4. energidirektiv, det vil ta enda mere makt fra norske politikere når de får somlet seg til å føre regelverket inn i norsk rett.
nå sier du at dette er så innviklet at du ikke kan dokumentere påstandene dine, den erkjennelsen burde føre til at du ikke er så forbanna skråsikker

problemene vi har i dag fikk vi i det øyeblikk kabelen til England begynte å levere strøm, hva som står i kontrakten er det bare noen få som vet, men jeg vil anta at kjøper sikret seg på alle bauer og kanter. Om jeg ikke husker feil har kabelen kapasitet til å overføre halvparten av Norges samlede produksjon av strøm, man trenger da ikke være rakettforsker for å forstå at det ville gå galt, og dette ble altså iscenesatt av FRP ved Energiministeren, ikke ACER

hauge23

Legg inn av hauge23 »

ulefos skrev: ons jan 11, 2023 12:00 am
hauge23 skrev: tir jan 10, 2023 9:52 pm
Det har selvsagt med saken å gjøre, inne i direktivflokken finnes regelverket som gjør Norge maktesløs, men du har kanskje ikke hørt om EUs 3. energidirektiv? Har du hørt om EUs 4. energidirektiv, det vil ta enda mere makt fra norske politikere når de får somlet seg til å føre regelverket inn i norsk rett.
nå sier du at dette er så innviklet at du ikke kan dokumentere påstandene dine, den erkjennelsen burde føre til at du ikke er så forbanna skråsikker

problemene vi har i dag fikk vi i det øyeblikk kabelen til England begynte å levere strøm, hva som står i kontrakten er det bare noen få som vet, men jeg vil anta at kjøper sikret seg på alle bauer og kanter. Om jeg ikke husker feil har kabelen kapasitet til å overføre halvparten av Norges samlede produksjon av strøm, man trenger da ikke være rakettforsker for å forstå at det ville gå galt, og dette ble altså iscenesatt av FRP ved Energiministeren, ikke ACER
Din stråmann sier at jeg sa at dette er så innviklet at jeg ikke kan dokumentere påstandene mine. Jeg skrev ikke det...til etterretning.
Regelverket i EØS-avtalen og EUs energiunion er ingen påstand fra noen, slik at det er ingen som trenger å dokumentere noe som helst.
Det som er viktig er at Norge, som medlem av begge, er bundet av dette regelverket. Det gjør norske politikere maktesløse, slik vi ser av deres oppførsel.
Ja, det manglet ikke på advarsler da stortinget vedtok EUs 3. energidirektiv, ikke var det populært i befolkningen heller hvor ei meningsmåling viste at knappe 9 % var enig med det svære flertallet på ca. 75 % i stortinget som vedtok direktivet.
Integreringen til EU er iscenesatt av flere partier enn Frp. AP, Høyre, Venstre og Krf har sammen med Frp sørget for den jobben i en 30-års periode, hvor MDG er kommet til og ønsker enda større maktesløshet i styringen av Norge.

Benkeslitern

Legg inn av Benkeslitern »

ulefos skrev: ons jan 11, 2023 12:00 am
hauge23 skrev: tir jan 10, 2023 9:52 pm
Det har selvsagt med saken å gjøre, inne i direktivflokken finnes regelverket som gjør Norge maktesløs, men du har kanskje ikke hørt om EUs 3. energidirektiv? Har du hørt om EUs 4. energidirektiv, det vil ta enda mere makt fra norske politikere når de får somlet seg til å føre regelverket inn i norsk rett.
nå sier du at dette er så innviklet at du ikke kan dokumentere påstandene dine, den erkjennelsen burde føre til at du ikke er så forbanna skråsikker

problemene vi har i dag fikk vi i det øyeblikk kabelen til England begynte å levere strøm, hva som står i kontrakten er det bare noen få som vet, men jeg vil anta at kjøper sikret seg på alle bauer og kanter. Om jeg ikke husker feil har kabelen kapasitet til å overføre halvparten av Norges samlede produksjon av strøm, man trenger da ikke være rakettforsker for å forstå at det ville gå galt, og dette ble altså iscenesatt av FRP ved Energiministeren, ikke ACER
Enten husker du feil eller så har du null snøring på det du diskuterer. Kabelen til England har en maksimal kapasitet på 1,4 GW. Så selv om denne kabelen eksporterte på maks hver time i døgne 365 dager i året, så ville vi bare kunne ha eksportert 12,2 TWh gjennom den i løpet av ett år.
Den årlige produksjonen av strøm her i landet er ca 155 TWh, så selv om den kabelen eksporterte på maks kapasitet hele tiden vil det bare tilsvare 7,9 % av produksjonen her i landet.
Men nå går jo ingen av disse kablene på full eksport hele tiden. Jeg har ikke sett tallene for 2022 noe sted ennå, men jeg tipper at nettoeksporten gjennom kabelen til England i 2022 var godt under 2 TWh, altså ned mot 1 % av den årlige produksjonen her i landet.

Og det er vel ikke noen hemmelighet hva som står i kontraktene om utenlandskablene. Alle utenlandskablene som går til og fra Norge er eid med 50 % av Statnett og med 50 % av en eier i landene i de andre endene av kablene. Disse to landene har da skrevet under på at de fritt kan kjøpe den strømmen de ønsker gjennom disse kablene. Så når vi eksporterer strøm til England er det den engelske eieren som kjøper strøm i Norge til markedsprisen her. Når vi importerer strøm gjennom denne kabelen er det Statnett som kjøper strøm i England til markedsprisen der. Når da Statnett selger denne strømmen dyrere her i landet til markedspris, så tjener selvfølgelig Statnett penger på det. Men Statnett er lovpålagt å enten bruke dette overskuddet på å bygge ut strømnettet eller alternativt å gi dette overskuddet tilbake til forbrukerne her i landet gjennom å senke nettleien.

Sisyfos

Legg inn av Sisyfos »

Tåkefyrsten foran/i valgkampen:

Vi skal være første bruker av norsk vannkraft. (......) Vi skal tenke på først, de mulighetene kraften gir for oss selv. Målet er verdiskaping i Norge.

Og

Samfunnsøkonomisk er det ikke et riktig perspektiv hvis vi bygger kabler som fører til at det blir dyrere med strøm i Norge. Det må da inn i kriteriene, og det må vi si nei til

Og energiminister Aasland:

Ikke en kilowatt skal sendes ut av landet dersom industrien trenger den

Og nå når andre vinteren med sinnssyke strømpriser er halvert så er de ikke kommet lenger enn at de skal sette ned enda et utvalg for å se på saken. For en gjeng fjols. Dovendyret er kjapt i forhold til disse menneskene som liksom skal styre landet nå.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

Viktig informasjon til de som tviler på fakta og virkelighet:

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge ... jQuMC4wLjA.

Medlemskapet i EUs energiunion stenger for "løsninger" politikerne forsøker å finne ved å "følge nøye med", "snu steiner", osv.
Det er bare èn utvei av maktesløsheten og de vanvittige strømprisene, og det er å si opp avtalene som rævkjører Norge.
Virkningene av å veta EUs 3. energidirektiv var godt kjent av politikerne som var med på å vedta det i 2018.

Hvis politikerne ønsker å opptre ansvarlig, sier de opp avtalene snarest. Noe annet er skamløs overkjøring av eget land og folk, marerittet må nå ta slutt.

ulefos

Legg inn av ulefos »

hauge23 skrev: ons jan 11, 2023 12:44 am
Din stråmann sier at jeg sa at dette er så innviklet at jeg ikke kan dokumentere påstandene mine.
jeg har noen snes ganger edt deg dokumentere påstandene, hvis påstandene var korrekte ville du selvsagt i det minste prøvd å finne dokumentasjon, men du gjør ikke det

da er det naturlig å konkludere med at det du hevder andre har bestemt, er det egentlig du som har bestemt oppi hodet ditt

hauge23

Legg inn av hauge23 »

ulefos skrev: fre jan 13, 2023 6:24 pm
hauge23 skrev: ons jan 11, 2023 12:44 am
Din stråmann sier at jeg sa at dette er så innviklet at jeg ikke kan dokumentere påstandene mine.
jeg har noen snes ganger edt deg dokumentere påstandene, hvis påstandene var korrekte ville du selvsagt i det minste prøvd å finne dokumentasjon, men du gjør ikke det

da er det naturlig å konkludere med at det du hevder andre har bestemt, er det egentlig du som har bestemt oppi hodet ditt
Jeg debatterer ikke mot dine stråmenn. Innbiller du deg at det er jeg som har bestemt utformingen av EUs 3. energidirektiv og EØS-avtalen?

ulefos

Legg inn av ulefos »

hauge23 skrev: fre jan 13, 2023 5:32 pm
Det er bare èn utvei av maktesløsheten og de vanvittige strømprisene, og det er å si opp avtalene som rævkjører Norge.
verdens rikeste land er rævkjørt :shock: :? :?

hauge23

Legg inn av hauge23 »

ulefos skrev: man jan 16, 2023 8:51 am
hauge23 skrev: fre jan 13, 2023 5:32 pm
Det er bare èn utvei av maktesløsheten og de vanvittige strømprisene, og det er å si opp avtalene som rævkjører Norge.
verdens rikeste land er rævkjørt :shock: :? :?
Ja, det er fullt mulig, det viser konsekvensene av integreringen til EU, gjennom EØS-avtalen og medlemskapet i EUs energiunion.

Corvus

Legg inn av Corvus »

ulefos skrev: man jan 16, 2023 8:51 am
hauge23 skrev: fre jan 13, 2023 5:32 pm
Det er bare èn utvei av maktesløsheten og de vanvittige strømprisene, og det er å si opp avtalene som rævkjører Norge.
verdens rikeste land er rævkjørt :shock: :? :?
Verdens rikeste stat er vel riktigere å si.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

Alarm, næringslivet nedbemanner.
https://borsen.dagbladet.no/studio/bors ... ost=121676

Vilkårene i EØS-avtalen er en fare for industrien i Norge.

Scuderia

Legg inn av Scuderia »

Er dette hva regjeringen leverte?

kraftbransjen skal få lovfestet ansvar for å bidra til forsyningssikkerheten

energimyndighetene skal kunne gripe inn i bransjens disponering av vannmagasinene når det er fare for energimangel

det skal bli gjort tydelig at myndighetene kan begrense flyten på utenlandskablene av hensyn til forsyningssikkerheten hvis det er reell fare for knapphet på energi

rapporteringsordningen for kraftbransjen som ble innført i fjor skal formaliseres

kraftbransjen skal lage strategier for å ivareta forsyningssikkerheten, og myndighetene skal kunne føre tilsyn og ilegge sanksjoner


Ingenting håndfast.. bare pjatt

denne regjeringen er en vits

hauge23

Legg inn av hauge23 »

Scuderia skrev: fre jan 27, 2023 9:20 am Er dette hva regjeringen leverte?

kraftbransjen skal få lovfestet ansvar for å bidra til forsyningssikkerheten

energimyndighetene skal kunne gripe inn i bransjens disponering av vannmagasinene når det er fare for energimangel

det skal bli gjort tydelig at myndighetene kan begrense flyten på utenlandskablene av hensyn til forsyningssikkerheten hvis det er reell fare for knapphet på energi

rapporteringsordningen for kraftbransjen som ble innført i fjor skal formaliseres

kraftbransjen skal lage strategier for å ivareta forsyningssikkerheten, og myndighetene skal kunne føre tilsyn og ilegge sanksjoner


Ingenting håndfast.. bare pjatt

denne regjeringen er en vits
I rettferdighetens navn må sies at ikke bare denne regjeringen, men samtlige regjeringer (med stortingsflertall) som har tilpasset norsk strøm til EUs strømpolitikk er skyld i vanskelighetene vi har fått på strømsektoren.
Regjeringenes pressekonferanser, som eskalerte under pandemien, bærer stadig sterkere preg av å mose narrativer inn i befolkningen, så også denne i dag.
Når man kjenner styrken i Støres EU-mani, kunne man forutsi at dagens pressekonferanse ikke ville bringe noen nyheter om løsninger på problemene vi har pga. avtalene med EU. Regjeringens tiltak går ikke ut på å løse våre problemer, men går ut på å bruke massevis av skattekroner på å øke strømproduksjonen, som vil gå inn i EUs beholdning av strøm og forvaltet ved eksportert ut av Norge, akkurat slik det er med vannkraften.

Helt riktig, bare pjatt og underbygging av narrativ. Partiene bak er ansvarsløse.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Scuderia skrev: fre jan 27, 2023 9:20 am Er dette hva regjeringen leverte?

kraftbransjen skal få lovfestet ansvar for å bidra til forsyningssikkerheten

energimyndighetene skal kunne gripe inn i bransjens disponering av vannmagasinene når det er fare for energimangel

det skal bli gjort tydelig at myndighetene kan begrense flyten på utenlandskablene av hensyn til forsyningssikkerheten hvis det er reell fare for knapphet på energi

rapporteringsordningen for kraftbransjen som ble innført i fjor skal formaliseres

kraftbransjen skal lage strategier for å ivareta forsyningssikkerheten, og myndighetene skal kunne føre tilsyn og ilegge sanksjoner


Ingenting håndfast.. bare pjatt

denne regjeringen er en vits
Så du mener altså at det er riktig å tappe med magasinene for mye?
VELDIG mange var i harnisk over at magasinene ble tappet ned for mye etter fjorårets tørre sommer.
Men du syns altså nedtappede magasiner er en bra og riktig situasjon.
Nå er fyllingsgraden nær medianfylling, på grunn av at regjeringen ba kraftprodusentene spare på vannet.
Men dette virker det som om du mener er galt.

ingenkanvite

Legg inn av ingenkanvite »

Jeg må tilstå at jeg har vært naiv. Men jeg tror heller ikke det norske folk har forstått helt hva som har foregått.
Jeg har vært vant med at strømprisene har fulgt magasinfyllingen. og hadde en optimisme i høst da magasinene ble mer normalt fulle igjen. Kanskje jeg ikke skulle bli flådd i 2023.
Etter hvert har hele systemet omkring produksjon og omsetning av kraft vist sitt mafiaansikt, med den norske stat i spissen. Prisene blir pønsket ut på en måte som noen blåruss i Europa har funnet fram til for å skape maksimal profitt. Det hele er blitt en storstilt svindel. At norske politikere er blitt lurt er en ærlig sak, men at de ikke kan snu når de ser hvordan folk blir frastjålet sin økonomiske sikkerhet er en annen sak. Det henvises til energisamarbeid med EU og Storbritannia. Men det var nettopp denne typen "samarbeid" det norske folk har stemt i mot i to folkeavstemninger.

Scuderia

Legg inn av Scuderia »

fargerik skrev: fre jan 27, 2023 9:58 am
Scuderia skrev: fre jan 27, 2023 9:20 am Er dette hva regjeringen leverte?

kraftbransjen skal få lovfestet ansvar for å bidra til forsyningssikkerheten

energimyndighetene skal kunne gripe inn i bransjens disponering av vannmagasinene når det er fare for energimangel

det skal bli gjort tydelig at myndighetene kan begrense flyten på utenlandskablene av hensyn til forsyningssikkerheten hvis det er reell fare for knapphet på energi

rapporteringsordningen for kraftbransjen som ble innført i fjor skal formaliseres

kraftbransjen skal lage strategier for å ivareta forsyningssikkerheten, og myndighetene skal kunne føre tilsyn og ilegge sanksjoner


Ingenting håndfast.. bare pjatt

denne regjeringen er en vits
Så du mener altså at det er riktig å tappe med magasinene for mye?
VELDIG mange var i harnisk over at magasinene ble tappet ned for mye etter fjorårets tørre sommer.
Men du syns altså nedtappede magasiner er en bra og riktig situasjon.
Nå er fyllingsgraden nær medianfylling, på grunn av at regjeringen ba kraftprodusentene spare på vannet.
Men dette virker det som om du mener er galt.
AP mannen til redning med stråmannsargumentasjonen sin

Om du leser en gang til tror du a) jeg ønsker mindre handling fra regjeringen Støre .. som du antyder.. eller b) mer handling fra tidenes mest handlingsløse regjering.

ta din tid

Scuderia

Legg inn av Scuderia »

hauge23 skrev: fre jan 27, 2023 9:37 am
Scuderia skrev: fre jan 27, 2023 9:20 am Er dette hva regjeringen leverte?

kraftbransjen skal få lovfestet ansvar for å bidra til forsyningssikkerheten

energimyndighetene skal kunne gripe inn i bransjens disponering av vannmagasinene når det er fare for energimangel

det skal bli gjort tydelig at myndighetene kan begrense flyten på utenlandskablene av hensyn til forsyningssikkerheten hvis det er reell fare for knapphet på energi

rapporteringsordningen for kraftbransjen som ble innført i fjor skal formaliseres

kraftbransjen skal lage strategier for å ivareta forsyningssikkerheten, og myndighetene skal kunne føre tilsyn og ilegge sanksjoner


Ingenting håndfast.. bare pjatt

denne regjeringen er en vits
I rettferdighetens navn må sies at ikke bare denne regjeringen, men samtlige regjeringer (med stortingsflertall) som har tilpasset norsk strøm til EUs strømpolitikk er skyld i vanskelighetene vi har fått på strømsektoren.
Regjeringenes pressekonferanser, som eskalerte under pandemien, bærer stadig sterkere preg av å mose narrativer inn i befolkningen, så også denne i dag.
Når man kjenner styrken i Støres EU-mani, kunne man forutsi at dagens pressekonferanse ikke ville bringe noen nyheter om løsninger på problemene vi har pga. avtalene med EU. Regjeringens tiltak går ikke ut på å løse våre problemer, men går ut på å bruke massevis av skattekroner på å øke strømproduksjonen, som vil gå inn i EUs beholdning av strøm og forvaltet ved eksportert ut av Norge, akkurat slik det er med vannkraften.

Helt riktig, bare pjatt og underbygging av narrativ. Partiene bak er ansvarsløse.
Absolutt... alle regjeringer og stortinger de siste 14 årene er skyldige for det som skjer nå. Men akkurat nå er det bare en regjering som faktisk kan gjøre noe men dessverre er den styrt av tåkefyrsten selv så alt blir bare prat og fjas.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Scuderia skrev: fre jan 27, 2023 10:51 am
fargerik skrev: fre jan 27, 2023 9:58 am
Scuderia skrev: fre jan 27, 2023 9:20 am Er dette hva regjeringen leverte?

kraftbransjen skal få lovfestet ansvar for å bidra til forsyningssikkerheten

energimyndighetene skal kunne gripe inn i bransjens disponering av vannmagasinene når det er fare for energimangel

det skal bli gjort tydelig at myndighetene kan begrense flyten på utenlandskablene av hensyn til forsyningssikkerheten hvis det er reell fare for knapphet på energi

rapporteringsordningen for kraftbransjen som ble innført i fjor skal formaliseres

kraftbransjen skal lage strategier for å ivareta forsyningssikkerheten, og myndighetene skal kunne føre tilsyn og ilegge sanksjoner


Ingenting håndfast.. bare pjatt

denne regjeringen er en vits
Så du mener altså at det er riktig å tappe med magasinene for mye?
VELDIG mange var i harnisk over at magasinene ble tappet ned for mye etter fjorårets tørre sommer.
Men du syns altså nedtappede magasiner er en bra og riktig situasjon.
Nå er fyllingsgraden nær medianfylling, på grunn av at regjeringen ba kraftprodusentene spare på vannet.
Men dette virker det som om du mener er galt.
AP mannen til redning med stråmannsargumentasjonen sin

Om du leser en gang til tror du a) jeg ønsker mindre handling fra regjeringen Støre .. som du antyder.. eller b) mer handling fra tidenes mest handlingsløse regjering.

ta din tid
Stråmann???
Fortell meg hva som er galt. Hva du mener er galt.
Enten ønsker du forsyningssikkerhet, da må kraftprodusentene holdes i tømmene.
Eller så ønsker du det ikke, og at det er feil å kreve minste magasinfylling.
Mener du det ville vært riktig dersom regjeringen ikke hadde brukt sin makt til å sørge for forsyningssikkerhet?
Tenk deg nøye om. Skal kraftprodusentene få tappe ned magasinene uforsvarlig mye en gang til?
Men dette må du fortelle med teskje.

ingenkanvite

Legg inn av ingenkanvite »

fargerik skrev: fre jan 27, 2023 10:56 am
Stråmann???
Fortell meg hva som er galt. Hva du mener er galt.
Enten ønsker du forsyningssikkerhet, da må kraftprodusentene holdes i tømmene.
Eller så ønsker du det ikke, og at det er feil å kreve minste magasinfylling.
Mener du det ville vært riktig dersom regjeringen ikke hadde brukt sin makt til å sørge for forsyningssikkerhet?
Tenk deg nøye om. Skal kraftprodusentene få tappe ned magasinene uforsvarlig mye en gang til?
Men dette må du fortelle med teskje.
Forsyningssikkerhet burde være en selvfølge, og skulle vært på plass for flere år siden. Forslag: Stopp på all overføring av strøm (fra strømområder) når magasinfyllingen kommer under 90% for årstiden (med nødvendige tilpasninger).
Men det største politiske sviket gjelder prisingen. Plyndringen av det norske folk under dekke av "energisamarbeid".

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»