Strømprisen til sommeren

Svar
Benkeslitern

Re: Strømprisen til sommeren

Legg inn av Benkeslitern »

fargerik skrev: søn jul 02, 2023 11:19 am
Benkeslitern skrev: søn jul 02, 2023 11:08 am
fargerik skrev: søn jul 02, 2023 10:53 am
Nullskatteyter eksisterer fremdeles i ordboka.
Men det riktige er kanskje at de har så mye penger at de ikke trenger å ta ut inntekt.
Det at et ord eksisterer i ordboka betyr jo ikke at slike personer finnes.
Men jeg utfordrer deg til å finne ett eneste eksempel på at en rik person her i landet ikke betaler skatt.
Det har lite for seg, siden Erna fjernet arveavgiften. Det er barna som har tatt over pengene, og de bor i Sveits.
Heldigvis skatter de fremdeles i form av bedriftskatt og grunnrenteskatt og slikt, pluss at arbeidere de har ansatt betaler skatt.
Ved nærmere ettertanke tror jeg faktisk så mange smutthull er tettet at selv ikke de som er rikest slipper helt unna å betale skatt. Selv om de ikke betaler inntektsskatt når de ikke har inntekt personlig.
Husker godt at Hegnar forklarte det enkelt for noen år siden :
"Jeg betaler ikke inntektsskatt. Jeg er mangemillonær, og trenger ikke inntekt"
Så da håper jeg du slutter å hevde at det finnes rikinger her i landet som ikke betaler skatt?

Dessuten betyr det vel ikke noe om Hegnar ikke tar ut inntekt som han betaler inntektsskatt av?
Da tar han vel sannsynligvis ut penger til privat forbruk gjennom utbytte istedet og da er de pengene han får inn på sin private konto beskattet med ca 51,5 % gjennom først selskapsskatten på 22 % og deretter gjennom utbytteskatten på 37,84 %.

Dessuten er vel Hegnar nå pensjonist og noe sier meg at han ikke er minstepensjonist, så da betaler han vel noe inntektsskatt på pensjonen sin.

Benkeslitern

Legg inn av Benkeslitern »

fargerik skrev: søn jul 02, 2023 11:26 am
Benkeslitern skrev: søn jul 02, 2023 11:21 am
fargerik skrev: søn jul 02, 2023 11:08 am

Det er tusenvis av flytende oljeplattformer rundt i verden som fungerer.
Og de pumper opp olje 24/7.
Hva har det med saken om prisen på strøm fra flytende havvind å gjøre?
Det er aldri noen som har skreket om at flytende oljeplattformer ville gi dyr olje.
Nei, fordi oljebransjen vel aldri har hatt behov for subsidier. Men det er jo et faktum at flytende havvind aldri vil bli lønnsomt uten subsidier hvis strømprisene skal holdes lave gjennom gjennom strømstøtte, samt at man ikke tillater hybridkabler.

Benkeslitern

Legg inn av Benkeslitern »

newsflash skrev: søn jul 02, 2023 11:28 am
Benkeslitern skrev: søn jul 02, 2023 11:20 am Så du synes det er fornuftig å legge mest vekt på forholdene som inntreffer 2-10 dager i vinterhalvåret fremfor å legge mest vekt på forholdene som inntreffer de resterende 172-180 dagene i vinterhalvåret?
Dersom en har forsyningssikkerhet som det primære målet for energipolitikken så mener jeg absolutt dette er noe en bør legge vekt på. For at systemet ikke skal bryte sammen risikerer en å måtte ha rullerende strømutkoblinger når dette inntreffer. Og det når det er på det aller kaldeste i Europa.

Det kommer til å koste liv dersom dette ikke hensyntas.
Du har et poeng om forsyningssikkerhet når det gjelder Europa, men når det gjelder Norge så er det en ikke-sak, da vi har mer enn nok kapasitet i vannkraftverkene våre til å forsyne landet og de eksisterende utenlandskablene med nok strøm på de kalde vindstille vinterdagene, og jo mer vindkraft vi produserer, jo mer vann kan vi spare opp i magasinene til bruk på slike dager.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Benkeslitern skrev: søn jul 02, 2023 11:36 am
fargerik skrev: søn jul 02, 2023 11:26 am
Benkeslitern skrev: søn jul 02, 2023 11:21 am

Hva har det med saken om prisen på strøm fra flytende havvind å gjøre?
Det er aldri noen som har skreket om at flytende oljeplattformer ville gi dyr olje.
Nei, fordi oljebransjen vel aldri har hatt behov for subsidier. Men det er jo et faktum at flytende havvind aldri vil bli lønnsomt uten subsidier hvis strømprisene skal holdes lave gjennom gjennom strømstøtte, samt at man ikke tillater hybridkabler.
Hold opp, a!

https://bellona.no/nyheter/olje-og-gass ... subsidiert

Benkeslitern

Legg inn av Benkeslitern »

fargerik skrev: søn jul 02, 2023 11:40 am
Benkeslitern skrev: søn jul 02, 2023 11:36 am
fargerik skrev: søn jul 02, 2023 11:26 am
Det er aldri noen som har skreket om at flytende oljeplattformer ville gi dyr olje.
Nei, fordi oljebransjen vel aldri har hatt behov for subsidier. Men det er jo et faktum at flytende havvind aldri vil bli lønnsomt uten subsidier hvis strømprisene skal holdes lave gjennom gjennom strømstøtte, samt at man ikke tillater hybridkabler.
Hold opp, a!

https://bellona.no/nyheter/olje-og-gass ... subsidiert
Å senke en skatt er ikke det samme som å subsidiere noe. Selvfølgelig vil motstandere av oljebransjen hevde det, men fortsatt betaler oljebransjen en mye høyere skatteprosent enn alle andre.
Oljeselskapene betaler 78% skatt av overskudde sitt til den norske stat. Er det å bli subsidiert?

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Benkeslitern skrev: søn jul 02, 2023 11:40 am
Du har et poeng om forsyningssikkerhet når det gjelder Europa, men når det gjelder Norge så er det en ikke-sak, da vi har mer enn nok kapasitet i vannkraftverkene våre til å forsyne landet og de eksisterende utenlandskablene med nok strøm på de kalde vindstille vinterdagene, og jo mer vindkraft vi produserer, jo mer vann kan vi spare opp i magasinene til bruk på slike dager.
Bryter kraftnettet sammen i Europa, så bryter det sammen her også. Vi er tett integrert i det Europeiske kraftnettet og risikerer å rammes på lik linje med resten.

I forhold til vannmagasinene så er ikke de utømmelige. Noe vi så i vinter. Skal vi ha kraft for å dekke slike eventualiteter, så må eksporten begrenses.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

newsflash skrev: søn jul 02, 2023 11:25 am
Fordomsfull skrev: søn jul 02, 2023 11:17 am Satt på spissen; om de kunne produsere strøm til ett øre pr kWh med flytende vindturbiner og vedlikehold&reparasjoner var regnet inn i denne strømprisen, så ville det bety.....
Driftslederen ved det flytende Hywind-anlegget, øst i havet for Skottland, Halvor Hoen Hersleth, sier at Hywind-turbinene har hatt en tilgjengelighet på 96 prosent, mens forventningen var 90 prosent; de har produsert stort sett hele tiden når det har blåst. Hoen Hersleth sier og - at den høye regulariteten og de ekstremt gode vindforholdene i Skottland, har gitt en kapasitetsfaktor på 56 prosent, 4.900 brukstimer i året. Grunn; de har kunnet plassere vindtubinene helt uavhengig av havdybder og akkurat der vinden var best.
"– Det er egentlig uhørt, hvis du sammenligner med bunnfast havvind," sier han(Hoen Hersleth) - fordi "snittet for bunnfaste havturbiner, som er den vanlige måten å bygge ut havvind på, ligger ifølge Hersleth på rundt 40 prosent, det vil si rundt 3.500 driftstimer i året.
Nå har Hywind-anlegget vært i bruk i fem år oghatt en gjennomsnittlig kapasitetsfaktor på drøyt 54% som har vært det høyeste i UK hvert bidige år.

Equinors mål er å redusere kostnadene ved flytende havvind til 40-60 euro per megawattime innen 2030, mellom 38 og 58 øre per kilowattime.

"– Vi har hatt en veldig positiv kostnadsutvikling, og håper å fortsette trenden inn mot Hywind Tampen med en 50 prosents kostnadsreduksjon der," sier Hersleth.
----
AT Equinor sier de vil ha mer statsstøtte for å bygge vindturbinfelt for å forsyne Troll&Oseberg-feltet med strøm, som Equinor er operatør for på begge feltene, er jo helt i tråd med at Equinor tømte Enovas kasse for 2,3 milliarder i 2019 og bygget Hywind Tampen som forsyner Snorre&Gullfaks-feltene med strøm. Der Equinor også er operatør og der de også vil spare gass ved å drifte med strøm og følgelig kan eksportere den sparte gassen. Og, 67% av Equinor er statseid og de hadde et overskudd etter skatt ifjor - på 250 milliarder kroner. Poenget - de kan bygge sine egne vindturbinanlegg.
Det Norske Veritas (DNV) kommer med en rapport til høsten, de kommer frem til helt andre tall en det du fabler om.

"Europower har hentet inn nye, oppdaterte kostnadsanslag fra DNV for flytende vindkraft på Utsira Nord. Tallene er basert på foreløpige beregninger for DNVs årlige Energy Transition Outlook 2023, og gir en indikasjon på hva DNV vil mene det generelt vil koste å bygge flytende vindkraft i Norge i 2030, når rapporten offentliggjøres i oktober. I tillegg har DNV tatt høyde for vindforhold og utbyggingsstørrelsen på Utsira Nord.

DNVs mest sannsynlige scenario er per i dag at flytende havvind på Utsira Nord vil ha en totalkostnad over anleggets levetid på cirka 1,50 kr/kWh (LCOE)."


https://www.europower.no/havvind/utsira ... -1-1457410

Med en forventet strømpris på 70 øre kW/h blir det da nødvendig med årlige subsidier på 3 milliarder, eller totalt 80 milliarder kroner i anleggets levetid.

Og legg merke til at en her snakker om LCOE, ikke system LCOE som hensyntar behovet for balansekraft og presser prisen ytterligere oppover.
Det er noe med tonen din og du forstår det visst ikke selv.
Ad tall og det jeg skriver&viser til - som opphav for mine opplysninger; det er ikke jeg som finner ut av, regner&lager disse tallene selv. Heller ikke bygger jeg vindturbiner, konstruerer Teslabatterier, teller produksjonstimer på flytende vindturbiner vs de bunnfaste ditto.
Både du og jeg siterer andre sine tall&utregninger og jeg tror ikke driftslederen på Equinors Hywindanlegg fabler, men at han har god erfaringsbakgrunn for sine/mine siterte utsagn.

Jeg er nokså sikker på at Equinor argumenter for mer statsstøtte og ikke at de ønsker å gå bort fra å bygge flytene vindmøllefelt; da ville de miste mye arbeide - for vi har da kunnet lese om mange flytende vindturbin-oppdrag som Equinor har fått anbudet på - rundt omkring i verden. I den grad at jeg i flere medier har spurt omtrentlig slik; hvorforisvartehelvete driver folkets oljeselskap Equinor - og bygger flytende vindmølleanlegg rundtomkring på kloden - og ikke her, på vår egen kontinentalsokkel?

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

fargerik skrev: søn jul 02, 2023 11:26 am
Benkeslitern skrev: søn jul 02, 2023 11:21 am
fargerik skrev: søn jul 02, 2023 11:08 am

Det er tusenvis av flytende oljeplattformer rundt i verden som fungerer.
Og de pumper opp olje 24/7.
Hva har det med saken om prisen på strøm fra flytende havvind å gjøre?
Det er aldri noen som har skreket om at flytende oljeplattformer ville gi dyr olje.
DER er jeg; se på den spagettien med rørledninger til og fra statene rundt Nordsjøbassenget som frakter olje&gass og alle plattformene og pumpestasjonene, prosessanleggene, lastebøyer og hele oljeindustrien og tenk på hva alle disse investeringene som har vært gjort for å bygge det hele. Ja og nordover og til Barenshavet og nå med landstrøm til plattformene og utbygging av vindturbinanlegg på land og alt dette - for en begrenset ressurs som forurenser i alle ledd og som i all hovedsak brennes opp i vår felles atmosfære og er en STOR bidragsyter til klimakrisen. Sammenlignet med å bygge flytende vindturbinanlegg som gir oss kliss rein energi fra de evige havvindene og som kan lage sin egen back-up energi ved å produsere hydrogen for lagring og bruk som drivstoff i fly, skip og tyngre kjøretøy - der reststoffet fra forbrenningen er H2O, reint vann.

Benkeslitern

Legg inn av Benkeslitern »

newsflash skrev: søn jul 02, 2023 11:46 am
Benkeslitern skrev: søn jul 02, 2023 11:40 am
Du har et poeng om forsyningssikkerhet når det gjelder Europa, men når det gjelder Norge så er det en ikke-sak, da vi har mer enn nok kapasitet i vannkraftverkene våre til å forsyne landet og de eksisterende utenlandskablene med nok strøm på de kalde vindstille vinterdagene, og jo mer vindkraft vi produserer, jo mer vann kan vi spare opp i magasinene til bruk på slike dager.
Bryter kraftnettet sammen i Europa, så bryter det sammen her også. Vi er tett integrert i det Europeiske kraftnettet og risikerer å rammes på lik linje med resten.

I forhold til vannmagasinene så er ikke de utømmelige. Noe vi så i vinter. Skal vi ha kraft for å dekke slike eventualiteter, så må eksporten begrenses.
Kom gjerne med en troverdig forklaring på hvorfor kraftnettet her i Norge bryter sammen bare fordi kraftnettet i Europa bryter sammen. Maksimal overførselskapasitet i alle utenlandskablene er ca 8 GW og produksjonskapasiten i vannkraftverkene våre er på ca 34 GW. Utenlandskablene kan også stenges på sekunder hvis spenningen i det Europeiske nettet øker eller synker så mye at en farlig situasjon kan oppstå.

Vannmagasinene er selvfølgelig ikke utømmelige, men du velger konsekvent å se bort fra det faktum at jo mer vindkraft vi produserer, jo mer vann kan vi spare i magasinene til bruk når det virkelig trengs....

fargerik

Legg inn av fargerik »

Fordomsfull skrev: søn jul 02, 2023 12:15 pm
fargerik skrev: søn jul 02, 2023 11:26 am
Benkeslitern skrev: søn jul 02, 2023 11:21 am

Hva har det med saken om prisen på strøm fra flytende havvind å gjøre?
Det er aldri noen som har skreket om at flytende oljeplattformer ville gi dyr olje.
DER er jeg; se på den spagettien med rørledninger til og fra statene rundt Nordsjøbassenget som frakter olje&gass og alle plattformene og pumpestasjonene, prosessanleggene, lastebøyer og hele oljeindustrien og tenk på hva alle disse investeringene som har vært gjort for å bygge det hele. Ja og nordover og til Barenshavet og nå med landstrøm til plattformene og utbygging av vindturbinanlegg på land og alt dette - for en begrenset ressurs som forurenser i alle ledd og som i all hovedsak brennes opp i vår felles atmosfære og er en STOR bidragsyter til klimakrisen. Sammenlignet med å bygge flytende vindturbinanlegg som gir oss kliss rein energi fra de evige havvindene og som kan lage sin egen back-up energi ved å produsere hydrogen for lagring og bruk som drivstoff i fly, skip og tyngre kjøretøy - der reststoffet fra forbrenningen er H2O, reint vann.
Europa skal bruke mindre olje og gass, i hvertfall for å brenne det.
Oljebransjen har derfor som vi alle vet et nytt satsningsområde. Planen er å produsere mer engangsplast.
Det som brennes og forårsaker utslipp, skal erstattes med mer produksjon av engangsplast.
Det er store markeder i U-land hvor de ikke har noe system for gjenvinning.
Slik vil oljesektoren løse klimautfordringene, og fremdeles tjene penger på subsidier og skattebetalere.
Plasten havner i havet. Eller som berg av polyesterklær på dynger i Afrika.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Fordomsfull skrev: søn jul 02, 2023 11:48 am Det er noe med tonen din og du forstår det visst ikke selv.
Ad tall og det jeg skriver&viser til - som opphav for mine opplysninger; det er ikke jeg som finner ut av, regner&lager disse tallene selv. Heller ikke bygger jeg vindturbiner, konstruerer Teslabatterier, teller produksjonstimer på flytende vindturbiner vs de bunnfaste ditto.
Både du og jeg siterer andre sine tall&utregninger og jeg tror ikke driftslederen på Equinors Hywindanlegg fabler, men at han har god erfaringsbakgrunn for sine/mine siterte utsagn.

Jeg er nokså sikker på at Equinor argumenter for mer statsstøtte og ikke at de ønsker å gå bort fra å bygge flytene vindmøllefelt; da ville de miste mye arbeide - for vi har da kunnet lese om mange flytende vindturbin-oppdrag som Equinor har fått anbudet på - rundt omkring i verden. I den grad at jeg i flere medier har spurt omtrentlig slik; hvorforisvartehelvete driver folkets oljeselskap Equinor - og bygger flytende vindmølleanlegg rundtomkring på kloden - og ikke her, på vår egen kontinentalsokkel?
Jeg er da klar over at du ikke finner på tallene selv. Du henter de fra vindktaftlobbyistene, og det er jo like ille.

Faktum er at DNV kommer med helt andre tall enn de du presenterer, jeg anser de som mer nøytrale og etterettelige enn det som presenteres av de som har egeninteresser av å bygge ut havvind.

Og DNV er ikke alene om å komme frem til slike tall, det er nettopp derfor danskene vraket energiøy-prosjektet sitt.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Benkeslitern skrev: søn jul 02, 2023 12:17 pm

Kom gjerne med en troverdig forklaring på hvorfor kraftnettet her i Norge bryter sammen bare fordi kraftnettet i Europa bryter sammen. Maksimal overførselskapasitet i alle utenlandskablene er ca 8 GW og produksjonskapasiten i vannkraftverkene våre er på ca 34 GW. Utenlandskablene kan også stenges på sekunder hvis spenningen i det Europeiske nettet øker eller synker så mye at en farlig situasjon kan oppstå.

Vannmagasinene er selvfølgelig ikke utømmelige, men du velger konsekvent å se bort fra det faktum at jo mer vindkraft vi produserer, jo mer vann kan vi spare i magasinene til bruk når det virkelig trengs....
Strømnettet er avhengig å ha den fastsatte spenningen. Blir det for liten spenning, eller for mye for den saks skyld, så går du ukontrollerte strømbrudd. Disse stopper ikke ved landegrensene.

Ellers så er det jo ikke slik at vannet spares pga vindkraft. Får en mye vindkraft inn så produseres det for eksport.

fargerik

Legg inn av fargerik »

newsflash skrev: søn jul 02, 2023 1:16 pm
Fordomsfull skrev: søn jul 02, 2023 11:48 am Det er noe med tonen din og du forstår det visst ikke selv.
Ad tall og det jeg skriver&viser til - som opphav for mine opplysninger; det er ikke jeg som finner ut av, regner&lager disse tallene selv. Heller ikke bygger jeg vindturbiner, konstruerer Teslabatterier, teller produksjonstimer på flytende vindturbiner vs de bunnfaste ditto.
Både du og jeg siterer andre sine tall&utregninger og jeg tror ikke driftslederen på Equinors Hywindanlegg fabler, men at han har god erfaringsbakgrunn for sine/mine siterte utsagn.

Jeg er nokså sikker på at Equinor argumenter for mer statsstøtte og ikke at de ønsker å gå bort fra å bygge flytene vindmøllefelt; da ville de miste mye arbeide - for vi har da kunnet lese om mange flytende vindturbin-oppdrag som Equinor har fått anbudet på - rundt omkring i verden. I den grad at jeg i flere medier har spurt omtrentlig slik; hvorforisvartehelvete driver folkets oljeselskap Equinor - og bygger flytende vindmølleanlegg rundtomkring på kloden - og ikke her, på vår egen kontinentalsokkel?
Jeg er da klar over at du ikke finner på tallene selv. Du henter de fra vindktaftlobbyistene, og det er jo like ille.

Faktum er at DNV kommer med helt andre tall enn de du presenterer, jeg anser de som mer nøytrale og etterettelige enn det som presenteres av de som har egeninteresser av å bygge ut havvind.

Og DNV er ikke alene om å komme frem til slike tall, det er nettopp derfor danskene vraket energiøy-prosjektet sitt.
Det er nesten noe rørende og søtt over at du kritiserer vindkraftlobbyister, i en verden som er dominert og styrt av oljelobbyistene og har vært det siden langt tilbake i forrige århundre.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

fargerik skrev: søn jul 02, 2023 1:24 pm
Det er nesten noe rørende og søtt over at du kritiserer vindkraftlobbyister, i en verden som er dominert og styrt av oljelobbyistene og har vært det siden langt tilbake i forrige århundre.
Selvfølgelig kritiserer jeg vindkraftlobbyistene. De er i ferd med å sikre seg enorme subsidier samtidig som de gjør kraftsystemet vårt ekstremt sårbart og ødelegger enorme mengder natur.

Vindkraft kan helt sikkert være et supplement i energimiksen, men å basere vår kraftforsyning på så ustabile energikilder er galskap.

fargerik

Legg inn av fargerik »

newsflash skrev: søn jul 02, 2023 1:41 pm
fargerik skrev: søn jul 02, 2023 1:24 pm
Det er nesten noe rørende og søtt over at du kritiserer vindkraftlobbyister, i en verden som er dominert og styrt av oljelobbyistene og har vært det siden langt tilbake i forrige århundre.
Selvfølgelig kritiserer jeg vindkraftlobbyistene. De er i ferd med å sikre seg enorme subsidier samtidig som de gjør kraftsystemet vårt ekstremt sårbart og ødelegger enorme mengder natur.

Vindkraft kan helt sikkert være et supplement i energimiksen, men å basere vår kraftforsyning på så ustabile energikilder er galskap.
Ekte galskep er å fortsette å brenne olje og gass.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

fargerik skrev: søn jul 02, 2023 1:47 pm Ekte galskep er å fortsette å brenne olje og gass.
Det eneste alternativet er atomkraft.

Benkeslitern

Legg inn av Benkeslitern »

newsflash skrev: søn jul 02, 2023 1:22 pm
Benkeslitern skrev: søn jul 02, 2023 12:17 pm

Kom gjerne med en troverdig forklaring på hvorfor kraftnettet her i Norge bryter sammen bare fordi kraftnettet i Europa bryter sammen. Maksimal overførselskapasitet i alle utenlandskablene er ca 8 GW og produksjonskapasiten i vannkraftverkene våre er på ca 34 GW. Utenlandskablene kan også stenges på sekunder hvis spenningen i det Europeiske nettet øker eller synker så mye at en farlig situasjon kan oppstå.

Vannmagasinene er selvfølgelig ikke utømmelige, men du velger konsekvent å se bort fra det faktum at jo mer vindkraft vi produserer, jo mer vann kan vi spare i magasinene til bruk når det virkelig trengs....
Strømnettet er avhengig å ha den fastsatte spenningen. Blir det for liten spenning, eller for mye for den saks skyld, så går du ukontrollerte strømbrudd. Disse stopper ikke ved landegrensene.

Ellers så er det jo ikke slik at vannet spares pga vindkraft. Får en mye vindkraft inn så produseres det for eksport.
Du er kanskje ikke klar over at man kan koble fra utenlandskablene på sekunder hvis det mot formodning er slik at det oppstår katastrofale spenningsfall eller økninger i spenningen i nettet på andre siden av kablene?
Det er ingen risiko for at et eventuelt spenningsfall i deler av det europeiske strømnettet vil sette det norske strømnettet ut av spill. Hvis du ikke tror meg er det bare å sjekke med en elektriker, men da helst en som er utdannet innen sterkstrøm.

Du nekter fortsatt å ta til deg at maks kapasitet på eksport fra Norge gjennom samtlige utenlandskabler er ca 8 GW, noe som i det store bildet er relativt lite. Det er hevet over enhver tvil at jo mer vindkraft vi produserer her i landet, jo mer vann kan vi spare opp i magasinene.
At du nekter å innse det faktumet kan ikke forklares på noen annen måte enn at du er så motstander av vindkraft at du nekter å ta til deg faktaopplysninger.

Har det forresten gått opp for deg nå at vindturbiner produserer strøm nesten hele tiden og ikke bare i ca 35 % av tiden som du hardnakket påstod tidligere?
Du kan jo bare ta en titt litt lenger opp her hvor "Fordomsfull"siterer en fra Equinor på at vindturbinene på Hywind-feltet har produsert strøm i 96 % av tiden i de 5 årene feltet har vært i drift.
Sist redigert av Benkeslitern den søn jul 02, 2023 2:05 pm, redigert 1 gang totalt.

fargerik

Legg inn av fargerik »

newsflash skrev: søn jul 02, 2023 1:50 pm
fargerik skrev: søn jul 02, 2023 1:47 pm Ekte galskep er å fortsette å brenne olje og gass.
Det eneste alternativet er atomkraft.
Som jeg har sagt mange ganger :
Jeg er enig. De som vil bygge atomkraft har min tillatelse til å starte med å bygge et deponi for radioaktivt avfall.
Jeg forventer at utbyggerne tar regningen selv, og ikke overlater den til skattebetalerne.
Jeg gir grønt lys. De må bare fikse deponi først, og ikke overlate den regningen til våre barnebarn.
Atomlobbyen sier hele tiden at det er lett og kan ordnes.
OK. GJØR DET, DA!!!!

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Benkeslitern skrev: søn jul 02, 2023 2:01 pm
Du er kanskje ikke klar over at man kan koble fra utenlandskablene på sekunder hvis det mot formodning er slik at det oppstår katastrofale spenningsfall eller økninger i spenningen i nettet på andre siden av kablene?
Det er ingen risiko for at et eventuelt spenningsfall i deler av det europeiske strømnettet vil sette det norske strømnettet ut av spill. Hvis du ikke tror meg er det bare å sjekke med en elektriker, men da helst en som er utdannet innen sterkstrøm.

Du nekter fortsatt å ta til deg at maks kapasitet på eksport fra Norge gjennom samtlige utenlandskabler er ca 8 GW, noe som i det store bildet er relativt lite. Det er hevet over enhver tvil at jo mer vindkraft vi produserer her i landet, jo mer vann kan vi spare opp i magasinene.
At du nekter å innse det faktumet kan ikke forklares på noen annen måte enn at du er så motstander av vindkraft at du nekter å ta til deg faktaopplysninger.

Har det forresten gått opp for deg nå at vindturbiner produserer strøm nesten hele tiden og ikke bare i ca 35 % av tiden som du hardnakket påstod tidligere?
Du kan jo bare ta en titt litt lenger opp her hvor "Fordomsfull"siterer en fra Equinor på at vindturbinene på Hywind-feltet har produsert strøm i 96 % av tiden i de 5 årene feltet har vært i drift.
Det har vært nære på med katastrofale spenningsfall i Europa en rekke ganger de siste årene. En har berget med et nødskrik, men det er et tidsspørsmål før det går virkelig galt dersom utviklingen fortsetter. Dersom du tror Norge ikke vil påvirkes, så er du naiv.

Ellers så bør du jo være forsiktig med å påstå at andre sliter med å ta til seg opplysninger så lenge du fremdeles fortsetter å pushe propagandaen fra vindkraftlobbyistene, til tross for at du har fått vist at det er feil.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

fargerik skrev: søn jul 02, 2023 2:04 pm Som jeg har sagt mange ganger :
Jeg er enig. De som vil bygge atomkraft har min tillatelse til å starte med å bygge et deponi for radioaktivt avfall.
Jeg forventer at utbyggerne tar regningen selv, og ikke overlater den til skattebetalerne.
Jeg gir grønt lys. De må bare fikse deponi først, og ikke overlate den regningen til våre barnebarn.
Atomlobbyen sier hele tiden at det er lett og kan ordnes.
OK. GJØR DET, DA!!!!
Det vil ikke skje så lenge vindkraftlobbyistene får politikerne til å tro at vindkraft er fremtiden.

fargerik

Legg inn av fargerik »

newsflash skrev: søn jul 02, 2023 2:11 pm
fargerik skrev: søn jul 02, 2023 2:04 pm Som jeg har sagt mange ganger :
Jeg er enig. De som vil bygge atomkraft har min tillatelse til å starte med å bygge et deponi for radioaktivt avfall.
Jeg forventer at utbyggerne tar regningen selv, og ikke overlater den til skattebetalerne.
Jeg gir grønt lys. De må bare fikse deponi først, og ikke overlate den regningen til våre barnebarn.
Atomlobbyen sier hele tiden at det er lett og kan ordnes.
OK. GJØR DET, DA!!!!
Det vil ikke skje så lenge vindkraftlobbyistene får politikerne til å tro at vindkraft er fremtiden.
Staten har en regning å ta seg av, og det er det radioaktive avfallet som står midlertidig lagret og som skal komme når Kjeller og Halden skal ryddes.
Det stipuleres til å koste 20 000 000 000 kroner. Jeg tipper trygt at prisen vil bli doblet med de vanlige kostnadsoverskridelsene som ALLTID kommer. Spesielt siden jobben vil ta 20- 25 år.
Vi har ikke et føkkings sted å hverken lagre det midlertidig eller deponere det.
Skattebetalerne har mer enn nok å betale på.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

fargerik skrev: søn jul 02, 2023 2:16 pm Staten har en regning å ta seg av, og det er det radioaktive avfallet som står midlertidig lagret og som skal komme når Kjeller og Halden skal ryddes.
Det stipuleres til å koste 20 000 000 000 kroner. Jeg tipper trygt at prisen vil bli doblet med de vanlige kostnadsoverskridelsene som ALLTID kommer. Spesielt siden jobben vil ta 20- 25 år.
Vi har ikke et føkkings sted å hverken lagre det midlertidig eller deponere det.
Skattebetalerne har mer enn nok å betale på.
Et kjernekraftverk tilsvarende det de bygde i Finland vil koste ca halvparten av det utbyggingen av havvind vil gjøre. Og produsere mer strøm.

"Kraftverket er marginalt kraftigere (1600 MW) enn et fullt utbygget felt på Utsira (1500 MW), men vil produsere vesentlig mer strøm fordi det ikke er avhengig av vindforholdene for å produsere. Antatt årlig produksjon er 12 TWh på kjernekraftverket, mens 1500 MW med havvind vil produsere rundt 7 TWh.

Med dagens svake kronekurs tilsvarer 11 milliarder det nær 130 milliarder kroner – omtrent halvparten av kostnaden for Utsira Nord."


https://www.nettavisen.no/okonomi/skrek ... 95-1189794

En tankevekker.

Benkeslitern

Legg inn av Benkeslitern »

newsflash skrev: søn jul 02, 2023 2:11 pm
Benkeslitern skrev: søn jul 02, 2023 2:01 pm
Du er kanskje ikke klar over at man kan koble fra utenlandskablene på sekunder hvis det mot formodning er slik at det oppstår katastrofale spenningsfall eller økninger i spenningen i nettet på andre siden av kablene?
Det er ingen risiko for at et eventuelt spenningsfall i deler av det europeiske strømnettet vil sette det norske strømnettet ut av spill. Hvis du ikke tror meg er det bare å sjekke med en elektriker, men da helst en som er utdannet innen sterkstrøm.

Du nekter fortsatt å ta til deg at maks kapasitet på eksport fra Norge gjennom samtlige utenlandskabler er ca 8 GW, noe som i det store bildet er relativt lite. Det er hevet over enhver tvil at jo mer vindkraft vi produserer her i landet, jo mer vann kan vi spare opp i magasinene.
At du nekter å innse det faktumet kan ikke forklares på noen annen måte enn at du er så motstander av vindkraft at du nekter å ta til deg faktaopplysninger.

Har det forresten gått opp for deg nå at vindturbiner produserer strøm nesten hele tiden og ikke bare i ca 35 % av tiden som du hardnakket påstod tidligere?
Du kan jo bare ta en titt litt lenger opp her hvor "Fordomsfull"siterer en fra Equinor på at vindturbinene på Hywind-feltet har produsert strøm i 96 % av tiden i de 5 årene feltet har vært i drift.
Det har vært nære på med katastrofale spenningsfall i Europa en rekke ganger de siste årene. En har berget med et nødskrik, men det er et tidsspørsmål før det går virkelig galt dersom utviklingen fortsetter. Dersom du tror Norge ikke vil påvirkes, så er du naiv.

Ellers så bør du jo være forsiktig med å påstå at andre sliter med å ta til seg opplysninger så lenge du fremdeles fortsetter å pushe propagandaen fra vindkraftlobbyistene, til tross for at du har fått vist at det er feil.
Det har sikkert vært nære på flere ganger i Europa, men der du tar feil er når du hevder at en kollaps i deler av strømnettet i Europa vil smitte over til strømnettet i Norge. Utenlandskablene er jo flaskehalser som all strøm mellom Norge og de andre landene må gjennom. Derfor er det en enkel sak å koble disse ut og dermed all kontakt med strømnettet som har problemer hvis det oppstår en katastrofal feil i strømnettet i den andre enden av en kabel. Jeg vil tro det bare er for den som er på vakt å trykke inn den store røde stoppknappen.

Og hvilken propaganda fra vindkraftlobbyistene er det jeg pusher? Og hvilke feil har du påvist i mine innlegg ?

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Benkeslitern skrev: søn jul 02, 2023 2:21 pm Det har sikkert vært nære på flere ganger i Europa, men der du tar feil er når du hevder at en kollaps i deler av strømnettet i Europa vil smitte over til strømnettet i Norge. Utenlandskablene er jo flaskehalser som all strøm mellom Norge og de andre landene må gjennom. Derfor er det en enkel sak å koble disse ut og dermed all kontakt med strømnettet som har problemer hvis det oppstår en katastrofal feil i strømnettet i den andre enden av en kabel. Jeg vil tro det bare er for den som er på vakt å trykke inn den store røde stoppknappen.

Og hvilken propaganda fra vindkraftlobbyistene er det jeg pusher? Og hvilke feil har du påvist i mine innlegg ?
Du pusher propaganda om at det er mulig å opprettholde en stabil energiforsyning bare en bygger ut nok vindkraft.

Benkeslitern

Legg inn av Benkeslitern »

newsflash skrev: søn jul 02, 2023 2:30 pm
Benkeslitern skrev: søn jul 02, 2023 2:21 pm Det har sikkert vært nære på flere ganger i Europa, men der du tar feil er når du hevder at en kollaps i deler av strømnettet i Europa vil smitte over til strømnettet i Norge. Utenlandskablene er jo flaskehalser som all strøm mellom Norge og de andre landene må gjennom. Derfor er det en enkel sak å koble disse ut og dermed all kontakt med strømnettet som har problemer hvis det oppstår en katastrofal feil i strømnettet i den andre enden av en kabel. Jeg vil tro det bare er for den som er på vakt å trykke inn den store røde stoppknappen.

Og hvilken propaganda fra vindkraftlobbyistene er det jeg pusher? Og hvilke feil har du påvist i mine innlegg ?
Du pusher propaganda om at det er mulig å opprettholde en stabil energiforsyning bare en bygger ut nok vindkraft.
Jeg har aldri uttalt meg om noe slikt når det gjelder Europa, men i Norge er det faktisk slik fordi vi har den lett regulerbare vannkraften i bakhånd, og i Norge er det faktisk slik at energiforsyningen blir mer stabil jo mer vindkraft vi bygger ut da mer vindkraft gjør at vi kan spare på mer av vannet slik at det er rikelig med vann når vannet virkelig trengs.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Benkeslitern skrev: søn jul 02, 2023 2:41 pm Jeg har aldri uttalt meg om noe slikt når det gjelder Europa, men i Norge er det faktisk slik fordi vi har den lett regulerbare vannkraften i bakhånd, og i Norge er det faktisk slik at energiforsyningen blir mer stabil jo mer vindkraft vi bygger ut da mer vindkraft gjør at vi kan spare på mer av vannet slik at det er rikelig med vann når vannet virkelig trengs.
Som sagt, vannmagasinene tømmes for å balansere vindkraften i Europa.

Har jo vært relativt høye priser i juni, men eksporten har pågått for fullt.

Benkeslitern

Legg inn av Benkeslitern »

newsflash skrev: søn jul 02, 2023 2:43 pm
Benkeslitern skrev: søn jul 02, 2023 2:41 pm Jeg har aldri uttalt meg om noe slikt når det gjelder Europa, men i Norge er det faktisk slik fordi vi har den lett regulerbare vannkraften i bakhånd, og i Norge er det faktisk slik at energiforsyningen blir mer stabil jo mer vindkraft vi bygger ut da mer vindkraft gjør at vi kan spare på mer av vannet slik at det er rikelig med vann når vannet virkelig trengs.
Som sagt, vannmagasinene tømmes for å balansere vindkraften i Europa.

Har jo vært relativt høye priser i juni, men eksporten har pågått for fullt.
Fyllingsgraden i vannmagasinene her i landet har vel stort sett fulgt medianverdien i hele år, så hvordan forklarer du det hvis eksporten pågår for fullt og vannmagasinene tømmes?

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Benkeslitern skrev: søn jul 02, 2023 2:49 pm Fyllingsgraden i vannmagasinene her i landet har vel stort sett fulgt medianverdien i hele år, så hvordan forklarer du det hvis eksporten pågår for fullt og vannmagasinene tømmes?
Mye snø i fjellet.

85 % eksport i juni. Ikke en eneste dag der det har vært nettoimport.

Benkeslitern

Legg inn av Benkeslitern »

newsflash skrev: søn jul 02, 2023 2:53 pm
Benkeslitern skrev: søn jul 02, 2023 2:49 pm Fyllingsgraden i vannmagasinene her i landet har vel stort sett fulgt medianverdien i hele år, så hvordan forklarer du det hvis eksporten pågår for fullt og vannmagasinene tømmes?
Mye snø i fjellet.

85 % eksport i juni. Ikke en eneste dag der det har vært nettoimport.
Ja, det har vært tildels mye eksport hittil i år, men hva gjør vel det så lenge fyllingsgraden holder seg sånn nogenlunde rundt det normale?
Magasinene fortsetter stort sett og fylles til siste halvdel av august pga snøsmeltingen og da begynner gjerne høststormene med tildels kraftig nedbør.
Så på hvilken måte tømmes magasinene nå?

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Benkeslitern skrev: søn jul 02, 2023 3:01 pm Ja, det har vært tildels mye eksport hittil i år, men hva gjør vel det så lenge fyllingsgraden holder seg sånn nogenlunde rundt det normale?
Magasinene fortsetter stort sett og fylles til siste halvdel av august pga snøsmeltingen og da begynner gjerne høststormene med tildels kraftig nedbør.
Så på hvilken måte tømmes magasinene nå?
Det har vært enormt med eksport.

Får vi en tørr sommer nå, så nærmer magasinfyllingen seg det nivået vi vil gå høsten i møte med. Vi har blitt reddet to år på rad nå av at det har kommet mer nedbør enn normalt om høsten. Det er ikke sikkert vi er like heldige i år.

Dermed burde en minst ha mediandfylling før en eksporterte noe som helst.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»