Strømprisen til sommeren

Svar
hauge23

Re: Strømprisen til sommeren

Legg inn av hauge23 »

ulefos skrev: man aug 22, 2022 4:34 pm
hauge23 skrev: man aug 22, 2022 4:26 pm
Denne teksten har ikke jeg forfattet. Hvorfor driver du med slikt juks?
det er slett ikke meningen å jukse, jeg har nok hentet det fra et innlegg der du siterte disse ordene uten å legge merke til, ja du vet slikt kan skje, men jukse bevisst med sitater gjør jeg aldri

beklager det intrufne
Jeg har IKKE sitert, så her foreligger det manipuleringer. Måtte være godt for deg å få lirt av deg dette mot meg: "grensesprengende idioti brettes ut som sannheter i dette forumet av enkle sjeler langt ute på høyresida".

hauge23

Legg inn av hauge23 »

Xpoolman skrev: man aug 22, 2022 4:45 pm
Neptun skrev: søn aug 21, 2022 3:58 pm

Om det blir rasjonering og nedstengte arbeidsplasser, så vil mediene fremdeles skjerme Støre og globalistenes galskap som førte til dette.
Det blir ikke nødvendig med rasjonering og stengte arbeidsplasser; de vil allerede ha stengt eller gått konkurs før vinteren fordi de ikke får strømstøtte:
https://e24.no/naeringsliv/i/28RlVR/ves ... -bedrifter
Strømstøtte-ballen for næringslivet spilles frem og tilbake. Uten EØS-avtalen ville en slik støtte vært relativt enkelt for myndighetene. Med EØS-avtalen er det mye verre, da er det EUs regelverk Norge må følge, men det hører vi ikke så mye om.
Forøvrig rart at husstander og bedrifter i verdens rikeste land, som produserer nok strøm til eget behov råbillig 10-11 øre må ha statsstøtte for å overleve.

Brukeravatar
Xpoolman
Innlegg: 1252

Legg inn av Xpoolman »

hauge23 skrev: man aug 22, 2022 6:32 pm
Xpoolman skrev: man aug 22, 2022 4:45 pm
Neptun skrev: søn aug 21, 2022 3:58 pm

Om det blir rasjonering og nedstengte arbeidsplasser, så vil mediene fremdeles skjerme Støre og globalistenes galskap som førte til dette.
Det blir ikke nødvendig med rasjonering og stengte arbeidsplasser; de vil allerede ha stengt eller gått konkurs før vinteren fordi de ikke får strømstøtte:
https://e24.no/naeringsliv/i/28RlVR/ves ... -bedrifter
Strømstøtte-ballen for næringslivet spilles frem og tilbake. Uten EØS-avtalen ville en slik støtte vært relativt enkelt for myndighetene. Med EØS-avtalen er det mye verre, da er det EUs regelverk Norge må følge, men det hører vi ikke så mye om.
Hellas er nå også medlem av EU og her får ALLE større bedrifter automatisk et fratrekk på 250€ per MWh.
Private får 337 €/MWh i fratrekk mens småbedrifter (jeg) får 300 €/MWh i fratrekk.
dette dekker da mer enn 90 % av prisstigningen for private, 80 % for meg og 67 % for store bedrifter.
Dette er for august måned beregnet å koste den greske stat den nette sum av 1136 MILLIARDER € :!:
Sist redigert av Xpoolman den man aug 22, 2022 7:06 pm, redigert 1 gang totalt.

ulefos

Legg inn av ulefos »

hauge23 skrev: man aug 22, 2022 6:24 pm
Jeg har IKKE sitert, så her foreligger det manipuleringer.
jeg skulle ønske at man hadde en mulighet til å gå direkte tilbake det innlegg man siterer fra, det eneste jeg er sikker på at jeg ikke har skrevet inn ditt navn i et sitat, så kan du tro det eller la være, det kan ikke jeg gjøre noe fra eller til med

nå har jeg funnet sitatet og det stammer som sitat fra et av dine innlegg: "av hauge23 » søn aug 21, 2022 3:24 pm"
men det er korrekt at ordene ikke var dine, og det beklager jeg fortsatt, er det ok nå?

det var forøvrig neptun som skrev: "EU bygger på en gammel nazistisk ide - ett rike, ett folk og overnasjonalt herredømme."
jeg håper han ikke er stolt av skribleriene sine

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Xpoolman skrev: man aug 22, 2022 4:45 pm
Neptun skrev: søn aug 21, 2022 3:58 pm

Om det blir rasjonering og nedstengte arbeidsplasser, så vil mediene fremdeles skjerme Støre og globalistenes galskap som førte til dette.
Det blir ikke nødvendig med rasjonering og stengte arbeidsplasser; de vil allerede ha stengt eller gått konkurs før vinteren fordi de ikke får strømstøtte:
https://e24.no/naeringsliv/i/28RlVR/ves ... -bedrifter
Fra linken;

Næringsminister Jan Christian Vestre er bekymret for overoppheting i norsk økonomi dersom bedriftene får en for raus strømstøtteordning.

Næringsministeren har flere ganger uttrykt skepsis til en strømstøtteordning for bedrifter, men har likevel sagt at han jobber med å sikre en ordning. Grunnen til at han er skeptisk kan oppsummeres slik:

Bedrifter skal kunne drive for egen regning og risiko. Det betyr å ta gevinst når det går bra, og tap når det går dårlig.



Næringsminsteren er sikkert en veldig "smart" person - i egne øyne.
Stadig hører man det samme fra andre globalister som støtter 10 dobling av strømprisen - og som ikke kan begripe at dette skal ha noe å si for næringslivet:
- overoppheting av norsk økonomi dersom deler av ransutbyttet gis tilbake til eierne.

Om vi skal forsøke å sette oss inn i tankegodset til globalistene:
10-40 øre pr kwh går helt fint. Slik er det i Norge og Midt-Norge for tiden og slik var det i hele Norge før globalistene meldte oss inn i EØS og ACER.
Men - dersom strømtyver krever inn vanvittige 300 øre pr kwh - og staten dvs. strømtyvene betaler tilbake 230 øre av ransutbyttet til eierne, så hevdes det at det blir overoppheting og inflasjon.

10-40 øre går som nevnt helt fint, men 70 øre (300-230) innbetalt pr kwh betyr "overoppheting" i følge næringsminister Vestre og faktisk også noen "økonomer".
Skulle likt å få en begrunnelse for dette.

ulefos

Legg inn av ulefos »

Neptun skrev: man aug 22, 2022 7:24 pm
Bedrifter skal kunne drive for egen regning og risiko. Det betyr å ta gevinst når det går bra, og tap når det går dårlig.[/i]
har du noen grunn til å protestere på det?

hauge23

Legg inn av hauge23 »

ulefos skrev: man aug 22, 2022 7:06 pm
hauge23 skrev: man aug 22, 2022 6:24 pm
Jeg har IKKE sitert, så her foreligger det manipuleringer.
jeg skulle ønske at man hadde en mulighet til å gå direkte tilbake det innlegg man siterer fra, det eneste jeg er sikker på at jeg ikke har skrevet inn ditt navn i et sitat, så kan du tro det eller la være, det kan ikke jeg gjøre noe fra eller til med

nå har jeg funnet sitatet og det stammer som sitat fra et av dine innlegg: "av hauge23 » søn aug 21, 2022 3:24 pm"
men det er korrekt at ordene ikke var dine, og det beklager jeg fortsatt, er det ok nå?

det var forøvrig neptun som skrev: "EU bygger på en gammel nazistisk ide - ett rike, ett folk og overnasjonalt herredømme."
jeg håper han ikke er stolt av skribleriene sine
Jeg har ikke svart på innlegget til han som skrev teksten. Jeg besvarte innlegg fra en annen debattant.
Hvorfor svarte du ikke direkte på debattantens innlegg? Det er jo det man gjør her inne, man blander ikke inn andre debattanter, det blir jo ufint.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

ulefos skrev: man aug 22, 2022 7:36 pm
Neptun skrev: man aug 22, 2022 7:24 pm
Bedrifter skal kunne drive for egen regning og risiko. Det betyr å ta gevinst når det går bra, og tap når det går dårlig.[/i]
har du noen grunn til å protestere på det?
Poenget er den manglende forståelsen fra globalister for at 10 dobbel strømpris sterkt influerer på muligheten til å kunne drive med overskudd.
Noe vi nettopp fikk demonstrert.

ulefos

Legg inn av ulefos »

hauge23 skrev: man aug 22, 2022 7:38 pm
Jeg har ikke svart på innlegget til han som skrev teksten. Jeg besvarte innlegg fra en annen debattant.
Hvorfor svarte du ikke direkte på debattantens innlegg? Det er jo det man gjør her inne, man blander ikke inn andre debattanter, det blir jo ufint.
nå skrev du at sitatet ikke var sitert i et av dine innlegg, og det er vi vel nå enige om at det var, jeg for min del syns for mange siterer for mye, jeg kan fint nøye meg med å sitere nettopp det jeg vil kommentere, og da gikk det galt denne gangen, jeg var rett og slett for rask på labben og har beklaget det 2 ganger, her kommer den tredje

jeg beklager

ulefos

Legg inn av ulefos »

Neptun skrev: man aug 22, 2022 7:48 pm
Poenget er den manglende forståelsen fra globalister for at 10 dobbel strømpris sterkt influerer på muligheten til å kunne drive med overskudd.
tror du at bare du og en engere krets forstår hva høyere utgifter fører til av synkende overskudd eller til og med underskudd, likevel er det nå engang slik at private bedrifter driver for egen regning og risiko, vil du endre på det?

ulefos

Legg inn av ulefos »

Neptun skrev: man aug 22, 2022 7:48 pm
Noe vi nettopp fikk demonstrert.
jeg går ut fra at du mener REC Solar som eies av et indisk firma, og bak dette står en av verdens rikeste, når en så stor andel av kostnadene var knyttet til elektrisitet så er det merkelig at de ikke hadde en fastprisavtale, slik andre store norske bedrifter har, Hydro har for eksempel en avtale som varer til 2030

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

ulefos skrev: man aug 22, 2022 9:00 pm
Neptun skrev: man aug 22, 2022 7:48 pm
Poenget er den manglende forståelsen fra globalister for at 10 dobbel strømpris sterkt influerer på muligheten til å kunne drive med overskudd.
tror du at bare du og en engere krets forstår hva høyere utgifter fører til av synkende overskudd eller til og med underskudd, likevel er det nå engang slik at private bedrifter driver for egen regning og risiko, vil du endre på det?
En oppramsing av selvfølgeligheter er poengløs fra ministeren i denne konteksten.
Han kom med mange uttalelser som vitnet om kunnskapsløshet og misforståelser om "støtte".
Verste er at verken han eller andre i regjeringen skjønner verdien av rimelig strøm til bedriftene og spesielt kraftkrevende eksportindustri.
De virker som en gjeng analfabeter - Støre sier faktisk rett ut at vi må leve med at bedrifter går konkurs på grunn av høye strømpriser. Viktigere at strømprodusentene får pengene sine enn norske arbeidsplasser for Støre og regjeringen!

Strøm som er produsert i vannkraftverk betalt av skattebetalerne og overført i linjenett og kabler betalt av skattebetalerne.

ulefos

Legg inn av ulefos »

Neptun skrev: man aug 22, 2022 9:29 pm
En oppramsing av selvfølgeligheter er poengløs fra ministeren i denne konteksten.
Han kom med mange uttalelser som vitnet om kunnskapsløshet og misforståelser om "støtte".
Verste er at verken han eller andre i regjeringen skjønner verdien av rimelig strøm til bedriftene og spesielt kraftkrevende eksportindustri.
De virker som en gjeng analfabeter - Støre sier faktisk rett ut at vi må leve med at bedrifter går konkurs på grunn av høye strømpriser. Viktigere at strømprodusentene får pengene sine enn norske arbeidsplasser for Støre og regjeringen!

Strøm som er produsert i vannkraftverk betalt av skattebetalerne og overført i linjenett og kabler betalt av skattebetalerne.
jeg kan ikke huske noen tidligere næringsminister som rekker Vestre til knærne, fra å være en totalt ukjent bedriftsleder et eller annet sted på Vestlandet fylt han rollen som om han ikke skulle gjort noe annet enn å være næringsminister i hele sitt liv

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3096

Legg inn av MacanT »

ulefos skrev: man aug 22, 2022 8:57 pm
hauge23 skrev: man aug 22, 2022 7:38 pm
Jeg har ikke svart på innlegget til han som skrev teksten. Jeg besvarte innlegg fra en annen debattant.
Hvorfor svarte du ikke direkte på debattantens innlegg? Det er jo det man gjør her inne, man blander ikke inn andre debattanter, det blir jo ufint.
nå skrev du at sitatet ikke var sitert i et av dine innlegg, og det er vi vel nå enige om at det var, jeg for min del syns for mange siterer for mye, jeg kan fint nøye meg med å sitere nettopp det jeg vil kommentere, og da gikk det galt denne gangen, jeg var rett og slett for rask på labben og har beklaget det 2 ganger, her kommer den tredje
Det kan være lurt å bruke forhåndsvisning før man klikker på send, da er det mindre risiko for å dumme seg ut på sitering og lignende ;)

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3096

Legg inn av MacanT »

Xpoolman skrev: man aug 22, 2022 7:05 pm
hauge23 skrev: man aug 22, 2022 6:32 pm
Xpoolman skrev: man aug 22, 2022 4:45 pm

Det blir ikke nødvendig med rasjonering og stengte arbeidsplasser; de vil allerede ha stengt eller gått konkurs før vinteren fordi de ikke får strømstøtte:
https://e24.no/naeringsliv/i/28RlVR/ves ... -bedrifter
Strømstøtte-ballen for næringslivet spilles frem og tilbake. Uten EØS-avtalen ville en slik støtte vært relativt enkelt for myndighetene. Med EØS-avtalen er det mye verre, da er det EUs regelverk Norge må følge, men det hører vi ikke så mye om.
Hellas er nå også medlem av EU og her får ALLE større bedrifter automatisk et fratrekk på 250€ per MWh.
Private får 337 €/MWh i fratrekk mens småbedrifter (jeg) får 300 €/MWh i fratrekk.
dette dekker da mer enn 90 % av prisstigningen for private, 80 % for meg og 67 % for store bedrifter.
Dette er for august måned beregnet å koste den greske stat den nette sum av 1136 MILLIARDER € :!:
Et helt oljefond blåst vekk på en måned, det hørtes voldsomt ut ;)

Frode57
Innlegg: 1235

Legg inn av Frode57 »

Vestre er en klassisk AUF person som kan å snakke. Han er ikke noen bedre minister enn andre. Snakketøyet avgjør ikke hvordan jobben blir gjort.
Det vil vise seg i konkurser og de utfordringene som nå vil komme som resultat av langvarig krig i Ukraina. For krigen går nå over til å bli en mer stillingskrig . Russland er ferdig med EU. Det får store konsekvenser.

Brukeravatar
Xpoolman
Innlegg: 1252

Legg inn av Xpoolman »

MacanT skrev: tir aug 23, 2022 4:02 pm
Xpoolman skrev: man aug 22, 2022 7:05 pm
hauge23 skrev: man aug 22, 2022 6:32 pm

Strømstøtte-ballen for næringslivet spilles frem og tilbake. Uten EØS-avtalen ville en slik støtte vært relativt enkelt for myndighetene. Med EØS-avtalen er det mye verre, da er det EUs regelverk Norge må følge, men det hører vi ikke så mye om.
Hellas er nå også medlem av EU og her får ALLE større bedrifter automatisk et fratrekk på 250€ per MWh.
Private får 337 €/MWh i fratrekk mens småbedrifter (jeg) får 300 €/MWh i fratrekk.
dette dekker da mer enn 90 % av prisstigningen for private, 80 % for meg og 67 % for store bedrifter.
Dette er for august måned beregnet å koste den greske stat den nette sum av 1136 MILLIARDER € :!:
Et helt oljefond blåst vekk på en måned, det hørtes voldsomt ut ;)
Ja beklager, det skal være 1,136 milliarder Euro :oops:

ulefos

Legg inn av ulefos »

Frode57 skrev: tir aug 23, 2022 5:04 pm Vestre er en klassisk AUF person som kan å snakke. Han er ikke noen bedre minister enn andre. Snakketøyet avgjør ikke hvordan jobben blir gjort.
Det vil vise seg i konkurser og de utfordringene som nå vil komme som resultat av langvarig krig i Ukraina. For krigen går nå over til å bli en mer stillingskrig . Russland er ferdig med EU. Det får store konsekvenser.
mener du at Vestre kan kritiseres for konkurser som evt kommer som følge av Putins angrepskrig?

Queenie

Legg inn av Queenie »

ulefos skrev: man aug 22, 2022 11:43 am
Queenie skrev: man aug 22, 2022 10:28 am Krigen har ingen påvirkning og strømprisene fløy i taket lenge før Putin invaderte Ukraina.
kan det ha sammenheng med at Russland strupet tilførselen av gass lenge før de invaderte Ukraina?
Hva er kostprisen for strømproduksjon i Norge nå vs da?

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3096

Legg inn av MacanT »

SV sier nei til strømstøtte – ja til lån.

https://www.aftenposten.no/norge/i/mBKe ... ntry=59397

SV sier de kun vil akseptere at strømstøtte til bedrifter gis som lån. I tillegg vil partiet ha økt selskapsskatt.

Ja det høres jo smart ut. Ta opp lån til å dekke eksploderende driftsutgifter og i tillegg betale økt skatt. Vel, det er vel ikke annet å vente av et arbeiderfientlig og industrifientlig parti som helst vil ha hele befolkningen over på sosialhjelp eller i offentlige stillinger.

Gruer meg til neste statsbudsjett. Utpressingspartiet SV kommer garantert å forlange enda høyere skatter hvis de skal støtte budsjettet.

Frode57
Innlegg: 1235

Legg inn av Frode57 »

Alt er Putin sin skyld. Men har vi ikke selv ansvar for egne liv. Blir det ikke gitt støtte så inflasjonen og rentene stige mer. De rød grønne holder jo stø kurs i ohold sine løfter. Nå er det vinteren som står foran døren og der tror jeg et blir strømrasjonering i Norge. Men alt er Putin skyld. Erna har åpnet en kabel mer til EU i fjor Men det er Putin skyld at han ikke vil la seg diktere av Ukrainske ledere.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3096

Legg inn av MacanT »

Frode57 skrev: tor aug 25, 2022 3:10 pm Alt er Putin sin skyld. Men har vi ikke selv ansvar for egne liv. Blir det ikke gitt støtte så inflasjonen og rentene stige mer. De rød grønne holder jo stø kurs i ohold sine løfter. Nå er det vinteren som står foran døren og der tror jeg et blir strømrasjonering i Norge. Men alt er Putin skyld.
Alt er ikke Putin sin skyld. Men situasjonen hadde vært faen så mye bedre hvis ikke galningen i Kreml hadde funne på å invadere Ukraina.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3096

Legg inn av MacanT »

Frode57 skrev: tor aug 25, 2022 3:10 pm Erna har åpnet en kabel mer til EU i fjor Men det er Putin skyld at han ikke vil la seg diktere av Ukrainske ledere.
:lol: :lol: :lol:

hauge23

Legg inn av hauge23 »

I dages Klassekampen er Hermstad i MDG ute og villeder om den norske strømpriskrisa.
https://klassekampen.no/utgave/2022-08- ... sv-og-rodt
Sitat fra artikkelen: "Spesielt en kronikk SVs Ingrid Fiskaa hadde på trykk i Klassekampen mandag, har vakt reaksjoner. «Det er marknadsstyringa som splittar oss, ikkje Putin», skrev Fiskaa. Hun drøftet om det er en norsk solidaritetshandling å være koblet på det europeiske energimarkedet.

Guri Melby (Venstre), Nikolai Astrup (Høyre) og Dagbladet har reagert kraftig. Nå slenger også fungerende partileder Arild Hermstad i Miljøpartiet de Grønne (MDG), seg på.
Peker på Putin
– Jeg synes det er veldig overraskende at SVs utenrikspolitiske talsperson fornekter at Putins tilbakeholdelse av gassleveransene er det store problemet her, sier Hermstad og legger til:

– Putin ønsker å svekke solidariteten mellom europeiske land. Vi kommer ikke til å løse energikrisa med nasjonalisme og proteksjonisme."

-----------------------------------

Norge har da ingen energikrise. Vår krise består av skyhøye strømpriser som skyldes avtaler Norge har gjort med EU og Storbritannia. Fy flate for en ufin måte Hermstad, Melby, Astrup, Støre, Solberg & Co bruker for å avlede oppmerksomheten fra årsaken til vår krise, nemlig sammensausingen til EU. Der i gården er det bevisst løgn og bedrag rettet mot befolkningen som gjelder. En tragedie for Norge å betale for å ha en slik ussel gjeng til å lekestyre Norge.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

hauge23 skrev: fre aug 26, 2022 12:32 pm I dages Klassekampen er Hermstad i MDG ute og villeder om den norske strømpriskrisa.
https://klassekampen.no/utgave/2022-08- ... sv-og-rodt
Sitat fra artikkelen: "Spesielt en kronikk SVs Ingrid Fiskaa hadde på trykk i Klassekampen mandag, har vakt reaksjoner. «Det er marknadsstyringa som splittar oss, ikkje Putin», skrev Fiskaa. Hun drøftet om det er en norsk solidaritetshandling å være koblet på det europeiske energimarkedet.

Guri Melby (Venstre), Nikolai Astrup (Høyre) og Dagbladet har reagert kraftig. Nå slenger også fungerende partileder Arild Hermstad i Miljøpartiet de Grønne (MDG), seg på.
Peker på Putin
– Jeg synes det er veldig overraskende at SVs utenrikspolitiske talsperson fornekter at Putins tilbakeholdelse av gassleveransene er det store problemet her, sier Hermstad og legger til:

– Putin ønsker å svekke solidariteten mellom europeiske land. Vi kommer ikke til å løse energikrisa med nasjonalisme og proteksjonisme."

-----------------------------------

Norge har da ingen energikrise. Vår krise består av skyhøye strømpriser som skyldes avtaler Norge har gjort med EU og Storbritannia. Fy flate for en ufin måte Hermstad, Melby, Astrup, Støre, Solberg & Co bruker for å avlede oppmerksomheten fra årsaken til vår krise, nemlig sammensausingen til EU. Der i gården er det bevisst løgn og bedrag rettet mot befolkningen som gjelder. En tragedie for Norge å betale for å ha en slik ussel gjeng til å lekestyre Norge.
Putin krig har nok ført til at behovet i Europa har gått kraftig opp og siden Norge er tilknytta det samme marknaden så går også prisene opp. Dog ville Norge aldri opplevd dei høge prisene om ikkje våre folkevalde hadde gått inn for desse kablene. Desverre passer Ukraina krisa som hånd i hanske for våre folkevalde som syndebukk. Innrømmer man at kablene er ein stor del av problemet. Så mister man fokuset på at Norge skal være eit grønt batteri for Europa

hauge23

Legg inn av hauge23 »

Det er fortsatt sommer, søndag og ny prisrekord på strøm, den gamle rekorden var fra i går:
https://e24.no/norsk-oekonomi/i/66r1Pr/ ... Fwww.vg.no

Sitat: "Strømprisen i Europa påvirkes sterkt av gassprisen. Dyr strøm i Europa påvirker igjen Sør-Norge fordi man er koblet på det europeiske markedet gjennom utenlandsforbindelser.
Lite vann i magasinene i Sør-Norge, da særlig i sørvest, bidrar også til de rekordhøye strømprisene her til lands."

Her står årsaken svart på hvitt "fordi man er koblet på det europeiske markedet gjennom utenlandsforbindelser."
Norge er koplet til det europeiske markedet pga vedtak brave ja-politikere i Norge har gjort, og da får vi rekordhøye strømpriser i Norge.
Imponerende at noen her inne satser alt på å bortforklare dette faktum.

Lite vann i vannmagasinene bidrar også til de høye prisene, samtidig som det utgjør en fare for rasjonering senere, dvs. at distrikter blir utkoplet og dermed blir folk fri for strøm. Og hva skyldes det? Jo, de samme vedtakene som har gjort det mulig å eksportere så mye vannkraft at Norge får for lite til eget bruk.
Her er det rekken av ja-partier som har skylden for situasjonen: AP, Høyre, Frp, Venstre, Krf og MDG.

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

Da plasserer vi tikronersstrøm for første gang i morra. 2 uker før mine utregninger tilsa. Et bevis på at 70-talls skolen feilet i sin opplæring av meg.
Hvilke pokkers partier var det som har skylden tro....?

hauge23

Legg inn av hauge23 »

Bjoro33 skrev: søn aug 28, 2022 2:03 pm Da plasserer vi tikronersstrøm for første gang i morra. 2 uker før mine utregninger tilsa. Et bevis på at 70-talls skolen feilet i sin opplæring av meg.
Hvilke pokkers partier var det som har skylden tro....?
Du skal ikke se bort fra at skylden kan tillegges de som mente at europeisk strømpris ville slå ut med 2-3 øre/kWh i Norge når kablene stod ferdig :)

hauge23

Legg inn av hauge23 »

ms_8 skrev: fre aug 26, 2022 1:28 pm
hauge23 skrev: fre aug 26, 2022 12:32 pm I dages Klassekampen er Hermstad i MDG ute og villeder om den norske strømpriskrisa.
https://klassekampen.no/utgave/2022-08- ... sv-og-rodt
Sitat fra artikkelen: "Spesielt en kronikk SVs Ingrid Fiskaa hadde på trykk i Klassekampen mandag, har vakt reaksjoner. «Det er marknadsstyringa som splittar oss, ikkje Putin», skrev Fiskaa. Hun drøftet om det er en norsk solidaritetshandling å være koblet på det europeiske energimarkedet.

Guri Melby (Venstre), Nikolai Astrup (Høyre) og Dagbladet har reagert kraftig. Nå slenger også fungerende partileder Arild Hermstad i Miljøpartiet de Grønne (MDG), seg på.
Peker på Putin
– Jeg synes det er veldig overraskende at SVs utenrikspolitiske talsperson fornekter at Putins tilbakeholdelse av gassleveransene er det store problemet her, sier Hermstad og legger til:

– Putin ønsker å svekke solidariteten mellom europeiske land. Vi kommer ikke til å løse energikrisa med nasjonalisme og proteksjonisme."

-----------------------------------

Norge har da ingen energikrise. Vår krise består av skyhøye strømpriser som skyldes avtaler Norge har gjort med EU og Storbritannia. Fy flate for en ufin måte Hermstad, Melby, Astrup, Støre, Solberg & Co bruker for å avlede oppmerksomheten fra årsaken til vår krise, nemlig sammensausingen til EU. Der i gården er det bevisst løgn og bedrag rettet mot befolkningen som gjelder. En tragedie for Norge å betale for å ha en slik ussel gjeng til å lekestyre Norge.
Putin krig har nok ført til at behovet i Europa har gått kraftig opp og siden Norge er tilknytta det samme marknaden så går også prisene opp. Dog ville Norge aldri opplevd dei høge prisene om ikkje våre folkevalde hadde gått inn for desse kablene. Desverre passer Ukraina krisa som hånd i hanske for våre folkevalde som syndebukk. Innrømmer man at kablene er ein stor del av problemet. Så mister man fokuset på at Norge skal være eit grønt batteri for Europa
Kablene er en naturlig konsekvens av politikken til EUs energiunion som Norge er medlem av. Alle som er medlemmer vet at det må bygges et nettverk av kabler mellom landene for at strøm skal flyte dit prisen er høyest.
Uten vedtakene politikerne har gjort med EU og Storbritannia, importerer vi ikke høye priser fra energikrisen i Europa.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

LO- og Ap-topp Jørn Eggum vil ha slutt på krisepakker.
https://www.dagbladet.no/nyheter/sier-n ... r/76990123

Ja, det er et mysterium at man i verdens rikeste land produserer nok strøm til eget forbruk til 10-12 øre/kWh, og så må man ha krisestøtte til husholdninger og næringsliv for å overleve. Dette mysteriet ønsker nok ErnaJonas å oppklare.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»