Strømprisen til sommeren

Svar
hauge23

Re: Strømprisen til sommeren

Legg inn av hauge23 »

MacanT skrev: lør aug 06, 2022 6:03 pm
hauge23 skrev: lør aug 06, 2022 12:28 am I dag blir EU-pris på strøm i sør 350 øre/kWh, mens norsk pris i nord blir 1 øre/kWh.
Dermed er EU-prisen 350 ganger høyere enn norsk pris. Det må vel være ny rekord satt av EØS-kameratene?
Og i EU-landet Sverige er strømprisen i dag 5 øre i mesteparten av landet og 4 øre i lengst i nord :D
Du får følge med prisen i andre land om det interesserer deg. Jeg konsentrerer meg om prisen i det landet jeg bor i, og hvor politikerne er fiender av eget land.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

fargerik skrev: lør aug 06, 2022 9:07 am
newsflash skrev: lør aug 06, 2022 8:33 am Her er nok årsaken til at det drøyer med strømstøtte til næringslivet:

"EU forbyr strømstøtte til norske bakeri og slakteri
Regjeringen må trosse EU om bedrifter i sørnorge skal gis strømstøtte utover mindre midlertidige kriselån."


https://energinytt24.no/2022/08/eu-forb ... -slakteri/

Så får vi se da, hvor regjeringen har sin lojalitet, ofrer de norske bedrifter for å holde seg inne med Brüssel?
Montro hvordan bakere og slaktere i EU overlever?
For eksempel i Frankrike og Tyskland, som hele tiden har høyere strømpris enn her......



Her kan du lese om hvordan arbeidere i det største tyske slakteriet kun overlever. https://www.aftenbladet.no/utenriks/i/7 ... e-slakteri

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Eivind Salen plukker fra hverandre argumentasjonen fra Støre og Solberg:

Link

Bør leses i sin helhet.

Nei, vi importerte ikke kraft i 2019. Nei, det er ikke fra utlandet det importeres kraft til NO2. Nei, vi importerte ikke kraft sist det var et tørrår (tvert i mot).

Hvem er det som forer statsministeren med slike feilaktige opplysninger?

Sisyfos

Legg inn av Sisyfos »

newsflash skrev: lør aug 06, 2022 11:38 pm Eivind Salen plukker fra hverandre argumentasjonen fra Støre og Solberg:

Link

Bør leses i sin helhet.

Nei, vi importerte ikke kraft i 2019. Nei, det er ikke fra utlandet det importeres kraft til NO2. Nei, vi importerte ikke kraft sist det var et tørrår (tvert i mot).

Hvem er det som forer statsministeren med slike feilaktige opplysninger?
En må nesten lure på om Jonas og Erna virkelig er så korka dumme at de faktisk tror på det de står og lirer av seg, eller om de bevisst lyver oss rett opp i ansiktet. Begge deler er uansett skremmende.

Jeg har etter hvert levd ganske lenge. Men jeg tror ikke at vi så mye som ett eneste år gjennom livet mitt har vært helt avhengige av å importere strøm, uten at jeg skal være helt bombesikker på det. Jeg vet at det er år hvor vi har hatt importoverskudd, men jeg tviler på at det strengt tatt var helt nødvendig. Magasinene hadde neppe gått tomme uten strømimporten. Det kan selvfølgelig være regioner, som lengst mot nord med kabelen til Russland, hvor import har vært nødvendig, det har jeg ikke oversikt over. Men jeg tror det generelt sett er en ren bløff at vi så langt noensinne har vært avhengige av utenlandskablene for å unngå rasjonering/utkobling av strøm. Her er et par grafer som antyder dette:

Bilde
Bilde

daoooo

Legg inn av daoooo »

hauge23 skrev: fre mar 04, 2022 9:28 am Gledelig utvikling i strømprisen!
Strømprisen faller....fra 2,64 kr/kWh på morgenen til 1,78 kr/kWh i ettermiddag :lol:

I nord er fallet bare 1 øre/kWh, til 17 øre/kWh.
Jøss, blåser det litt i dag?
Mulig jeg siterte et gammelt innlegg her i farta, om så forlates.

fargerik

Legg inn av fargerik »

daoooo skrev: søn aug 07, 2022 7:46 am
hauge23 skrev: fre mar 04, 2022 9:28 am Gledelig utvikling i strømprisen!
Strømprisen faller....fra 2,64 kr/kWh på morgenen til 1,78 kr/kWh i ettermiddag :lol:

I nord er fallet bare 1 øre/kWh, til 17 øre/kWh.
Jøss, blåser det litt i dag?
Mulig jeg siterte et gammelt innlegg her i farta, om så forlates.
hehehehe....alt er relativt, men ja....du siterte et fem måneder gammelt innlegg :-)

hauge23

Legg inn av hauge23 »

newsflash skrev: lør aug 06, 2022 11:38 pm Eivind Salen plukker fra hverandre argumentasjonen fra Støre og Solberg:

Link

Bør leses i sin helhet.

Nei, vi importerte ikke kraft i 2019. Nei, det er ikke fra utlandet det importeres kraft til NO2. Nei, vi importerte ikke kraft sist det var et tørrår (tvert i mot).

Hvem er det som forer statsministeren med slike feilaktige opplysninger?
Eivind Salen beskriver et plukk råttent norsk system, konstruert og videreutviklet etter at AP og Høyre fant hverandre i ideen om å gjøre Norge til et EU-land. En viktig medhjelper har vært eliten innen nyhetsmedia, man kan vel snakke om en sammensausing med ja-partiene.
Dette har vært nødvendig for å "kjempe ned" det gjenstridige folket og grunnloven for å nå målene sine, sterkest mulig norsk integrering til EU.
Strategi og måloppnåelse har vært i særklasse suksessfullt og befolkningen er ført bak lyset på en fremragende måte.

Du stiller et spørsmål om "feilaktige opplysninger" som jo er et stikkord for det systemet ja-partiene har bygget opp. ErnaStøre vil ha feilaktige opplysninger, enten de henvender seg til egne rådgivere og embetsverk, eller om de nedsetter et utvalg. Der får de de svarene de vil ha, som er de samme som de får hos lobbyister av næringsliv og utbyggere som tjener fett på systemet. Lojaliteten for dette nettverket ligger til EU og ikke til Norge og befolkningen her.

På et eller annet vis er vi nødt til å få en slutt på dette nettverket, ellers går Norge en mørk tid i møte.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

hauge23 skrev: søn aug 07, 2022 10:56 am Eivind Salen beskriver et plukk råttent norsk system, konstruert og videreutviklet etter at AP og Høyre fant hverandre i ideen om å gjøre Norge til et EU-land. En viktig medhjelper har vært eliten innen nyhetsmedia, man kan vel snakke om en sammensausing med ja-partiene.
Dette har vært nødvendig for å "kjempe ned" det gjenstridige folket og grunnloven for å nå målene sine, sterkest mulig norsk integrering til EU.
Strategi og måloppnåelse har vært i særklasse suksessfullt og befolkningen er ført bak lyset på en fremragende måte.

Du stiller et spørsmål om "feilaktige opplysninger" som jo er et stikkord for det systemet ja-partiene har bygget opp. ErnaStøre vil ha feilaktige opplysninger, enten de henvender seg til egne rådgivere og embetsverk, eller om de nedsetter et utvalg. Der får de de svarene de vil ha, som er de samme som de får hos lobbyister av næringsliv og utbyggere som tjener fett på systemet. Lojaliteten for dette nettverket ligger til EU og ikke til Norge og befolkningen her.

På et eller annet vis er vi nødt til å få en slutt på dette nettverket, ellers går Norge en mørk tid i møte.
Ja det er egentlig litt skremmende å se at statsministeren står på direktesendt TV og gjentar feilaktige opplysninger, lenge etter at disse er tilbakevist. I denne saken er det påfallende, da all statistikk faktisk er offentlig tilgjengelig. Og dermed kan alle som har en snev av interesse faktisk sjekke selv. Både i forhold til fyllingsgrad, nedbør/mangel på nedbør og hvor strømmen eksporteres.

Allikevel forsøkes det å fremstilles som at strømprisene vi har nå i Sør-Norge er noe uunngåelig, at det skyldes krigen i Ukraina osv. Det er ikke sant. Rett og slett.

Dette er en politisk skapt krise som skyldes at vi har tappet kraftmagasinene for å eksportere strømmen til EU.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

newsflash skrev: søn aug 07, 2022 12:27 pm
hauge23 skrev: søn aug 07, 2022 10:56 am Eivind Salen beskriver et plukk råttent norsk system, konstruert og videreutviklet etter at AP og Høyre fant hverandre i ideen om å gjøre Norge til et EU-land. En viktig medhjelper har vært eliten innen nyhetsmedia, man kan vel snakke om en sammensausing med ja-partiene.
Dette har vært nødvendig for å "kjempe ned" det gjenstridige folket og grunnloven for å nå målene sine, sterkest mulig norsk integrering til EU.
Strategi og måloppnåelse har vært i særklasse suksessfullt og befolkningen er ført bak lyset på en fremragende måte.

Du stiller et spørsmål om "feilaktige opplysninger" som jo er et stikkord for det systemet ja-partiene har bygget opp. ErnaStøre vil ha feilaktige opplysninger, enten de henvender seg til egne rådgivere og embetsverk, eller om de nedsetter et utvalg. Der får de de svarene de vil ha, som er de samme som de får hos lobbyister av næringsliv og utbyggere som tjener fett på systemet. Lojaliteten for dette nettverket ligger til EU og ikke til Norge og befolkningen her.

På et eller annet vis er vi nødt til å få en slutt på dette nettverket, ellers går Norge en mørk tid i møte.
Ja det er egentlig litt skremmende å se at statsministeren står på direktesendt TV og gjentar feilaktige opplysninger, lenge etter at disse er tilbakevist. I denne saken er det påfallende, da all statistikk faktisk er offentlig tilgjengelig. Og dermed kan alle som har en snev av interesse faktisk sjekke selv. Både i forhold til fyllingsgrad, nedbør/mangel på nedbør og hvor strømmen eksporteres.

Allikevel forsøkes det å fremstilles som at strømprisene vi har nå i Sør-Norge er noe uunngåelig, at det skyldes krigen i Ukraina osv. Det er ikke sant. Rett og slett.

Dette er en politisk skapt krise som skyldes at vi har tappet kraftmagasinene for å eksportere strømmen til EU.
Eksakt riktig.

Det er godt grunnlag for å si at AP og Høyre i front har drevet politikk fiendtlig mot Norge og befolkningen her siden først på 90-tallet, og ført befolkningen bak lyset.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

https://www.nrk.no/norge/flammande-fors ... 1.16054314
"Høgre-leiar Erna Solberg trur ikkje utanlandskablane og ACER-avtalen er årsaka til dei høge straumprisane. Skulda må leggast på krig og låg vasstand, ikkje kablane, meiner ho."

Dette uttaler lederen i det største partiet i Norge med nær 30 % oppslutning på målingene.
Og jeg spør, hvor dum kan denne lederen bli? Eller later hun som om hun er dum, ev. hva vil hun oppnå med det.
Og hva tror hun den lave vasstanden kommer av, det er vel noen som har tryllet bort vannet?

Det er for lengst avslørt at årsaken til svindyr strøm i Norge og nesten tomme vannmagasin er norsk medlemskap i EUs energiunion, hvis politikk krever fri flyt av strøm mellom medlemslandene. Denne flyten er muliggjort gjennom kabler mellom landene, den praktiske virkningen for Norge skjedde i 2021 da kapasitetskablene til Tyskland og Storbritannia ble satt i drift og medførte import av prisene i EU/Storbritannia til Norge.

Europa forøvrig sliter med en energikrise forårsaken av at kull- og atomkraftverk er lagt ned. Dette kombinert med at de samme landene har iverksatt forskjellige sanksjoner mot Russland pga. krigen, hvormed Russland svarer med redusert eksport av gass. Dermed har prisene på energi steget i EU-landene.
Årsaken til at Norge sliter med høye priser på strøm er tilkoblingen til EUs energiunion. Dette har politikerne vedtatt, og det er disse vedtakene som er årsak til høye strømpriser i Norge og nesten tomme vannmagasin. Da er det utrolig frekt av ErnaJonas å forsøke å vri seg unna dette ansvaret. AP og Høyre har i flere tiår drevet en fientlig politikk rettet mot Norge og befolkningen her, og ført folk bak lyset.
At ErnaJonas fortsetter med det etter avsløringene viser hvilket lavt nivå de har lagt seg på som politikere.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Dette blir jo bare bedre og bedre:

"Statkraft har solgt all krafta fra Mågeli vannkraftverk til tysk jernbane gjennom en 10 års avtale som skal gjelde fra neste år. Det utgjør kraft tilsvarende behovet til over 10.000 norske husstander. "

Link

Dette er visstnok en avtale Støre har forsøkt å reversere, noe tyskerne ikke var interessert i.

stc887
Innlegg: 3684

Legg inn av stc887 »

newsflash skrev: søn aug 07, 2022 4:25 pm Dette blir jo bare bedre og bedre:

"Statkraft har solgt all krafta fra Mågeli vannkraftverk til tysk jernbane gjennom en 10 års avtale som skal gjelde fra neste år. Det utgjør kraft tilsvarende behovet til over 10.000 norske husstander. "

Link

Dette er visstnok en avtale Støre har forsøkt å reversere, noe tyskerne ikke var interessert i.
Fantastisk å inngå en avtale uten muligheter for å reversere, reforhandles eller force majure.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

stc887 skrev: søn aug 07, 2022 4:28 pm
newsflash skrev: søn aug 07, 2022 4:25 pm Dette blir jo bare bedre og bedre:

"Statkraft har solgt all krafta fra Mågeli vannkraftverk til tysk jernbane gjennom en 10 års avtale som skal gjelde fra neste år. Det utgjør kraft tilsvarende behovet til over 10.000 norske husstander. "

Link

Dette er visstnok en avtale Støre har forsøkt å reversere, noe tyskerne ikke var interessert i.
Fantastisk å inngå en avtale uten muligheter for å reversere, reforhandles eller force majure.
Avtalen ble inngått i august 2021, altså på Solbergs "vakt".

https://www.reuters.com/article/deutsch ... SL8N2PC36T

Helt fantastisk...

Tullekoppen

Legg inn av Tullekoppen »

newsflash skrev: lør aug 06, 2022 8:33 am Her er nok årsaken til at det drøyer med strømstøtte til næringslivet:

"EU forbyr strømstøtte til norske bakeri og slakteri
Regjeringen må trosse EU om bedrifter i sørnorge skal gis strømstøtte utover mindre midlertidige kriselån."


https://energinytt24.no/2022/08/eu-forb ... -slakteri/

Så får vi se da, hvor regjeringen har sin lojalitet, ofrer de norske bedrifter for å holde seg inne med Brüssel?
Men bøndene derimot - de kan få..... ??

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Tullekoppen skrev: søn aug 07, 2022 6:10 pm
Men bøndene derimot - de kan få..... ??
Landbruk er som kjent ikke en del av EØS avtalen.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3105

Legg inn av MacanT »

hauge23 skrev: lør aug 06, 2022 9:13 pm
MacanT skrev: lør aug 06, 2022 6:03 pm
hauge23 skrev: lør aug 06, 2022 12:28 am I dag blir EU-pris på strøm i sør 350 øre/kWh, mens norsk pris i nord blir 1 øre/kWh.
Dermed er EU-prisen 350 ganger høyere enn norsk pris. Det må vel være ny rekord satt av EØS-kameratene?
Og i EU-landet Sverige er strømprisen i dag 5 øre i mesteparten av landet og 4 øre i lengst i nord :D
Du får følge med prisen i andre land om det interesserer deg. Jeg konsentrerer meg om prisen i det landet jeg bor i, og hvor politikerne er fiender av eget land.
Jeg er fullt klar over at det er lite populært å vise til at det faktisk går an å drive en fornuftig forvaltning av energiressursene selv i et EU-land med mange utenlandskabler.

At det ikke passer inn i din anti EU/EØS agenda driter jeg i.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Justice 97 skrev: søn aug 07, 2022 6:47 pm Regjeringa gir etter: Dette er dei nye straumtiltaka. 14 timar før presidentskapen i Stortinget skal samlast for å vurdere å avbryte sommarferien, varslar regjeringa no at dei kjem med fleire nye tiltak.
Regjeringen varsler nå økt strømstøtte til husstander fra 1. september og vil sette inn tiltak for å hindre at magasinfyllingen blir for lav. Strømstøtteordningen til husstander blir økt til 90 prosent fra 1. september – en måned enn tidligere planlagt.

Da kan vi vel snart glede oss over billigere bensin og diesel også? For kr 1500 til strøm er det samme som kr 1500 til drivstoff.

fargerik

Legg inn av fargerik »

nometalhorse skrev: søn aug 07, 2022 6:52 pm
Justice 97 skrev: søn aug 07, 2022 6:47 pm Regjeringa gir etter: Dette er dei nye straumtiltaka. 14 timar før presidentskapen i Stortinget skal samlast for å vurdere å avbryte sommarferien, varslar regjeringa no at dei kjem med fleire nye tiltak.
Regjeringen varsler nå økt strømstøtte til husstander fra 1. september og vil sette inn tiltak for å hindre at magasinfyllingen blir for lav. Strømstøtteordningen til husstander blir økt til 90 prosent fra 1. september – en måned enn tidligere planlagt.

Da kan vi vel snart glede oss over billigere bensin og diesel også? For kr 1500 til strøm er det samme som kr 1500 til drivstoff.
Dersom staten drysser ut for mye penger, kommer sentralbanken til å sette opp renta mer enn det de har planlagt.
Helt OK for meg personlig, siden jeg ikke har gjeld.
Men jeg regner med at alle som har lån kommer til å hudflette regjeringen dersom renta øker mer enn det Norges Bank har lagt opp til.
Og det ville selvfølgelig også folket gjort dersom Erna fremdeles hadde vært stasminister.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Listhaug kaller det "hån" og Rødt vil ha 35 øre fastpris... Bør de døpes om til "tømmevannmagasinernå"-partiene?

Tullekoppen

Legg inn av Tullekoppen »

Texas_John skrev: lør aug 06, 2022 11:48 am
Hvordan vil Ola Dunk reagere på at vannet i springen blir 200 ganger så dyrt?Antakelig vet vi svaret. Ingen verdens ting vil skje.
Riktig. Og det er derfor slike ting kan skje. Vi finner oss i alt og tror alt politikerne vedtar er til det beste for oss. (Bortsett fra at vi har sagt nei til EU to ganger, men det blåser politikerne i)

hauge23

Legg inn av hauge23 »

MacanT skrev: søn aug 07, 2022 6:45 pm
hauge23 skrev: lør aug 06, 2022 9:13 pm
MacanT skrev: lør aug 06, 2022 6:03 pm
Og i EU-landet Sverige er strømprisen i dag 5 øre i mesteparten av landet og 4 øre i lengst i nord :D
Du får følge med prisen i andre land om det interesserer deg. Jeg konsentrerer meg om prisen i det landet jeg bor i, og hvor politikerne er fiender av eget land.
Jeg er fullt klar over at det er lite populært å vise til at det faktisk går an å drive en fornuftig forvaltning av energiressursene selv i et EU-land med mange utenlandskabler.

At det ikke passer inn i din anti EU/EØS agenda driter jeg i.
Virker som om du har litt tungt for det, derfor siterer jeg mitt innlegg som du svarte på: "Du får følge med prisen i andre land om det interesserer deg. Jeg konsentrerer meg om prisen i det landet jeg bor i, og hvor politikerne er fiender av eget land."
Jeg har ikke uttrykt noen meninger om at du skriver om strømpriser i andre land, synes det er greit og passer meg helt fint. Hvis både jeg, du og andre skriver sannferdig her inne er alt ok fra min side.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3105

Legg inn av MacanT »

nometalhorse skrev: søn aug 07, 2022 6:52 pm
Justice 97 skrev: søn aug 07, 2022 6:47 pm Regjeringa gir etter: Dette er dei nye straumtiltaka. 14 timar før presidentskapen i Stortinget skal samlast for å vurdere å avbryte sommarferien, varslar regjeringa no at dei kjem med fleire nye tiltak.
Regjeringen varsler nå økt strømstøtte til husstander fra 1. september og vil sette inn tiltak for å hindre at magasinfyllingen blir for lav. Strømstøtteordningen til husstander blir økt til 90 prosent fra 1. september – en måned enn tidligere planlagt.
Peanuts, hjelper fint lite at de øker støtten fra 80 til 90% så lenge de ikke gjør noe med momsen.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Det blir interessant å se hva disse tiltakene regjeringen lover faktisk går ut på. Fra NRK:

" Vi vil forsikre oss mot at fyllingsgrada blir for låg. Om den blir det, må vi halde att på eksport, slik at vi alltid vil ha god magasinfylling i Noreg.

– Korleis skal de gjere det?

– Det vil vi gjere gjennom tekniske og klare retningslinjer til straumselskapa, og til dei som har ansvaret for fyllingsmagasina, slik at det ikkje kjem under den grensa. Gjer den det, må dei halde att på eksporten.

Støre understrekar at dette gjeld i Sør-Noreg. Lenger nord i landet er situasjonane ein annan, og dei eksporterer som normalt."


https://www.nrk.no/norge/regjeringa-gir ... 1.16060284

Her blir detaljene i det som legges frem viktig.

Skal en stoppe all eksport dersom fyllingsgraden blir for lav? Eller blir det pr magasin? Strømprisområde?

Og er det slik at strøm fra Midt-Norge og Nord-Norge fortsatt skal kunne eksporteres igjennom kablene som går fra NO2 dersom fyllingsgraden i NO2 er for lav til at det er lov med eksport?

En burde selvfølgelig stoppe all eksport igjennom kablene fra NO2 dersom fyllingsgraden blir for lav, men sitter med følelsen av at det ikke er det som skjer...

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

newsflash skrev: lør aug 06, 2022 11:38 pm Eivind Salen plukker fra hverandre argumentasjonen fra Støre og Solberg:

Link

Bør leses i sin helhet.

Nei, vi importerte ikke kraft i 2019. Nei, det er ikke fra utlandet det importeres kraft til NO2. Nei, vi importerte ikke kraft sist det var et tørrår (tvert i mot).

Hvem er det som forer statsministeren med slike feilaktige opplysninger?


Det er ingen som forer statsministeren med feilaktige opplysninger, men Eivind Salen som leser statistikk som en viss mann leser bibelen. Statistikken er et gjennomsnitt for hele landet, både nord og sør, øst og vest. Problemet til Salen er at han tror at det importeres og eksporteres like mye overalt i landet. Slik er det ikke. Nord for Dovre så eksporteres og importeres det til/fra Sverige, i sør eksporteres og importeres det fra Tyskland, Storbritania og Nederland. Dette kan aldri bli likt da det er sjeldent at nedbør/tørke er på samme tid i sør og nord. og ellers lik i mengde. Jeg leser at vestlendingene har hatt mye nedbør i sommer, men de har til gjengjeld hatt lite snøsmelting som kunne fylt magasinene. Her i Trøndelag og på Møre fikk vi tidenes regn 13 januar, da det enkelte steder kom hele januarnedbøren på ett døgn, noe som førte til at magasinene flommet over. Noe slikt har ikke skjedd sør for Dovre i år eller i fjor eller forfjor. Og med mye snø i fjellene som fortsatt ikke har smeltet så har vi vann nok i uoversiktelig framtid. Riktignok gikk vi glipp av årets sommer, vi har måtte fyre i sommer også. De fleste av oss med billig strøm. Det slipper de på sørlandet og sørvestlandet der prisene nå er svindyre. Men de fikk i det minste en sommer.

Regjeringen tar alltid info fra de fremste lærde på ethvert område så det å beskylde statsministeren for å fare med løgn er totalt skivebom. Det burde Salen ha visst eller redaksjonen burde avvist kronikken, men ok, dette var den useriøse Nettavisen. Jeg leser det kun som lettbent underholdning.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Gårdsdattra skrev: søn aug 07, 2022 10:53 pm Det er ingen som forer statsministeren med feilaktige opplysninger, men Eivind Salen som leser statistikk som en viss mann leser bibelen. Statistikken er et gjennomsnitt for hele landet, både nord og sør, øst og vest. Problemet til Salen er at han tror at det importeres og eksporteres like mye overalt i landet. Slik er det ikke. Nord for Dovre så eksporteres og importeres det til/fra Sverige, i sør eksporteres og importeres det fra Tyskland, Storbritania og Nederland. Dette kan aldri bli likt da det er sjeldent at nedbør/tørke er på samme tid i sør og nord. og ellers lik i mengde. Jeg leser at vestlendingene har hatt mye nedbør i sommer, men de har til gjengjeld hatt lite snøsmelting som kunne fylt magasinene. Her i Trøndelag og på Møre fikk vi tidenes regn 13 januar, da det enkelte steder kom hele januarnedbøren på ett døgn, noe som førte til at magasinene flommet over. Noe slikt har ikke skjedd sør for Dovre i år eller i fjor eller forfjor. Og med mye snø i fjellene som fortsatt ikke har smeltet så har vi vann nok i uoversiktelig framtid. Riktignok gikk vi glipp av årets sommer, vi har måtte fyre i sommer også. De fleste av oss med billig strøm. Det slipper de på sørlandet og sørvestlandet der prisene nå er svindyre. Men de fikk i det minste en sommer.

Regjeringen tar alltid info fra de fremste lærde på ethvert område så det å beskylde statsministeren for å fare med løgn er totalt skivebom. Det burde Salen ha visst eller redaksjonen burde avvist kronikken, men ok, dette var den useriøse Nettavisen. Jeg leser det kun som lettbent underholdning.
Jo det er faktisk feilinformasjon når Støre sier at 2022 har vært et tørrår på sørlandet. Det stemmer ikke.

Det er også feilinfo når statsministeren sier at vi importerer når det er et tørrår. 2021 var faktisk et tørrår. Og aldri har det blitt eksportert mer kraft.

En ser også at det har vært nettoeksport igjennom alle utenlandskablene, i hele år. Også etter at produsentene fikk beskjed om å "spare på vannet". Da blir det feil når Støre "glemmer" å ta med kraft fra resten av landet som eksporteres igjennom NO2 og påstår at det har vært nettoimport.

Og jeg tror faktisk ikke dette er noe Støre nødvendigvis gjør med vilje. Men han har folk rundt seg som forsøker å være meget kreative for å forsvare dagens kraftpolitikk.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

newsflash skrev: søn aug 07, 2022 11:04 pm
Gårdsdattra skrev: søn aug 07, 2022 10:53 pm Det er ingen som forer statsministeren med feilaktige opplysninger, men Eivind Salen som leser statistikk som en viss mann leser bibelen. Statistikken er et gjennomsnitt for hele landet, både nord og sør, øst og vest. Problemet til Salen er at han tror at det importeres og eksporteres like mye overalt i landet. Slik er det ikke. Nord for Dovre så eksporteres og importeres det til/fra Sverige, i sør eksporteres og importeres det fra Tyskland, Storbritania og Nederland. Dette kan aldri bli likt da det er sjeldent at nedbør/tørke er på samme tid i sør og nord. og ellers lik i mengde. Jeg leser at vestlendingene har hatt mye nedbør i sommer, men de har til gjengjeld hatt lite snøsmelting som kunne fylt magasinene. Her i Trøndelag og på Møre fikk vi tidenes regn 13 januar, da det enkelte steder kom hele januarnedbøren på ett døgn, noe som førte til at magasinene flommet over. Noe slikt har ikke skjedd sør for Dovre i år eller i fjor eller forfjor. Og med mye snø i fjellene som fortsatt ikke har smeltet så har vi vann nok i uoversiktelig framtid. Riktignok gikk vi glipp av årets sommer, vi har måtte fyre i sommer også. De fleste av oss med billig strøm. Det slipper de på sørlandet og sørvestlandet der prisene nå er svindyre. Men de fikk i det minste en sommer.

Regjeringen tar alltid info fra de fremste lærde på ethvert område så det å beskylde statsministeren for å fare med løgn er totalt skivebom. Det burde Salen ha visst eller redaksjonen burde avvist kronikken, men ok, dette var den useriøse Nettavisen. Jeg leser det kun som lettbent underholdning.
Jo det er faktisk feilinformasjon når Støre sier at 2022 har vært et tørrår på sørlandet. Det stemmer ikke.

Det er også feilinfo når statsministeren sier at vi importerer når det er et tørrår. 2021 var faktisk et tørrår. Og aldri har det blitt eksportert mer kraft.

En ser også at det har vært nettoeksport igjennom alle utenlandskablene, i hele år. Også etter at produsentene fikk beskjed om å "spare på vannet". Da blir det feil når Støre "glemmer" å ta med kraft fra resten av landet som eksporteres igjennom NO2 og påstår at det har vært nettoimport.

Og jeg tror faktisk ikke dette er noe Støre nødvendigvis gjør med vilje. Men han har folk rundt seg som forsøker å være meget kreative for å forsvare dagens kraftpolitikk.


Du må skille mellom sør og nord, og du må lære deg å stole mer på ekspertene regjeringen høre på, enn på tilfeldige kommentatorer med fikse ideer ala FD- supportere.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Gårdsdattra skrev: søn aug 07, 2022 11:15 pm Du må skille mellom sør og nord, og du må lære deg å stole mer på ekspertene regjeringen høre på, enn på tilfeldige kommentatorer med fikse ideer ala FD- supportere.
Forsøk å les det jeg skrev en gang til, så ser du at det skilles mellom nord og sør. Og konklusjonen er at Støre (og Solberg for den saks skyld) kommer med informasjon som rett og slett er gal. Og lett og avsløre, da all denne statistikken er offentlig tilgjengelig.

Ellers så kan en overhodet ikke stole på disse såkalte "ekspertene" i denne saken. De påsto at kablene til Tyskland og Storbritannia ville øke strømprisen med 3-4 øre pr kWh. Fasiten er temmelig langt i fra det.

Norsk kraftpolitikk oppsummeres fint slik:

Du er inne i et varmt hus en kald vinterdag. Fire store vindu åpnes, og du opplever at temperaturen går ned. Da setter en i gang hasteprosesser for å kjøpe flere ovner og en setter ned en kommisjon som ser på alle andre løsninger enn å lukke vinduene.

Galskap.

Pernille

Legg inn av Pernille »

Samtidig som Statkraft melder om fortsatt skøyhøye priser og høy sannsynlighet for rasjonering av strøm til vinteren, har de nylig solgt kraft tilsvarende behovet til 10,000 norske husstander for de de neste ti årene til den tyske jernbanen. Mens tyske politikere fortsetter styre landet sitt rett i dass er det norske strømkunder som blir sittende igjen med regningen.

https://energinytt24.no/2022/08/skandal ... l-tyskland

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

newsflash skrev: søn aug 07, 2022 11:23 pm
Gårdsdattra skrev: søn aug 07, 2022 11:15 pm Du må skille mellom sør og nord, og du må lære deg å stole mer på ekspertene regjeringen høre på, enn på tilfeldige kommentatorer med fikse ideer ala FD- supportere.
Forsøk å les det jeg skrev en gang til, så ser du at det skilles mellom nord og sør. Og konklusjonen er at Støre (og Solberg for den saks skyld) kommer med informasjon som rett og slett er gal. Og lett og avsløre, da all denne statistikken er offentlig tilgjengelig.

Ellers så kan en overhodet ikke stole på disse såkalte "ekspertene" i denne saken. De påsto at kablene til Tyskland og Storbritannia ville øke strømprisen med 3-4 øre pr kWh. Fasiten er temmelig langt i fra det.

Norsk kraftpolitikk oppsummeres fint slik:

Du er inne i et varmt hus en kald vinterdag. Fire store vindu åpnes, og du opplever at temperaturen går ned. Da setter en i gang hasteprosesser for å kjøpe flere ovner og en setter ned en kommisjon som ser på alle andre løsninger enn å lukke vinduene.

Galskap.


Statistikken er for hele landet, og blir derfor gal når den brytes ned til de enkelte soner. Det du skriver blir derfor tøys. Nettavisen er kun til for humor og ingenting annet.

Regjeringen støtter seg på fakta fra eksperter fra de ulike temaer og om du ikke støtter ekspertene betyr ikke det at det er ekspertene som tar feil. Ekspertene har fakta fra et bredt kompetansemiljø å støtte seg på, hvilke fakta har du? Kommentarfeltsviten?
Sist redigert av Gårdsdattra den søn aug 07, 2022 11:49 pm, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Gårdsdattra skrev: søn aug 07, 2022 11:40 pm Statistikken er for hele landet, og blir derfor gal når den brytes ned til de enkelte soner. Det du skriver blir derfor tøys. Nettavisen er kun til for humor og ingenting annet.
Ehhh... Nei.

Har du i det heletatt lest det som står i artikkelen? Eller det jeg har skrevet?

Eller er du for opptatt med å stole på ekspertene som sier at strømprisene bare skal øke med 3-4 øre pr kWh?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»