Strømprisen til sommeren

Svar
Fordomsfull

Re: Strømprisen til sommeren

Legg inn av Fordomsfull »

newsflash skrev: søn jul 02, 2023 1:16 pm
Fordomsfull skrev: søn jul 02, 2023 11:48 am Det er noe med tonen din og du forstår det visst ikke selv.
Ad tall og det jeg skriver&viser til - som opphav for mine opplysninger; det er ikke jeg som finner ut av, regner&lager disse tallene selv. Heller ikke bygger jeg vindturbiner, konstruerer Teslabatterier, teller produksjonstimer på flytende vindturbiner vs de bunnfaste ditto.
Både du og jeg siterer andre sine tall&utregninger og jeg tror ikke driftslederen på Equinors Hywindanlegg fabler, men at han har god erfaringsbakgrunn for sine/mine siterte utsagn.

Jeg er nokså sikker på at Equinor argumenter for mer statsstøtte og ikke at de ønsker å gå bort fra å bygge flytene vindmøllefelt; da ville de miste mye arbeide - for vi har da kunnet lese om mange flytende vindturbin-oppdrag som Equinor har fått anbudet på - rundt omkring i verden. I den grad at jeg i flere medier har spurt omtrentlig slik; hvorforisvartehelvete driver folkets oljeselskap Equinor - og bygger flytende vindmølleanlegg rundtomkring på kloden - og ikke her, på vår egen kontinentalsokkel?
Jeg er da klar over at du ikke finner på tallene selv. Du henter de fra vindktaftlobbyistene, og det er jo like ille.

Faktum er at DNV kommer med helt andre tall enn de du presenterer, jeg anser de som mer nøytrale og etterettelige enn det som presenteres av de som har egeninteresser av å bygge ut havvind.

Og DNV er ikke alene om å komme frem til slike tall, det er nettopp derfor danskene vraket energiøy-prosjektet sitt.
Nei, jeg aldri vært på deres sider og jeg tenker meg at de er ivrige tilhengere av vindturbinanlegg på land og jeg er steik forbannet på disse naturødeleggende anleggene. Som sprenger seg varige merker i fjellet for hundrevis av mil med anleggsveier og som bygger noen gigantiske fundament i armert betong - som sokler til disse flere hundre meter høye vindturbinene. Dette har jeg skrevet om her og det gjentatte ganger. Du skrev blant annet at det i konsesjonsvilkårene for de som bygget Fosen-anlegget, var det et krav om en plan for å tilbakeføre området til slik det var - etter endt konsesjonstid. Noe som er umulig så mye fjell som de sprenger ut&i. Ja jeg ville gjort det strengt forbudt med vindturbinanlegg på land og straffesanksjonert forbudet med flere års fengselsstraff.

Som og skrevet før; Om jeg bestemte, ville jeg trukket tilbake alle konsesjoner for landbaserte vindturbinanlegg og tilbudt dem å få kompensasjon med flytende vindturbiner - ikke synlig fra land, jf den nå tilbaketrukkete danske energiøyen i Nordsjøen som skulle være 8 mil fra land. Da vil en knapt se vindturbiner på 250 mete. Men om de klarer å bygge vindturbiner på 371 meter som et Stockholmbasert selskap har søkt om tillatelse om å få bygge mellom Øland og Gotland og som skulle ha en strømkapasitet på 11 TWh - som de visstnok har fått avslag på av det svenske militæret av forsvarshensyn - så må en langt ut i havet. Men, hvor langt kan en se med det blotte øyet, jf at jeg tipper 8 il er rikelig langt ute i havet. Jeg leste at om en står i et tårn på 100 meter, ser en horisonten 3,6 mil ute i havet, så da blir en vindturbin skjult om den er 200 meter og en selv står ved havnivået.
Et flytende vindturbinanlegg forankres med suction-ankere og de lager omtrent ikke merker på havbunnen og alle vindturbinene kan flyttes og ingen ser merker etter dem.
Jeg leser aviser og her fra E24 om Equinors Hywind-anlegg https://e24.no/energi-og-klima/i/EoPX0P ... mpesuksess
Og her om et teoretisk anlegg i havet vest for Bømlo, som på 6400 km2 - kan produsere 150 TWh på et år https://e24.no/energi-og-klima/i/70AeyB ... -vannkraft
- og altså like mye som vi pleier å produsere med vannkraft i nedbørsrike år.
Energi-øy prosjektet leste jeg og om i avisene og jeg har lenge misforstått det og skrevet her og påstått at de bygget halvannet tusen øyer, hver på et dekar - men det var bare vrøvl og berodde på min misforståelse av det jeg leste. Jeg synes energi-øy prosjektet lød jævlig bra og tenker at 230, 250 milliarder ikke er så mye i lange perspektiv - som med investeringene i olje&gass-sektoren. For eksempel vil betongunderstellet til de flytende vindturbinene, kanskje vare i hundre år om ikke i flere hundre år, så det er i hovedsak lagre og rotorer som må vedlikeholdes og byttes. Kanskje og stammen - hvert 50. eller hvert 100. år.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Fordomsfull skrev: søn jul 02, 2023 6:01 pm
Nei, jeg aldri vært på deres sider og jeg tenker meg at de er ivrige tilhengere av vindturbinanlegg på land og jeg er steik forbannet på disse naturødeleggende anleggene. Som sprenger seg varige merker i fjellet for hundrevis av mil med anleggsveier og som bygger noen gigantiske fundament i armert betong - som sokler til disse flere hundre meter høye vindturbinene. Dette har jeg skrevet om her og det gjentatte ganger. Du skrev blant annet at det i konsesjonsvilkårene for de som bygget Fosen-anlegget, var det et krav om en plan for å tilbakeføre området til slik det var - etter endt konsesjonstid. Noe som er umulig så mye fjell som de sprenger ut&i. Ja jeg ville gjort det strengt forbudt med vindturbinanlegg på land og straffesanksjonert forbudet med flere års fengselsstraff.

Som og skrevet før; Om jeg bestemte, ville jeg trukket tilbake alle konsesjoner for landbaserte vindturbinanlegg og tilbudt dem å få kompensasjon med flytende vindturbiner - ikke synlig fra land, jf den nå tilbaketrukkete danske energiøyen i Nordsjøen som skulle være 8 mil fra land. Da vil en knapt se vindturbiner på 250 mete. Men om de klarer å bygge vindturbiner på 371 meter som et Stockholmbasert selskap har søkt om tillatelse om å få bygge mellom Øland og Gotland og som skulle ha en strømkapasitet på 11 TWh - som de visstnok har fått avslag på av det svenske militæret av forsvarshensyn - så må en langt ut i havet. Men, hvor langt kan en se med det blotte øyet, jf at jeg tipper 8 il er rikelig langt ute i havet. Jeg leste at om en står i et tårn på 100 meter, ser en horisonten 3,6 mil ute i havet, så da blir en vindturbin skjult om den er 200 meter og en selv står ved havnivået.
Et flytende vindturbinanlegg forankres med suction-ankere og de lager omtrent ikke merker på havbunnen og alle vindturbinene kan flyttes og ingen ser merker etter dem.
Jeg leser aviser og her fra E24 om Equinors Hywind-anlegg https://e24.no/energi-og-klima/i/EoPX0P ... mpesuksess
Og her om et teoretisk anlegg i havet vest for Bømlo, som på 6400 km2 - kan produsere 150 TWh på et år https://e24.no/energi-og-klima/i/70AeyB ... -vannkraft
- og altså like mye som vi pleier å produsere med vannkraft i nedbørsrike år.
Energi-øy prosjektet leste jeg og om i avisene og jeg har lenge misforstått det og skrevet her og påstått at de bygget halvannet tusen øyer, hver på et dekar - men det var bare vrøvl og berodde på min misforståelse av det jeg leste. Jeg synes energi-øy prosjektet lød jævlig bra og tenker at 230, 250 milliarder ikke er så mye i lange perspektiv - som med investeringene i olje&gass-sektoren. For eksempel vil betongunderstellet til de flytende vindturbinene, kanskje vare i hundre år om ikke i flere hundre år, så det er i hovedsak lagre og rotorer som må vedlikeholdes og byttes. Kanskje og stammen - hvert 50. eller hvert 100. år.
Du har fått med deg at danskenes energiøyprosjekt ble trukket tilbake fordi det ikke var bærekraftig økonomisk?

Flytende havvind er dyrt, og har er like ustabilt som tradisjonell vindkraft. En kan ikke basere samfunnet på å bare produsere energi når det blåser, en må ha stabil tilgang til energi.

Benkeslitern

Legg inn av Benkeslitern »

newsflash skrev: søn jul 02, 2023 3:08 pm
Benkeslitern skrev: søn jul 02, 2023 3:01 pm Ja, det har vært tildels mye eksport hittil i år, men hva gjør vel det så lenge fyllingsgraden holder seg sånn nogenlunde rundt det normale?
Magasinene fortsetter stort sett og fylles til siste halvdel av august pga snøsmeltingen og da begynner gjerne høststormene med tildels kraftig nedbør.
Så på hvilken måte tømmes magasinene nå?
Det har vært enormt med eksport.

Får vi en tørr sommer nå, så nærmer magasinfyllingen seg det nivået vi vil gå høsten i møte med. Vi har blitt reddet to år på rad nå av at det har kommet mer nedbør enn normalt om høsten. Det er ikke sikkert vi er like heldige i år.

Dermed burde en minst ha mediandfylling før en eksporterte noe som helst.
Du liker å bruke store ord, selv om du ikke har dekning for det.

Hittil i år har Norge eksportert 14,5 TWh og vi har importert 7 TWh, så nettoeksport er 7,5 TWh.
Gjennomsnittlig årlig nettoeksport er på ca 15 TWh, så med halve året unnagjort og en nettoeksport på 7,5 TWh forteller meg et vi ligger på en gjennomsnittlig nettoeksport hittil i år, men det er altså ifølge deg en enorm eksport.

Tenker du innimellom tanken at du drar den litt langt noen ganger?

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

Kr. 4.72 i går

HarryH

Legg inn av HarryH »

Bjoro33 skrev: man jul 03, 2023 11:48 am Kr. 4,72 i går
Kr. 0,11 nå.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Bjoro33 skrev: man jul 03, 2023 11:48 am Kr. 4.72 i går
Totalforbruk? Tok du en dusj etter malejobben? ;-)
Tråden ble opprettet i februar i fjor. Fjoråret var ille,
Ille dyrt.
I år har strømprisen vært lavere enn fjoråret siden februar. Magasinfyllingen er ca. median, og fyllingsgraden øker for hver dag som går.
Siste døgn importerte Norge strøm i flere timer enn vi eksporterte.
Sommeren i år er mye bedre enn sommeren i fjor.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

newsflash skrev: søn jul 02, 2023 6:22 pm
Fordomsfull skrev: søn jul 02, 2023 6:01 pm
Nei, jeg aldri vært på deres sider og jeg tenker meg at de er ivrige tilhengere av vindturbinanlegg på land og jeg er steik forbannet på disse naturødeleggende anleggene. Som sprenger seg varige merker i fjellet for hundrevis av mil med anleggsveier og som bygger noen gigantiske fundament i armert betong - som sokler til disse flere hundre meter høye vindturbinene. Dette har jeg skrevet om her og det gjentatte ganger. Du skrev blant annet at det i konsesjonsvilkårene for de som bygget Fosen-anlegget, var det et krav om en plan for å tilbakeføre området til slik det var - etter endt konsesjonstid. Noe som er umulig så mye fjell som de sprenger ut&i. Ja jeg ville gjort det strengt forbudt med vindturbinanlegg på land og straffesanksjonert forbudet med flere års fengselsstraff.

Som og skrevet før; Om jeg bestemte, ville jeg trukket tilbake alle konsesjoner for landbaserte vindturbinanlegg og tilbudt dem å få kompensasjon med flytende vindturbiner - ikke synlig fra land, jf den nå tilbaketrukkete danske energiøyen i Nordsjøen som skulle være 8 mil fra land. Da vil en knapt se vindturbiner på 250 mete. Men om de klarer å bygge vindturbiner på 371 meter som et Stockholmbasert selskap har søkt om tillatelse om å få bygge mellom Øland og Gotland og som skulle ha en strømkapasitet på 11 TWh - som de visstnok har fått avslag på av det svenske militæret av forsvarshensyn - så må en langt ut i havet. Men, hvor langt kan en se med det blotte øyet, jf at jeg tipper 8 il er rikelig langt ute i havet. Jeg leste at om en står i et tårn på 100 meter, ser en horisonten 3,6 mil ute i havet, så da blir en vindturbin skjult om den er 200 meter og en selv står ved havnivået.
Et flytende vindturbinanlegg forankres med suction-ankere og de lager omtrent ikke merker på havbunnen og alle vindturbinene kan flyttes og ingen ser merker etter dem.
Jeg leser aviser og her fra E24 om Equinors Hywind-anlegg https://e24.no/energi-og-klima/i/EoPX0P ... mpesuksess
Og her om et teoretisk anlegg i havet vest for Bømlo, som på 6400 km2 - kan produsere 150 TWh på et år https://e24.no/energi-og-klima/i/70AeyB ... -vannkraft
- og altså like mye som vi pleier å produsere med vannkraft i nedbørsrike år.
Energi-øy prosjektet leste jeg og om i avisene og jeg har lenge misforstått det og skrevet her og påstått at de bygget halvannet tusen øyer, hver på et dekar - men det var bare vrøvl og berodde på min misforståelse av det jeg leste. Jeg synes energi-øy prosjektet lød jævlig bra og tenker at 230, 250 milliarder ikke er så mye i lange perspektiv - som med investeringene i olje&gass-sektoren. For eksempel vil betongunderstellet til de flytende vindturbinene, kanskje vare i hundre år om ikke i flere hundre år, så det er i hovedsak lagre og rotorer som må vedlikeholdes og byttes. Kanskje og stammen - hvert 50. eller hvert 100. år.
Du har fått med deg at danskenes energiøyprosjekt ble trukket tilbake fordi det ikke var bærekraftig økonomisk?

Flytende havvind er dyrt, og har er like ustabilt som tradisjonell vindkraft. En kan ikke basere samfunnet på å bare produsere energi når det blåser, en må ha stabil tilgang til energi.
Ja, jeg skrev og takket xpolman for å ha lagt inn den opplysningen - under Miljø&Klima-forumet, slik at jeg ikke fortsetter å spre feile opplysninger. Bergens Tidene har et mer moderne kommentaropplegg; der kan en redigere sine innlegg akkurat så lenge en vil og der gikk jeg inn på lørdag og skrev at jeg hadde skrevet feil og at danskene har trukket tilbake planene om sine energi øyer og jeg skrev og at da blir nok også rivingen av de 2500 vindturbinene på land i Danmark - utsatt. Men jeg synes som skrevet - at det er dumt. For det som kommer til å skje nå er, at de kommer til å øke presset på kommunene for å få sprengt ut for enda flere mil med anleggsveier i fjellheimen vår og i vårt kystlandskap - sår og merker som vil synes i titusenvis av år, jf Hellerissningene som er synlige enda. For å få bygget mange flere vindturbinanlegg på land.
Mens flytende vindturbiner forankret med suction-ankere, knapt setter spor på havbunnene og som kan flyttes og slepes bort og til land og - ingen ser at de har stått der.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Benkeslitern skrev: man jul 03, 2023 11:46 am Du liker å bruke store ord, selv om du ikke har dekning for det.

Hittil i år har Norge eksportert 14,5 TWh og vi har importert 7 TWh, så nettoeksport er 7,5 TWh.
Gjennomsnittlig årlig nettoeksport er på ca 15 TWh, så med halve året unnagjort og en nettoeksport på 7,5 TWh forteller meg et vi ligger på en gjennomsnittlig nettoeksport hittil i år, men det er altså ifølge deg en enorm eksport.

Tenker du innimellom tanken at du drar den litt langt noen ganger?
I Juni har det vært 85 % eksport. Ikke en eneste dag har det vært nettoimport.

Så ja, det har vært en enorm eksport, fremdeles så er magasinfyllingen under median, og nå er snøsmeltingen ferdig. Blir det en tørr sommer, så får vi en reprise av de to foregående årene.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Fordomsfull skrev: man jul 03, 2023 12:06 pm Ja, jeg skrev og takket xpolman for å ha lagt inn den opplysningen - under Miljø&Klima-forumet, slik at jeg ikke fortsetter å spre feile opplysninger. Bergens Tidene har et mer moderne kommentaropplegg; der kan en redigere sine innlegg akkurat så lenge en vil og der gikk jeg inn på lørdag og skrev at jeg hadde skrevet feil og at danskene har trukket tilbake planene om sine energi øyer og jeg skrev og at da blir nok også rivingen av de 2500 vindturbinene på land i Danmark - utsatt. Men jeg synes som skrevet - at det er dumt. For det som kommer til å skje nå er, at de kommer til å øke presset på kommunene for å få sprengt ut for enda flere mil med anleggsveier i fjellheimen vår og i vårt kystlandskap - sår og merker som vil synes i titusenvis av år, jf Hellerissningene som er synlige enda. For å få bygget mange flere vindturbinanlegg på land.
Mens flytende vindturbiner forankret med suction-ankere, knapt setter spor på havbunnene og som kan flyttes og slepes bort og til land og - ingen ser at de har stått der.
Jeg tipper rivingen av vindturbinene i Danmark går som planlagt, det er lite bærekraftig med vind på land også. Når det faktisk blåser går prisen ned mot null (eller under), når det ikke blåser produseres det ingenting.

Benkeslitern

Legg inn av Benkeslitern »

newsflash skrev: man jul 03, 2023 3:29 pm
Benkeslitern skrev: man jul 03, 2023 11:46 am Du liker å bruke store ord, selv om du ikke har dekning for det.

Hittil i år har Norge eksportert 14,5 TWh og vi har importert 7 TWh, så nettoeksport er 7,5 TWh.
Gjennomsnittlig årlig nettoeksport er på ca 15 TWh, så med halve året unnagjort og en nettoeksport på 7,5 TWh forteller meg et vi ligger på en gjennomsnittlig nettoeksport hittil i år, men det er altså ifølge deg en enorm eksport.

Tenker du innimellom tanken at du drar den litt langt noen ganger?
I Juni har det vært 85 % eksport. Ikke en eneste dag har det vært nettoimport.

Så ja, det har vært en enorm eksport, fremdeles så er magasinfyllingen under median, og nå er snøsmeltingen ferdig. Blir det en tørr sommer, så får vi en reprise av de to foregående årene.
Ja, i juni var utvekslingen av strøm 85 % eksport, men hittil i juli har det vært 43 % eksport - altså har importen vært 57 % og større enn eksporten.
Disse tallene svinger voldsomt og derfor bør man alltid se det over så lange perioder som mulig, og hittil i år ligger altså nettoeksporten på normale gjennomsnittlige verdier, så da blir det drøyt å kalle eksporten for enorm.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Benkeslitern skrev: man jul 03, 2023 4:02 pm Ja, i juni var utvekslingen av strøm 85 % eksport, men hittil i juli har det vært 43 % eksport - altså har importen vært 57 % og større enn eksporten.
Disse tallene svinger voldsomt og derfor bør man alltid se det over så lange perioder som mulig, og hittil i år ligger altså nettoeksporten på normale gjennomsnittlige verdier, så da blir det drøyt å kalle eksporten for enorm.
Ser en det over litt tid så svinger det ikke så voldsomt. Dvs det svinger mellom mye eksport og noe eksport. Så har du noen enkeltdager eller timer der vi importerer strøm.

Jeg kaller 85 % eksport i juni for en enorm eksport.

Benkeslitern

Legg inn av Benkeslitern »

newsflash skrev: man jul 03, 2023 4:04 pm
Benkeslitern skrev: man jul 03, 2023 4:02 pm Ja, i juni var utvekslingen av strøm 85 % eksport, men hittil i juli har det vært 43 % eksport - altså har importen vært 57 % og større enn eksporten.
Disse tallene svinger voldsomt og derfor bør man alltid se det over så lange perioder som mulig, og hittil i år ligger altså nettoeksporten på normale gjennomsnittlige verdier, så da blir det drøyt å kalle eksporten for enorm.
Ser en det over litt tid så svinger det ikke så voldsomt. Dvs det svinger mellom mye eksport og noe eksport. Så har du noen enkeltdager eller timer der vi importerer strøm.

Jeg kaller 85 % eksport i juni for en enorm eksport.
Men hva i all verden gjør det, når eksporten sett over tid ligger på det normale og fyllingsgraden i vannmagasinene følger median fyllingsgrad tett?
Jeg vet du maser om at vi ikke burde eksportere noe når fyllingsgraden er under medianverdien, men fyllingsgraden ligger nå så tett oppunder medianverdien at en uke med eksportstopp ville gjort at fyllingsgraden igjen kom over medianverdien.

Det er faktisk slik at vi nesten må eksportere strøm når våre naboland trenger det og ikke når det passer oss best....

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Benkeslitern skrev: man jul 03, 2023 4:23 pm Men hva i all verden gjør det, når eksporten sett over tid ligger på det normale og fyllingsgraden i vannmagasinene følger median fyllingsgrad tett?
Jeg vet du maser om at vi ikke burde eksportere noe når fyllingsgraden er under medianverdien, men fyllingsgraden ligger nå så tett oppunder medianverdien at en uke med eksportstopp ville gjort at fyllingsgraden igjen kom over medianverdien.

Det er faktisk slik at vi nesten må eksportere strøm når våre naboland trenger det og ikke når det passer oss best....
Fordi en eksporterer når vi fremdeles har mindre vann enn medianverdien i vannmagasinene. Dermed setter vi oss i en sårbar situasjon om det blir mindre nedbør enn normalt resten av sommeren.

Ellers så bør selvfølgelig eksporten styres av våre behov, ikke hva behovet i Tyskland er.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

newsflash skrev: man jul 03, 2023 3:31 pm
Fordomsfull skrev: man jul 03, 2023 12:06 pm Ja, jeg skrev og takket xpolman for å ha lagt inn den opplysningen - under Miljø&Klima-forumet, slik at jeg ikke fortsetter å spre feile opplysninger. Bergens Tidene har et mer moderne kommentaropplegg; der kan en redigere sine innlegg akkurat så lenge en vil og der gikk jeg inn på lørdag og skrev at jeg hadde skrevet feil og at danskene har trukket tilbake planene om sine energi øyer og jeg skrev og at da blir nok også rivingen av de 2500 vindturbinene på land i Danmark - utsatt. Men jeg synes som skrevet - at det er dumt. For det som kommer til å skje nå er, at de kommer til å øke presset på kommunene for å få sprengt ut for enda flere mil med anleggsveier i fjellheimen vår og i vårt kystlandskap - sår og merker som vil synes i titusenvis av år, jf Hellerissningene som er synlige enda. For å få bygget mange flere vindturbinanlegg på land.
Mens flytende vindturbiner forankret med suction-ankere, knapt setter spor på havbunnene og som kan flyttes og slepes bort og til land og - ingen ser at de har stått der.
Jeg tipper rivingen av vindturbinene i Danmark går som planlagt, det er lite bærekraftig med vind på land også. Når det faktisk blåser går prisen ned mot null (eller under), når det ikke blåser produseres det ingenting.
Hvor mye av Danmarks energi kommer fra vindkraft?

Danmark er nå et av landene med aller høyest andel fornybar energi i kraftmiksen. Solenergi tar nå 6,2 prosent av kraftproduksjonen.

Samtidig steg vindkraftandelen markant fra 43,7 prosent i 2021 til 53,2 prosent i 2022.4. jan. 2023
------
Hvor skal de hente inn strømmen fra, som 2500 vindturbiner i dag levere, da?

fargerik

Legg inn av fargerik »

newsflash skrev: man jul 03, 2023 4:38 pm
Benkeslitern skrev: man jul 03, 2023 4:23 pm Men hva i all verden gjør det, når eksporten sett over tid ligger på det normale og fyllingsgraden i vannmagasinene følger median fyllingsgrad tett?
Jeg vet du maser om at vi ikke burde eksportere noe når fyllingsgraden er under medianverdien, men fyllingsgraden ligger nå så tett oppunder medianverdien at en uke med eksportstopp ville gjort at fyllingsgraden igjen kom over medianverdien.

Det er faktisk slik at vi nesten må eksportere strøm når våre naboland trenger det og ikke når det passer oss best....
Fordi en eksporterer når vi fremdeles har mindre vann enn medianverdien i vannmagasinene. Dermed setter vi oss i en sårbar situasjon om det blir mindre nedbør enn normalt resten av sommeren.

Ellers så bør selvfølgelig eksporten styres av våre behov, ikke hva behovet i Tyskland er.
Det er ikke behovet som styrer eksport og import.
Strøm flyter fra den som har lav pris til den som har høyere pris.
Tyskland har behov for hydrogen, og vil kjøpe alt vi klarer å produsere. Noen bør bygge hydrogenfabrikk. Gullgruve i like lang tid som det er en gullgruve å selge gass. Eller rettere sagt lengre, siden Tyskland kommer til å fase ut gass og gå over til hydrogen.
Vil ikke Norge selge, kommer de til å kjøpe denne hydrogenen fra andre.
Sist redigert av fargerik den man jul 03, 2023 4:47 pm, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Fordomsfull skrev: man jul 03, 2023 4:41 pm Hvor mye av Danmarks energi kommer fra vindkraft?

Danmark er nå et av landene med aller høyest andel fornybar energi i kraftmiksen. Solenergi tar nå 6,2 prosent av kraftproduksjonen.

Samtidig steg vindkraftandelen markant fra 43,7 prosent i 2021 til 53,2 prosent i 2022.4. jan. 2023
------
Hvor skal de hente inn strømmen fra, som 2500 vindturbiner i dag levere, da?
Vel, det er jo allerede slik at tyskerne betaler danskene for å la vindturbinene stå når det blåser mye. Så du skal ikke se bort i fra at de ikke merker det om disse 2500 vindturbinene fjernes.

Danskene er ute å kjøre med så mye vindkraft i energimiksen, har de ikke hatt norsk vannkraft for å balansere så ville systemet allerede brutt sammen.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

fargerik skrev: man jul 03, 2023 4:43 pm
Det er ikke behovet som styrer eksport og import.
Strøm flyter fra den som har lav pris til den som har høyere pris.
Joda, men den som har størst behov betaler mest. Markedskrefter vetdu...

fargerik

Legg inn av fargerik »

newsflash skrev: man jul 03, 2023 4:45 pm
fargerik skrev: man jul 03, 2023 4:43 pm
Det er ikke behovet som styrer eksport og import.
Strøm flyter fra den som har lav pris til den som har høyere pris.
Joda, men den som har størst behov betaler mest. Markedskrefter vetdu...
Markedet funker nå. Vi importerer billig, og selger dyrt.
Luksustilværelse.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

fargerik skrev: man jul 03, 2023 4:48 pm Markedet funker nå. Vi importerer billig, og selger dyrt.
Luksustilværelse.
Nei markedet fungerer ikke når du får betalt for å bruke strøm...

fargerik

Legg inn av fargerik »

newsflash skrev: man jul 03, 2023 4:51 pm
fargerik skrev: man jul 03, 2023 4:48 pm Markedet funker nå. Vi importerer billig, og selger dyrt.
Luksustilværelse.
Nei markedet fungerer ikke når du får betalt for å bruke strøm...
Jo. Det er helt OK så lenge strømmen kommer fra Danmark, slik som i går.
Jeg fryder meg over at Putins energikrig mot Europa har slått feil.
De hysteriske tilstandene vi fikk etter at krigen startet kommer ikke tilbake.
Putin har feilet. Europa står han av.

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

fargerik skrev: man jul 03, 2023 11:56 am
Bjoro33 skrev: man jul 03, 2023 11:48 am Kr. 4.72 i går
Totalforbruk? Tok du en dusj etter malejobben? ;-)
Tråden ble opprettet i februar i fjor. Fjoråret var ille,
Ille dyrt.
I år har strømprisen vært lavere enn fjoråret siden februar. Magasinfyllingen er ca. median, og fyllingsgraden øker for hver dag som går.
Siste døgn importerte Norge strøm i flere timer enn vi eksporterte.
Sommeren i år er mye bedre enn sommeren i fjor.
Det er jevnt over noe dyrere i no2 enn hos deg men ubetinget bedre i år ja.

Det ble både dusj og varmmst i går ja. Pluss noen runder med vaskemaskin.

Timene i kveld er strømmen 23 øre dyrere her enn hos deg. Men til høsten kommer også jeg under no1

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

fargerik skrev: man jul 03, 2023 4:56 pm
Jo. Det er helt OK så lenge strømmen kommer fra Danmark, slik som i går.
Jeg fryder meg over at Putins energikrig mot Europa har slått feil.
De hysteriske tilstandene vi fikk etter at krigen startet kommer ikke tilbake.
Putin har feilet. Europa står han av.
Ok, ikke sikkert danske skattebetalere som betaler mellomlegget er like fornøyd.

Både minuspriser og høye priser er en uting. Vi bør ha stabile priser og en stabil kraftforsyning. Dessverre er innfasingen av "grønne" energikilder i ferd med å ødelegge hele systemet.

fargerik

Legg inn av fargerik »

newsflash skrev: man jul 03, 2023 5:09 pm
fargerik skrev: man jul 03, 2023 4:56 pm
Jo. Det er helt OK så lenge strømmen kommer fra Danmark, slik som i går.
Jeg fryder meg over at Putins energikrig mot Europa har slått feil.
De hysteriske tilstandene vi fikk etter at krigen startet kommer ikke tilbake.
Putin har feilet. Europa står han av.
Ok, ikke sikkert danske skattebetalere som betaler mellomlegget er like fornøyd.

Både minuspriser og høye priser er en uting. Vi bør ha stabile priser og en stabil kraftforsyning. Dessverre er innfasingen av "grønne" energikilder i ferd med å ødelegge hele systemet.
Daaaaaakars skattebetalerne. Alltid når det skal smelles hardt i bordet skal de jævla skattebetalerne være vikarierende argument. Når man er mot ett eller annet, må SKATTEBETALERNE hentes frem.
Strømmen var like billig i Danmark i går.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

fargerik skrev: man jul 03, 2023 5:13 pm Daaaaaakars skattebetalerne. Alltid når det skal smelles hardt i bordet skal de jævla skattebetalerne være vikarierende argument. Når man er mot ett eller annet, må SKATTEBETALERNE hentes frem.
Strømmen var like billig i Danmark i går.
Ja jeg synes det er en uting at strømprodusentene skal være garantert en gitt strømpris og at skattebetalerne skal ta mellomlegget.

Nå er jo danskene i ferd med å snu angående dette, og de setter bremsene kraftig på i forhold til ytterlige utbygging av vindkraft.

Er nok ikke lenge før vi kommer etter.
Sist redigert av newsflash den man jul 03, 2023 5:26 pm, redigert 1 gang totalt.

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

HarryH skrev: man jul 03, 2023 11:54 am
Bjoro33 skrev: man jul 03, 2023 11:48 am Kr. 4,72 i går
Kr. 0,11 nå.
Ddææven, så billig. Jeg var fornøyd med totalen i går jeg

fargerik

Legg inn av fargerik »

Bjoro33 skrev: man jul 03, 2023 5:19 pm
HarryH skrev: man jul 03, 2023 11:54 am
Bjoro33 skrev: man jul 03, 2023 11:48 am Kr. 4,72 i går
Kr. 0,11 nå.
Ddææven, så billig. Jeg var fornøyd med totalen i går jeg
såsåsåså.......ikke glem at du er skattebetaler, da. Du skal klage!
Jeg er helt gæern. Har dratt i gang stekeovnen! DEN koster skattebetalerne pæng, den.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»