Strømprisen til sommeren

Svar
Bjoro33

Re: Strømprisen til sommeren

Legg inn av Bjoro33 »

Harduetforslag skrev: søn aug 28, 2022 10:59 pm
Bjoro33 skrev: søn aug 28, 2022 2:03 pm Da plasserer vi tikronersstrøm for første gang i morra. 2 uker før mine utregninger tilsa. Et bevis på at 70-talls skolen feilet i sin opplæring av meg.
Hvilke pokkers partier var det som har skylden tro....?
Tja, hva er egentlig årsaken?
.. at jeg var ukonsentrert og tunglært

fargerik

Legg inn av fargerik »

Bjoro33 skrev: søn aug 28, 2022 11:10 pm
Harduetforslag skrev: søn aug 28, 2022 10:59 pm
Bjoro33 skrev: søn aug 28, 2022 2:03 pm Da plasserer vi tikronersstrøm for første gang i morra. 2 uker før mine utregninger tilsa. Et bevis på at 70-talls skolen feilet i sin opplæring av meg.
Hvilke pokkers partier var det som har skylden tro....?
Tja, hva er egentlig årsaken?
.. at jeg var ukonsentrert og tunglært
Du er smart, du. Du har ved! Det er litt jobb med det, men når kulda kommer kommer belønningen.
Jeg skal bære inn det siste inn i vedskjulet i dag, og har planer om å fyre med ved når kulda kommer.
Jeg har garantert nok ved til kommende vinter, sannsynlig nok til også halve neste vinter.

return_of_drakkar  
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

fargerik skrev: man aug 29, 2022 10:07 am Du har ved! Det er litt jobb med det, men når kulda kommer kommer belønningen.
Jeg skal bære inn det siste inn i vedskjulet i dag, og har planer om å fyre med ved når kulda kommer.
Jeg har garantert nok ved til kommende vinter, sannsynlig nok til også halve neste vinter.
Tja, å gjøre opp bål innendørs i leiligheter, eller sette inn pipe er vel ikke akkurat det enkleste...

daoooo

Legg inn av daoooo »

I morgen blir det dyrt, 6,6 kr kWh i Oslo også. Hei hvor det går.

fargerik

Legg inn av fargerik »

return_of_drakkar skrev: man aug 29, 2022 1:09 pm
fargerik skrev: man aug 29, 2022 10:07 am Du har ved! Det er litt jobb med det, men når kulda kommer kommer belønningen.
Jeg skal bære inn det siste inn i vedskjulet i dag, og har planer om å fyre med ved når kulda kommer.
Jeg har garantert nok ved til kommende vinter, sannsynlig nok til også halve neste vinter.
Tja, å gjøre opp bål innendørs i leiligheter, eller sette inn pipe er vel ikke akkurat det enkleste...
Jeg har alltid stusset over at det bygges nye hus uten pipe og vedovn.

return_of_drakkar  
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

fargerik skrev: man aug 29, 2022 3:04 pm
return_of_drakkar skrev: man aug 29, 2022 1:09 pm
fargerik skrev: man aug 29, 2022 10:07 am Du har ved! Det er litt jobb med det, men når kulda kommer kommer belønningen.
Jeg skal bære inn det siste inn i vedskjulet i dag, og har planer om å fyre med ved når kulda kommer.
Jeg har garantert nok ved til kommende vinter, sannsynlig nok til også halve neste vinter.
Tja, å gjøre opp bål innendørs i leiligheter, eller sette inn pipe er vel ikke akkurat det enkleste...
Jeg har alltid stusset over at det bygges nye hus uten pipe og vedovn.
Det er mange blokker fra 1970-årene som ikke har annet enn strømfyring.

Sisyfos

Legg inn av Sisyfos »

fargerik skrev: man aug 29, 2022 3:04 pm
return_of_drakkar skrev: man aug 29, 2022 1:09 pm
fargerik skrev: man aug 29, 2022 10:07 am Du har ved! Det er litt jobb med det, men når kulda kommer kommer belønningen.
Jeg skal bære inn det siste inn i vedskjulet i dag, og har planer om å fyre med ved når kulda kommer.
Jeg har garantert nok ved til kommende vinter, sannsynlig nok til også halve neste vinter.
Tja, å gjøre opp bål innendørs i leiligheter, eller sette inn pipe er vel ikke akkurat det enkleste...
Jeg har alltid stusset over at det bygges nye hus uten pipe og vedovn.
Med tanke på beredskap var det selvfølgelig dumt å bygge boliger uten skorstein. Men vi har bygd dette landet på billig vannkraft for så vel husholdninger som næringsliv. Og vi har fortsatt veldig billig kraftproduksjon, jeg ser ikke bort fra at vi faktisk har den billigste strømproduksjonen i hele verden (vet ikke hvordan det er med Island som kombinerer kraftproduksjon fra vannkraft og varme kilder). Verdens billigste strømproduksjon har vi fortsatt, det er bare fordi vi styres av idioter at det ikke lenger ser slik ut.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3096

Legg inn av MacanT »

Neptun skrev: søn aug 28, 2022 9:20 pm
hauge23 skrev: søn aug 28, 2022 3:19 pm LO- og Ap-topp Jørn Eggum vil ha slutt på krisepakker.
https://www.dagbladet.no/nyheter/sier-n ... r/76990123

Ja, det er et mysterium at man i verdens rikeste land produserer nok strøm til eget forbruk til 10-12 øre/kWh, og så må man ha krisestøtte til husholdninger og næringsliv for å overleve. Dette mysteriet ønsker nok ErnaJonas å oppklare.
Det er Putin sier de i kor - og får ingen spørsmål rundt dette fra mediene.

Var det Putin desember, er det Putin som har lagt ned kullkraftverkene og atomkraftverkene i Europa kunne de spurt om, men nei.
Nei det var ikke Putin som la ned en del av kull og atomkraftverkene i Europa.

Men Putins motbydelige angrep på Ukraina gjorde at olje og gassprisene gikk i taket og drastisk forverret situasjonen.

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

fargerik skrev: man aug 29, 2022 10:07 am
Bjoro33 skrev: søn aug 28, 2022 11:10 pm
Harduetforslag skrev: søn aug 28, 2022 10:59 pm

Tja, hva er egentlig årsaken?
.. at jeg var ukonsentrert og tunglært
Du er smart, du. Du har ved! Det er litt jobb med det, men når kulda kommer kommer belønningen.
Jeg skal bære inn det siste inn i vedskjulet i dag, og har planer om å fyre med ved når kulda kommer.
Jeg har garantert nok ved til kommende vinter, sannsynlig nok til også halve neste vinter.
Det blir siste økta på hytta i helga nå. Litt kløyving med øks pluss bæring og stabling. Hjemme blir det kjøpeved. Har tredoblet det vanlige volumet. Men det koster kroner...lite svette.
Vurderer å prøve varmtvannstanken vi har....den kan vedfyres. Har du brukt slike gamle beist?

Sulfat

Legg inn av Sulfat »

Hmm, etter en lang fjelltur skulle man kanskje tatt seg råd til en dusj i kveld. I følge dusjkalkulatoren får jeg 18 min for en hundrings. Får vel stå i det.
( https://www.smartepenger.no/96-bolig/3682-dusjkostnad )

fargerik

Legg inn av fargerik »

Bjoro33 skrev: man aug 29, 2022 8:33 pm
fargerik skrev: man aug 29, 2022 10:07 am
Bjoro33 skrev: søn aug 28, 2022 11:10 pm

.. at jeg var ukonsentrert og tunglært
Du er smart, du. Du har ved! Det er litt jobb med det, men når kulda kommer kommer belønningen.
Jeg skal bære inn det siste inn i vedskjulet i dag, og har planer om å fyre med ved når kulda kommer.
Jeg har garantert nok ved til kommende vinter, sannsynlig nok til også halve neste vinter.
Det blir siste økta på hytta i helga nå. Litt kløyving med øks pluss bæring og stabling. Hjemme blir det kjøpeved. Har tredoblet det vanlige volumet. Men det koster kroner...lite svette.
Vurderer å prøve varmtvannstanken vi har....den kan vedfyres. Har du brukt slike gamle beist?
Det har jeg ikke prøvd. Men en ex-svoger av meg hadde det på gården, altså en bondegård...og varmet opp både fjøset og huset med det beistet. Det var nok dog en større utgave enn det du har.
Det funker nok, det. Men fyrer du for hardt blir vannet kokende, så vær forsiktig.
Muligens er den dobbeltmantlet, slik at du må passe på å etterfylle vann på det ytre magasinet.
Det er vel et skilt et eller annet sted hvor det står hva slags modell det er?

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

fargerik skrev: man aug 29, 2022 10:10 pm
Bjoro33 skrev: man aug 29, 2022 8:33 pm
fargerik skrev: man aug 29, 2022 10:07 am

Du er smart, du. Du har ved! Det er litt jobb med det, men når kulda kommer kommer belønningen.
Jeg skal bære inn det siste inn i vedskjulet i dag, og har planer om å fyre med ved når kulda kommer.
Jeg har garantert nok ved til kommende vinter, sannsynlig nok til også halve neste vinter.
Det blir siste økta på hytta i helga nå. Litt kløyving med øks pluss bæring og stabling. Hjemme blir det kjøpeved. Har tredoblet det vanlige volumet. Men det koster kroner...lite svette.
Vurderer å prøve varmtvannstanken vi har....den kan vedfyres. Har du brukt slike gamle beist?
Det har jeg ikke prøvd. Men en ex-svoger av meg hadde det på gården, altså en bondegård...og varmet opp både fjøset og huset med det beistet. Det var nok dog en større utgave enn det du har.
Det funker nok, det. Men fyrer du for hardt blir vannet kokende, så vær forsiktig.
Muligens er den dobbeltmantlet, slik at du må passe på å etterfylle vann på det ytre magasinet.
Det er vel et skilt et eller annet sted hvor det står hva slags modell det er?
Dobbelmantlet ja. Så vi etterfyller en cisterne oppunder taket med egen kran til saken. Den er fra 1954 og intet tar livet av den. Gruer for å få den ut en gang når den konker. Bruker nok noe mer strøm enn dagens smarte.
Men årets enøk blir nok utgangsdør og plussing av isolasjon der.

Edit: den er nesten ny. Fra 1981. Ozo ru 18 (?)

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3096

Legg inn av MacanT »

Sulfat skrev: man aug 29, 2022 10:00 pm Hmm, etter en lang fjelltur skulle man kanskje tatt seg råd til en dusj i kveld. I følge dusjkalkulatoren får jeg 18 min for en hundrings. Får vel stå i det.
( https://www.smartepenger.no/96-bolig/3682-dusjkostnad )
Har aldri helt skjønt meg på de der dusjkalkulatorene. Virker som de er programmerte til å komme opp med verst mulig resultat, kanskje derfor de ikke en gang tar hensyn til strømstøtten :lol:

Selv har jeg funnet ut at min daglige dusj bruker ca. 0,7 kWt (varmtvannsberederen på 2000W slår seg på i 20 minutter) altså bare småtterier.

arknath

Legg inn av arknath »

Dette går så bra atte. De følger jo situasjonen nøye. xD

fargerik

Legg inn av fargerik »

MacanT skrev: man aug 29, 2022 11:10 pm
Sulfat skrev: man aug 29, 2022 10:00 pm Hmm, etter en lang fjelltur skulle man kanskje tatt seg råd til en dusj i kveld. I følge dusjkalkulatoren får jeg 18 min for en hundrings. Får vel stå i det.
( https://www.smartepenger.no/96-bolig/3682-dusjkostnad )
Har aldri helt skjønt meg på de der dusjkalkulatorene. Virker som de er programmerte til å komme opp med verst mulig resultat, kanskje derfor de ikke en gang tar hensyn til strømstøtten :lol:

Selv har jeg funnet ut at min daglige dusj bruker ca. 0,7 kWt (varmtvannsberederen på 2000W slår seg på i 20 minutter) altså bare småtterier.
Media hauser nok opp litt, det er jo jobben deres.
Det kan da ikke være så komplisert å dusje kort?
Det speste tipset for å spare strøm på dusjforbruk er og forblir å ikke ha tenåringsdøtre med langt hår.
De er ikke ferdig i dusjen før berederen er tom og vannet blir kaldt.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3096

Legg inn av MacanT »

fargerik skrev: tir aug 30, 2022 10:10 am
MacanT skrev: man aug 29, 2022 11:10 pm
Sulfat skrev: man aug 29, 2022 10:00 pm Hmm, etter en lang fjelltur skulle man kanskje tatt seg råd til en dusj i kveld. I følge dusjkalkulatoren får jeg 18 min for en hundrings. Får vel stå i det.
( https://www.smartepenger.no/96-bolig/3682-dusjkostnad )
Har aldri helt skjønt meg på de der dusjkalkulatorene. Virker som de er programmerte til å komme opp med verst mulig resultat, kanskje derfor de ikke en gang tar hensyn til strømstøtten :lol:

Selv har jeg funnet ut at min daglige dusj bruker ca. 0,7 kWt (varmtvannsberederen på 2000W slår seg på i 20 minutter) altså bare småtterier.
Media hauser nok opp litt, det er jo jobben deres.
Det kan da ikke være så komplisert å dusje kort?
Det speste tipset for å spare strøm på dusjforbruk er og forblir å ikke ha tenåringsdøtre med langt hår.
De er ikke ferdig i dusjen før berederen er tom og vannet blir kaldt.
Så langt i år har jeg brukt 35% mindre strøm enn samme periode i fjor. Det meste kommer av langt mindre bruk av varmtvann, men også bruk av en stk oljeovn ved behov istedenfor panelovnene. Tidligere sløste jeg også bort mye varmtvann ved å skylle tallerkener, glass, bestikk og kjøkkenutstyr i varmtvann. Nå bruker jeg kaldtvann, JIF oppvask spray og børste.

Hvis jeg hadde hatt tenåringsdøtre i huset hadde regnestykket garantert blitt mindre imponerende :lol:

daoooo

Legg inn av daoooo »

MacanT skrev: tir aug 30, 2022 4:54 pm
fargerik skrev: tir aug 30, 2022 10:10 am
MacanT skrev: man aug 29, 2022 11:10 pm
Har aldri helt skjønt meg på de der dusjkalkulatorene. Virker som de er programmerte til å komme opp med verst mulig resultat, kanskje derfor de ikke en gang tar hensyn til strømstøtten :lol:

Selv har jeg funnet ut at min daglige dusj bruker ca. 0,7 kWt (varmtvannsberederen på 2000W slår seg på i 20 minutter) altså bare småtterier.
Media hauser nok opp litt, det er jo jobben deres.
Det kan da ikke være så komplisert å dusje kort?
Det speste tipset for å spare strøm på dusjforbruk er og forblir å ikke ha tenåringsdøtre med langt hår.
De er ikke ferdig i dusjen før berederen er tom og vannet blir kaldt.
Så langt i år har jeg brukt 35% mindre strøm enn samme periode i fjor. Det meste kommer av langt mindre bruk av varmtvann, men også bruk av en stk oljeovn ved behov istedenfor panelovnene. Tidligere sløste jeg også bort mye varmtvann ved å skylle tallerkener, glass, bestikk og kjøkkenutstyr i varmtvann. Nå bruker jeg kaldtvann, JIF oppvask spray og børste.

Hvis jeg hadde hatt tenåringsdøtre i huset hadde regnestykket garantert blitt mindre imponerende :lol:
Lykke til med vinteren, for da skal du fyre kåken, samtidig som kwh prisen sikkert bikker 10 kr eks mva. Da bør du ha noe mer forbruk å kutte i.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3096

Legg inn av MacanT »

daoooo skrev: tir aug 30, 2022 9:49 pm
MacanT skrev: tir aug 30, 2022 4:54 pm
fargerik skrev: tir aug 30, 2022 10:10 am
Media hauser nok opp litt, det er jo jobben deres.
Det kan da ikke være så komplisert å dusje kort?
Det speste tipset for å spare strøm på dusjforbruk er og forblir å ikke ha tenåringsdøtre med langt hår.
De er ikke ferdig i dusjen før berederen er tom og vannet blir kaldt.
Så langt i år har jeg brukt 35% mindre strøm enn samme periode i fjor. Det meste kommer av langt mindre bruk av varmtvann, men også bruk av en stk oljeovn ved behov istedenfor panelovnene. Tidligere sløste jeg også bort mye varmtvann ved å skylle tallerkener, glass, bestikk og kjøkkenutstyr i varmtvann. Nå bruker jeg kaldtvann, JIF oppvask spray og børste.

Hvis jeg hadde hatt tenåringsdøtre i huset hadde regnestykket garantert blitt mindre imponerende :lol:
Lykke til med vinteren, for da skal du fyre kåken, samtidig som kwh prisen sikkert bikker 10 kr eks mva. Da bør du ha noe mer forbruk å kutte i.
Kommer å gå helt fint. Jeg begynte å kutte i forbruket allerede i fjor høst når Putins reduksjoner i gasseksporten begynte å sende prisene i været.

I år har vi dessuten 90% strømstøtte gjennom hele vinteren, eller kanskje til og med en fornuftig makspris hvis Støre og lattermaskinen tar til vettet.

Pernille

Legg inn av Pernille »

Trådens tittel er riktignok "Strømprisen til sommeren", men Varberg Strøm i Sverige har allerede begynt å advare svenskene om prisene til vinteren...

För er som har ett rörligt avtal så innebär detta att om ni då hade enstaka månadsfakturor på 5.000 – 10.000 kr så lär motsvarande faktura denna vinter ligga på i storleksordningen 15.000 – 40.000 kr.

https://www.varbergenergi.se/privat/tja ... t-just-nu/

hauge23

Legg inn av hauge23 »

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge ... teksporten

"EU-kommisjonen mener Norge ikke har rett til å begrense krafteksporten gjennom utenlandskablene som følge av EØS-avtalen."
Godt da at vi har rett og plikt til å bevilge penger til EU-land, f.eks til spikring av fuglekasser og feiring av Gjøkens Dag!

hauge23

Legg inn av hauge23 »

MacanT skrev: tir aug 30, 2022 10:32 pm
daoooo skrev: tir aug 30, 2022 9:49 pm
MacanT skrev: tir aug 30, 2022 4:54 pm
Så langt i år har jeg brukt 35% mindre strøm enn samme periode i fjor. Det meste kommer av langt mindre bruk av varmtvann, men også bruk av en stk oljeovn ved behov istedenfor panelovnene. Tidligere sløste jeg også bort mye varmtvann ved å skylle tallerkener, glass, bestikk og kjøkkenutstyr i varmtvann. Nå bruker jeg kaldtvann, JIF oppvask spray og børste.

Hvis jeg hadde hatt tenåringsdøtre i huset hadde regnestykket garantert blitt mindre imponerende :lol:
Lykke til med vinteren, for da skal du fyre kåken, samtidig som kwh prisen sikkert bikker 10 kr eks mva. Da bør du ha noe mer forbruk å kutte i.
Kommer å gå helt fint. Jeg begynte å kutte i forbruket allerede i fjor høst når Putins reduksjoner i gasseksporten begynte å sende prisene i været.

I år har vi dessuten 90% strømstøtte gjennom hele vinteren, eller kanskje til og med en fornuftig makspris hvis Støre og lattermaskinen tar til vettet.
Gasseksporten fra Russland til Norge har vel ikke blitt redusert de siste årene?

fargerik

Legg inn av fargerik »

hauge23 skrev: ons aug 31, 2022 5:24 pm
MacanT skrev: tir aug 30, 2022 10:32 pm
daoooo skrev: tir aug 30, 2022 9:49 pm

Lykke til med vinteren, for da skal du fyre kåken, samtidig som kwh prisen sikkert bikker 10 kr eks mva. Da bør du ha noe mer forbruk å kutte i.
Kommer å gå helt fint. Jeg begynte å kutte i forbruket allerede i fjor høst når Putins reduksjoner i gasseksporten begynte å sende prisene i været.

I år har vi dessuten 90% strømstøtte gjennom hele vinteren, eller kanskje til og med en fornuftig makspris hvis Støre og lattermaskinen tar til vettet.
Gasseksporten fra Russland til Norge har vel ikke blitt redusert de siste årene?
Importerer Norge gass fra Russland????????

hauge23

Legg inn av hauge23 »

fargerik skrev: ons aug 31, 2022 5:29 pm
hauge23 skrev: ons aug 31, 2022 5:24 pm
MacanT skrev: tir aug 30, 2022 10:32 pm
Kommer å gå helt fint. Jeg begynte å kutte i forbruket allerede i fjor høst når Putins reduksjoner i gasseksporten begynte å sende prisene i været.

I år har vi dessuten 90% strømstøtte gjennom hele vinteren, eller kanskje til og med en fornuftig makspris hvis Støre og lattermaskinen tar til vettet.
Gasseksporten fra Russland til Norge har vel ikke blitt redusert de siste årene?
Importerer Norge gass fra Russland????????
Ikke meg bekjent, jeg svarte på dette: "Jeg begynte å kutte i forbruket allerede i fjor høst når Putins reduksjoner i gasseksporten begynte å sende prisene i været."

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3096

Legg inn av MacanT »

hauge23 skrev: ons aug 31, 2022 5:24 pm
MacanT skrev: tir aug 30, 2022 10:32 pm
daoooo skrev: tir aug 30, 2022 9:49 pm

Lykke til med vinteren, for da skal du fyre kåken, samtidig som kwh prisen sikkert bikker 10 kr eks mva. Da bør du ha noe mer forbruk å kutte i.
Kommer å gå helt fint. Jeg begynte å kutte i forbruket allerede i fjor høst når Putins reduksjoner i gasseksporten begynte å sende prisene i været.

I år har vi dessuten 90% strømstøtte gjennom hele vinteren, eller kanskje til og med en fornuftig makspris hvis Støre og lattermaskinen tar til vettet.
Gasseksporten fra Russland til Norge har vel ikke blitt redusert de siste årene?
Goddag mann økseskaft.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3096

Legg inn av MacanT »

fargerik skrev: ons aug 31, 2022 5:29 pm
hauge23 skrev: ons aug 31, 2022 5:24 pm
MacanT skrev: tir aug 30, 2022 10:32 pm
Kommer å gå helt fint. Jeg begynte å kutte i forbruket allerede i fjor høst når Putins reduksjoner i gasseksporten begynte å sende prisene i været.

I år har vi dessuten 90% strømstøtte gjennom hele vinteren, eller kanskje til og med en fornuftig makspris hvis Støre og lattermaskinen tar til vettet.
Gasseksporten fra Russland til Norge har vel ikke blitt redusert de siste årene?
Importerer Norge gass fra Russland????????
Haugen har nok ikke skjønt at strømprisene i Europa er koblet til gassprisene, som igjen smitter over til Norge på grunn av det felles kraftmarkedet.

Egentlig merkelig ettersom han gnåler ustanselig om det fæle EU som visstnok er grunnen til alt vont.
Sist redigert av MacanT den ons aug 31, 2022 6:08 pm, redigert 2 ganger totalt.

fargerik

Legg inn av fargerik »

hauge23 skrev: ons aug 31, 2022 5:49 pm
fargerik skrev: ons aug 31, 2022 5:29 pm
hauge23 skrev: ons aug 31, 2022 5:24 pm

Gasseksporten fra Russland til Norge har vel ikke blitt redusert de siste årene?
Importerer Norge gass fra Russland????????
Ikke meg bekjent, jeg svarte på dette: "Jeg begynte å kutte i forbruket allerede i fjor høst når Putins reduksjoner i gasseksporten begynte å sende prisene i været."
Du får svare litt smartere neste gang.
Du vet like godt som alle andre at strøm blir dyrere når prisen på gass går opp.
Jeg har også kuttet forbruket generelt, siden strømprisen følger gassprisen og er blitt sykt ute av kontroll på grunn av at gassforsyningen til Europa vakler på grunn av Putins krig.
Det er underlig at enkelte fremdeles nekter å se sammenhengen.
Det er fossilbransjen som bestemmer energiprisen. Lik det eller ikke.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

fargerik skrev: ons aug 31, 2022 6:06 pm
hauge23 skrev: ons aug 31, 2022 5:49 pm
fargerik skrev: ons aug 31, 2022 5:29 pm
Importerer Norge gass fra Russland????????
Ikke meg bekjent, jeg svarte på dette: "Jeg begynte å kutte i forbruket allerede i fjor høst når Putins reduksjoner i gasseksporten begynte å sende prisene i været."
Du får svare litt smartere neste gang.
Du vet like godt som alle andre at strøm blir dyrere når prisen på gass går opp.
Jeg har også kuttet forbruket generelt, siden strømprisen følger gassprisen og er blitt sykt ute av kontroll på grunn av at gassforsyningen til Europa vakler på grunn av Putins krig.
Det er underlig at enkelte fremdeles nekter å se sammenhengen.
Det er fossilbransjen som bestemmer energiprisen. Lik det eller ikke.
Europa har energikrise som skyldes flere faktorer, bl.a. reduksjon av egenproduksjon av strøm, sanksjoner/boikott mot Russland, med tilsvar derfra.
Norge har ei strømpriskrise som skyldes norske vedtak om medlemskap i EUs energiunion. Denne krisa omfatter også at vannmagasinene tappes ned, slik at det snakkes om fare for rasjonering/strømutkobling.
Det er altså feilslått norsk politikk som er årsak til vår krise.
Det er underlig at enkelte fremdeles nekter å se sammenhengen.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

MacanT: "Egentlig merkelig ettersom han gnåler ustanselig om det fæle EU som visstnok er grunnen til alt vont."
---------------------------------
https://klassekampen.no/utgave/2022-08-31/fokus
"EU-land etter EU-land gir opp kraftmarkedet."
"Nå skjer ting fort i Europa. Mandag varslet Ursula von der Leyen at EU planlegger «en kriseintervensjon og en strukturell reform av energimarkedet». Dagens såkalt frie kraftmarked ble «utviklet under fullstendig annerledes omstendigheter og til helt andre formål» enn dagens, hevder EU-kommisjonens leder. I møte med dagens skyhøye priser på strøm og gass ser ikke Brussel noe annet alternativ enn å gjennomføre en «kriseintervensjon».
«Markedssystemet fungerer ikke lenger», slo von der Leyen fast allerede i juni. Hun er altså ikke noen Che Guevara, men tidligere politiker for Tysklands ledende høyreparti CDU."

"Østerrikes statsminister tok på sin side til orde for å demontere hele dagens EU-marked for kraft, ved å koble strømprisen fra gassprisene. Spania og Portugal har allerede fått grønt lys fra EU-kommisjonen til å regulere gassprisen. Og nylig ble det også kjent at Frankrike vil utvide sin allerede eksisterende ordning med makspris på strøm ut hele 2022.

Over hele Europa er man nå altså på vei bort fra ideen om at energi skal prises som en hvilken som helst annen vare på et felleseuropeisk marked."
"Hele Europa? Nei, en liten uovervinnelig landsby av markedsforkjempere står fremdeles opp mot overmakta. Vi snakker selvfølgelig om det norske Arbeiderpartiet."
------------------------------
Pluss Høyre, Venstre og MDG.
EU erkjenner hvor fæl deres politikk har vært og ønsker å forandre den. Men selvfølgelig må vi her inne være tilbakeholdne med å kritisere Paradiset.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

https://www.finansavisen.no/nyheter/ene ... skjont-det

Trygve Hegnar tror at politikerne ikke forstår hvor ille det vil gå med næringslivsbedrifter pga. de høye strømprisene.
Joda, ja-partiene forstår men de har lagt Norge i potten i spillet for å gjøre Norge til et EU-land.
Det er Jonas Gahr Støre som bestemmer vent- og se vedrørende strømprisene, samt uthalingen der regjeringen later som de vurderer forskjellige tiltak. Bare bløff, fordi Jonas nekter å bruke spillerommet som andre EU-land benytter, i sin ekstreme EU-lojalitet.

https://www.bygg.no/eu-advarer-norge-mo ... /1505856!/
"Strømkrisen har fått regjeringen til å varsle en «styringsmekanisme» for å begrense muligheten til krafteksport hvis fyllingsgraden i flerårsmagasinene blir for lav. Det skaper kraftige reaksjoner hos EU, som mener det er i strid med reglene i EØS-avtalen, melder TV 2.

– Det betyr at selv om EU-retten åpner måter for å skjerme kapasiteten i flerårsmagasiner på, for eksempel gjennom innføring av et bestemt krav til minstefylling, så kan ikke noen slik beslutning innebære stenging av grenser for å begrense kraftutveksling i det indre marked for elektrisitet, sier EU-kommisjonens talsperson Tim McPhie."
Ifølge media har EU-ekstremisten Elvestuen (EU-stuen) Venstre reist rundt i EU-land og advart mot norske planer om å redusere eksporten av strøm for å redde Norge unna strømrasjonering til vinteren!
Litt av ei suppa ja-politikerne har plassert Norge i.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

hauge23 skrev: ons aug 31, 2022 11:09 pm https://www.finansavisen.no/nyheter/ene ... skjont-det

Trygve Hegnar tror at politikerne ikke forstår hvor ille det vil gå med næringslivsbedrifter pga. de høye strømprisene.
Joda, ja-partiene forstår men de har lagt Norge i potten i spillet for å gjøre Norge til et EU-land.
Det er Jonas Gahr Støre som bestemmer vent- og se vedrørende strømprisene, samt uthalingen der regjeringen later som de vurderer forskjellige tiltak. Bare bløff, fordi Jonas nekter å bruke spillerommet som andre EU-land benytter, i sin ekstreme EU-lojalitet.

https://www.bygg.no/eu-advarer-norge-mo ... /1505856!/
"Strømkrisen har fått regjeringen til å varsle en «styringsmekanisme» for å begrense muligheten til krafteksport hvis fyllingsgraden i flerårsmagasinene blir for lav. Det skaper kraftige reaksjoner hos EU, som mener det er i strid med reglene i EØS-avtalen, melder TV 2.

– Det betyr at selv om EU-retten åpner måter for å skjerme kapasiteten i flerårsmagasiner på, for eksempel gjennom innføring av et bestemt krav til minstefylling, så kan ikke noen slik beslutning innebære stenging av grenser for å begrense kraftutveksling i det indre marked for elektrisitet, sier EU-kommisjonens talsperson Tim McPhie."
Ifølge media har EU-ekstremisten Elvestuen (EU-stuen) Venstre reist rundt i EU-land og advart mot norske planer om å redusere eksporten av strøm for å redde Norge unna strømrasjonering til vinteren!
Litt av ei suppa ja-politikerne har plassert Norge i.
Politikerne i EU-globalistpartiene, """økonomene""", LO , mediene m.fl. vil ikke ha arbeidsplasser i Norge, bare fattige nordmenn. Det er resultatet av idiotien deres.
De har virkelig skjønt det, hva vi lever av..

Om ikke LOs kamp mot norske arbeidsplasser fører til masseutmeldelser og velgerne flykter fra AP og Høyre så gir jeg opp alt sammen. Da kan det bare være.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»