Strømprisen til sommeren

Svar
return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Re: Strømprisen til sommeren

Legg inn av return_of_drakkar »

Det burde vært svært lave priser nå, men i det stiger, spesielt da i øst og sør.
Og det eksporteres i dag i stor stil.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

return_of_drakkar skrev: ons jun 14, 2023 3:06 pm Det burde vært svært lave priser nå, men i det stiger, spesielt da i øst og sør.
Og det eksporteres i dag i stor stil.
Alt som det pleier å være med andre ord...

HarryH

Legg inn av HarryH »

newsflash skrev: ons jun 14, 2023 5:00 pm
return_of_drakkar skrev: ons jun 14, 2023 3:06 pm Det burde vært svært lave priser nå, men i det stiger, spesielt da i øst og sør.
Og det eksporteres i dag i stor stil.
Alt som det pleier å være med andre ord...
Ja, stigende strømpriser snakkes det om. Fallende strømpriser er ikke et like interessant tema.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Meget godt innlegg fra Kjetil Bøhn:

"Vi trenger politikere som klarer å innrømme at vi har gjort en tabbe, forstår de enkleste mekanismer for hvordan et marked fungerer og har nok «baller» – unnskyld uttrykket – til å reise til Brussel og sette noen krav."


https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/ ... 95-1159528

fargerik

Legg inn av fargerik »

Regningen her for forrige måned er betalt. Det endte på 1300 kroner.
Har ikke giddet å logge inn for å se nettleie/strømstøtte, men regner ikke med at strømstøtte slår inn når det er så lav gjennomsnittspris.
Husker ikke i farta hvor jeg leste det, men det påstås at strøm er dyrere nå på grunn av svak krone, og at strøm kjøpes og selges i Euro. Da vet vi det. Da må vel antagelig Norges Bank selge kroner for å veksle alle disse Euroinntektene da?

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

fargerik skrev: lør jun 17, 2023 5:52 pm Regningen her for forrige måned er betalt. Det endte på 1300 kroner.
Har ikke giddet å logge inn for å se nettleie/strømstøtte, men regner ikke med at strømstøtte slår inn når det er så lav gjennomsnittspris.
Husker ikke i farta hvor jeg leste det, men det påstås at strøm er dyrere nå på grunn av svak krone, og at strøm kjøpes og selges i Euro. Da vet vi det. Da må vel antagelig Norges Bank selge kroner for å veksle alle disse Euroinntektene da?
Nå har vel den norske kronen styrket seg temmelig markant de siste dagene.

Tror du på ramme alvor at det medfører lavere strømprise?

En har brukt en rekke forklaringer på strømprisen det siste året, for lite regn, regn på feil plass, krig i Europa, gassprisen før det siste halmstrået nå altså er kronekursen.

Når skal en innrømme at det rett og slett skyldes utenlandskablene?

fargerik

Legg inn av fargerik »

newsflash skrev: lør jun 17, 2023 6:20 pm
fargerik skrev: lør jun 17, 2023 5:52 pm Regningen her for forrige måned er betalt. Det endte på 1300 kroner.
Har ikke giddet å logge inn for å se nettleie/strømstøtte, men regner ikke med at strømstøtte slår inn når det er så lav gjennomsnittspris.
Husker ikke i farta hvor jeg leste det, men det påstås at strøm er dyrere nå på grunn av svak krone, og at strøm kjøpes og selges i Euro. Da vet vi det. Da må vel antagelig Norges Bank selge kroner for å veksle alle disse Euroinntektene da?
Nå har vel den norske kronen styrket seg temmelig markant de siste dagene.

Tror du på ramme alvor at det medfører lavere strømprise?

En har brukt en rekke forklaringer på strømprisen det siste året, for lite regn, regn på feil plass, krig i Europa, gassprisen før det siste halmstrået nå altså er kronekursen.

Når skal en innrømme at det rett og slett skyldes utenlandskablene?
Utenlandskablene har gitt høyere strømpris. Vi er da enige om det.
Ingen må glemme at Høyre kommer til å legge flere kabler når de vinner neste stortingsvalg.
Uansett.....strømprisen (strømregninga) kommer til å øke mer. På grunn av at nettleia må økes på grunn av at alt er blitt så jævlig dyrt.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

fargerik skrev: lør jun 17, 2023 6:29 pm Utenlandskablene har gitt høyere strømpris. Vi er da enige om det.
Ingen må glemme at Høyre kommer til å legge flere kabler når de vinner neste stortingsvalg.
Uansett.....strømprisen kommer til å øke mer. På grunn av at nettleia må økes på grunn av at alt er blitt så jævlig dyrt.
Strømprisene øker fordi det fases stadig mer ustabil "grønn" kraft inn i energisystemet. Dette, kombinert med utenlandskablene, øker prisen på balansekraft og dermed strømprisen her hjemme.

Nettleien økes også ja, så til sammen er det nok mange som opplever det som ubehagelig når regninga kommer.

Ellers så tror jeg neppe Høyre kommer til å fronte flere kabler, men at de kommer til å gå inn for disse hybridkablene (et fancy ord for eksportkabler) er det nok ingen tvil om.

fargerik

Legg inn av fargerik »

newsflash skrev: lør jun 17, 2023 6:34 pm
fargerik skrev: lør jun 17, 2023 6:29 pm Utenlandskablene har gitt høyere strømpris. Vi er da enige om det.
Ingen må glemme at Høyre kommer til å legge flere kabler når de vinner neste stortingsvalg.
Uansett.....strømprisen kommer til å øke mer. På grunn av at nettleia må økes på grunn av at alt er blitt så jævlig dyrt.
Strømprisene øker fordi det fases stadig mer ustabil "grønn" kraft inn i energisystemet. Dette, kombinert med utenlandskablene, øker prisen på balansekraft og dermed strømprisen her hjemme.

Nettleien økes også ja, så til sammen er det nok mange som opplever det som ubehagelig når regninga kommer.

Ellers så tror jeg neppe Høyre kommer til å fronte flere kabler, men at de kommer til å gå inn for disse hybridkablene (et fancy ord for eksportkabler) er det nok ingen tvil om.
Jepp. Det er hybridkablene jeg mente. Som altså er eksportkabler. Vi er forbløffende enig noen ganger.
Jeg har ved nok til kommende vinter. Noen som forsker på været snakker om at El Nino kan gi sibirkulde i Norge.
Kald vinter.....dyr strøm.

erdetslik

Legg inn av erdetslik »

fargerik skrev: lør jun 17, 2023 6:45 pm
newsflash skrev: lør jun 17, 2023 6:34 pm
fargerik skrev: lør jun 17, 2023 6:29 pm Utenlandskablene har gitt høyere strømpris. Vi er da enige om det.
Ingen må glemme at Høyre kommer til å legge flere kabler når de vinner neste stortingsvalg.
Uansett.....strømprisen kommer til å øke mer. På grunn av at nettleia må økes på grunn av at alt er blitt så jævlig dyrt.
Strømprisene øker fordi det fases stadig mer ustabil "grønn" kraft inn i energisystemet. Dette, kombinert med utenlandskablene, øker prisen på balansekraft og dermed strømprisen her hjemme.

Nettleien økes også ja, så til sammen er det nok mange som opplever det som ubehagelig når regninga kommer.

Ellers så tror jeg neppe Høyre kommer til å fronte flere kabler, men at de kommer til å gå inn for disse hybridkablene (et fancy ord for eksportkabler) er det nok ingen tvil om.
Jepp. Det er hybridkablene jeg mente. Som altså er eksportkabler. Vi er forbløffende enig noen ganger.
Jeg har ved nok til kommende vinter. Noen som forsker på været snakker om at El Nino kan gi sibirkulde i Norge.
Kald vinter.....dyr strøm.
Det har vært mye rart om strøm. Ingen tvil om det. Åslaug Haga, Sp, hadde i 2008 som Olje- og Energiminister en våt drøm om at Norge skulle bli "Europas grønne batteri".
https://www.regjeringen.no/no/dokumenta ... /id510145/
Nå 15 år etter en dag i juni er Oslo kaldeste hovedstad i Europa med 19 grader - og resten av Europa bader i temperaturer fra 23 - 30 grader, og strømprisen er nå kl 16.30 på kr. 1,38 kWh med snittpris på kr. 1,44 i dag snittpris i morgen blir kr. 1,64, og da med temperaturer på fra 19 - 30 grader i Europa. Og det blåser.
Og vannføringa burde være bra i Norge . . . . .
Når utbygging av vindmøller i Sverige begynte å bli vanlig, mener jeg å huske at prisen for å produsere 1 kWh lå på 50 øre og ble solgt fo mer 1 kr. Og betalte ve vi fremdeles ca 20 - 25 øre for kWh - ikke rart at bygging i Norge ikke tok av på samme måte som i Sverige. Og, dessverre, måtte strømprisen i Norge øke noe enormt for at "grønne" vindturbiner skulle bli aktuelt i Norge.
Jeg lurer litt på hva Åslaug Haga tenkte når hennes ambisjon var Norge som "Europas grønn batteri" - hvor skulle strømmen komme fra - når alt skal elektrifiseres. Hvor mange vindturbiner tenkte hun å bygge i Norge for å levere strøm til hele Europa ? Eller hadde hun en annen plan ?

fargerik

Legg inn av fargerik »

erdetslik skrev: man jun 19, 2023 4:51 pm
fargerik skrev: lør jun 17, 2023 6:45 pm
newsflash skrev: lør jun 17, 2023 6:34 pm

Strømprisene øker fordi det fases stadig mer ustabil "grønn" kraft inn i energisystemet. Dette, kombinert med utenlandskablene, øker prisen på balansekraft og dermed strømprisen her hjemme.

Nettleien økes også ja, så til sammen er det nok mange som opplever det som ubehagelig når regninga kommer.

Ellers så tror jeg neppe Høyre kommer til å fronte flere kabler, men at de kommer til å gå inn for disse hybridkablene (et fancy ord for eksportkabler) er det nok ingen tvil om.
Jepp. Det er hybridkablene jeg mente. Som altså er eksportkabler. Vi er forbløffende enig noen ganger.
Jeg har ved nok til kommende vinter. Noen som forsker på været snakker om at El Nino kan gi sibirkulde i Norge.
Kald vinter.....dyr strøm.
Det har vært mye rart om strøm. Ingen tvil om det. Åslaug Haga, Sp, hadde i 2008 som Olje- og Energiminister en våt drøm om at Norge skulle bli "Europas grønne batteri".
https://www.regjeringen.no/no/dokumenta ... /id510145/
Nå 15 år etter en dag i juni er Oslo kaldeste hovedstad i Europa med 19 grader - og resten av Europa bader i temperaturer fra 23 - 30 grader, og strømprisen er nå kl 16.30 på kr. 1,38 kWh med snittpris på kr. 1,44 i dag snittpris i morgen blir kr. 1,64, og da med temperaturer på fra 19 - 30 grader i Europa. Og det blåser.
Og vannføringa burde være bra i Norge . . . . .
Når utbygging av vindmøller i Sverige begynte å bli vanlig, mener jeg å huske at prisen for å produsere 1 kWh lå på 50 øre og ble solgt fo mer 1 kr. Og betalte ve vi fremdeles ca 20 - 25 øre for kWh - ikke rart at bygging i Norge ikke tok av på samme måte som i Sverige. Og, dessverre, måtte strømprisen i Norge øke noe enormt for at "grønne" vindturbiner skulle bli aktuelt i Norge.
Jeg lurer litt på hva Åslaug Haga tenkte når hennes ambisjon var Norge som "Europas grønn batteri" - hvor skulle strømmen komme fra - når alt skal elektrifiseres. Hvor mange vindturbiner tenkte hun å bygge i Norge for å levere strøm til hele Europa ? Eller hadde hun en annen plan ?
Det har ikke akkurat vært 19 grader i Oslo i det siste.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Hva galt har de i Sør gjort?
Makspris i morgen der er 174 øre, mens i midt og nord er det hhv 35 og 28, og 94 i Vest og Øst...

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

return_of_drakkar skrev: man jun 19, 2023 7:33 pm Hva galt har de i Sør gjort?
Makspris i morgen der er 174 øre, mens i midt og nord er det hhv 35 og 28, og 94 i Vest og Øst...
Vannkraften i vannmagasinene har høy verdi fordi den er regulerbar. Dermed blir prisene høye.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

newsflash skrev: man jun 19, 2023 7:39 pm
return_of_drakkar skrev: man jun 19, 2023 7:33 pm Hva galt har de i Sør gjort?
Makspris i morgen der er 174 øre, mens i midt og nord er det hhv 35 og 28, og 94 i Vest og Øst...
Vannkraften i vannmagasinene har høy verdi fordi den er regulerbar. Dermed blir prisene høye.
Jo da, men mitt spørsmål var en retorisk måte å si at noe er spik spenna galt på... :shock:
Ellers har du slik sett rett.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

return_of_drakkar skrev: man jun 19, 2023 7:42 pm
Jo da, men mitt spørsmål var en retorisk måte å si at noe er spik spenna galt på... :shock:
Ellers har du slik sett rett.
Ja det er rett og slett galskap :/

erdetslik

Legg inn av erdetslik »

fargerik skrev: man jun 19, 2023 6:11 pm
erdetslik skrev: man jun 19, 2023 4:51 pm
fargerik skrev: lør jun 17, 2023 6:45 pm
Jepp. Det er hybridkablene jeg mente. Som altså er eksportkabler. Vi er forbløffende enig noen ganger.
Jeg har ved nok til kommende vinter. Noen som forsker på været snakker om at El Nino kan gi sibirkulde i Norge.
Kald vinter.....dyr strøm.
Det har vært mye rart om strøm. Ingen tvil om det. Åslaug Haga, Sp, hadde i 2008 som Olje- og Energiminister en våt drøm om at Norge skulle bli "Europas grønne batteri".
https://www.regjeringen.no/no/dokumenta ... /id510145/
Nå 15 år etter en dag i juni er Oslo kaldeste hovedstad i Europa med 19 grader - og resten av Europa bader i temperaturer fra 23 - 30 grader, og strømprisen er nå kl 16.30 på kr. 1,38 kWh med snittpris på kr. 1,44 i dag snittpris i morgen blir kr. 1,64, og da med temperaturer på fra 19 - 30 grader i Europa. Og det blåser.
Og vannføringa burde være bra i Norge . . . . .
Når utbygging av vindmøller i Sverige begynte å bli vanlig, mener jeg å huske at prisen for å produsere 1 kWh lå på 50 øre og ble solgt fo mer 1 kr. Og betalte ve vi fremdeles ca 20 - 25 øre for kWh - ikke rart at bygging i Norge ikke tok av på samme måte som i Sverige. Og, dessverre, måtte strømprisen i Norge øke noe enormt for at "grønne" vindturbiner skulle bli aktuelt i Norge.
Jeg lurer litt på hva Åslaug Haga tenkte når hennes ambisjon var Norge som "Europas grønn batteri" - hvor skulle strømmen komme fra - når alt skal elektrifiseres. Hvor mange vindturbiner tenkte hun å bygge i Norge for å levere strøm til hele Europa ? Eller hadde hun en annen plan ?
Det har ikke akkurat vært 19 grader i Oslo i det siste.
Hva mener du siste ukene eller siste årene ?
Mitt poeng var at ved høy temperatur, så må vi allikevel betale strømpriser på mer enn kr. 1 kwh.
Det burde være lav etterspørsel av strøm med slike temperaturer - samtidig som vindturbiner produserer mye når det blåser.
Nå vet ikke jeg hva du tenker og mener om det, men jeg synes ikke det rimer helt.

fargerik

Legg inn av fargerik »

erdetslik skrev: tir jun 20, 2023 10:43 am
fargerik skrev: man jun 19, 2023 6:11 pm
erdetslik skrev: man jun 19, 2023 4:51 pm
Det har vært mye rart om strøm. Ingen tvil om det. Åslaug Haga, Sp, hadde i 2008 som Olje- og Energiminister en våt drøm om at Norge skulle bli "Europas grønne batteri".
https://www.regjeringen.no/no/dokumenta ... /id510145/
Nå 15 år etter en dag i juni er Oslo kaldeste hovedstad i Europa med 19 grader - og resten av Europa bader i temperaturer fra 23 - 30 grader, og strømprisen er nå kl 16.30 på kr. 1,38 kWh med snittpris på kr. 1,44 i dag snittpris i morgen blir kr. 1,64, og da med temperaturer på fra 19 - 30 grader i Europa. Og det blåser.
Og vannføringa burde være bra i Norge . . . . .
Når utbygging av vindmøller i Sverige begynte å bli vanlig, mener jeg å huske at prisen for å produsere 1 kWh lå på 50 øre og ble solgt fo mer 1 kr. Og betalte ve vi fremdeles ca 20 - 25 øre for kWh - ikke rart at bygging i Norge ikke tok av på samme måte som i Sverige. Og, dessverre, måtte strømprisen i Norge øke noe enormt for at "grønne" vindturbiner skulle bli aktuelt i Norge.
Jeg lurer litt på hva Åslaug Haga tenkte når hennes ambisjon var Norge som "Europas grønn batteri" - hvor skulle strømmen komme fra - når alt skal elektrifiseres. Hvor mange vindturbiner tenkte hun å bygge i Norge for å levere strøm til hele Europa ? Eller hadde hun en annen plan ?
Det har ikke akkurat vært 19 grader i Oslo i det siste.
Hva mener du siste ukene eller siste årene ?
Mitt poeng var at ved høy temperatur, så må vi allikevel betale strømpriser på mer enn kr. 1 kwh.
Det burde være lav etterspørsel av strøm med slike temperaturer - samtidig som vindturbiner produserer mye når det blåser.
Nå vet ikke jeg hva du tenker og mener om det, men jeg synes ikke det rimer helt.
Jeg reagerte bare på at du skrev at det er 19 grader i Oslo. Det er heldigvis litt bedre nå, med temperaturer mellom 23 og 26 grader. Men husk at mange bruker mer strøm til aircon når det er hetebølger. Det merkes mer på mer sørlige breddegrader. Strøm brukes ikke bare til oppvarming, det trengs mye strøm til kjøling også.
Moderne bygg har ofte varmeoverskudd, og trenger lite varmeanlegg. Lite varmeanlegg, men derimot digre kjøleanlegg. Hvorfor vet jeg dette? Jeg har drevet i kjøle- og varmebransjen i mange år og laget en del slike klimaanlegg.
Derfor kan jeg trygt si at det er slik at behovet for strøm blir så stort når det blir varmt.

HarryH

Legg inn av HarryH »

Strømprisen for i morgen, søndag, er i minus for hele landet mellom klokken 04 og klokken 18, viser tall fra strømbørsen Nord Pool.
Dermed får norske strømbrukere «betalt» for strømbruken i disse timene.


https://e24.no/energi-og-klima/i/abe5AE ... Fwww.vg.no

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

HarryH skrev: lør jul 01, 2023 4:47 pm Strømprisen for i morgen, søndag, er i minus for hele landet mellom klokken 04 og klokken 18, viser tall fra strømbørsen Nord Pool.
Dermed får norske strømbrukere «betalt» for strømbruken i disse timene.


https://e24.no/energi-og-klima/i/abe5AE ... Fwww.vg.no
Kronen må ha styrket seg enormt den siste tiden når en får betalt for å bruke strøm?

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3102

Legg inn av MacanT »

newsflash skrev: lør jul 01, 2023 4:49 pm
HarryH skrev: lør jul 01, 2023 4:47 pm Strømprisen for i morgen, søndag, er i minus for hele landet mellom klokken 04 og klokken 18, viser tall fra strømbørsen Nord Pool.
Dermed får norske strømbrukere «betalt» for strømbruken i disse timene.


https://e24.no/energi-og-klima/i/abe5AE ... Fwww.vg.no
Kronen må ha styrket seg enormt den siste tiden når en får betalt for å bruke strøm?
ZZZZZzzzz

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

MacanT skrev: lør jul 01, 2023 7:59 pm ZZZZZzzzz
Det var jo et kontruktivt innspill til debatten...

Her har vi jo hørt i lengere tid nå at de høye strømprisene skyldes at kronen er svak. Da må den jo ha styrket seg enormt når vi plutselig får betalt for å bruke strøm?

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3102

Legg inn av MacanT »

newsflash skrev: lør jul 01, 2023 8:04 pm
MacanT skrev: lør jul 01, 2023 7:59 pm ZZZZZzzzz
Her har vi jo hørt i lengere tid nå at de høye strømprisene skyldes at kronen er svak. Da må den jo ha styrket seg enormt når vi plutselig får betalt for å bruke strøm?
Tullprat, det har aldri blitt hevdet at de høye strømprisene skyldes svak kronekurs alene, men at den har ført til unødvendig høy strømpris. Det burde selv fanatiske EU motstandere forstå.

Det tragiske er at problemet med en særdeles ustabil og svak valuta kunne vært unngått hvis vi hadde vært smarte nok til å bli fullverdig medlem av EU når vi hadde sjansen. Slik det er nå står vi jo bare på gangen med lua i hånden ;)

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

MacanT skrev: lør jul 01, 2023 10:35 pm Tullprat, det har aldri blitt hevdet at de høye strømprisene skyldes svak kronekurs alene, men at den har ført til unødvendig høy strømpris. Det burde selv fanatiske EU motstandere forstå.

Det tragiske er at problemet med en særdeles ustabil og svak valuta kunne vært unngått hvis vi hadde vært smarte nok til å bli fullverdig medlem av EU når vi hadde sjansen. Slik det er nå står vi jo bare på gangen med lua i hånden ;)
De høye strømprisene skyldes strømkablene til Europa, til tross for at det forsøkes tåkelagt med krig i Europa, for lite vann, for lite nedbør, nedbør feil steder og nå sist en svak krone.

Dette problemet kunne en unngå ved å ta politisk kontroll over eksporten.

Så vet vi begge hvorfor det ikke skjer...

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

newsflash skrev: lør jul 01, 2023 10:39 pm
MacanT skrev: lør jul 01, 2023 10:35 pm Tullprat, det har aldri blitt hevdet at de høye strømprisene skyldes svak kronekurs alene, men at den har ført til unødvendig høy strømpris. Det burde selv fanatiske EU motstandere forstå.

Det tragiske er at problemet med en særdeles ustabil og svak valuta kunne vært unngått hvis vi hadde vært smarte nok til å bli fullverdig medlem av EU når vi hadde sjansen. Slik det er nå står vi jo bare på gangen med lua i hånden ;)
De høye strømprisene skyldes strømkablene til Europa, til tross for at det forsøkes tåkelagt med krig i Europa, for lite vann, for lite nedbør, nedbør feil steder og nå sist en svak krone.

Dette problemet kunne en unngå ved å ta politisk kontroll over eksporten.

Så vet vi begge hvorfor det ikke skjer...
Idag er strømprisen negativ, mellom klokken 04.00 til 18.00. Et klin idiotisk system, mener jeg - men sånn er det.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Fordomsfull skrev: søn jul 02, 2023 1:41 am Idag er strømprisen negativ, mellom klokken 04.00 til 18.00. Et klin idiotisk system, mener jeg - men sånn er det.
Jepp, negative priser er heller ikke noe å trakte etter, det viser at markedet ikke fungerer.

I Nederland er det flere timer der prisen er -6 kr/kwh, noe dom er det laveste en har lov å sette prisen.

https://www.europower.no/kraftmarked/fu ... -1-1478885

Hvor lenge er det før det hele bryter sammen?

fargerik

Legg inn av fargerik »

newsflash skrev: søn jul 02, 2023 8:58 am
Fordomsfull skrev: søn jul 02, 2023 1:41 am Idag er strømprisen negativ, mellom klokken 04.00 til 18.00. Et klin idiotisk system, mener jeg - men sånn er det.
Jepp, negative priser er heller ikke noe å trakte etter, det viser at markedet ikke fungerer.

I Nederland er det flere timer der prisen er -6 kr/kwh, noe dom er det laveste en har lov å sette prisen.

https://www.europower.no/kraftmarked/fu ... -1-1478885

Hvor lenge er det før det hele bryter sammen?
Det er helt håpløst at prisen kjører berg-og dalbane. Vi kan da ikke samle opp gratis strøm og spare den til senere.
Hva faen skal jeg bruke strøm til nå, når jeg ikke trenger den???
Jeg kikket forresten på en statistikk som sammenligner i år med i fjor. Strømprisen har vært lavere enn i fjor siden våren. Det er jo positivt.
Det er også bra at magasinfyllingen er høvelig. Runt median skulle være OK med tanke på forsyningssikkerheten til vinteren. Men jeg tviler på at median fylling gir lav strømpris om et halvt år.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

newsflash skrev: søn jul 02, 2023 8:58 am
Fordomsfull skrev: søn jul 02, 2023 1:41 am Idag er strømprisen negativ, mellom klokken 04.00 til 18.00. Et klin idiotisk system, mener jeg - men sånn er det.
Jepp, negative priser er heller ikke noe å trakte etter, det viser at markedet ikke fungerer.

I Nederland er det flere timer der prisen er -6 kr/kwh, noe dom er det laveste en har lov å sette prisen.

https://www.europower.no/kraftmarked/fu ... -1-1478885

Hvor lenge er det før det hele bryter sammen?
I linken 'din', står det at Nordpool ikke klarte å konkurrere med strømprisene i Nederland, og Haag i Nederland ser jeg på yr, at de har vind på 10-12 meter m/sek. Som jeg skrev til deg tidligere, var den gjennomsnittlige vindstyrken i Barentshavet. Og med slik vindstyrke i den engelske kanal og følgelig også i den sørlige del av Nordsjøen, så gir de bort strømmen. Så for Norge å investere mer i vindturbinfelt i Ekofisk-området, virker nesten bortkastet. Om de ikke har klare planer for samtidig å la vindstrømmen produsere hydrogen eller ammoniakk. Tyskerne har betalt danskene rundt en halv milliard kroner - for å la sine/danskenes vindturbiner stå i ro; fordi det tyske strømnettet ellers ikke tåler belastningen, slik jeg oppfattet det.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

fargerik skrev: søn jul 02, 2023 9:25 am Det er helt håpløst at prisen kjører berg-og dalbane. Vi kan da ikke samle opp gratis strøm og spare den til senere.
Hva faen skal jeg bruke strøm til nå, når jeg ikke trenger den???
Jeg kikket forresten på en statistikk som sammenligner i år med i fjor. Strømprisen har vært lavere enn i fjor siden våren. Det er jo positivt.
Det er også bra at magasinfyllingen er høvelig. Runt median skulle være OK med tanke på forsyningssikkerheten til vinteren. Men jeg tviler på at median fylling gir lav strømpris om et halvt år.
Fasit for juni er 85 % eksport. Det var ikke en eneste dag der det ikke var nettoeksport.

Det var mye snø i fjellet i år, dette er stort sett smeltet nå. Fortsetter eksporten på samme nivå, vil vi neppe ha medianfylling når vi går høsten og vinteren i møte.

Så ja, det er nok bare å stålsette seg for høye priser til vinteren også...

fargerik

Legg inn av fargerik »

newsflash skrev: søn jul 02, 2023 10:02 am
fargerik skrev: søn jul 02, 2023 9:25 am Det er helt håpløst at prisen kjører berg-og dalbane. Vi kan da ikke samle opp gratis strøm og spare den til senere.
Hva faen skal jeg bruke strøm til nå, når jeg ikke trenger den???
Jeg kikket forresten på en statistikk som sammenligner i år med i fjor. Strømprisen har vært lavere enn i fjor siden våren. Det er jo positivt.
Det er også bra at magasinfyllingen er høvelig. Runt median skulle være OK med tanke på forsyningssikkerheten til vinteren. Men jeg tviler på at median fylling gir lav strømpris om et halvt år.
Fasit for juni er 85 % eksport. Det var ikke en eneste dag der det ikke var nettoeksport.

Det var mye snø i fjellet i år, dette er stort sett smeltet nå. Fortsetter eksporten på samme nivå, vil vi neppe ha medianfylling når vi går høsten og vinteren i møte.

Så ja, det er nok bare å stålsette seg for høye priser til vinteren også...
Jeg har ved. Nok ved til hele vinteren ;-)

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Fordomsfull skrev: søn jul 02, 2023 9:58 am I linken 'din', står det at Nordpool ikke klarte å konkurrere med strømprisene i Nederland, og Haag i Nederland ser jeg på yr, at de har vind på 10-12 meter m/sek. Som jeg skrev til deg tidligere, var den gjennomsnittlige vindstyrken i Barentshavet. Og med slik vindstyrke i den engelske kanal og følgelig også i den sørlige del av Nordsjøen, så gir de bort strømmen. Så for Norge å investere mer i vindturbinfelt i Ekofisk-området, virker nesten bortkastet. Om de ikke har klare planer for samtidig å la vindstrømmen produsere hydrogen eller ammoniakk. Tyskerne har betalt danskene rundt en halv milliard kroner - for å la sine/danskenes vindturbiner stå i ro; fordi det tyske strømnettet ellers ikke tåler belastningen, slik jeg oppfattet det.
Det stemmer at Tyskerne betaler Danskene store summer for å skru av vindturbinene, ellers vil nettet bryte sammen. Nå har en i tillegg fått mye sol-energi i Nederland som har "garantert" strømpris, dvs de får betalt en fast minste sum pr produsert kW, nederlandske skattebetalere plukker opp mellomlegget.

Samme "foretningsmodell" som regjeringen tilbyr de som bygger ut havvind i Norge. Det kommer til å koste norske skattebetalere mye.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»