Strømprisen til sommeren

Svar
ulefos

Re: Strømprisen til sommeren

Legg inn av ulefos »

arknath skrev: tor mar 17, 2022 4:52 pm Vi har masse Thorium. Kan til og med samarbeide med Kina om vi vil med den teknologien.
nå er det vel ikke kartlagt hvor mye thorium vi har, det som imidlertid er sikkert er at ingen ennå har klart å konvertere et eneste gram thorium til KwH, og da er det kanskje litt enkelt å late som om at det er løsningen på problemene. Til gjengjeld er vindkraftverk, også flytende, kjent teknologi og kan være på plass lenge før noen klarer å bruke thorium til kraftproduksjon. Heldigvis har vi en regjering som ser dette, og heldigvis har vi en regjering som vil lytte til kommunene og pløye penger tilbake til dem hvis de aksepterer landfaste vindmøller, i sterk kontrast til FRPs energiminister som ga f@en i hva kommunene og innbyggerne mente og delte ut konsesjoner til utenlandske invistorer.

Sisyfos

Legg inn av Sisyfos »

ulefos skrev: ons apr 13, 2022 5:06 pm
Sisyfos skrev: fre mar 04, 2022 11:56 pm
Kjære vene, hvilken planet befinner du deg egentlig på??? Er du virkelig så totalt virkelighetsfjern og kunnskapsløs at du ikke vet at det er Arbeiderparti- og Bondpartiregjeringen som bestemmer hvor stor del av strømregningen til husholdningene som refunderes? Dette som de med frekkhetens nådegave kaller "strømstøtte", men som ikke er noe annet enn tilbakebetaling av ranspenger.
og hvem var det som stod for ranet om ikke FRP og Høyre, likevel er du frekk nok til å anklage AP og SP for det du kaller ranet
Du har åpenbart leseferdigheter som en frosk. Eller er det hver gang du ikke kan hente hva du skal mene fra en SV-uttalelse at det går i ball for deg?

ulefos

Legg inn av ulefos »

Sisyfos skrev: ons apr 13, 2022 6:09 pm
Du har åpenbart leseferdigheter som en frosk.
jeg stilte et relevant spørsmål, det er vel ikke slik at du i fullt alvor mener sittende regjering har ansvar for kabelen som kan overføre 10% av landets totale elektrisitetsproduksjon til England. De fleste her er nok oppvakte nok til å forstå hvordan markedet påvirker prisene
og kanskje vil du være tjent med å droppe disse personangrepene, for du klarer vel å debattere uten slag under beltestedet

Sisyfos

Legg inn av Sisyfos »

ulefos skrev: ons apr 13, 2022 8:04 pm
Sisyfos skrev: ons apr 13, 2022 6:09 pm
Du har åpenbart leseferdigheter som en frosk.
jeg stilte et relevant spørsmål, det er vel ikke slik at du i fullt alvor mener sittende regjering har ansvar for kabelen som kan overføre 10% av landets totale elektrisitetsproduksjon til England. De fleste her er nok oppvakte nok til å forstå hvordan markedet påvirker prisene
og kanskje vil du være tjent med å droppe disse personangrepene, for du klarer vel å debattere uten slag under beltestedet
Jeg vet at du er kjent for en omfattende stråmannsproduksjon. Jeg gidder ikke å bli med på det.

Pernille

Legg inn av Pernille »

ulefos skrev: ons apr 13, 2022 5:14 pm
arknath skrev: tor mar 17, 2022 4:52 pm Vi har masse Thorium. Kan til og med samarbeide med Kina om vi vil med den teknologien.
det som imidlertid er sikkert er at ingen ennå har klart å konvertere et eneste gram thorium til KwH,
Dette er helt feil. Thorium som brensel har blitt brukt siden 60-tallet, riktignok mest i eksperimentelle reaktorer, men i 1977 gikk Shippingport 3 online med en teppe-formeringskonfigurasjon av Th232 og U233. Shippingport 3 produserte totalt 2.1 GWh ut på nettet og endte opp med 1.4% mer fissilt materiale enn hva den ble lastet med, hvilket også beviste at formering var mulig med thorium.

Det er forøvrig ikke noe voldsomt hokuspokus med thorium annet enn at brenselssyklusen (produksjon av brensel) er noe mer komplisert enn med anriket uran fordi thorium i seg selv ikke er fissilt. Derfor slo heller aldri thorium an som brensel fordi uran var billigere og enklere, men allerede nå ser f.eks. norske Thor Energy på muligheten for å bruke thorium i konvensjonelle brenselsstaver for bruk i eksisterende reaktorer.

ulefos

Legg inn av ulefos »

Pernille skrev: ons apr 13, 2022 10:10 pm
Dette er helt feil. Thorium som brensel har blitt brukt siden 60-tallet, riktignok mest i eksperimentelle reaktorer, men i 1977 gikk Shippingport 3 online med en teppe-formeringskonfigurasjon av Th232 og U233. Shippingport 3 produserte totalt 2.1 GWh
det ble såpass ja...

Brukeravatar
Gideg
Innlegg: 424

Legg inn av Gideg »

► Show Spoiler

ulefos

Legg inn av ulefos »

hauge23 skrev: tor mar 03, 2022 10:19 am
Så kjenner vi til hvordan dette har endret seg for oss siden 1990, takket være Arbeiderpartiet som tok overgang til høyresiden politisk.
dette er direkte uærlig, det er høyresiden som i mnage tiår har krevd at strøm skal behandles som hvilken som helst vare, det var også FRP og Høyre som gikk i bresjen for salg av lokale kraftverk før årtusenskiftet, mens det var AP som kjøpte tilbake Hafslund til store protester fra Høyre og FRP
Hafslund er en pengemaskin for Oslo, spesielt etter at Høyre og FRP la forholdene til rette for de strømpriser vi opplever i dag, uten denne englandskabelen som de fikk bygget hadde vi hatt normale strømpriser i dag

du skyter pianisten, det er ikke ok

hauge23

Legg inn av hauge23 »

ulefos skrev: lør apr 16, 2022 9:46 am
hauge23 skrev: tor mar 03, 2022 10:19 am
Så kjenner vi til hvordan dette har endret seg for oss siden 1990, takket være Arbeiderpartiet som tok overgang til høyresiden politisk.
dette er direkte uærlig, det er høyresiden som i mnage tiår har krevd at strøm skal behandles som hvilken som helst vare, det var også FRP og Høyre som gikk i bresjen for salg av lokale kraftverk før årtusenskiftet, mens det var AP som kjøpte tilbake Hafslund til store protester fra Høyre og FRP
Hafslund er en pengemaskin for Oslo, spesielt etter at Høyre og FRP la forholdene til rette for de strømpriser vi opplever i dag, uten denne englandskabelen som de fikk bygget hadde vi hatt normale strømpriser i dag

du skyter pianisten, det er ikke ok
Har du ikke hørt Lysbakken si at EØS-avtalen er abonnement på høyrepolitikk? AP gikk i bresjen for å få på plass EØS-avtalen og må regnes som avtalens høye beskytter, sammen med Høyre, Frp, Krf, Venstre og MDG.
F.eks spilte AP en sentral rolle i utarbeidelsen av den nye energiloven rundt 1990 og overgang til marked...
https://www.norgeshistorie.no/oljealder ... -stat.html
https://www.norgeshistorie.no/oljealder ... allet.html
Hvorfor driver du med demonisering av andre debattanter?

ulefos

Legg inn av ulefos »

hauge23 skrev: lør apr 16, 2022 4:42 pm
F.eks spilte AP en sentral rolle i utarbeidelsen av den nye energiloven rundt 1990 og overgang til marked...
du bløffer, energiloven ble vedtatt før sommerferien i 1990, da var Jan P Syse statsminister, og han var da ikke APs mann.
Jeg vet ikke hvordan AP forholdt seg til energiloven, men den ble framlagt av en høyreregjering og må dermed tilskrives Høyre. Jeg vet imidlertid hvordan SV forholdt seg til loven og SV kan man alltid stole på

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

ulefos skrev: man apr 18, 2022 10:30 am
hauge23 skrev: lør apr 16, 2022 4:42 pm
F.eks spilte AP en sentral rolle i utarbeidelsen av den nye energiloven rundt 1990 og overgang til marked...
du bløffer, energiloven ble vedtatt før sommerferien i 1990, da var Jan P Syse statsminister, og han var da ikke APs mann.
Jeg vet ikke hvordan AP forholdt seg til energiloven, men den ble framlagt av en høyreregjering og må dermed tilskrives Høyre. Jeg vet imidlertid hvordan SV forholdt seg til loven og SV kan man alltid stole på
Både SV og AP stemte for energiloven i 1990.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Solvgutt1 skrev: man apr 18, 2022 10:54 am
ulefos skrev: man apr 18, 2022 10:30 am
hauge23 skrev: lør apr 16, 2022 4:42 pm
F.eks spilte AP en sentral rolle i utarbeidelsen av den nye energiloven rundt 1990 og overgang til marked...
du bløffer, energiloven ble vedtatt før sommerferien i 1990, da var Jan P Syse statsminister, og han var da ikke APs mann.
Jeg vet ikke hvordan AP forholdt seg til energiloven, men den ble framlagt av en høyreregjering og må dermed tilskrives Høyre. Jeg vet imidlertid hvordan SV forholdt seg til loven og SV kan man alltid stole på
Både SV og AP stemte for energiloven i 1990.
32 år siden. I forrige århundre. I forrige årtusen.
Er dette blitt historieforum?
Planla Syse denne sommerens 2022- strømpris i 1990, og fikk støtte fra AP og SV?

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

fargeblind skrev: man apr 18, 2022 10:58 am
Solvgutt1 skrev: man apr 18, 2022 10:54 am
ulefos skrev: man apr 18, 2022 10:30 am

du bløffer, energiloven ble vedtatt før sommerferien i 1990, da var Jan P Syse statsminister, og han var da ikke APs mann.
Jeg vet ikke hvordan AP forholdt seg til energiloven, men den ble framlagt av en høyreregjering og må dermed tilskrives Høyre. Jeg vet imidlertid hvordan SV forholdt seg til loven og SV kan man alltid stole på
Både SV og AP stemte for energiloven i 1990.
32 år siden. I forrige århundre. I forrige årtusen.
Er dette blitt historieforum?
Planla Syse denne sommerens 2022- strømpris i 1990, og fikk støtte fra AP og SV?
Jeg bare kom med en faktaopplysning jeg. Hvis du mener teamet er irrelevant, så får du ta det med de som tok det opp.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Solvgutt1 skrev: man apr 18, 2022 11:02 am
fargeblind skrev: man apr 18, 2022 10:58 am
Solvgutt1 skrev: man apr 18, 2022 10:54 am

Både SV og AP stemte for energiloven i 1990.
32 år siden. I forrige århundre. I forrige årtusen.
Er dette blitt historieforum?
Planla Syse denne sommerens 2022- strømpris i 1990, og fikk støtte fra AP og SV?
Jeg bare kom med en faktaopplysning jeg. Hvis du mener teamet er irrelevant, så får du ta det med de som tok det opp.
Til de som tok det opp :
Det der er irrelevant.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

fargeblind skrev: man apr 18, 2022 11:03 am
Solvgutt1 skrev: man apr 18, 2022 11:02 am
fargeblind skrev: man apr 18, 2022 10:58 am
32 år siden. I forrige århundre. I forrige årtusen.
Er dette blitt historieforum?
Planla Syse denne sommerens 2022- strømpris i 1990, og fikk støtte fra AP og SV?
Jeg bare kom med en faktaopplysning jeg. Hvis du mener teamet er irrelevant, så får du ta det med de som tok det opp.
Til de som tok det opp :
Det der er irrelevant.
Flott. Sikkert smart å sitere dem, så de får varsel og ikke jeg.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Solvgutt1 skrev: man apr 18, 2022 11:03 am
fargeblind skrev: man apr 18, 2022 11:03 am
Solvgutt1 skrev: man apr 18, 2022 11:02 am
Jeg bare kom med en faktaopplysning jeg. Hvis du mener teamet er irrelevant, så får du ta det med de som tok det opp.
Til de som tok det opp :
Det der er irrelevant.
Flott. Sikkert smart å sitere dem, så de får varsel og ikke jeg.
Tror ikke jeg gidder å kile meg inn i debatten mellom andre, jeg vil heller fortsette å oppfordre folk til å passe på å redusere annet forbruk tilsvarende det som regner ned av økte levekostnader.
Det er det eneste som garantert virker.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

For å skrive om Rousseau litt: "Den første som sa at strøm var en vare som skulle selges på et marked var historiens første strøm-tyv". Og trolig ansatt i Hafslund.

ulefos

Legg inn av ulefos »

Solvgutt1 skrev: man apr 18, 2022 10:54 am
Både SV og AP stemte for energiloven i 1990.
husker du dette, eller måtte du google, hvis du måtte google hva er grunnen til at du ikke bidro med en link?

ulefos

Legg inn av ulefos »

fargeblind skrev: man apr 18, 2022 10:58 am
32 år siden. I forrige århundre. I forrige årtusen.
Er dette blitt historieforum?
Planla Syse denne sommerens 2022- strømpris i 1990, og fikk støtte fra AP og SV?
alt henger sammen med alt, vedtak for lenge siden har selvsagt virkning på utviklingen hvert år etter vedtaket, derfor er det interessant å se hvem det var som begynte å rulle snøballen

hauge23

Legg inn av hauge23 »

ulefos skrev: man apr 18, 2022 11:57 am
fargeblind skrev: man apr 18, 2022 10:58 am
32 år siden. I forrige århundre. I forrige årtusen.
Er dette blitt historieforum?
Planla Syse denne sommerens 2022- strømpris i 1990, og fikk støtte fra AP og SV?
alt henger sammen med alt, vedtak for lenge siden har selvsagt virkning på utviklingen hvert år etter vedtaket, derfor er det interessant å se hvem det var som begynte å rulle snøballen
Snøballen begynte å rulle i Gro Harlem Brundtlands oljedepartement høsten 1988, ca. ett år før Syse kom til makten. Og som Solvgutt1 påviser stemte både AP og SV for loven, du vil få dokumentasjon senere.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

ulefos skrev: man apr 18, 2022 11:57 am
fargeblind skrev: man apr 18, 2022 10:58 am
32 år siden. I forrige århundre. I forrige årtusen.
Er dette blitt historieforum?
Planla Syse denne sommerens 2022- strømpris i 1990, og fikk støtte fra AP og SV?
alt henger sammen med alt, vedtak for lenge siden har selvsagt virkning på utviklingen hvert år etter vedtaket, derfor er det interessant å se hvem det var som begynte å rulle snøballen
Jadda. Men jeg minner om at strømprisen har ligget rimelig stabilt i minst et tiår, før den skjøt i været etter at de nye eksportkablene ble satt i drift.
Mange advarte om at set kom til å skje, men likevel vedtok og startet Erna og Siv byggingen.
De burde hørt på de som advarte.
Men det er jo for sent nå.
Vi kan godt refse Trygve og Jonas. Vi kan kaste dem og gjeninnsette Høyre. Men det vil ikke senke prisen på hverken strøm, bensin eller byggevarer eller mat.
Høyre har flagget sin medisin......mere skattelettelser til de rikeste og de som eier og tjener mest.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

ulefos skrev: man apr 18, 2022 11:56 am
Solvgutt1 skrev: man apr 18, 2022 10:54 am
Både SV og AP stemte for energiloven i 1990.
husker du dette, eller måtte du google, hvis du måtte google hva er grunnen til at du ikke bidro med en link?
https://www.stortinget.no/no/Saker-og-p ... gid=a_0405

Side 399

Ønsker man å stemme inn partier som virkelig har stått i mot denne utviklingen, så får man stemme på Rødt.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

ulefos skrev: man apr 18, 2022 10:30 am
hauge23 skrev: lør apr 16, 2022 4:42 pm
F.eks spilte AP en sentral rolle i utarbeidelsen av den nye energiloven rundt 1990 og overgang til marked...
du bløffer, energiloven ble vedtatt før sommerferien i 1990, da var Jan P Syse statsminister, og han var da ikke APs mann.
Jeg vet ikke hvordan AP forholdt seg til energiloven, men den ble framlagt av en høyreregjering og må dermed tilskrives Høyre. Jeg vet imidlertid hvordan SV forholdt seg til loven og SV kan man alltid stole på
https://www.stortinget.no/no/Saker-og-p ... id=DIVL146

Behandling i møte mandag 11.06.90. I linkens side 401 står i forbindelse med votering: "Presidenten: Det voteres så over lovens overskrift og loven i si helhet.
Votering: Lovens overskrift og loven i sin helhet bifalles enstemmig." Altså også av AP og SV.

Jeg fikk ikke svar på hvorfor du forlyster deg med demonisering av andre debattanter?

Corvus

Legg inn av Corvus »

Solvgutt1 skrev: man apr 18, 2022 12:23 pm
ulefos skrev: man apr 18, 2022 11:56 am
Solvgutt1 skrev: man apr 18, 2022 10:54 am
Både SV og AP stemte for energiloven i 1990.
husker du dette, eller måtte du google, hvis du måtte google hva er grunnen til at du ikke bidro med en link?
https://www.stortinget.no/no/Saker-og-p ... gid=a_0405

Side 399

Ønsker man å stemme inn partier som virkelig har stått i mot denne utviklingen, så får man stemme på Rødt.
Man stemmer vel bare ikke kommunister uansett. Samme med islamister og nazister.

ulefos

Legg inn av ulefos »

fargeblind skrev: man apr 18, 2022 12:16 pm
Vi kan godt refse Trygve og Jonas.
jeg tror ikke vi skal refse Trygve og Jonas for det Erna og Siv har stelt i stand, vi skal heller påminne folk om hvem som har ansvaret for de høye strømprisene, Erna måtte få aksept for handelsavtale med England og vipps så var kontrakten om en gigantkabel til øyriket et faktum, og når de teoretisk kan svelge unne 10% av strømproduksjonen innenlands, sier det seg selv at knapphet vil oppstå og knappher=høye priser

det burde i alle fall de som tilber markedsøkonomi vite

ulefos

Legg inn av ulefos »

ble referatet fra møtet hvor energiloven ble vedtatt den 29. juni 1990, virkelig skrevet 18 dager før? altså den 11. juni som du linker til

ulefos

Legg inn av ulefos »

hauge23 skrev: man apr 18, 2022 12:30 pm
Jeg fikk ikke svar på hvorfor du forlyster deg med demonisering av andre debattanter?
det du kaller demonisering fikk du svar på, du anklager AP for energiloven, når faktum er at den ble fremmet for Stortinget av Jan P Syse og vedtatt den 29.6. 1990, jeg vet ikke hva AP stemte, men dette var en stor sak for Høyre og FRP på den tiden og de fikk det gjennom trolig med støtte fra i alle fall Venstre

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

ulefos skrev: man apr 18, 2022 1:22 pm
hauge23 skrev: man apr 18, 2022 12:30 pm
Jeg fikk ikke svar på hvorfor du forlyster deg med demonisering av andre debattanter?
det du kaller demonisering fikk du svar på, du anklager AP for energiloven, når faktum er at den ble fremmet for Stortinget av Jan P Syse og vedtatt den 29.6. 1990, jeg vet ikke hva AP stemte, men dette var en stor sak for Høyre og FRP på den tiden og de fikk det gjennom trolig med støtte fra i alle fall Venstre
Tipper det var olje- og energidepartementet, med olje- og energiministeren som fremmet forslaget, ikke statsministeren. Vet du hvem det var?

Visste du at Brundtland-regjeringen fremmet sin egen energilov i 1989? Forslaget kan du lese her: https://www.stortinget.no/no/Saker-og-p ... gid=d_0759
Sist redigert av Solvgutt1 den man apr 18, 2022 1:53 pm, redigert 1 gang totalt.

Sisyfos

Legg inn av Sisyfos »

ulefos skrev: man apr 18, 2022 1:22 pm
hauge23 skrev: man apr 18, 2022 12:30 pm
Jeg fikk ikke svar på hvorfor du forlyster deg med demonisering av andre debattanter?
det du kaller demonisering fikk du svar på, du anklager AP for energiloven, når faktum er at den ble fremmet for Stortinget av Jan P Syse og vedtatt den 29.6. 1990, jeg vet ikke hva AP stemte, men dette var en stor sak for Høyre og FRP på den tiden og de fikk det gjennom trolig med støtte fra i alle fall Venstre
Energiloven og liberaliseringen av kraftmarkedet ble vedtatt av et énstemmig Storting i juni 1990. Altså er samtlige partier som var representerte på Stortinget i juni 1990 ansvalige for loven og liberaliseringen, uavhengig av hvem som først fikk idéen til dette og utarbeidet og fremmet loven:

Den nye borgerlige samarbeidsregjeringen fremmet nemlig et eget forslag til ny energilov, der marked og konkurranse skulle avløse politisk styre og monopol. Loven ble enstemmig vedtatt av Stortinget i juni 1990, og åpnet opp for etableringen av et fritt marked for kjøp og salg av elektrisk energi. Da Syse-regjeringen måtte gå av i oktober samme år, valgte Arbeiderpartiet meget overraskende å akseptere og videreføre denne markedsreformen.

Dog er det som tidligere sagt den nåværende regjeringen med Jonas og Trygve og støtteparti som er ansvarlige for hvor mye husholdningene i dag betaler for strømmen, da det er helt opp til regjeringen hvor mye av ransutbyttet den vil betale tilbake til vanlige folk i form av det de er frekke nok til å kalle "strømstøtte". De kunne sikkert også greit kunnet betale tilbake av ransutbyttet til andre bedrifter og næringsdrivende enn bare bøndene, i alle fall om en skal tro på Erna & co. Men Jonas og Trygve er altså så grådige at de velger å beholde mye av ransutbyttet.

ulefos

Legg inn av ulefos »

Solvgutt1 skrev: man apr 18, 2022 1:51 pm
Visste du at Brundtland-regjeringen fremmet sin egen energilov i 1989?
det er den samme loven, på et tidspunkt endret den navn det var kanskje i 1990, men lover endres hele tiden, noe kommer til og noe blir tatt bort. Loven ble sist endret sommeren 2021

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»