Gøteborg

Svar
DoktorS

Gøteborg

Legg inn av DoktorS »

Har bestilt en svipptur til Gøteborg i slutten av mars - torsdag-lørdag. Altså en hel fredag i byen. Noen anbefalinger? Skulle gjerne hatt en god og hyggelig bar. En bra og avslappende restaurant. Og noe finne på om dagen som ikke er Lisberg - gjerne noe kultur, histore etc. Mat er også selvsagt interessant. Ser at det finnes en fin mathall der.

Bare meg

Legg inn av Bare meg »

Er ikke ekstremt godt kjent i Gøteborg, men benytter anledningen til å peke på Krakow, kro/restaurant fra før 1800 og stil going strong.

Man starter selvfølgelig ut med flaki, THE soup i Krakow-området (og siden en ekte polakk kan nyte suppe når som helst en ekte brite kan nyte te har nasjonen en viss suppe-erfaring og godtar ikke hva som helst). Etterpå gjerne en golonka (=hel lettrøkt svineknoke kokt 7-8 timer i vann tilsatt litt øl) som nytes a la Krakow med stekt surkål og rotmos, samt selvfølgelig sennep type stolova (noter "kors-l" jeg pt ikke får skrevet, men som alltid uttales v/w mellom to vokaler, stol med kors-l er ellers = bord på tysk, men våre stoler heter krezla i spisebordsutgave og fotele i bløtere utgave), altså slik styrke at fransk Dijon blir barnegrøt i sammenligning). Stekt and a la Slask (polsk gruveområde med så mange småbyer de er i ferd med å bli et metroområde 2xOslo i innbyggertall) med kluskie slaskie (boller som ligner lette og luftige små raspeballer) og stekte eplebåter er også godt bud. Dessert bør etter mitt syn selvsagt være kokkens polske spesialiter for dagen – polakker er jo slikkmunner og utvalget på området i en vanlig kokebok altså legio. Budsjetter med 450-500 SEK for pakken. Elles polsk øl og vodka i godt utvalg, men siden jeg aldri har hatt behov for mer alkohol enn i min barndoms "Rigabalsam &Honning"-hostesaft uttaler jeg meg ikke nærmere om den siden, jeg er mer tilhenger av en god kwas til mat fra dette området. Tlf 0045-767-201-998, åpent kl 17-23 (kjøkkenet stenger 2130), bord SKAL bestilles og absolutt senest dagen før (gjerne en uke før i en helg). Transport: Trikk 6 til Haga Kyrka, spør deg frem noen få hundre meter.

Gjøre på? Vel, vi har faktisk enda til gode å være i Liseberg, men vi har opplevd svært mye interessant i Gøteborg.
Feskkörkan (http://i1.wp.com/aldrigsur.dk/wp-conten ... =570%2C368) - byens fisketorg i verdens klasse - har du selv berørt og er naturligvis selvsagt med matinteresse. Åpent tirsdag-fredag kl 10-15. Er man tidlig - og heldig - er det også salg direkte fra fiskebåter utenfor, etter kl 10-1030 rår fiskehandlerene inne grunnen alene). Imidlertid, siden du nevner mattorg: Feskkörkan er altså FISKEtorg, annen mat finner du knapt der.
Universeum var innertider for huset sønn og her opplevde vi alder ni år følgende, selv om han visste det var < 5 minutter til en Liseberg-port: Først ikke helt forståelse for hvorfor man absolutt skulle ta heisen opp og starte i øverste etasje etter ankomst kl 1005, så turbo-overdrive-giret innslått og foreldre til stede/ikke til stede totalt uten intresse inntil hardt møte for avrunding besøk ca kl 14 fordi vi mente det var lunsjtid: Hva, skulle vi videre ALLEREDE, det var altså en hel masse ugjort arbeid her ennå og nederste (og største) etasje jo ikke engang påbegynt! Kl 15 nesten bar vi gutten ut (noe vi ikke behøvde gjort lengre, for nå har stedet spisested også). Liseberg? Hvorfor bruke tid der, var 100 % sikkert minst like mye interessant akkurat her! Imidlertid ikke helt like  mye for 20+ som for 8-19, men voksne med nysgjerrighet i behold har også mer enn nok å gjøre 3-4 timer. Sjekk flere detaljer: https://www.universeum.se/upplevelser/huset/
Bydelen Haga, Aeroseum (flymuseeum som under kalde krigen også inneholdt drivstofflager XXXL stemplet strengt hemmelig). Volvo-museet, og Medisinsk-historisk museum er også steder vi har god erfaring med og hvor det burde være muligheter for åpent på en hverdag i slutten av april. Aeroseum = buss 35 fra Hjalmar Brantings plass til stoppet Granhäll og så 10-12 min spasertur, her er lørdager åpent 13-16 med guidet omvisning kl 13.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Takk for tips!! Er vel ikke veldig sannsynlig at jeg oppsøker en polsk restaurant i Gøteborg når jeg bare skal spise et par måltider der, men ser bra ut. Jeg har bestilt bord på Carbon - ikke fordi det ligger på topp på Tripadvisor, men fordi det var den mest fristende av de i øvre sjikt. Det var veldig mye sånt "moderne nordisk" ellers - når de begynner å tulle med å si at de serverer grønnsaker og "med protein til" (altså fisk/kjøtt) da styrer jeg litt unna...

Bydelen Haga er alt notert. Det samme er fisketorg. Og kanskje et museum om været ikke er så bra...
.. uansett, bare en kort svipptur dette, for har ikke besøkt byen siden jeg var i den kongelige norske marine - det ha vært i juni 1988. Det var i forbindelse med et norsk besøk med blant annet det som var kronprinsesse Sonja. Da var det mottakelse hos Lenshøvdingen også, der vi fikk kanapeer og drikke. Regner med det er standard når jeg besøker byen.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Gøteborg er en liten favorittby, var der senest i september, da vi fløy til Rhodos derfra. Skulle også feire nyttårsaften det, men det skar seg jo.

Haga er nevnt, dit MÅ du, det er veldig koselig. Og da må du fika, dvs drikke kaffe og spise en av gamlebyens spesialiteter - kanelbulle. Får noen på størrelse med en middagstallerken, men heldigvis mindre. Feskkörkan ligger like ved Haga, de to tingene gjør du i samme slengen.
Det er en hyggelig botanisk hage der, men kanskje litt tidlig, selvom våren kommer tidligere 30 mil lengre sør. Hyggelig bare å spasere rundt syns jeg, Avenyen er ikke mest spennende, men masse trivelige sidegater. Og så er det en vanlig mathall også - Saluhallen - dit må du selvfølgelig. Det ligger rett ved siden av hotel Avalon, de har en meget god bar og uteservering. Ligger en god tebutikk der også, verdt et besøk.
Trädgården ligger midt i byen, fint sted å spasere.
Liseberg er faktisk ganske hyggelig bare å spasere rundt i, men jeg ville nok ikke prioritert det. Rett ved siden av ligger imidlertid Gothia Towers, Gøteborg høyeste hotel. Der skulle vi vært i nyttårshelgen, restaurant på toppen, og en veldig grei bar med utsikt over hele byen, det anbefales virkelig.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Reise & Reisetips»